Tita
Telajora
DINSDAG 17 AUGUSTUS 1976
Over rouwadvertenties, natio
naal, regionaal en internatio
naal, valt een enkele studie te
maken en daar ben ik te hooi en
te gras dan ook al mee bezig. Al
vorens echter een totaalover
zicht en slotconclusie te geven,
nul ik even wijzen op de dertig
eveschillende rouwadvertenties
die enige tijd gelden in Het Pa
rool verschenen bij het overlij
den van Mary Katten-
burg-Boas (de Vrijer), die 44
jaar werd. In Joodse kringen is
het gebruik d&t niet volstaan
twordt tnet éèn gezamenlijke
rouwadvertentie namens de
familieof met een opsomming
onderaan van de naaste fami
lieleden, maar dat naast de
,fioofdadvertentie" van het
naaste familielid ook de verder
afgelegen familie en de betse
vrienden nog aparte adverten
ties plaatsen
'Jk vind dat altijd wel indru-»
kwekkend, en in elk geval min
der „terughoudend'' dan de
meeste niet-Joodse rouwadver
tenties in ons land plegen te zijn.
Er zullen wel mensen zijn die er
iets demonstratiefs in zien en
die redeneren dat je verdriet
vanzelfsprekend is en niet nog
eens apart geadverteerd hoeft te
worden zodat met de medede
ling van het overlijden volstaan
kan worden, maar aan de an
dere kant is zo'n openlijke be
tuiging van trouwover de dood
heen, als een soort open brief
waarin men in dit geval niet
van zijn mening maar van zijn
gevoelens publiekelijk blijk wil
geven, toch eigenlijk een veel
vanzelfsprekender manier van
rouwbeklag.
Een halve pagina vol rouwad
vertenties geeft eenzelfde soort
troost als een druk bezochte be
grafenis, die de nabestaanden
het gevoel geeft dat de overle
dene veel vrienden had en niet
voof^niets heeft geleefd. Het
echte verdriet blijft toch al hal
verwege steken in tekortschie
tende omschrijvingen („mijn
geliefde wouw", ,pns geliefd
nichtje", ,pnze geliefde tante",
.jonze lieve nicht", „mevrouw"
"our beloved", jonze lieve on
vergetelijke tante", jonze lieve
vriendin", ,pnze allerliefste,
TODJJIFitL
dappere vriendin", ,pnze aller
liefste vriendin", „onze lieve",
„mijn lieve vriendin", ,pnze be
ste vriendin", ,pnze goede
vriendinen in de cliché's die
de nabestaanden ter beschik
king staan om in een korte zin
van hun gevoelens blijk te ge
ven.
In dit geval; „de leegte die zij
nalaat is nooit meer te vullen",
„wij zullen haar nooit ■verge
ten", ,zij zal altijd in onze her
innering voortleven", "we will
always hold her in fond memo
ry" „wij allen zullen je missen",
„wij zullen haar nooit verge
ten", „wij zullen je niet verge
ten", ,zij zal altijd in onze her
innering blijven", „wij zullen
ons haar vriendschap altijd
blijven herinneren", „wij zullen
haar nimmer vergeten", „ik zal
haar nooit vergeten", ,zij ruste
in vrede", „wij zullen haar
vriendschap missen", ,Ji aar
nagedachtenis is onuitwis
baar" en enkele daarvan ver
schillende malen.
Tr ij fels
Iedereen heeft zo op zijn eigen
manier gewikt en gewogen, om
net die ene beschikbare zin weg
te nemen en niet die andere, en
waarschijnlijk zijn achteraf
wel trijfels: was onze adverten
tie niet te klein, hadden we niet
beter dat erbij kunnen zetten in
plaats van dit, is ,pnze lieve
wiendin" niet wat weinig ver
geleken met ,pnze allerliefste,
dappere vriendin"? Ook zullen
er wel eens advertenties tussen
verdwalen van mensen die er al
leen eentje plaatsen om niet te
ontbreken („ik zie geen adver
tentie van tante dinges, er was
toch geen ruzie of zoiets?"),
maar dat neemt niet weg dat
zulk massaal rouwbeklag mij
sympathieker is dan het wat
koele, calvinistische, de gevoe
lens liever verbergende rouw
beklag van de doorsnee-
Nederlander (waarbij ook weer
de aantekening moet worden
gemaakt dat met name in Fries
land de buren of zelfs buurtge
noten dikwijls met een lange
lijst van namen in een rouwad
vertentie mededeling doen van
het overlijden van buurvrouw
of „pake", die zij allemaal zo
graag mochten).
