'Jezus was geen komeet' „Oude vier Njord moet het hebben van hard vechten" ONGELOVIGEN OOK BINNEN DE KERK Debuut met blessures WIERSINGA BIJ LEIDSE STUDENTEN Oordeel coach Meeuwis: UJDAG 30 APRIL 1976 Van de lintjesregen ter gelegen heid van de koninklijke verjaardag ijn dit jaar ruim tachtig druppels op het kerkelijke erf terechtgekomen. Opvallend daarbij is het grote aan tal zendelingen en missionarissen dat is onderscheiden. De gereformeerde synode heeft .t vrij groot aantal reacties ont vangen op de proeven voor de doop- en belijdenisliturgie. Onder deze reac ties vormen de bezwaren het leeu- K-edeel. Er worden nogal eens kwa lificaties gebruikt als "verschraling" "minisering van het belijden". Ook vragen sommigen zich af of de nieuwe formulieren, al geeft men er proef-karakter aan, wel opgeno- i mochten worden in het zogehe ten "katern" dat aan het nieuwe liedboek kan worden toegevoegd. De reacties variëren van heel positief. zin van "invoeren, graag", tot ■en**»*»;™*».:» strikt afwijzend. De synodale commissies dienst en kerkorde zullen stelling. Het zijn twee richtingen die in onze cultuur meer en meer van i met in- elkaar vervreemden, zich vastzetten achtneming van deze reacties, de sy- op de eig enstandpunten, de eigen node verder adviseren. "Het merkwaardige feit doet zich in onze dagen voor", zo schrijft bij elkaar horen P.W.J. van Hoof in het oecumeni- ben. sche blad „Saamhorig", „dat verschei dene ohristenen de kerk verlaten, beleving o fde eigen analyse, terwijl eigenlijk het meest van alle polen elkaar nodig heb- dat ze ofwel de mystieke, i' het geloof daar niet r di- hoe kunnen zij politiek kleur beken- a zonder koud te worden? Binnen :reffen. of omdat zij in de kerk de kerken treft men gelukkig een te weinig een thuis vinden voor de vernieuwde aandacht voor de maat- eigen evangelisch-politieke belang- schappelijke vragen aan. Het bewust- stelling. Het zijn twee richtingen diezijn dat het rijk Gods alles te maken heeft met onze tastbare samenle ving is bij velen diep geworteld". Van Hoof, die studiesecretaris is van de rk kerkprovincie Nederland, •meent, dat de "charismatische bewe ging", die het gebedsleven, de ge meenschapszin en de beoefening van de nieuwtestamentische gaven van de Geest sterk beklemtoont, werkelijk tot vernieuwing van de kerk zou kun nen bijdragen als zij deze maatschap pelijke betrokkenheid van de kerken zou versterken, of op z'n minst niet zou ontwijken. Kan zij dat niet. dan is het, volgens dr. Van Hoog, de vraag of de kerken werkelijk met deze be weging gediend zijn. Want het in zicht dat geloofsbeweging nooit ten koste mag gaan van maatschappelij ke aandacht, maar dat zij deze moet versterken en in 'n perspectief moet plaatsen, behoort wel tot de rijkste winstpunten van de kerken in de laatste jaren. Dezelfde dr. Van Hoof sprak de ze week op een predikantenvergade ring in Utrecht over de jongeren en de kerk. Hij signaleerde een eman cipatiestreven onder jongeren en een verzet tegen maatschappelijke, religieuze en ethische bevoogding. Bij grote groepen jongeren is de officiële kerk uit het vizier verdwe nen. Maar, zegt Van Hoof, de lang zame maar zekere afbraak van de huidige institutionele kerk zou wei eens kunnen behoren bij wat de Geest in onze dagen uitwerkt. In zijn opvatting wordt het pes- sismisme over de houding van jon geren ten aanzien van kerk en ge loof minder als men kerk en geloof niet met elkaar identificeert. Er is geloof buiten de kerk en er zijn on gelovigen binnen de kerk. De mees te jongeren mogen dan het geloof der vaderen als "kerkcentrisch" ge loof verlaten hebben, zij mogen dan het instituut "kerk" onder zwa re