„Ik geef
de moed
niet op"
Basis-gesprekken
Kerkdiensten
„Ik houd
mij graag
aan de
lijn van
de Kerk99
ZATERDAG 8 MEI 1976
Zondag doet ds. W. D. Omta (ge
komen uit Zwartebroek) in trede in
de Geref. Kerk van Boskoop. Ds. A.
van der Kooij heeft, wegens emeri
taat. afscheid genomen van de Her
vormde Gemeente in Noorden, waar
hy in 1956 kwam.
„Pro Organo et Musica" in Kat
wijk heeft voor dit seizoen weer een
viertal orgelconcerten in de Trium-
fatorkerk aldaar georganiseerd.
Vrijdagavond 14 mei om 8 uur speelt
Hans van Nieuwkoop uit Sasaenheim
Bank
Gezien de gunstige ontwikkeling
van de voorbereidingen heeft de raad
van bestuur van de in Amsterdam
te vestigen oecumenische ontwikke
lingsbank besloten, het centrale co
mité van de Wereldraad van Ker
ken te vragen om met zijn werk
zaamheden te mogen beginnen. De
bank, een initiatief van de Wereld
raad. is een coöperatie die als bank
zal optreden en onder gemakkelijke
voorwaarden leningen zal verstrek
ken aan ontwikkelingsprojekten in
de derde wereld.
Minister Pronk van ontwikkelings
hulp heeft een kwart miljoen gulden
toegezegd voor de opzet van het
bankapparaat, zodra de coöperatie
daarmee begint. Hoewel het vereiste
beginkapitaal van vijf miljoen dol
lar nog niet aanwezig is, zijn de
vooruitzichten zo, dat de raad van
bestuur het verantwoord vindt, met
zijn werk te beginnen.
Vrijdag 28 mei zal kardinaal AI-
frink zijn zilveren bisschopsjubileum
vieren. Dan zal ook afscheid van
hem worden genomen als aartsbis
schop van Utrecht. De feestelijkhe
den beginnen om half elf met een
eucharistieviering in de Sint Catha-
ri na-kathedraal aan de Lange Nieu-
westraat in Utrecht. Tijdens een
koffietafel in Tivoli zal mgr. dr. A.
Vermeulen, proost van het metropo-
litaan kapittel, de kardinaal namens
't aartsbisdom een door Sierk Schro
der geschilderd portret aanbieden.
Van half 5 tot half 7 zal de jubi
laris recipiëren in foyer van het
Jaarbeurs-congrescentrum. De re
ceptie wordt hem door kardinaal
Willebrands aangeboden. Aan het
begin zal de kardinaal het eerate
exemplaar van het boek „Alfrink en
de Kerk, 1951—1976" worden aange
boden. In dit 340 bladzijden tellen
de werk belichten twaalf auteurs
vanuit hun vakgebied (zoals theo
logie, kerkgeschiedenis, oecumene,
massamedia en rk vredesbeweging)
de activiteiten van de kardinaal.
Eucharistieviering en receptie zijn
vrij toegankelijk.
De Raad van Kerken in Nijme
gen heeft zich unaniem geschaard
achter de plannen voor een kleine
moskee in die stad, nodig voor ruim
100 Marokkanen. De gemeenschap
van de „Boskapel" stelde grond in
bruikleen ter beschikking.
(over 1974 en 1975) bestaan er in
de Verenigde Staten 223 christelijke
en joodse godsdienstgemeenschap
pen. Daartoe behoren 132 miljoen
mensen ofwel ruim 62 procent van
de bevolking.
RECTOR VREEBURG
25 JAAR PRIESTER:
LEIDEN Mild is hij in alle opzichten. Geen nega
tieve opmerking over wie dan ook komt over zijn lip
pen. Eerder het tegendeel. „Hij kwam bij mij zeer posi
tief over", zegt hij meerdere malen.
