"Je kunt niet zomaar op een zeepkist gaan staan" GHmnama Kerkdiensten Alles of niets Prof. Verkuyl: "In zending gaat het om de totale boodschap" -r^P,Nr— ZATERDAG 9 APRIL 1976 NOORDWIJK - Als de kerken in Europa afbrokke len, blijft er dan nog wel voldoende draagvlak over voor een voortzetting van de wereldzending? Heeft de zending zichzelf door de voortgaande secularisatie (verwereldlijking) niet op? Prof. dr. J. Verkuyl (68), die vele jaren in missionaire dienst werkzaam is geweest en nu hoogleraar is aan de Vrije Universitiet in Amsterdam, meent, dat het zeker nodig is, in deze beklemmende situatie "tot on szelf terug te keren" en in eigen land te komen tot een réveil, maar dat dit zal moeten gebeuren zonder het ander na te laten. Hij sprak deze week in Noord- wijk voor de interkerkelijke werkgroep Ontwikkelings samenwerking over het doel van de zending in de wereld, mede naar aanleiding van zijn pas-verschenen boek. gevangenen in - bijvoorbeeld - Chili, maar dat niemand zich druk maakt (behalve dan nu Amnesty International) over de toestand in Uruguay waar er veel meer zijn, en in China, waar miljoenen in gevangenschap zitten. Eenzijdig Zending en evangelisatie, zei prof. Verkuyl, sluiten elkaar niet uit en moeten ook niet tegen elkaar worden uitge speeld. Hij erkende - in ant woord op een vraag tijdens de discussie dat er (Amsterdam bijvoorbeeld, met 400.000 bui tenkerkelijken) een "ontstel lend afbrokkehngsproces" aan de gang is en dat christenen in Azië, Afrika en Latijns Amerika Nederlandse christenen vragen stellen over deze uitholling van het christenmom in de zen- dingdrijvende landen. "In Djakarta met zijn zeven mil joen mensen had ik het gevoel, dat de mogelijkheden voor de evangelieverkondiging voor het grijpen lagen. Terwijl wij zitten met een afnemend élan en een sterk gevoel van on macht". Prof. Verkuyl deelde mee, dat een aantal kerken volgende jaar een grote zendingsactie gaat voeren in Nederland zelf. VertrekIn bepaaid deien van de wereld wordt steeds meer en luider de kreet "Mis sion, go home" (zending, ga naar huis) gehoord. Wat zit er achter deze uitnodiging om te vertrekken? Prof. Verkuyl zocht de oorzaak in de overheersende positie van westerse zendingsmensen, die de kerken in de zendingsgebie- den de kans ontnemen hun volwassenheid en zelfstandig heid te beleven. Voorbeelden zijn Latijns Amerika, dat wordt overstroomd door Noordame- rikaanse zendingsorganisaties, en Afrika, waar dochterkerken door blanke kerken worden ge koloniseerd. Maar de zendingsman Verkuyl liet ook de keerzijde zien. Nige ria bijvoorbeeld vraagt nu om 250 westerse zendingsonder wijzers, Ethiopië om 70, Mo zambique om 25 universitaire docenten en Ghana ook om een aantal bekwame mensen op verschillend gebied. Prof Verkuyl ontkende dat in de zendingswerkelijkheid de proclamatie van het evangelie is ingeruild voor de dialoog met andere