verdenking stellen, maar onder geen beding willen velen van hen a-religieus of ongelovig genoemd worden. "Wij vinden het best als gelovi gen protesteren tegen de nieuw» abortus-wetgeving, maar als zij het daarbij laten, zal de gruwel door gaan", aldus het rk bisdom in Den Bosch in een commentaar op de be handeling van het desbetreffende wetsontwerp in de Tweede Kamer. De redactie betreurt het dat vorige week in het blad een advertentie is verschenen met zinnen als "Abortus is moord". "Moeder brengen hun kind niet ten offer uit plezier maar uit nood. Als wij geloven dat onze God een verlosser is, moeten we zelf ook proberen verlossend en bevrij dend op te treden". Aldus het com mentaar in het bisdomblad. LEIDEN Dr. Herman Wiersinga, studentenpredikant in Amsterdam, die met zijn nieuwe visie op de verzoe ning tussen God en mens nogal wat conflictstof het ge reformeerde volksdeel heeft binnengedragen (de syno de van de Geref- Kerken sprak onlangs bij meerderheid van stemmen het „ontoelaatbaar" uit over bepaalde op vattingen van dr. Wiersinga), typeerde deze week in een voordracht voor een grote groep Leidse studenten en een gering aantal ouderen de moderne theologie als de „theo logie van de omgang". In deze zin, dat God de bondge noot is van de mens en de mens Gods partner. Zijn lezing, die voornamelijk ging over intermenselijke rela ties, was de tweede in een theolo gische cyclus van de studenten vereniging SSR. Trekken Dr. Wiersinga zag die omgang bij Jezus "erg uit de verf" ko men. Hij noemde vier trekken die we bij hem duidelijk kunnen onderscheiden. Eerst had hij echte interesse voor de ander. Hij wist zich te verplaatsen. De outsider werd in sider. Hij identificeerde zich niet met de ander, maar zag hem. zag ook naar hem óm en gaf hem de vrijheid terug, zonder dwang en autoriteit. Een tweede trek van Jezus was, dat hij zei waar het op stond. Hij praatte de dingen uitu De houding die ervan uitgaat** dat een goed verstaander maar een half woord nodig heeft, kan voor de opbloei van intermenselijke relaties gevaarlijk zijn. Je zus ging ook het conflict niet uit de weg. Hij analyseerde, toonde feilen en koos partij. Dr. Wiersinga noemde als der de punt het fundamentele ver trouwen dat Jezus de mensen schonk. Hij schreef mensen niet af en gaf ze zoveel krediet als ze nauwelijks verdienden. Daar kwam dan nog bij het vierde punt dat Jezus steeds met fantasie te werk ging. Als een mens ooit de dood wil ver vroegen, moet hij de fantasie uit bannen en zich aan louter disci pline overgeven. De vraag waar het nu om gaat is, hoe er lijnen getrokken kun nen worden van de theologie van de omgang naar onze manier van leven. Dr. Wiersinga wilde er niet aan, dat de kloof tussen toen en nu, tussen Jezus omgangs patroon en onze ethiek, zo gewel dig breed en diep is. Er zijn ver schillen in situatie en cultuur, maar er is ook een doorgaande geschiedenis, een proces, een be weging die tot vandaag doorgaat en die ook in de toekomst haar sporen zal trekken. Lijnen trekken van toen naar nu is geen onvruchtbaar tradi tionalisme. Jezus bracht iets op gang. Hij was geen komeet dia ijlings weer verdween. Het bijzondere is juist dat hij nog steeds bezig is met ons en wij met hem. De horizon is geen absolute grens. Hij is voortdu rend verschuifbaar. "Ik ben", zei Wiersinga. "in dat proces een onderdeel van de wereld, van de geschiedenis en van de cultuur". Proces De vragen na de voordracht van dr. Wiersinga liepen nogal uiteen en lieten soms aan duide lijkheid te wensen over. Ze ga ven de criticus van de traditio nele kerkelijke verzoeningsleer wel de gelegenheid te zeggen dat het naar zijn opvatting bij ver