Glorie en ondergang van Leni Riefenstahl Mm voet 'Een van de tien beste films aller tijden' ZATERDAG 5 JUNI 1976 Leni Riefenstahl als actrice in een typische Fank-film van de jaren twintigFragment uit "Die weisse Hölle von Piz Palu(De witte hel van Piz Palu). Leni en haar partner komen tot de ont dekking dat ze na een sneeuwla- wine ingesloten zijn in het hoog gebergte. 2 0 0 O oo Tot de vele taken van het organi serend comité bij elke Olympi sche Spelen behoort het maken van een film die de viering van die Olympiade voor het nages lacht vastlegt. Het is een op dracht van het Internationaal Olympisch Comité. In de jaren twintig is men, op vrijwillige basis, met dat filmisch vastleggen van de Spelen begon nen. Het resultaat stelde aanvan kelijk niet zo heel veel voor, zelfs als men in aanmerking neemt dat cameravoering en technische mogelijkheden nog in een tame lijk primitief stadium verkeer den. De (stomme) Olympische film van Amsterdam-1928, ge maakt door een Italiaanse maat schappij omdat de Nederlandse bedrijven oeverloos kibbelden, was brokkelig en slordig van uit voering. Door de tekortschie tende techniek van toen liepen de atleten op de film twee keer zo snel als zij in werkelijkheid de den. (Vroegere komieken dank ten aan dit soort gebreken een niet gering deel van hun succes). Daar konden de filmers natuur lijk weinig aan doen, maar het is wel duidelijk dat een dergelijk produkt weinig artistieke waarde kon hebben. Helaas, ook toen de techniek aan zienlijk beter was, zoals in de naoorlogse jaren, bleef de Olym pische film als kunstwerk bene den de maat Londen-1948, Helsinki-1952 en Melboume-1956 deden niet veel meer dan regi streren. Rome-1960 zette het werk op wat hoger peil, maar de grote doorbraak kwam pas met Tokio-1964 toen regisseur Kon Ichikawa op schitterende wijze nieuwe vorm gaf aan dé sportdo- cumentaire. Hij isoleerde de at leet bezig met zijn topprestatie, in beeld en geluid van zijn omge ving. Waarom heeft het zo lang ge duurd voor de Olympische film na 1945 op artistiek peil kwam? Daar zijn een paar redenen voor te geven. De organiserende comi- té's zitten vrijwel altijd in geld nood en een Olympische film, waarvan de kosten niet gering zijn, pleegt weinig op te brengen. Op het budget wordt om die re denen tot het uiterste beknibbeld en dan krijg je gauw van die recht-toe-recht-aan films. Maar er is, of liever er was, nog een andere reden, die op de ach tergrond speelde. Van de zo be ruchte Olympische Spelen van 1936 hadden de nazi's een twee avonden vullende film gemaakt die weliswaar als artistiek pro dukt en als sportdocumentaire zijn tijd ver vooruit was, maar (la ter) door velen als een stuk ver derfelijke propaganda voor het Derde Rijk werd beschouwd. Om de al eerder genoemde financiële redenen, maar zeker ook om zo ver mogelijk van de werkwijze van 1936 vandaan te blij ven, hield men de Olympische filmwerken 194&-1956 zo strak mogelijk. Wat er ook allemaal over gezegd en geschreven is, de Olympische film van 1936 geldt als een klas sieker. In 1965 riep een Hollywood-jury hem uit tot één van de tien beste films aller tij den. Het is nuttig, in dit Olym pisch jaar, om nog eens terug te blikken op de wordingsgeschie denis én de machinaties rond de film van Berlijn-1936, "Olympia, Fest der Völker". Onderstaand stuk probeert dat te doen. De rol van de maakster, Leni Riefen stahl, is daarbij centraal gesteld. (Van haar zond de VPRO-tv een aantal maanden terug de be ruchte nazi-propagandafilm "Triumph des Willens" uit). De ironie van het lot wilde dat "Olympia", Leni Riefenstahls grootste succes, tevens haar on dergang inluidde. Toen Leni Riefenstahl "Olympia 1936" regisseerde, was zij 34 jaar oud. Een loopbaan met tal van hoogtepunten lag op die nog betrekkelijk jonge leeftijd al achter haar. Opgegroeid in een uitgesproken artistiek milieu, had Leni een uitstekende opleiding in dans en ballet geno ten. In korte tijd ontwikkelde zij zich tot een expressie danseres van naam. Het leek het begin van een verbluf fende carrière. Dat werd het ook, alleen op een andere manier dan iedereen, zijzelf inbegrepen, zich had voor gesteld. De ommekeer had