„Zig zig" voor heren in ruil
voor een
buitenhuis
S tuiltjes niet 'n uitsmijter,
psalm 119 en een borrelglas
Watergate
in première
msmm
Catherine Deneuve en Bernadette Lafont op de tippeltoer
„Hang'em high"wel
hard maar onecht
JUBILERENDE KOSTER DIETZ VERLOOR NIET ZIJN STREKEN
"Zig zig", wat is nou eigenlijk
"zig zig"?, vraagt een van de klan
ten in een Parijs cabaret zich af
bij het horen van het liedje van die
I naam'door twee mooie meiden (Ca
therine Deneuve en Bernadette La-
font). Je zou kunnen zeggen dat "zig
zig" staat voor alles wat deze char-
j mante dames hun vriendjes te bie-
j den hebben. En dat is heel wat. Be-
j halve schoonheid, zijn ze spran-
I kelend en humoristisch dus hun
"bijverdienste" loopt erg'goed. En
dat moet ook, willen ze over een paar
Jaar hun buitenhuisje helemaal af-
WASHINGTON (AP)
Zondagavond gaat in Washing
ton de première van de film
"All (the president's men" die
het verhaal vertelt van de twee
verslaggevers (van de Was
hington Post) die de hele af
faire Watergate hadden ont
huld.
De opbrengst van de avond
gaat naar een goed doel en de
plaatsen kosten. 25 dollar per
stuk.
De grote zaal van het Kenne
dy-center was dinsdagavond al
uitverkocht.
Vooral van journalistieke zij
de is de belangstelling zeer
groot maar het aantal perso
nen dat de voorstelling kan bij
wonen zal beperkt zijn.
De verslaggever Bob Wood
ward wordt uitgebeeld door
Robert Redford en Dustin Hoff
man speelt reporter Carl Bern
stein.
gebouwd zien. Via de heren, die zich
bij de dames verpozen krijgen ze het
bijna voor elkaar: de architect biedt
,ze voor hun "zig zig" een ontwerp
aan, de loodgieter maakt hun sani
tair compleet en zo zijn er nogal
wat klanten die hun huisje' aankle
den.
Een zoete droom voor de mooie
Marie en de donkere Pauline. Twee
hartsvriendinnen die door het leven
zingen en dansen op weg naar hun
doel.
Zo lijkt het, maar de werkelijkheid
zal het trieste tegendeel bewijzen.
Pauline raakt verwikkeld in een ont
voeringscomplot. Marie zal haar
onbewust de dood injagen.
Een door Laszlo Szabo goed ver
filmd gegeven. Weinig pretentieus,
dat wel, maar toch heeft hij met
behulp van twee goede sterren iets
weten te maken, dat boven de mid
delmaat uitsteekt. Dat hij een zekere
spanning teweeg heeft proberen te
brengen door die ontvoeringszaak, is
begrijpelijk. Toch had zijn uitwer
king beter gekund. Voelt Pauline
zich werkelijk zo aangetrokken tot
de leider van het complot, of speelt
ze uit angst het spelletje mee? Werd
de ontvoering op touw gezet om
een hoop geld te bemachtigen, of
is het uit ideële overwegingen ge
beurd? Pas aan het slot wordt de
houding van de ontvoerder enigszins
verklaard uit zijn tirade tegen politie
en maatschappij. Maar of dat de be
weegreden is geweest, blijft een
vraag.
Niettemin blijft "zig zig" het aan
zien waard, niet in het minst door
de grappitre cabaretscènes van de
twee lieftallige snolletjes.
Titel: "Zig zig" ("Op de tippel
toer")regie: Laszlo Szabo; hoofd
rollen: Catherine Deneuve en Ber
nadette Lafont; theater: Studio; 18
jaar.
Clint Eastwood op archief foto
met wijlen Gil Favor in „Raw-
ANNEMIEK RUYGROK hide".
Blijvers
TRIANON „De klokkeluider
van de Notre Dame", een oude
film met Charles Laughton in de
rol van de arme klokkenluider,
die ook maar een mens is.
Terug in Leiden
LUXOR ,My name is nobody".
CAMERA „De kanonnen van
Navarone"
Kiindermatinee
Nachtfilms
CAMERA „Warholts' Franken
stein".
