PROGRAMMA 'MIJL OP ZEVEN' IS MOE Lee Towers: „Ik zing wat ik zelf mooi vind RAPID programma Bezoek Liliade Akersloot N.H. (^yf^vandaag ...en gisteren toegelicht ZATERDAG 26 JUNI 1976 RADIO TV KUNST „M^jl op zeven" bereikte deze week na twee jaar de finish, met een uitzending vol aardige onder werpen, zoals een tocht langs te koop staande huizen in het Gooi, en het televisieportret van Phe Wijnbeek, de ongekroonde konin gin van 't Gooise radio- en televi sieleven. „Mijl op zeven", een vijftig minuten durend program ma van Wil Groot, Lambertus Lambregts, Joost Tholens en Ad Versney (de volgorde riekt naar een alfabetische), met Maarten Schmidt achter de camera, Kees Rijninks achter het geluid en Je roen Kamphoff en Kees Straats- ma achter de montage, had in dit laatste programma Ineke Vlug uit Laren aangetrokken ter ver sterking van het regionale ele ment in het presentatieteam. Dat mocht ook wel, want wie behalve Phe Wijnbeek woont er in het Gooi van de televisiemedewerkers, dus ook van „Mijl op zeven"? \yaarom stopt „Mijl op zeven" ermee? De formule van het pro gramma leek goed voor een min stens even lange levensloop als bijvoorbeeld de Vuist van Duys, het materiaal bestond immers uit mensen die op de een of andere manier interessant waren, en zulke mensen maken, als je maai de juiste invalshoek kiest en ook in mensen geïnteresseerd bent, ongeveer de helft van de Neder landse bevolking uit. Het team van „Mijl op zeven" heeft in de afgelopen twee jaar bewezen deze beide voorwaarden te vervullen, dus gebrek aan onderwerpen kan het motief voor stopzetting van het programma niet geweest zijn. Gelukkig geeft Studio, het pro grammablad van de KRO, zelf opheldering over de reden van het verdwijnen van een zijn aar digste en bezienswaardigste pro gramma's: „de voorbereiding voor een tv-reeks als „Mijl op zeven" is zo omvangrijk en tijdrovend, dat de kleine redactie geen kans ziet er volgend jaar mee door te gaan". Ik geloof dat graag. Maar ik zet er toch een vraagteken bij. Ad Versney heeft het me uitge legd, als lid van de kleine redac tie. Er ging veel tijd heen met de research, die door een man of drie, vier geschiedde. Kranten werden doorgelezen, de Matla, VVV-folders, men raadpleegde de gegevens van Holland Tour, en zo werden in het afgebakende gebied (in het eerste jaar was dat een hele provincie, in het tweede jaar een kleiner gebied, bijvoorbeeld alleen het Gooi) de interessantste onderwerpen uitge zocht, waarbij natuurlijk ook vaak moest worden nagegaan of het betreffende onderwerp of de betreffende persoon niet alleen op papier, maar ook in werkelijk heid de „impact" had die men er van verwachtte. Met die research ging, globaal genomen, de eerste week (na de voorgaande uitzending) heen. De tweede week werd besteed aan het filmen van de uitgekozen on derwerpen. „Dan was men weel een week van huis". Na die film- week volgde het overschrijven op ampex, het aanbrengen van de titels, de montage, kortom de technische afwerking, en als dat allemaal achter de rug Was, had men dinsdag, woensdag en don derdag na de uitzending even vrij, waarna op vrijdag weer be gonnen moest worden aan het volgende programma. „Je was niet meer dan een week thuis per maand". Doordat het programma zo arbeidsinten sief was en de redactieleden ook al een dagje ouder werden (goe de veertigers, veelal), ging de on vermijdelijke