plaats in 1926. Op een dag liep ze een bio scoop binnen, zag daar een film van dr. Arnold Frank insmolt bijna weg van be wondering en verrukking. In de Duitse cinematografie van de jaren twintig was Fank een merkwaardig fenomeen. Hij had een nieuw genre in het le ven geroepen: de berg- en ex peditiefilm, waarbij alles op lo- katie en niets in de studio's werd opgenomen. Naar heden daagse maatstaven waren het pompeuze, melodramatische werken die Fank ontwierp, met qlose-ups er in van heldhaftig kijkende acteurs tegen de ach tergrond van bergmassieven en donkere-wolkenformaties. In die tijd werden de films be schouwd als het toppunt van avontuurlijkheid. In Fanks films voerden Kracht, Strijd, Durf, Tragiek en Heldendom de boventoon. Het was niet ver wonderlijk dat zij in het gede- moralizeerde Duitsland van na de eerste wereldoorlog in goede aarde vielen. Men kon er mee ontsnappen aan de grauwheid van het leven van alledag. Fanks heroïek in het hoogge bergte riep bij. de Duitsers nieuwe superioriteitsgevoelens wakker. Hitiers bende, eenmaal aan de macht gekomen, lijfde Fanks opvattingen al gauw in bij de officiële nazi-cultuur. Na 1933 zouden kracht, bizarre mystiek en heldendom de Duitse film volledig gaan be heersen. Bij dat selecte groepje Fank- acteurs voegde de bezeten Rie fenstahl zich als enige vrouw. (Leni bracht nogal wat leven in de brouwerij; met de meeste ac teurs had ze een verhouding, die meestal eindigde in haat 'of, nog opwindender, in een com binatie van liefde en haat. Aldus dr Richard Mandell in "The Nazi Olympics"). Ze werd een uitstekende bergbeklimster en skister. Als actrice trad ze op in films met geladen titels als "Der heilige Berg", "Die weisse Hölle von Piz Paulu", "Storm über Mont Blanc" e.a. Ambitieus Leni Riefenstahl, zeer zelfstan dig en ambitieus, wilde meer dan alleen actrice zijn. Ze keek Fank by het regisseren op de vingers en assisteerde hem ook. In 1932 draaide ze, met een piepklein budget, haar eigen film: "Das blaue Licht", een le gende uit de Dolomieten over een zigeunermeisje dat door haar puurheid (ach ja) het blauwe licht bereikt. Ze speelde zelf de hoofdrol. De pseudo-mystiek van "Das blaue Licht" en de Eisenstein- achtige poses er in, imponeer- Door Ruud Paauw den de nazi's zeer. Ze werd voorgesteld aan Hitier en kort daarop kreeg Leni de opdracht de partijdagen van Neurenberg in 1933 te filmen. Ze produceer de, met weinig voorbereiding, "Sieg des Glaubens", die by de bruinhemden veel lof oogstte. Een jaar later schreef ze voor hetzelfde evenement zo onge veer een scenario. Het leidde tot "Triumph des Willens", waar mee ze haar grote waarde voor de nazi-beweging voorgoed bewees. "Triumph des Willens" gold als een propaganda-film van het zuiverste water, hoewel dat eigenlijk onbegrijpelijk is. Bij de hervertoning door de VPRO onlangs kwamen die eindeloze rijen grimmig mar cherende mannen eerder als si nister en angstaanjagend dan als propagandistisch over. Of misschien was dat angstaanja gende er wel met opzet inge stopt wie niet meedeed was verloren. Vlak daarop legde Leni (overigens geen lid van de NSDAP en dat zou ze nooit worden ook) een nieuwe proeve van bekwaamheid af: "Unsere Wehrmacht - Tag der Freiheit", ter gelegenheid van de- weder instelling van de dienstplicht. Mensen-massa's Zo op het oog leek Leni Riefen stahls stap van het bergplateau naar de politieke hellingen groot en gewaagd. Het verschil bleek niet zo groot te zijn. Ze filmde in nagenoeg dezelfde styL in plaats van met berg- en rotsmassieven, werkte ze met Eisenstein-close-ups waren ge bleven, evenals de wolkenfor maties (in "Triumph des Wil lens" verbleef Hitiers vliegtuig langdurig in de wolken). In 1935 legde propaganda- minister Goebbels in haar han den de regie van de film over de Olympische Spelen 1936 die in Berlijn zouden worden gehou den. Hoezeer de nazi's er op wa ren gebrand om met die film een pronkstuk af te leveren, bleek wel uit het budget dat zy hiervoor ter beschikking stel den: 1.8 milv mark. Een reus achtig bedrag voor die jaren. Het honorarium voor Leni be droeg 250.000 mark. Ze trok 45 cameramannen aan (onder hen de allerbeste), plus 35 