Puike 'Conversation Zoete koek van Loving Awareness, Geserreerde blik op ontwikkeling Beethoven alias de Beatles Gloed ontbreekt Coccianteopden duur irriterend Singers Unlimited: stroperig Gouwe ouvsen te lauw bij Jan de Beer Kennismaking met nieuwe hype: Salsa Maurice Ravel: voorspelbare effecten Alfred Brendel: De Sonates nrs. 6, 27 en 30 van Ludwig van Bee thoven (Philips). Alfred Brendel bevestigt zonder enig voorbehoud zijn grote faam als pianist op een Philipsplaat met drie klaviersonates van Bee thoven. De stukken stammen uit verschillende perioden uit het leven van de meester. De sonate nr. 6 is een typisch jeugdwerk, uitdagend en zelfverzekerd en soms van een Haydn-achtige vro lijkheid. Dan is er de poëtische sonate nr. 27, die Beethoven schreef toen hij 44 was, een gerijpt en in menig opzicht geslagen meester. De plaat biedt dan verder nog de sonate nr. 30. Er ligt een hele wereld tussen dit stuk en de toch maar zes jaar eerder ge componeerde nr. 27. De nr. 30 grijpt al vooruit naar het bijna stamelend zoeken van de late strijkkwartetten. Ongemerkt biedt de plaat heel geserreerd een blik op de composi torische ontwikkelingsgang van de Weense meester. De expres- siemogelijkheden van Brendel lijken hierbij vrijwel onbeperkt. Onbeperkt vooral gezien binnen het romantische kader. De expressiviteit van deze stemmingsmuziek" komt vooral indru kwekkend tot zijn recht in de nr. 27, het tweedelige werk dat Beethoven eens beschreven schijnt te hebben als "een strijd tussen hoofd en hart". De Pianomuziek van Maurice Ravel (Miroirs, Jeux d'Eaux en Ma Mere l'Oye) door Pascal Roge (met Denise Fran^oise Roge), Decca. Voor nog meer lekkernijen op het klavier zorgen Pascal en Denise Fran^oise Rogè met pianomuziek van Maurice Ravel. Een plaat vol broze pasteltinten, verstild en virtuoos gelijk. Geestig ook heel vaak, zoals in Petit Poucet (Kleinduimpje), onderdeel van de suite van Moeder de Gans. Het meest impressionistische werk stuk is Jeux d'Eaux, een vriendelijk bombardement van uitgela ten waterdruppels. De effecten van Ravel Liggen soms nogal voor de hand. In het stukje ..Laideronnette, keizerin van de pagodes" is het oosters-achtige tintje even voorspelbaar als de wagen van Roodkapje in een bloemencorso over sprookjes. Maar hier houdt de vergelijking dan wel halt. Ravels coloriet is van een dergelijke muzikale intensiteit dat men meestal wel vergeet dat de verrassing niet de sterkste kant van de componist is. Pa scal Rogè is èèn van die jonge pianisten die dat vluchtig toevende van Maurice Ravel hebben herontdekt. Richie Furay: "I've got a reast (Negram). Richie Furay, zij het bij het grote publiek niet zó bekend, is één van de spoor-trekkende Westcoasters. Hij was de op richter van Buffalo Springfield èn van Poco Nu is van zijn nieuwste naar hem genoemde groep de eerste elpee uit. Furay is een sympa thiek overkomende baas, die - zoals hij in allerlei toonaarden bezingt - leeft voor de muziek. En dat is dan de inmiddels uit deze hoek bekende (zachte) country-rock. Een stemmige plaat dus, maar toch klinkt het - bij vaker luisteren - allemaal net iets té geijkt om groot op zien te baren. HdK Oude naam, nieuwe groep The Flying Burrito Bros.: borne" (CBS). De zinnen-prikkelende naam van de Flying Burrito Bros. dekt al lang de bemanning niet meer. Van het gouden gezel schap van weleer rest alleen pedal-steelguitarist Pete Klein- ow. Hu voornamelijk zorgt ook op „Airborne" voor het inder tijd zo karakteristieke, heldere FBB-geluid. Dat soundje is er dus nog wel bij deze FBB-equipage, maar de meeslependheid die de Broers voorheen kenmerkte, vind je niet meer terug. HdK Monty Alexander: Unlimited love (BASF). De nog vrij jonge