'Vastgeroeste beeldjes omver trappen, dat is mijn drijfveer' (g),vandaag ...engisteren ...toegelicht ramma Leidse expeditie legt Egyptisch grafpaleis bloot Theo Loevendie in Ilot House' REIN EDZARD OVER ZIJN 'AGAMEMNOON' 'KRITERION' GAAT DICHT Italiaanse regisseur Visconti overleden -XX JU Elke week weer even raak. TOP TIEN DONDERDAG 18 MAART 1976 In twee maanden tijd hebben vier studenten en twee wetenschapsmen sen uit Leiden en Londen het bovengrondse gedeelte van het grafpalei s van generaal Horemheb bij het Egyptische dorp Sakkara blootgelegd. De tempel is ln uitstekende staat en rechtvaardigt een spoedige restauratie. Dit heeft de leider van de expeditie, drs. H. D, Schneider van het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden laten weten. Hij keert dezer dagen naar Nederland terug. Volgend jaar wordt het onderzoek voortgezet. Vorig jaar was het graf ontdekt, terwijl op aanwijzing van prof. dr. A. Klasens van het Leidse museum naar iets anders werd gezocht. Dit museum stuurde samen met de Egypt Exploration Society in Londen de jongste expeditie uit. De ontdekking van het graf is als een van de belangrijkste archeologische vondsten van deze eeuw tot dusver te beschouwen, aldus prof. Klasens. Het thans uitgegraven monument ligt op een afstand van ongeveer 30 km ten zuiden van Cairo. Het is het gebied waar het grootste gedeelte van de vermaarde collectie van het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden vandaan komt: de begraaf plaats van de oude hoofdstad Memphis. Het graf werd gebouwd tijdens de regering van Farao Toetanchamon. Na een korte regeringsperiode van Ay volgde generaal Horemheb in 1330 voor Chr. Toetanchamon op. Horemheb, wiens naam „Horus is in feeststemming" betekent, liet in de Vallei der Koningen een nieuw graf maken. Het Memphitische graf bij Sakkara is dan ook nooit zijn laatste rustplaats geworden. Vond sten wijzen er op, dat dit graf later als heiligdom heeft gediend. De cultus van Horemheb de god werd er in onderhouden. Rond 1820 is een deel van het monument geopend. Daarna werden verscheidene reliefs weggebroken. Sinds 1829 bezit het museum in Leiden het grootste en beste fragment. Het is twee meter lang. Wegens restauratiewerkzaam heden behoort het momenteel niet tot de geëxposeerde stukken. Het blootgelegde grafpaleis is naar het model van een Egyptische tempel gebouwd. Het is ruim vijftig meter lang en twintig meter breed. Het bouwwerk bestaat uit een imposant poortgebouw, twee ruime binnenhoven met colonnaden rond om en zes kapellen. Alle muren zijn tot op de oorspronkelijke hoogte nog intact. Kleisteen werd als bouwmateriaal gebruikt. De vloeren zijn met kalkstenen platen belegd. De binnenwanden van het gebouw zijn bekleed met fijne reliefs. Een groot gedeelte ervan is bewaard gebleven. Veertig lotusvormige zuilen hebben de plafonds gedragen van de gaanderijen rondom de binnenho ven. De grootse architectuur en de kostbare uitvoering van het graf worden verklaard uit het feit dat Horemheb in werkelijkheid de machthebber van Egypte was. maar ln naam de plaatsvervanger van de koning. Hij kon over de beste architecten en kunstenaars van zijn tijd beschikken. Via tien meter diepe schachten zijn ondergrondse ruimten van de tempel toegankelijk. Deze kelders zullen, volgend jaar worden onderzocht. Er werden de afgelopen twee maanden honderden kleinere vondsten ge daan. Bepaalde ruimten zijn kenne lijk later opnieuw gebruikt als begraafplaats of als woning. Het toeval wil, dat zich op een nietig amulet de. naam bevindt van de laatste inheemse koning van Egypte, Farao Ch&basch. LEIDEN