Een degelijk huis? Dan ookeen degelijke RPS-hypotheek! Songfestival: een leuke luchtballon Rijkspostspaarbank ...en gisteren toegelicht /fjft[]|[]| programma ZATERDAG 10 APRIL 1976 "We zullen er alles aan doen om tot het einde toe de indruk te wekken dat we met iets be langrijks bezig zijn", waren de onvergetelijke woorden die Carel Enkelaar van de NOS aan de vooravond van het Eurovisie songfestival sprak. Dat is na tuurlijk de juiste spirit je weet dat Je bezig bent een ballon op te blazen met als enige inhoud lucht, maar omdat er zoveel mensen naar je staan te kijken, die met belangstelling toe zien hoe Je al blazend steeds roder en moeier wordt, moet je er wel voor zorgen dat die ballon er zo leuk mogelijk, en ook zo rond mogelijk uitziet. De mensen moeten oh en ah roepen als ze hem zien opstijgen, en dan mogen ze achteraf wel mopperen dat het allemaal weer niks om de hakken had; en dat die ballon in het niets was ver dwenen voordat ze er erg in had den, maar ze zijn intussen wel allemaal op hun balkon gaan staan om het ding te zien opstij gen. en ze vonden het toch een machtig mooi gezicht, zoals hij daar langzaam tussen de boom kruinen uit het gezicht ver dween. Goed, toen ze weer terug- stapten in hun huiskamer en de balkondeuren weer achter zich dichttrokken, zeiden ze weliswaar rillerig tegen elkaar: 'was dat nu alles"?, maar dat zegt weinig. Het is de mens nu eenmaal ei gen om maanlandingen, zons verduisteringen en sterrenpara des eerst vol gretigheid te bekij ken, en er daarna zijn schouders over op te halen. Was dat nou alles? Ja, dat is nu eenmaal al tijd allés, meer heeft het leven helaas niet te bieden Ik geef toe dat het voor mij ook een raadsel is waarom zo'n Eurovisiesongfestival niet 18 tophits oplevert die binnen een maand de eerste 18 plaatsen in nemen op alle hitlijsten in alle landen van Europa inclusief Is raël, maar het is nu eenmaal niet anders. Het songfestival is niet de vergaarbak van de beste liedjes uit alle deelnemende lan den. maar is wat de televisie be treft bedoeld als een program ma dat veel kijkers trekt dank zij het wedstrijdelement en het nationalisme dat iedereen er in kan uitleven, en wordt door de lichte muziekwereld beschouwd als een handige gelegenheid om enkele topsongs te creëren die het op eigen houtje waars<$ijn- Sandra: nog net in de "bovenste helft. lijki t gehaald hadden. Toch geloof ik dat er ook wat dat betreft van vertekening spra ke is. Vlak voordat 't songfestival zou losbarsten liet de KRO iets zien van de komende Van Speyk show: de zanger Al Jarreau, die zijn liedje van 'begin tot eind mocht uitzingen. "Dan heb. u vanavond toch ook nog een echte zanger gezien", zei Aad van den Heuvel ongeveer. Toen hij dat ge zegd had ben ik even met mijn Eurovisiesongfestivalogen naar Al Jarreau gaan kijken, en halver wege wist ik al dat er niet meer dan een twaalfde plaats in zou hebben gezeten als hij niet geïso leerd, als de belangrijke interes sante ontdekking van de Van Speyk-show, maar als "één van de achttien" op het scherm was ge komen. Had deze Al Jarreau te midden van al die andere zangers en groepjes moeten optreden, dan zouden we hem al gauw een aan steller hebben