NICO SCHEEPMAKER.
WASSENAAR - Ook al zyn gale
rieën in de meeste gevallen voor
een ieder toegankelijk (men hoeft
sr niet per se te kopen) wil men een
expositie bezichtigen dan wil dat
nog niet zeggen dat zo'n galerie al
tijd even gemakkelijk te vinden is.
Dat komt ook omdat deze kunst
geen bijzondere centrale plaats in
neemt in onze samenleving. Kunst
tentoonstellingen worden vaak ge
houden op onverwachte plaatsen,
zodat men vaak van te voren op de
hoogte moet zijn, wil men er toe
komen er één te gaan bezichtigen.
Galerie Pulchri Studio in Oegst-
geest deelt de ruimte met een ma
kelaarskantoor, en in Wassenaar
worden geregeld tentoonstellingen
gehouden in de Openbare Biblio
theek. en galerie JA is gevestigd in
een ruimte van het Sportfondsen-
bad.
Kunstenaars kunnen om allerlei
redenen hun werk ten toon stellen,
maar belangrijk is toch steeds wel
dat een professionele kunstenaar
zijn werk moet verkopen, en om die
reden bij hel publiek een zo groot
mogelijke bekendheid wil genie
ten. De tentoonstelling, en vooral
die in een galerie is een van de
meest gebruikte mogelijkheden
om zowel het een als het andere te
verwezenlijken.
In galerie JA is nu-een tentoonstel
ling te zien die wat van deze opzet
afwijkt. Het betreft hier werk van
vijf studenten van de fotoschool in
Den Haag en vier van de Rietvelda
cademie in Amsterdam. Van de
laatste vier zijn beelden en teke
ningen ten toon gesteld. Wat nu
precies de bedoeling is van deze
tentoonstelling is niet helemaal
duidelijk. Is dit het begin van een
loopbaan als exposerend kunste-'
naar, of is het een soort demonstra
tie van dat waar de studenten nu
mee bezig zijn.
Vooral bij de fotografen is dat een
vraag die gemakkelijk opkomt, ge
zien het feit dat de fotografie nog zo
veel andere mogelijkheden, biedt.
Het verbaast me dat de exposanten
zo vasthouden aan een aantal tradi-
(Kunst)
exposities
Wassenaar
tionele onderwerpen, die al lang
bekend zijn uit de schilderkunst.
Interessante gezichten, bomen,
boomstronken en sneeuwland
schappen komen veelvuldig voor.
De werkelijkheid biedt toch veel
meer aan onderwerpen dan alleen
deze oude beproefde neutrale the-
Ook bij de beeldhouwers is een
soortgelijk probleem te constate
ren. Een groot gedeelte van het
werk draagt namen als "figuur", of
"vorm", wat zowel kan duiden op
bescheidenheid als op pretentie,
bovendien lijken op het eerste ge
zicht veel werken sterk op elkaar.
Betreft het hier werk dat resultaat
is van leeropdrachten? Wat wel
voor hun pleit is dat als je er wat
langer rondkijkt, je de indruk krijgt
dat het ook nauwelijks mogelijk is
iets anders te maken.
Het lijkt er weer op dat hier pro
blemen een rol spelen die gelden
voor de plastiek als geheel, die we
iedere individuele beeldhouwer
niet zonder meer kunnen verwij
ten. Een en ander moet wel samen
hangen met de funktie van de
beeldhouwkunst in onze samenle
ving. Die is er bijna niet, en een zin
nige verandering in de beeldhouw
kunst kan dan ook pas plaatsvin
den als er andere taken gevonden
worden. Een interessant probleem
voor jonge beeldhouwers lijkt me.