Hot House ont vangt morgenavond om tien uur in het gebouw van Augus- tinus (Rapenburg 24), drie Ne derlandse jazzmusici, die ieder afzonderlijk sterk hun stempel drukken op de hedendaagse Jazz in Nederland. Een combinatie, gevormd door Theo Loevendie - Loek Dikker en Pierre Cour- bois. Theo Loevendie, jazzmu sicus en muziekleraar aan het Rotterdams Conservatorium maakte vooral naam als jazz musicus met eigen formaties en als leider van Boy's Big Band. Naast de klassieke muziek is de oosterse en dan met name de Turkse muziek een grote bron van inspiratie voor hem. Ten slotte dient nog 't Theo Loeven die Consort te worden genoemd dat onder zijn aanvoering een soort avant-garde muziek weet te brengen dat door velen her kend wordt. „Ik heb het risico genomen dat geroutineerde theaterbezoe kers het niet zo mooi vinden wat ik gedaan heb", zegt de jonge regisseur Rein Edzard. „Dat ze me eigenlijk een vle gel vinden die gerotzooid heeft met iets onaantastbaars als een klassieke Griekse tragedie". Door Frans Happel Voor zijn aandeel in de produkties van het regiecollectief FACT (een adoptie van de Toneelraad Rotter dam) koos Edzard voor een bewer king van Aisohylos' „Agamemnoon". En wat voor een bewerking! Hij ver huisde de situering van het Griekse koningsdrama, dat vanavond in het LAK-theater in Leiden zal worden opgevoerd, naar ongeveer een paal woningendorp van een primitieve ne gerstam. zijn paleiswachters zingen soldatenliedjes uit onze Jaren dertig, hij herzag het klassieke koor tot een morrende club demonstranten om maar een paar opmerkelijke fei ten te noemen. Dat een toneelvoorstelling verschil lend beoordeeld wordt is niets bijzonders, maar Edzard's „Agamem noon" kreeg een uiterst rijke variatie aan kritieken. Van het ene uiterste. „boeiend geheel, knappe visie", tot het andere, „ergerlijk amateurtoneel, puinhoop''. Rein Edzard: „In Amerika heb ik met acteurs van La Mama ook al eens met dit stuk geïmproviseerd. Toen gingen we zelfs zover om het koor voor te stellen als een groep Heli's Angels die door de leider in de steek was gelaten. Met Leidse Up t randje studenten bracht ik „Agamemnoon" uit onder de titel „Bloed om bloed", omdat het thema wraak-die-wraak- uitlokt me geweldig fascineert". over de Griekse tragedie hebben, dan zien we de bekende plaatjes van de Griekse hoogconjunctuur voor ons. Mannen en vrouwen in eenvoudige, maar goed vallende gewaden, die spreuken uit de Succes-agenda zeggen op de trappen van prachtige tempels. Let op, Agamemnoon leefde voor die tijd van hoogconjunctuur, als je Home- SUs leest over de koningen van toen is het lachen geblazen". Dus met andere woorden: Agamem noon en zijn volk van Argos waren misschien wel gewoon een oerwoud- stam in het nog dierlijke stadium? Hij: „Iets dergelijks. Bij de Nieuwe Komedie heb ik indertijd „Hutspot" geregisseerd, een collage over de Tachtigjarige Oorlog. Nóu bij mij was Willem van Oranje echt niet die vader des vaderlands. Willem was een boef, net als alle andere 1 boeven toen, maar wij hebben dat vastgeroeste beeld van Willem die stierf met „God heb medelijden met mij en met dit arme volk". Dat is altijd een van mijn drijfveren geweest, vastgeroeste beeldjes omver trappen". Dan doet het. op z'n zachtst gezegd, dualistisch aan dat hij niet vrijuit een „nieuwe Agamemnoon" schreef, inplaats van grote stukken (v0orai de theologische delen) van de authentieke tekst te handhaven en daar eigengereide partjes aan toe te voegen. Waarmee hij dan nog steeds niet gezegd heeft waarom hij aan de „Agamemnoon" is gaan sleutelen. Edzard: „Als je het stuk goed leest is het eigenlijk