m programma Koos heeft eigen Nederlands elftal 54 Wil I eke en Sylvia trekken de aandacht ...en gisteren toegelicht (^y^vandaag.. Oude boeken gooi je niet zomaar weg» TROS ontkent maken van te veel reclame Lachappelle parket. flNSDAG 18 MEI 1976 Filmfestival van Cannes draait nog in laagste versnelling Door Piet Ruivenkamp. CANNES Het filmfestival in Can nes draait deze dagen in de laagste Versnelling want na de glorieuze binnenkomst van de grijze filmemi- menties uit Hollywood, waar weer eens ouderwets iedereen voor uitliep behalve de sterren zelf, «die doen de ruim honderd meter van het hotel Carlton naar het filmpaleis toch weer graag in een vorstelijke Rolls Royce) is het toch weer een beetje stil geworden. Johnny Weismuller als bejaarde Tarzan was bij hen. Als hij zijn buik een beetje inhield zoals hij deed kwam zijn brede schouder partij toch nog aardig uit. Iedere dag laat hij in zijn hotel de vermaarde Tarzan-jodel nog eens horen aan de rand van het zwembadje om vrij baan te maken voor een rondje koene slagen. De dames stuiven alle kanten op. Wie er niet was: Mae West. Nu 84 jaar oud bereidt zij zich voor op een filmrol voor de MGM-film „Sextette". voornemen dat verscheidene grijsaards hartklachten zal gaan bezorgen. Wie ook niet komt is de 75-jarige Alfred Hitchcock, die goed is voor de sluitingsfilm „Family plot". Tenminste dat heeft hij laten weten. Maar omdat ook een oude vos zijn publiciteits) streken niet verliest, heeft niemand die medede ling nog voor waar aangenomen In het Nederlandse kamp is het nog rustig al is de nationale kolonie ditmaal aanmerkelijk groter dan in vorige jaren. En dat ondanks de afwezigheid van een Nederlandse film in het hoofdprogramma. Haanstra's „Dokter Pulder" kon geen genade vinden in de ogen van de selectiecommissie. Zijn film draait hier wel in de markt, maar door een Franse slordigheid heeft men in allerlei publikaties Anton Koolhaas als de regisseur vermeid. Het neemt toch niet weg dat in Cannes twee Nederlandse films hun wereldprèmier gaan beleven. "Wan pipel" van Pim de la Parra is eigenlijk meer een Surinaamse film. die in een driehoeksverhouding met onder meer Willeke van Ammelrooy het begin van de Surinaamse republiek gestalte gaat geven. En ook de eerste Frans-Nederlandse coproduktie „Bloedverwanten" van Wim Lindner met onder meer Eddie Constantine en Elly van Stekelen burg in een Belcampo-verhaal over vampiers. Een Hollywood-journalist kwam mij nieuwsgierig vragen wie toch wel „Willeke" was. Ik heb het hem verteld. Hij had haar onlangs in zijn woonstad ontmoet samen met Milos Forman, die na zijn succes met „One flew" serieuze plannen heeft met de verfilming van de musical „Hair". En omdat Willeke door Cannes wandelt in een outfit die er „Hair"-ac.htig uitziet, ga je daar dan iets bij denken. Sylvia Kristel, die ook al ruim schoots roem buiten de grenzen heeft vergaard, drukte vanmorgen in het ochtendblad van de Riviera Kelly en Astaire bijna van de voorpagina. In de festivalselectie valt het op dat Je voor een aanzienlijk deel dezelfde regisseursnamen elk jaar ziet terugkeren: Jancso, Losey, Altman. Dat de laatste toch niet voor de zevende Amerikaanse film in dit festival zorgt is omdat de Italiaanse producent verordoneerde dat „Buffa lo Bill and the Indians" toch maar wat korter moest en dus niet op tijd gereed kon zijn. Intussen zijn de Fransen troosteloos dat Losey en Polanski hun kleuren gaan verdedigen. Zelfs het feit dat Polanski zich onlangs tot Fransman heeft laten naturaliseren doet aan hun smart niets af. De festivalauto riteiten houden vol dat eng