UflRfl
/RADI0\programma
Kijkersbedrog bij
nasynehronisatie
Tientje betalen:
f.25,50 verdienen!
...en gisteren
toegelicht
Matrogoth's prestatie
ver beneden de maat
Want als de VARA
je nog geen tientje waard is-
waar blijven we dan?
ZATERDAG 29 MEI 1976
RADIO TV - KUNST
Door
Nico Scheepmaker
Een tijdje geleden heb ik het ge
had over de ondertiteling van bui
tenlandse series en over de Duitse
gewoonte om Engelse tv-series (en
trouwens ook films) niet te onder
titelen, maar met Duitse stemmen
na te synchroniseren, liefst zo lip
synchroon mogelijk, dat wil zeggen
dat het de schijn moet wekken dat
je wel Engelse lippen (inclusief de
„stiff upperlip") ziet bewegen, maar
dat die Duitse teksten uitbraken.
Voor Duitsers met ooggebreken
schijnt het een heel bevredigend
systeem te zyn.
In aansluiting op wat ik schreef,
zond de Duitse televisie kortgeleden
een documentaire uit over het na
synchroniseren van Engelse tv-se
ries. Als voorbeeld werd mr. Briggs
gekozen, die wij ook een tijdje bezig
hebben mogen zien, u weet wel, die
man van de Engelse geheime dienst
die uitglijdt over een bananeschil
en dan door een geheimzinnig aan
wezige jury met de hoogste cijfers
wordt beloond voor wat dan toevallig
een feilloze salto mortale met dub
bele schroef blijkt te zijn geweest.
Ik heb uit die documentaire niet
meer begrip voor het systeem over
gehouden, alleen maar een grotere
hekel. Ten eerste zagen we de ver
taalster bezig, een karonje van een
vrouw met de stem van een dragon
der, die we, vooruit- en terugspoe
lend, de door haar vertaalde teksten
zo lipsynchroóm mogelijk zagen en
hoorden maken. Het was een ver
schrikkelijk schouwspel om haar met
haar grocstem het gelispel van een
deftige bolhoed-Engelsman of het
zenuwachtig-vastberaden stemgeluid
van mr. Briggs te horen nadoen. Ze
maakte haar Duits dan wel lipsyn
chroon met de mondbewegingen van
haar Engelse „tegenspelers", maar
ondertussen symboliseei'de zij toch
een van de grootste bezwaren tegen
dit systeem, dat ook door een Duitse
küker als vraag geformuleerd was:
„Waarom horen we steeds dezelfde
stemmen in buitenlandse tv-series?".
Het antwoord was heel eenvoudig,
en heel onbevredigend. Het lipsyn-
chroom inspreken vereist een moei
lijke, speciale techniek, di^,een lang
durige ervaring en training vraagt,
en het zou te duur uitkomen om ter
wille van een groter scala aan stem
men nieuwe acteurs een kostbare op
leiding te geven. Bovendien duurt
t* nasynchroniseren toch al erg lang,
dus hoe geroutineerder en sneller
het gebeurt (dankzij de
mensen), hoe „beter", althans hoe
efficiënter en goedkoper het is.
Tel Uit je winst. De gevolgen zijn
natuurlijk desastreus. Als je elke
avond kijkt, begin je uiteraard steeds
beter de stemmen van elkaar te on
derscheiden (hoe makkelijk is het
niet om de stemmen in de Ster
spots te identificeren, ook al zie je
de insprekers niet in levenden lijve
tassen de dipsausjes in staan), zo
dat je als Duitse kijker de meest uit
eenlopende figuren met dezelfde
stem krijgt opgezadeld.
