TV-RUBRIEK HAALDE 500ste UITZENDING 'Woord voor woord' als kinderbijbel Kerkdiensten Betaald bezoek? ZATERDAG 20 MAART 1976 Verhaal moet actueel en dichtbij zijn Dominee Buskes Vooral in ons land is de bijbel een onuitputtelijke inspiratiebron ge bleken voor vertalingen naar het kind toe. Tussen 1900 en 1945 zijn er wel meer dan 40 verschillende uitga ven geweest en tussen 1945 en *71 kwamen er nog eens 90 bij. In grote meerderheid zijn deze boe ken origineel. Een vrij groot aantal van de Ne derlandse kinderbijbels werd in een of meer talen overgezet De heer C. van Maurik, adjunct-di recteur van Zomer en Keuning, meent, dat er gerust van een "cul tuur van kinderbijbels" ge sproken mag worden. Staatsscholen De geschiedenis van de kinderbijbel gaat terug tot het ogenblik waar op de overheid het catechismus- onderwijs op de staatsscho len (omstreeks 1800) afschaf te De kinderbijbel werd toen de leidraad bij de godsdienstige vor ming van het kind. Twee culturele hoofdstromingen, die van de Verlichting en die van de Romantiek, bepaalden aanvanke lijk het karakter van de bijbels. Het ging, zij het ook met een bijbelse interpretatie als achtergrond, om de overdracht van morele waar den. De eerste protestantse kinderbijbel was die van J. H. van der Palm. Hij verscheen tussen 1811 en 1834 in 24 losse delen en was een door lopende bijbeluitleg voor kinde ren van 12 tot 15 jaar In 1829 volgde de eerste "bijbelse ge schiedenis voor kinderen" van rooms-katholieke kant, die, in te genstelling tot haar protestantse voorloper, rijk voorzien was van illustraties. Door de ogen te tref fen, beweegt men de ziel, zo moti veerde de schrijver zijn gebruik van woord en plaat Belangrijk voor de ontwikkeling was de kinderbijbel van dr. J, H. Gunning (1894). Hij was een ver tegenwoordiger van de ethische richting in de Hervormde Kerk, die zich teweer stelde tegen het materialisme, het naturalisme, het rationalisme en het evolutionisme van de tijdgeest. Gunning zei dit: wat het kind nu nog niet kan be grijpen van de bijbelse werkelijk heid, kan het wel aanvoelen en beleven, en het zal hem later dui delijker worden. Hij doelde hier mee op het "innerlijke oog". In die traditie moeten ook de zeer populaire bijbels van Van de Hulst, De Vries en Spelberg Stokmans worden geplaatst Ze beleefden vele herdrukken. Citaten De kernvraag is ook in onze tijd: Eykman heeft na zoveel Jaren in gespannen televisie-arbeid deze vraag beantwoord met een poging om de kern van de bijbelse tekst, zoals hij die ziet, te illustreren met citaten uit de werkelijkheid die het kind kent. Afgaande op de populariteit van het gelijknamige tv-programma, mag worden ver wacht, dat zijn kinderbijbel bij velen een warm onthaal zal vin den. WAGENINGEN/AMSTERDAM Hans Mons, directeur van de uitgeverij Zomer en Keuning te Wageningen, zal dinsdagmiddag in Bussum bet eerste exemplaat van de nieuwe kinderbijbel „Woord voor woord" (Nieuwe Testa ment) uitreiken