nationalisme in de film niet meer telt. Tot het natuurlijk anders uitkomt. De Amerikanen en Italia nen hebben vooralsnog met grote inzendingen aan het langste eind getrokken. Ook Carlos Saura is traditioneel van de partij. Bij de film van de Spanjaard „Peppermint frappe" brak destijds, in 1968, de revolutie uit en daar wordt hij nog bijna jaarlijks voor getroost. Opnieuw was in „Cria cuervos" zijn echtgenote Geraldine Chaplin hoofdrolspeelster als een moeder van drie dochtertjes. Zij is ongelukkig, want haar echtgenoot officier gedraagt zich als een haan, die ander rennen binnenloopt. Hij sterft voor straf aan een hartaanval. Ook zijn vrouw sterft. Het bijzondere van de filmuitwerking, die wel eens nalaat erg duidelijk te zijn, is dat deze typisch Spaanse familiegeschiedenis wordt beleefd in terugblikken van het negenjarige meisje Anne, die net als haar beide zusjes moet ronddwalen met de angsten van een voor haar onbegrijpelijke wereld der volwasse nen. Saura heeft willen zeggen dat de periode van de jeugd niet zo zonnig en argeloos wordt ondergaan als wij op latere leeftijd wensen te geloven. De wonden voor een leven worden door egoistische volwassenen dan al gekerfd. In de frappante spelleiding van de meisjes imponeert Saura, en Teodoro Escamilla is in staat tot prachtig uitgelichte beelden. De ontwikkeling van het verhaal blijkt echter minder hecht in een toch wel gevoelig geobserveerde film, die qua onder werp dicht bij een favoriet genre van Truffaut komt. Anna Torrent als een melancholiek meisje met Geraldine Chaplin als haar moeder. Een forum van gewone mensen prciat over de actualiteit van alledag Door Frans Happel Op 1 juli aanstaande kan men voor het eerst kennismaken met het Nederlands elftal van Koos Postema. Een jonge en een oudere arbeider, een directeur en een winkelier, iemand uit de verpleging, geen militair, wel een jonge boer, een minder-valide die er toch in geslaagd is normaal aan het arbeidsproces te kunnen deelnemen, een leraar en een werkloze, een student en een metaalbewerker. Elf toevallige Nederlanders die met Koos een half uurtje gaan praten ever de actualiteit van 't moment. Wekelijks, in totaal negen keer. op donderdagavond. Koos Postema: „Het is een experiment. En experimenteren op televisie kan alleen in de zomer. Dan is er tijd voor". Het idee werd geboren tijdens een middag j e -met-zij n-alle n - de nken. Vraag: Wat doet de VARA-televisie van de zomer? Koos: „Iemand zei dat het eigenlijk wel gek was dat het fenomeen forum van de buis was verdwenen. Logisch, concludeer den we. Een forum bestaat altijd uit vier of vijf wijze mannen, die vanaf hun berg der kennis het volk toespreken. En toen ineens: waarom doen we geen forum met onbekende n, zomaar-Nederlanders die zo Koos en zijn elftal. rechtuit mogelijk ders. stuk voor stuk, zo eigenwijs als de pest. Tsja, hoe kies je? Zo evenredig mogelijk. Vertegenwoordi gingen uit de diverse leeftijdsgroe pen en uit de beroepsgroepen, waarmee je dan ook scala aan opleidingen kunt vangen". spontaan reageren? Een boeiend plan. Echter, de hamvraag kan niet andei's luiden dan: hoe kies je die Nederlanders? Postema: „De deelnemers komen uit een bij ons ontstaan milieu. Ik bedoel dit: als journalist, als televisiemaker ontmoet je in de loop der jaren natuurlijk honderden mensen. Dus, als je een programma als dit begint ga je putten uit het kennen van mensen. Nadenken hè. Bijvoorbeeld in die en di rporage over de Oosterschelde zat een prima boer. Of: je belt een bekende bij de Industriebond NVV. die ook weer mensen kent". Blijft toch de vraag: hoe kies je? „Voorop