moeheid optreden en ontstond het gevoel dat „Mijl op zeven" zo mogelijk nu maar eens door jongere mensen gedaan moest worden. Want afgezien van het tijdrovende van het program ma. kwamen daar nog de gebrui kelijke spanningen bijis het ma teriaal ontwikkeld, is het mate riaal goed geworden, komen we wel op tijd klaar, etcetera Dit allemaal is ongetwijfeld waar, en ik zou mijn dochter ook nooit aanraden haar goede leven in de veeleisende televisiewereld te vergooien, maar het zijn na tuurlijk ook luxeproblemen, als ik even zo vrij mag zijn dit te zeggen. Tegenover de spanningen die het werk met zich meebrengt «zoals ieder creatief werk), staat het feit dat het leuk, afwisselend, creatief werk is. De inpaksters op de chocoladewerkfabriek kennen vermoedelijk niet die spanningen die het tv-werk met zich mee brengt, maar ze staan wel de hele dag aan zon lopende band te ezelen, zonder dat het ook maar in hun hoofd opkomt erover te klagen dat zij dan „weer een week van huis" zijn, of alleen de dinsdag, woensdag en donderdag vrij hebben voordat zij vrijdag weer aan het werk moeten. Door Nico Scheepmaker „Weer een week van huis" klinkt mijns inziens ook drama tischer dan het hoeft te zijn, als je je programma aan (bijvoor beeld) het Gooi wijdt, maar daar kan ik me natuurlijk in ver gissen. Ik kan me ook niet voor stellen dat de medewerkers aan het programma maar drie dagen per maand in de schoot van hun gezin konden vertoeven, want in die researchweek ben je toch niet dag en nacht op stap. en bij dat monteren kom je toch ook nog wel eens 's avonds thuis? Er zal door de teamsters wel behoorlijk hard gewerkt zijn, de afgelopen twee jaar, en het staat in elk ge val vast dat zij een heel aantrek kelijk programma van hoge kwa liteit hebben afgeleverd, maar de gedachte dat het voor een gewoon mens niet vol te houden was kan alleen maar gerezen zijn door ver gelijking van hun arbeidspresta ties met die van het gros van de Hilversumse-employees Je kan het immers ook met andere programma's vergelijken. Met bijvoorbeeld Brandpunt, waarvan de medewerkers zich voortdurend spoorslags naar het buitenland moeten begeven, en dan blijkt Portugal toch heel wat zenuwslopender, dunkt me, dan Poortugaal. Hoeveel moeilijker is het werken niet in het buiten land, vergeleken met de meewerk - zame manier waarop „Mijl op zeven" in de Nederlandse provin cie overal werd ontvangen? Of laten we het programma verge lijken met een nog veel creatie ver soort programma, het tv-ca- baret. Farce Majeure, dat met vijf man de redactie, de teksten, het spel en de regie verzorgde, Hadimassa, waarvoor de teksten geschreven werden door Dimitri Frenkel Frank (die ook de regie deed) en Kees van Kooten en Wim de Bie (die ook meespeel den), en die met hun drieën te vens de redactie vormden. Ikzelf herinner me nog leven dig dat ik met Mies Bouman (te vens presentatie), Erik de Vries (tevens regie» en Joris van den Bergh (tevens adjunct-hoofdre dacteur van Vrij Nederland) in de redactie zat van „Mies en scène", dat weliswaar weinig ge filmde onderwerpen had (in het geheel elf stuks in de eerste elf uitzendingen, de meeste in het buitenland), maar per uitzending van 50 minuten toch zo'n elf on derdelen gemiddeld had, waar van dikwijls eentje uit het bui tenland (equipe van Duitse sati rische programma „Hallo Bela- fonte, Barbra Streisand, Henry