aan het redactieteam van het gelijknamige televisieprogramma. Ook krijgen ds. Wim Koole, directeur van de IKON (Interkerkelijke Omroep Nederland), en dr. C. Braun, hoofd godsdienstige uitzendingen van de KRO, gastheren van de populaire kinderrubriek, een exemplaar. Een illustratie uit „Woord voor woord": Jezus "Woord voor woord"' is op de nieuwsberichten en de actualiteiten rubrieken na liet langst lopende te levisieprogramma in ons land. De eerste uitzending was in april 1964. Met een tekst van Mies Bouhuys en tekeningen van Bert Bouman. Inke- ke Sipkema had toen de regie presentatie was in handen van lia Lichtveld. De vijfhonderdste uit zending had plaats op 25 januari van dit jaar. Alledaags Dit opmerkelijke jubileum was voor Zomer en Keuning aanleiding om het "televisie-prentenboek' trouwd zijn. In zijn voorwoord zegt Eykman dat die verbinding met de belevingswereld van het kind niet is gelegd om gewild-modern te doen, of zo. Dat is omdat we inderdaad hopen dat de verhalen niet van ver weg en van lang geleden zijn. We hopen ook, dat deze verhalen niet in Ceci- de plaats komen van de bijbel, maar naar de bijbel verwijzen". Iemand die van de nieuwe kinder bijbel al uitvoerig en kritisch heeft kennisgenomen, is dr. J.J. Buskes. de bekende Amsterdamse emeritus-pre dikant. De vraag of deze "Eykman- bijbel" werkelijk iets anders geeft, meent hij bevestigend te kunnen blijvende vorm te geven. Het team beantwoorden, al geeft hij onmiddel- dat sinds 1967 "Woord voor Woord" verzorgt en waaraan straks het eer ste exemplaar wordt uitgereikt, be staat uit de auteur Karei Eykman, de tekenaar Bert Bouman, de regis seur Trudy van Keulen en de pre sentator Aart Staartjes. "Woord voor woord", waarin de tekst en de illustraties een gelijke lijk toe, niet alle uitgaven te kennen. "Slechts drie kinderbijbels heb ik in mijn leven van a tot z gelezen. Die van W.G. van de Hulst en van Anne de Vries zijn naar mijn mening wat uit de tijcf. En "Bijbel voor de kinderen" van mevrouw ds. Klink vind ik wel heel bijzonder, maar in de praktijk ruimte kregen toegemeten, verschijnt mij gebleken, dat de af zonderlij- twee delen. Het Nieuwe Testa ment telt 240 bladzijden, het Oude, dat in het najaar uitkomt, 272. Bei de delen kosten f 17.50. De samenstellers van de boeken ziln ervan uitgegaan, dat taal en te kening alledaags moesten zijn ke stukken in het gebruik te lang zijn". Is "Woord voor woord" wel een kinderbijbel in de traditionele be tekenis? Dr. Buskes: "In dit geval vind ik voord "kinderbijbel" niet miesten heenwijzen naar situaties gelukkig. Eykman heeft niet de be- voor de kinderen te schrijven. Hij vertelt een aantal verhalen uit dit deel van de bijbel voor de kinderen van nu, hopend dat ze nu geldig en dichtbij zijn en cat ze naar de bij bel verwijzen. Hij hoopt ook en dat kan van grote betekenis zijn dat al die mensen die, om wat voor reden dan ook, niet meer zo kunnen geloven in Jezus en in de God van