/H]P
Vlinders zijn vrij, maar...
Hollywood-blinden niet blind
toegelicht
...en gisteren
iramma
GREETJE KAUFFELD:
'Hoe langer ik in
het vak zit hoe
nerveuzer ik word'
ZATERDAG 19 JUNI 1976
■tn.H.uwmm
PAGINA
Door
Nico Scheepmaker
De film „Vlindersv zijn vry", de
speelfilm die zondagavond door
de AVRO werd uitgezonden, wek
te al bij de aankondiging mijn
sympathie omdat deze titel de
letterlijke vertaling was van de
originele titel: „Butterflies are
free". Meestal begint in zulke ge
vallen het Nederlandse brein op
volle toeren te draaien om een
titel te bedenken die enerzijds
zover mogelijk van de oorspron
kelijke af ligt (dus bijvoorbeeld
„Gevangen in het duister"), an
derzijds zo algemeen en onper
soonlijk mogelijk is („Het meisje
van hiernaast", of zoiets), of
anders zo sensationeel mogelijk
in de oren jklinikt: „De blonde en
de blinde".
Da$r kwam nog bij dat het een
vrij recente film was (uit 1972)
en dat t ook nog een heel goede
en plezierige film was. Uitsteken
de hoofdrollen met (in volgorde
van mijn voorkeur) Goldie Hawn,
Eileen Heckart (de moeder) en
Edward Albert Jr. (de jongen), en
een goede regie van Milton Kat-
selas, whoever that may be. Geen
klachten dus. integendeel, behal
ve dan over twee dingen. Ten
eerste over de voorbeschouwin
gen in de omroepbladen, die je
toch geneigd bent te lezen om te
weten of je het laatste half uur
van Studio Sport moest laten
schieten alsmede de tweede af
levering van „De Wolvenman",
die herhaald werd (voor mij iets
te vroeg overigens, het is een
serie die je wel twee keer kunt
zien, maar niet zo pal achter elk
aar. vind ik).
Wat lazen we in de voorbe
schouwingen over „Vlinders zijn
vrij"? Ik citeer: „Ondanks de
handicap dat hij blind is, wil Don
Baker meer zelfstandigheid", en
zovoort. De rest doet er niet toe,
de eerste klap is een daalder
waard, die jongen is dus blind,
weet je. Dat is weer eens iets
anders dan doofs torn, "^oa Is Jane
Wyman in „Johnny Belinda", of
zonder handen, zoals Harold Rus
sell in „The best years of our
lives", of een Joodse onderduik
ster, zoals Shelley Winters in „Het
dagboek van Anne Prank", of een
delirium-alcoholist, zoals Ray
Milland in „The lost weekend", of
iemand die gek wordt, zoals In-
grid Bergman in „Gaslight",
allemaal rollen waarvoor de ge
noemden onderscheiden werden
met een Oscar, want de gehandi
capte. in welk opzicht ook, krijgt
automatisch een paar meter
voorsprong bij de beoordeling van
zy'n prestaties.
Goed, ik liet Studio Sport dus
voor wat het was en begon te
kijken naar die blinde jongen,
ik wel. Ajl gauw had ik door dat
het de bedoeling van de regisseur
was (en zo zal het ook wel op het
toneel geënsceneerd zijn geweest,
want „Butterflies are free" van
Leonard Gershe begon als Broad-
way-succes), dat we aanvanke
lijk niet in de gaten zouden
hebben dat Don blind was. Eerst
wy niet, daarna Goldie niet, tot
dat-zij tenslotte na zestien minu
ten (jazeker, zestien minuten)
film opeens ontdekte dat hij
blind was doordat hij zijn siga
ret aftapte op de tafel, op de
plaats waar gewoonlijk zijn as
bak stond, die zij echter even
had weggenomen
Nu kan pien my veel wijsmaken,
maar niet dat regisseur Milton
Katselas, en schrijver Leonard
Gershe aldus geredeneerd heb
ben: we doen een kwartier lang
net alsof hij nie>t blind is, maar
we laten het de kijkers via de
omroepbladen en de recensies in
de kranten tevoren wel weten,
zodat je hetzelfde spannende ef
fect bereikt als Hitchcock in zijn
films, di^ er immers van uitgaat
dat je de meeste spanning cre-
eert door de kijkers op de hoogte
te brengen van daad en dader,
waardoor zij met des te me*
trokkenhedd de afwikkeling
het vatten van de misdadiger
volgen.