gevonden, en pre tentieus, en we zouden hem heb ben weggewuifd: vóór hem 17 anderen. Intussen blijft het ietwat raad selachtig, waarom zo zelden de echte topsong van 'n land op het Eurovisiesongfestival wordt gein- Europvisiesongestival wordt geïn troduceerd. Een van de redenen is. dat een topsong wordt gecre- eerd door een topzanger, en dat topzangers zichzelf in zo'n inter nationale carrousel niet graag, voor de leeuwen laten werpen. Wie aan de top staat kan via zo'n Eurovisiesongfestival alleen maiy aan de top blijven, oi in aanzien dalen door 'n schamele 13e plaats je. Verder komt een topsong die al topsong van zichzelf is. in de meeste gevallen tooh weer te recht bij een topzanger, en dan blijft dus hetzelfde probleem van de deelname. Ook is het dikwijls moeilijk te voorspellen of iets zal inslaan of niet, waardoor een song al ver geten is. voordat men in de gaten heeft met een topsong te maken. Door Nico Scheepmaker te hebben. Hoe simpel zou het in theorie niet zijn om aan Mikis Théodorakis te vragen of hij, zo dra hij weer een sirtaki compo neert die even populair zal wor den als de filmmuziek van "Zorba de Griek", dat lied wil bewaren voor de Griekse deelner aan het Eurovisiesongfestival. Maar Ja, Théodorakis weet ook pas zeker of hij een voltreffer heeft gecompo neerd als er 10.000 platen van ver kocht zijn, en dan is het al te laat. Met Domenico Domigno <of hoe heette hij ook alweer) is dat trou wens misgelopen, in de begintijd van het Eurovisiesongfestival. Hij verscheen eerst met "Volare" (en won niet)en daarna met "Piove" (en won 'weer niet), maar het werden wel allebei heel grote in ternationale hits.Zonder dat er sprake hoeft' te zijn van valsspe- len. komen er 'echter allerlei psy chologische factoren bij de jure ring om de hoek kijken. Nederland zal Israël nooit zonder punten naar huis sturen (we ga ven Israël 2 punten», en Israël zal Nederland nooit met lege handen laten staan «we kregen 8 punten) Ierland gaf niet meer dan drie punten aan Groot-Brittannie, een punt minder dan Italië gaf, dat weer 12 punten aan Ierland toe bedeelde. Ierland op zijn beurt gaf 12 pt. aan Italië, dat slechts 1 pt. van Groot-BiMt-annië kreeg Wie weet hebben Italianen en Ie ren een geheel overeenkomende muzikale smaak, maar het kan ook best zijn dat daarbij allerlei onbewuste ondergrondse sentimen ten meespelen, waarvan de jury leden zich, niet eens bewust zijn. Het valt me al jaren op, dat lan den als Portugal en Joegoslavië er steeds net buiten vallen. Ze hebben van zichzelf te wei nig reputatie op het gebied van de amusementsmuziek (des te meer op het gebied van de volks muziek, maar dat telt blijkbaar niet meer), en ze horen ook te weinig bij andere landen voor het vergaren van 'sympathiepunten'. Portugal kreeg van Spanje nul punten en gaf ook aan Spanje nul punten. Voor ons Nederlanders was intussen het belangrijkste niet, of Sandra in de bovenste helft zou eindigen (dat deed ze, op het nippertje), maar of de ballon die we bezig waren met zijn al len op te blazen niet voortijidg zou ontploffen of ineenschrom pelen. Het zat er dik in, met dat riskante, bewegende decor van Roland de Groot, maar zie, alles werkte perfect, en 't