'Een brug te ver' j filmkarwei van 122,5 miljoen dollar LEZERS SCHRIJVEN (gjwntfaW... ...en gisteren toegelicht nog 5 dagen 23 april t/m 2 mei, RAI-Amsterdam. /fjflDIQ programma Opnamen in Deventer begonnen Onbegrijpelijke tv-recensie Decadentie en romantiek bij cle Sadista Sisters met hééél veel nleuwf |es DUITSE TV PAGINA 5 1INSDAG 27 APRIL 1976 DEVENTER In Deventer zijn gisteren de opnamen begonnen van de film ,Een brug te ver over de slag bij Arnhem in 1 944. Onder leiding van regisseur Richard Attenborough werden tijdens ruim vier uur filmen twee korte shots" (scènes) vastgelegd. Het waren opnamen van Nederlandse figuranten, die op een café-terrasje gezeten een troep sjofele Duitse soldaten op de terugtocht zagen, en van een verzetsman en zijn zoontje die ook naar de Duitsers keken. Voor Levine betekent „Een brug te ver" het grootste project dat hjj tot nu toe heeft ondernomen. In totaal zal hy 2.5 jaar met de film bezig zijn en „Dat is eigenlijk te veel als je 70 bent". Het budget van de film is niet I precies bekend „bij een film weet [je nooit wat er mis kan gaan" 1 maar wordt geschat op 20 tot 25 mil joen dollar. Levine persoonlijk ver wacht dat het op 22.5 miljoen zal uitkomen, „als er geen ongelukken gebeuren". Hy is optimistisch. „In Richard 1 Attenborough heb ik een regisseur die goed kan organiseren. Dat moet bij zo'n grote film als deze, wil de zaak niet uit de hand lopen". „De film telt honderd belangrijke rollen („Speaking parts"), voor de allerbe langrijkste is een keur van interna tionale acteurs en actrices aange trokken. Het is niet moelyk ze te krijgen", zegt Levine. „Het script is erg goed. Toen bijvoorbeeld Robert Redford het script las. vroeg hij om de rol van één van de commandan. ten van de luchtlandingstroepen". Levine viel gisteren op door zijn fraaie wandelstok: zwart, met als knop een grote goudkleurige „brug van Arnhem". De knop is niet van goud zo laat Levine weten. Hij heeft de stok enige tijd terug als verjaars cadeau van een kennis gekregen. Sterren De hoofdrollen in „Een brug te verworden vertolkt door, in alfabe tische volgorde. Dirk Bogarde, James Caan. Michael Caine, Sean Connery, De 'Duitsers' trekken ontredderd terug, een scène uit de film Een brug te ver', waarvoor gisteren in Deventer de eerste op namen zijn gemaakt. De grote internationade sterren die de hoofdrollen in de film ver- vullen komen in een later stadium van de ojSiamen pas in actie. Voorlopig zijn het slechts Nederlandse figuranten, die kort geknipt en gekleed volgens de mode van 1944 of als soldadt, tientallen ma len van a naar b lopen, totdat het eindelijk naar de zin van de re gisseur is. Voor vele figuranten valt het internationade filmbedrijf hard tegen, de verzuchtingen over het trage tempo en de eindeloze i herhalingen zijn niet van de lucht. De werkzaamheden voor de spec taculaire gebeurtenissen in de film 'zijn echter al in volle gang. By de brug waar het om gaat worden van hout en gips huizen gebouwd, die na |besohildering niet van echit zijn te onderscheiden. In een fabriek op een industrieterrein in Deventer worden de grote zweefvliegtuigen gebouwd, die de echte slag en straks ook in de film troepen en voertuigen vervoer den. Daar komt ook het materiaal (tanks, jeeps en ander oorlogstuig) binnen. Ook de Deventer brug heeft een face-lift gekregen, zodat deze een vergelijking met die in Arnhem kan doorstaan. Producer Jeseph E. Le vine vertelde gisteren dat hy de brug hoogst persoonlijk heeft uitge zocht. In Arnhem kon de film niet worden gemaakt, omdat de brug niet voor het verkeer kan worden afge sloten en „Arnhem zelf op New York lijkt", aldus Levine. Hy is toen in een gehuiu-de helikopter geklommen en op zoek gegaan naar een brug die er op leek en die bovendien voor het verkeer kon worden