'Een dirigent doet nooit iets alleen' RADIO programma KRO-project voor en door bejaarden ...en gisteren toegelicht „EEN DAG ALS VANDAAG' DONDERDAG 13 MEI 1976 PAGINA LEIDEN K en O organiseert kest onder leiding van Anton Kers Naar aanleiding van deze r ook dit jaar weer een Beethoven- jes. De concerten zullen worden bijzondere concerten had cyclus, ditmaal te geven door het gegeven op drie achtereenvodgen- medewerkster Bep Rijnders Amsterdams Rhilhanmonisch Or- de vrijdagen: 14, 21 en 28 mei. gesprek met de dirigent. Anton Kersjes leidt Beethovenconcerten in Leiden AMSTERDAM Anton Kersjes, dirigent van het Am sterdams Philharmonisch Orkest, heeft in het Amsterdams Muzieklyceum zojuist een examenkandidaat, de laatste voor die dag, helpen „doorzagen". Hij zet zidh ine en gemakke lijke stoel, waar hij op zijn beurt aan de tamd wordt gevoeld, zij het dan ook zonder consequenties voor slagen of zakken. Hij is een gezellige prater, antwoord Vlot en openhartig op de hem gestelde vragen, maar houdt bijna onmerkbaar de touwtjes in handen door steeds weer het gesprek in de rich ting te brengen van de Beethovencyclns, die hij met zijn orkest vooï K. en O. in Leiden zal verzorgen. Door Bep Rij nders Anton Kersjes lijkt zich niet be wust van de grote populariteit die hij overal geniet; eerder verwondert hy zich erover. Hy houdt van „zyn pu bliek" en treedt zijn gehoor onbe vreesd tegemoet. Maar dat hij „met zweet in zijn handen en rillingen over zijn rug" het podium betreedt, heeft toch te maken met angst. „Weet je, ik denk aan de ellende van een solist die plotseling verkeerd inzet of een stuk overslaat, of aan een jongen in het orkest die een be roerde dag heeft en brokken maakt. We hebben wel een heel arsenaal van afspraken, kijk zo Anton Kersjes toont een paar geheimen uit de keuken der toonkunst, een paar vinger- en handbewegingen. „Maar dan zul Je net op zo'n ogenblik be leven dat iemand niet oplet, en daar sta Je dan. „Anton Kersjes kijkt ver slagen en maakt dan een beweging van: gewoon doorgaan met gooche len. Hij vertelt over zijn leven, over de mensen van wie hij het gevoel heeft, dat zij de meeste invloed op zijn ont wikkeling hebben gehad: Pelix Hup- ka en George Migot. Beiden hebben heih een andere stijlopvatting bijge bracht over Beethoven. De Weense school was een specialisme van Hup- ka en George Migot wees hem op de introverte Beethoven. Nog steeds be studeert Anton Kersjes in de fines ses Beethovens partituren, met alle geschreven en overgeleverde opvat tingen van grote voorgangers, ,maar' zegt hij, „er ds maar één partituur, die alles ontsluiert en dat is de au thentieke uitgave met de aanwijzin gen van de componist zelf. Ik heb dingen ontdekt, waaraan ik in het verleden nauwelijks aandacht heb geschonken. Maar wat moet die man het moeilijk hebben gehad in zyn le ven. Natuurlijk, daar weten we al veel van, maar als je je verdiept in zijn partituren dan leer je meer de mens Beethoven kennen dan ooit over hem geschreven kan worden. Pas dan leer je horen, en zyn taal ver staan. Naar mijn gevoel is hy in de meeste van zyn werken introvert. Zo hoor ik hem en zo wil ik ook proberen hem te laten horen. Ik vertel nu wel, hoe ik het