de enige klassieke Griekse tragedie die naar links tendeert. En daar past dan de lijdzaamheid van het koor niet bij. Verder: als jij, ik en iedereen het DEN HAAG De Haagse stu dentenbioscoop "Kriterion" gaat sluiten. De exploitant van het kleine theater (iets meer dan 200 plaatsen) heeft besloten dat per 1 april de deuren diobt gaan. Volgens de Meerburg-groep, die in Nederland een aantal theaters exploiteert, is de bioscoop, die ge rund wordt door 14 studenten op part-time-basis, te duur gewor den, sinds vanaf 1 januari van dit jaar sociale lasten betaald moeten worden over het loon dat de studenten krijgen. Voordien werd dit loon gezien als een soort vergoeding, waarover geen lasten werden betaald. Het theater vertoont nog tot 1 april de "betere" films. Wat er daarna gaat gebeuren met de ruim te is nog onduidelijk. ..Ik weet dat ik op het randje van het ravijn heb gebalanceerd", zegt Edzard, „ook al omdat ik moest werken met nu niet de allerbeste cast die je zou kunnen krijgen al heeft iedereen wel alles gegeven, ook al omdat de repetitietijd - door allerlei plotselinge voorvallen - veel te kort is geweest. Maar. ter zake, ik ben volledig van Aischylos uitge gaan. omdat er in zijn figuren zoveel psychologische mogelijkheden Zitten en ook omdat hij m zijn tragedie zoveel dingen onuitgespro ken laat. Het. is geen Griekse traditie dat je moet moorden om aan de macht te komen. Oidlpoes liep tenslotte weg toen hij voor dat feit stond, aan het einde van de ..Agamemnoon" zegt Aegistos dat het volk zich koest moet houden en dat het daarom desnoods in de boeien geslagen zal worden. Waarom zegt Aegistos dat? Aischy los maakt het niet duidelijk, tenminste als je op de bestaande Rein Edzard: bizarre chaos Nederlandse vertalingen van de tragedie moet afgaan, want die munten stuk voor stuk uit door dubbele volzinnen. Ik heb gepro beerd de „Agamemnoon" herkenbaar der te maken, te versimpelen, te vermenselijken". Die poging resulteert in de voorstelling meer dan eens tot een bizarre chaos. Rein Edzard: „Ik ben groot bewonderaar van Pasolini, neem zijn „Edipo Re", en van Fellini. Films van deze regisseurs hebben mij altijd geweldig geïmponeerd. De realiteit, de vaak inderdaad bizarre realiteit, aandikken tot bizarre beelden om meer te zeggen.' Is dat een antwoord?". MENEER STERBAND WEEKAANBIEDING *AI1-In: BTW-» advies 4-moniage-Hfillinpvri j_bajpncj STERBANvJb TS BANDENSEKVICE Leiden: Zoeterwoudseweg 7. Tel.071-769302. Alphen a/d Rijn. Prinses Margrietlaan 12. Tel01720-92844. ROME De Italiaanse filmregis seur Luchino Visconti is gisteren in zijn Romeinse woning overleden. Hij was 69 jaar. Enkele jaren geleden werd Vis conti getroffen door een zware hartaanval, waarvan hij nooit hele maal is hersteld. Visconti was bezig aan een nieu we film toen hij door de dood werd verrast. Het had „Gil Innocenti" (de ingenu's) met de Italiaans© fitaiaotrice (en vriendin van Bel- mondo) Laura Antonelü, moeten worden. Tot de bekendste films van Vis conti behoren „Morte a Venezia" met Dirk Bograde en „Conversation piece" met Burt Lancaster, die ook de hoofdrol speelde in V isconti's "H Gattopardo". De vroege Visconti, vandaan ge komen onder de vleugels van Jean Renoir, maakte welhaast, klassiek geworden films als "Ossessione", „La terra trema". Roe co e isuol Fratelli". Uit 1972 dateert zijn film over Koning Ludwig de Tweede van Beieren, de bizarre kastelenbouwer en beschermheer van Wagner, met in de hoofdrol Helmut Berger, die ook een hoofdrol speelde in Viscontis laatste werk "Conversation piece". In zijn privéleven was de edel man en miljonair Visconti di