de bijbel, toch zullen merken dat Je zus gelijk had. Dat is nogal wat, maar ik geloof dat wie zich tot dit ■werk geroepen voelt, er goed aan doet, liever te veel dan te weinig te hopen. Wat is de zin van het doorvertel len van bijbelverhalen? Dr. Buskes: „Met Eykman zeg ik, dat ze doorgegeven moeten wor den totdat ze hun uiteindelijke be stemming vinden in de komst van het Godsrijk, de nieuwe aarde waar gerechtigheid woont. Dat is altijd weer een experiment met onvermij delijke risico's. Bij Eykman zitten die risico's niet zozeer in 'het ver tellen hij is nu eenmaal een mees terlijk verteller als wel in de ver taling naar de kinderen toe. Hij wil de verhalen vertolken en er iets mee doen. Daarbij spelen uiteraard zijn geloofsovertuiging en zijn theo logische inzichten een rol. Bij het lezen van deze bijbel vraag ik mij soms dan ook af, of zijn vertolking wel bijbels verantwoord is". Pinksterverhaal die het kind uit eigen ervaring ver- doeling gehad, een Nieuw Testament Dr. Buskes gaf van zijn twijfel in dit opzicht een wat hij noemde „heel sprekend" voorbeeld, lijk de vertolking van het pinkster- verhaal (de uitstorting van de Heili ge Geest) "De titel van deze vertelling is: Het begin van de kerk. In dat bijbelver haal gaat het zeer bepaald om de Heilige Geest, waarmee de discipe len vervuld werden. Maar over die Geest zegt Eykman geen woord. Waarom niet? Wie zijn vertelling van het verhaal van Handelingen 2 leest zonder Handelingen 2 te ken nen, moet wel denken, dat het ini tiatief om op het pinksterfeest van de Joden aan die Joden Jezus te pre diken als hun Messias, van de dis cipelen zelf is uitgegaan. Petrus vraagt: "Wachten, al maar wachten? We moeten verder vertel len wat wij nu weten. Dat moeten we doen". En Petrus doet het: "Je zus, de man uit Nazareth, die in de ze stad met jullie gesproken heeft, was door-God gezonden. En hier, in jullie stad, is hij gedood. Maar Je zus is sterker dan de dood. Hij heeft het leven anders gemaakt. Dat wil len wij iedereen vertellen. Doe mee, begin een nieuw leven". En dan begint Petrus te dopen "namens Jezus". Die gedoopten werden allen "mensen van Jezus, ze waren het begin van de kerk". Deze vertolking van het pinkster- verhaal is. naar mijn mening, wel heel schraal. Van het goddelijke im- En zo zou dr. Buskes nog meer voorbeelden kunnen Wat hij bijvoorbeeld ook mist, is een duidelijke weergave van wat in het Nieuwe Testament wordt aange duid met de woorden "zonde" en "genade". "Het gaat mij niet om traditionele woorden en theologische begrippen, maar dat Eykman geen poging ge- wijken zodoende nogal eens af van daan heeft om ook deze kernwoorden van de bijbel dichter bij de bele vingswereld van het kind te bren gen, vind ik een tekort. De door Eykman vertolkte bijbelse verhalen die verhalen zelf". Eeuwig gelijk Maar ondanks zijn bezwaren is dr. Buskes dankbaar dat Eykmans vertellingen vervuld zijn van het messiaanse geheim van Jezus. "De vraag