godsdiensten. Maar verkondiging gaat volgens hem altijd via de dialoog. "Je kunt niet zomaar op een zeepkist gaan staan. Hoe heb ben zendingsmannen als Kreamer en Bavinck zich niet ingeleefd in de mystiek van het Oosten om er vooral dialogisch op in te gaan. Dat is geen ver raad aan het evangelie". Verkuyl noemde drie argumen ten voor een dialogische hou- ding: om misverstanden en vooroordelen op te ruimen, vormen van samenwerking op. te bouwen en de diepste over tuigingen bloot te leggen. Op dat laatste punt zal er meer ge daan moeten worden. Naar aanleiding van een vraag over de zending onder de Joden kritiseerde prof. Verkuyl de statuten van de christlijke ne derzetting Nes Ammim in Is raël, waarin staat dat de be woners zich van proselytisme (bekeringsijver) zullen ont houden. Nu kan men onder prosely tisme verschillende dingen ver staan, maar afgezien daarvan is deze bepaling juridisch al niet nodig, omdat de Joodse grond wet vrijheid van godsdienst er kent, en de staat het op grond daarvan moet respecteren, als mensen van uit hun geloof ge tuigen van Jezus Christus. Theologisch is het, volgens Verkuyl, onjuist omdat in het gesprek met Joden - met volle dige erkenning van wat Joden en christenen gemeen hebben (wet, profeten) - de centrale thema's van het Nieuwe Testa ment (Jezus Messias en het messiaanse rijk) wel aan de orde moéten komen,-wat de Jood ook vanzelfsprekend vindt. Doelend op de vaak negatieve verstandhouding tussen joden dom en christendom in de Prof. Verkuyl: "het andere niet nalaten voorbije eeuwen zei prof. Ver kuyl: "Ik schaam me dood voor mezelf, maar niet voor het evangelie". Over de voortdurende aan drang van kerkelijke zijde op de Indonesische regering om de politieke gevangenen vrij te la ten, liet Verkuyl geen twijfel bestaan. "Er zijn daar nu 30.000 politieke gevangen losgelaten, "maar", zei hij, "daarover berichten de kranten niet". De vrees voor communistische opstanden zag hij als de oorzaak van de kwa lijke overheidspraktijken. Overigens bevreemde het hem wel, dat heel Nderland bekend is met het bestaan van politieke Prof Verkuyl heeft een dik boek geschreven dat een inlei ding wil zijn in de nieuwere zendingswetenschap. In zijn voordracht deze week in Noordwijk ging hij vooral in op wat het doel van de zending is. Die vraag is de laatste t afwisselend beantwoord: zielen winnen voor Christus (met de nadruk op het persoonlijke zie- leheil), het kweken van kerken, die zichzelf kunnen regeren, in hun eigen behoefte kunnen voorzien en zichzelf kunnen propageren, de verbetering van de micro-structuren (social eu vels aanpakken: bouw van wees- en ziekenhuizen, strijd tegen opiumgebruik) en de strijd tegen sociaal en i onrecht. Prof. Verkuyl,die in al deze zendingsvormen eenzijdighe den aanwees, met alle respect overigens voor hun geloofs kracht, inzet en offers, meende, dat het God te doen is om het Koninkrijk in