Mo- drone een onorthodoxe communist, die de dodenwacht betrok bij de baar van Palmiro Togliatti, toen deze lei der van de Italiaanse communisti sche party was overleden. In latere Jaren is Visconti ook to neelregisseur geworden. Hij in- NEDERLAND I 18.15 Bedreigde landschappen, hei'h. les 6 (TELEAC) 18.45 Toeristische tips (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Kinderkrant (EO) 19.30 Windkracht 16, programma over de zending (EO) 20.00 Extinction (EO) 20.50 Surf. natuurfilm (EO) 20.55 Van u wil ik zingen (EO) 21.25 Tenslotte (EO) 21.35 Journaal (NOS) 21.50 Machiavelli (VPRO) 23.10 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18 45 Paulus de boskabouter (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Het intieme leven van het koolwitje, natuurfilm (VARA 19.30 Horen zien zwijgen (VARA) 20.00 Journaal (NOS) 20.25 Achter het nieuws (VARA) 20.40 LN» Pallisers (VARA) 21.35 De Ombudsman (VARA) 22.00 Terug naar de natuur (VARA) 22.30 Achter het nieuws (VARA) 23.05 Gedicht (VARA) 23.06 Den Haag vandaag (NOS) 23.21 Journaal NOS) Het zal wel niet sun orde zijn, maar eerlijk gezegd ben ik dol op cijfermateriaal als: in 1960 dronk de Nederlander gemiddeld 23,9 Mter bder, in 1975 was dat 75,5 liter. Het wijnverbruik ls ln die periode van vijftien jaar op gelopen van minder dan 2 liter tot ruim 10 liter. Toch staat ons land je daarmee nog slechts op de 19e plaats van de wereldranglijst. Maar daar staat tegenover dat Nederland 120.000 alcoholisten kent en 700.000 mensen die een royale kans lopen dat binnenkort te worden. Deze gegevens noteerde ik, ter wijl u met z'n allen en onder het genot van een pot bier naar het voetballen zat te kijken. Ik vertoef de op het andere net, waar Henk Mochel van de NCRV met een nieuw programma begon. Zelf noemt hij het "een welzijn-pro gramma". wat het ergste doet vrezen, vooral wanneer je leest wat hij ermee voor heeft: "We willen de kijkers voorlichten, in lichten, waarschuwen en helpen, begeleiden en bewust maken". Dat zijn hele dikke woorden, maar gelukkig viel de praktijk nogal mee. "Onder behandeling", zoals dit programma heet (een on nozeler naam valt nauwelijks te bedenken), wil zich voornamelijk bezighouden met allerlei facetten van de gezondheidszorg, terwijl ook "milieuzaken" niet uit de weg gegaan zullen worden. Deze eerste aflevering was een soort proef uitzending, in een later sta dium zal de NCRV beslissen of het ln hét volgende seizoen een vast nummer gaat worden. Er kwamen twee onderwerpen aan de orde: alcohol en vermage ren. Naar aanleiding van het eer ste vertelde een internist beang stigende dingen over leveropera ties. Ongeveer 10 procent daar van slaagt, de overige patiënten overleven het niet. Meneer Sohuppen uit Amsterdam was via een halve Mter jenever per dag patient geworden. "Ach Ja, Je komt eens hier en daar. en je drinkt gezellig een borreltje mee" De internist "het sociale drin ken is een groot kwaad") advi seerde hem "geen druppel" meer te drinken. Toen hij dat be loofde. zei Henk Mochel oprecht bhj: "fijn". Het aardigste onderdeel vond ik de brieven van lezers, waar in geklaagd werd over wange drag van de medische stand. Over artsen bijvoorbeeld, die bo ter bij de vis willen en anders de patient weer onbehandeld naar huis sturen. Of over medicijnen die bij de ene apobheekhouden- de arts zeven keer duurder zijn dan bij een andere Dat kan een leuke serie worden. Zoals trou wens dit héle programma wel mo gelijkheden heeft, wanneer ten minste gekozen wordt voor de beperking: liever een onderwerp goed, dan twee half. Het verma geren bijv. kwam dit keer bij gebrek aan