Aan de andere kant moet ik
toegeven dat ik. wetend dat Don
blind was, juist extra geïnteres
seerd heb zitten kijken naar „de
mander waarop". Op welk mo
ment zou de regisseur toeslaan
en het Jill duidelijk maken dat
Don blind was? Later dan aan
de kijkers, of gelijktijdig? Over
dreef hij de behendigheid van
Don niet al te erg? Enfin, zoals
gezegd duurde het zestien minu
ten voordat Jill het mocht weten,
en wij ook naar mijn indruk, zo
dat we door de loslippigheid van
de omroepbladen ongeveer 15
van de film op de verkeerde ma
nier bekeken hebben. Kan de
omroeppolitde daar niet tegen op
treden?
En ik had zoals gezegd nog een
tweede klacht. Edward Albert,
die de blinde Don Baker speelde,
was niet blind. Een van de raad
selachtige dingen van de film is,
dat doofstommen niet door doof
stommen gespeeld worden (Jane
Wyman was niet doofstom), en
Joden niet dooi- Joden (Anne
Frank werd na een uitvoerige
auditie gespeeld door Milly Per
kins, ongetwijfeld omdat die er
2» on-joods en daardoor „accep
tabel voor het grote publiek" uit
zag. Ik heb, zonder kwaad van
haar te willen spreken, ook niet
de indruk dat Shelley Winters
die een joodse onderduikster in
dezelfde film speelde van Joodse
komaf is, zomin als ik geloof dat
Gregory Peck, die in „Gentle
man's agreement" een Joodse ad
vocaat speelde, een Jood is.
Toch wemelt het in de filmwereld
van goede Joodse acteurs, die er
ook nog ouderwets Joods uitzien,
maar als zy aan bod komen dan
toch zeker niet als .het om een
sympathiek uit te beelden Jood
jgaat, want hoe kan je er in da
ogen van de Hollywood-bazen en
Joods en sympathiek uitzien? Al
leen als er negers gespeeld moe
ten worden, of oorlogsinvaliden
zonder handen, is men wel ge
noodzaakt van Sydney Poitier
be- gebruik te maken of van Harold
Russell (maar José Ferrer speel
de de Toulouse Lautrec toch
weer met opgebonden benen zo
dat hy op zyn in schoenen ge
stoken knieën rondhuppelde door
het Paryse nachtleven).
Edward Albert en Goldie Hawn in 'Vlinders zijn vrij'.
Welnu, het feit dat Edward Al
bert niet blind was, vergemakke
lijkte natuurlijk het spelen van
zyn rol, en zorgde er ook voor
dat hij, toch al op Jose Feliciano
lijkend, ook zonder donkere bril
de indruk bleef maken van een
aardige, knappe, nauwelijks-
blinde jongen. U en ik weten
echter dat blinden er heel anders
uitzien. Zy bewegen zich veel
tastender- door het leven, je ziet
het ook aan hun hoofdhouding,
hun lichaam ds, doordat zy zich
zelf nooit zien, ook wat ongeco-
ordineertier, lijkt het. Ik heb ge
studeerd met een meisje dat in
haar tentje de hele wereld om
reist en je precies kan vertellen
hoe het in Amerika of Joego
slavië is, maar die desondanks
net zo blind oogt als zij is. We
zagen dat ook in het uitstekende,
en dan ook ter-echt internationaal
bekr oonde filmpje van het IKON
over een blind jongetje, dat op
stap gaat met een ziend vriendje.