De negatieve werking van eento
nigheid zien we ook bij de tentoon
stelling in de bibliotheek van Was
senaar. Daar is werk te zien van
Hannie Bal, aquarellen, voorname
lijk gebouwen en stadsgezichten.
Elk werk afzonderlijk is zeker niet
lelijk, en laat zien dat Hannie Bal
zeker de techniek beheerst, maar
de 20 aquarellen tezamen maken
een eentonige indruk. Dit werk
contrasteert sterk met dat van Cara
Waller, schilderijen in een "naïeve"
stijl met sterk contrasterende kleu
ren. De felle kleureri doen wat den
ken aan de achtergronden van te
kenfilms van Walt Disney (Fanta
sia), waar op zich zelf niets tegen
Wat me wel opvalt is de sterke et
heid van stijl ondanks de geva
rieerdheid van onderwerp. Het
geeft de indruk dat elk onderwerp
voor haar de zelfde gevoelswaarde
heeft. Een carnaval wordt op de
zelfde wijze uitgebeeld als de af
braak bij het Spui. en dat maakt het
er niet duidelijker op.
MICHAEL VAN HOOGEN-
HUYZE
KLEINE VAART
Anna Broere 15 vn Rotterdam nr Gon-
freville,
Antares pass 16 Kp. Matapan nr Run-
Breehelle pass 16 Kp. Blanc nr Calabar,
Calandplein 16 90 z Kp. Villano nr
Rouaan,
Comelia-B-4 pass 16 Pantellaria nr Pe-
Dutch Engineer 16 vn Rotterdam nr
Immingham,
Dutch Faith 14 vn Rotterdam nr Gran
gemouth,
Dutch Glory 16 40 n Burlings nr Mo
hammed ia.
Dutch Master 16 100 nnw Bilbao nr Bil-
Dutch Mate 16 vn Rotterdam nr Tees,
DutchSpirit 14 vn Rotterdam nr Tees,
Gezièna pass 16 Marseille nr Port St
Louis du Rhone,
Kirsten Smits 13 te Suez verw,
Leonard Bohmer 16 lOOzzwOuessant nr
Lissabon,
Megrez pass 13 Kp. Palmas nr Nouadhi-
Ocean Express pass 14 Ceylon nr Para-
dip.
Pallas pass 15 Kp. Santa Maria nr Rot
terdam,
Polaris pass 16 Kp. de Gatanr Hamburg,
Poolster pass 16 Kp. Finisterre nr Setu-
bal,
Santa Lucia 15 300 w Kp. St. Vincent nr
Varna.
GROTE VAART
Achilles 16 te Rio Haina verw,
Algorab 13 te Santos,
Alkes 13 vn Rotterdam nr Rio de Janei-
Alkmaar 15 te Lissabon,
Amselveld 15 700 w Los Angeles nr Bal
boa,
An till a Cape 16 te Syracuse,
Ares 16 vn Paramaribo nr Georgetown,
Atlantic Crown 15 220 z Halifax nr Le
Havre,
Baam 16 dw Cherbourg nr Bilbao,
Cartago 15 te Davao,
Chevron Madrid 14 vn Freeport nr Pa-
scagoula,
Chevron Naples 15 vn Honolulu nr Pao-
pago.
Diadema 14 vn Portland nr Curacao,
Docklift-I 15 100 w Miami nr Alicante.
Hercules 17 te Amsterdam verw,
Hermes 15 vn Puerto Limon nr La Ceiba,
Merse.vlloyd 16 te Rotterdam,
Moordrecht 15 320 no Prt Churchill nr
Prt Churchill,
Neder Elbe 16 600 o Tokio nr Balboa.