assistenten, die als training een jaar lang sportwedstrijden onder allerlei weersomstandig heden gingen filmen. (De sport- filmer jj stond in die jaren nog in de kinderschoenen). Daarna ontwierp ze een draaiboek waarin alles tot in de puntjes werd geregeld. Iedere camera man kende minutieus zijn taak. Töen de Spelen in Berlijn een aanvang namen had Leni Rie fenstahl haar hoofdkwartier in Huize Ruhwald, dat in de Olympische dagen veel od een bijenkorf geleek. In totaal had een man of 200 iets met de film te maken. In opvallende witte gewaden gekleed, haar zakken volgepropt met papieren, om ringd door vele forse mannen, trok Leni zelf van het ene sta dion naar het andere om toe zicht op het werk te houden. Als de verhalen waar zijn die daar over de ronde deden dan ge droeg ze zich als een uiterst au toritair wijf. Een cameraman die zich niet bevond op de plek die hem was aangewezen, kreeg onmiddellijk een rose briefje dat hij in overtreding was. Een tweede briefje betekende dat hij het stadion diende te verla ten. (Een soort rode kaart dus; ook daahn was ze haar tyd ver vooruit). De ploeg van Leni Riefenstahl produceerde 400.000 meter film, waarvan voor het officiële Olympische werk slechts een klein deel kon worden gebruikt. Architect Wat wel en niet in "Olympia" kwap, werd alleen door haar bepaald. "Ik voelde me als een architect die een huis bouwde; ik had precies in my n hoofd hoe de film moest worden", zei ze in een na-oorlogs interview. Dag in dag uit, anderhalf jaar lang, werkte ze aan de totstandko ming van de film, haar film. In die tijd had ze veel last van propaganda-minister Goebbels die volgens haar zeggen her haaldelijk kwam eisen dat er niet veel aandacht mocht wor den besteed aan de successen die de negeratleten hadden be haald. Leni weigerde resoluut aan die eis te voldoen. Op 20 april 1938 (de verjaardag van de Führer) was het dan zo ver. Het werk ging in Berlijn voor 2000 aanwezigen in pre mière. Na afloop nam Leni, in hermelijn gekleed, een langdu rige ovatie in ontvangst. Ze kreeg de gelukwensen van Hit- Ier en Goebbels; de Griekse ge zant overhandigde haar een olijftak. De Duitse filmcritici prezen de film om het hardst. Ze konden ook moeilyk anders, want Goebbels had daarom trent strakke richtlijnen laten uitvaardigen. De lof bleef overigens niet tot Duitsland beperkt. Ook in lan den waar nog wel vryheid van meningsuiting bestond, werd "Olympia" hogelijk geprezen. Zweden gaf Leni Riefenstahl de Polarprys, Frankrijk de Grote Prijs van de Wereldtentoonstel ling. Het Internationaal Olym pisch Comité verstrekte haar het Olympisch Diploma en de Biennale verleende "Olympia" het predikaat "beste film ter wereld". Alleen Amerika sput terde heftig tegen. Leni Riefenstahl poogde zelf in Hollywood de plooien glad te strijken, maar werd overal met de nek aangekeken. Alleen Walt Disney was bereid haar te ont vangen. Ook het Vaticaan was allesbehalve enthousiast, zij het om een heel andere reden; men maakte bezwaar tegen enkele naaktscènes in de proloog van de film. Nadruk In Duitsland schreef Goebbels de nazi-pedagogen voor wat de opvoedkundige waarde van het werk was en op welke punten de nadruk moest worden ge legd. Als grondthema van "Olympia" diende het begrip "Opvoeding tot strijdvaardig heid". De jeugd moest er aan de hand van beelden op worden gewezen tot welk een hoogte een volk "met een ijzeren wil en een ontembare overwinnings- drang" kon komen, enz. enz. Goebbels mocht "Olympia" na zistisch interpreteren, maar hoe fascistisch was Riefenstahls pronkstuk nu werkelijk? Daar over lopen tot op de dag van vandaag de meningen ver uit- Riefenstahl toonde zich (en dat zou haar nimmer verlaten) ver rukt van kracht, jeugd, li chaamsschoonheid. Maar was dat nu, aldus Judith Holmes in "Olympiad 1936", kenmerkend voor alleen het nazidom? Er zit ten hinderlijke dingen in "Olympia", zeker, maar de grote helden van de film zijn Jesse Owens en Kitei Son. Geen Duitsers, niet eens Ariërs. De grote woede die veel later over Olympia zou losbarsten, berustte, naar men moet aan nemen, voor een niet onbelang rijk deel op andere gronden dan de inhoud van de film. Men wist dat