hoe wij de bijbelverha len naar de kinderen toe zullen ver woorden, blijft actueel. Eykman pro beert deze vraag niet theoretisch maar praktisch te beantwoorden, waarbij we geen ogenblik mo gen vergeten dat hij vertelde voor de televisie. Het is een boek voor kin deren en volwassenen. Ik hoop dat de lezers zullen ontdekken dat Jezus gelijk heeft. Of nog sterker, om het met de woorden van Martin Luther King te zeggen: eeuwig gelijk S. J. DE GROOT heeft". Beroepingswerk: Hervormde Kerk beroepen te Middelharnis J. den Hoed Sliedrecht. te Twijzeler- heide D. Heikoop Herwijnen, te Doorn en Beekbergen D. Heikoop, te Ingen G.D. Vossers Vaas sen; aan genomen naar Dongen J.L. Keyzer Beilen. de benoeming tot bijstand in het pastoraat te Goes E.P. Kuin. legerpredikant; bedankt voor Veenen- daal K. Schipper Dordrecht. Geref. Kerken Vrijgemaakt: beroepen te Buitenpost A.P. van Dijk Tiel, te Utrecht M. Nap Eindhoven, te Fer- werd en te Marknesse kand. H.K. Bouwkamp Groningen, te Siegers- woude kand. B. Kamphuis Kampen; bedankt voor Stadskanaal P.F. La- mcris Blija. Geref. Kerken Vrijge maakt Buiten Verband: beroepen te Loosdrecht kand. J. Bouma Amster dam. Chr. Geref. Kerken: beroepen te Emmeloord J.H. Carlier Leiden. Geref. Gemeenten: beroepen te Am sterdam- Noord R. Boogaard Lei den. te Hilversum J. Koster Bamo- veld; bedankt voor Randburg (Zuid- Af r.) J. van Vliet Aagte-kerke voor Klaaswaal Chr. v. d. Poel Ierseke. Nieuwerkerk J.M. Kleppe Woer den, voor Unionville (Canada) D. Hakkenberg Lisse. Oud-Geref. Ge meenten: bedankt voor Den Haag (Gaslaan) H.A. Vosman Rijssen. Vele kerkelijke persoonlijkheden en organisaties in ons land hebben zich geschaard achter de interna tionale campagne van "Amnesty In tcrnational" voor vrijlating van po litieke gevangenen in Uruguay en beëindiging van de martelingen in dat land. Dertig landen gaan soort gelijke acties voeren. Er moeten in Uruguay 5000 politieke gevangenen zijn. Voor het eerst in de geschiede nis van de rk kerk in de Verenigde Staten zullen bisschoppen, priesters, religieuzen en leken bijeenkomen in een landelijk overleg. De conferen tie Avordt in oktober gehouden in Detroit. Er worden 1200 deelnemers verwacht, uit elk bisdom een dele gatie van 8. De voorbereidingen op parochieel en diocesaan niveau zijn al in volle gang. Onderwerp van het overleg zijn de gedachten achter de nationale zelfstandigheid van de Ver. Staten nu 200 jaar geleden. Het jongerenkoor "Spirythm" zingt en speelt zondagmorgen om 10 uur tijdens een mis in de rk kerk in Oegstgeest rond het thema "Con flict of harmonie". Dinsdagavond (23 maart) om 8 uur geven Dirk Schoneveld en vier van zijn leer lingen een orgelbespeling in de Ma- ranathakerk aan de Burgemeester Hermansstraat in Rijnsburg. Ds. J. Gebraad te Bleiswijk (voorheen in Nieuwveen) hoopt op 23 mei in trede te doen in de hervormde ge meente van Katwijk aan den Rijn (vacature ds Heymans). Zijn be- 41 Volgend jaar moeten de