Me dunkt dat dat een leuk, ini
tiatiefrijk en optimistisch jonge
tje was. Hij reed paard en was
bang en zei tegen het paard dat
het 'niet bang moest zyn, een
gewoon jongetje dus, maar wel
blind, en je hoefde echt niet zes
tien minuten te turen om te ont
dekken dat hij blind was. Daar
om was „Vlinders zijn vry" wel
iswaar een heel goede film, maar
toch ook een vorm van science
fiction binnen het dagelijkse le
ven. Het niet-echte net-eohte. Ik
voel me dan toch iedere keer
weer bedrogen, ook al weet ik dat
het allemaal maar spel is en dat
de acteur die Hamlet speelt ook
niet echt dood gaat aan het
slot(en zelfs geen echte prins
„Als ik toevallig niet zou zingen,
geen zangeres was, dan was ik zeker
boerin geworden". Greetje Kauffeld
Door
(36) loopt keuvelend door haar grote Yvonne Parre
lap tuin, gelegen achter de eenge
zinswoning in 's-Graveland. Zes kip
pen, een haan, 2 boxers, 2 vogels
en vissen
de gespreksstof in huize De Roo.
Greetje, getrouwd
de Roo en moeder van Nathalie
vijf en Marc van drie, is makkelijker
aan het babbelen te krijgen
en inboedel dan over haar zang
activiteiten. Ze houdt beide zaken,
voor zovi
scheiden.
Hoe druk is dat zingende leven van
Greet Kauffeld?
In eerste instantie was ze afgelo
pen tyd zes keer op tv te zien met
het Metrolole Orkest en andere so-
Greetje Kauffeld: 'Ik ben zo'n wezen dat uit twee
„Misschien,
sen elpee te zijn, te oordelen
manier waarop er aandacht
In veel gevallen gaat bij een der- houden'
het blijkt toch gelijke gelegenheid de hele familie
mee. Zoals vorig jaar tijdens het
Nordring Festival in Oslo, waar voor
solistenprijs
- Je plaat is gewijd aan trompettist Ben je niet bang dat een derge
in eerste instantie Clifford Brown, de stukken die hy Hjke^plaat voor een klein publiek is?
ïize De Roo. speelde. Vreemd is echter, dat op de
AVRO's Joop plaat geen gebruik wordt gemaakt
m het instrument trompet. «- -- -----
Greetje „Dat was ook niet de be- wordt besteed, die in veel program- Greetje Kauffeld
huis doeling. Het is meer een vocale ode ma's kan worden gedraaid. Daarby
deze figuur, voor wie ik een komt nog. dat de jazz meer en meer
ne bewondering heb. Naar mijn aandacht krygt. De pop staat stil en
dat mogelyk is, strikt ge- idee staan op de plaat de mooiste de mensen vallen terug op andere
stukken, die hij ooit speelde. Ik bendingen. Ik geloof echter niet, dat het
er in elk geval gek op. Het was echt zo ontzettend on-commercieel Ér T'-
eenfeest om deze plaat te maken, zie mezelf niet
We, Henk Eikerbout op piano, Ruud geres, ik zing jazzy stukken,
Brink op tenor, Peter Ypma op ben geen Ella of Sarah Vaughan.
drums en Rob Langereis op bas, heb- En over commercieel gesproken:
listen, zoals Marc Murphy. In deze ben er twee avonden over gedaan, ik werk zelfs voor de STER, geen
ook te horen weet je, ik ben van m'n leven nog wasmiddelen, dat gaat me te ver.
uitgeput geweest. De in- Het moet verantwoord blijven, ook
is gewerkt, de in- al mag je het geld natuurlijk niet
Komt dat omdat Je op een podium
of voor een camera meer zeker bent
géwordén?
„Oh neer, hoe langer ik dit vak,
weggelegd. Het gevolg daarvan dit werk doe, hoe zenuwachtiger ik
is nu dat, wanneer ze bloemen krijgt, eigenlijk word. Ik heb echt wel een
de kinderen prompt vragen: heb Je kleine alcoholische versterking no-
weer een prijs?