zijn volle breedte en diepte, de nieuwe orde van zaken waarin alle dingen wor den rechtgezet, en om de hele mens en mensheid. De zending zal moeten ingaan op psychische en lichamelijke nood (zij heeft altijd iets gehad, van hospitaalwerk), op de nood van onwetendheid - "wat niet weet, deert wel degelijk!" -, de nood van armoede en hoger en van rassiale discriminatie, op de worsteling om culturele identi teit-jonge kerken willen op ei gen manier het christen-zijn be leven -, maar ook op de nood door dood en vergankelijkheid. "Het zou", aldus Verkuyl, "vre selijk zijn als de kerken in hun zendingsarbeid deze laatste en diepste schreeuw niet hoorden en het leiden van mensen tot Messias verwaarloosden ver- waarloosen. Alle vormen van menselijk onheil liggen binen de horizon van de zending, maar het gaat om de totale boodschap. Wij hebben nu de hulp van de jonge kerken zelf nodig bij de vervulling van deze taak. S. J. DE GROOT De 53-jarige Nijmcgenaar Jacob de Jager .is benoemd tot general officer van de Mormonenkerk, die haar hoofdzetel heeft in Salt Lake City in de Amerikaanse staat Utah. De aanstelling werd be kendgemaakt op de jaarlijkse we reldconferentie van de Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen. De heer De Jager, die sinds 1972 regionaal verte genwoordiger was van de "raad van twaalf apostelen" van de Lat ter Day Saints-church, is de eerste Nederlander die in de rij van gene ral authorities van de Mormonen- kerk is opgenomen. Dr. J. G. B. Jansen (Noordwijk) in Hervormd Nederland: "Christen-zijn wordt een veel dui delijker keuze. Zal de kerk dan niet de contouren van de profeet Elia terugkrijgen, die van de eenzame dwarsligger in een wereld waarin God is uitgebannen?" Voor het eerst sedert tien jaar is het aantal rk priesterstudenten in de Ver. Staten weer toegenomen. De seminaries tellen nu 18.268 stu denten, tegen 17.394 vorig jaar. Tien jaar geleden waren er nog ruim 45.000 studenten. De rk bisschoppen van Portugal voelen niets voor een officiële "cxhristelijke" partij, zo heeft de vooruitstrevende bisschop van Porto, mgr. Antonio Gomes, ver klaard met het oog op de verkiezin gen van 25 april. Het is, aldus Go- mes, niet te verwachten dat de bis schoppenconferentie partijpoli tieke aanbevelingen zal doen. Wel is het mogelijk, dat het episcopaat waarschuwt voor marxistische par tijen. De verhouding tussen kerk en socialistische partij is aanmerkelijk verbeterd sinds de socialisten het recht van de kerk hebben erkend haar leer via de massamedia te ver kondigen.