staat de paging om die elf zodanig te selecteren, dat je iets krijgt als een doorsnede van de Nederlandse bevolking. Hoe moeilijk dat ook is, want als je het helemaal goed wilt doen, moet je al onze 14 miljoen landgenoten voor de camera halen. Tenslotte zijn wij Nederlan- Poliitiek En politieke overtuigingen? Postema (breed lachend): „Jij denkt, omdat het de VARA is, dat we gezellig met elf PvdA-leden aan tafel gaan zitten. Wees gerust, in mijn elftal zal geen politieke meerderheid zijn". Dertig mensen zijn voor Postema's elftal geselecteerd. In juni worden de dertig getest. Hij: „Ik stel me voor twee keer een avond met een groep van vijftien bijeen te komen. En dan maar gewoon gaan praten, met de kranten van die dag op tafel. Dag dames en herenik lees hier op de voorpagina dat de prijscompensatie is vastgesteld op zoveel procent. Wat vindt u daarvanUit die dertig 5 die manier een elftal plus formeren. Ja, dat is de bedoeling: negen uitzendingen met steeds, zoveel als mogelijk, dezelfde elf mensen". Gevaren die dreigen. Eenzijdigheid van onderwerpen waarop men wil reageren (Den Uyl, werkloosheid, de koffie die weer duurder wordt en voetballen zijn nu eenmaal zaken die beter „in de markt liggen" dan bijvoorbeeld de macro-economische verhoudingen of de verkiezingen in Oostenrijk) en na verloop van enkele uitzendingen blokvorming c.q. aversie binnen het elftal. „Bij het testen zullen we erop werken dat type mensen te kiezen, dat de bereidheid heeft om ook buiten het eigen belangstellingska der te gaan. Wat betreft de roerselen binnen het elftal inderdaad ,dat is een factor waarmee we rekening zullen moeten houden. Hoewel, ik geloof niet dat problemen in die richting zich binnen negen uitzen dingen al zullen voordoen." Vervolg Een experiment. Als experimenten slagen komt er meestal een vervolg. Je zou je zelfs kunnen indenken dat het elftal wegens doorslaand succes tijdens het winterseizoen iedere VARA-televisieavond ver schijnt. Koos Postema: „Over een eventueel voortbestaan van het programma is nog met geen woord gesproken. Ga je er mee door, met een nog grotere frequentie zelfs, dan zou je het elftal zeg maar iedere vier weken moeten wisselen. Want., wat gebeurt er? De deelnemers krijgen ervaring, ze zullen zich ongetwijfeld steeds meer gaan verdiepen in het nieuws en voor je het weet zijn ze hartstikke knap. En dat is de bedoeling van het programma niet". Verwacht hij verrassingen van zijn elftal? „Zeker, dat heeft de ervaring me geleerd. Let maar op, er zullen leden van het elftal zijn die Je twee of drie uitzendingen lang niet of nauwelijks hoort. In uitzending vier scoren ze dan plotseling en in uitzending vijf weer. nadrukkelijker nog. Vaak zal dat zelfs gebeuren met een onderwerp waarvan Je het niet had verwacht. Heus, de vishandelaar die boven zijn makrelen volkomen onverwacht begint met het analyse ren van een toneelstuk van O'Neilldat soort mensen, die bestaan. Ik hoop ook in mijn elftal". Voorstelling van theater BEWTH niet erg boeiend Met het bewegingstheater „BEWTH" heb ik verschrikkelijk veel moeite. In een recensie van 4 juni 1973, toen het bewegingstheater optrad in de Burcht, onderscheidde ik enerzijds de entou rage en anderzijds de kwaliteiten van de spelers zelf. De entourage was des tijds geweldig: een verlichte Burcht droeg bij aan een macabere sfeer tekening. Dit effect werd ook gister avond bereikt in de haast chaotisch verlichte Pieterskerk, waar een aan tal spelers met stoelen, een tafel en een mand van hot naar her draafden. om vervolgens op één punt tezamen te komen. Later komen drie