Mild is hij ook, als het om zijn verleden gaat. Hij zet
zich daartegen onder geen beding af. „Ik heb het als
zeer positief ervaren", luidt zijn oordeel. Hij is tevens
iemand die aanvankelijk progressiever was dan dege
nen die het nu zijn en die het destijds lieten afweten".
Ik was de „protestant op het se
minarie". Dat had te maken met
zyn vooropleiding aan een open
baar gymnasium, maar ook met
„mijn sympathie voor de oecume
ne en de dominees". En dat was
toen niet „in". Men vond hem
toen maar een matig katholiek.
Achter „Rome"
Hoe men zich vergiste bleek uit
zijn houding op de universiteit
in Nijmegen en in heel zijn ver
dere leven, dat zich Juist ken
merkt door een voor 100% staan
achter „Rome".
Van polarisatie moet hjj niets
hebben „alstublieft geen fana
tisme" - en hjj is voorstander
van pluriformiteit in de Kerk,
„maar dan natuurlijk wel voor
iedereen". Hij is priester van de
R.K. Kerk en als zodanig „ben ik
er voor de katholieken". Zij kun
nen allemaal en te allen tijde een
beroep op hem doen, „want ze
horen er allemaal bij".
Vol overtuiging loopt hij dan
ook met zijn priesterboord. „Je
moet er eerlijk voor uitkomen".
Maar dat niet alleen. „Niemand
heeft mij er nog van kunnen
overtuigen dat het nuttiger is de
priesterkleding te vervangen door
burgerkleding". Daarbij komt, „als
Je nu praat over pluriformiteit,
waarom zou ik dan niet met een
boordje mogen lopen?"
Daar moet men geen grapjes
over maken, om niet te spreken
over aanmerkingen. „Als iemand
dat doet, kan hij de volle laag
krjjgen". Het verhaal, dat de
priester-in-colbert (dus zonder
boord) dichter bij de
staat, „daar geloof ik niets van".
Al met al dus een priester,
die staat waarvoor hij is geroepen
met alle consequenties van dien:
rector drs. A. M. E. Th. Vreeburg,
die woensdag 19 mei zijn zilveren
priesterfeest viert.
Bomen
Rector Vreeburg werd op 29
september 1924 in Leiden gebo
ren. Hij volgde het Stedelijk
Gymnasium ter plaatse. Een in
die tijd wat merkwaardige pries
teropleiding, „die een stempel op
mijn leven heeft gedrukt". Hij om.
schrijft deze Jaren als „een hoog
tepunt in mijn leven". Een van
de redenen is. „dat ik er veel heb
opgestoken en met name van al
dat „bomen" wat wij onder elkaar
deden". Hy aarzelt even, maar
zegt het toch: „Misschien heb ik
daar mijn priesterroeping wel aan
te danken".
Na het behalen van het alpha-
en beta-diploma ging hij naar
het groot-seminarie Warmond, al
hoewel hij aanvankelijk dokter
wilde worden. Door zijn voorop
leiding kwam hy er kritischer dan
vele studiegenoten. „Vaak wordt
er over het groot-seminarie nega
tief gesproken, maar ik heb het
als zeer positief ervaren". Hy
denkt met name terug aan de
lessen van één van zijn leermees
ters, voor wie hy veel respect
heeft, nL prof. dr. Klaas Steur.
„Ik heb het altyd zeer verba
zingwekkend gevonden dat nu
Juist hy het slachtoffer is gewor
den". Rector Vreeburg duidt op
het onderzoek, dat in de Jaren
vyftig in opdracht van „Rome"
door pater Tromp werd gehouden
op het seminarie in Warmond.
Prof. Steur zou volgens dictaten
van studenten zich niet Ho
meins" hebben uitgelaten over
de leer van sacramenten. Rector
Vreeburg is van mening, dat er
wel anderen eerder in aanmer
king zouden komen. Jk heb altijd
het geloof van prof. Steur als ge
weldig ervaren. De man heeft op
mijn geloofselven een stempel ge
drukt".
