La Béte I erotiek, symboliek "Love and death' bekende kwaliteit "Wan Pipel", oproep aan Surinamers terug te gaan Onderhoudende film Milius Borowczyk betreedt niet algemeen toegankelijke paden Allen teert op oud succes ij VRIJDAG 14 MEI 1976 FILM PAGINA 11 DEN HAAG (ANP) - Voor Borger Breeveld wint Suriname het van Nederland in de film „Wan Pipel" van Pim de la Parra. Willeke van Ammelrooy als Karina verliest het van Diana Gangaram Panday als Rubia. Daar mee is ook de bedoeling van de filmmaker duidelijk geworden: een oproep aan alle Su rinamers in Nederland om het heimwee, dat in hen leeft, te gehoorzamen en terug te gaan naar hun land, de republiek Suriname. De film is dinsdag in Studio 2000 in Den Haag aan een geselecteerd publiek ver toond. Hij gaat op 7 juli in Paramaribo in wereldpremière in elf van de veertien plaat selijke bioscopen. Nederland moet wachten tot eind augustus voor het publiek hem kan zien. Wellicht wordt het een koninklijke premiere in Nederland, aldus Pim de la Par ian Pipel" werd als werkvoorstclling al in Paramaribo gedraaid voor allen die er aan mee hebben gewerkt en voor autoriteiten. De ontvangst liet niets te wensen over en in Den Haag spraken tal van Surinamers er eveneens lovend over. Onder hen was am bassadeur W. F. van Eer. Ook zagen tal van Nederlandse hoge amb tenaren van CRM en van ontwikkelingssa menwerking de rolprent. Vertegenwoordi gers van welzijnsorganisaties voor Surina mers in ons land vormden evenwel het me rendeel van de bioscoopbezoekers in ons land. Zij met name gaven gedurende de voorstellingen spontaan applaus voor ac teursprestaties. De film liet niet na diepe indruk op hen te maken. Het verhaal wil, dat een creoolse Surinamer in Nederland economie studeert. Een jaar voor zijn doctoraal examen wordt hij bij zijn stervende moeder geroepen. Hij leent geld van zijn Nederlandse verloofde om naar Su riname te gaan. Hij ontdekt er opnieuw zijn vaderland. Hij wordt verliefd op een Hin- doestaans meisje. De conflicten stapelen zich op en worden overwonnen. De student heeft uiteindelijk "Holland" niet meer no dig. Hij heeft gemerkt dat door de onafhan kelijkheid de Sunnamers serieus zijn be gonnen elkaar te verstaan, elkaar te leren kennen, vooroordelen opzij te zetten of schoon zij van Creoolse, Hindoestaanse, Ja vaanse of andere origine zijn. Pim de la Parra vertelde de film niet alleen te hebben gemaakt om bekendheid te geven aan de republiek Sunname. Hij wil er de Surinaamse problematiek duidelijk mee aan het licht brengen die het gevolg is van het Nederlands beheer. "Als men Suriname beoordeelt, vergeet men vaak te beseffen hoe dit koloniale bewind er de oorzaak van is, dat Suriname tot op' de dag van vandaag eigenlijk een land is met een gespleten be volking. een volk, dat pas bij de recente on afhankelijkheid een echt begin heeft ge maakt tot eenheid", aldus de filmer. De film toont zowel het oude als het nieuwe Suriname. "Hij laat de Surinaamse frustra tie zien, die een gevolg is van 300 jaar Neder lands beheer", aldus De la Parra. Hij stelde nog, dat Surinamers, naar Nederland over geplant, hun gespleten natuur niet verlie zen, integendeel. "Wan Pipel", is zijn over tuiging, zal hen helpen iets essentieels van Suriname en de Surinamers te begrijpen. r Van