Nedlloyd Kembla 14 300 ono Parama
ribo nr Kaapstad,
Obelix 13 200zw Valparaiso nr Portland,
Ondina 16 20 n Sumatra nr Perzische
Golf,
Philippia 15 vn Punta Cardon nr Piney-
point,
Salland 14 te Savannah,
Socrates 17 te Baltimore verw.
Straat Bali 15 vn Punta Arenas nr Bue-
Straat Fremantle 16 300 w Torres nr Wel
lington,
Straat Luanda 16 400 zw Sabang nr Mau-
Straat Singapore 16 te Bombay verw,
Sunbird 16 55 w Keywest nr Norfolk,
Talamanca 16 Lattakia,
Toloa 14 310 n Pto. Rico nr Montegobay,
Trident Amsterdam 13 vn La Guaira nr
Maracaibo,
Trident Rotterdam 13 vn Pto. Cabello nr
Maracaibo,
Waalekerk 15 te Rotterdam.
Galerie Van der Vlist Voorjaarsten
toonstelling Günther Borst (lino's), Fre-
derik van Batenburg (grafiek). Jetty
Wery (keramiek) en Judith Vermeeren.
Rijksmuseum van Oudheden (Rapen
burg 28)* Werkd. 10 uur voor.rn.-5 uur
nam. zondag 1-5 uur nam
Galerie „Ja", Sportfondsenbad, Wasse
naar. Tentoonstelling studenten Foto-
school Den Haag en studenten Rietvel
dacademie Amsterdam. Van 5 t.m. 22
'Galerie Pulchri Studio Oegstgeest
(Passage 10): Tekeningen en Plastiek
van Frits van Eeden en aquarellen van
Ton Pape -dagelijks, behalve zondag,
van 10-16.00 uur (t/m 25 aueustus).
Galerie-Bibliotheek, Luifelbaan 1. Was
senaar. Tentoonstelling Hannie Bal -
aquarellen en Cara Waller - schilderijen
en etsen Van 17 juli t/m 25 aug. Ope
ningstijden van de bibliotheek.
PANDA EN DE MEESTER FLINKERD
72 -133. Het was duidelijk, dat Knars lelijk overspannen was geraakt
door alle gebeurtenissen. Toen Panda een steen door het beeldscherm
van de micro-lezer wierp, dacht hij dat er een schot af ging - en toen
Zwarte Zwier hem schietend achterna ging om de microdot terug te
krijgen .verdubbelde hij zijn snelheid.Zo verdwenen de beide spionnen
"Zo - heb jij dat gedaan?!" zei Pam verrast. "Dat was echt Panda-
werk. Maar je kwam net even te laat; die twee hebben de microdot!"
Dat was een tegenvaller voor Panda, en neerslachtig begon hij de
boeien los te maken.
"Dan kunnen we onze Geheime Opdracht wel vergeten," zei hij"Het is
allemaal een beetje mislukt, hè? En eigenlijk ben ik wel erg moe."
kwam Panda uit het struikgewas "Een Panda is nooit moe," begon Pam; maar toen zakte hij wat in.
"Mislukt, ja," gaf hij droevig toe. "We gaan terug..."
500 g aardappelen
1 1/2 dl melk, 20 g boter,
zout, nootmuskaat, 600
g geweekte stokvis, 25 g
boter, 3 grote uien, 2
kopjes gekookte ryst
Voor de saus: 20 g boter.
20 g bloem, 2 1/2 dl
melk, 55 g geraspte oude
kaas, 2 theelepels mos
terd, zout aromazout,
peper
Kook de aardappelen en
maak hiervan met de
melk, de boter, zout en
nootmuskaat een luch
tige aardappelpuree.
Rol de geweekte stokvis
op en leg deze rolletjes
20 a dertig minuten in
water dat tegen de kook
wordt gehouden. Laat
ze daarna uitlekken,
smelt voor de saus de
boter, voeg droog de
bloem toe en daarna
scheutje voor scheutje
de melk, onder voortdu
rend roeren. Maak de
saus op smaak met de
helft van de kaas, mos
terd zout en de kruide
rij.