Op het seminarie kreeg hy ook
les van de huidige kardinaal
aartsbisschop van Utrecht prof.
Willebrands. „Hy kwam zeer po
sitief over. Mild, geen kool en geit
sparend, iemanrd met duideiyke
standpunten".
Atmosfeer
Na zyn priesterwyding op 19
mei 1951 was hy tot 1959 kape
laan in Wassenaar in de parochie
van De Goede Herder. In die tyd
studeerde hy tevens klassieken en
oude geschiedenis aan de univer
siteit van Nymegen. Hy kwam
toen voor het eerst in contact met
een milieu, dat zich toen al af
zette tegen de Kathoüeke Kerk,
de celibaatsverplichting, de ka
tholieke moraal en het gezag van
paus en bisschoppen. „Daar heb
ik my bewust tegen afgezet. De
atmosfeer beviel my helemaal
niet. Ik heb me niet thuisgevoeld".
In Wassenaar was hij mede
oprichter van het St. Adelbertcol-
lege. In 1959 werd hy leraar klas
sieken aan het klein-seminarie
Hageveld en later aan dat van
Noordwykerhout. Vooral het con
tact als biechtvader „heb ik als
zeer fyn ervaren".
In die tyd kwam de klimaats.
wyziging, met name de liturgie
verandering. Hy staat daar nu
nog positief tegenover, „maar dan
wel zoals door de Kerk is voorge
schreven". In Nederland is het
naar zyn mening uit de hand ge
lopen. Zelf doet hy zowel een La
tijnse als een Nederlandse mis
graag, „mits de teksten door Ro
me zyn goedgekeurd. Ik houd my
nl. graag aan de Ujn, die de Kerk
uitstippelt".
In 1968 werd hy geestelyk vader
van de congregatie van de Car-
melitessen van het Goddelyk Hart.
Hjj werd daartoe gekozen, omdat
hy al sind 1961 rector van het
Carmelitessenklooster in Vogelen
zang was. Zyn bemoeienisen met
de congregatie hadden voorname-
lyk betrekking op het vernieu-
wings-kapittel en de doorvoering
hiervan in de afzonderiyke kloos
ters, met name in Nederland en
Duitsland. Mear tyd kon en kan
hy er niet aan geven omdat „de
zielzorgeiyke contacten", zoals hy
dat uitdrukt, in de Lodewyk- en
Petrusparochie veel aandacht vra
gen. Verder is hy praktisch iedere
dag op pad met preken, retraites
geven en meditaties.. „Zoals u
Paus
Rector Vreeburg staat voor
1007c achter de paus. Hy heeft er
erg veel moeite mee. dat de hui
dige paus Paulus tegen zyn voor
ganger Joannes wordt uitgespeeld.
Hy heeft met name van Joannes
de XXIHe een studie gemaakt.
„Ik ben ervan overtuigd, dat hy
niet achter alle vernieuwingen in
Nederland stond en als hy nog
had geleefd had gestaan. Dit
concludeer ik uit de uitspraken
uit zyn dagboeken. Als hy was
blyven leven had hy ongetwyfeld
in populariteit ingeboet vanwege
het feit, dat hy zoals Paulus nu
voor de consequenties van zyn
handelen zou hebben gestaan".
En dan voor alle duidelykheid
een antwoord op de kritiek op de
huidige paus: „Het is een taak
van de paus om de waarheid te
verkondigen en niet dingen te
zeggen die wy fyn vinden. De
paus geeft de normen aan en be
moeit zich niet met ons geweten.
Hoe dan ook", zegt hy, „de ge
beurtenissen van de laatste 5 Jaar
de benoemingen dus van mgr.
Simonis en mgr. Gysen hebben
een rem gezet op de vernieuwin_
gen in ons land. Die benoemingen
hebben duidelyk gemaakt, dat de
ontwikkelingen in ons land niet
parallel liepen met de Wereld
kerk".