afgezet. In De venter kon dat: er ligt een andere brug vlakby. Elliott Gould. Gene Hackman, An thony Hopkins, Hardy Kruger, Sir Laurence Olivier, Ryan O'Neal. Ro bert Redford. Maximilian Schell en als laatste aanwinst Liv U11- mann. Naast de rolbezetting had Levine ook grote moeilijkheden met de tech nische en materiële voorbereidingen: behalve het vinden van de brug, het by elkaar brengen van alle beno digde materiaal, de 1.500 figuranten, de 250 teohnici, het bouwen van spe ciaal oorlogstuig. „We hebben hon- derd Jeeps moeten kopen, dat was het minst duur. Van over de hele wereld hebben we tanks, kanonnen en vliegtuigen by elkaar gebracht. In de hele wereld is geen zweefvliegtuig meer te vinden dus moeten we ze zelf bouwen". Uiteindelijk moeten de inspannin gen leiden tot een film van ongeveer twee uur en drie kwartier. „Dat kan tegenwoordig", aldus William Gold man, de scenario-schrijver. „Sinds de Godfather (drie uur lang) weten we dat de mensen ook by een lange film blyven zitten, als de film maar boeit. „Goldman heeft het boek Cor nelius Ryan omgewerkt tot een ver zameling van ruim vierhonderd ver schillende scènes. In het script zyn behalve de dialogen ook decor- en andere aanwijzingen opgenomen. Goldman heeft naam gemaakt als de scriptschrijver voor „Butch Cas. sidy" en zeer recent ,A11 the pre sident's men" over de Watergate-af faire. Hy heeft de beschrijving van de luchtlandingen omgewerkt tot spectaculaire scènes, waarin honder den parachutisten (amateurs, maar ook militairen uit verschillende lan den) afspringen met in hun midden camera'lieden die al vallend opna men maken. Regisseur Richard Attenborough (rechts) in ge sprek met producer Joseph Levine tijdens de eerste opnamedag voor de oorlogsfilm 'Een brug te ver' in Deventer. Goldman over de film: „Het is de best voorbereide film die ik tot nu toe heb gemaakt. De omvang van het geheel is verbijsterend: zoveel mensen, zoveel materieel". Eén van de grote moeilijkheden by het schrijven van het filmverhaal, was om het logisch en begrijpelijk te hou den. „Iedereen in Nederland en En geland weet wel iets van de slag by Arnhem. Voor Amerikanen ligt dat anders. De bijdrage van de Ameri kaanse troepen in de slag is nooit goed weergegeven. By het in elkaar zetten van het filmverhaal moest ik zo te werk gaan, dat een Amerikaan se leek het kan begrijpen", aldus Goldman. Daarom moest er zeer streng gese lecteerd worden in het enorme aantal feiten dat Ryan in zyn boek op somt. Desondanks verplaatsen de handelingen zich voortdurend: van Arnhem naar Duitsland, van Duits land naay Engeland, en naar Bra bant. Behalve in Deventer zal ook wor den gefilmd op plaatsen waar echt gevochten is: Nijmegen, de landings gebieden. Amerikaanse en Britse commandanten die de slag overleef den, hebben het script doorgelezen op fouten en foutjes. Producer Le vine hoopt dat zyn film vooral Jon geren zal trekken: „Dan kunnen die een indruk krijgen van hoe het ge weest moet zyn". Met belangstelling en toenemend res- pekt keken we naar de film die de firma Wijsmuller onlangs liet ma ken tijdens het bergen van een enor me ertstanker. Wat een fascinerend bedrijf en wat een durf en volhar ding van de mannen die dit karwei klaarden. Zoiets had een uitzending van 'Mission Impossible' kunnen zijn. Daarom vind ik de recensie van Paul van Beckum hierover zo onbegrij pelijk. Hij had er namelijk geen goed woord voor over. Ik kreeg uit zijn geschrijf de indruk dat hij zulke na- tionalistisch getinte onderwerpen af keurt, het niet kan hebben dat 'het rood, wit en blauw fier wappert' in combinatie met het oranje. En waar om moet er dan in één adem een 'hechte christelijke natie' bij wor den genoemd? En mag de NCRV met het uitzenden van zo'n film niet re kening houden met de smaak van haar leden? Ik ben van mening dat 'onze huidigs gestroomlijnde maatschappij' wel de gelijk ruimte biedt aan tv-uitzendin gen van dit gehalte. Laten er van zulke stoere verrich tingen, die getuigen van groot vak manschap, maar meer films ver schijnen. Daar heeft het Nederland se volk meer aan dan schiet- en sex- vertoningen op de beeldbuis. Dat men 'een unieke kans om de menselijke aspecten van de zeesleperij te ver beelden liet liggen' was een opmer king, die' m.i. kant noch wal raakte. 