Greetje: „Ik ben
uit twee mensen bestaat. Dat zingen, wijzenIk kan dan geen seconde
als jazz-zan- daar ga ik volledig in op, evenals het stil zitten, moet heen en weer lopen
moeder-zyn. 'Het
huisvrouw-
alles in evenwicht te brengen".
weet geen zinnig woord uit te
NEDERLAND I
ima (KRO)
vrienden,
17.45 De avonturen van Konny
jeugdserie (KRO)
18.45 Kortweg: informatie over Holland Festival evene
menten (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 Rally Cross 1976. reportage (AVRO)
20.05 Mr. G.B.J.Vandaag (AVRO)
20.10 E.K. Voetbal, vanuit Joegoslavië (NOS)
22.05 Journaal (NOS)
22,20 De Lokvogel (The Ambushers), speelfilm uit 1967
(AVRO)
23.55—24.00 Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18.45 Ti-U-tovenaar (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 The Flintstones (KRO)
19.25 Er zit muziek in, serie tv-komedies (KRO)
19.50 't Zand 33 (KRO/RKK)
20.00 Journaal (NOS)
20.25 Ellery Queen, detective-film (KRO)
21.15 Internationaal Gala, amusementsprogramma (KRO)
22.15 Brandpunt (KRO)
22.55 De Olympische spelen, documentaire serie (KRO)
23.4523.50 Journaal (NOS)
ZONDAG
NEDERLAND I
16.00 Journaal (NOS)
16.02 De muis op herhaling (NOS)
16.27 Sport extra (NOS)
17.00 Vesper (IKON)
17.32 Wilde Ganzen (IKON)
18.55 Kortweg: informatie over komende Holland Festival
evenementen (NOS)
19.00 Journaal (NOS)
19 05 De wondere wereld onder water, 'natuurfilmserie
(KRO)
19.30 Camelot. verfilmde musical (KRO)
22.20 Een stuk van je leven, Straatfeest in de Transvaal-
buurt in Leeuwarden (KRO)
23.00—23.05 Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18.25 Woord voor woord (IKON-KRO/RKK)
18.30 Ti.ta-tovenaar (NOS)
18.35 De kinderen van nummer 47A, tv-serie (NOS)
19.00 De Wolvenman, tv-serie (NOS)
20.00 Studio sport (NOS)
20.10 Finale Europees Kampioenschap voetbal vanuit Bel
grado (NOS)
22.10 Holland Festival: werken van de Amerikaanse com
ponist Steve Reich (NOS)
23.00 Journaal (NOS)
23.05—23.35 Panoramiek extra (NOS)
Twee speelfilms dit weekeinde op tv. Allereerst brengt de
AVRO vanavond om 22.20 uur via Nederland I De Lokvogels
uit 1967 van Henry Levin met onder meer Dean Martin en
Senta Berger. Martin speelt de geheim agent Matt Helm.
Morgenavond om 19.30 uur via I is de KRO in de lucht met
Camelot", de verfilming van de gelijknamige musical van
Alan Jay Lerner en Frederic Loewe. Met onder meer Richard
Harris, Vanessa Redgrave. Franfo Nero en David Hemmings
in „Camelot", het land van koning Arthur, de man die riva
liserende vorsten uit heeft genodigd aan zijn "Tafel Ronde
Kool and The Gang. René Simard, Shanajia, Astor Piazzola,
Joy Fleming. Nino Rota, Claude Nougaro. de Ohio Players en
Leo Soyer zijn vanavond om 21.15 uur op II bij de KRO te
zien in „Internationaal Gala", een amusementsprogramma
opgenomen in 1975 tijdens de MIDEM in Cannes.
Om 22.55 uur, eveneens vanavond op II, wordt in de filmserie
„De Olympische Spelen" aandaiht besteed aan ,JJe Russische
Atleet".