De rector staat dan ook achter
Simonis en Gysen. „Ik vind het
zo Jammer dat ze deze twee bis
schoppen hebben afgekraakt,
voordat ze iets hadden gezegd".
Hy is van mening, dat wanneer
men zich tegen paus en bisschop
pen verzet, men schismatieke ker
ken oproept zowel naar links als
naar rechts. En daar is hy tegen.
Hy betreurt het dat de bisschop
pen in Nederland te tolerant zyn
geweest. Maar hy voegt daaraan
toe om geen misverstanden te
wekken: „De bisschoppen hebben
dat overigens gedaan met eeriyke
bedoelingen". My wil onder geen
beding in een bepaalde hoek ge
drukt worden.
Biecht
Met de inhoudelyke bezwaren
van Confrontatie tegen bepaalde
opvattingen over de maagdelijk
heid van Maria, de Godheid van
Christus, de eucharistie en het
verdwynen van de biecht stemt
hy in. „Ik ben even bezorgd, maar
ik ben van mening dat je als
priester de stryd niet moet aan
binden via periodieken en groep
jes, maar via de preekstoel. En
dan mogen de mensen my nooit
verwyten, dat ik in eer en geweten
sta voor God, Christus en de Kerk
en dat ik hun de leer van de
Kerk probeer voor te houden".
Zyn bezorgdheid gaat toch
plaatsmaken voor optimisme en
hoop. „Als ik zie hoeveel jongeren
er op myn kamer komen en
radt zyn er geen 2 of 3 en als
ik zie hoe er priesterroepingen en
aarzelend kloosterroepingen ko
men, dan geef ik de moed niet op.
Degenen die trouw blyven zyn erg
geëngageerd. Ik ben de laatste
12% jaar meer priester dan de
eerste 12% Jaar. Deze tyd is een
uitdaging voor het geloof. Vroeger
kreeg ik het min of meer op een
presenteerblaadje".
Actief
En voor een man als rector
Vreeburg is dit laatste nu niet be
paald iets, waarop hy zit te wach
ten. Daar is hy te actief voor.
THEO KROON
Leiden Herv. Hoogl. kerk
Pannekoek. 11.45 oec. stude
Marekerk 10 ds. De Jong. 5
studen tendienst.
ds. Hofman. Amstelveen. Konlngskerk
10 ds. Meinesz, L'dorp, open
Wagenvoorde. Vredes-
k$rk 10 dr. Lamping. Waalse kerk 10.30
i cis. Ribs. Acad. lZekenhuls 10 ds. Bak-
I kér. Diac.huis 10.30 ds. Brederveld.
Oec. Werkplaats. Plantage 16, 5 nam.
Jeugdkapel Vredeskerk 10 hr. Bouw-
knegt. Jeugdkapel G. Herder 10.30 hr.
Faas. Merenwijk 10 mevr. De Mey. Oer.
Kerk: Zulderkerk 10 dr. Wind. 5 ds.
Pouwels. Hillegom. Petrakerk 10 ds.
j Sytsma. 5 ds. Bovenberg. o. Vest 10 ds.
Koolstra. 5 dr. Wind. Mar.kerk 10 ds.
Sfjtsma. Groenhoven 10 ds. Pouwels.
De Mirt 10 hr. Kromhout. Mierennest
11.45: De Bron zat. 6.30,
BENTHUIZEN Herv. 9.
Eljk Gouda. 6 prof. dr. Graafland Gou-
zond. 9. 10.30 en kerk 9.30 ds. Vroiyk, 5 ds. Brederveld RK
Leiden: Trlumfatorkerk 9.30 ds. v. Hal-
sema. 5 ds. Vroiyk. Geref K. Vrijg. 8.30
leesdienst. 3 ds. Hoff. Geref K Vrijg.
