Orkesten De Generaal: Trans ZATERDAG 29 MEI 1976 Hoe kan een symfonie-orkest uit het financiële slop geraken? De een of andere Amerikaan (waarschijnlijk van Belgische afkomst) heeft het haarfijn uit gezocht en voor het nageslacht opgetekend; de indrukken die hij tijdens een concert opdeed geef ik in vertaling weer "Een belangrijk deel van de tijd hadden de vier hoboïsten niets te doen. Hun aantal zou geredu ceerd moeten worden, en hun aandeel meer verspreid over het hele concert, zodat uitschieters in werken en niets-doen ver meden worden. De twaalf vio listen speelden allen precies de zelfde noten: dit lijkt onnodig dubbel werk. Deze groep zou drastisch ingekrompen moeten worden. Indien een groter ge luidsvolume wordt verlangd, kan deze met behulp van elek tronische apparatuur verkre gen worden. Veel energie werd verspild bij het spelen van tweeëndertigste noten: een on nodige verfijning. Aanbevolen wordt, al deze noten tot zestien den af te ronden. Zodoende zou men meer gebruik kunnen ma ken van studenten en mindere- rangs musici. Sommige passages in de mu ziek lijken vaak te worden her haald. Partituren moeten dus flink worden ingekort. Het heeft geen enkele zin om de hoorns iets te laten herhalen dat al lang door de strijkers is ge speeld. Verwacht mag worden dat, wanneer alle overbodige passages worden geschrapt, een concert van twee uur kan worden teruggebracht tot 20 minuten, waarmee er meteen geen pauze meer nodig is". Probleemgebied Dit staaltje van humor vjndt men geciteerd in een rapport van J. H. Verstegen en J. D. Klevn, getiteld: Het Residentie Orkest. Dat er aan de kop van de titelpagina "Probleemgebied I" staat, vond ik aanvankelijk een van de betere grappen, totdat mij bleek, dat deze kreet boven meer rapporten staat, alle han delend over Haagse kunstin stellingen. Deze stukken zijn bedoeld als discussienota's voor de interuniversitaire inter faculteit bedrijfskunde te Delft, alwaar ze ook zijn uitgegeven. Het probleem van deze pro bleemstelling is, dat het hel^ probleem niet wordt aangesne den, als iemand begrijpt wat ik bedoel. De kwestie is natuur lijk, dat in tijden van economi sche recessie de kunstbeoefe ning de eerste klappen krijgt. Omdat echter economische mo tieven niet zonder meer ver koopbaar zijn (het rapport geeft een paar aardige precedenten), duiken ineens allerlei "sociale" argumenten op. Moet de ge meenschap opdraaien voor het kunstgenot van enkelen? De verleiding is groot, deze vraag negatief te beantwoorden. Het genpemde rapport geeft echter enkele cijfers, die toch wel te denken geven. 75% van de kosten van een con cert wordt gevormd door vaste salarissen: ontsla de musici, en de gemeenschap draait op voor de werkeloosheidsuitkering. De exploitatiekosten bedragen 14%, waaronder sociale lasten en diverse belastingen, die de overheid dan zou derven; ook de huur van de (meestal ge meentelijke) zaal valt hieron der. De overige 11% dekt de niet per concert toegerekende kos ten, zoals de huur van een repe titieruimte, reclame, reparatie van instrumenten e.d.; voor een deel komt dit neer op werkver schaffing aan mensen buiten het orkest. Inkomsten De inkomsten liggen iets een voudiger 10% recettes en 90% subsidies. De vraag blijft dus open, of de overheid (de ge meenschap) er veel op vooruit zou gaan, wanneer zij op enige wijze aan het huidige orkesten- bestel zou sleutelen. Een andere kwestie is, of een orkest als zo danig efficiënter zou kunnen functioneren, zonder onmiddel lijk te vervallen in de extremi teiten die aan het begin van dit artikel zijn weergegeven. De directeur van het Residentie-Orkest heeft bij ver schillende gelegenheden gewe zen op het feit, dat voor een normaal programma 4 a 5 repe tities nodig zijn, en voor bijzon dere programma's, zoals de keuze-serie, maar liefst 7 a 8. Toch zal een zo gunstig moge lijke verhouding van het aantal repetities ten