REX „Aan de deur wordt niet
verkracht".
Goede films
in andere steden
„L'Histoire d'Adèle H" (van
Francois Truffaut met Isabelle
Adjani), Alhambra, Amsterdam.
„Dog day afternoon" (Al Pacino),
Tusohinski 2, Amsterdam.
„The chase" (van Sam Spiegel
met Marlon Brando, Robert Red-
ford en Jane Fonda), Desmet.
Amsterdam.
„F for Fake" (Orson Welles),
Leidsepleintheater, Amsterdam.
„Une part ie de plaisir" (Claude
Chabrol), Oscar, Rotterdam.
„Sherlock Holmes' jongere broer"
(Gene Wilder en Marty Feldman),
Lijnbaantheater, Rotterdam-
Haagse bioscopen
Lady", dag. 2.30, 7.00 en 9.30 uur,
zo. 2.00, 4.30, 7.00 en 9.30 uur. 14
Jaar.
APOLLO 2: „Woeste Hoogten",
dag. 2.00, 7.30 en 10.00 uur. zo. 2 30,
5.00, 7.30 en 10.00 uur. 14 jaar.
ASTA: „De slag om de Pacific*,
das. 2.00 en 8.00 uur. 14 jaar.
BIJOU: „Sherlock Holmes' slim
mere broer", dag. 2.00, 7.30 en 9.45
uur. zo. ook 4.15 uur. AL.
CALYPSO: „Die Zauberflöte",
dag. 8.00 uur. AL.
CAMERA: „Inserts", dag. 3.15.
7.15 en 9.30 uur, zo. ook 4.30 uur.
18 jaar.
CINEAC: „Het monster leeft",
dag. 5.30, 7.30 en 9.30 uur. 18 Jaar.
CORSO: „Emmanuelle2, de anti
maagd", dag. 2.00 en 8.15 uur, za.
2.00, 7.00 en 9.15 uur, zo. 2.00, 4.15,
7.00 en 9.15 uur. 19 jaar.
DU MIDI: „Obsessie", dag. 8.15
uur, vr., za. en zo. 7.00 en 9.30 uur.
18 jaar. 1
EURO: „El Cid". dag. 1.30 en 7.45,
dag. 1.30 en 7.45 uur. za., zo. en
woe. 3.45 en 7.45 uur. AL.
FLORA: „De prostitutie profi
teurs", dag. 2.00, 7.00 en 9.15 uur.
18 jaar.
METROPOLE: „Mahogany", dag.
2.00, 7.00 en 9.30 uur. 14 Jaar.
ODEON 1: „Bloedlink", dag. 2.00,
6.45 en 9.15 uur, zo. 1.45, 4.15, 6.45
en 9.15 uur. 18 Jaar.
ODEON 2: „The Poseidon adven
ture". dag. 2.00. 6.45 en 9.15 uur.
zo. 1.45, 4.15, 6.45 en 9 15 uur. 14
jaar.
OLYMPIA: „Some like it hot",
dag. 2.00 en 8.00 uur. 14 Jaar.
PASSAGE: „Big Bos", dag. 2.30.
7.00 en 9.30 uur. za. en zo. 1.30.
4.00. 7.00 en 9.30 uur. 18 Jaar.
REX: „Genadeloos", dag. 11.30.
1.45, 4.00, 7.00 en 9.30 uur. 18 Jaar.
ROYAL "70: „Dinosaurussen re
geerden de wereld", do. en zo. 2.00,
7.00 uur, di. en woe. 2.00 uur. 14
jaar.
ROYAL; „De eenarmige zwaard
vechter", do. t/m zo. 2.00. 7.00 en
9.30 uur, ma. t/m woe. 2.15 en 8.00
uur. 18 jaar.
STUDIO: „De Sexsecte der zwarte
nonnen", dag. 2.15. 7.15 en 9.30
uur. zo. 1.30, 4.00, 7.15 en 9.30 uur.
18 jaar.
STUDIO 2000: „Jaws", dag. 7 00
en 9.30 uur, do., vr., ma. en di. ook
2.00 uur. 14 jaar.
DE UITKIJK: „La femme aux
bottes rouges", dag. 7.00 en 9.30
uur.- 18 jaar.