resultaat wat 'beeldschoon, fantasierijk en ver rassend. Iedere zanger zong op die manier in zijn eigen decor. Gelukkig kregen we tijdens de entr'act-muziek van The Dutch Swing College band ook nog even het echte stuntwerk te zien van de bewogen beweging die Rolan de Groot had gecreërd, een show van techniek en goede smaak die wat de vormgeving betreft, onbestreden de eerste plaats opeiste van alle voorgaan de Eurovisiesongfesti vallen. Ik heb overigens ook wel kritiek op die vormgeving, en dan doel ik niet op het haperende geluid aan het slot toen Corry Brokken in het luchtledige praatte <dat was een geraffineerde tache de beau- te, expres ingelast om de 400 miljoen kijkers ei-aan te herinne ren dat het allemaal mensen werk was, en dat ze het als een wonder mochten beschouwen dat alles voordien zo vlekkeloos was verlopen», maar op de filmpjes waarmee de zangers, zangeressen of zanggroepjes werden geïntro duceerd. Die leken allemaal als een pot nat op reclamefilmpjes voor si garettenmerken. waarin de ket tingrokers ook altijd door stra ten hollen, of zich van een heu vel af laten rollen om te laten zien hoe fit Je wordt van al dat roken. Waartoe dienen zulke in- troductiefilmpjes? Zij behoren te dienen, om ons de artiest in zijn dagelijkse doen te tonen, om ons kennis te laten maken met de mens achter of in de artiest, zal ik maar zeggen. Wat kregen Niet het huis v studeerkamer schenkende vrc tiest als arties eohter te zien? a de zanger, zijn n zijn thee w, maar de ar- potsendmakend op straat. Dat had dius weinig zin, want zo zagen we hem ook al op het toneel. Soms zou ik wensen dat televisiemensen, voordat ze iets gingen doen, eerst nadachten over datgene wat ze gaan doen. TOP-40 weer naar Veronica HILVERSUM De directie van de TROS heeft het bestuur van de Ne derlandse Top-40 meegedeeld, dat zij het tot oktober lopende contract voor radio-uitzending van de Top-40 niet zal verlengen. Bij het nemen van diit besluit speel de volgens de TROS een rol. dat volgens uitlatingen vam Rob Out de VOO verwacht met ingang van 1 ok tober c-omroep te worden en dan genoeg radiozendtijd (tien uren per week) zaïl hebben om de Top-40 weer te gaan uitzenden. De TROS nam dit programma van Veronica over bij het verdwijnen van het zendschip. Naar Nederland komen nog de ze en volgende maand de onder staande attracties: op donderdag 22 april treedt de Amerikaanse zanger Don McLean op in het Amsterdam se Concertgebouw, de Amerikaanse country-groep Ozark Mountain Dare Devils komt zondag 25 april naar de Koepelzaal van het Sonesta-hotel in Amsterdam, Cat Stevens is zondag 2 mei te zien en te horen in Sport paleis Ahoy in Rotterdam (slechts een exclusief ooncert) en Jethro Tuil tenslotte is met hoofdrolspeler Ian Anderson woendag 5 mei actief in Sportpaleis Ahoy' in Rotterdam. Acket en Moje organiseert deze con certen. Informeer eens naar de aantrekkelijke rente. Bel gratis 0017. Haal een folder in het postkantoor. Schrijf - zonder postzegel - naar de RPS, Amsterdam. uw nationale spaarinstelting NEDERLAND I 15.30 Journaal (NOS) 15.32 Wickie, de viking (KRO) 16.00 De rode autobus (KRO) 16.45 Kunt u mij de weg naar Hameien vertellen, meneer (KRO) 18.15 