B. Verband 10 ds. Moggré Ryswyk. 7
zond. 9 en 11.
NOORDEN Herv. 9.30 ds. Brons-
;est Nieuwkoop. 7 ds Zethof Kocken-
9.30 hr. Van Gils. 5 ds. Noor-
De Vreugd, 6.30 i
Drooger.'
Haaren Amersfoort.
BODEGRAVEN Herv. Dorpskerk
9.30
Sahr
abden: Bethl
den, 6.30 ds. De Vreugd. Geref Kerk
9.30 en 6.30 ds. Vaatstra Sexblerum.
BOSKOOP 9.30 bevestiging ds.
ta. 3 intr -
DUkstra.
re. 3 ds. Bilkes Benn
11.30;
v.d. Ent. Geref. Gem. 10
10 hr De Jong: Petrakerk 10.30
voor doven, hr. Landman. Dolerende Geref.
Geref. Noodgemeente Groot Lelden 8 30 cael z
Omta. 3 Intrede ds. Omta; De Stek
ds. Dijkstra. Chr. Geref. 9.30 ds. H
der Rozenburg^ 3 ds^ Bilkes ^Bennekom
Ontmoeting zat. 5.30, zond. 10.30.
HAZERSWOUDE Herv. 9.30. 10.30
Geertsema in ver. gebouw)
Harinck Den Haag.
n. 9.45 (Voorstr. 100)
Herv 10 en 7 u ds v. d. Linden. Geref.
10 ds. Swierts, 7 ds. v. Harmeien van
Alphen aan den Ryn.
LEIDERDORP Dorpskerk 10 ds.
Bouhuys Leiden, 3 ds. Bovenberg Lei
den, dienst met geestel. gehandicap
ten: Hoofdstraatkerk 10 ds. v. Loenen,
en 5 ds. Carlier. Geref. Gem.
3 ds. Boogaard. Geref. Gem. in
5. v. Mameren. Èvang.
ip 10 hr Dikkes. Leger
Pinkstergem. 3
_tyn 3). Zendings
Middernachtsgroep (Zoeterw.singel 21)
Evangeliecentr. Zijlsingel 210
steeg. 11 mei 8 hr. Zijlstra. Kerk
L der L. Dagen. Steen-
7. zond. 9: Bernardus
zona. iu.30 dorp zat. 7. zond. 8. 10 en
11.80.
HILLEGOM Herv. 10 ds. v. Brug-
^n,^7 ds^Boonstra; ^Geref ,^10^en^5^ds.
bel. RK Martinus zat. 7. zond. 8.30. 10.
11.30 en 12.45; Jozefkerk zat. 7. zond.
8.30, 10 en 11.30.
HOOGMADE Herv. 10 dr. v. Vliet.
RK zat. 7. zond. 9 en 11 uur.
DE KAAG Herv. 9.30 ds. Carstens.
LEIMUIDEN Herv. 9.30
LISSE Herv. gr. kerk 10 ds Oostin-
ga. 7 herv. geref: Jeugddienst; Paulus-
kerk 10 ds. v. d. Velden. Geref. 10 ds.
De Wit. Geref. Vrljgem. 10 ds. Simpe-
ir. 5 dienst. Geref. K. Vrljgem.
Doud-Geref. 9.30 en 3. 13 mei 7.30 ds.
kerken: Agatha zat. 7, zond. 8.30, 10 c
Science (Steensch. 6)
zond. 9. 10.45, 12 t
woensd. 8. Dorpshuis 6 ds Juckema Scheveningen.
Ontm.kerk 10 ds. Wulster Schevenin
gen. 6.15 zang. 6.30 ds. Den Tonkelaar
Warmond jeugddienst. Geref. 9 ds. v.
d. Werff Voorhout. 5 ds. v. Halsema.
RK zat. 7. zond. 9.30 en 11.15.