de Moosdijk Jr Jm -vz, WPmm&m - Kruidendokter speelt mee in film over zijn leven CASTEREN (ANP) - Willem van de Moosdijk, beter bekend als de kruidendokter uit Casteren, zal zelf een rol spelen in een speelfilm, die een Franse maatschappij wil ma ken over zijn leven. Volgens de raadsvrouw van Van de Moosdijk, mevTouw mr. M. van der Pias-Kluit, zal Van de Moosdijk een gedeelte van zijn eigen leven spelen. De onderhandelingen met betrek king tot de filmrechten en het film- contract zijn praktisch rond. De Franse maatschappij heeft Van de Moosdijk een behoorlijk aanbod gedaan, aldus mevrouw Van der Plas. Meer wil zij daar nog niet over zeggen. Op het ogenblik wordt nog onder zocht of het meespelen van Van de Moosdijk in de film wel te rijmen is met zijn ter beschikking stelling van de regering. In een eerder sta dium zei dr. J. van Borssum Waal- kes. directeur van de rijkspsvchia- trische inrichting waar Van de Moosdijk gedurende enkele dagen per week wordt verpleegd, geen bezwaar te hebben tegen de ver koop van de filmrechten. Toen was echter nog niét bekend dat Van de Moosdijk ook zelf een rol zou spe len. Willem van de Moosdijk werd in 1973 voor een overval op een em ploye op het grenswisselkantoor veroordeeld tot 2 1/2 jaar gevange nisstraf en onvoorwaardelijke tbr. Bij deze overval waaraan ook Wil- lems broer Frans deelnam, werd 1,2 miljoen gulden buit gemaakt. Daarvan is nog bijna 1 miljoen gul den spoorloos. Sedert de jaren zestig verkocht Wil lem van de Moosdijk geneeskrach tige kruiden. In verband daarmee werd hij al eerder veroordeeld we gens oplichting en het ongeoor loofd uitoefenen van de genees kunst. Momenteel voert mevrouw Van der Plas ook onderhandelingen met een Duitse uitgeverij over een nieuw boek over het leven van de Casterse kruidendokter. Al eerder verscheen een boek over de handel en wandel van Willem van de Moosdijk, met als titel "Koopman in ijdele hoop". Film: La Bete. Regie: Walerian Borowczyk. In de hoofdrollen: Sirpa Lane, Lisbeth Hummel, El Sabeth Kaza, Pierre Benedetti, Guy Trejan. Toegang: achttien jaar. Theater: Camera. Wie nog nooit een wilde beer met een mooie vrouw heeft zien copule ren. moet maar eens gaan kijken naar La Bete, een film van de in Frankrijk woonachtige Poolse re gisseur Walerian Borowczyk. Niet dat dit de enige reden zou zijn om de gang naar de cinema te wagen, maar gezegd moet worden dat bo venvermelde gemeenschap niet- alledaagse beelden oplevert. Walerian Borowczyk mag wat min der faam hebben dan zijn landge noot Polanski, dat hij de filmkunst meester is en zich bovendien een eigen originele stijl heeft aangeme ten, heeft hij al eens eerder bewe zen. Met de film "Contes Immo- reaux" bijvoorbeeld, die vorig jaar in Camera draaide. Vier sterk ero tisch getinte verhalen, waarin reli gieuze symboliek uitgroeit tot waanzinnigheid. La Bete tendeert qua inhoud zeker naar deze Immo rele Vertellingen, maar onder scheidt zich daarnaast zodanig, dat er geen sprake is van een herhaling van de vorige film. Het verhaal van La Bete is betrek kelijk simpel, maar daarom nog niet minder een aanklacht tegen de verwordingen van godsdienst. Bo rowczyk draait het spreekwoord "het doel heiligt de middelen" om als hij presenteert hie de doop mis bruikt wordt om een erfenis binnen