Cooper, Nancy Sinatra. Maurice Chevalier en dergelijke», en dan niet eens in de maand, maar eens in de veertien dagen. Ik kan me niet herinneren dat we daar bijster moe van werden. het was wat gemakkelijker in technische zin omdat je de men sen voor de camera haalde naar de Brakke Grond in Amsterdam, hoewel dat organisatorisch, bij een directe uitzending, ook weer problemen meebracht die je niet hebt als je er met je vrolijke busje op uit trekt „Mies en scène" heeft vier seizoenen lang elke veertien dagen 50 minuten volgemaakt, en alle medewerkers er aan leven nog, dus ik bedoel maar Nu is het aan de andere kant natuurlijk heel normaal dat men sen na twee jaar en twintig uit zendingen in totaal wel eens iets anders willen. Maar dat zou in dit geval niet ten koste van het programma hoeven te gaan, in die zin, dat dezelfde formule kan worden ingevuld door jongere col lega's, mits die dit met dezelfde animo zouden doen (want door de wisselwerking met de mensen die in beeld komen, is zulke ani mo en zulke interesse voor die mensen onontbeerlijk, anders ver vlakt het programma) Je zou het, voor de verandering, kunnen ver gelijken met voetbal. De formule van voetbal is goed, maar de ani mo bij enkele Ajax-spelers is wat verflauwd. Moet Ajax, als een van de vele betalende clubs, dan maar stoppen, of heeft het zin enkele spelers te vervangen en gewoon door te gaan met voetbal? Me dunkt het laatste. De KRO «die in deze vergelij king zo vriendelijk is de rol van de KNVB op zich te nemen) heeft, aldus Frank Wijsen van de informatieve programma's die het in het geval van Ajax niet onver standig van de Amsterdammers zou vinden als zij er definitief mee ophielden, desondanks be sloten met „Mijl op zeven" te stop pen. Maar hij geloofde wel te kunnen zeggen dat de KRO het komend seizoen met een nieuw programma zal komen dat de „Mijl op zeven"-fans zeker zal bevallen. Lee Towers is er nog niet. Tante Mien weet alleen dat hij een be spreking heeft in Amsterdam. Tante Mien past op de kinderen, vier ge bruinde mensjes in een tobbe op het balkon. We zeggen dat we weten van dae afspraak in Amsterdam en dat hij om vijf uur thuds zal zijn. Tante Mien kijkt ons aan met een gezicht van: „dan weet je meer dan ik", maar laat ons toch binnen. De buren in Slikkerveer hebben het al weer gezien. Een meneer met een koffertje en een fotograaf. Dat zal wel voor Leen Huizer zijn, want zo heet Neer- landfc populairste zanger van van daag en misschien van morgen. Van Beethovenstraat 38, een druk bezocht pand de laatste maanden. Tante Mien weet er van mee te pra ten. Ze schenkt cola het bier moet nog koud worden en roept intus sen bestraffend naar het balkon dat er te veel wordt gespetterd. Tante Mien heeft patat laten ha len, maar de kinderen hebben geen trek. Het is te warm. En dan gaat de telefoon en wordt er buiten aan de deur gebeld. Tante Mien holt van hot naar her, want het gezinsleven mag niet lijden onder het zinderende be-taan van de showbusiness. Er staan heel wat bloemstukken in de kamer, met kaartjes. Gelukwen sen van vrienden en kennissen met d? eerste prijs ran Lee Towers op het songfestival in Bulgarije. Tanite Mden komt even uitblazen. Er is wel wat veranderd in het ge zinnetje van Huizer. Ze vertelt dat het nu allemaal begint te komen. Leen heeft daar jarenlang geduldig op gewacht. Overdag bleef hij de on derhoudsmonteur