tijd niet helemaal uit de verf. GERARD PAQUES „Machiavelli", om 21.50 uur via Nederland I in de lucht, om vat onder meer een portret van minister Van Doorn, gemaakt door VPRO's Ad 's-Gravesande. Uit Cambodja komt een film over de nieuwe versie van een linkse samenleving waarin on der meer het geld is ajgeschaft. Ook is er informatie over de groep Amicales en andere Marokkaanse gastarbeiders in ons land. Hans Keiler houdt zich voorts bezig met ,J)e stenen man van 1883". In de uitzending van VARA's .Achter het Nieuwsn wordt van avond o.m. gesproken over de vraag of er iveer geleide loon politiek moet komen. Hierover zal onder meer prof. Cees de Galan. hoogleraar economie aan de Groningse universiteit, zijn mening geven. Aandacht wordt verder 'besteed aan de executie van Leendert Aronson. Ook wordt een reportage over de Amerikaanse voorverkiezingen verwacht. Tijd .30 Nw troduceerde voor het Italiaanse theaterpubliek Arthur Miller. Ten nessee Williams en Jean-Paul Sar- De afsluitende films van Visconti die zich de laatste tijd nauwelijks nog voor politiek interesseerde zijn van decadentie en homofilie doortrokken epossen in kolossale beelden. Een ervan "The Damned", wijdde hij aan Nazi-Duitsland. Ook hierin speelden Dirk Bogarde en Helmut Bergen. Onder de actrices die Visconti bijzonder lief waren, was Silvana Mangano ("Bittere Rijst"), die hoofdrollen voor hem speelde in "Dood in Venetië" en "Conversation piece". Avondoverdenktag. 22.30 Nws. u. Aansluitend Kijk op buitenland. VPRO: 17«0 Wel ingelichte kringen. 17.45 SYMBIOSE. VPRO: 17 55 Med. Hilversum III EO: 7.03 (S) Gospelsound 8.03 (S) j Tijdsein. (8.03 8.30 en 8.45 Klank- bord). 9.06 iS> De Muzilake frultan and 10.03 (S> Te Elfder Ure. TROS: 11.00 (S) Drie draait op verzoek. 12.03 (S) 3 De Hugo van Gelderen Show. NCRV: i 13.30 (S) Pop-Kont-altt. NOS: 16.03 (S) i AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radiojour naal PP: 18.20 CPN IKON: 18.30 Kleur. AVRO: 19.00 S) Johan Willem Friso Kapel. 19.30 (S) Hoogtepunten .15 (S) Omroeporkest 21.50 (S) Bonjour Maltre (S) Vocalise. 12.00 (S) Uit 4.20 (S) Sefer T'Hllilm. 14.45 ord der Waarheid. VPRO: 15.00 overzlht. 23.2 De Hugo van Gelderenshow. (S) De Nachtwacht. VRIJDAG 19 MAART DUITSE TV 3 6) The party is over, Sandra. 4 7) For ever and ever, Slik. 5 1) Georgie. Pussycat. 6 3) Love hurts, Nazareth. i I KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het woord. 7.07 (S) licht programi Hans vaat Willigenburg. 8.30 Nws 11.59 Bericht Vas- e. 12.00 (S) Licht programma lans van Willigenburg. 112.30 12.00 (S) Licht programma rnnee v. Egmond. 17 30 Nws. 17.32 sho magazine. Schoolradio. NOS: 10.00 heeft dat kind. 10 15 De taal hand. 10.30 Burollght. 11.00 Ni hat die Verteidigung. 19.59 Programma- Verteidigung. 19.15 Akt. xo.ao xnoit urn 4te] vor 8). 20.00 Jour naal en weerbericht. 20.15 Plusminus. 21.00 Einsatz in Manhattan, film. 21.45 Diskussie 22.30 13e Adolf-Grimmeprijs 22.45-23 05 Journaal, kommenta&r en weerbericht. 1»UitII 17.00 Journaal. 17.10 Wiekte und die etarken Manner. 17.40 Akt. en muziek. 18 20 Spannagl und Sohn 8.55 Ge- 8 5) Why don't you do it, Stretch 9 (17)" All by myself, Eric Carmen 10 (16) No regrets. Walker Brothers vonken onder de as. 13.45 Onder de Groene Linde. 14.00 Omroepork. mmv. het Radiokoor- klaas muz. 15.00 Zoek licht op Nederland. (16.00 Nws 16.30 v-spel. 3.00 Journaal. Belglë-N'ederlands 18.00 Tl-Ta-Tovenaar. 18.05 Pro r de derde leeftijd. 18 4 i-godsdlensttge uitzending, slingen. 19.45 Journaal. 20.15 22.50-23.00 Journaal. 2.06 Premiere.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 5