te slepen. Een andere eis in het des betreffende testament is dat een bepaalde kardinaal het huwelijk van de gedoopte jongeman en zijn "La béte van de erfenis voorziene geliefde sluit, maar deze godsdienstige lei der wil maar niet uit Rome weg gaan. Enfin, het verhaal is verder bijzaak. La Bete is een bijzonder erotische film. die sommigen zeker als schokkend zullen ervaren. Een verwijzing naar het begin van dit stukje zal voldoende zijn om duide lijk te maken dat het niet verstan dig is om met een weeë maag de film te gaan bekijken. Van humor is de film, waarin zonder uitzonder ing voortreffelijke acteerprestaties worden geleverd, trouwens even min gespeend. Tenminste, het kan als grappig ervaren worden om te zien hoe een huisbediende op ero tisch gebied steeds verdienstelijke prestaties levert, maar nimmer tot een ejaculatie komt, omdat zijn meester hem op het beslissende moment oproept. Zijn wederpartij, dochter van de meester, moet dan steeds maar weer haar toevlucht zoeken tot de opstaande houten rand van het bed. Erotiek is zoals gezegd de leidraad in Borowczvks La Bete. Hitsige en cohabiterende paarden, een pedo fiele pastoor, zichzelf bevredigende vrouwen. Men zou de regisseur er, deze opsomming lezende, bijna van verdenken een ordinaire sexfilm te hebben gemaakt. Dat evenwel zou een tragische vergissing zijn. Bo rowczyk bestrijdt de frustraties, die religie by sommiger sexueel leven kan oproepen. Hij klaagt de waan zin van sommige godsdienstige ge bruiken aan. En hij speelt in op de rijke fantasie, die vrouwen bij het plegen van de geslachtsdaad ont plooien. Borowczyk betreedt pa den, die in het sexueel verkeer nog niet als algemeen toegankelijk worden beschouwd. In een bos vindt de copulatie scene tussen de zeer viriele beer en de steeds minder bedeesde vrouw plaats. In het nabijgelegen kasteel is het de nacht, die vooraf gaat aan het huwelijk. Terwijl in het bos de vrouw tevergeefs op de loop pro beert te gaan voor de beer, tracht de bruid in het kasteel wanhopig in contact te komen met haar partner, die netjes in een andere kamer ligt, maar wel stomdronken is. De tref fende symboliek in dit essentiële gedeelte van de film is op papier niet weer te geven. In beeld zoveel De beer in het bos copuleert zich tenslotte het graf in. De man in het kasteel valt uit zijn bed en overlijdt daarbij eveneens. Waaruit blijkt dat de werkelijkheid maar weer hard is. John Kroon Titel: "Love and death"; regie: Woody Allen; hoofdrollen: Woody Allen en Diana Keaton; theater: Studio; 14 jaar. "Het gaat niet om de kwantiteit, m lar om de kwaliteit", zijn de wijze woorden, die Woodv Allen aan het slot van "Love and death" de zaal ingt oit. Zo ïder iets aan te merken op de kw aliteit van zijn derde produktie, o n je na "Love and death", "S'eeper" en "Bananas" toch wel ge ieigd te zeggen "nu weet ik het wel zo'n beetje, kom nou maar eens met wat nieuws Allen". Want zijn umor en vondsten zijn goed, dat .aat buiten kyf, maar Allen teert tocl een beetje op het succes, dat door de oorspronkelijkheid van Woody Allen in "Loveand death" zijn eerste werken werd teweeg ge bracht. En hoe goed een diner ook is, je kunt nu eenmaal niet meer eten dan je maag vol. Niettemin is "love and death" als op zichzelf staand geheel weer een