zoening gaat om een opruiming van de zonden en om een herstel van de relatie, waardoor er Iets ontdooit en de zaken een nieu we start kunnen krijgen. "We moeten voortdurend bereid zijn. een ander mens te worden". Mo derne theologie moet naast maatschappijkritiek ook culturele kritiek bevatten; die zijn met elkaar vervlochten. Verzoening is een proces. Ze is niet klaar met het kruis van Christus, maar wil zich voortzet ten in ons antwoord, als wij in gaan op Gods verhaal. Wij men sen mogen dan ver weg zijn, maar God is dat niet. Wat de toekomst betreft, is Wiersinga zeker niet zonder hoop. Ofschoon hij zich wilde distanciëren van miraculeuze voorstellingen en traditionele termen, zei hij ervan uit te gaan dat er een belofte is. Maar die is niet zomaar gegarandeerd. God heeft zich ook afhankelijk ge maakt van mensen Hij geeft de mensen de vrijheid nee te zeggen. Daarom is de toekomst niet al leen belofte maar ook opdracht. Israël had het visioen van het beloofde land, maar heeft wel voortdurend strijd moeten voe ren. Gods belofte is niet zonder grond, maar loopt rfiet heen over het gewicht van ons mensen. "Ik zeg niet, dat die mens het wel kan. Maar de mens kan, staan de in de beweging van Jezus, wel partij zijn". Dr. Wiersinga zei in zijn be antwoording van vragen een keer ronduit, het echt niet te we ten. We zijn langzamerhand van een heleboel geijkte voorstellin gen. die eeuwen hebben stand gehouden, afgekomen en zitten nu min of meer in een vacuum. Het is niet waar, dat in deze situatie naar gemakkelijke ant woorden wordt gezocht. De theo logie probeert met vallen en op staan, maar met heel veel in spanning hët denken en leven van de méns een nieuwe oriënta tie te geven, die aansluit bij een onbevangen verstaan van de bij bel In deze tijd. S. J. DE GROOT Dr. Wiersinga: voortdurend bereid zijn te worden. Paus en bisschoppen zouden 'n tijd hun mond moeten houden over seksualiteit. Zij moeten eerst eens e?r> "lang en hard gesprek" voeren met andere leden van de kerk. Dat zegt William McCready, mede schrijver van een studie over het rk onderwijs en de kerk in Chicago. Voigens hem negeert de kerkelijke leer met betrekking tot de seksuele etniek niet alleen de ingewikkeld heid van dit onderwerp, maar ook veel van de rijkdom van onze tradi tionele wijsheid over intieme rela ties. McCready verklaarde in deze in leiding voor de rk nationale onder- wijsorganisatis in de Verenigde Staten, dat onderzoekingen dui delijk hebben aangetoond, dat de teruggang in de godsdienstige prak tijk en in de aanvaarding van het kerkelijke leergezag moet worden toegeschreven aan de encycliek van de huidige paus "Humanae Vitae". Do meeste rk rijn het met de pau selijke uitspraken over voorbehoed middelen niet eens. Het zes jaar geleden door het Landelijk Centrum voor Gerefor meerd Jeugdwerk in Nederland op gerichte steunfonds heeft tot nu toe voor ruim f300.000 aan giften en leningen verstrekt. Hiermee wer den meer dan 60 projecten ge steund. In veel gevallen kon plaat selijk kerkelijk jeugdwerk aan ver betering. uitbreiding of bouw van accommodaties beginnen. Vorig jaar werd bijna f90.000 uitgekeerd. Dit jaar is f63.000 beschikbaar. Verzoe ken om steun kunnen worden ge richt aan de stichting Steunfonds Geref. Jeugdwerk, postbus 99 Drie bergen. LEIDENWanneer zondagmiddag voor de 93ste keer op het Amsterdam-Rijnkanaal bij Jut- phaas de Varsity van start gaat, zullen de organisatoren en de leden van de Koninkljjke Neder landse Studenten Roeibond elkaar vriendelijk toeknikken en volmondig beamen „De Varsity gaat nooit verloren". Dat klopt dan, want door alle jaren heen wist het gerenommeerde studen