graag zou doen, maar mijn orkest heeft daar natuurlijk een groot aandeel in. Je doet het met elkaar. Een dirigent doet noodt iets alleen. Ik heb vrij vaak in het buitenland gedirigeerd: vier keer in Leningrad met het eerste Symphonie Orkest een prachtig orkest en met een disci pline om u tegen te zeggen een keer in Boedapest, verder in Duits land, in België, och er zyn nog wel meer landen geweest. Toch vind ik niet, dat ik een dirige nt-voor-het- buitenland ben geworden. Nee, ik ben best bly met mijn Amsterdams Phil harmonisch Orkest. Of ik voorkeur heb? Ja, voor Haydn, maar ook voor Bruckner, en om het rijtje af te ma ken: voor Mozart, voor Beethoven en vooral ook zijn kamermuziek, en van de Fransen in de eerste plaats Ravel, die mij meer 'logt nog dan Debussy. Katten Dan komt het gesprek op de foto met de poes des huizes. „Ik houd van Anton Kersjes: blij met Amsterdams Philharmonisch Orkest. katten en van deze heel speciaal. Ik Dat is duidelijk zichtbaar op de heb 'm meegepikt bij een vriend, 't Is foto. Je kunt zijn poten vasthouden, een leuk gek beest, met een uitge- maar een kat heeft in zo'n toestand sproken onafhankelijk karakter", altijd wat voor op de vindt Anton Kersjes. zijn z'n tanden. Door Paul Wolfswinkel „Ik ga nooit op visite. Ze zijn wel bij mij geweest. Ik ben nooit op visite. Dat vond ik altijd zonde van mijn tijd. Dan wandelde ik liever. Altijd graag wandelen. Ik heb heel veel ge wandeld dn mijn leven. Dan kan Je je niet voorstellen, dat er een tijd komt dat Je niet meer lopen kan. Want hoeveel mensen zitten er niet in een karretje?" En dit: „Ik vind dde, Ja, hoe zal ik het noe men, die voorportalen van dé dood waarmee'die mensen geconfronteerd worden, elke dag, of bijna steeds, wat normaal is in een bejaardentehuis, dat er allemaal mensen zitten van zeventig, tachtig jaar. Nou Ja, en daar /verdwijnt er telkens eentje. Boven dien vind ik die bejaardentehuizen. Als ik die zie; het lijkt me meer een gevangenis, die kleine cellen. Als u dot huis vergelijkt met een bejaar dentehuis en ik zou in zo'n klein kamertje opgesloten zitten, ik zou tegen de wand opvliegen. Dat vind ik verschrikkelijk". Tenslotte: „Ik ben niet levensmoe. Ik heb altijd nog dnmgen die ik mooi vind, die ik interessant vind, die ik graag doe. Maar ik ben doodmoe van het leven". Drfe fragmenten uit een uniek en al leszins te loven KRO-project, dat binnenkort via radio en teevee te be luisteren en bekijken valt. „Een dog als vandaag" is de titel. Het idee was van J. Bernlef en Bernard van Beur den en de afdelingen literatuur, ge richte programma's, muziek, bejaar denprogramma's en godsdienst werk ten het verder uit. Dramaturg Louis Houët praat er met ons over. De KRO wilde volgens hem iets meer gaan doen aan de bejaarden. Maar dan niet op de geijkte manier. Tele foonnummertje zus, advdesje zo. Een soort kruisvereniging via de micro foon. Nee, de KRO wilde een pro gramma maken dot zowel informatief was als prettig om naar te luisteren. Het idee van Van Beurden en Bern lef werd in de loop van de tijd (onge veer een Jaar) geëvalueerd en ge ëvolueerd en tenslotte bereikte men de definitieve vorm, zoals die op 16 mei in De Duif in Amsterdam zal worden