* De orthodoxe Joden in Amsterdam studeren op mogelijk heden om hun erediensten begrij pelijker te maken. De veranderin gen betreffen niet. alleen de inhoud maar ook de duur van de diensten; op feestdagen nemen die wel drie uren in beslag. De Joodse ge meente verwacht, door de nieuwe aanpak ook meer jongeren aan te trekken. ADVERTENTIE Prof. Berkhof twee maanden in Indonesië Prof. Berkhof OEGSTGEEST - Prof. dr. H. Be rkhof, voorzitter van de Raad van Kerken in Nederland, is gisteren voor enkele maanden naar Indone sië vertrokken. De uitnodiging voor zijn verblijf daar kreeg hij van •een viertal protestantse theologi sche hogescholen. Hij zal er gast colleges geven, werkweken leiden, spreken op cursussen voor predi kanten en in kerkdiensten voor gaan. Dit werkbezoek is georganiseerd door de Indonesische Raad van Kerken en wordt mede bekostigd door de hervormde zending in Oegstgeest en het gereformeerd /.endingscentrum in Leusden. De werkweken hebben 'vooral plaats aan de SPT, de protestantse theologische school in Jakarta, de theologische opleiding Duta Wa- car.a in Yogyakarta, de theologi sche faculteit te Pematang Siantar van de Noord sumatraanse Nomensen-universiteit en de theo logische hogeschool te Ujung Pan- dang (het voormalige Makassar) op Zuid-Sulawesi. Een mogelijke verlegging van de Indonesische werkperiode van de Leidse oecumenicus met een stu dieweek met lectoren in Sukabumi, in West-Java, tot na midden juni is nog in voorbereiding. LEIDEN - Herv. Hoog! kerk 10 ds Reyenga Ldorp. 11.45 oec. stud, dienst; Marekerk 10 ds. De Jong, 5 ds. Bouman Katwijk; Mar.kerk 10 ds. v. Achterberg; Koriingsk. 10 ds. Steenstra, open-deur-dienst; Bethl.kerk 10 hr. Bakker; Bevr. kerk 9 ds. Boogert en ds. Wagenvoorde; Vredeskerk 10 dr. Lamping; Waalse k. 10.30 ds. Ribs; Acad. Z. 10 ds. Brederveld; Diacon.huis 10-30 ds. De Wit Lisse; oec. werkplaats 5 sa- menk. (Plantage 16); jeugdkapel Vredeskerk 10 hr. v. Duuren; jeugdk. G. Herder 10.30 hr. Rob bers; Merenwijk 10 pastoor v. Well. Geref. Kerk Zuiderk. 10 en ce ds. ds. Sljtsma HA; Petrakerk 10 ds. v. Santen S.heim, 5 ds. Hortensius; O. Vest 16 ds. Koolstra, 5 ds. Post f s morgens ook met doven. HA); Mar.kerk 10 ds. v. Achterberg, 5 ds. Koolstra; Bevr.kerk 10.30 en 5 ds. Boven berg; Groenhoven 10 ds. Koolstra; Bevr.kerk 10.30 en 5 ds. Bovenberg; Groenhoven 10 ds. Flinterman HA; De Mirt 10 hr. Spijker; Mieren- gem. Groot Leiden (Herengr. 70) 8.30 en 5 dienst. Geref. K. Vrijgem. 10.30 ds. Hidding, 2.30 ds. v. d. Haar. Chr. Geref. K. 10 ds. Verhage, 3 ds. Carlier. Geref. Gem. 10 en 4.30 ds. Boog aard. Geref. Gern. in Ned. 11.30 en 5.30 lees- ■dienst. Evang.-Luth. Gemeente 10.15 ds. Hap pee. Doopsgez.-Remonstr.Gem. 10.15 dr. ,Meijerijng. Baptistengem. 10 ds. v Mameren. Evang. Chr. Gemeenschap lOhr. Dikkes. Zen dingswerk Middemuchtsroep, Zoetenv s. 21, 6 nam. Evangelisatiecentrum Zijlsingel 2-10 evang. Zijlstra, dinsdag 8 bidstond. Nieuw- AposteL Kerk 9.30 en 4, woensd. 8. Christian Science, Steer.sch. 6,10.30 Kerk van J. Chr. v. d. H. d. Laatste Dagen, Steensch. 6,10.15 Pink- stergem O. Rijn 3. 3 ds v. TwiUert Vrij-Kath. Kerk 10.30b. mis. Oud-Kalh Kerk lOh. mis. RK kerker. Haagweg zat 7. zond. 9. 10.45. 12 en 6 30; Steenschuur zat. 7. zond. 10. 