Sociale verz. (5) (Teleac) 18.45 TV-inf. voor Marokkanen (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Toi, toi, toi btf Ted (NCRV) 20.40 The Eddy Go Round Show (NCRV) 21.35 Journaal (NOS) 21.50 Het lied van de week (NCRV) 21.55 Farce Majeure (NCRV) 22.25 Portret van de sopraan Elisabeth Schwarzkopf (NCRV) 23.15 Van Passie tot Pasen (NCRV) 23.30 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.15 Nederl. voor buitenl. werkn. (Teleac) 18.45 Paulus de Boskabouter (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Wickie de viking (KRO) 19.30 Kareltje Kolderieke Kapriolen (KRO)' 20.00 Journaal (KRO) 20.25 Holiday On Ice (KRO)1 21.15 Glenn Miller (KRO) 21.50 Brandpunt (KRO) 22.30 Gunsmoke (KRO) 23.20 Vastenoverweging (KRO) 23.25 Journaal (NOS) 23.30 WK IJshockey groep A (NOS) ZONDAG 11 APRIL NEDERLAND I 11.00 Eucharistieviering (KRO-RKK) 14.30 Les Gammes - les 33 (Teleac) 15.00 Wetenschap in beweging - les 13 (Teleac) 15.30 Bedreigde landschappen - les 10 (Teleac) 16.00 Journaal (NOS) 16.02 Sesamstraat (NOS) 16.27 Waterpolotoernooi vanuit Amersfoort (NOS) 16.55 Voetbal- en toto-uitslagen (NOS) 17.00 Vesper (IKON) 17.30 Bericht Wilde Ganzen (IKON) 18.15 De eerste 365 dagen uit het leven van het kind - les 12 (Teleac) 18.55 Tv-informatie voor Turken (NOS) 19.00 Journaal (NOS) 19.05 Jongens van de grote weg tv-serie (TROS) 19.55 Op bezoek bij de walvissen - natuurfilm (TROS)' 20.45 Het leven begint bij veertig - tv-spel (TROS) 21.30 Music-all-in-muziekprogramma (TROS) 22.30 Aktua-special (TROS) 23.10 Vooruitzien is ook een beetje terugzien (Hum. Verbond) 23.30 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.25 18.30 18.35 19.00 19.15 20.30 21.35 22.35 23.15 23.45 Woord voorwoord (IKON-RKK) Paulus de Boskabouter (NOS) Rogues Rock - tv-serie (NOS) Panoramiek (NOS) Studio Sport (NOS) Antillen. Verslag uit het Koninkrijksdeel over zee (NOS) Metro's music - lichte muziek (NOS) Journaal (NOS) Frontaal diskussieprogr. (NOS) Muziek om naar te kijken (NOS) Wereldkampioenschappen ijshockey vanuit Polen (NOS)' Journaal (NOS) De IKON, die bekend staat om de meer dan originele reportages waar andere omroepcomponenten vaak niet aan te pas komen, bracht gisteravond een debat met toehoorders en meepraters op de buis met als titel "Een laat uur theologie". In duidelijker termen uitgelegd kwam het er op neer dat de professoren Deurloo en Graafland ieder vanuit zijn ge zichtspunt kwam uitleggen hoe wij Genesis 19. het verhaal over Sodom en Gomorra, moeten uit leggen. Ik ben er niet uitgekomen. Volgens Deurloo mogen homo fielen wel in de kerk, volgens Graafland niet. At mogen wij ze niet meer tot der dood stenigen zoals ïn de Bijbel staat. We moe ten in die gevallen naar wijze op lossingen zoeken, vindt Graaf land. Welke die oplossingen zijn weet ik na deze uitzending nog niet. Ook niet na de vragen van een zich als homofiel bekendma kende spreker ui£ de zaal. De Bijbel blijft een moeilijk boek. ook voor homofielen en theologen. ROELIE MEIJER. Gasten in ,,The Eddy Go Round Show" zijn vanavond om 20.40 uur via Nederland 1 Chris Roberts, Piet Veerman, Maxi me Nightingale, Nick McKenzie en als debuut van de maand Jerry and The