VRIJDAG 2 APRIL 1976
Catherine Deneuve (rechts) en Bernadette Lafont als de twee
vrolijke dames.
Titel: „Hang 'cm high" (Hang ze
1 jog). In de hoofdrol: Clint East
wood. Regie: Ted Post. Theater: Lido.
Oklahoma 1889. Jed Cooper (Clint
Eastwood), een voormalige hulp-
sheriff, drijft pas gekocht vee door
een rivier. Een man of acht houdt
hem staande en hangt hem op om
dat men voldoende bewijzen in han
den denkt te hebben dat Cooper het
vee gestolen en de voormalige eige
naar vermoord heeft. Als Cooper een
zaam aan de boom bengelt, komt er
precies op tijd een sheriff langs om
hem het leven te redden. De federale
rechter een man die doorgaans zo
krachtig de wet hanteert dat hij nau
welijks nog mensen ziet staan
spreekt Cooper vrij en haalt hem
over weer sheriff te worden. Hij
neemt het aanbod aan, met als voor
naamste oogmerk zich te wreken op
het groepje dat hem heeft'opgehan
gen. „Hang 'em high" is wel hard en
levendig, maar het is de zoveelste
film, die een onecht beeld over het
oude Wilde Westen ophangt, die een
brok pure heroïek en een scheut ver-
pleegstersromantiek de hoofdtoon laat
aangeven. De echte West was, zoals
wij nu wel weten, voornamelijk
grauw. Het type van de honderd pro-
cent-held die Eastwood hier neerzet,
bestond niet of nauwelijks. De manier
waarop hij tot twee keer toe aan de
dood ontsnapt, heeft iets geconstru-
eerds, de bedeesde .liefdesaffaire tus
sen hem en een textielverkoopster
wat drakerigs en het slot iets gefor
ceerds. Maar misschien had men van
regisseur Ted Post de man die ook
langdurig de hand had in Peyton
Place niet veel meer mogen ver
wachten. Vervelend is „Hang 'em
high" overigens niet. Daarvoor is
Post nu net weer een te bekwaam
RUUD PAAUW.
LEIDERDORP Als er één koster is aan wie het
spreekwoord bewaarheid wordt dat een vos wel z'n ha
ren maar niet z'n streken verliest, dan is het Arie Dietz
van de Hoofdstraatkerk in Leiderdorp wel, al moet daar
op onmiddellijk volgen dat zowel sluwheid als kaalheid
hem vreemd is.
Deze koster, die volgende week
zaterdag zijn zilveren jubileum
viert, heeft temidden van al zijn
kerkelijke besognes de geinige
mentaliteit van de marineman
nooit verloochend. Niet omdat hij
het gevoel heeft, met het kosters
leven toch wel op het verkeerde
paard te hebben gewed, maar
omdat hij vindt dat er genoeg
ernstige kosters zijn en er heus
wel een paar tussendoor mogen
lopen die aan dit stemmige be
roep ook een vrolijke kant geven.
Er zullen in de kerk altijd
mensen zijn wier gevoel voor hu
mor tekortschiet om dit op zijn
waarde te kunnen schatten.
Marinier
Koster Dietz komt uit het el
dorado van de heestercultuur.
Boskoop. Tot zijn negentien
de werkte hij op de kwekerij. De
crisis in de Jaren dertig voerde
hem na z'n diensttijd bij de
landmacht naar de marine.
Hij was marinier in Rotter
dam. diende van *35 tot 38 in In-
dië, volgde na zijn huwelijk in
'38 in Den Helder een opleiding
tot hofmeester, werd na de ca
pitulatie in 1940 gedemobili
seerd, keerde toen naar z'n ba
kermat terug om er bij boeren
en kwekers de kost te verdienen,
zooht na de bevrijding de mari
ne weer op, waar hij in de Indi
sche wateren hofmeesterde op
torpedojagers en mijnenvegers,
kwam in '48 in het vaderland te
rug, bracht nog een paar Jaar
door in het Marine-opleidings
centrum in Voorschoten en werd
tenslotte in '50 wegens afkeuring
uit de dienst ontslagen.
Door te schrijven op een ad
vertentie kreeg hij de kosters-
baan in Leiderdorp.