Als vanuit het kijkersvolk de aan
drang zou komen om ook in Neder
land de buitenlandse series te gaan
nasynchroniseren, zou het een aar
dig experiment zijn van de gezamen
lijke omroepverenigingen als zy een
week lang bij wijze van proef alle
hoofdpersonen in de verschillende
series door Luc Lutz, of Ton Lensink,
of Ko van. Dijk, of Peter Aryans, of
Jeroen Krabb lieten nasynchronise-
seren. Father Brown met de stem
van Luc Lutz, Edward Hammond
met de stem van Luc Lutz, Colombo
met de stem van Luc Lutz, John-
Boy van de Waltons met de stem van
Lüc Lutz, Baretta met de sten/ van
Luc Lutz, doctor Who met de stem
van Luc Lutz, Hawkeye van M.A.S.H.
met de stem van Luc Lutz (en na
tuurlijk ook Frank en Radar), Main-
wearing van de Schutters met de
stem van Luc Lutz, en ga zo maar
door Luc Lutz mag dan vele stem
men tot zijn beschikking hebben, we
zouden toch na een week horensdol
zijn geworden en met Oostblokstem-
men (99 procent) tegen invoering van
nasynohnisatie in Nederland plei
ten
Maar die beperkte voorraad stem
men was nog niet eens het ergste
wat uit die documentaire te voor
schijn kwam. Het ging in de bewuste
aflevering van mr. Briggs om de En
gelse geheime dienst tegen de Rus
sische geheime dienst. Althans in de
oorspronkelijke Engelse versie. De
Duitse redacteur van de afdeling die
mr. Briggs uitzond, was echter van
mening dat het wat penibel, althans
ongewenst was dat in West-Duits-
Ia nd een serie werd uitgezonden
waarin een loopje werd genomen
met de Russische geheime dienst,
vanwege de Duits-Russische betrek
kingen. Dat er ook een loopje werd
genomen (denk alleen maar aan
Briggs zelf) met de Engelse geheime
dienst was blijkbaar geen bezwaar,
de Engels-Duitse betrekkingen zyn
kennelijk zo slecht, dat dit toch geen
kwaad meer kon.
Maar de betrekkingen met de Rus
sen moesten dus naar het inzicht
van de televisiefunctionaris in zijn
uniform van amateur-politicus ont
zien worden, en daarom besloot hij.
na overleg met het karonje dat de
vertaling verzorgde, dat de Engelse
dienst in deze aflevering niet zou
optornen tegen de Russen, maar te
gen de(u raadt het nooit)....
Tolthonen Jazeker, de Tolthonen of
de Tolteken, dat kan ook (zij waren
900 jaar na Christus aan de macht
in Mexico). In ieder geval ging het
om een volk dat al 900 jaar was uit
gestorven, en waarmee'de diploma
tieke betrekkingen dus niet geschaad
konden worden als mr. Briggs zich
er nagesynchroniseerd mee bemoei
de.
Dankzij die nasynehronisatie be
staat er dus een mogelijkheid om de
kijkers te bedriegen, om de tuin te
leiden, voor de gek te houden, in
slaap te sussen, of hoe u het ook wilt-
noemen. Met mr. Briggs is dat nog
een punt van ondergeschikt belang,
want de hele serie is flauwekul, goed
voor een glimlach, maar ongeschikt
als documentatiemateriaal voor een
reportage over het werk van geheime
diensten. Maar zoals je met een tv-
serie kunt manipuleren, zo kun je
dat natuurlijk ook met belangrijker
zaken. Gebeurt dat dan niet met de
ondertiteling? Ook soms. Er worden
in Nederland door bepaalde omroe
pen wel eens uitspraken onvertaald
gelaten, die niet met de beginselen
van de betreffende omroep stroken.
Of het gesprokene wordt in de on
dertiteling wat afgezwakt. Dat is na
tuurlijk ook verwerpelijk, maar als
je Engels, Frans of Duits kent heb
je dan via de oorspronkelijke stem
men nog een controlemogelijkheid,
en die mis je bij het nasynchroni-
satiesysteem in Duitsland.
Het gebeurt blijkbaar ook wel eens
dat een hele aflevering van een serie
wordt weggecensureerd in Neder
land, en dan doel ik niet op de vele
losse afleveringen in series die niet
aangekocht worden omdat men ze
van mindere kwaliteit vindt (hoewel
daar ook wel eens een aflevering
tussen kan zitten die men liever weg
laat, omdat er een hangijzer in wordt
behandeld. bijvoorbeeld abortus,
voorhuwelijks geslachtsverkeer, dat
soort dingen), maar op de feuille
tonserie, waarin de ene aflevering
vooruitloopt op de volgende, of in
haakt op de voorafgaande. In het
gesprek dat Berend Boudewijn in zijn
„keuken" met Alison Fiske had,
kwam naar voren dat de AVRO van
de der.tien afleveringen va,n ..Helen"
(de veelbesproken serie waarin Ali
son Fiske de hoofdrol speelde van de
onafhankelijke, gescheiden vrouw)
er maar twaalf had uitgezonden.