tenfenomeen, overgewaaid uit Engeland, stand te houden, ondanks de vaak niet geringe kritiek als zou de wedstrijd uit de tijd zijn. De Varsity leeft en dat zal wel zo blijven, al vinden er van tijd tot tijd wel veranderingen plaats- Ook dit jaar wordt één Ondanks dat laatste zullen aan toegevoegd: niet alleen het feit dit jaar "slechts^ 'storende" ploeg van Nereus of Ae- oude vieren gir moeten zijn. start gaan. Waren er vorig Jaar De enige Leidse ploeg, die in het nog voorwedstrijden nodig, dit Jaar hoofdnummer uitkomt, is de oude belangrijker nog, dat wordt direct de finale gevaren. De Njoird, die in de prognose reden hiervan moet gezocht wor- echter nauwelijks wordt genoemd. in het feit, dat zondag in Mann- Dat lijkt niet verstandig, want Njord voorC het'eerst* in "de historie het heim het eerste internationale tref- zou zondagmiddag wel eens een ge- woelige water met de heren zullen fen plaatsvindt. Enkele Nederlandse vaarlijke outsider kunnen zijn. De delen Hiermee komt men, volgens topploegen zijn naar hun gevoel ploeg bestaande uit Arie Bos. slag, t aan de meer gebaat bij het aftasten van de Jaap Dutry, Jan Roorda. Paul van de leden, eventuele "Olympische" tegenstand. Tulder en stuurman Schwab heeft dan bij deelneming aan het spook- onder leiding van coach Dick Meeu- de organisatoren, tegemoet al vaak geuite wens van t de Varsity te laten uitgroeien tot" een Universitair gebeuren. De voor- achtige evenement op het Amster- wis een periode van hard trainen nadelen van dit moeten straks nog maar eer worden bekeken. De Varsity. Een magische een unieke gebeurtenis. Nog steeds dam-Rijnkanaal. Laga achter de rug. De twee slagen rijn derdejaars roeiers, die vorig jaar ook deel uit maakten van de oude vier en de twee boegen rijn, na onderbreking. De ploegen die in het hoofdnummer dit Jaar weer in de boot gestapt uitlcomen> zoajs Nereus, Laga, Tri- Coach Meeuwis heeft drie jaar ge- ton, Ar go, Njord, Aegir en Phocas roeid, coacht zijn van hetzelfde A-: der belangrijkste wedstrijden behalen van de overwin ning behoort tot de grootste hel dendaden in de roeier ij. Zeker wat het hoofdnummer betreft, de oude vier. Worden winnaars van de ti tanenstrijd immers niet tot in leng tes van dagen met roem en eerbied bejegend? begeleidt bij opgemerkt moet worden, dat maal de oude vier. de meeste ervaring aan boord jaar is dat anders. Dick Meeuwis: hebben. Aegir en Nereus komen niet in hun sterkste formatie, maar zijn niet te onderschatten. "Het verschil met vorig Jaar is e- norm. Deze vier is bepaald een zeer volwassen ploeg en zal in het A- veld dit Jaar een behoorlijke partij Volgens Laga voorzitter Klei gaat in de bus mee blazen. Ik kan ge- de overwinning zonder enige twij- rust zeggen, dat deze vier de snels- staan zo'n unieke kans lieten ont glippen. Wü zijn favoriet een in Delft rekent op winning. Tenslotte roeiers nog in de r treal. De 29ste Varsity-zege Er is de laatste weken hard aan- ieder- gepakt. Meeuwis daarover: "Op de Head bleek de conditie in orde te zijn al onze zijn en dat maakte het mogelijk de Mon- snelheid op te voeren en de tech nische punten bij te werken. Tot aardige opsteker zijn". Veel reke- vorige week rijn er veel kilometers de training op de Vliet. De ploeg bestaat uit Bos (slag), Dutry, Roorda, Van Tulder en stuurman Schwab. accent gelegd op de techniek. Voor al het glijden gaat niet altijd gelijk. Bakboord heeft soms een fractie te. laat het blad in het water, maar in de hogere hardheden loopt de boot mooi regelmatig door". Vechtlust Over prognoses laat coach Meeu wis zich niet uit. Terwijl hij de ploeg al fietsend (hijgend) bijhoudt wil hij wel een positief punt over de ploeg