Doe onderin een vuur
vaste schotel de helft
van de aardappelpuree.
Schenk hierop de saus.
Leg er de rolletjes stok
vis op en dek het geheel
af met de gesnipperde
en in de boter goudgeel
gebakken uien. Leg
hierop een laag gare rijst
en bedek ten slotte het
geheel met de rest van
de puree. Strooi de rest
voorverwarmde c
FRED BASSET
IZAAK,JE RATfoerEAJ O</ee
VofZIa JAAB z.VA) AFSC-wUMie
ut*Wikt weper 'r cxr
fTEAJEöZ-
ete/Hntsj/
Ik: «ee
CJE. i/oa. <jook.
F*etrATie
f hooi'. Dus je c,AArY Wie fieepr -met
GCHT AAAI 'r WEFfc' J OHEC l*/Efee IK.
z^l AU,EeaJ
nAnAKtjEireei.
?>eesTFne
Hallo ,FHp
Dag mijn grote
lieveling
ÉW ^)ln
leiitm
17 AUGUSTUS 1976
Honderd jaar geleden stond in
de krant.
- Een maand geleden klopten te
Corriëntes, hoofdstad van den
gelijknamigen staat der Argen-
tijnsche republiek, des avonds
tegen tien uur twee gemasker-
den aan de deur van een der
rijkste ingezetenen. Nauwelijks
had deze zelf opengedaan of hij
stortte, door een dolksteek in het
hart getroffen, dood neder. Ver
der de woning binnendringen
de, ontmoetten de moordenaars
de dochter van den heer des hui
zes, een meisje van vijftien jaar,
dat zij de handen bondden en
vervolgens gelastten de plaats
can fe wijzen waar haar vader
zijn geld bewaarde. Het kind
voldeed hieraan, doch terwijl de
booswicht en. die haar verder al
leen lieten, bezig waren hun buit
te bemachtigen, gelukte het
haar met inspanning van alle
krachten, de handen vrij te
krijgen. Zij snelde naar de kast,
waarin haar vader zijne wape
nen had, greep een revolver en
schoot beide moordenaars dood.
Daarop ijlde zij naar het huis
van den vrederechter, doch deze
was afwezig. Van daar liep zij
naar het huis van den commis*
6aris van politiedoch ook dezen
vond zij niet. Ten einde raad,
riep zij de buren te hulp, die zich
naar het tooneel van de mis
daad haastten, den lijken de
maskers afrukten en - tot hunne
ontzetting den voornoemden
rechter en commissaris als de
daders van den overval herken
den.
Vijftig jaar geleden:
-in den Orièntexpress heeft zich
op Roemeensch gebied een on-
gewone diefstal voorgedaan.
Op zeker oogenblik miste de
Fransche gravin Belmont in
den trein haar paarlen halss
noer ter waarde van 25D00 gul
den. Op het Roemeensche sta
tion Brasso werd de trein door
de politie doorzocht en toen zij
in een eerste-klascompartiment
verscheen,zagen de agenten een
poedel, die zijn meester de eene
paarl na de andere in de
geopende hand spuwde. De ei
genaar van den hond, een Ame-
rikaansche variété-artist, die
zich Charley Sweck noemde,
verklaarde dat zijn poedel de
gewoonte had alles wat blinkt
naar binnen te slikken en den
inhoud van zijn maag weer te
worschijn kon brengen. Geble
ken is, dat de gravin met den
hond gespeeld had en hem
geaaid had. Daar de politie de
zaak niet vertrouwt zijn de
Amerikaan en zijn poedel voor-
loopig in verzekerde bewaring
gesteld.
Ageada
Leidse bioscopen
LUXOR „Grizzly".dag.2.30,7.00en9.15
uur, zo. 2.15, 4.30 uur enz., 18 jaar.
CAMERA "Once upon a time in the
West", dag. 8.00 uur, 18 jaar.
I.15 t
Nachtvoorstelling: "Fat City", vr. en za.
II.30 uur, 18 jaar.