11.30.6 en 7; Lammenschans zat. 7. zond. 9, 10.30, 12 en 6; HaarLstr. zat. 7. zond. 9.30, 10.45, 12 en 6.30, Rijndijk 281 - zat. 7. zond. 9.30 en 11.30; Boshui- 15; Herensin- stra. Boskoop, voor donderdag zie herv. gem.. De Bron 9 ds. Dijkstra, 6.30 ds. De Ruiter, voor donderdag zie herv. gem. Geref. K. Vrijg. 9.30 leesdienst 2.45 ds. De Vnes. Geref. K. Vrijg. BV (kantine Binnenhaven Eikenlaan 223) 9.30 ds. Waagmeester Den Haag. 4.30 hr. Moll erna Chr. Geref 9 30 dienst. 2.30 ds. v. d. Ent Oud-Geref. Gem. 9.30 en 4. Baptgem.. 10 ds Koekkoek. 6.30 ds. Koekkoek in Nabij; Noord (Sportlaan) 10 hr. v. d. Steen. Volle-Evangeliegem. (Kin dervreugd) 10 hr. v. Leeuwen Leger des Heils 10 en 7.30. Mol prot. K. 9.30 mej. ds. Nussy. MoL Evang. K. 11 ds. Sitanala. RK kerken- Bonifa- cius zat 7. zond. 8.30, 10 en 11.30: Pius zat. 7. zond. 9,10.30 en 11.45; De Bron 6.30; zond. 9 en BENTHUIZEN - HG 9.30 ds. v. d. Peut Rens- woude, 6 ds. Der. Dikken. GG 9.30 leesdienst, 7 ds. Boogaard Leiden. BODEGRAVEN - HG Dorpskerk 10 ds. Droogers, 6.30 kand. Lammers; Salv.kerk 10 ds. v. Embden, 6.30 ds. De Vreugd; Bethel.kerk 9.30 ds. De Vreugd, 6.30 ds. Sjollema van Tuil. GK10 en 6.30 ds Buitenhuis. BOSKOOP - GK 9 30 ds. Oegema Monster, 5 ds. Winter Den Haag; De Stek 11 ds. Stelwagen. CGK 9.30 dienst, 3 ds. Ribbers Den Haag. RK kerk zat. 7, zond 8.45,10 en 11.30; Ontmoeting zat 5.30, zond. 10.30. HAZERSWOUDE - HG 9.30 en 6.30 ds. Geert- sema. GK 10 en 5 ds. Versluys HA RK Michael zat 7, zond 9; Bemardus zat 7, zond. 10.30; Haz-dorp zat 8.10 en 11.30. HILLEGOM - HG 16 DS. V Bruggen. 7 ds. Boonstra. Geref. K. 10 ds. Pouwels. 5 ds. v.d. Leer CGK 10 EN 5 DS. V.D. Kamp HA. RK Martinus zat. 7. zond. 8.30, 10. 11.30 en 12.45; Jozef zat 7. zond. 8.30. 10 en 11-30. HOOGMADE - HG 10 DR. V. Vliet. RK zat. 7. DE KAAG - HG lOds. Carstens. ook 7 u. dienst RK. zat 7 zond. 8 er. 10. KATWIJK AAN DEN RIJN - HG Dorpshuis 10 en 6 ds. Teygelei HA, Ontm.kerk 10 hr. Kaaten- berg V.SCHOTEN. 6.30 DS. V.D. Bogerd R.BURG. Geref. K. 9 EN 5 DS. Vrolijk H>. RK. zat 7, zond. 9.30 en 11.15. KATWIJK AAN ZEE - HG Nieuwe K. 10 ds. Vroegindewey, HA, 6 ds. Vink. HA; O. Kerk 10 ds. Koeleman HA, G ds. v.d. Bergh, Rdam; Ich- tusk. 10 ds. Boer HA, 5 ds^Catsburg; Pnièlk. 9.30 ds. Catsburg HA, 5.45 zang, 6 ds. v. Niel R.burgjeugddienst; Gr. v. Pr.school 10 ds. De Vos; Overduin 2 ds. Baas. GK Vredesk. 10 ds. Bouma HA. 5 ds. De Vries HA; Triumfatork. 10 ds. Pijlman HA. 5 ds. Pylrr.an HA.Geref. K. Vrijg. 6 30 en 3 ds. Hoff Geref. K. Vryg. BV 10 ds. Roukema, 7 ds. Smit Vlaardingen. Chr. GK 10 EN 5 DS. V.D. Ent. VoUe-Evang. Gem. 9.45 (Voorstr. 1 .Leiderdorp - Dorpskerk 10 ds. Meinesz opga ven in Ontmoeting is onjuist); Hoofdstraatkerk 10 mevr. Sjysling, 6.30 ds. Slob O.geest; Schep- pingskerk 9 ds. v. Loenen. 10.30 ds. Geursen en ds. v. Loenen, 5 as. Slob O geest; Dorpskerk 3 ds. Bovenberg Leiden, met geestelijk gehandi capten. Baptgem. 