Voorafgaande
pioexschap vo(
avond om 20.00 i
wijk die door de bewoners
de voetbalfinale van het Europees kam-
landenteams, zendt „Studio Sport" morgen-
via II een reportage uit van het Neder-
ands kampioenschap wielrenner in Simpelveld. Eerder die
dag. om 16.27 uur via I. is Studio Sport" in de lucht met de'
internationale atletiekwedstrijden in Wenen en de wegraces
in Helmond (motorsport).
In JPanoramiek Extra", morgenavond om 23-05 uur via II, is
een beschouwing te volgen over de achtergronden en aanlei
dingen tot de huidige politieke chaos in Italië.
samenstelling
in „Metro's Midnight Music" in de nooit
woensdagnacht op Hilversum III. tentie.
Dat programma is i
i acht jaar, spiratie binnen zo'n groep, de tech- helemaal wegcijeferen".
niek
alles moet klikken. En dat
Je bent niet afhankelijk van het
geld dat je verdient. Was dit wel
het geval, zouden er dan meer con-
Je hebt erg veel met grote orkes- cessies moeten worden gedaan?
echtgenoot Joop ten gewerkt. Is er veel verschil voor „Wat ik nu verdien, met dit huis
Jou tussen het werken met een com- erbij. ja. ik zou anders moeten gaan
do of een orkest? leven, minder selectief kunnen zijn.
„Gek, maar enkele dagen geleden Ik verkeer nu in de bevoorrechte
heb ik die vraag nog aan mezelf ge- positie om het wel te kunnen zijn.
steld. Ik geloof wel in dat verschil. In Duitsland, waar ik nog vaak op-
groot orkest zijn vooral de treed, wilden ze me weer de echte
populaire toestand van vroeger laten
[uit zingen. Het hoefde voor mij niet. Er
verdwenen. Daarnaast kwam
Greetje Kauffeld een nieuwe elpee gebeurde ook",
uit bij Dureco, „Greetje Kauffeld
sings a tribute te Clifford Brown'
onder produktie
de Roo.
Greetje: „Ja, die plaat, hij is net
uit, maar het begint te lopen".
Zo besteedt de TROS-radio in de
nacht van 2 op 3 juli tussen twee en
drie uur een uur,lang aandacht aan
de plaat in het programma van Krijn arrangementen belangrijk; bij
Torringa, via een sgeprek met Greetje kleine bezetting moet nog
Kauffeld. Vanmiddag al is Greetje jezelf komen, je moet echt door el- zyn nu plannen om met Bibi Johns,
Kauffeld te horen op Hilversum I kaar worden geïnspireerd. Dat laat- Jean „Toots" Thielemans
in het VARA-programma „Muziek ste is dus toch m
uit Studio I" (14.30 uur). ting".
De opstanden in Zuid-Afrika
domineerden gisteravond de tele
visieprogramma's. AVRO's Tele-
vizier Magazine stelde deze keer
niet teleur en kwam met actuele
beelden via een satelliet. Een
vraaggesprek met één van de
zwaarte leiders en een goede repor
tage over het .leven" in mon
sterlijke getto's als Soweto. In het
journaal zagen wy dat de heer
Vorster niets heeft geleerd van
het gebeuren, maar het geheel
wijt aan een organisatie die „wel
overwogen poogt verschillen tus
sen blank en zwart tie verscher
pen". Met andere woorden: apart
heid dus. Hij verklaarde voorts
de politie en het leger alle vrij
heid te geven om wet en orde te
handhaven. Met alle middelen.