hervorm den vijftien gulden gaan betalen voor de algemene landelijke kas. De synode besloot deze week tot verho ging van deze bijdrage met f2,50. Om de magere pensioenkas aan te vul len. besliste de synode dat een her vormde gemeente die een predikants plaats opheft, nog tien jaar de pen sioenbijdrage verschuldigd blijft, zij het elk jaar 10 procent minder. Nog een synodaal nieuwtje: de voorzit ter van de synode, ds. Spilt, en se cretaris-generaal dr. Van den Heuvel hebben een visum aangevraagd voor Zuid-Afrika om er de Transvaal-sy- node van de zwarte Nederduits Geref. Kerk te kunnen bijwonen (in oktober 1974 werd dr. Van den Heu vel een visum geweigerd omdat hij het programma van de Wereldraad van Kerken ter bestrijding van het racisme onomwonden had onder schreven). Dr Anne van der Meiden te Meerkerk, die verbonden is aan de theologische faculteit van de Utrecht se universiteit, is met ingang van 1 april benoemd tot voorganger van de Vereniging van Hervormden in zijn woonplaats. Het betreft hier een deel functie. Van der Meiden, die van chr geref. afkomst is, is vooral bekend geworden door zijn boek "Mensen winnen" (proefschrijft) en boeken als "De Zwarte-kousen-kerken" en "Een dominee gaat voorbij". De ei genlijke hervormde gemeente in Meerkerk behoort sinds omstreeks 1940 tot de modaliteit van de Geref. Bond. Een deel kon in de omschake ling niét meegaan. De groep is te klein om geheel zelfstandig te wor den. Op een congres van Youth for Christ in Stevenshoek (Nrd-Brabant) steldé ds. G.A. Brucks, directeur van Youth for Christ Nederland, dank baar vast, dat veel jongeren na hun periode bij deze jongerenbeweging actief worden binnen een plaatselijke kerk. Jonge mensen zijn niet jaren lang actief binnen Youth for Christ. Men wordt aangesproken door de methodiek, ontdekt dat het evangelie persoonlijke gevolgen heeft, en leert zijn plaats te zien in de maatschap pij. gert Leiden, jeugddienst, Geref ds. Boo- 9 45 Voorstr. 100). Soefl-b (biddag). Volle Evang. 100). Soefl-bew. 4 ti.d. Rijn Herv. ■r Warmond Baas Katwijk, Geref. Helderman Vrijg. Ijk. 5 ds. Prins Den Tonkelaar Warmond Jeugdd., Lelden Herv. Gem. Hoogl. kerk kerk dr. Houtman te L.dorp. 6.30 10 ds. Langenbach Jeugddienst. 11.45 Wijngaarden 10.30, Haz.dorp Jong. dienst, Marekerk 10 ds. De Herderkerk 9 ds. Swierts, Ridderhof Vollenhoven Amstelveen. 7dr. v. 8, 10 en veren R.burg. Leiderdorp Dorpskerk 10 10 ci* TVwnctro Hoekstra O.geest. Hoofdstraatk., 10 ds. Boonstra. r an h, i drs. Kaïttenberg Voorschoten, aiax. aerk L. Morsweg 10 ds. v. Ach terberg. Konlngskerk 10 dr. Oppen- helmer. Bethlehemkerk 10 ds. Wagen voorde. Bevrijdingskerk 9 ds. Boogert, Vredeskerk 10 dr. Laanplng. Waalse kerk 10.30 ds. Ribs, Acad, ziekenh. 10 ds Brederveld. Diac. huis 10.30 ds. Hemmes. Jeugdkapel Vredeskerk 10 Bron 10.30 Swierts. Geref. K. Vrijg. Schol te. G Vrijg.. BV (Vreugde-oord) ->e" 9.30 ds. v.d. Meulen Scheveningen. 4.30 ds. Swierts Koudekerk. Chr. ds. Geref. 