Luc Lutz (links, geflankeerd door zijn broer Pieter) zou.
ons na een week nasynchroniseren horendol maken.
Midden uit de reeks was er eentje
weggelaten, omdat er sprake in was
van een soort partnerruil, en dat
mishaagde de AVRO-ethici blijkbaar.
Ook dat is een vorm van censuur,
en ook van bedrog, want ik kan me
niet herinneren dat ons gezegd werd
dat we nu even een aflevering over
sloegen omdat het onderwerp daar
van weliswaar wel geschikt was voor
het Engelse volk, maar niet voor het
Nederlandse. „In de keuken van Be
rend" is voor mij overigens nog steeds
een tv-gebeurtenis, omdat interes
sante mensen er op intelligente wijze
in aan het praten worden gebracht,
zonder dat zij in de klaargestoomde
clichés vervallen die hen als be
kende publieke persoonlijkheden
langzamerhand voor in de mond lig
gen. Ten dele is dat te danken aan
de entourage, de keuken na afloop
zijn Berend Boudewijn. Peter Flik
en Gied Jaspers met Alison Fiske
echt poffertjes gaan eten in de pof
fertjeskraan aan het Weteringcircuit
in Amsterdam: het verraste haar dat
het binnenste van het poffertje niet
weldoorbakken diende te zijn maar
zo zacht alsof het voorgeprakt was),
ten dele aan Berend Boudewijn, die
door zijn grote feitenkennis geen
enkele hinderpaal in het gesprek op
werpt waardoor de gesprekspartner
niet het gevoel heeft alles nog eens
van voren af aan te hoeven uitleg
gen en ook het idee krijgt met een
gelijkwaardige partner te spreken, en
ten dele ook aan het voorbereidende
werk van Peter Flik en Gied Jas-
pars, die de beroemde personen voor
werkelijk een minimumbedrag ertoe
weten te bewegen naar Nederland te
komen, omdat ze hem of haar ervan
weten te overtuigen dat dit nu eens
iets anders is, geen episode in de
lange keten van verplichte optredens
ter wille van de carrière, maar ge
woon een goed gesprek, leuk om te
doen, in een serie waarin ook al
andere leuke bekwame mensen op
traden. die ook wel eens een ver
zetje wilden.
Zo ongeveer. Als ik dan zie hoe
veel aandacht, en op welke manier,
de meest tv-critici aan zo'n uitsprin
gend tv-programma besteden, dan
maakt me dat enerzijds een beetje
verdrietig, en anderzijds vraag ik me
af met welk recht ze dan nog op de
grote trom slaan over het gevaar
van vertrossing, de achteruitgang
van het peil van de Nederlandse
televisie, de amusementscrisis, het
gebrek aan intelligente programma's
te midden van een overvloed aan lol-
trapperij,
Recenseren maakt vaak niet ge
liefd. Een positieve recensie ontlokt
woorden van byval en een negatieve
recensie roept bij sommigen vraag
tekens op over de oordeelkundigheid
van de recensent. Amateurmanifes
taties kunnen immer rekenen op een
coulante recensie, maar het impro
visatietheater „Matrogoth". dat een
op een massale copulatie gelijkende
beweging, koppelde aan een niveau-
missend, volkomen banaal sprookje,
is beslist niet gediend met een vrien
delijke recensie". Hoewel hier sprake
was van waarschijnlijk goedwillende
amateurs en binnen die groep Ineke
Baas, Carienne Verhoeven en Ton
Kömg (sprekende pop) als meestbe-
gaafden naar voren kwamen, was de
totale prestatie toch ver beneden ni
veau. Vooral het gedeelte vóór de
pauze, waarbij men tijdens een im
provisatie steeds weer herhaalde „Ik
heb gezwommen; ik ben zo bruin ge
worden", was uitermate zwak. Dat
gold ook voor de improvisatie, waarin
een Jongen en een meisje onder een
poort van mensenhanden werden ge
lokt met uitroepen als ,.Sex uit het
Vuistje; „Heerlijk Helder Heineken",
en „Augurken met Slagroom". De
improvisatie, waarin een meisje met
een grote, zwarte hoed op enige on
duidelijke kreten slaakt tartte toch
werkelijk elke beschrijving. Het was
beschamend simpel, hetgeen eveneens
van toepassing was op de inhoud en
declamatie van het sprookje, waarin
verhaald wordt van een man, wiens
billen met een zwaard zijn afgesla
gen, omdat hij bepaalde te verwach
ten geluiden niet kan produceren.