heren, de benen flink omhoogheffend en el kaar bij het oorlelletje vasthoudend, statig stappend op het publiek af. Wanneer een in zichzelf verwarde vrouwenfiguur, die zich maar met moeite van haar eigen cocon schijnt te kunnen ontdoen uiteindelijk in een donkere nis van de kerk verdwijnt, komt een groot, rood gevaarte op het publiek af. Het schommelt wat on duidelijk heen en weer om vervolgens in de hoogte te verdwijnen. Een me dewerker van 't BEWTH-bewegfngs- theater" nodigt vervolgens de aan wezigen in het Engels uit naar een ander gedeelte van de kerk te komen, waar Loudi Nyhoff enige liederen zingt. Zonder aarzeling kan hier ge steld worden, dat deze manifestatie van 't bewegingstheater „BEWTH" geleken met de vorige manifestatie, een duidelijke, positieve ontwikkeling heeft ondergaan. De afzonderlijke motieven, die als grondthema dienen voor de bewegingen zijn doordachter van opbouw en logischer van ontwik keling. Sommige bewegingen (het „op het hoofd staan en kussen van een meisje") zijn doordacht, hetgeen ook blijkt uit het gecombineerd wegdra gen van tafel, stoelen en mand. Maar in zijn totaliteit kan het gebeuren toch maar matig boeien. „BEWTH" brengt een persoonlijke ervaring over, die een ieder op zijn eigen wijze in- torpedeert. Maar zoals ook enige ja ren geleden is het tota le gebeuren te willekeurig geregisseerd. Als zou slechts improviatie de enige drijf veer zijn. A. C. KOEKEBAKKER Jr. Rudi-Ali MUNCHEN Mo hammed Ali, de wereldkampioen boksen in het zwaargewicht, ver schijnt morgen in de ring tegen de quiz-leider Rudi Carrell. Dit is een van de vele publiciteits stunts van Ali voor zijn gevecht om de wereldtitel tegen de Euro pese kampioen Richard Dunn. NEDERLAND I 18.15 Les Gammes (herh. 37) (Teleac) 18.45 Tv-inf. voor Spanjaarden (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Overmorgen science fiction (TROS) 19.55 Aloha betekent adieu, thriller (TROS) 21.35 Journaal (NOS) 21.50 Het heilige vuur (TROS) 22.50 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 De geheime schatten van de Rode Zee (NCRV) 19.30 Zo vader, zo zoon (NCRV) 20.00 Journaal (NOS) 20.25 Baron Benjowski (NCRV) 21.55 Ilier en nu (NCRV) 22.35 Luister van het orgel (NCRV) 23.00 Den Haag vandaag (NOS) 23.15 Journaal (NOS) „Het gaat om de hoeveelheid lucht in je broek, waardoor je kunt zorgen voor een optimale zuiging voor de renner achter je". Persoonlijk vond ik dit het mooi ste citaat van de hele avond. De spreker was Bruno Walraven, die in VARA's FC Avondrood enkele facetten van zijn beroep (gang. maker op zo'n grote motor met een wielrenner er achter) belicht te. Het was de laatste uitzending van dit Jaar afgelopen week was er enige opwinding, omdat „FC Avondrood" zou verdwijnen, maar zoals bekend is alles toch nog goed gekomen. Bij de VARA heeft men kenne lijk aan het einde van het tweede seizoen ook ontdekt, dat dit pro gramma (gemaakt door twee free-lance-medewerkers) niet ge mist kan worden. Een sportpro gramma, waar ook nog af en toe om te lachen valt, waar koop je dat tegenwoordig nog? Als er zo nodig VARA-programma's moeten verdwijnen, dan heb ik nog wel een lijstje beschikbaar. Maar van „FC Avondrood" moeten ze af blijven. „Ik ben een hoer", heeft scheidsrechter Derks onlangs (naar aanleiding van reclame-ac tiviteiten) onthuld, maar daar was gisteren niets van te merken, toen hij, net als in 1975, de prijs voor de beste scheidsrechter van het betaalde voetbal in Bussum kwam afhalen. De populairste of de beste? „Het heeft in elk geval met een stuk arbitrage te maken", sprak de gevierde arbiter, wiens haar weer onberispelijk