9.30 leeed.. 3 ds. v.d. Kamp 10 Hillegom. RK zat. 7. zo. 9.30 en 11. Noorden Herv. 9.30 en 7 ds. v.d. Kooij, Geref. 10 en 7 ds. Nooteboom, en 4 ds. v.d. Berg. Vol le Evang. Gem. 4 hr. v.d. Brugge (Ge- RK Willlbrordkerk sn 12. Bonaventurakapel Czirla, Geref. 9 30 ds. Lalle- RK 2 ds .d. Berg. Chr. Geref. 9.30 maart 10 en 7.30 ds. v.d. Ent Kat wijk (biddag). Oud Geref. 9 30 en 4 Bapt. Gem. 10 Evang. Leidekker, 6 30 ds. Koekoek, Noord (Sport! aan) 10 hr. Bouhof. Volle Evang. Gem. (Klnder- Hoogmade Herv. 10 dr. v. Vlie< RK zat. 7. zo. 9 en 11. De Kaag Herv. 10 ds. Cars tens, dr. Jansen Noordwijk, RK zat. 7, z< 3em. 10 br. Tlmmerije. 5 Leimulden Herv. 9.30 ;oordw(jk kerk Binnen 10 dr. Jansen. 7. ds. Oost inga Lisse. Sole Mio 9 dr. Jansen, kerk Hoofdstr. Ze.- 10 ds. Cupedo St. Michelsgestel, kapel Stehouwer te Alphen. Ge- Hoofdstr. 5 ds. Carstens De Kaag, De ref. 9.30 en 7 ds. Averes. RK zat. 7, Rank 10 ds. v.d. Bergh R.dam, 5 ds. v. zo. 7.30, 9.30 en 11.15. Koe Roelof arendsveen rus Banden zat. 7. zo. 2.15. M. Presentatie zaï v. Santen zangd.. Chr. Geref. 10 i ds. Rebel, NPB 10.30 hr. Blaauw en. RK zat. 7. zo. 8.30. 9.30 en 11. 9.30 ds. Bouman, A alken burg Herv. 10 ds. Over- auw, 6.30 kand. Dee Oegstgeest. Ge- 9.30 ds. Warnink. 6.30 ds. Rooze, iref. K. Vrijg. 9.30 leesd., 5d s. Hoff Voorhout Herv, 10 ds. Broekhof vreugd) 1-0 hr. v. Leeuwen, Sljtsma. Pe- Kring 10 ds. Cramer. Leger i 11.30. 10 den R(|n Herv. ds. Teygeler, Dorps- Overgaauw Valken - Lisse Herv. gr. kei Velden. Paulusk. 10 ds. vd. Velden. Geref. 10 Wit. Chr. Geref. 19 en terterp, Geref. Gem. 10 rtc 10 ds. v.d. Oostinga, 7 ds. iivr wa r,,nr.* 5s' w06 nink, Vin ken laan 9.30 ds. Rooze Val- e 4. h ut" kenburg, 5 drs. Verschoor, v.d. Bergh- Y oorschoten Herv. Doip 10 ds Lentz 7 ds. Batelaan, aula NH 9,30 ds. Ree dijk. kapel Rijndijk 1-0 ds. Meijering, Rijnsburg Herv. De Ruiter Alphen. Groenhoven 10 11.46. De Bron 5 l 11. burg. Geref. Vrlig. 10 ds. Bosma. :hr. Geref. K. 10 Carlier. Geref. Gem. 10 en 4.30 ds. Boogaard. Geref. Gem. lm Ned. 11 5.15 10 15 dr. Mel lering ds; te (Lokho (medewerking van kerkkoor). Bant. Oem 10 ds v Marnes. Evang. Chr nsehRn 10 hr. Dlkkes. Zendings- w-»-k Midderooch+egroeD (Zoeter- wmidse singel 21) 6 nam.. Evangelie- 2. zo. 10 en dl 8 "k «te «-gemeen te O. Benthuizen Herv. 9.30 ds. irhof Bergschenhoek. 6 ds. Blenk Woubrugge. Geref. Gem. 9.30 leesd., 2.30 ds. Honkoop R dam. Bodegraven Herv. Dorpskerk 10 ds. De Vreugd. 6.30 ds. Verploeg Al phen. Salv. kerk 10 ds. Droogers, 6.30L pnieikerk 1 ds. Griffioen Ermelo, Bethl. kerk 9.30 dewey, Gr! Vroegbidewey, ïuskerk 10 ds. Pnlëlkerk 9.30 ds. Kool. l 10 ds. Hovius. 5 Schuurman. Oud Geref. 9.30 en 3 leesd.. 24 maart 7.30 ds. Smits Giesseaidiam, Aktle Kruist, ma. 8 ds. Gravendeel. RK Ker ken Agatha zat. 7. zo. 8.30, 10 en 11.30. Poelhuls zat. 7. zo. 9 en 11.30. Maria zat. 7 zo. 8.30. 10, 11.30 en 5.30. NoordwUkerliout Herv. 10 ds. 5 Vreugd, Embden, 6. eref. 10 en 6.30 ds. Buitenhuls. Boskoop Geref. 