Cracks. Vanavond brengt de KRO-tv van 21.15 uur op Nederland II 35 minuten latg de beroemde „sound" terug van de vi de oorlog omgekomen orkestleider Glenn Miller. In het Neder lands Congresgebouto in Den Haag gaf de Glenn Mïllerband onder leiding van Jimmy Hendersen eind vorige maand een exclusief optreden. In „Afusic-All-In" morgenavond om 21.30 uur op I treden behalve professionele artisten (Buddy Greco, Nicole Rieu, Paco de Lucia en Frank Minderaa) ook omroepmedewerkers op. Dit in de Gooische Compagnie met Ferry Maat (piano), Wibo van der Linde (vibrafoon)Massimo Götz (trombone) Paul van Schaik (klarinet), Reinout Weldema (bas), Wini van Schaik (trombone) en Pim Gras (sax). De stelling „Sportvisserij is een vorm van dierenmishande ling" komt morgenavond aan de orde in het NOS-programma „Frontaal". Verdediger is de heer F. J. L. Tikkemeijer, hoofd bestuurslid van de Vereniging voor Bescherming van Dieren. De biologen Dick Hillenius en Midas Dekkers staan hem bij. Tegen de stelling pleit de sportvisser dr. C. Boddeke, die als bioloog is verbonden aan het Rijksinstituut voor Visserij-on derzoek. Zijn medestanders zijn prof. dr. F. J. Verheijen van het Laboratorium voor vergelijkende fysiologie in Utrecht en de heer K. J. Vrijling, burgemeester van Grauw en oud voorzitter van de Hengelaarsbond. 11.59 Bericht 12.00 Nws. 12.10 Echo. NOS: 12.20 Jütl. en verz. platen voor Suriname og. v. 7.00 8.00 Nws. 18.16 Ddn- an de dag. Aansl. (S) VARA- presenteert. 18.30 Boemerang. VARA: 18.00 (S) Ekspress (19.30 Nws.). 19.00 (S) De VARA feliciteert. 21.00 (S) Voor wie niet kijken wil. (22.30 Nws.). 23.55-24.00 Nws. Hilversum U TROS: 18.00 Nws. 18.11 Aktua. PP: 18.20 Uitzending CHU. TROS: 18.30 Tceraktua. 19.00 (S) TROSS-Country. 20.00 Nws. 20.05 (S) Concert a la carte. 21.30 (S) Guitariteiten. 22.00 (S) V,oorden in de avond. EO: 22.30 (S) Laat ons de rustdag wijden. 23.00 (S) Reflector. 23.15 (S) Postludium. 23.55 24.0C Nws. Hilversum III NOS: 18.03 (S) NOS-Maal. NCRV: 9.30 Alet. kerkdienst. 10.45 (S) De andere wereld gen. AVRO: 12.00 (S) (S) Souvenirs. 16.45 Hoe gaat het? IKON: 17.00 Kerkdienst van de Ger. (vrijgem.). kerk. 17.58 Wilde Ganzen. 13.00 (S) Van Klok en Klepel. 18.15 Goede Vrijdag vieren. NCRV: 18.30 Nws. 18.40 (S) Zondagavond. 19.05 (S De laatste der rechtvaardigen. 19.25 (S) Kerkorgelconcert. 20.05 (S) Mu- ÏKOrTó.OO SS; 22„2o5«,S! ?Vt' d»o.lourn. 23.00 Vanavond laat sport. (S) Late date. 0.30 (S) Jazz 1.02 (S) Middernachtblues. 2.02 (S) Bent u daar nog. 6.02 (S) Al wakker. 6.45-7.00 (S) Zonderdagmorgen. ZONDAG 11 APRIL Hilversum 1 lalr klaas, tabel. 10.00 (S) 12.00 (S) PauzeLezing. Hilversum II KRO: 8.00 Nws. 8.10 Overweging. 8.15 Badinerie. 9.00 Nws. 9 10 Waterstan- Laudate. 10.00 Llturgievie- 16.15 (S) Gitaarmuz. 16.25 (S) pianokwintet. MAANDAG 12 APRIL TROS: 7.00 Nws. (7.30 Nws. 7.41-8.00 Aktua! 830 Nws. i 3fc'-8.45 Gymn. voor de vrouw). 10.00 (S) Kabouter-tijd. 10.30 Nws. 10.33 (S) Sphinx, progr. voor de vrouw. RVU: 11.40 Educatief progr. met begelei- iend schriftelijk materiaal. VPRO: 12.00 Piet Ponskaart presenteert (S) Hobbyscoop. 23.25 Pm op zondag. 10.02 Was ik maar nooit getrouwd. 12.02 (S) Klink Klaar. 