281 zat. 7. zond. 9 30 e
i 6.30: Ryndijk
10 ds. Koelman, 6 ds. Vroegindewey; O.
kerk ds. Hovlus, 6 ds. Vink; Ichtuskerk
10 ds. Catsburg, 5 ds. De Vos; Pniël-
school 10 hr. Matze Hazerswoude;
Mariakerk zat. 7, zond. 8.30. 10. 11.30
en 5.30; Engelbewaarders zat. 7. zon
dag 7.30, 9.30, 11 en 5.45.
NIEUWKOOP Herv. 9.30 ds. Mos-
tert Zwammerdam, 6.30 ds. Boer. Kat-
wyk aan Zee. Geref. 9.30 en 6.30 ds.
zond. 7.30, 9, 10.45 e
NIEUW VEEN Herv. 9.30 ds. Lalle-
man O. Wetering. 6.30 ds. Kaal. Geref.
9 30 ds v. wyk te Nieuwkoop, 7 dienst
r Alphen. Chr. Geref. 9.3
2.15 as. Bouw Scheveningen.
RIJNSBURG Herv. grote kerk
ds. v. Nlel. 5 ds Westra Sassenhe:.
Bethelkerk 9.30 ds Lefeber te Alph
.30 ds. Mooy Gouda. 5 ds Modderaar;
>ntmoetlngskerk 10 ds. Modderaar 5
Is Mooy. Oud-Geref. Gemeente
ds. v. Estrik Dordrecht, 3.30 ds. V. d.
Geref. Kerk 10 ds. Bosman. 7 ds. El-
gersma. Sole Mio 9 ds Warnlnk. RK
kerk zond. 9. 11 en 7.
Geref. Gemeente Lindengaarde 17a 9 30 hr.
dorp. 5 ds Hulsman. Geref. K. Vrij-
Nieuwe uitgaven
Een razende stilte, door Stan
Barstow. Uitgeverij Van Holkema
en Warendorf, Bussum. f 19.90.
da. Meulendijk Rotterdam. 7 dr. Jan
sen. Geref. 9.30 ds. Elgersma. 5 ds. Bos
man, v. d. Berg-st. 11.15 ds. Bosman.
«k 8. 10 en 11.30.
iWIJKERHOUT Herv.
Noord wijk: De Zilk
Streefland. RK kerken; Jozef
zond. 8. 10. 11.30 en 6; Viktor zat. 7.
zond. 8. 9.30. 11 en 6; De Zilk zat. 7.
S. Maria zat. 7.15, zond. 10.
OEGSTGEEST Herv. Groene kerk
9.30 ds. Sasse; Pauluskerk 10 ds. Ter
Linden; gem.centr. 10.30 ds. Brokerhof
Voorhout. 10.30 jeugdkerk; Geref. 10
en 7 ds. Vegter HA. Geref. K Vrljg. B.
Verband. 8.45 en 4 ds. Van den Berg.
Voile Evang. Gemeente, gem.-centr..
4 hr. v. d. Brugge Den Haag. RK kerk
Wlllibr. kerk zat. 7. zond. 10 en 12:
Bonaventur&kapel zat. 6.30. zond. 9
OUD ADE RK kerk zat. 7, zond.
8.30 en 10.30.
r NIEUWE WETERING
en 5 dienst. Evang. Chr. ds.
Agtereek (aula mavo).
WARMOND Herv. Gemeente: 10
tuinbouwschool
RIJNWETERING RK kerk zat. 7.
zond. 7.30, 9 en 10.30.
SASSENHEIM Herv. 9 en 10 30 ds
Westra. 6.30 ds. Streefland Noordwij
kerhout. Geref.
- O- -
Kkerk
8. 9.30 en 11.
TER AAR Herv. 9.30 drs. Katten-
berg Voorschoten. 6.30 ds. v. Dyk
Geref^ 9.30 ds. Langedljk
gemaakt; 9.30 en 5 ds Hoff.