'Wat waren dat voor mensen, die an no 1976 onder barre omstandighe den vaak met gevaar voor eigen le ven stormen trotseerden?' Mijnheer van Beckum, dat waren mensen, Ne- dei landers, die volbrachten wat ner gens anders werd aangedurfd. Waarom heeft u zich eigeniyk niet in even afbrekende bewoordingen uit gelaten in uw aankondiging van de tv-bewerking door de AVRO van Jan de Hartogs 'Hollands Glorie?' Is die glorie van Holland dan wel goed in uw ogen? L.H. Bokma Nachtegaallaan 14 Leiden. LEIDEN Wanneer je kunt constateren, dat een verrassend groot aantal grappen en „dirty jokes" bij het publiek niet in het verwachte laoheffect resulteren, ben Je automatisch geneigd te veronderstellen, dat het publiek om andere, dan zuiver verbale en dramatische redenen naar het LAK-theater is gegaan. De aan plakbiljetten van de show van de Sadista Sisters vertoonden veel vrouwelijk schoon c.q. bloot, dat in het theater zeer frequent be dekt bleek door body-stockings. Het gedeelte van de bezoekers dat de Engelse taal niet machtig is (de Sadista Sisters en de mu- ADVERT ENTIE Alles over mode, voeding, doe-'t-zelf, bouw en verbouw, interieur, keukens, cosmetica, de tuin, bloemen, vakantie Leuk aangekleed met hapjes en drankjes en veel andere attracties. Kom dat nou 's gezellig samen bekijken. Op de Huishoudbeurs. Dagelijks geopend van 10.00-17.00 en van 19.00-22.30 uur. Ook op Koninginnedag. Op zondagen alleen van 10.00-17.00 uur. Entree f 5,- per persoon. Kinderen tot 14 en groepen boven de 25 personen f 3,50. Gratis parkeerruimte. zikanten komen uit Londen), dreigde dus reeds by voorbaat te leurgesteld te worden. Voor de overige bezoekers gaven de „Sa dista Sisters" vaak rake persifla ges op de geboortecultus, „The Electric Birth", de huwelyks- ceremonie en de seksuele verdwa zingen. „Decadent Taint" was een sprekend voorbeeld van de decadente sfeer, die gedurende de gehele show wordt uitgedra gen. Wanneer men overigens bij na lieftallige en tevens vaak schokkend banale meisjes zeer dubieuze dingen ziet -doen met komkommer en banaan, vraag je Je af. of die banaliteit achter de coulissen wordt voortge zet. Maar daar blijken de Sadis ta Sisters, t.w. Teresa D'Abreu, Judith Alderson, Linda Marlo we en Jacky Tayler een verras send ingetogen indruk te maken. Waarmee weer eens bewezen is, dat het toneel een rechthoekig plankier is. waar decadentie en romantiek hand in hand gaan. De grens van die decadentie en die romantiek is de kleedkamer. De acteurs en actrices anti chambreren daar in de weten schap, dat zij op de drempel staan van twee werelden: het to neel en de zaal. Gisteravond een overvolle zaal, want er zaten ongeveer 280 nieuwsgierigen op elkaar geperst. A. C. KOEKEBAKKER Jr. NEDERLAND I 18.15 I.es Gammas (Teleac) 18.45 TV-informatie voor Spanjaarden (NOS) 19.05 Mash (AVRO) 19.30 Geheimen der zee (AVRO) 20.20 Udo Jürgens (AVRO) 20.40 300 jaar na de Ruyter (AVRO) 21.35 Journaal (NOS) 21.50 De scherpschutter, speelfilm (AVRO) 23.15 Ontdek je plekje (AVRO) 23.20 Ned Astma Fonds (Socutera) 23.30 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.15 Paudus de boskabouter (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 De geheime schatten van de Rode Zee (NCRV) 19.30 Tweekamp (NCRV) 20.20 Journaal (NOS) 20.25 De gebroeders Lautensack (NCRV) 21.20 