13.02 (S) Ned. Art. Revue. NOS: 14.02 (S) Langs de lijn. 18.20 lS) NOS-Jazz. 1830 (S) Springplank. 19 02 (S) Tombola 23 02 (S) Voer voor vogels. 1.02 (S) De week in. Hilversum IV Verondca: 7.00 Nws. 7.02 (S Popu- NOS: 9.00 (S) Dlsco- Nws.). 17.00 (S) Populaire 17.55 Med. Hilversum III KRO: 7.02 (S) Drie op Je boterham of andersom. 15.C 15.30 Nws. 15.33 (S) 16.15 De EO deze ht en uitzicht:,gew. 17.00 (S) EO- \A hulpverlening, klein Overheidsvoorlichting voor de landbouw. EO: 17.30 Nieuws. 17.32 Klankbord. NCRV^TOO1 Nws. 7.11 Ochtendgym. I 7.20 Te Deum Laudamusgewijde mu ziek. 7.54 Het levende woord. 8.00 Nws. 8.11 Hier en Nu. 8.25 Muziek in uw straatje. 9.00 Plein Publiek: Kom ver der. leuk dat Je er bent (9.35 Water standen). 10.50 Schoolradio. IIjOO Nws. 11.03 Licht ensemble en zang. 11.25 Draaitafel: lichte muziek. 12.00 Het nuttigen van etenswaren is toegestaan lunchprogr. 13.00 Nws. 13.11 Hier en Nu. 13.30 Onder schooltijd. NOS: 4.50 Den Haag de/e week. 15.00 Kijk 7.02 (S) Groot middag: Philadelphia Orkest Akt. 19.15 Amusementsprogram. 19.58 Programmaoverzicht. WDR: 18.30 In- Ie middag: Joost mag niet eten. 14.03 SuUoJourn. 14.06 (S) Pop-Kontakt I. (S) Pop-Kontakt II. 10.03 (S) J.50 Kurz 20.00 Journaal en weerbericht. 20.15 Showprogramma. 21.45 Trekking I te-getallen. Aansluitend: Journaal 0.30-0.35 Journaal. r nicht so lau- 1.50 Sport. 23.05 Faraohim. 0.50 Journaal. ZONDAG 11 APR Duitsland I 4.30 Journaal. 9.36 Rep. York. 13.00 (S) Maak eens nader ken- nls metmuziek voor Pasen. 14.00 Nws. 14.02 Keuren en kiezen: progr. over ons koop- en leefgedrag. 14.30 Aansl. Walzerkrieg, Duitse speelfilm uit 1933. 12.00 Zondagsconcert. 12.50 We- tensch. progr. 13.00 Journ. 13.02 Week- kroniek. 13.45 Kinderprogr. 14.15 Pa- - - moon, Amer. tv-serie. 14.45 Kinder Verkehr. 15.15 Journaal. 15.20 Aktie Zorgenkind. 15.25 Rep. 16.00 Eurotrans- i SS 7.02 Sport 3.15 Bonanza. 19.00 Journaal, pektieven uit Bonn. 19.30 Quiz. 20.15 Candida. 21.35 Journaal en sport. 21.50 Sport. 23.20 Journaal. ZATERDAG 10 APRIL BelgU'-N'eclerlancls 18.00 Kinderprogramma. 18.05 Onder vaders vleugels. 19.20 Leren spelen. 19. Mededelingen. 19.45 Journaal. 20.15 Spelprogr. 21.00 Nieuws in de marge. 21.45 Kruis of munt. 22.35-22.55 Jour- )AG 11 APRIL Kinderprogram. 15.00 ring. 11.00 Da Capo. 11.50 Buit. kom- Hilversum I concert. ZATERDAG 10 APRIL Duitsland I 17.45 Journaal. 17.4818-30 Sport. (Regionaal programma: NDR: 18.30 i Wartet uur bis Voter kommt. 19.00 Kinderprogr. 15.30 Formule 16.30 Filmklucht. 16.55 Task Force Po lice. 17.45 Filmrep. 18.30 Journaal en weerbericht. 18.33 Sport. 19.20 Rep. van buitenl. korr. 20.00 Journaal en w-erber. 20.15 Tatort. 21.45 New York. rep. 22.30 Glashaus Tv intern. 23.15 Journaal en weerbericht. Duitsland n 10.00 Progr, overz. 10.30 Filmportret. 22.25 Journaal Kult. akt. in Vlaanderen. 14.00 Open school. 14.30 Wielrennen. Aansl. Gevar. zondagmiddagprogr. 17.15 Sesamstraat. 17.40 Van Klassiek tot Jazz 18.45 Voor de kinderen. 18.50 The second hundred years, komische f'lm 19.15 Openb. Kunstbezit. 19 40 Med. 19 45 Journaal. 20.00 Sportweek- end I. 20.30 Sammy en Co. 20.55 Dok. sportweekend II.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 5