opzichte van het aantal concerten slechts een druppel op de gloeiende plaat van de financiële malaise zijn, temeer waar de eisen ten aan zien van de kwaliteit steeds ho ger komen te liggen. Het genoemde rapport maakt, ondanks het welhaast onwaar schijnlijk vrijblijvende karak ter ervan, één ding bijzonder duidelijk: het orkestbedrijf is een bedrijf, al zal het slechts bij uitzondering zelfstandig (zon der hulp van buiten) kunnen opereren. Een bedrijf moet zijn produkt aan de man proberen te brengen; het kan zich daarbij niet uitsluitend richten op de bestaande smaak van het pu bliek. Een bedrijf dat het hoofd boven water wil houden zal niet alleen voor zijn reeds bestaande produkten nieuwe markten aanboren, maar tevens een af zetgebied pogen te vinden voor zijn nieuwe produkten, m.a.w. hiervoor behoeften kweken. Voor dat laatste is een zekere tact nodig. Een afnemer (om het beladen begrip huisvrouw te vermijden) zal sneller een gratis monster bij een produkt accep teren dan een volwaardige ge combineerde aanbieding, al dan niet met korting. Dit her leid tot de muziekprakfijk geeft het volgende beeld: samen met het Keizersconcert van Beetho ven en de Pathétique van Tsjai- kofski is een kwartiertje Xena- kis als hors d'oeuvre best te verkopen, Tsjaikofski met een evengrote kwantiteit avant- garde wil er bij het grote pu bliek nog niet in. Vermeden Het verbreden van de markt is intussen het grootste probleem. Het "vaste" publiek komt nog altijd uit de welgestelde krin gen. Voor een deel valt dit ver schijnsel terug te voeren op een grotere culturele ontwikkeling, voor een ander deel op puur snobisme: men gaat naar een concert om te zien en gezien te worden. Gelukkig proberen de orkesten, met groeiend succes, ook andere lagen van de bevol king te bereiken. Bestaande maatschappelijke verschillen doorbreekt men niet licht; men zal zich dus moeten richten op de "hope des vaderlands", die nu eenmaal minder kaste- gevoelig is dan de bestaande' orde. Enerzijds is het natuurlijk ver heugend, dat de jeugd een zo grote inbreng heeft, dat het ge- middelde concertpubliek niet vergrijsd; anderzijds wordt het zelfde publiek er, gemiddeld, niet jonger op. Hier ligt een taak weggelegd voor het ministerie van onderwijs en wetenschap pen; ik zou willen pleiten voor een verplicht eindexamenvak "esthetiek" bij alle schooltypes. En dan bedoel ik niet, dat ieder een zo nodig 'gotisch van ro- maans moet kunnen onder scheiden, maar dat ieder mens op school het inzicht wordt bij gebracht, of iets van tijdelijke dan wl van blijvende waarde is. Ik geloof, dat dit één van de ma nieren is, om tot een betere maatschappij te komen. RON HARMS PANDA EN DE MEESTER-FLINKERD De bouw-opzichter hield Panda een eindje voor zich uit en zwaaide zijn been naar achteren om het ontslag kracht bij te zetten. Maar op het moment dat hij zijn voet naar voren liet komensprong de jeugdige voorbijganger toe en greep hem bij de schoen, die hij vlug en handig omhoog drukte. Dat bracht de bouwvakker lelijk uit zijn evenwicht. Hij liet Panda los en tuimelde zo krachtig achterom,dat hij door het dak van zijn loodsje ter aarde stortte. Panda was op het trottoir terecht gekomen en zat verbijsterd naar het gebeuren te kijken. Maar zijn redder schonk er geen aandacht aan. "Ik houd niet van ruwheid"! verklaarde hij, zijn handen afvegend. "Vooral niet tegen Panda's. Wat ben jij er voor een? Ben je soms familie van me"? B B. MET R. 200 g ham (of restjes runderlappen), 25 g bo ter of margarine. 