NCRV-Minivoetbalshow (NCRV) 22.10 Ilier en Nu (NCRV) 22.50 Vanavond het Hoogeveens Christelijk Mannenkoor „HCM" (NCRV) 23.05 Den Haag vandaag (NOS) 23.20 Journaal (NOS) „Ik houd zoveel van dieren, dat ik zelfs een luis die wegzakt in het oorsmeer van Hans Wiegel zou redden". Jan Wolkers was gister avond op bezoek in de KRO-keu- ken van Berend Boudewyn, en bo venstaande zin was een van de eerste die over zyn lippen kwam. Geen slechte tekst in een pro gramma dat zich afspeelt rond het bereiden van een smakelijke salade. En natuurlijk bleef het niet by oorsmeer alleen. Wie Wol kers (of zyn boeken) een beetje kent, zal rich er niet over hebben verbaasd dat de schrijver nog veel meer hartige onderwerpen aan sneed. Met die keuken van Boudewyn is het, in het algemeen, een beetje vreemde zaak. Aan het begin van het seizoen, toen de formule voor dit programma bekend werd ge maakt. dacht ikdit wordt een topper. Dat werd liet niet, om di verse redenen. De affaire drijft uiteraard erg op de gast. Als diens conversatie tegenvalt, dan zakt het programma snel weg. Dat is een paar keer gebeurd, bijvoor beeld met Juliette Greco en met Donald Pleasence. Maar als Je iemand als Peter Sellers over de keukenvloer hebt (ook dat is ge beurd), dan kan er eigenlijk niets meer misgaan. Het gesprek met Jan Wolkers was voor mijn gevoel het beste in de serie, voor zover ik alles gezien heb dan. Een van de belangrijkste redenen is, dat Wolkers zo'n oer- Hollandse spreker is. We weten al lemaal waar hij het over heeft, als het gesprek gaat over Rottu- meroog, Eddy Christian! Gerard van het Reve of Godfried Bo- mans. Dat ligt bij iemand als zo'n Engelse acteur Pleasence natuur lijk heel anders. En hoewel Be rend Boudewijn de Engelse taal uitstekend beheerst, lijkt hij me in gesprekken met „landgenoten" (Nederlanders dus) toch meer op zijn gemak. Jan Wolkers is natuurlijk een heel dankbare gast in een interview- programma: hij praat wel, het kan niet schelen waar het over moet gaan. Over zielige zeehond jes vanzelfsprekend, maar ook over blonde wijven, die door de oermens Wolkers naar zyn hol worden gesleept (dat zou dan het beeld zijn dat „het publiek" van hem heeft), over de criteria en frustraties van sommige litera tuurcritici over geld. religie, doodgaan, kippen, ouderdom, Pe ter Lorre, Jan Cremer, en nog een paar honderd andere onderwer pen. Over kinderen zei hij: „Kin deren zijn het allerbelangrijkste in je leven", een stelling die best nog wat toegelicht had mogen worden, maar dat kwam er niet van. GERARD PAQUES Vanavond om 19.30 uur via Nederland II is de dertigste en laatste uitzending van dit seizoen te volgen van de middel bare scholierenquiz „Tweekamp". In deze uitzending zal wor- de?i beslist wie zich de winnaar mag noemen van deze win- terserie. Tegen elkaar aan treden de teams van het Rijnlands Lyceum uit Wassenaar en het Bisschoppelijk College uit Roer mond. Een kwartiertje relaxen met Udo Jürgens. Dit aldus de AVRO bij de aankondiging van „Udo Jürgens", Nederland I om 20.20 uur. Het gaat hier om een mini-show vaii de Oos tenrijker, uitgebracht door de Duitse Saarldndischer Rund funk. Michiel de Ruyter weer in het nieuws. Ook de AVRO gaat om 20.40 uur op I nader in op de heldendaden van destijds en de positie van Nederland als zeevarende Jiatie van drie eeu wen geleden en de huidige positie. Joop Scheltens tekent voor ,,300 jaar na De Ruyter". DINSDAG 27 APRIL Hilversum I PP: 18.19 Uitzending van het GPV. AVRO: 18.30 Nws. 18.41 Is inflatie onvermijdelijk. 19.00 (S) Kwintet Cees Smal. NOS: 19 15 Accoord. AVRO: 20.00 Vanavond. 22.30 Nws. 22.40 Radiojour naal. 23.00 (S) Kwartet Henk Eiker bout. 23.20 (S) Er floot een vogel in de wei. 23.55-24.00 Nws. Hilversum II KRO: 18.30 Nws. 18.11 Ech. 18.30 KRO: 18.30 Nws. 18.11 Echo. 18.30 (S) Op vleugels. 