van kranen in het Rotterdamse havengebied, 's avonds zong hij in de nachtclub „Roman tica". Tante Mien: „Je kunt niet zo maar "h baan weggooien als je geen zekerheid liebt. En die showbusiness, dat is een dure grap. Altijd je mooie kloffie aan, op maat gesneden, dat kost geld". Waar blijft Leen? Het is al kwart over vijf. Tante Mien vertelt dat zijn vrouw ook mee is. Ze doet dat graag om Leen gezelschap te houden. „Leuk vrouwtje hoor. Goed opge maakt weet je wel, want dat is ook een kunst. Ze vindt het een beetje een rare wereld die showbusiness. Als Je dat hoort, ze vertelt er wel eens wat over. Ach, voor haar is het ook niet gemakkelijk. Ze moet er ook een beetje aan wennen". Half zes. Lee Towers stapt binnen met zijn vrouw. De man die het ge maakt heeft met de L.P. „It is rain ing in my hart" maar nog meer met de single „I've never walked alone". Leen mag eigenlijk twee dagen niet praten van de dokter, maar het komt er niet van. Het programma is te overladen. Over drie kwartier moet hij weer opstappen. Platen warenhuis ln signeren in Dordrecht. „Op de technische school heb ik Engels gehad, maar het meeste heb ik geleerd van de zeelui in de haven". Zijn carrière: „Toen ik begon werkte ik in de stijl van The Sha dows en Cliff Richard. Op je rug en op je buik op het toneel, weet je wel, maar dan ga je het kaf van het koren scheiden. Beter naar de tekst luisteren, je eigen repertoire opbou wen. Een goed jaar geleden de eer ste L P. Deed het niet. Hü was voor een te select publiek. Maar wat geeft dat? Cruijff was ook niet meteen de voetballer die hij nu is. Al die men sen die het zo vlug doen, daar ge loof ik niet in. Je moet een poot hebben om op te staan. Kijk naar Debby. In Amerika geweest, je hoort niets meer van haar". Zangles gehad? „Nee nooit. Ik doe het ook niet, Je moet het vergelijken met een bloem. Als ie voor 98 mooi is, moet je niet proberen die 2 r; schoonheid er ook nog uit te halen. Dan gaat die bloem kapot". De keuze van je repertoire. „Ik ben geen popvogel. Ik zing wat ik zelf mooi vind. Dat heb ik ook tegen de maatschappij gezegd. Ik maak geen muziek die jullie graag op de plaat willen hebben. Ik moet er zelf achter staan. Ik wil ook niet in een vakje worden gestept". Lee Towers met zijn jongste dochtertje. Een heel ander leven nu. „Ja, dit leven heeft consequenties voor het gezin. Maar ik blijf het angstvallig in de peiling houden. Als het thuis klikt, klikt het buiten ook. Er zijn er die alles aan de kant heb ben geschoven. Daar komen ze van terug. Je hebt ook van die mensen die je gouden bergen beloven. Daar moet je voor uitkijken. Met wie ga je in zee. Voor mijn houding op het podium kreeg ik les van een man die twintig jaar balletmeester was geweest. Ik moest van die bewegin gen maken, weet je wel (doet grap pig voor hoe), nou, daar was ik niet zo fijn voor gebouwd". Lee Towers. In het zijkamertje kleedt hij zich om voor de happening in Dordrecht. Zijn vrouw is er bij met adviezen. „Doe dat witte over hemd aan". „Ja, natuurlijk, dan kan ik mijn jasje al tijd nog uitgooien". soos (7.30 Nws. 7.41 Aktua. 8.30 Nws. 8 36 Gvmn. voor de huisvrouw). 10 00 (S) Kaboutertljd. 10.30 Nws. 10.33 (S) Sphinx. RVU: 11.40 Slapen DUITSE TV ZATERDAG 26 Jl (12.26 Med. 12.30 Nws.). 13.30 S) ZATERDAG 26 JUNI Hilversum I 18.00 (S) Ekspres. PP: 18.19 Ui/tz. RKPN. VARA: 18.30 Nws, 18 41 (S) Ekspres. vervolg. 