Groepen, die menen in dergelijke
symbolieken hun kracht te moeten
vinden, kunnen maar beter het to
neel mijden. Na de pauze, de eerlijk
heid moet geen geweld aangedaan
worden, kwam men verrassend posi
tief terug. Men reikte beslist, niet
naar het niveau, waarop „Matro-
goth's acceptabel werd. Maar het
„Schaakspel" en „De Geboorte" uit
twee eieren waren beslist goede vond
sten, die verrassend origineel waren
uitgewerkt. Het grote bezwaar ls hier
echter, dat men zowel „De Geboorte"
(met alle papiersnippers en waxine
lichtjes) als „Het Schaakspel" niet
aan resp. het einde van het eerste
en het tweede gedeelte had gesi
tueerd. Nu ontstond het zeer onaan
gename beeld, waarin leden van „Ma
trogoth" zilverpapier gingen rapen
en waxinelichtjes weggooien. Ik heb
vertwijfeld gezocht naar artistieke
aanknopingspunten voor een positief
verhaal, omdat het initiatief alle lof
verdient. Maar het zoeken was te
vergeefs. Een aantal meespelenden
heeft beslist capaciteiten. Maar het is
volstrekt zinloos die capaciteiten op
deze dramatisch simpele manier ge
stalte te geven. Men pleegt dan roof
bouw op de eigen creativiteit.
A. C. KOEK EB AKKER Jr.
Goeie radio-en t.v:-prograra ma's? De VARA
doet nog zoveel meer! YVaar VARA-leden dan
heteerst van profiterend x>gisc,h. Want de VARA
dat ben je zelf! Neem dat unieke natuurboek.
„Ontdek de VeluweTn Uitgave van VARA en het
instituut voor Natuurbesehermingseducatie.
Hetverschijnt in oktober,het gaat dan f.75.-
kosten.VARA-leden kunnen het nu bestellen
voorf.49,50.
Zoveelste reden om lid van deVARAtevrorden.
En dat kan dan alvoor'n tientje per jaar.
Bel 02150-18741 of schrijf n postzegelloos briefje
aan\ARAAntwoordnummer3in Hilversum.
Doen!
De VARA, dat ben je zeil;
NEDERLAND I
15.30 Journaal (NOS)
15.32 De Holle Bolle Boom (AVRO)
16.15 Weet je wel (AVRO)
16.30 Stuif es uit (AVRO)
18.15 Sociale verzekeringen (TELEAC)
18.45 TV-informatie Marokkanen (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 Kleine wonderen van de grote natuur (TROS)
