Dansfeest in Gr oenoor dhal Z!_ ZATERDAG 7 AUGUSTUS 1976 v.d. Water v.d. Water Wlfegllfa* II esselka Onder leiding van Galina Gor- deeva <zie foto) hebben de 23 dansers en danseressen van het Oekrains ensemble „Wesselka" uit Chmelnizky de dansschoen tjes letterlijk stukgedanst. Lei den vormt voor de groep die ver der bestaat uit 8 muzikanten. 2 begeleiders en 'n tolk, het eind punt van een maandlange tour nee door België <Scho:en) en Nederland. „De groep is nog jong", vertelt Galina Gordeeva, de gemiddel de leeftijd is 20 jaar, al hebben we ook iemand van 15 jaar in de groep. De jongens en meisjes zijn scholieren, studenten en werken de jongeren, die in hun vrije tijd volksdansen. Driemaal per week wordt er geoefend in 't cultureel centrum waar naast volksdan sen ook andere takken van ama teuristische kunst beoefend kun nen worden. Dit alles kosteloos en onder leiding van beroeps krachten". Alleen al in de pro vincie waar Wesselka vandaan komt zijn 142.000 amateurs die door beroepsmensen worden ge traind. Dat is bijna 10 procent van de bevolking. Een vrolijk dansje van de Joegoslavische meisjes Victoria Regia in de Leidse Hor tus: de Van Agt onder de planten. Stevin: het bloed kruipt waar het niet gaan mag. Uit het overzicht van het Jaar boekje Leiden en Omstreken 1972 over 28 september 1971: de ge meenteraad stelt de afsluiting van de Breestraat voor het auto verkeer uit tot uiterlijk november 1972. Annonce: Leidse hamsteraar wil zijn overtollige voorraad zeeppoe der uit de tijd van de oliecrisis ruilen tegen blikgroenten. Inlich tingen na zonsondergang. Vakbonden tegen braderie van winkelcentrum Zuid-West: luifel- baan-hondenbaan. Kamer van Sloophandel. Het Hoogheemraadschap van Rijnland gaat bouwen aan de Breestraat. Een leuk natuursteen- tje aan de gevel, namelijk Wal- dinger Travestin. Maar wat lezen we tot onze schrik in de notulen van een commissievergadering in april: „Mevrouw Koning vindt het een spuuglelijk pand. dat ver beneden de maat blijft. Het kan de verge lijking met het nieuwe plan voor de Witte Singel van de R.U. op geen enkele wijze doorstaan. De heer Kuijers veronderstelt dat Sociëteit Minerva, wanneer dit ontwerp wordt uitgevoerd, nog mooi zal lijken. De heer Ham meerit dat het ge bouw zal vloeken bij het belas tingkantoor. De heer Van der Horst zou er be grip voor hebben wanneer B. en W. op grond van welstandsover- wegingen tot het afwijzen van de bouwaanvraag zouden besluiten". Aldus de pinnige notulen. B. en W. hebben inmiddels de bouwvergunning verleend. En te recht natuurlijk: ice laten ons een geveltje met duur Waldinger Tra vestin niet zomaar door de neus boren. Er is dit jaar geen geld voor een ontmoetingscentrum voor werk lozen, zo hebben B. en W. van Leiden laten roeten. Kunnen ze dan geen beroep op de bijstand doen? Projekt '75 wil een openlucht theater in de Leidse Hout: een natte droom. Het is teleurstellend dat Joop Zoetemelk er ook dit jaar niet in' geslaagd is de Tour de Frats ze gevierend te beindigen. In het kamp van de internatio nale volksdansers is grote beroe ring ontstaan sinds de raadsel achtige verdwijning van een jon ge hurksprongspecialist van de Russische groep Wesselka. Waar nemers vrezen dat het hier een geval van kidnapping betreft, maar welingelichte bronnen spre ken van politiek asiel. Intussen heeft Hazersiooude-Rijndijk zich in navolging van Taiwan, Noord- Kor ea en de landen die zijn aan gesloten bij de Organisatie voor Afrikaanse Eenheid, uit het volksdansfestival teruggetrokken. Hazerswoude-Rijndijk had al eer der geprotesteerd tegen het feit dat Hazerswoude-Dorp zich op het festival manifesteert onder de vlag van de gemeente Hazersioou de. Dat er in de Groenoordhal com munistische volksdansers mogen optreden is om het bezoek van Kissinger aan Nederland te com penseren. Het Leidse programcol lege doet er alles aan om zijn linkse imago hoog te houden. ADVERTENTIE ANTIEKE KLOKKEN Uw vakadres Haarlemmerstraat 181 ETALAGE IN DE STEEG. Op het lesprogramma van veel Ierse lagere scholen staat het volksdansen