jazzpianist Monty Alexander heeft de laat ste paar jaren flink aampopula- riteit gewonnen. Dat komt niet door zijn een Earl of muzikali teit. Maar eerder door zijn pre sentatie. Alexander heeft wat dat aangaat "ton qui fait la mu- sique" zeer letterlijk geïnter preteerd. Zijn stijl is frivool, zorgeloos en ontbloot van com plexiteit. Van enige muzikale diepgang is bij Alexander dan ook geen sprake. Zijn muziek is een mengeling van de stijlen van eenEarl Hines en een Oscar Peterson, gelardeerd met een vleugje klassieke romantiek. Kortom: best aardige muziek voor een decor ter ontspanning. "Unlimited love" met nummers als "Green dolphin Street", "Emily" en "The Entertainer", waarop Monty Alexander is te horen met gitaar, bas en drums, werd live opgenomen in Villin gen, waar ook Oscar Peterson lange tijd voor BASF furore maakte. Het is. zoals hierboven al gesuggereerd, een redelijke plaat met een voortreffelijke opnamekwaliteit. The Singer Unlimited: Senti mental Journey (BASF). Doorgaans levert een plaat van The Singers Unlimited een zeer verfijnd stemmenmozaiek op, perfectie ongetwijfeld het belangrijkste kenmerk is. Ook zonder studio-foefjes moe ten de vier vocalisten ertoe in staat worden geacht de prach tige close harmony van de voormalige Amerikaanse zang formatie The Hilo's op z'n minst te evenaren. En eigenlijk heb ben de tot dusver uitgebrachte langspeelplaten in dat opzicht niet teleurgesteld. Groot is dan nge muziek, teveel neigend naar de sfeer van Rogier van Ot- terloo en Thijs van Leer, terwijl in een aantal composities de vo cale harmonieën teveel zijn -vervlochten met de gladde be geleiding van het orkest van Robert Farnon. Zoals: "The more I see you" en "Sentimen tal Journey". De plaat is kortom geen produkt dat sterk aanbe volen kan worden. ook in Nederland vaak ont breekt, dat speciale kenmerk dat aan zijn spel een herkenbare klankkleur kan geven. Thomp son is te vergelijken met Pim Jacobs: geen slechte pianist, maar burgerluk in zijn presta tie, dor in zijn improvisatie en matig in zun technische vaar digheden. De plaat "No greater love" is daarom ook geen spec taculaire belevenis. Temeer niet ook de verwarring waaraan je ten prooi valt. als je de nieuwste boreling van The Singers Unli mited hoort "Sentimental" Journey". Een plaat waarin het "Sentimental" wat al te zeer het accent heeft gekregen en de ty pische subtiliteit van het stem- menspel grotendeels ontbreekt. De plaat doet eerder denken aan een produkt van The Anita Kerr Singers. Het is te strope- Eddie Thompson: No Love (BASF). De Britse, blinde pianist Eddie Thompson heeft vele even- knieen op het Europese vaste land en in de Verenigde Staten Hij is - dit ter verduidelijking - een weinig opvallend musicus. Thompson speelt, zoals vele jazzpianisten in Nederland dat spelen, een degelijk stukje mu ziek. Alleen ontbreekt, zoals dat omdat zijn repertoire-keuze verre van origineel is. Thomp son speelt voornamelijk "tradi tionals", composities die al in allerlei toonaarden zijn bezon gen, gezongen en gespeeld, zoals "The lamp is low", "Poor Butterfly", "Close your eyes" en "Quiet Nights". Om kort te gaan: geen plaat om over naar huis te schrijven. Conversation. Frank Rosolino, Conté Candoli (BASF). Trombonist Frank Rosolino en trompettist Secondo "Conté" Candoli hebben al sinds het be gin van de jaren vijftig een mu zikale verbintenis, die heden- tendage nog altijd in prima jazz-stukken pleegt uit te mon den. Het is een combinatie die sterk doet denken aan de tan dem Gerry Mulligan - Bob Brookmeyer c.q. Chet Baker: aanvullend, gladde overgangen van het ene naar het andere in strument en vooral een fabe lachtig improvisatievermogen dat zelfs in de chorussen