kwijt, dat zondag van groot belang kan rijn: het doorzettingsvermo gen. "De vier heeft aardige vooruit gang geboekt. Ze hebben laten zien dat er geknokt kan worden. Drie duizend meters lang". De tegenstanders houden geen re kening met Njord. Aangezien Njord sinds 1963 geen Varsity-overwinning meer behaalde, lijkt daar ook geen enkele rede voor. Maar men gaat er wat gemakkelijk aan voorbij dat op de Varsity 1976 een agressieve en volwaardige Njordploeg verschijnt. En die kan in staat rijn de "Leidse bek" in grote kolken om te zetten. LEIDEN Het atletiekseizoen op de baan komt het komende weekein de met de eerste ronde van de natio nale seniorencompetitie pas goed op gang. De herenteams van het Leid se AV Holland 'en het Lasser De Spartaan zullen zondag in Amster dam hun debuut maken in de hoofd klasse, de hoogste afdeling van de competitie. Aan Bolland-zijde riet men deze wedstrijd met gemengde gevoelens tegemoet. Enerzijds kan men reke nen op MaPtien van de Hoorn, die na rijn succesvolle jeugd-periode ook als senior de inspiratie voor de atle tiek weer terug lijkt te hebben, en op Jos Grimbergen die na een verloren jaar (rugklachten) de afgelopen win ter de trainingdraad opnieuw heeft opgevat. Daar staat tegenover dat de Hollanders het in Amsterdam zon der Bram v. d. Mey en Mare v. Vliet (beiden in het buitenland) zul len moeten stellen terwijl ook de nog maar net van een blessure herstel de Larry Joseph niet in actie komt. Verder is twijfelachtig of Bert Paauw, die onlangs een enkel-bles sure opliep, kan starten. De Leidse ploeg, die de laatste Jaren in de breedte duidelijk aan kracht heeft gewonnen, moet desondanks met de aanvulling van enkele talentvolle ju nioren als polshoogspringer Hennie Hakker en hordenlopers Tom Saat en Roel Hendriksen een goed figuur kunnen slaan. Van De Spartaan-heren is Wim van Gerven de laatste weken door een blessure achtervolgd maar hij is toch nog tijdig hersteld en zal dan ook in Amsterdam aantreden. Min der voorspoedig is het de laatste tijd gegaan met de voedblessure van hoog- springsters Mieke van Doorn die na een trainingsstage in Duitsland de finitief in Lisse is teruggekeerd. Omdat rij niet kan springen of sprin ten zal zij volgens secretaris Henk Paardekooper wellicht uitkomen op het nummer kogelstoten. De Spar taan-dames, evenals de heren hoofd klasser, zullen op eigen veld in actie kernen. Een goede positie zit er voor de Lisser club wel in gezien de aan wezigheid van o.a. Joke van Ger ven, Annemieke Bouma, Hanneke Glas, Hennie Grimbergen, Lenie v.d. Poel en Marga Kortekaas. Minder hoog gespannen rijn de verwachtingen bij de Bataven-dames le klasse) die naar Rotterdam gaan. Het ontbreken van Tineke de Groot .(blessure) en Trees Struive heeft volgens TC-lid Jeanet Hendriks de nodige problemen geleverd bij het opstellen van de ploeg. Eenzelfde ge luid komt uit de mond van AV Lei- den-wedstrijd secretaresse Mariet Boot. De AV Leiden-dames (2e klas se) gaan naar Haarlem en zullen het daar o.a. zonder Alet Uittenbogaard en waarschijnlijk ook Marjan Bruins- ma moeten doen. Een lichtpuit daar entegen is 'nieuwe aapwinst' Marijke Bouckaert op de sprint. De Bata ven-heren (2e klasse) die ook in Haarlem aan de slag gaan kunnen de loopnummers met het volste ver trouwen tegemoet zien, temeer daar nu ook Koen Gijsbers deel uitmaakt van de ploeg. Moelijker ligt het ech ter bij de technische nummers waar voor, volgens TC-lid Janet Hen driks, in diverse gevallen een beroep moet worden gedaan op atleten die niet of nauwelijs meer voor die num mers trainem De oude vier van Njord tijdens Vrij spel

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 13