fijn humoristisch produkt, dat best de moeite waard is, zeker als je zyn vorige films niet hebt gezien. Ditmaal speelt de historie zich af in het begin van de negentiende eeuw. In Rusland, waar de plattelands jongeren zich tegenover elkaar uiten in diep filosofische gedachten - volgens Aliens theorie natuurlijk - vallen de Fransen onder Napo leon binnen. De onhandige Boris (Woody Allen) moet zich zien waar te maken aan het front. Natuurlijk lukt d at niet, want paniekerig als hij is, haalt hij de stomste streken uit. Tevens lydt hij aan de idiootste vi- hij aardige ge- Blijvers TRIANON: "De premiejager" met Jean Paul Belmondo, een man die het recht in eigen hand neemt en daar nogal wat geld mee vangt. LIDO: "One flew over the cuckoo's nest" van Milos Forman. Uitste kende kwaliteit en daarom zijn de vijf oscars voor deze film niet ten onrechte. Kindermatinee CAMERA - "Siddharta", de Brah- naar het boek van Herman Hesse. WIE VERSIERT WIE?" dat is de grote vraag in deze film vol meisjes andersom. sprekjes heeft met de "dood" er overledenen. Op zeker ogenblik krijgt zijn ge liefde, die hij na veel moeilijkheden eindelyk aan zich heeft weten te binden, het in haar hoofd Napoleon dood te schieten. Boris kan er v opdraaien, wordt gearresteerd veroordeeld tot de kogel. In de nacht voor zijn executie schijnt hem een engel, die vc spelt, dat hij op het laatste moment gratie zal krijgen. Boris zou Boris niet zijn, als hy met veel bravour de "dood" tegemoet gaat. Helaas komt hij er te laat achter dat ook engelen zich wel eens vergissen. ANNEMIEK RUYGROK Sean Connery goed in rol van Berberhoofdman The wind and the lion; hoofdrol len: Sean Connery, Candice Be rgen, Brian Keith; regie: Johns Mi lius; theater: Luxor; leeftijd: 14 jaar. De geschiedenis van de Berber hoofdman die een Amerikaanse met haar twee kinderen kidnapt om van president Roosevelt hulp te krijgen in zyn strijd tegen de Sultan die met de Fransen en de Duitsers heult, is grotendeels op authen tieke gegevens gebaseerd. Script- schry ver John Milius (tevens regis seur) heeft enkel gijzelaar door gij zelaarster vervangen. Met die mi nieme verandering heeft hij de ge schiedenis meer vervalst dan het zo op het eerste gezicht ly kt. De vrouw in zyn film speelt een belangrijke rol. Met haar charme en vrouwe lijke intuïtie bespeelt ze haar kid napper op zo geraffineerde wijze, dat het werkelijke slachtoffer het allicht niet heeft nagedaan. Daar mee is The wind and the lion wel een stuk aardiger geworden. De twistgesprekken tussen de vinnige mrs. Pedecaris en de ijskoude Be rber Raisuli vormen de leukste ge deeltes uit deze film. The wind and the lion is trouwens over het geheel genomen heel onderhoudend en op zyn tyd best spannend. De verge lijking met de klassieker Lawrence of Arabia ligt voor de hand. Niet alleen vanwege de spanning of de woestyn als decor (altyd goed voor mooie plaatjes), maar ook vanwege het gebruik van de tegenstellingen tussen de beschaafde wereld en de ons vreemde culturen van de Ara bische volkeren. Dat was by La wrence of Arabia een geslaagde po ging en regisseur John Milius heeft er nog meer gebruik van gemaakt. Vooral de verschillen en overeen komsten tussen Mulay Raisuli (de standvastige leeuw) en president Roosevelt (de wind die de