VOORHOUT Herv. 10 hr. Da
Costa Oegstgeest. RK zat. 7. zond. 9,
VOORSCHOTEN Herv. dorpskerk 10.45.
WOUBRUGGE Herv. 9.30 .ds
Schoonenboom, 6.30 ds. Blenk. Geref.
Huizebosch. RK
10 ds. Meliering.
1 zie herv. kerk. RK
lag 8.15, 9.45 en 11.30. Remonstr. Ge-
neente 7.15 nam. ds. Cossee, doop-
t 12.15; M. Presentatie 2
ZOETER WOUDE Herv. 10 ds.
11.30; Chr. Die-
it: kapel schoch. BK kerken:
Berkouwer Voorhout.
Leiderdorp; aula NH 9.30
ds. V.d. Schoot. Geref. K. Vrijgemaakt
WADDINXVEEN Herv. Bruekerk
9.30 kand. Sonnenberg Utrecht, 1
Alphen. Geref. 9.30 ds Bezemer Ter
Herv. 10 ds.
Geref. 9 30 dienst. 6 30 ds. De Graaf 1
Gravenzande. Rk
Adventskerk 9.30 ds. Bogers. 6.30 ds.
ds. Hanemaayer; Opstandlngskerk 9.30
ds. Hoogendyk; De Bron 9 ds. Hoogen-
dijk, 5 dr. v. Santen; Oudshoornseweg
10 ds. Oort; Sionskerk 9.30 ds. Ver-
ploeg. 6 30 kand. Gorlssen Gouda.
Geref. Kerk: Mar.kerk 10 hr. Tenyen-
huis, 6.30 ds. Modderaar W'veen; Salv.
kerk 10 hr. Brouwer Katwyk. 6.30 zie
herv. gem.; G. Herderkerk 9 en 6.30 ds.
v.d. Ree HA; De Bron 10.30 en 6.30
elio^ds.^Wlgbóldua'GerefF'k Vryg. b!
•n 4.30 kand. v. d. Veer Driebergen.
Chr. Geref. 9.30 en 4.30 dienst. Leger
Oud-Geref. Gem. 9.30
atrantse kring 10 uur
Zw.dam, ds. v.d. Laar
Deze week werd ik getroffen door
een opmerking van een jonge
moeder. Ze had een winter lang
meegedaan met een bijbel-ge
sprekgroep en ineens kwam het
eruit: zoals op deze groep, zo
praat je eigeniyk nooit meer. Ik
vroeg haar wat ze bedoelde.
Ze zei: ..Vroeger kon je uren dis
cussiëren, tot diep in de nacht
soms. En waar hadden we het al
lemaal niet over! Geen opper
vlakkige dingen, maar heel serieu
ze gesprekken waren het. Maar
als je getrouwd bent en kinderen
krygt, schynt het gewoon niet
meer te gebeuren. Je praat wel
met mensen, maar het gaat over
„de kinderen" of over „de ver
bouwing van het huis". Echt die
per doorpraten, je mening ergens
over moeten geven dat is er
niet meer by. En dat vind ik het
goede van deze kring. Je krygt
een onderwerp en je moet erover
praten. Ik besef ineens dat ik dat
de laatste jaren gemist heb".
Anderen uit de groep vielen haar
by en we werden ons bewust dat
dit soort praten schaars is. Aller
eerst natuuriyk by degeen di'e
huismoeder zyn geworden, maar
ook by mensen die midden in de
maatschappy met velen in aan
raking komen door hun werk.
Rustig en weloverwogen over een
onderwerp doorpraten, zonder iets
te moeten bereiken of bewyzen
het komt niet veel voor.
Verhelderend
Schooljaren en studietyd worden
misschien steeds mooier in de
herinnering. Maar in ieder geval
mist menigeen dat verhelderen
de doorpraten met anderen. Ken-
neiyk biedt de maatschappy ons
dat niet. Actiegroepen, belangen
groepen enz., ze zyn er wel. Op de
voorgrond gebeurt genoeg. Maar
waar kun je een groep mensen
treffen met wie je gewoon een
avond serieus kunt doorpraten
over de achtergronden van het
leven of over de basisvragen, het
fundament waar de rest op rust.