18.50 (S) Zin in muziek. 19.30 Kerk in meervoud. 20.00 Nws. 20.05 Overweging. 20.15 (S) Kiass. muz. 20.45 (S) Komponist en radio. 2145 (S) Theater 22.35 (S) Klas sieke muziek voor piano. NOS: 23.00 Met 't oog op morgen. 23.5524.00 Nws. Hilversum III NOS: 18.03 De vakaturebank. 18.10 (S) NOS-Maal. VARA: 19.02 (S) Pop- rekonstruktie. 20.02 (S( Nashville. 21.02 (S) Jazz en Blues. 22.02 (S) (P)Opdon der. 23.02 (S) Wachten op middernacht 0.02 (S) Nacht-drle-draai. 2 02 (S) Help. 4.02 (S) De rode dageraad 5.02- 7.00 (S) Truck, progr. voor vracht- wagench auf f eurs. WOENSDAG 28 APRIL Hilversum I TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Kom er maar eens uit. (7.30 Nws. 7.41-8.00 Ak- tua. 8.30 Nws. 8.36-8.45 Gymn. voor de huisvrouw). 10.00 Van Heinde en Verre. 10.30 Nws. 10.33 (S) Toerja-toernee. 11.45 (Sj Café-chantant. 12.26 Med. 12.30 Nws. 12.41 Aktua. 13.00 (S) Een mondje Prams. 13.30 (S) Sport na sport 14.00 (S) Specialiteiten a la carte. 15.00 (S) Close-up. (15.30 Nws.). 16.30 (S) Keerpunt. Overheidsvoorlichting: 17.20 Terzake. TROS: 17.30 Nws. 17.32 Aktua-magazlne. Hilversum II VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn 7.20 In de Roode Cirkel. (8.00-8.11 Nws.). 9.35 Waterstanden. 9.40 School radio. 10.00 Radioweekblad. 11.00 Nws. 11.03 Johan van Minnen - Ombuds man. 11.15 Even „bij" draaien. 12.00 Borger - Centraal. 13.00 Nws. 13.11 Dingen van de dag. 13.25 Een mid dagje stoomradio. 16.00 Nieuws. 16.03 Moordbrigade Stockholm. 17.00 (S) Promenade orkest. RVU: 17.35 We tenschap in beweging. VARA: 17.55 Mededelingen. Hilversum III KRO; 7.02 (S) Drie op Je boter ham. 9.03 (S) Pep-op-drle. 12.03 (S) Drie tussen de middag. 14.03 (S) Pop- kon takt. 16.03 De Hitmeesters. Hilversum IV NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.08 (S) Te Deum Laudamus. 7.3 (S) Preludium. 9.00 Nieuws. 9,02 (S) Onder sohooltljd. 9.30 Theologi sche etherleergang. 1.00 Orkest palet. 12.00 (S) Planowerken uit de Roman tiek. 12.30 (S) Zangers portret. 13.00 (S) In de schaduw van de meesters. 14.00 Nws. 14.02 Hier en nu. 15.00 (S) Muziek voor Dlaghilev. 1555 (S) In kleine bezetting. 1640-17.00 (S) Muz. van eigen tijd. Duitsland I 17.55-18.00 Journaal (Regionaal pro gramma: NDR9.30-10.00 Sesamstraat. 18 00 Sport. 18.30 Akt. 18.45 Zandman netje. 18.55 Nordschaumagazine. 19.26 Frelwillige Feuerwehr. 19.59 Program maoverzicht. WDR: 8 05 Akt. 9.30-10.00 Scsamstrasse. 18.00 Nws. uit Noord- rlJnland-Westfalen. 18.05 lm Wilden Westen, serie. 18.45 Kommissarlat 9. se rie. 19.15 Akt. 19.45 Wltz um 4tel vor 8). 20.00 Journaal en weerbericht. 20.15 Spelprogramma. 21.00 Erinnerung, ge- soeelde dokument. 22.15 Filmportret. 23.00-23.30 Journaal en weerbericht. Duitsland II 17.00 Journaal. 17.10 Filmreportage. 17.40 Akt. en muz. 18.20 Popeye. te kenfilm. 18.35 Die Enterprise. 19.00 Journaal. 19.30 Der afsehenerregen- de Fall des Studienrats Adem Juracek, fi.m 21.00 Journaal. 21.15 Politiek ma gazine. 22.00 Kultureei magazine. 22.45 Journaal. België Nederlands 18.00 Ti-ta-tovenaar. 18.05 Wickie de Viking. 18.30 Informatiebureau. 19.00 Tienerklanken. 19.42 Me<l. 19 45 Jour naal 20.15 My song to you. 20.50 Ge zinsprogramma. 21.40 Naakt onder de wolven. Duitse speelfilm. 23.40-23.55 Journaal met ol.a. Wetstraat. De zetduivel heeft weer toegesla gen. Het boosaardige mannetje heeft namelijk in de krant van gis teren de jonge Mexicaanse bewe gingskunstenares Athenea Baker, die zaterdagavond een voorstelling gaf in het LAK-theater, vlak onder de recensie over haar optreden op 80- jarige leeftijd in een ziekenhuis in New York laten overlijden. Dit is niet juist. Het overlij- densberichtje had betrekking op de pianist Braikowski, een be faamd Chopin-vertolker.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 5