Dietz komt er eerlijk voor uit,
dat hij dit echt niet deed "om
nou eens lekker de kerk te gaan
dienen". "Na Jaren uithuizig te
zijn geweest, wilde ik weieens
vastigheid hebben, ik heb er wel
ontzettend aan moeten wennen.
In die mannenweread van de
marine was je gewend, elkaar
onomwonden de waarheid te
zeggen. Ik hou niet van dat lij
men en slijmen dat Je in het
burgerleven zo vaak tegenkomt.
Ik zeg het graag rechtuit".
Loopie
„Toch moet Je Je als koster
geweldig aanpassen. Anders
strand je. Als ik m'n vrouw niet
had gehad, was ik binnen die 25
jaar vast ontslagen. Zie je, ik
hou nogal van geintjes en stun-
tjes. Zij heeft me altijd wat af
geremd in m'n doen en laten.
Maar wat je noemt een "ge
ijkte" koster ben ik nooit gewor
den.
Je moet in een hoop dingen
toch jezelf kunnen blijven. Er
zijn kosters die beslist niét kun
nen lachen. Het lijkt wel of ze in
een keurslijf zitten. En als ieder
een zegt dat je toch zo'n goeie
koster 'bent, zit het ook niet hele
maal snor. Dan nemen ze een
loopie met je. Er zijn nog altijd
mensen die vinden dat een koster
nooit fouten mag maken. Je
maakt het nooit ieder niar de
zin. Daarom moet je van kritiek
geen slapeloze nachten hebben".
Hotel
Kostersvrouw Dietz heeft ech
ter niet alle uitspattingen van
haar Arie kunnen verhinderen.
Zo gebeurde het op een kerke-
raadsvergadering dat de dominee
een goed-bedoelde opmerking
maakte over wat de koster zoal
op z'n dienblad had staan toen
hij de ambtsdragende broeders
(de zusters waren er toen nog
niet) kwam laven. Behalve kof
fie stond er melk en thee op, de
melk voor een maagpatiënt en
de thee voor een paar anti-kof-
fieklanten.
"Zo", zei de dominee, "dat lijkt
hier wel een hotel. Ik denk dat ik
de volgende keer maar eens een
uitsmijter bestel".
Waarop de ex-hofmeester
Dietz prompt in zijn keuken een
model van een uitsmijter klaar
maakte die - hij een verbouwe
reerde voorzitter midden in het
tweede deel van de vergadering
voorzette. De koster ging niet
weg voordat zijn culinaire crea
tie. de weg naar dominee's maag
had'gevonden.
88 verzen
Het was eens vlak voor een
kerkdienst dat de gastpredikant
niet kwam opdagen. De kerke-
raad dribbelde in de consistorie
mervêus heen en weer. De ouder
ling van dienst gaf, ten einde
raad, de gemeente alvast een
psalm op om de tijd door te ko
men. Maar nog steeds geen voor
ganger.
Dietz rende op zijn eigen ma
nier de situatie. Hij klom in de
kerk een ladder op en zette op de
liedborden naast de preekstoel
als eerste te zingen lied psalm
119, zonder nadere coupletaan
duiding, waarmee de wachtende
kerkgangers voorlopig voor
uit konden, want toen had die
psalm nog 88 verzen. "Ja, en nu
maar spelen", sommeerde hij de
organist. Bij het derde couplet
stormde de verlate dominee de
kerk binnen.
In die week hield een ouderling
de koster op straat aan. "Je was
zeker op een geintje uit", veron
derstelde hij, met iets van mis
prijzing in zijn stem. Dietz moest
het bekennen.
Het stuntje van de Jeugddienst
is ook nog wel leuk om op papier
te zetten.
Jongeren zouden beneden, vóór
de preekstoel, aan een tafel enke
le Schriftlezingen verzorgen. Wel
nu, zo redeneerde Dietz, dan krijg
de dominee op de preekstoel z'n
gewone grote glas water en de
jongelui beneden, die maar even
hoeven te praten, een klein. En
dat werd een onvervalst borrel
glaasje.
Na afloop bleek dat sommigen
in de kerk meer met de bedoeling
van 't glaasje dan met de Schrift
waren bezig geweest. De ouderling
van dienst voelde zich dan ook
geroepen, de koster hierover ter
verantwoording te roepen.