tot uit drukking komt. De titel voor hun nieuwste plaat - "Conver sation" - is dan ook goed geko- In de begeleidingssectie van het Rosolino-Candoli combo speelt vooral de Nederlandse pianist Rob Pronk een opvallende rol. Hij heeft de merkwaardige in tervallen van Horace Silver - die onberekenbaar zyn - maar aan de andere kant heeft hy ook sterk de neiging om de reeksen van akkoorden van een keurig, logisch einde te voorzien. Wat in de kraam van de "enfant ter rible" Horace Silver doorgaans niet te pas komt. De plaat bevat o.m. "Doxv", "Like someone in love" en "When lights are low". De op namen zijn gemaakt tydens een live-optreden in Munich, mei 1975. Een voortreffelijke plaat met uitstekend blaaswerk. W.W. Medewerkers: Bart Jungman Henk de Kat Tom Maas Han Mulder Wim Wirtz Loving Awareness: "Loving Awa reness" (More Love Records). Via een satelliet-verbinding met Amerika (geen nep) werden ze vo rige maand met veel tam-tam naar voren geschoven als de nieuwe John, Paul, George en Ringo: Char lie, Norman, Michael en John, of tewel "Loving Awareness" Fakkel Zij zouden de fakkeldragers moe ten zijn van de "All you need is lo ve" gedachte van de Beatles, Ken nedy en Ghandi (toe maar). De pla tenmaatschappij paste zich hele maal bij de ronkende publiciteit rond deze groep aan door zich "Mo re Love Records" te dopen. De el pee waar het allemaal om gaat, staat dan ook bol van zoetvloeiende love Bij zoveel opgedrongen suikergoed -vooral als die zo overduidelijk met harde commerciële hand aan de man wordt gebracht - gaan je ste kels al bij voorbaat overeind staan. Wie zo luid rond bazuint dat deze "Loving Awareness" eindelijk het gat opvult dat de ontbonden Beat les hebben achtergelaten, moet re kenen op een flinke portie argwaan. Er werd bij de voor-publiciteit rond "Loving Awareness" zeer openlijk geappelleerd aan de roemruchte Liverpoolse vier. Als je dan tens lotte de plaat opzet, blijkt de eerste kant te openen met een negroïde, weinig opzienbarend geluid, dat zelfs in de verste verte niet doet denken aan de elektriserende sound van de te jong gestorven Beatles. Maar verder is, voor wie daar zo heftig met de neus op wordt ge drukt, inderdaad wel enige gelijke nis te bespeuren. Eèn van de zan gers weet namelijk een aardige schuifdeur-imitatie te geven van beurtelings Paul McCartney en John Lennon. Maar meer bepalend is nog, dat ooit eens door de Beatles toegepaste gitaarloopjes en gim micks opnieuw van stal zijn ge haald om heel slim te worden weg gestopt in sommige "Loving Awa reness" songs. Met name "Existan- ce" is een collage van zulke "plagiaat"-stukjes. Alhoewel een ander nummer, "Vi bes inside" lang niet onaardig overkomt, missen de andere com posities toch de vonkende origina liteit en de aanstekelijkheid van de oude Bealle-platen. En dat is dan een vergelijkende constatering die je als boomerang-effect kunt ver wachten, indien een nieuwe groep zonodig tegen het vroegere niveau van John, Paul etc. moet worden afgezet. Rim-ram Als "Loving Awareness" zich om te beginnen, nu eens bewust wordt van de wee-makende rim-ram waarmee hun love-boodschap voor goed geld wordt verkocht. Dan zou het muzikale produkt er veel beter in gaan dan de (al te) zoete koek die je nu moet slikken. De échte John, Paul, John en Ringo: te jong gestorven Beach Boys - 15 Big Ones - Warner Brothers. Vorige maand was-ie er dan eindelyk: 15 Big Ones, de nieuwe elpee van de Beach Boys. Zo'n vier jaar hebben we, trappeiend van ongeduld, moe ten wachten tot de strandjon- gens weer bereid waren de stu dio in te duiken en aan een al bum te beginnen. De titel, 15 Big Ones, maakt al duidely k dat de gebroeders Wilson, Mike Love en Alan Jardine de hitlijs