LIDO: "skyriders", dag. 2.30,7.00 en 9.15
uur, zo. ook 4.45 uur, 18 jaar.
STUDIO: "One flew over the cuckoo's
nest", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook
4.45 uur, 18 jaar.
TRLANON: "André van Duis Pretfilm".
dag. 2.30. 7.00 en 9.15 uur. zo. ook 4.30
uur, alle leeftijden.
REX: "Losse zeden in Zweden", dag.
7.00 en 9.15 uur, 18 jaar.
Kindermatinee "101 Dalmatiérs", za. en
woe 2.30 uur
Nachtvoorstelling: "Bibi, het wellustige
meiye", vr. en za. 11.30 uur, 18 jaar.
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
Ongevallendienst elke dag Academisch
Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00
Uur tot woensdag 13.00 uur (Diacones-
senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za
terdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis).
Bezoekuren ziekenhuizen
Diaconessenljuis: Middagbezoekuur
13.45-14.30 uur. Avond bezoekuur
18.30-19.30 uur. Kinderafdeling dage
lijks van 14 00-19.00 uur alleen voor ou
ders zondag 14.00-15.00 uur voor overige
familieleden. Kinderen beneden 14 jaar
hebben geen toegang op de kinderafde
ling.
Sint Elizabeth-ziekenhuis volwassenen
dagelijks van 14.00-14.45 uur en van
18.30 tot 19.30 uur; klasse-afdelingen ook
11.15 tot 12.00 uur. Kraamafdeling: dag.
van 11.15 tot 12.00 uur (alleen voor echt-
gen.) v. 15.00 tot 16.00 uur en van 18.30 tot
19.30 uur. Laatste kwartier middag- en
avondbezoek babyshow. Kinderafde
ling dag. 15.00 tot 18.30 uur. CCU (hart-
bewaking) dag. van 14.15 tot 14.45 uur en
van 19.00 tot 19.30
Sport-Medisch Adviescentrum Spreek
uur ma. en do. 19.30-20.30 uur m het St.
Elisabeth-Ziekenhuis.
Endegeest dinsdag en vnjdag 13-14.30
uur 's zondags 11-12 uur en 14-15 uur;
eerste klasse: de gehele dag.
Annakliniek:
Klasse afdeling van 13.00-14.30 uur van
18.30 tot 20.00 uur
Derde klasse bezoekuur van 13.00-14.00
uur en 18.30-19.30 uur.
Kinderzaal: van 13.00-14 00 uur. Op
woensdagavond (uitsluitend voor de
ouders) van 18.30-19.30 uur.
ACADEMISCH ZIEKENHUIS
Voor alle patiënten behalve kinderen)
zijn de bezoekuren als volgt
Elke dag:
14 15-15 00 uur
18 30-19 30 uur
Voor de prematurenafdeling gelden de
volgende bezoekuren (alleen voor ou-
Maandag t!m vrijdag
18.30-18.45 uur
Zaterdag en zondag:
14.45-15*00 uur.
Bezoek aan ernstige patiënten:
Wanneer voor ernstige patiënten door-
lópend bezoek wordt toegestaan kan de
hoofdverpleegkundige hiervoor spe
ciale kaarten verstrekken.
Bezoektijden Kinderkliniek:
Dagelijks:
15.00-15.45 uur.
18.30-19.00 uur.
Bezoektijden kinderafdeling:
Elkè dag:
14 15-15.00 uur.
18.30-19.00 uur.
Alphen aan den Rijn
Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30; 13.30-
14 15 en 18 30-19.30 uur; 3e kla* 13 30-
14.15 en 18.30-19.30 uur; Kraamafdeling
13 30-14.15 uur alleen voor echtgenoten
19-20 uur; Kinderafdeling 15-15.30 uur
alleen voor ouders 18-18.30 üur.
Geluidshinder Schiphol
Klachten over geluidshinder van vlieg
verkeer van en naar Schiphol kunnen
dag en nacht worden gemeld bij het in
formatiecentrum Geluidshinder Schip
hol (020-175000).