uitgevoerd en op 25 mei van 11-12 uur 's ochtends voor de radio ten gehore zal worden gebracht. Het plan om voor de teevee te verschij nen is bijna definitief. Het zal wor den opgenomen in het Hofpleinthea ter in Rotterdam. Daar zal het pu bliek bestaan uit louter scholieren, dde na afloop zullen worden geïnter viewd. Maar terug naar „Een dag als van- Zeer intens Drie mensen: Eva Hoornik. Frieda van Ammers en Han Pekel gingen met identieke vragenlijstjes op pad, op zoek naar bejaarden om met hen te praten. Ze zochten zelf him men sen uit. En die gesprekken waren vol gens Houët zeer lang. „Eerst een uur tje keuvelen voordat Je de bandrecor der aanzette". Verspreid over het hele land, in bejaardentehuizen of in ge wone eigen huizen (en dat heel dui delijk niet tussen aanhalingstekens) door alle sociale lagen van de bevol king heen, kwamen de drie met een onvoorstelbare hoeveelheid teksten thuis. Er kwamen antwoorden op de Jeugdherinneringen, de ziektes de dood, het werk van vroeger, het lo pen, het bejaard-zijn. „We hebben er zeer veel tyd, moeite en geld voor uitgetrokken. We gingen ook dieper dan het normale vragen en antwoor den. Zeer intens". „Bernlef heeft alle banden thema tisch geordend en Van Beurden maakte er de oratariummuziek bij". Houët vindt zo'n programma de moeite waard. „Ja. natuurlijk. Van uit verschillende disciplines zijn we tot een vorm gekomen die barst van de sociale gevoelens. En het is een mengelmoes van literatuur, muziek en documentaire. Dat is ook iets unieks. Voeg daarbij dat je Je richt op een terrein dat min of meer taboe is, nou dan is het de moeite waard. Kijk, men wil niet weten dat men oud kan worden. Dat men ouder gaat worden dan 65. De mensen denken er ook niet over na. En naar mijn mening kan het helemaal geen kwaad-als Je op de radio tot het soort bekentenis sen komt, zoals we die nu hebben. En toen ik de banden met die ver halen hoorde, was ik vreselijk ge- sdhdkt. Echt". nu luistert naar „Een dag als van daag" zal het misschien wel een vorm van bewust/vorming teweeg brengen. Dat mag best van mij. Daar komt bij dat het programma niet door ons is gemaakt, maar door de bejaarden zelf. Het raakt de mensen dus meer: het is dichter bij huis". Vandaar ook dat er voor de teevee- uitzending leerlingen veun middelbare scholen zijn uitgenodigd, in de hoop dat het ook hen zal aanspreken. Dat die Jongeren het gevoed krijgen van: „O, God, hoe moet dat straks met mij gaan?" Dat soort gevoel wil men op roepen. En dan is het verklaarbaar dat er niet de mogelijkheid geboden wordt om meteen, na afloop, een rits telefoonnummers te draaien om te zeggen dat men iets wil doen of zo. Houët vindt dat niet nodig. „Zo'n programma duurt een uur. In dat uur kan de luisteraar tussen ver schillende andere programma's kie zen. En na dat uur komt er ook een ander programma. Het is radio". Di/versi'teit „Een dag als vandaag" wordt overdag uitgezonden. Terecht, want tussen 11 en 12 in de morgen luisteren de be jaarden. Zend je het 's avonds uit, dan heb je een veel kleiner bereik: televisie en het al vroeg opgezochte bed zijn daar de oorzaken van. Nou krijgen we, doordat ik ruzie heb gemaakt, want zij kreeg koffie, maar wij