19.10 De bal is rond (TROS)
19.35 De man van zes miljoen (TROS)
20.25 King Solomons Mines (TROS)
21.35 Journaal (NOS)
21.50 King Solomon's Mines (TROS),'
22.25 TROS-sport (TROS)
23.05 Journaal (NOS)
23.10 Lied van de week (IKON).
NEDERLAND II
18.45
18.55
19.05
19.30
19.40
20.00
20.25
22.00
22.40
23.30
Ti-ta-tovenaar (NOS)
Journaal (NOS)
The Flintstones (KRO)'
Harten 5 Gala (KRO)
Kort verslag van het bisschopsjubileum en afscheid
van Z.E. Kardinaal Alfrink als aartsbisschop van
Utrecht (KRO)
Journaal (NOS)
De Willem Ruis Show (KRO)
Brandpunt (KROl
De Olympische Spelen (KRO)
Journaal (NOS)
ZONDAG 30 MEI 1976
NEDERLAND I
12.00 Eucharistieviering (KRO-RKK)
Les Gammas 39 (TELEAC)
15.30 Wetenschap in beweging (TELEAC)
Journaal (NOS)
Programma met de muis (NOS)
Grand Prix van Monaco (NOS)
Voetbal en toto-uitslagen (NOS),'
Hervormde kerkdienst (IKON)
17.32 Wilde Ganzen (IKON)
18.45 Huisartsen 4 (TELEAC)
TV-informatie Turken (NOS)
Journaal (NOS)
Ruimte: geestelijke muziek (NCRV)
Schatten van mensen: verhalen i
Reportage over Nana Mouskouri (NCRV),
Het Fenomeen, tv-spel (NCRV)
22.35 22.40 Journaal (NOS).
NEDERLAND II
16.00
17.30
18.15
18.55
19.00
19.05
19.35
20.15
21.05
18.25
18.30
18.35
19.00
19.15
21.05
21.30
21.35
Woord voor woord (IKON-KRO-RKK)
Ti-ta-tovenaar (NOS)
Kinderen van nummer 47a tv-serie (NOS)
Panoramiek: aan de basis van het nieuws (NOS)'
Studio Sport met om 20.00 trekking van de Lotto
getallen (NOS)
Horizon: programma tussen wetenschap en avontuur
(NOS)
De wonderbaarlijke beginjaren van de film: doe. (NOS)
Journaal (NOS)
William Randolph Hearst, documentaire over de
krantenkoning (NOS)
5 Blijf bij ons eten, tv-spel (NOS)
5 23.20 Journaal (NOS).
Het was de avond van de vette
orders. De leverantie van onder
delen voor kernenergiecentrales
stond natuurlijk centraal in Haag
se kringen, maar ook in AVRO's
Televizier. Bovendien ging het in
Hammonds ook om een dubieuze
transactie, die de nodige pecunia
in het laatje zou kunnen bren
gen.
Het begon allemaal al in het
journaal, waar melding werd ge
maakt van het feit dat Zuid-
Afrika vannacht nog uitsluitsel
wilde van de Nederlandse rege
ring. Gevolgd door een telegram
van het Ryn-Schelde-Verolme-
concern en voorafgegaan door 'n
telegram van de WD-fractie-
leider, waarbij werd aangedron
gen op spoed, maakte dit alles de
indruk van een spelletje politieke
druk. Wat voor geheime banden
bestaan er dat deze drie acties zo
perfect gecoördineerd liepen?
Duisenberg, Boersma en Den
Uyl bleven er in ieder geval in de
verschillende programma's nogal
kalm onder.
Jaap van Meekren kwam met
de vraag aan premier Den Uyl
over het gezond verstand en de
politiek. Met andere woorden:
niet leveren is politiek en wel
leveren is gezond verstand.
Aangezien het hier echter gaat
om een garantie voor een geld
lening, die gegeven moet worden
namens u en ik, betreft het hier
politiek. Politiek moet worden in
gegeven door gezond verstand, zo
als Den Uyl terecht opmerkte.
Want was dit niet het geval, dan
zou je net zo goed kunnen goed
praten het creëren van arbeids
plaatsen door de bouw van con
centratiekampen. Eerst het eten
en dan de moraal doet weer op
geld.
A. I.
De KRO zendt vanavond een speciale aflevering uit van de
Willem Ruis show om 20.25 uur op Nederland II. Deze tweede
show van Willem Ruis staat in het teken van het Harten-
Vijf-gala en wordt rechtstreeks vanuit de Groenoordhal in
Leiden uitgezonden.