1 ui, 2 teentjes knoflook, 4 to maten, llt bouillonta blet, 1 laurierblad, 1 1 blik bruine bonen, pe per, zout, 400 g rijst Snijd het vlees in blok jes en bak ze aan in de boter of margarine. Fruit de kleingesneden ui en knoflook mee en voeg de kleingesneden tomaat toe. Voeg 1 wa ter en de bouillontablet toe met het laurierblad. Stoof het geheel 20 minuten. Schep de bruine boter erdoor en maak het gerecht op smaak af met peper. Kook de rijst gaar in wa ter met weinig zout Geef die bij de bonen. t rrtEfi BASSET Toekort^nqE A&T-zea) IS MEr WA/V* e* ÉÊAJ ners oe E lAjwoueps ik rewk het t*JEi SrE££< At-C IK- PE ES BfA//VBVfcC/-lj A) E* ST^ «EAJCC/J 1/oc.e we ~v> /MEM. PA5AIU+T Tentoonstellingen Galerie Van der Vlist Vorrjaarstentoon- stelling Günther Borst (lino's), Frederik van Batenburg (grafiek). Jetty Wery (ke ramiek) en Judith Vermeeren. •de-Kort exposeert eigen werk glasbui- gen, houtwerk, tegels en mozaïeken. Rijksmuseum van Oudheden (Rapen burg 28). Werkd. 10 uur voorm.-5 uur nam. zondag 1-5 uur nam. De Waag: Triënale, tentoonstelling met werk van kunstenaars uit Leiden en om geving, t/m 5 juni. Art Gallery 1900 (Leidseweg 155, Voor schoten): lente-tentoonstelling van schilderijen en aquarellen van de negen tiende en begin twintigste eeuw, waarbij De Lakenhal: schilderijen van Ben Ak kerman en fotowerken van Jan Dibbets (t/m 20 juni). Galerie „Ja" (Wassenaar): expositie van Wassenaarse beeldende kunstenaars (t/m 30 mei). Art Gallery Gerard (Rijksstraatweg 358, Wassenaar): Honderd werken van Cor- nelis Kuypers en plastieken van Corinne Franzen (t/m 29 mei). Galerie-bibliotheek, Luifelbaan 1, Was senaar. Expositie van werk van leden van Ars et Studium. Openingstijden van de bibliotheek t.m. 5 juni. @uc/ tylieuLUS 29 MEI 1976 Honderd jaar geleden stond in de krant: - Dezer dagen heeft een visccher uit Hoorn in de Zuiderzee een zalm gevangen ter grootte van een fikschen kabeljauw. De visch werd voor 125 het halve kilo verkocht. -Bij de uitvaart van den onlangs overleden Esquiros, te Marseille, heeft kapitein Willem Hageraats van het Hollandsche schip "Ro bertas Hendricus" de vlag half stok geheschen en met zijne be manning den stoet ter begraaf plaats begeleid, als eene hulde aan den doode, wiens opstellen over Nederland in de "Revue des deux Mondes" in ieders geheugen zijn (Henri Alphonse Esquiros, 1812-1876, was schrijver en poli tiek journalist, die zich o.m. de armoede van de Parijse arbei ders aantrok. De staatsgreep van Napoleon III in 1848 dreef hem in ballingschap, naar België, Neder land en Engeland. Eerst in 1869 keerde hij in Frankrijk terug. Over Nederland publiceerde hij in 1859 een tweedelig werk, "La Néerlande et la vie hollandaide, Red.). Vijftig jaar geleden: - Te Philadelphia is een man gearresteerd, die de bijnaam "Master Sheik of America" heeft gekregen. Hij was er namelijk in de afgeloopen twee jaren in ge slaagd niet minder dan dertig rijke vrouwen in even zoveel ste den te trouwen. Hij stelde zich steeds met een andere naam en een ander beroep voor en slaagde er zoo in steeds opnieuw een hu welijk aan te gaan om zich dan van de juweelen zijner slachtof fers meester te maken. - Colombia wordt op het ogenblik zoodanig door droogte geteisterd, dat de scheepvaart op de rivier de Magdalena onmogelijk is gewor den. Sedert twee maanden zitten vijftig schepen aan den grond en een half millioen kilo's koffie, be stemd voor de kustplaatsen, kan niet worden vervoerd. KLEINE VAART An tares p 27 Noordhinder nr Tunesie Bierum p 27 Kp de Gata nr Tartous Bothnia 25 te Harlingen Breevecht 28 150 nnw Kp San Antonio nr Geelong Brinda p 27 Cromer nr Aberdeen Calandplein 27 140 z Las Palmas nr Nouadhibou Carebeka-4 28 40 z La Spezia nr La Spe- Corrie Broere 28 te Dordrecht Dependent 25 v Lauwersoog Dutch Engineer 28 te Antwerpen verw Haiko Holwerda 27 dw Humber nr Am sterdam Inger 25 te Delfzijl Inger Smits 27 60 no Kp Bon nr Weston- Irina 25 te Mantyluoto Isabel 25 v Bremen Linda 28 v Rotterdam nr Grangemouth Margit 27 te Rotterdam Nieuw land 27 dw Humber nr Rotterdam Pallas 28 te Rotterdam Proton p 27 Sunk nr Londen Theano 27 te Rotterdam De gele tulp 27 te Rotterdam Tyro 27 te Rotterdam Vanguard 27 Theemsmonding nr Vlis- singen Veerhaven 28 100 zo Ouessant nr Dord recht