19 br. Harland HA, 5 br. Stringer. RK zat 7, zond. 8.30,10 en 11.30. LEIMUIDEN - HG 9.30ds. De Vree. GK 9.30 EN 7 DS. Hoonstra HA RK zat 7, zond. 7.30,9.30 LISSE - HG gr. kerk 10 ds. v.d. Velden, 7 ds. Modderaar Waddinxveen, herv.-geref. jeugd dienst; Paulusk. 10 ds. Oostinga. GK 10 dienst CGK 10.30 ds. Rebel. 5 ds Biesma. GG 10 EN 4 Leesdiensten. GK Vrijg. 10 en 5 ds. Simpelaar. GK Vnjg. BV 10.45 dienst 5 ds. Waagmeester. OGG 9.30 EN 3. Aktie Kruistochten maand. 8 ds. Gravendeel. RK Agatha zat. 7, zond. 8.30,10 en 11.30; Poelhuis zat. 7 zond. 9 en 11.30; Maria zat. 7. zond. 8.301011.30 on 5.30. Engelbew. zat 7, zond. 7.30 9.30, 11 en 5.45. NIEUWKOOP - HG 0.30 DS. Bronsgeest, 6.30 NIEUWVEEN - HG 9 30' ds. Kaai. 6 30 ds Stolze van Urk. GK 9.30 DIENST. 7 DS. V.D. Ree Alphen. RK ZAT. 7, ZOND. 9 EN 11. NIEUW-1 Den Harder. GK 9.30 ds. Popma, 4.30 ds. Has- per. CGK 9.30 en 3 ds. Steenbergen Groningen. OEGSTGEEST- Linden; Pauluske hr. Verzijden, 7 dienst gem. Bons jcugdkerk. GK 10 ds. centv. 7 ds. v. Reenen. G. dienst 3ds. Simpelaar. GK 1 DS. V.D Berg. Volle-Evan. hr. v.d. Brugge Den Haag. f zat 7. zond. 10 en 12; Boni ZEE-HG Hoofdstr. 10 en 5 ds. Keuning; De Rank 10 ds. v. Eyk Gouda, 3.30 ds. v.d. Bergh Rdam GK. 10 DS. De Vnes WETERING-HG 9.30 ds. iS. Cziria, 6.30 ds. v d. Hel- 15 april 7.15 DS. Cossee NOORDW1JK-BINNEN - HG gr Jansen. GK 9.30 ds. Wamink, 5 d kenburg; v.d. B.-st. ds. Wamink, 10 en 5 dr. ROELOFSARENDSVEEN - F 6.30 ds.I NOORDWÏJKERHOUT - HG 10 dr. Streef- land; De Zilk 10 hr. De Wilde Haarlem. RK Jo- zef zat 7, zond. 8, 10, 11.30 en 6 Viktor zat. 7 zond. 8.9.30,11 en 6; De Zilk zat 7. ZOND. 8 30. 7.30, tG - HG gr. H gerd; Bethelkerk 9.30 er trak. 9.30 ds. Damsma, i 30 en 5 ds. v.d. Bo ds. v. Niel. GK Pe- l Huisman; Itnma- gelz 8.30.9 0 ds. Wolthaus, 7 ds. Bronsgeest. GK 10 hr. Tenyenhuis. 6 30 ds. v. Harmelen^GK 930 di«wf2.30 ds. Westennk - HG 9 30 ds. Den Harder. Doops- gez. 10.30 mej. Luikinga Haarlem. ALPHEN AAN DEN RIJN - HG Adventkerk 10 ds. Hanemaayer, 5 ds. Lans A.dam; Kruis kerk 6.30 ds. Hanemaayer HA; Opstk. 10 ds. Fokkema, 6.30 ds. Fokkema HA; Nabij 10 ds. Bogers jeugdkapel; Witte Donderdag in Nabij 7.30 nam. ds. Bogers en ds. v. Harmeien HA; G. Herderkerk 9 dr. v. Santen, donderdag 7.30 ds. Hoogendijkends De Ruiter HA; De Bron 10.30 dr. v. Santen, 5 ds. Verploeg, 6.30 passiedienst, donderdag 7.30 dr. v Santen en ds. v. d. Ree HA; Oudshoomsekerk J0 ds. Ort Sionskerk 9.30, ds. Riinsburger A.foort, 6 30 ds. Verploeg. Geref. K. Mar.kerk 10 kand Den Braber Breu- kelen, 6.30 ds. v d. Heiden; Salv.kerk 10 ds. v. Harmeien, 6.30 kand. Den Braber; Noord G Herderk. 