Wat een eventuele verdere esca- AVRO-quizzen echt te wijten is
latie dan voor gevolgen zou kun- aan Fred Oster. Twee spellen
men hebben gehad voor Nederland kwamen er in voor. variaties op
wanneer de kernorder door was het kruiswoordraadsel en „Memo-
gegaan. daar moet een mens ry". Twee vormen van vryetyds.
maar niet by stilstaan. besteding die een grote populari-
Dat deed premier Den Uyl dan telt genieten wanneer de tv
ook niet. Hij volstond in het we- 's avonds niets te bieden heeft,
kelijks vraaggesprek met het uit- Veel zou er dus eigenlijk niet mis
spreken van zijn bezorgdheid en kunnen gaan.
de constatering dat de apartheid Oster liet echter niet na het
zich aan het vastwerken is. programma te ontsieren met vler-
Met de introductie vrijdagavond kerige opmerkingen
van „puzzeluur", een nieuwe qi
van de AVRO, ben ik er achter u eigenlijk vandaan, mevrouw"'
gekomen, dat mijn aversie tegen vroeg de quizmaster. „Uit Zeist
was het antwoord. Oster: „Die
vraag kunt u nog wel beantwoor
den zonder hulp he"? Of: „Me
neer Van der Worst, u bent de
oudste deelnemer he". Hoewel de
man deze constatering poogde te
ontwijken, ramde Oster dom*:
„Kom, u ontvangt toch al enige
jaartjes aow. Hoe wordt u eigen
lijk door uw familie genoemd?"
Tot teleurstelling van Oster zei de
deelnemer niet „opa", maar
„papa", waarna deze man gedu-
I rende de hele quiz met „papa"
wend aangesproken. Wat me dan
altijd verbaast, is dat de deelne
mers blijven lachen. Maar dat
Ihet adres komt waarschijnlijk doordat Oster
de deelnemers: „Waar komt elke twee minuten verklaart dat
het gaat „om geld en prijzen".
PETER MEIJERING
gramma (18.30-18.40 Nws.). 19.00 (S)
De VARA feliciteert, verzoekplaten-
programma. 21.00 (S) Door de Jaren
heen: Het dagelijks leven ln 1948.
22.30 Nws. 22.40 (S) Lui luisteren:
grammofoonplaten. 23.55-24.00 Nieuws.
Hilversum II
18.00 Nws. 18.11 Aktualltelten. PP:
18.20 Uitzending van de CHU. 18.30
Toeraktua. 19.00 Tross-country. NOS:
ZONDAG 20 JU?
23.15 (S) Postludlum: klass.
23.56-24.00 Nws.
Hilversum III
NOS: 18.03 (S) NOS-Maal. NCRV:
19.02 (S) Pers Vers: nieuwe grammo
foonplaten. 20.02 IS) Eddy go round.
22.02 (S) Sportshow (22.55 Medede
lingen). 23 02 (S) Late date. 0.30 (S)
Jaaztlme. 1.02 (S) Middernachtblues.
(S) De orgelmakers
1849)20 05 (s) Musl
20.30 (s) In de kaai
Nwb. 22.40 Radlojourn. 22.00 Van
avond laat sport. 23.55-24.00 Nws.
Hilversum II
KRO: 8.00 Nws. 8.10 Overweging.
Badtaerie. 9.0"
luisteraars. 8.28 (S) Geruit. 8.30 To-
klnderen uit de Paos kerk te Am-
Gonzen.' 10.50
zondag-
iluzikaal
■WH
De toestand ln de wereld. 13.19 Radio
journaal. 13.30 Delta-zomer. KRO-
RKK: 14.00 Kruispunt. 14.30 (S) Pro-
menadekoncert. 15.15 (S) Aan de lijn.
16.15 (S) Drie ln twee plus een.-16.45
Hoe gaat het? IKON: 17.00 Kerk
dienst van de Baptisten Gemeente te
17.58 Wilde ganzen. 18.00
klok en klepel. 18.15 Er is ik
laatste der rechtvaardigen 125). 19.25
(8) NOS-Jazz. 23.55—24.00 Nws.
nlca op IV NOS: 9 00 (S) Vroeg klass.
10.00 (S) Musica Religiosa. 11.00 (6)
NOS-Zondagochtendmagaz. 13.00 (S)
Zondagmiddagouverture. 14.00 Nieuws.
14.02 (S) Concertgebouwork. en pia
no (In de pauze: 14.45—16.05 a. Sport
in het kort; b. praten ove rmuzlek).