kregen niks, dus zette ik elke dag zelf koffie, maar dot kost Je al lemaal van je zakcenten Jcost Je dat Je oenten. Toen kwam dat meisje, toen zeg ik: „Zal ik ook alsteblieft een kopje koffie kunnen krijgen?" Toen zegt ze: „Nee, u kan naar de zaal komen". Ik zeg: Nou", zeg ik: .Moet je eens luisteren. Ik breng me man al vier keer heen en weer naar de zaal. Nou wordt het me allemaal wat te zwart. U kan met hem lopen". Ik zeg: ,Neem Jij hem dan op Je nek. Sjouw jy hem dan naar de zaal". Maar ik zeg: „Kom op, ik mot koffie hebben en meteen gauw ook" en vanaf die tijd heb ik koffie gekregen. We zitten hier de hele dag. Al lenig 's morgens met koffledringen dan hebben we een gezellig halfuurtje". De man „Zij heeft dat niet, maar ik wel. En dan 's middags twaalf, half een eten en voor de rest hebben we niks, de hele dog niks. NEDERLAND I 18.15 Bedreigde landschappen (Teleac) 18.45 Toeristische tips (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Laurel en Hardy (VPRO) 19.25 Langenoten (VPRO) 19.40 Zendtyd van het Simplisties Verbond (VPRO) 19.55 AU in the family (VPRO) 20.20 Bestemming Amerika, documentaire (1) (VPRO) 21.00 Monty Python (VPRO) 21.35 Journaal (NOS) 21.50 Loodswezen loods zijn, documentaire film (EO) 22.20 Kerk en théologie (EO) 22.50 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Dierenleven in Oost-Afrika (VARA) 19.30 Horen zien zwijgen (VARA), 20.00 Journaal (NOS) 20.25 Achter het nieuws (VARA) 20.40 Beryl's Lot, tv-serie (VARA) 21.35 Wie moet de bezuinigingen betalen, co-produktie vai Achter het Nieuws en VARA's ombudsman (VARA); 22.35 Terug naar de natuur (VARA) 23.05 Gedicht (VARA) 23.06 Den Haag vandaag (NOS) 23.21 Journaal (NOS) Toen de Veronica Omroep Or ganisatie (VOO), vanaf nu Vero nica te noemen, drie weken gele den voor de eerste keer een tv- uïbzemding mocht maken, beloof den Rob Out en consorten by her haling en met grote nadruk „een brok vernieuwing". Het kwam er die avond nog niet van. Het de buut liep uit op een programma vol reclame, terugblikken op het piratenbestaan en populaire ar tiesten van het soort, dat Je ook bij andere omroepen voortdurend ziet, zoals Rob de Nys en Vader Abraham. Het toegezegde „brok vernieuwing" bleek deze eerste keer uitsluitend te bestaan uit de manier waarop de „Veronica- generatie" (dat wil zeggen: tussen de 18 en 35 jaar) werd toegespro ken: „ha, die kijkers". Hoofdmoot was gisteravond „Veronica totaal", het zegt het al: een totaalprogramma. „Ha, die kij kers", ja, zo begon het weer. Tien verschillende onderwerpen, als ik het goed geteld heb, samen vor mend een hutspot van sport, mu ziek, politiek, sociale kritiek en nog zo wat. O Ja, een „popjour naal" was er natuurlijk ook, de presentator begon heel onconven tioneel met „hallo" als begroeting, maar uiteindelijk bleek het toch niet meer dan een zeer vereenvou digde, zeer vericorte versie van „AVRO's toppop, en Juist op dit speciale terrein zou Je toch eigen lijk iets veel betere verwacht heb ben. Om u een indruk te geven van wat er zoal te doen was (u hebt tenslotte naar het voetballen ge keken), even een korte opsom ming: een redelijk geslaagd por tret van een Jonge werkloze ex- HA VO -leerling, een interview (voor een groot deel zonder onder titels met Paul McCartney) plus live-opnamen die zeer slecht geluidskwaliteit waren (een op niets slaand aantal losse citaten uit heden en verleden van KVP'e Andriessen, een vriendelijke repor tage over oude autobanden, zangnummertje van Anita Meyer (die kan zo in de Von Oekel-show) een slecht gemaakt portret een rare voetbalsupporter, nog wat muziek, en een ook weinig ople verende reportage van Felix Hul- zinga in Israël onder het onzinni ge motto: wat Claus en Beatrix niet mochten zien. Blijft de vraag: voorziet Veroni ca nu in een behoefte? Is hier sprake van het bedienen i groep, die anders niet aan bod kamt? Ik zie dat nog niet zo erg. Alles wat gasteren werd vertoond valt ook bü allerlei andere roepen te zien. Een brok wang? Iaat me niet lachen. Daar is meer voor nodig dan „ha, die kijkers". Gisteren was het enige vernieuwende van Veronica dat het programma slechts een mi nuut uitliep. Inderdaad: dat lukt, behalve de Evangelische Omroep, tegenwoordig geen enkele omroep GERARD PAQUES. Oliver wil vanavond in een aflevering van Laurel en Hardy, om 19.05 uur, een avondje op stap met kameraad Stan. Zijn vrouw vertelt hij dat hij een zakelijke afspraak heeft waar hij nodig heen moet. Als Oliver's vrouw het bedrog ont dekt is de goede man nog niet jarig. De VARA vraagt zich om 2135 uur op Nederland 2 erf "Wie moet de bezuinigen betalen?" en doelt daarmee op de komende bezuinigingsnota van het kabinet Den Uyl. Het be treft hier een co-produktie van Achter het Nieuws en De Ombudsman. De VPRO brengt om 20.20 uur op Nederland 1 een pro- duktie van de Engelse Granada TV. Het is de eerste aflevering van een driedelige serie over emigratie naar Amerika, van Europeanen. Tussen 1830 en 1930 zijn er naar schatting zestig müpoen Europese landverhuizers naar Amerika gegaan. Tus sen de Amerikanen van nu en zijn land van herkomst be staan nog in vele gevallen banden, directe of indirecte. Ze vertellen dat ze op een bepaald We zïtten 's nahets rechtop in bed moment midden in de nacht, rechtop met elkaar te praten, in bed zaten. Ze wisten^liet wat ze moesten doen. Ja, dat is eng. Maar Soms gaan we eruit en dan gaan we het is nog enger als Je weet dat er de taM zitten- Ua't woet 4001 niet nog nooit iets aan gedaan is. De ma®gen? mensen zelf ook, ze hebben niet het Idee wat het betekent: oud worden". Van de zenuwen". Dat laatste voorbeeld kunt u nu mee- lezen. „Dood is het liefste wat ik heb. Ik kan er ook niks aan doen. Nou zitten we hier met z'n tweeën tot morgenochtend tien minuten voor tienen. Geen kip is er. „Oudi zijn is geen aantal Jaren je iteüt niet meer, Je kijkt Je mond die zachtjes beeft Het licht ontdek Je nu pas Oud zijn is geen dag méér heb ben dan vandaag". l dat was een tekst van Bernard DONDERDAG 13 MEI Hilversum I 18.00 (S) Tijd vrij voor muziek lu vrije tijd. 18.30 Nws. 18.41 Wereldpa norama. 18.53 De kerk vandaag. 19.10 (8) Leger des HeUskwartler. 19.25 De wereld zingt Gods lof. 20.05 (S) schut- tersweg 8. 22.25 Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22.40 Hier en nu. 23.00 (S) Staiway to the stars. 