19.00 (S) De VARA feliciteert. 21.00 (S) Door KRO: 8.00 Nws. 8.10 Overweging. 8 1 heen. 22.30 23.5524.00 Nws. 22 .40 (S)lim luiste- 11.00 Da Capo; klass. pianomuziek. 11.50 Buitenlands commentaar. 12.00 Nws. 12 10 Echo. NOS: 12.20 Voor Su- rinamers en Antlllianen in Nederland. 13.20 Programma voor buitenlandse werknemers. VARA: 17.00 (S) dag Aansl: VARA-Gram pr< Nws. 17.32 Klamkboi Hilversum II NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym. 7.20 Te Deum Laudamus. 7,54 Het le vende woord. 8 00 Nws. 8.11 Hier en nu. 8.25 Muziek in uw straatje. 9.00 Plein Publiek. (9.35 Waterstanden). 11.00 Nws. 11.03 De Kilima Hawailans Show. 11.30 Het nuttigen van eténs- Hier*"en t o.v. zijn schrijverschap (3) 14.05 progr.: NDR: 18.30 Floris von Rose- mund. 19.00 Akt. 19.15 Report. 19.58 Progr overz. WDR: 18 30 li king van de lottogetallen. Amerikaanse speelfilm. 22.40-22.4 komende week. 10.30 Reportage over de geschiedenis van de Olympische Spelen. 12.00 Operettemelodienen op verzoek. 12.50 Wetenschappelijk pro- 23.55-24,00 Journ 23 15 (S) Postludium. 23.45 (S) Goed rafragmenten. IKON: 19.30 Brood 23.55-24.00 Nws. Med.). 23.02 IS) Late dal spelen. NOS: 20.00 (S) rettemuziek. tangsolistenopei S) Het claveoim- mtisici gesproken Al wakker? 6.45-7.00 (S) Zondagmr- kw (S) Gerrit. 8.30 (S) Tony van Verre ontmoet: Bob de Lange 9 00 (S) Muziek voor luis teraars. vervolg. 9.28 (S) Gernt. Hu manistisch Verbond: 9.30 Akt. en muz. IKON: 10.00 Kampdienst uit het re creatiecentrum te Chaam. 10.45 Wilde Ganzen. 10.50 (S) De andere wereld zondagmorgen. AVRO: 12 00 (S) 13 19 Radiojournaal. 13.30 (S) Delta samenleving. 14.30 (S) Promenadecon- rt. 15.15 (S) Aan de drinken gesproken. 10.02 (S) Muziek Mo- alek. VARA: 11.30 (S) Klink klaar. 3.02 (S) NAR Nederlandse Ar- 14 02 (S) Langs 4.27 Het gedicht (S) Drie op Je boterham. ;S) Pep-op-drie. 10.03 i£ •ep-op-drle. 11.33 Radiojourn ll.C (Si Drie draait op veraoek. 12.03 (S) 3 tussen de middag 14 03 Radio journ 1406 (S) Pop-kontakt I. 15 03 (S) Pop-Kontakt II 16.03 (S) De Hitmeester <17.03 Radiojourn Hilversum IV VARA: 7.00 Nws. 7 02 (S) Groot en klein. 9 00 Nws. 9 02 Kinderen een kwartje 9.30 Socialisme en eigendom. 10.00 (S) Feest der herkenning: Mo- de componist 1 de Jong. 15.00 (S) Muz. van Forma: Mainzelmannchen. 19.00 Journ. 19.30 Das Haus am Eaton Place. 20.15 Po pulair conc. 21.45 Report. 22.00 Jour- lot toget 1.15 Journaal. Duitsland I 9.30 Journaal. 9 35-10.20 Reportages van buitenlandse korrespondente. 10.30 Programma-overz. voor de komende week. 11.00 Informatie over recht. 11.30 Reportage voor de Jeugd. 12.00 Jour nalistenforum. 12 45 Journaal. Aan sluitend: Overzicht van de gebeurtenis sen van de afgelopen week. 13.15 Regionaal weekoverzicht. 'aa Se- amsvraat. 15.00 Kinderserie 15.30 Mis daadserie. 16.55 Little house on the praxene, Amerikaanse tv-serie. 17.45 Natuurserie. 18.30 Journaal. 18.33 Sportjournaal. 19.20 Reportages 9 55 200 Jaar Antei 22.45 Journaal. BELGISCHE TV '1 Lands Fee v. het zilver Jubileum van Koning Eoudewijn. 14.45 The Boy with 2 Heads, tv-film. 15.00 Reportage. 15.30- 22 30-23.30 Jubileumprgramma. Veronica: 8.00 Nws. 8 02 (S) Veron Musica Religiosa: oude religieuze lie muziek. IKON: 17.00 Gereformeerde kerkdienst. 17.58 Wilde Ganzen. 18 00 (S) Van klok en klepel. kinderpro- De orgelmakers Batz. kerkorgelc "0.05 (S) Musica Sacra: Hoogtepunten S) Zondagmidd ouverture: nieuwe grammofoonplaten. 