Ineens ontdekte iemand dat een
by bei-gespreksgroep dat geweest
was. En ik besefte dat we daar
inderdaad elkaar niet hoefden te
bewyzen of tot iets te dwingen,
maar dat gewoon ieders mening
waardevol was hoe uiteenlo
pend de meningen ook waren. Als
het lukt, verhelder je eikaars
denken. Rondom de bijbel. Dat
boek, een hoofdstuk eruit, lag In
het midden van het gesprek. Het
was ona gezameniyk uitgangspunt.
Het was de basis, het fundament,
waarop het gesprek steeds terug
kwam. Gingen iemands gedach
ten soms een enorme hoge vlucht,
dan landde hy toch weer op die
Fundament
Ontdekkende hoe nodig mensen
dit kunnen hebben, heb ik het
maar eens opgeschreven. Want
misschien zyn er wel meer men
sen die verlangen om zo met an
deren te praten rondom een vas
te kern. Misschien kunt u uw ei
gen predikant of geestelyke vra
gen: is er zoiets? Een open ge
spreksgroep, een kring waarin
gewone mensen samen kunnen
spreken over de basisvragen van
het leven? De kerk is immers
juist bezig aan de basis, by de
achtergrond-vragen, by het fun
dament.
We hoeven dat fundament niet
zelf te bedenken en te leggen. Het
is er: het vaste punt, de basis,
het fundament. Maar je moet het
wel leren, om te weten wat het
dragen kan. Niemand wil zyn huis
bouwen zonder fundament, in het
wilde weg, alleen wat zichtbaar is
op orde en daaronder een chaos.
Onze ervaring is, dat het waar is
als in de by bel Jezus meermalen
„het fundament" wordt genoemd.
Hy leent zich ertoe om uitgangs
punt, basis en draagvlak te zyn,
waarop gebouwd kan worden.
De moeite om te proberen I
Ds. J. Happee,
Cobetstraat 51, Leiden,
telefoon 131966.
Andermans dochters, door R.
Stern. Van Holkema en Warendorf.
Dorpscentrum 9.30 ds
Linden Leusden. 7 ds Hei-
De boerenkermis, door Pieter
Brueghel/Ruth Craft. Van Holke
ma en Warendorf. f 14.90.
In conflict met het geluk, door G.
Hoppe. Uitgevery De Toorts, Haar
lem. f 20.
Opvoeding voor het leven. Naar
een progressieve aanpak, door John
E. Merrit. Uitgeverij Het Wereld
venster, Baarn. f 16.50.
Vogels van zee, meer
door H. Anthon en A. P. G. den
Hoed. Uitgeverij Moussault, Baarn.
f 23.50.
Grote Spectrum encyclopedie
Deel 8/Grafologie-Hume. Uitgeverij
Het Spectrum, Utrecht/Antwerpen.
Q en Q Kunst- en vliegwerk.
Gebaseerd op de gelijknamige tv-
serie, door Imme Dros en Harrie
Geelen. De Gooise Uitgeverij, Bus
sum. f 12.90.
De Grootste Mijn levensver
haal, door Muhammed All met Ri
chard Durham. Uitgeverij Unieboek,
Bussum. f 24.90.
Kissingers geheime diplomatie,
door Matti Golan. Uitgeverij Aga-
tlion, Bussum. f 19.90.
Geld, waar het vandaan komt en
waar het heen gaat, door John
Kenneth Galbraith. Uitgeverij El
sevier, Amsterdam f 24.50.
Elseviers Vennootschapsbelasting
uitgave 1976, bestemd voor de aan
gifte over 1975. Uitgeverij Annoven-
tura, Amsterdam, f 28.50.