als vast punt. Het is daarom ook niet te verwon deren dat de jongste deelnemers aan het Leidse festival uit Ier land afkomstig zijn. De benja min van het gebeuren in de Groenoordhal is dan ook een achtjarige Ierse, die heel par mantig in haar groen kiltje en donkere blazer rond stapt. Gretta Byrne, is de leidster van de groep, die haar naam draagt. Over de Ierse dansen zegt zij: „Onze dansen dateren vaak uit de 15de of 16de eeuw. Sommigen zijn in de loop der jaren ongewijzigd gebleven, an deren zijn aangepast aan het theaterwerk. De groep uit Dublin bestaat uit 26 jongens en meisjes, waaron der vele danskampioenen. „De namen van de kampioenen geef ik liever niet. Binnen de groep zijn geen kampioenen, daar doet iedereen gewoon zijn best", zegt Gretta. De meest gedanste Ierse dansen is de hornpipe. Daarmee zal de groep van Gretta Byrne 't pro gramma ook besluiten. „Dat is een dans die iedere Ier kan dan sen en het publiek vindt het er- leuk" Quarts - Horloges De Aller Beste Haarlemmerstraat 181 EIGEN ATELIERS Tripoleos Het is de eerste buitenlandse trip voor de Griekse dansgroep Lukeion Ellinidon Tripoleos. die bestaai. uit 25 dansers en danse ressen tussen de 16 en 25 jaar en 7 orkestleden. Naast de dans groep brachten de Grieken ook een oouzouki-speler, Christ os Spirakos, en een zanger. Micha- lis Gargalionis, mee. Deze zullen apart van de groep optreden. Het programma van de Grie ken is echt voor 100 procent volksdansen. Ze hebben hun dans niet aan het theater aan gepast, zoals veel Oost-Europese groepen doen. De groep traint een keer per week. want het zijn allemaal scholieren, studenten en werken de jongeren. Als er nieuwe dan sen ingestudeerd moeten worden komt uit Athene een choreo graaf om de eerste aanzet te ge ven; verder beschikt de groep over een repetitor die zorgt dat de nieuwe dansen er in worden gebracht. De groep brengt niet alleen dansen uit het eigen gebied de Peloponesus maar ook van de Griekse eilanden- De dansen die de groep uit voert zijn niet alleen afkomstig uit de Oekraïne maar uit hee' de Sowjet-Unie terwijl in het les programma thuis ook buiten landse dansen zijn opgenomen. „We hopen zegt Galina, „hier ook een Hollandse dans te Jerusalum Al 20 jaar heeft de studenten vereniging van de Hebreeuwse universiteit van Jerusalem een volksdansgroep. Dan Bïrron, de woordvoerder van de groep zegt: „De Israëlische folklore is. zoals je zult begrijpen beïnvloed door vele culturen. Door die van Oost Europa maar zeker niet minder door de Arabische landen". Met een resoluut gebaar maakt hij echter een einde aan de gedachte dat volksdansen in Israël populair is. „Volksdansen is helemaal riet populair in Is raël. Spontaan dansen doet men vooral in de kibboets, in de ste den zijn 't verenigingen die zich met de volksdans bezig houden, maar echt populair kun je het LEIDEN De Oekrainse groep Wesselka schitterde gisteravond tijdens het kleurrijk spektakel dat volksdans festival heet. De Sowjet dansers waren in alle opzichten hun collega's uit de andere landen de baas. Niemand over trof hun tempo, sprongkracht en perfectie. Naast dansers toonden de Oekrainers zich ook goede acteurs. Semenicul Ze weigeren concessie te doen aan de smaak van het publiek. Ze houden vast aan de tradities. De traditie staat op de eerste plaats, pas dan komt het pu bliek. Dat is de schets die je kunt geven van de Roemeense groep Semenicul. De Roemenen komen uit de streek Banat. De groep heeft een choreograaf in dienst, die in de streek is geboren en getogen en alle dansen tot in de finesses kent. Dat horen we via de tolk van de begeleiders Veliscu, Joan en Moise. Moeten er dansen uit andere streken worden geleera. dan komt een dansleraar uit die streek naar de groep toe om de passen in te studeren. Zo wil men proberen de dansen in hun meest oorspronkelijke vorm te bewaren. De dansers en danseressen, ge middeld zo n 24 j. zyn amateurs. De tournee wordt gemaakt tij dens hun vakantie. In die vakan ties zijn ze echter wel heel Eu ropa doorgereisd, maar ze beho ren dan ook tot de