9.30_ ds. Vegh Nieuwkoop Herv. 9.30 ds. Brons- 10.30 prof. Kerken Jozef zo. 8. 10, 11.30 en 6, Viktor zat. 7, 10.30prof.dr.DeJonge en pr. v. 9.30. 11 en 6. De Zilk zat. 7. zo. 10 en 11.30. S. Maria zat. 7.15, z S. Bavo 9.30. Oegstgeest Herv. Groene 3'. kerk 9.30 ds. hel. Bethelkerk Teygeler Kat- Rijn, Geref. Petrak. 9.30 ds. Imnianucl- ds. Huis- Hulp en HeilTÓ""ds. V«ÏotXT'&ÏS: k 10 en 7 ds. Bakker O.geest. -- K. Vrijg, 5.16 ds. Brundmg, Chr. Geref. 9.30 en 5 ds. Tijmes Amersfoort. RK gemeen schap zat. 7, zo. 10.30, Evang. Chr. Gemeente 1-0 ds. Agtereek. Aalsmeer. 5 ds. Dijkstra, D- ds. Dijkstra. Chr Geref 9 i Winschoten. RK kerl 10 en 11.30, Ctatm. so. 10.30. 10 ds. Bouma Noordwijk, 1.30. Vries. Geref. K. Vrijg. 8.30 ds. Bru- zat. ntng. 3 ds. Hoff. Chr. Geref. 10 en 5 »rk geest Haarlem 6.30 ds. v. Ieperei De Bergschenhoek. Geref. 9.30 en 6.30 ds Basse. Gem. Hart Bodegraven, Chr. Geref. 2.15 A.dam, Gem. Ent Katwijk. RK 10.30 ds. 10.30 hr. Robbers, Jeugdkerk. Geref. 10 ds. Heemskerk. 7 Rljpwejering RK gen. prof. WWl'Wr. 19. 10 3 lAot^riksde. 10 len. Chr. Geref. 9.30 gez. Gem. 10.30 hr. Hulsboech 8.1 Alplieii a-d. Rijn Herv. kerk 10 ds. Hanemaayer. 5 ds. Fok- kema, Kruiskerk 10 ds. Pokkema. Op standing kerk 10 ds. Bogers. 6.30 ds. Fokkema, Nabij 10 Jeugdkapel, Opst. kerk 10 Jeugdkapel. G. Herderkerk 10.30 ds. Hoogendljk. De Bron 9 en 5 ds Hoogendljk. Driehoorne 7 dr. v. Santen. Oudsh. weg 10 ds. Oort, Slons- kerk 9.30 ds. Verploeg. 6.30 kand. v. Harten. Geref. Mar. kerk 10 ds. v. Harmeien, 6.30 hr. Tenyenhuls, Salv. In Amerika worden de dingen soms eerder en scherper zioht- baar dan bij ons. Dat zal ook wel gelden voor de mogelijkheid om tegen betaling bezoek te krijgen. Ik las hierover bij de beschrijving van speciale ziekenhuizen voor stervenden. Daar kun je mensen huren om Je gezelschap te hou den. Een zakelijke ondergrond dus voor iets zo direkt menselijks als het elkaar nabij-zijn in tijden van strijd en angst. Is er dan geen familie die naast Je staat in zulke tijden? Zijn er dan geen vrienden? De ervaring leert ech ter dat lang niet iedereen het kan opbrengen om te blijven ko men. Bovendien zijn veel moder ne gezinssituaties en vriend schappen meegevormd door de vluchtige wegwerp-mentaliteit van het tegenwoordige samen-le ven. Snel laat men elkaar ook weer los. Maar, (denk ik dan), als Je nu geen geld hebt om een bezoeker te betalen? Of als je niet in staat bent nog duidelijk te maken wat Je zo nodig hebt? Zoals in Mariënhaven in War mond, waar ik onlangs iemand heen bracht om daar verder verpleegd te worden. Ik vroeg wanneer er bezoektijden waren. De broeder antwoordde: "de hele dag door, er zijn geen speciale uren". Ik vroeg: "wordt dat dan niet rommelig voor u Hij zei: "onze ervaring is dat er niet zo veel bezoek komt. Vooral niet als de mensen hier wat langer zijn". Ik moest aan dit alles denken ln verband met het evangeliever haal dat middenin de veertig da gen voor Pasen thuis hoort: het verhaal over G^thsemané, (Matth. 