leeuw uiteindelyk toch omver krijgt) zijn door Milius met de precisie van een vakman aangestipt. Hij wordt daarbij krachtig gesteund door Sean Connery. Deze acteur die lange tijd gebukt ging onder zijn James Bond-image, maar zich daar nu wel onder vandaan heeft ge werkt, is voortreffelijk als de "ruwe bolster, blanke pit" Mulay Raisuli. Maar ook Brian Keith doet het heel goed in zijn all-American Rooosevelt-rol, en Candice Bergen tenslotte bewijst dat ze meer kan dan alleen maar mooi zyn BART JUNGMAN Sean Conneri/ als Raisuli ADVERTENTIE Interessant werk met doorgroei mogelijkheden Hoogovens heeft dat werk in ploegendienst voor mannen tot 45 jaat Zoekt u een goedbetaalde baan in een klein team en met uitstekende sociale voorzieningen? Bel dan 02510 - 94000 of schrijf naar Hoogovens (zonder postzegel),. Antwoordnr. 94000. Umuiden. v HOOGOVENS UMUIDEN rttot 1 Jean-Paul Belmondo Nachtfilms Rex Haagse bioscopen APOLLO 1: "Dracula '76", dag 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. 2.00, 4.15, 7.00 en 9.15 uur, 18 jaar. APOLLO 2: "Smokkelschip Lucky Lad v", dag. 2.00,7.30 en 9.45 uur, zo. 2.30, 4.45, 7.30 en 9.45 uur, 14 jaar. ASTA: "De Laatste vrouw", dag. 2.30, 7.15 en 9.30 uur, zo. 1.30, 4.00, 7.15 en 9.30 uur, 18 jaar. BIJOU: "A woman under the in fluence", dag. 2.00 en 8.00 uur, 18 jaar. CALYPSO: „De eend en de Cadil lac," dag. 2.15, 7.15 en 9.30 uur. zo. 1.45, 4.15, 7.15, en 9.30 uur. AL. CAMERA: "Emmanuelle 2", de an timaagd", dag. 2.00, 9.45 uur. zon. 2.00, 4.15 7.00 en 9.45 uur, 18 jaar. CINEAC* "Satyricon", dag. 7.00 en 9.30 uur, 18 jaar. "Alice in Wonder land", dag. 11.30, 1.30 en 3.30 uur, CORSO: "One flew over the Cuc koo's nest", dag. 2.15, 6.45 en 9.30 zo. 1.15,4.00,6.45en9.30uur, II jaar. DU MIDI: "Little Big Man", vrij m zo. 7.00 en 9.30 uur, overige dagen 8.15 uur, 14 jaar. "101 Dalma- tiers", zat., zo. en woe. 2 uur, a.l. EURO: "Patton", zat., zo. en woe 3.45 en 7.45 uur, overige dagen 1.30 7.45 uur. a.l. METROPOLE. "Drie dagen van de Condor", dag. 2.00,7.00 en 9.30 uur, 18 jaar. ODEON 1: "De premiejager", dag. 1.45, 6 45 en 9.30 uur.'zo. 1.45, 4.15, 6.45 en 9.30 uur, 18 jaar. ODEON 2: "De blonde valstrik", 2.00, 6.45, 9.15 uur, zo. 2.00, 4.30, 6.45 en 9.15 uur. 14 jaar. ODEON 3: "Paniek in het Grand Restaurant", dag. 2.15, 7.15 en 9.45 zo. 2.15, 4.45, 7.15 en 9.45 ODEON THE MOVIES: "Les fants du paradis", dag. 1.30 en 8.00 18 jaar. OLYMPIA: "De kanonnen van Na- ne dag. 2.00 en 8.00 uur, 14 jaar. PASSAGE: "One flew over tb Cuckoo's Nest", dag. 2.30, 6.45 e 9.30 uur, zat. en zo. 1.15,4.00,6.45 e 9.30 uur, 18 jaar. REX: "Black Emanuelle", dag. 11.30, 1.45, 4.00, 7.00 en 9.30 uur, lt jaar. ROYAL '70: "Borsolino and Co." do., zat. en zo. 2.00, 7.00 en 9.30 uur vrij. 2.00 en 6.45 uur, di. 2.15 en 8.00 uur, woe. alleen 2.15 uur, 18 jaar. ROYAL: "De lachende wreker' do. t/m zo. 2.00,7.00 en 9.30 uur, m; en woe. 2.15,8.00, di. 2.15 en 8.30 ut 14 jaar. STUDIO: "Frivole capriolen i Sexlekkerland", dag. 2.15,7.15,9.30 uur,zo. 1.30,4.00,7.15 en 9.30 uur, 18 jaar. STUDIO 2000: "The man who would be king", elke avond 8 di. besloten, do., vr., ma. en di. 2 uur, 14 jaar. DE UITKIJK: "Pas si mëchant que ca, dag. 2.00,7.00 en 9.30 uur, 14 jaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 11