10.30 ds. De Ruiter, 6 30 ds. Dyk- Dat is een verschrikkelijke armoede, als je behoort tot de mensen van "alles of niets". Ik bedoel niet de mensen die en thousiast zijn, of de doorzet ters. Ik bedoel de categorie van "hollen of stilstaan". Eerst ergens vreselijk mee dwepen en het later volledig vergui zen. Eerst is er geen beter, geen volmaakter mens dan die éne, maar kort daarna is er geen verschrikkelijker on mens dan hij. Een club, een vereniging, een school, een ge loof of noemt u verder maar op, zijn eerst gewéldig - maar een tijdje later hoor je: "waar deloos, voor mij hoeft het niet Gelijkheid Mensen die zo zijn, herkent u spoedig. Want het herhaalt zich altijd en overal weer. Zo zijn ze in hun vriendschappen, in hun liefde, in hun werksi tuatie, in hun studie, in hun kerk. U zult vragen: "is dat zo erg? Natuurlijk, voor die mensen zelf is het niet fijn dat ze altijd weer hun hoofd stoten. Maar ze doen toch niemand kwaad? Waarom erover schrijven."? Ik betwijfel of het wel zo on schuldig is. Waarom zou dit "alles of niets" anders zo fel oplichten in het lijdensverhaal van Jezus? Van Palmzondag tot Goede Vrijdag lijkt het ge beuren ingeklemd te zijn tus sen een massaal hollen of stil staan. Eerst heeft de massa ge juicht en "Hosanna" geroe pen, toen Jezus de stad bin nentrok. Diezelfde menigte heeft vijf dagen later ge schreeuwd: "kruisigen, krui sigen"! Hollen met palmtak ken bij de intocht en stilstaan bij de executie op Golgotha. Eigenlijk is het tekenend voor hoe het Jezus al die jaren is vergaan. Men zette hem op een voetstuk of meh liet Hem val len. En wat is erger? Bij geen van beide wordt iemand wer kelijk gekend. Jezus bejubeld en Jezus verguisd wil zeg gen: Jezus niet gekend; geen werkelijk contact. Zoals hij naar de mensen kwam, op voet van gelijkheid, van mens tot mens, is Hij niet verstaan. Een God of een demon zag men er in. Dat in een kwets baar en sterfelijk mens Gód tot ons komen zou - wie zag Bovendien: de toenmalige mensen van "alles of niets" wilden een directe en totale verandering van alles op aarde - en anders liever niets. De tussenweg van een langzame en verborgen doorbraak van liefde in de wereld hebben ze niet willen zien. U kunt het misschien uit eigen ervaring meevoelen. Als er mensen om u heen zijn die u op een voetstuk zetten en ver heerlijken, voelt u zich dan niet steeds ongelukkiger wor den? Zo ben je immers niet? En voel je niet dat dit zo ge makkelijk omslaat naar het andere uiterste van de vergui zing? Van "hosanna" naar "kruisigen" is maar éen stap. In beide gevallen word jé be nadeeld, geschaad en kom je niet tot je recht. Zoals ook in de opvoeding van kinderen verwennen en verwaarlozen hetzelfde negatieve effect Hollen of stilstaan, alles of niets - is het wel zo onschul dig? Deze week belde iemand mij op naar aanleiding van het stukje van vorige zaterdag. Hij zei: "Ik ben niet kerkelijk, maar ik geloof wel dat Jezus ons een heel stuk voor is". Toelaat Dat leek me erg waan Jezus is niet een verhaal uit het verle den. maar eigenlijk toekomst Hij leeft ons voor hoe het wor den kan en worden zal. Een leven waarin Gods liefde gestalte kan krijgen. Daarin kénjeelkaarecht. De armoede van geen werkelijk contact van dwepen of verwerpen, hoort daar niet thuis. Zoals een bijbeltekst zegt "dan zal ik ten volle kennen, zoals ik zelf gekend ben" 1 Cor. 13:12). Daarvan spreekt ook deze stille week tussen "hosanna" en "kruist Hem!", anno 1976. J. Happee Cobetstraat 51, Leiden telefoon 131966. nuel 9.30 ds. Huisman. 