de Spelen van Berlijn een nazi-propaganda van de eerste orde waren geweest en "dus" kon het niet anders of de film moest je ook zo zien. Trouwens, de maakster van "Olympia" was ook de maakster van "Triumph des Willens"; wat viel er dan nog anders te zeggen? Maar nu lopen we vooruit op de naoorlogse situatie. Hoe verliep het Leni Riefen stahl verder? Ze maakte in 1938 "Obersalzburg", door prof. Hajo Bernett als een "filmische huldiging" van Hitier beschre ven. Toen de oorlog met Polen uitbrak, ging ze mee als oor logsverslaggeefster, maar stopte snel met dat werk. Vol-, gens eigen zeggen nadat ze ge tuige was geweest van een door Duitse soldaten aangerichte moordpartij. Daarna verfilmde ze de opera "Tiefland" met be hulp van honderden zigeuners als figuranten. Tot 1945 werd weinig meer van haar gehoord. Veel invloed in de hoge nazi- kringen had ze stellig met. Haar broer werd in een strafbataljon naar Rusland gezonden (wat een zekere dood betekende) en ze slaagde er niet in hem te red den. Rechtbanken Na de capitulatie van nazi- Duitsland werd ze een paar keer voor rechtbanken gedaagd (voor o.a. het feit dat de zigeu ners die aan Tiefland hadden meegedaan kort daarop waren vermoord), maar ze werd steeds vrijgesproken. Pogingen om het filmwerk weer ter hand te nemen, mislukten vrijwel alle. Ze was en bleef "Hitiers favo riete regisseur" en daar wilde niemand meer mee te maken hebben. Eens had "Olympia" alle deuren voor haar geopend, nu blokkeerde die film haar pad om weer aan de slag te gaan. Riefenstahl bleef niet bij de pakken neerzitten. Toen de Bondsrepubliek op eigen be nen stond, zette ze alles op alles om te worden gerehabiliteerd. In 1957 gelukte het haar "Olympia" (met enige zelf aan gebrachte coupures) in beslo ten voorstellingen te laten draaien. Om de film officieel weer in roulatie te brengen, legde ze hem aan de Duitse Filmkeuring voor. Die wei gerde haar fiat te geven. "Stijl en conceptie van de film dragen sporen die aan het arsenaal van de nazipropaganda zijn ont leend". Leni riep daarop tal van functionarissen (o.a. de organi satoren van de Spelen van 1936) in het geweer om het oordeel van de filmkeuring gewijzigd te krijgen. Zelf schreef ze een uit voerig verweerschrift, waarin vooral opviel wat ze allemaal verdraaide en verzweeg. Onnozel (Ze beweerde ook nadrukkelijk dat ze geen lid van de NSDAP was geweest. Maar zo gemakke lijk kwam ze er natuurlijk niet af. De waarheid was dat ze, po litiek gezien, een stiik onbenul, een onnozele hals was. Precies zoals Willem Mengelberg in ons land. Ze ging geheel op in haar werk en was blind voor de din gen om haar heen. Opportunis tisch greep ze de kans die de na zi 's haar bodenzonder zich af te vragen wat dat voor afschuwe lijks inhield. Rechtbanken mo gen haar hebben vrijgesproken, haar morele schuld blijft hui veringwekkend groot). Aan het eind van de jaren vijftig volgden opnieuw besloten voorstellingen in Bremen en München. De Duitse pers ging zich nu meer roeren. Toon en stijl van de commentatoren in de film werden (terecht) als vre selijk ervaren, maar de beelden werden betiteld als een "Olym pisch dichtwerk met eeuwig heidswaarde". Zwakker Naarmate de tyd voortschrijdt wordt het verweer tegen Olym pia steeds zwakker. In 1968 zet de Amerikaanse school-tv hem op het programma. De reacties zyn lauw. Langzaam staat er een generatie op die "Olympia" met meer nieuwsgierigheid dan emotie bekijkt. Plannen om de film in 1972 in Berlijn op nieuw uit te brengen gaan niet door vanwege zware protesten. Maar in datzelfde jaar draait het omstreden werk wekenlang met groot succes in München, eens de stad van het bruinste nazidom. En bepaald populair wordt Olympia weer als de Duitse tv de film later uitzendt. De kring loop lijkt gesloten. Leni Riefen stahl is inmiddels 74 jaar oud geworden. Leni Riefenstahl bezig met de samenstelling van "Olympia", het werk dat haar beroemd èn berucht zou maken. Dag in dag uit, anderhalfjaar langbracht ze in het filmlaboratorium door om de film te realiseren. "Ik voelde me als een architect die een huis bouwt" zei ze er later van.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 13