"Vroeger was het allemaal wat
knusser, nu is het zakelijker",
antwoordde Dietz toen wij hem
vroegen, een verschil te noe
men. „Twee keer naar de kerk
was een gewone zaak. Nu tillen
ze er niet zo zwaar meer aan. De
kerkgang is niet meer een móé
ten. Ik zou de mensen ook niet
willen beoordelen naar ihun kerk
gang".
Dietz: Jk ben niet ztfn gei
Of er in de kerk wat verande
ren moet?
"De mildheid mis Je weieens.
En de eerlijkheid ook. We praten
wel mooi, maar soms pakt het in
de praktijk anders uit. Over de
vraag wat we als christenen moe
ten doen kan Je natuurlijk ein
deloos discussiëren. Maar waar
te koster
om? Komt er iets op je weg. stap
er dan in en doe wat daar nodig is.
Op zateFdag 10 april, tussen 5
en 7 uur, kan iedereen koster
Dietz (die volgend Jaar 65 Jaar
hoopt te worden en dam ophoudt
met kosteren) in het tegenover
de kerk gelegen "Irene" geluk-
SJ. DE GROOT
Zondagmorgen (10 uur) verleent
de Leidse cantorij medewerking
aan een dienst in de Hooglandse
kerk in Leiden, waarin dr: A. J.
Lamping voorgaat. De cantorij
werkt ook mee op Goede Vrijdag
en eerste Paasdag.
In de Dorpskerk in Leiderdorp
wordt zondagavond om half 7 een
Jongerendienst met „agapèviering"
gehouden. Een agapèviering is een
„Mefdemaaltijd", tijdens welke over
een thema kan worden gesproken.
De voorbereidingsgroep heeft als
thema de werkloosheid gekozen.
Liturg is Hans van Dam, student
theologie in Amsterdam en leider
van enkele catechisatiegroepen in
Leiderdorp (sinds het vertrek van
ds. Van Netten).
Zondagmorgen om half 11 is er
een gezinsdienst in de kapel van
het marine-vliegkamp Valkenburg.
Marine-gezinnen en hun intro
duced zijn welkom. Voorganger is
ds. H. A. Schepers, vlootpredikant.
De heer C. Kalle rekent in het
april-nummer van het blad „Pro
testants Nederiand" voor, dat on
geveer' 85 procent van de Neder
landse agendamarkt wordt voor
zien van agenda's die de maandag
nemen als eerste dag van de week.
Hiermee is, naar zijn mening, ook
de bijbelse eenheid van de week,
waarbij de zondag geldt als eerste
dag van de week, niet veilig ge
bleken voor de invloeden van de
secularisatie ^verwereldlijking).
„De invloed die hiervan uitgaat
moet men niet onderschatten",
schrijft de heer Kalle. „Op deze
wyze wordt de week van haar bij
belse oorsprong losgewrikt". „Pro
testants Nederland" raadt dc
christenen in Nederland aan, een
agenda die de week niet bij de
zondag laat beginnen, te weige-
Voorzitter mr. M. G. Rood van het
Humanistisch Verbond heeft
scherpe kritiek geleverd op de r.-k.
verklaring over de seksualiteit. Hij
deed dat in het driemaandelijkse
verbondstijdschrift „Rekenschap".
„Dat met name de gedragsweten
schappen ons over de mens in z^a
seksuele beleving van alles leer
den, het is aan de kerk voorbijge-
geen", aldus Rood. die het verba
zend vindt dat de kerk alsnog pro
beert macht uit te oefenen over
mensen die duidelijk van die
macht niet meer gediend zijn. De
voorzitter van het Humanistisch
Verbond had liever gezien, dat de
kerk zou zijn opgekomen tegen
opvattingen die alleen het sek
suele genoegen van de genieter
propageren, zonder oog te hebben
voor het effect op de partner. Hij
noemt de verklaring liefdeloos Je
gens de r.-k. die erdoor in nood
worden gebracht, en discrimine
rend tegenover homofielen.
Het pastoraal Beraad van kerken
in het Zuiden (Brabant. Limburg
en Zeeland meent, dat als het
ambtsgebed in de Provinciale Sta
ten en een groot aantal gemeente
raden vragen oproept (die Juist
uit de eerbied voor het gebed
voortkomen), men deze formele,
traditionele verplichting moet
toetsen.
—k