Wilma 26 te Bremen Zaan 28 te Rotterdam. GROTE VAART Amstelveld 28 250 z Manilla nr Koeweit Bussum 28 te Delaware Ceres 28 te Antwerpen Chevron Arnhem 27 v New Orleans nr Houston Chevron Eindhoven 27 370 zw San Jose nr Balboa Chinqui 27 v Charleston nr Savannah Coral 27 v Donges nr Rotterdam Ganymedes 28 te Antofagasta Leuvelloyd 28 v Wellington nr Dunedin Neder Ebro pass 28 Str Gibraltar nr Port Said Neder Waal 28 520 n Guam nr Balboa Ondina 28 100 wzw Penang nr Perzische Golf Palamedes 27 80 nw Sombrero nr New York Philippia 27 v Curacao nr Corpus Chris tie Straat Clement 28 520 no Mauritius nr Fremantle Straat Nagasaki 27 125 o Maputo nr Sin gapore Tal'amanca pass 27 Panama Kanaal nr Armuelles Telana 28 te Rotterdam Thameshaven 27 v Santos nr Buenos Ai- Toloa 27 v Almirante Trident Amsterdam 1 Hamburg Leidse Bioscopen LUXOR: "Vier vuisten op een schietend scheurijzer", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, za. ook 4.30 uur, 14 jaar. CAMERA. "Easy Rider", dag. 7.00 en 9.15 uur, 18 jaar. Kindermatinee: "Alice in Wonderland", woe en za. 2.30 uur, zo. 2.00en4.15uur. Nachtvoorstelling: "Roy Bean, the hangingjudge", vr. en za. 11.30 uur. 18 jaar. LIDO: "One flew over the cuckoo's nest", dag. 2.30, 7 00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, 18 jaar. STUDIO: "Love and death", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur. 14 jr. TRIANON: "De drie dagen van de Con dor", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo ook 4 45 uur. 18 jaar REX: "De man van Okinawa", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, 18jaar. Kindei matinee: "Sneeuwwitje en de zeven dwergen", za. en woe. 2.30 uur Nachtvoorstelling: Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis). (Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis: Middagbezoekuur: 13.45-14.30 uur. Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur. Kinderafdeling dage lijks van 14.00-19.00 uur alleen voor ou ders zondag 14,00-15.00 uur voor overige familieleden. Kinderen beneden 14 jaar hebben geen toegang op de kinderafde ling. Sint Elizabeth-ziekenhuis volwassenen dagelijks van 14.00-14.45 uur en van 18.30 tot 19 30 uur; klasse-afdelingen ook 11.15 tot 12.00 uur. Kraamafdeling: dag. van 11.15 tot 12.00 uur (alleen voor echt- gen.) v 15.00 tot 16.00 uuren van 18 30 tot 19.30 uur. Laatste kwartier middag- en avondbezoek babyshow. Kinderafde ling dag. 15.00 tot 18.30 uur. CCU (hart- bewaking) dag. van 14.15 tot 14.45 uur van 19.00 tot 19.30. Sport-Medisch Adviescentrum Spreek uur. ma. en do. 19.30-20.30 uur in het-St. Elisabeth-Ziekenhuis. Endegeest: dinsdag en vrijdag 13-14.30 uur 's zondags 11-12 uur en 14-15 uur; eerste klasse: de gehele dag. Annakliniek: Klasse afdeling van 13.00-14.30 uur van 18.30 tot 20.00 uur. Derde klasse bezoekuur van 13.00-14.00 uuren 18.30-19.30 uur Kinderzaal: van 13.00-14.00 uur. Op woensdagavond (uitsluitend voor de ouders) van 18.30-19.30 uur. zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15 00 uur. 18.30-19.30 uur. Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (allei Maandag t/m vrijdag: 18.30-18.45 uur. Zaterdag en zondag: 14.45-15.00 uur. Bezoek aan ernstige patiënten: Wanneer voor ernstige patiënten door lopend bezoek wordt toegestaan kan de hoofdverpleegkundige hiervoor spe ciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks: 15.00-15.45 uur. 18.30-19.00 uur. Bezoektijden kinderafdeling: Elke dag: 14.15-15.00 uur. 18.30-19.00 uur. Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30; 13.30- 14.15 en 18.30-19.30 uur; 3e klas 13.30- 14.15 en 18.30-19.30 uur; Kraamafdeling 13.30-14.15 uur alleen voor echtgenoten 19-20 uur; Kinderafdeling 15-15.30 uur alleen voor ouders 18-18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het in formatiecentrum Geluidshinder Schip hol (020-175000).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 27