zat. Net als vorig jaar hadden de Neder landse profvoetballers de heer J. Vervoort tot de slechtste scheids rechter gekozen, en precies als in 1975 was de bekroonde niet naar de studio gekomen om zijn onder scheiding (de zwarte kaart) in ontvangst te nemen. Het gaat slecht met Nederland, langzaam drijven (vrij naar Wibo) de rode honden onder lei ding van de verdorven Den Uyl ons volk in de richting van de afgrond. Elke week weer waar schuwt het wakkere ploegje van ÏROS-Aktua, maar het wordt maar niet beter. „We blijven strijdbaar", beloofde Wibo giste ren aan het slot van zijn show een hele geruststelling. Vroeger, Ja, toen was het alle. maal veel beter. De tijden, dat ons volk van dappere zeevaarders op de wereldzeeën heerste, dat was andere koek. Niets van dit glo rieuze verleden herleeft in t pro gramma, dat de TROS gemaakt had op het schip „De Eendracht", de laatste troef waarmee we als zeevarende natie nog kunnen pro beren iets van het verloren ge- gane prestige terug te winnen. Hollands glorie. Mijn rood-wit- blauwe hart ging weer wat snel ler kloppen, toen ik op die boot een enge, geblondeerde griezel (die volgens het programmablad de Duitse schlagerzanger Heino moest zijn) hoorde en zag zingen over de wolken, de wind en de zee. In het Nederlands, met een Bern- hard-accent natuurlijk. GERARD PAQUEf De TROS ovent haar avond op Nederland I met een vijftig minuten durende science fiction-film, over het ruimte-schip Altares dat aan het begin van zijn eerste reis staat De hoofd rollen in Overmorgen zijn voor Joanna Dunham en Brian Blessed. De NCRV begint om 20.25 uur op II aan een nieuwe vierdelige tv-film onder de titel Baron Benjowski. De geschiedenis gaat over een Poolse baron, een avonturier tegen wil en dank. Aan de serie liggen de memoires van Moritz August Benjoioski ten grondslag. In dit eerste deel komen de militaire capaci teiten van Benjoioski ter sprake. De TROS besluit het televisie-programma met de laatste af levering van haar kunstprogramma Het heilig vuur. Aan dacht voor de dirigent Willem Mengelberg. Dat er in de festivalstad dit jaar meer Nederlanders zijn is waarschijn lijk ook het gevolg van een heuse filmrubriek op het Nederlandse tv- scherm. Voor het eerst in jaren. De NOS broedt op plannen daar in het najaar mee te starten. Gerard Soete- mann, die bekend is door zijn scena riomedewerking aan „Turks fruit" en „Keetje Tippel" krijgt er waarschijn lijk de supervisie over. 7.20 In de Roode Cirkel: nieuwsprogr. 8.00 NW8. 8.11 In de Roode Cirkel, ver- P.P.: 18.19 Uitzending van D'66. AVRO: voi?" 9-35 Waterstanden. 9.40 School- 18.30 Nws. 18.41 Ons onderwijs. 19.00 t10^00 Radioweekblad. 11 00 Nws. (S) Orgelmuziek. NOS: 19.15 Accoord; ^an^van ij"nd?aaïëïeuwö lichte grammoroonplaten. 12.00 Gorre- muziek, vrolijkheid en vciouuuimg. 22.30 Nws. 22.40 Radiojournaal. 23.00 (S) Dichter bij muziek; nieuwe liedjes, chansons of songs. 23.20 (S) Er floot een vogel in de wei. 23.5524.00 Nws. vleugels: pianomuziek. 18.50 (S) Zin in Een middagje Stoomradio: vol goede jeugdherinneringen. 16.00 Nws. Bridge Partner gezocht, hoorspel. 17.00 (S) Metropole Orkest. RVU: 17 35 Wetenschap in beweging. 