Een van de meest spectaculaire processen die na de Tweede
Wereldoorlog is gevoerd, was gericht tegen de schilder Han
van Meegeren. De schrijfster M. L. Doudart de la Grée heeft
aan de hand van archiefmateriaal en van de gesprekken die
zij met Van Meegeren heeft gevoerd een toneelstuk geschre
ven. De NCRV zendt dit toneelstuk morgenavond om 21.05
Aan de andere kant besteedt de NOS ^m 21.35 uur aandacht
aan de Amerikaanse krantenmagnaat William Randolph
Hearst, die de laatste tijd vooral in verband met zijn dochter
Patricia in het nieuws kwam.
TROS: 7 00 Nws. 7.02 <S) Ontbijt-
spelen: programma
l theataer NOS: 20.00 (S) Pro-
ijskast (3). doku:
17.30 Nws. 7.41 Aktua. 8.30 Nws. 8.35
8.45 Gymn. v. d. huisvrouw). 10.00 (S)
Kaboutertijd. 10.30 Nws. 10.33 (S)
Sphilix: progr. voor de vrouw. RVU:
11.40 Progr. over ontwikkelingssamen
werking VPRO: 12.00 VPRO-maandag
erzoekplatenprogr.
Show. 10.03 Pep-<
minen, verzc
diojournaal.
J iprt„ PR
Joost mag
naai. 14 06
I 15.03 (S) Pop-Kontakt il.
ZATERDAG 29 MEI
18.00 IS) Ekspres PP: 18 19 RKPN.
VARA: 18.30 Nws. 18.41 (Sj Ekspres.
vervolg. 19 00 (S) De VARA feliciteert
21.00 (S) Voor wie niet kijken wil
122.30 Nws) 23.55 Nw:
Hilversum II
18.00 Nws. 18.11
reld. 13.19 Radiojournaal. 13.30 Delta-
Zomer: muziek en arrangementen.
KRO: 14.00 Kruispunt: achtergrond-
12.00 Plet Ponskaart present
12.26 Mededelingen. 12 30 Nv
Piet Ponskaart presenteert (vervolg). Radiojournaal.
4.03 Radiojournaal. 14.06 (S) Pop-
takt I. 15.03 (S) Pop-Kontakt II,
de Hitvisser. 16.03 (S) De Hit-
het Nederlands Elf
de Telefoon-Top-5 (17.03—17.06
17.00 Journ. 17.05 Inf. en meningen
uit de Bondsrepubliek. Aansl.: Kon-
a.tip6. 18.00 Kung Fu. 19.00 Journ.
Zorgenkind. 15.25 Sport. 17.00 Journ.
17.02 Sport. 18.00 Dagboek uit de
Evangelische wereld. 18.15 De Waltons,
tv-serie. 19.00 Journaal. 19.10 Bonner
Perspectieven. 19.30
informatie over kerk en samenleving.
mgart. 15.15 (S)
i drinken ge-
1.30 (S) Promenadeconcert. 15.15 (S)
Aan de lijn: over eten
sproken. 16.15 (S) Drie in twee plus
een: lichte muz. 16.45 Hoe gaat het?,
Ziekenapostolaat. IKON: 17.00 Vesper-
in de avond. EO: 22.30 (S) Laai
de rustdag wijden 23,00 Reflr
23.15 (S) Postludlum. 23.55 Nws.
(S) De Sportshow. 23.02 (S) Late date.
0.30 (S) Jazz time 1 02 (S) Midder
nachtblues 2.02 (S) Bent u daar nog?
6.02 (Sj Al wakker? 6.45 (Sj Zondag
morgen.
ZONDAG 30 .MEI
NOS-Jazz. 23.55-24.00 Nw
AVRO: 7.02 (S) Ko, de boswachter
show 8.02 (S) Juist op zondag, met
sportinformatie. 10.02 (S) Muziek Mo-
VARA: 7.00 Nw
23.05 The Small World of Sammv Lee.
Engelse speelfilm uit 1962. 0.45 Journ.
ZONDAG 30
week: programma-overzicht.
16.20 (S) Licht en uitzicht: gewijde
17.00 (S) EO-
landbouw. EO: 17.3
progr. over school en thuis. 10.00 (S)
Feest der herkenning: klassieke muz.