5 ds. Baayen; Mar.kerk 9.30 ds. Baayen. 5 ds. Damsma. GK Vrijg. 10 en 5.15. CGK S.30 en 5 ds. Westerink Nunspeet Cs morgens HA) Evang. Chr Gem. 10 ds. Agte- reek (aula mavo). RK Gemeenschap (aula Tuinbouwschool) zat. 7. zond. 10.30. RIJPWETERING - RK zat 7 zond. 7.30. 9 en SASSENHEIM - HG 9 en 10 30 ds. Westra. 7 ds. Brokerhof Voorhout. GK 9.30 DS. Gesink, 5 ds. v. Santen CGK 9 ds. Rebel. 5 ds. Drechsler Haarlem RK zat. 7. zond. 8. 930 en 11. TER AAR - HG 9.30 ds. Lindenburg. 6.30 ds. v d.Berg Den Haag. GK 9 30 en 6.30 ds. Beze- mer, HA. RK Langeraar zat. 7. zond. 6.9.3011 en 12.15. VALKENBURG - HG 10 ds. Overgaauw, 6.30 PS. De VOS (HA). GK 9.30 en 6.30 ds. Rooze. GK Vrijg. 9.30 dienst, 5 ds. HfT. Kapel vlieg- VOORHOUT-HG Dorpskerk 10 ds. Meyering en ds. v.d. Schoot; 7 ds. Meijering; Hulp en Heil 10 ds. Lentz; aula Noord-Hofland 9.30 vic. Bijl; kapel Rijndijk geen dienst. GK 8.30 en 10.30 ds. De Zeeuw HA, 5 DS. Swierts van Koudekerk. GK Vrijg 10 en 5 ds. De Graaf Heerlen. RK Laurenüus zat. 7, zond. 8.30, 10.30 en 12; aula NH 11; M. Godskerk zat 7. zond. 8,10 en 11.30. WADDINXVEEN - HG Brugkerk. 10 ds. v. Ma- lenstein Veenendaal, 6.30 ds. Veldhuizen Wa penveld; Hoeksteen 9.30 ds. Veldhuizen, 6.30 ds. Verboom; Bethel 9.30 ds. Verboom, 5 ds. v. Malenstein; Immanuel 9 30 ds Flink, 7 ds. Quartel Gouda. GK Kruiskerk 9.30 ds. v.d. Ree Alpken. 5 ds. Modderaar Ontm.kerk 10 ds. DS. Koekkoek. Oud-geref. Gem. 5.30 leesdienst Chr. Afgescheiden Ge- 9 30 en 5 ds. Verloop. Volle-Evang. 1.30 hr. vd. Heyden. RK Ontm kertr zat 7, .30. 11.45; 6.30; Viktor zat. 7. zond. 10. - HG 10 ds. Den Tonkelaar. RK zat 7. zond. 8.30. 10 EN 11.30. WASSENAAR - HG Dorpskerk 10 dr. Freder- ikse, 4.30 ds. Colyn Krimpen a.d. IJssel; Kie- vietkerk 10 ds. Wiersma; Messiaskerk 10 ds. v. Zanten; Dorpscentrum 9.30 ds. Verploeg Alp hen. GK 10 prof dr. Berkouwer Voorhout, Sds. Schelhaas Delft; Zuid 10 en 7 ds. Ovenfuin VeenendaaL NPB 10.30 prof. dr. Speena Wei land Rdam. WOUBPUGGE- HG 9.30 en 6.30 ds. Blenk. GK 10 e 9.30 DS. Huizebosch. 6.30 ds. Cziria O.wetering. RK z I 10. ZEVENHOVEN - HG 9.30 ds. Nicolai. GK 9 30 ds. v'd. Veen Amstelveen. 7 ds. Bakker Amstel veen. RK zat. 7. zond. 9 en 10.45. ZOETERWOUDE - HG 10 ds. Schoch. RK Janskerk zat 7.30, zond. 7.30.9.30 en 11.30; Chr. Dienaarkerk zat 7. zond. 8.30. 10, 11.30 en 6; Ryndyk Meerburg zat 7. ZOND. 10. 12 EN 6. ZWAMMERDAM - HG 10 en 6.30 ds. Mostert GK 10 ds. v.d. Heiden, 6.30 ds. Huizebosch Woubrugge.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 4