14.00 Nws. 14 02 (S) Concertgebouw orkest, koren en solisten: klass. muz. In de pauze: 15.00-15.20 a Sport ln het kort: b. Praten over muziek). 16.00 17.00 IS) Musica Nova. MAANDAG 28 JUNI Hilversum I TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt- Internationale Lelietentoonstelling O t.m. woensdag 30 juni 1976 geopend van 09.00 tot 22.00 uur. NEDERLAND I 15.30 Journaal (NOS) 15.32 Popconcert Gentle Giant (VARA) 16.23 De vele gezichten van India, dokumentaire serie (VARA) 17.00 De film van Ome Willem, kinderprogramma (VARA) 17.45 Sport extra: Olympische Zwemwedstrijden van d KNZB (NOS) 18.30 Reportage Tour de France (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Koning kind. Programma over kinderen (TROS) 19.35 De man van zes miljoen, tv-serie (TROS) 20.25 Op losse groeven, muziekprogramma (TROS) 21.35 Journaal (NOS) 21.50 Tros Sport (TROS) 22.15 Verkrachting (Cry rape), tv-film uit 1973 (TROS) 23.25 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 The Flintstones, tekenfilmserie (KRO) 19.25 Er zit muziek in, serie tv-komedies (KRO) 19.47 't Zand 33 (KRO-RKK) 20.00 Journaal (NOS) 20.25 De Willem Ruis Show (KRO) 21.50 Brandpunt (KRO) 22.30 De Olympische Spelen, dokumentaire serie (KRO) 23.20 Journaal (NOS) 23.25 Reportage TT-races in Assen (NOS) NEDERLAND I 11.00 Euchar. viering (KRO-RKK) 16.00 Journaal (NOS) 16.02 De muis op herhaling (NOS) 16.27 Haarlemse honkbalweek, rep. (NOS) 17.00 Vesper (IKON) 17.30 Wilde Ganzen (IKON) 18.00 Sport extra: Olvmp. zwemselectie (NOS) 18.40 Tour de Fance (NOS) 19.00 Journaal (NOS) 19.05 Schatten van mensen (NCRV) 20.15 Kom mee naar buiten allemaal (NCRV) 21.40 Nachtwacht onder 't mes (NCRV) 22.30 Afscheid ds. Brucks, rep. (NCRV) 22.45 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.50 Woord voor woord (IKON-KRO/RKK) 18.55 Ti-ta-tovenaar (NOS) 19.00 De kinderen van nummer 47A (NOS) 19.25 De wonderbaarlijke beginjaren van de film (NOS) 19.50 Studio sport (NOS) 20.30 De wolvenman (NOS) 21.30 Journaal (NOS) 21.35 Holland Festival Meeting Mr. Ives (NOS) 22.45 Journaal (NOS) Van premier Den Uyl mogen we rustig gaan 6>lapen. Er is veel bereikt deze week, de maatschap pelijke hervormingen staan voor de deur in Nederland. Daar heb ben ze zich sterk voor gemaakt; maar de slaap wilde niet erg ko men na het zien van premier Vorster van Zuid-Afrika in AVRO's Televizier, een plurk. Een ander woord is er niet voor. In een goede reportage van de pers conferentie die Vorster na zijn gesprekken met dr. Kissinger in Bonn gaf, maakte Televizier het zichzelf niet- gemakkelijk. Van Drongelen stelde Vorster harde vragen, die in een wat andere selectie 's middags al werden uitgezonden door de VPRO-radio, terwijl de reportage eindigde met de oprechte verontwaardiging van de VPRO-verslaggever Haas broek, di eVorster vroeg wanneer hij nu eens ophield met de ras sendiscriminatie in zijn land. Televizier ging verder nog in op Zuid-Afrika in een studiodis cussie tussen de AMRO-topman Van den Brink en De Gaay Fort man Jr., een discussie waarin nog eens duidelijk werd dat de AMRO bank op wel zeer twijfelachtige gronden blijft investeren in Zuid- Afrika. Als het niet zo goedkoop klonk, zou je kunnen zeggen dat de AMRO-bank de bunkerbouwer is van 1976. Volgens Ten Brink gaat het namelijk om de