23.55 Nws. Hilversum H 18.00 Nws. 18.11 Radiojourn. P.P. 18.20 Uitzending van de CPN. IKON 18.30 Kleur. AVRO: 19.00 (S) Hoog tepunten uit operettes. Radiojournaal. Program- Het is dlat we televisie hebben. Tot slot zegt Houët over de diversi teit van de verschillende mensen, die geïnterviewd zijn: „Er zat van alles tussen. Van Bourgondische types met prachtige verhalen tot nogal gesloten mensen, die huiveringwekkende toe standen beschreven. Een echtpaar in zo'n tehuis bijvoorbeeld dat ruzie had met de andere bewoners. Die mensen ventellen dat ze vanaf vijf uur 's mid dags, tot de volgende morgen tien uur alleen wonen. Er kwam niemand. Dan haal je alles in je CITROEN* MEMO Maag dé Citraënag'ent informatie over: «GS-ANWB Consumentenrapport ♦Leasing maoverzicht. 20.16 (6) Residentie kest met solist. 21.60 (S) De held van het eiland. NOS: 23.00 Met het oog op morgen. 23.56 Nws. Hilversum ni NOS: 18.03 De vakaturebank. 18.10 Nos-maal. TROS: 19.02 Poster. 20.02 Soul top-10. 21.02 Luister utten thuis. 22.02 Als dat zou kunnen. 23.02 Sesjun. 0.02 De Hugo van Gelderen show. 1.02 De nachtwacht. VRIJDAG 14 MEI Hilversum I KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.07 (S) Licht programma met Hans van Willi gen burg (7.30 Nws.). 8.30 Nws. 8.36 Gymn. voor de huls- Linde. 14.00 Radio Kamerorkest. 15.00 Zoellcht op Nederl. (16.00 Nieuws). 1630 Kijk op buitenland. VPRO: 17.00 Welingelichte kringen. 17.46 Symbio se. VPRO: 17.55 Med. Hilversum m EO: 7.02 (S) Gospelsound. 8.02 (S) Tijdsein. (8.03, 8.30 en 8.45 Akt.). 9.03 (S) De Muzikale fruitmand. 10.03 (S) Te Elfder ure. TROS: (S) Drie draait op verzoek. 12.08 (S) De Hugo van Gelderen Show. NCRV: 13.30 (S) Pop- kontakt. NOS: 16.03 (S) Hitmeesters. Hilversum IV NOS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Vroeg klas siek. 9.00 Nws. 9.02 (S) Stof van eeu wen. 10.30 (S) Vocalise. 12.00 (6) Uit eigen produktle. EO: 13.00 (S) Klank- spiegel. 14.00 Nws. 14.02 (S) Klank bord. 1430 (S) Sefer TMllllm. 14.45 Woord der waarheid. VPRO: 16.00 (S) Muziek -op -vier. DUITSE TV 18.00 Graf Yoster glbt sich Graf Yoster gibt sich Programmaoverzicht. WDR: 8.06-11.50 Schooltelevisie. (9.30 Sesamstraat) 18.00 Regionaal nws. 18.06 De bos met de Nws.j". 12.00 (S) gouden oorring. 19.18 Akt. 19.46 Kaar- 20.00 Journ. vangt op zijn spreekuur. 17.00 (S) Kinderprogr. 17.30 Nws. 17.32 Echo magazine. Hilversum U NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym- 20.15 Economisch magaaine. 21.00 Ko- Jak. 21.45 Televisie-discussie. 22.30 Journaal met commentaar en weerber. Duitsland n 16.30 Informatief progr. 17D0 Jour naal. 17.10 Tekenfilm. i AM. nu. 8.25 Rozegeur en prikkeldraad. NOS: 9.00 „In Focus". Mary DreeseLhuis. 9.35 Waterstanden. AVRO 9.40 Schoolradio. NOS: 10.00 Wat heeft dat fclnd? 10.16 De taai in Je hand. 10.30 Eurollght. 11.00 Nws. 11.03 de landbouw. NOS: 13.00 Nws. NCRV: f3.11 Hier en. nu. NOS: 13.30 Vonken onder de u. 13.45 Onder de Groene 2.55 Journaal. jië-Ned K) Ti-ta-tovenaar. 18.05 Program- oor de derde leeftijd. 18.45 Leef 9.10 Verkeersveiligheid. 19.16 Fla mingo Islands. 19.40 Med. 19.45 Jour naal. 20.15 Coronation Street. 20.40 Pa norama. 21.30 De zoon. 21.40 Stand punten. 22.00 Première. 22.45 Journaal

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 5