acht beste amateurgroepen van Roemenië. Specifiek instrument uit Ba- nat is de trompet-viool, die wordt bespeeld door Ion Stan. Abrasevic •■f Uit de omgeving van Belgrado komen de 46 Joegoslavische dan sers en danseressen, de 7 musi ci en 2 leiders, die samen ae groep "Kosta Abrasevic" vor men, genoemd naar een beroem de dichter. De groep, scholieren en studenten tussen de 16 en 22 jaar, heeft al veel internatio nale ervaring opgedaan in Ita lië. Portugal, Duitsland. Amerika, Tunesië enz. Hun programma omvat dansen uit alle delen van Joegoslavië. ,X>e dans die in de streek rond Belgrado veel wordt gedaan is de sumadijavertelt de artistieke leider Dragoslav. "We proberen zoveel mogelijk uit te gaan van de originele pas sen, maar voor het theater moet er soms wat worden gevarieerd. Volksdansen is, als er niet een beetje aan gesleuteld wordt voor het publiek een beetje saai om naar te kijken". Een deel van de groep draagt nog originele kostuums, zoals ze op het platteland worden terug gevonden. Anderen hebben kos_ tuums die speciaal voor het to neel zijn ontworpen, zodat de details ook in de zaal te zien zijn Dat was vooral te zien bij de pol- zouthets, een dans voor jonge man- Heel vrolijk ging het toe bij de Roemenen, die van hun optreden altijd weer een onaeugend spelletje met het publiek maken, tenminste zo komt het over. Ze moeten het meer hebben van hun totale char me dan van hun individuele dans- prestaties die wat minder zijn dan var de Sowjets. En dan Joegoslavië, een land dat altijd weer borg staat voor een goe de dansgroep. Ook dit keer waren de oude dansen o.m. uit centraal Ser vië perfect uitgevoerd. De taak om de avond te openen was weggelegd voor de gastheren en gastvrouwen van de Leidse groep Achalay. Deze groep, die zich van oorsprong met Joegoslavische dan sen bezig houdt, bracht nu Neder landse dansen. En echt, zoals Acha lay het deed waren ook de Neder landse volksdansen leuk om te zien. Natuurlijk kwam de onvermijdelijke 'Driekus man" om de hoek kijken maar dat hebben we dan maar voor lief genomen. Een groep die technisch heel knap voor de dag kwam was de Baskische. De danspassen lijken erg veel op ballet maar komen wat krachtiger uit de verf omdat ze alleen door mannen worden uitgevoerd. Op zich e_-n heel goede uitvoering alleen wat lang voor de kijker die is gewend tof verwend) door flitsende Oosteu- ropese programma's. Het optreden van de hele groep uit Ierland viel wat tegen. Natuur lijk werd het allemaal keurig op gevoerd maar hier ontbrak de dui delijke dansvreugde die bijvoorbeeld bij de Israëliërs zo goed naar voren kwam. Ook de Israëliëers beschikken And ra Mari „We trekken de dorpen in om nieuwe dansen te vinden", zegt de leider van de Baskische dans groep Andra Mari. „We willen de dansen zo origineel mogelijk brengen en veranderen niets ook niet voor het toneel. Ook onze kleding is zeer authentiek. Die wordt door de leden van de groep gehaald uit dezelfde streken als de dansen". De instrumenten die Andra Ma ri gebruikt: txistu, sirulam dul- zama en txaranga, zijn zo oud dat zelfs het speurwerk van de leden van Andra Mari geen ge gevens over de oorsprong van de instrumenten heeft opgeleverd. Een bijzonder aspect heeft ook de zang van de Basken. Het ziln typische keelgeluiden die maar zelden bij andere volksliederen terug te vinden zijn. over een harmonische groep. Dit keer hadden ze niet alleen nieuwe volksdansen op het programma staan maar ook een oudere. In deze mannen dans van de Druzen lag nu werkelijk alle arrogantie die het mannelijk geslacht in de loop der eeuwen heeft kunnen vergaren op gesloten. Een beetje tegen viel de Griekse groep omdar hun dansen eigenlijk een beetje van alles wa ren. Niet vrolijk genoeg om echt blij te zijn, niet waardig genoeg om het predikaat ingetogen te krij gen. Het geheel kwam, ondanks de goede uitvoering van de passen wat vlak over. Sprongkracht was er genoeg. Een muziekje bij het eten gaat er altijd wel in vonden de Is raëlische deelnemers.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 3