werk gelegenheid en de anderen doen het ook. Om een dergelijke stomme rede nering kan ik kwaad worden, maar het is de Nederlander eigen. Als wij het niet doen, doet een ander het wel. Maar genoeg over politiek nu, er was nog meer te zien. Een ko mische film zonder woorden (wel geluid), die alleen maar uit En geland kan komen. Voor mij was het een herhaling die nog vijf keer mag terugkomen. Waarom kopen de Nederlandse omroepen niet meteen alle specials van Ronnie Barker? In Engeland, waar ik de picnic voor het eerst zag. maken de twee Ron nies (de andere is de waanzinnige Cor- bett) regelmatig uitzendingen- van grote klasse en het enige wat Engeland van de ondergang kan redden, is dit soort humor, waar voor ik thuis blijf, badend in het zweet, maar toch lachend. AD INTERIM. ln twee extra NOS-uitze7idi7igen van "Studio Sport", van daag van 17.45 tot 18.30 uur via Nederland I en morgen van 18.00 tot 18.40 uur eveneens op I. wordt verslag gedaan van de Olympische zwemselectiewedstrijden in Zivembad-W est in Rotterdam. Vandaag nog meer sport op tv. Zo is de NOS van 23.35 tot 00.15 uur via Nederland II in de lucht met een samen vatting van de TT-racesdie vandaag op het circuit van Assen worden verreden. Frans Henrichs geeft een toelichting op de heelden. Ook zal de NOS-tv aandacht besteden aan de Haarlemse honkbalweek, te houden in het Pim Muilier stadion in Haarlem. Zo zijn Jan Stekelenburg en Theo Reitsma mor gen van 16.27 tot 17.00 uur via Nederland I en zaterdag 3 juli van 18.00 tot 18.45 uur, ook op I, te horen en te zien vanuit Haarlem. De TROS maakt vanavond om 19.05 uur via Nederland 1 haar entree met "Koning Kind", een nieuiv kinderprogramma. De naam zegt het al: het u ordt een uitiending van een soort kinderconsumentenorganisatieLia Karsen en Jos Brink behandelen op speelse wijze de "klachten" "Verkrachting" (Cry Rape) is een Amerikaanse tv-film uit 1973. Het is overigens een produktie, die de TROS niet geschikt acht voor jeugdige kijkers. Vanavond, om 22.15 uur op I. is de omroep in de lucht met deze film. die de kijker vooral de uitwerking van verkrachting op de slachtoffers toont, de vernedering en de verandering Deelnemers, die het bijna "maakten" staan om 22.30 via Nederland II centraal in een nieuice aflevering van "De Olympische Spelen". Koffieloodjes, een uitnodiging voor de Olympische Spelen, een wandbord, een eigengemaakte vuurtoren en een stuk zeep zijn morgenavond om 19.35 uur via I de "schatten" die men sen tonen aan Gerard van den Berg in zijn "Schatten van mensen". "De Clowns" aan morgenavond om 19.25 uur via Neder land II centraal in "De wonderbaarlijke beginjaren van de film", een serie over de geschiedenis van de film. In beeld komen Charlie Chaplin, Buster Keaton e.a. In het kader van het Holland Festival en naar aanleiding van het 200-jarig bestaan van de V.S. was de NOS afgelopen maandag aanwezig in theater Carré te Amsterdam voor de première van het muziek-theater-gebeuren "Meeting Mr. Ives", een muzikaal dramatisch verhaal over het leven van de Amerikaanse componist Charles Ives (18741954) Aan dit muzikale verhaal, dat morgen om 21.35 uur via Nederland II te volgens is, wordt de rol van Ives vertolkt door John Bird. Verdere medewerking verlenen solisten en Het Radio Kamer orkest onder leiding van Richard Duf alle.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 5