ten van een fiks aantal jaren te rug er bij hebben genomen en in navolging van al vele popgroe pen, nummers als "Blueberry Hill", "In the still of the night" en "Rock and Roll music" heb ben gecoverd. Die ruimte die er na het opnemen van hun "gouwe ouwe" overbleef, vul den ze op met eigen oudere composities en een enkele nieuwe song. Misschien dat de verwachtin gen wat hoog gespannen waren, door het lange uitblijven van de ai maanden belootde elpee, maar hoe dan ook, 15 Big Ones, is niet wat je van een wereld- groep als de Beach Boys kan en mag verwachten. Okè, vocaal is het allemaal weer meesterlijk, op popgebied nog immer on overtroffen, de produktie van Brian Wilson (het brein achter de Beach Boys dat na jaren weer terug is) is wederom fe nomenaal. en toch valt het tegen. De Beach Boys zijn of niet geslaagd om de ouwetjes een ander geluid te geven (In the still of the night) of er is een te geforceerde poging gedaan om dat wel te bereiken (Blue berry Hill) waardoor de compo sitie uit zijn verband wordt ge rukt. Ook mist de plaat een ze kere spanning, gevoel, waar door (terecht?) de indruk wordt gewekt dat op routine drijvend maar wat in elkaar is geflansd. Maar de heren hebben nu in ie der geval weer de smaak te pakken, ze zijn al bezig met een volgende plaat, die louter uit ei gen, nieuwe composities zal be staan. En dat geeft toch weer hoop voor de toekomst. Want zoals de leraar tegen de leerling zegt (in dit geval een onjuiste voorstelling van zaken): "je kunt het best, als je maar wil". B.J. Jan de Beer, Over-leven (Negram). Het vergt zeer veel van een artiest om zowel eigen teksten als muziek te schrijven en die nummers ook nog zelf te brengen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de nog jonge Jan de Beer (27) met zijn tweede elpee vol Nederlandse liedjes geen perfékt produkt heeft afgeleverd. De tien nummers zijn eenvoudig van tekst en muziek en worden keurig en ook bepaald wel muzikaal gebracht, maar de gloed eraan ontbreekt. Soms past de tekst niet "in" de muziek en moeten klemtonen verkeerd gelegd worden, wat erg knullig aandoet. Jan de Beer heeft best wel mogelijkheden, in de teksten zitten soms aardige vondsten en hij heeft een redelijke stem, maar hij zal nog aan expressiviteit moeten winnen: een per soonlijker geluid ontwikkelen. T.M. Ix> mejor de la Salsa - diverse artiesten (Pye). Salsa, dat zou na de inmiddels populair geworden reggae, de nieuwe hype kunnen worden. Salsa is een muziekvorm die vooral beoefend wordt door de Spaans sprekende bevolking van New York. Het verschilt weinig van de oorspronkelijke Latin-muziek en heeft invloeden van de Amerikaanse jazz. Letterlijk betekent salsa saus en met die naam wordt geduid op het opzwepende, het pittige van de muziek. Op Le mejor de la Salsa wordt een aardige ken nismaking met de Salsa bereid. De aardigste artiesten zijn Joe Cuba, Tito Puente en Ray Barreto. B.J. De Beach Boys, tijdens hun optreden voor het Grand Gala du Disque (1972) Gérard Cocciante - "Quand un amour". Dat de single "Quand un amour" van Gèrard Cocciante geen hit is gewor den zal ik het Nederlandse single-kopende publiek nimmer vergeven. Misschien dat de elpee van deze Franse chansonnier wat beter verkoopt. Maar eigenlijk zou in dat geval het Nederlandse elpee-kopende publiek smakeloosheid moeten worden verweten. Want een elpee van Cocciante is wat te veel van het goede. Hij blijkt ondanks de hulp van Ennio Morricone niet in staat een afwisselende aanhoorbare plaat te maken. Twee kanten van zwijmelende violen, stamelende koortjes, aarzelende gitaartjes en vooral krijsende Cocciante gaan op den duur zeer irriteren. B.J. I1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 17