17.55 Medede- U wilt de bibliotheek van uw grootvader opruimen, of wat ruimte creëren in uw eigen boekenkast. Of 't nu gaat om Statenbijbels of pocketboeken, scheikundeboeken of doktersromans, als een boek nog in goede staat verkeert, is het de moeite waard om even bij de Slegte langs te gaan (bellen kan natuurlijk ook). Misschien krijgt li er nog meer geld voor dan u denkt. ils een boek no waard 9> De Slegte is een goeie voor uw oude boeken Boekhandel J. de Slegte B.V., Breestraat 73, Leiden, Tel: 071-122007 HILVERSUM In.aen brief aan de minister van CRM zegt het be stuur van de TROS met verwondering nota te hebben genomen van kran tenpublicaties met resultaten van een onderzoek, waaruit zou blijken dat de TROS tussen november en april meer malen de tussen de omroepen afge sproken maximum tijd voor eigen pro paganda zou hebben overschreden". De dienstprogrammacoördinatie tele visie van de NOS, die controle op de naleving van de gemaakte overeen komst voert, heeft verzekerd dat de TROS in genoemde perioden geen overtreding heeft begaan, zegt het bestuur van de TROS. Daarom zou het bestuur het op prijs stellen, in dien de minister de TROS zou kun nen meedelen op welke gronden hij heeft gemeend de overschrijding te moeten constateren, aldus de brief. "Indien het ministerie inderdaad binnen het kader van genoemde overeenkomst zou hebben geconsta teerd dat onze organisatie wel in overtreding zou zijn geweest, dan zouden wy gaarne vernemen op wel ke data en uren, alsmede op grond van welke teksten deze overtredingen zouden zijn begaan", aldus het be stuur van de TROS dat zijn schrijven vergezeld doet gaan van een over zicht van de gebruikte tyd voor eigen propaganda in de genoemde periode. Bij Schnitiler betaalt a minder voor écht Lachappelle Eiken Rustique breedstrookparket per m2 (ongelegd) Alles van Lachappelle op alle Schnitxler adressen. Lekten, HaarlemmersHaet 54, geven de rvoud: rubnex over liturgie, kerk. opbouw en missie. 20.00 Nws. 20.05 Overweging. 20.15 (S) Klas- ■Sr*~~ muziek van Berlioz. lezen of Gedrag er de Babels: literair NOS: 23.00 Met het oog op morgen: Den Haag vandaag. lingen. HILVERSUM III KRO: 7.02 (S) Drie op Je boterham: (S) Pop-kon- KRO-Kies-Schijf. takt. met in het tweede Paul McCartney. 16.03 (S) De Vincent van Engelen- HILVERSUM IV NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.08 Te Deum Laudamus. 7 30 donder. 23.02 (S) Wachten op midder- 2102 etherleergang. 10.00 (S) Orkestpalet: .02 (S) (_P)op* klassieke muziek. 12.00 Pianowerken Romantiek. 12.30 Zangersport nacht. 'o.02 (S) Nacht-drie-draal. 2.02 Jf.00 de (S) HelpI Voor werkers in de verple- 14 nn Mtttc 14 no DUITSE TV verzorgende beroepen. 4.02 dageraad (voor werkers). 5.027.00 (S) Truck, een programma voor vrachtwagenchauf feurs. WOENSDAG 19 MEI HILVERSUM I TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Kom er maar eens uit. (7.30 Nws. 7.41—8.00 Aktua. 8.30 Nws. 8.36—8.45 Gymn. voor de huisvrouw). 10.00 (S) Van heinde DINSDAG 18 MEI DUITSLAND I 18.00 Nieuws uit Noordrijnland-West- r-serle. 19.15 Aktuallteiten. 19.45 Wltz 10.30 Nws. 10.33 (S) Toerja- bsk 21.00 Herbstzeitloeen. tv-film. Toernee. streek 11.45 (S) Café-chan- tant; neajes en muziek uit den goeden ouden tijd. 12.26 Mededelingen. 12.30 Nws. 12.41 Aktua. 13.00 (S) Een mond- Our 1 Je Frans: overzicht van uitgebracht Frans platenmateriaal in Nederland. 13.30 (S) Sport na sport, voor Jongens en meisjes. 14.00 (S) Specialiteiten la carte; muzikaal wensprogr. 15.00 (S) Close-up. live progr. waarbij mu ziek de boventoon voert (15.30 Nws) 16.30 (S) Keerpunt: belangrijke veran dering in een mensenleven. OVER HEIDSVOORLICHTING 17.20 Tekst en uitleg. TROS: 17.30 Nws. 17.32 Aktua- 22.50 Journaal, kommentaar 1 8.20 Tekenfilm. 19.00 Journaal. 19.3 1 Marrakesh, Engelse speel- Journaal. 20.15 Liederen 20.3 mentalreprogramma. Aansluitend: Dls- kussie. 21.20 Gentlemen's Island, musi cal. 21.50 Reportage. 22.4022.55 Jour naal met om. Wetstraat.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 5