16.00-17.00 (S) Musica Nova.
MAANDAG 21 JUNI
Hilversum I
Nws. 7.02 Ontbljt-soos
iS) Drli
Drie lus hph
Journ. 14.06 (S) Pop-Kontakt I. 15.0
Antilllanen in Nederland. 13.20
gramma voor de buiitenl. werkn. VARA:
(S) VARA-klass 17.55 Med.. SOS- en
politieber. 18.00 Nws. 18.15 Dingen van
de dag. Aansl.: VARA-Gram presen
teert. 18.40 (S) Korte Nederlandse ver-
archtef. KRO: 18.30 (S) Springplank.
19.02 (S) Tombola. 22.55 Med 23.02
(S) Voer voor vogels (1). 0.02 (S) Voer
voor vogels (2). 1.02-7.00 (S) De week
wijs. Overheidsvoorlichting: 17.20 Vas
en zeker. EO: 17.30 Nws.
NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Oohtendgymn.
7.20 Te Deum Laiudamius. 7.54 Het
levende woord. 8.00 Nws. 8.11 Hier en
nu. 8.25 Muziek in uw straatje. 9.00
Plein Publiek. 11.00 Nws. 11.03 De Kl-
11 ma Hawaiians Show. 11.30 Het nut
tigen van etenswaren is toegestaan.
Franz Kaf ka (2). 14.C
Kijk op klassieken.
Daarna: Das Wort zum Sonntag. 22.05
Reportage van de SPD partijdag.
22.35 Nightmare. Amerikaanse speel
film uit 1942. 23.55-24.00 Journaal.
klein. 9.00 Nws. 9.02 Wonen, verschil
tussen huis en thuis. 9.36 Kinderen
een kwartje? 10.00 (S) Peest der her
kenning. 12.00 (S) Tussen de middag.
13.05 (S) Maak eens nader kennis
niet. humor in de muziek. 14.00
Nws. 14.02 Keuren en kiezen. 14.30
Een dag uit het leven vun een dla-
kijkers. .18.55 Kindeiprogramma. 19.00
ieel-
1974. 21.25 Reportage
ZONDAG 20 JUNI
het vroeger.
DUITSE TV
ZATERDAG 19 JUNI
Duitsland I
17.45 Journaal. 17.48-L8.30 Sport
(Regionaal programma: NDR: 18.30
Floris von1 Rosemund. tv-serie. 19.00
Aktuallteiten. 19.15 Amusementspro
gramma. 19.58 Programmaoverz. WDR:
buitenl. korrespond. 20.00 Journaal i
serie. I
19 50 Kurz vor 8: Wer wo~was wer
hat gewonnen?) 20.00 Journaal en
weerbericht. 20.15 Spelprogramma.
Wetensoh. progr. 13.00 Journ. 13.02
Akt. en muz. Aansl: Weekkroniek.
13.45 Kinderprogr. 14.15 Paul und
Paulinchen. 14.40 Die kleinen Strol-
che .14.55 Leben mlt Chemie. 15.25
Journaal. 15.30 Aktie Zorgenkind. 15.35
BELGISCHE TV
OAG 19 JUNI
9.30 Journ. 9.35-10.20 Report, uit de
hele wereld. 10.30 Progr-overz. 11.00
Inf. progr. 11.30 Report. 12.00 Jour-
nalisteaiforum. 12.45 Journ. Aanslui
tend: overz. van de gebeurtenissen van
de afgelopen week. 13.15 Reg. journaal.
10.00 Eucharistieviering. 11.00 Con
frontatie. 12.00-12.30 Nws. overz. voor
gehoorgestoorden. 13.00 Wielrennen.
14.30 Steamboat round the Bend. 16.00
Wielrennen. 17.30-17.45 Het Jonge: >e
met twee hoofden. 18.45 Ti-ta-tove-
Cooke. 19.40 Med. 19.45 Journ. 20.00
Sport. 20.10 Voetbal om de Europa-