12.00 (S) Tussen de middag:
7.32 (S) Klankbord-
ziek. 18.02 (S) NOS-Jazz: Bobthema's
en swingsessions, een' programma voor
verzamelaars en liefhebbers van Jazz
uit de Jaren 1935-1955. KRO: 18.30
(S) Springplank: Jong talent. 19.02 (S)
Tombola. 23.02 (S) Voer voor vogels:
14.02 Keuren
koop- en leefgedrag. 14.30 Aller
3en. dokumentai
—17.00 (S) Muziek
Ochtendgymn. landen, dokumentaire
il! "5 orgelman"» van Batz, 20.05 (S, spriilgplank: Jon» talent. 19.02 (8) Nws. «22 Hier en Nu. 8 25 Muziek i
(Si Mnsir-n Sncrn.- crpwiirip mnzleik. A. bK uw straatje. 9,00 Plein Publiek: ouder^
van homofielen (9.35 Waterstanden).
10.50 Schoolradio. 11.00 Nws 11.03 De
Woord 8.00 koor en solisten
c wensprogramma. 22.30 Nie'
KRO: 8.00 Nws 8.10 Overweging. 8.15
issiekg muziek. 9.00 Nws.
DUITSE TV
Duitsland 1
9.30 Journaal 9.3510.20 Reportages
uit het buitenland. 10.30 Progr.overz.
11.00 Inf. progr. 11.30 Elf half. 12.00
Journalistenforum. 12.45 Journaal.
Aansluitend: Weekjournaal. 13.15 Re
gionaal weekmagazlne. 14.30 KLnder-
progr. 15.00 Black Beauty, tv-serie.
15.30 Unsere kleine Farm. Amerikaanse
tv-film. 16.55 Task Force Police, de-
Graham en Big Jim. reportage. 22.35
Pianoconcert. 23.05 Journaal.
BELGISCHE TV j,
ZATERDAG 29 MEI
in het woud. 18.55 Milieuprogr. 19.40
Med. 19.45 Journ. 20.15 Wies Andersen
Show. 21.05 Intern. Muz. Concours
Kon. Elizabeth. Vervolgens: Pleegkin
deren, Amerik. tv-film. Aansl.: Intern.
Muz. concours Kon. Elizabeth. Ver-
iverzicht. 19.20 Reportages
>rrespondenten. 20.00 Jour-
ZONDAG 30 ME
9.00Inforinatlef progr. 9.30 Na'
VERBOND: 9.30
ziek. IKON:
10.45 Wilde Ganzen. 10.50 (S)
zondagmorgen:
en minder menselijke zaken
i bulten de kerken. 12.00 (S)
11.00 Da Capo: klassieke muziek. 11
buitenlandse
ouverture: oude
rond 12.00 de kwis: Wat ls
13.00 (S) Zondagmiddag -
Nu. 13.30 Onder schooltijd: voc
steraars in de school en daarbuitei
NOS 14.50 Den Haag deze week. 15.0
SFÜSSi ,2.3^3 00 Cun.r^tuS,-
Kijk op buitenland: beschouwingen e
zilver: bejaarde)
The boy from Oklahoma. Am er. speel
film uit 1953. 17.15 Religieus progr.
7.45 Journ. 17.46 Sport. 19.15
uit 1975. 22.55 Filmmagazine 23.40
23.45 Journaal
14.25 Reportage
Surinamers en Anti'llianen in Neder
land: informatie en verzoekplaten.
13.20 Progr:
17.00 (S) Populaire
pianist: klassieke muziek (In Mededelingen
delingen en SOS-berichten. 18.00 Nws.
18.15 Dingen van de dag. Aansluitende
de pauze: 14.40-15.00 a Sport in hei
I AA ND AG 31 MEI
KRO: 8.02 (S) Drie op je boterham:
nuziek en inform.
9.03 (S) Pep-op-drie: de Negen-Uur-
is). 20.00 Jour-
Unter anderem Ehebruch. 23.50 Journ.
Concert. 12.50 Wetenschappelijk progr. tige.
18.50 Massacre
14.45 Leben r
15 15 Journ. 15.20
20.00 Sport. 20.30 Affairs of the heart,
tv-serie 21.20 I Colombaiont. clown-
progr. 22.10 Journaal en sport.