26:36-46). Daar gaat Je zus door een nacht van aller diepste vertwijfeling, angst en eenzaamheid.' Eén van zijn vrienden heeft hem geheel losge laten. Acht anderen zijn door hem achtergelaten bij het begin van de hof. Met zijn drie naaste vrienden gaat hij verder. Ze kun nen niets voor hem doen. dan al leen nabij-zijn. Al-leen gaat hij tot God en bidt (alls Je tenminste dat "bidden" wilt noemen, wan neer de angsten komen opzetten en de duisternis ondoordringbaar lijkt; Gods Wil- zeggen ze is wijs en heilig. Als het onverdraaglijk wordt, wil hij even weten dat er ménsen bij hem zijn. Hij loopt terug naar zijn naaste vrienden. Alleen maar een stem horen, een Mik opvan gen van iemand die weet dat Je het moeilijk hebt. Maar zijn drie naaste vrienden slapen. Het treft me dan ten zeerste dat Jezus zijn drie meest nabije mensen wakker maakt. Kunnen jullie niet één uur met mij wa ken? "Waakt en bidt"! Wij zou den ze teleurgesteld hebben af geschreven. Maar hij wekt ze uit hun slaap. Want het is echt nodig dat er mensen bij Je zijn. Zelfs Jezus voelt dat. En dan, als hij is teruggegaan naar de innerlijke strijd, wordt het hem nogmaals te zwaar. En weer zoekt hij zijn vrienden. Op nieuw slapen ze. En weer maakt hij ze wakker uit hun slaap. Dit herhaald wakker-ma- ken raakt ons. Misschien zijn wij ook in slaap gesukkeld, wegge zakt. onverschillig geworden, ter wijl een naaste van ons (een fa milielid, een vriend) een ellendige tijd doormaakt. Misschien bezoe ken we hem of haar bijna niet meer en laten het lopen. Namens die persoon (die wel licht niets zegt) wil Jezus ons wakker maken. Je kunt het lij den van een ander niet dragen, maar je kunt wel zorgen dat hij/ zij niet onnodig eenzaam wordt. Of komt het zo ver dat we be taalde bezoekers moeten gaan uitsturen? J. Happee, Cobetstraat 51, Leiden, telefoon 131966. Godskerk zat. 7. zo. 8. 10 en 11.30. kVaddinxveen Herv. Brugkenk 9.30 v.d. Heuvel. 6.30 ds. Kievit Gouda, Hoeksteen 9.30 ds. Verboom. 6.30 ds. v.d. Heuvel. Bethelkerk 9.30 ds. Stolk H-vunlingen, 5 ds. Verboom. Ininm- nuël 10 ds. Flink, 5 ds. Reerds. Rot terdam. Geref. Kruiskerk 10 en 5 ds. Modderaar Ontm.kerk 9.45 5 ds Koe koek. Oud Geref. 10 en 5'leesd.'. Chr. Afgtsch. Gemeente 9.30 en 5 de. Ver loop. Rem. Gem. 10 ds. Vergun st van Mervennee Den Haag. Volle Evang Gem. 9.30 hr. v.d .Heijden. RK Ontm! kerk zat. 7. zo. 8.30. 11.45 en 6.30. Vilr- Voorhout. RK Frederikse. o 1. 7 ds. v. Zanten. Kieviet kerk De Ru Den Haag. Messiaskerk v. Zanten. Dorpscentrum 9 30 f Woubrugce Herv. 9.30 ds. Blen' 6 30 ds Pannekoek Leiden. Gere 9.30 ds. Huizebosch. 6.30 ds. Bezemer. Zevenhov lal. Geref. koop. 7 ds. Vegh Aalsmeer. RK boeter wou de Herv. 10 ds. Schoch, Kerken St. Jan zat. 7.30. zo. 7.30, 3 en 11.30. Chr. Dienaarkerk zat. zo. 8.30, 10. 11.30 en 6, Rijndijk

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 4