De milieuvervuilers van Hilversum /RA0ID\programma ...en gisteren toegelicht Marlous Fluitsma: ii vastbijtstertje ZATERDAG 13 MAART 1976 en Hank Onrust belandde met een deel van zijn equipe bij de TROS, die een dergelijk prestige- programma goed kon gebruiken. Je zou immers kunnen zeggen, dat "Het Heilig Vuur" (de nieu we naam) het alibi is voor (bij voorbeeld) "Op losse groeven". Maar wie schets de verbazing van de TROS toen 'Het Heilig vuur" onheilige kijkcijfers ver wierf? De hoogste kijkdichtheid was zoiets van 4,8 en de hoogste waardering 7,2 of daaromtrent. Nu is een kijkdichtheid van 4,8 nog altijd acht Feyenoordstadions vol, en dus allerminst een debacle (het is plusminus het vijftigvou- dige van wat een operavoorstel ling van premiere tot en met laatste voorstelling bij elkaar scharrelt), maar 4.8 is het nacht- merriecijfer van de TROS, dat al leen maar in het groot denkt (be halve dan bij TROS-kompas). TROS-voorzitter Leeman moest aan het eind van het vorige zei- zoen dan ook zijn veto uitspre ken over de stafbeslissing om „Het Heilig vuur" stop te zetten, een dictatoriaal besluit natuur lijk, maar als brildragende ex-rec tor van een lyceum kon hij moei lijk anders tegenover zijn familie. Hij leek trouwens gelijk te krij gen in dit nieuwe seizoen, 't Pro gramma over het kunstenaarsdorp Bergen werd binnen de TROS positief beoordeeld, en toen kwam de hoogbejaarde architect Wijde- veld daar nog bovenop, 'n privé- protégé van 's Nederlans grootste ochtendblad, en dan ook nog een weidse persoonlijkheid die op de human-interest-lijst hoog scoorde. "Het Heilig Vuur" leek even geramd te zitten, te meer omdat een. ook nog positief gewaardeerd programma over applaus en over componist Matthijs Vermeulen volgde, waarbij men de Belgische kunstenaar Ponomarenko op de koop toe nam. Maar helaas, er volgde een pro gramma over de Nulgroep, een be langrijke groep in de Nederlandse kunst, dat wat oninteressant uit viel omdat de leden van Zero Nulgroep) geen meeslepende per soonlijkheden bleken te zijn, en in ieder geval heel anders dan Wij- develd. Daarom maakten zij ook heel andere kunst. Dat program ma viel dus slecht bij de TROS- staf, en ook het volgende pro gramma, met Hans Verhagen en Door Nico Scheepmaker de schuifsohilder Hans van Ko- ningsbruggen viel in het verkeerde keelgat, ondanks het interessante tv-portret van Hans Vonk. dat er ook in zat. Die van Koningsbrug- gen bleek trouwens ook een tv- portretje ruimschoots waard, van wege zijn curiositeitswaarde. maar de staf had natuurlijk gelijk: hij was geen Wijdeveld en alles wat afwijkt van „Wijdeveld" schijnt oninteressant te zijn voor de TROS Het gevolg is dan ook dat Hank Onrust op het ogenblik bezig is aan een soort „proefwerk": een programma over „Cobra" (met Appel, Corneille. Kouwenaar en vele anderen», dat eerst moet worden goedgekeurd door een commissie, alvorens het eventueel wordt uitgezonden. De zendtijd die voor het volgende „Heilig Vuur" was uitgetrokken, wordt gevuld met een interview met Ge rard Reve, en pas in de volgende uitzending zal „Cobra" worden uitgezonden, als het dan althans het nihil obstat van de hoogste TROS-officials heeft gekregen. Het zal ook van de kwaliteit (lees: TROS-fahigkeit) van „Cobra" af hangen, of Hank Onrust ca het programma mogen afmaken over Mengelberg, waarvoor al het no dige werk is verzet «trouwens, voor „Cobra" zijn ook al zo'n 20 interviews gemaakt). Het valt in de TROS te prijzen dat het een zo stringente kwali teitsbewaking toepast, ook op een kunst- en prestigeprogramma dat door slechts acht volle Feyenoord stadions wordt bekeken. Alleen mag je je natuurlijk afvragen, of de kritische zin gescherpt wordt door de kwaliteit van het pro gramma (die doorgaans hoog is, dat vind ik tenminste), of door de lage kijkcijfers 'die normaal zijn, voor een dergelijk programma». Die kijkcijfers zijn de bacteriedo- dende milieuvervuilers van Hilver sum, omdat zij niet de kwaliteit van een programma aangeven, maar de geliefdheid van een pro grammasoort „Als je in Hilver sum vraagt: hoe vond je het pro gramma gisteren?, dan zeggen ze: laten we eerst de kijkcijfers maar even afwachten..", zei Hank On rust tegen me. De volzinnen, de treffende ty peringen, waar Marlous Fluitsma, actrice, blijkens enkele geraad- pleegde, op schrift gestelde, in- terviews patent op heeftwillen V vandaag niet erg lukken. Dat P vindt ze zelf althans. Ondanks \dat kost het weinig moeite de 129-jarige Marlous aan het praten te krijgen. Na de vraag: waar moet het over gaan?, en het k daarop volgende antwoord: een portret, een verhaal over je doen 1 en laten met een verwijzing naar je rol in de KRO-serie Pleister kade 17", brandt ze los. Vooral over "Jukebox", het tweede to neelstuk van echtgenoot Herman van Veen, waarbij ze als hoofd rolspeelster en coördinatrice nauw betrokken is. Ze is niet terug van de repetities in Fras- cati in Amsterdam, waar het stuk eind Opril in première gaat. Op de zolder van Harlekijn Holland in het Utrechtse gehucht Westbroek, wordt Jukeboxhoofdthema van het gesprek. „Jukebox" is het tweede stuk van Herman van Veen. „De Spinse", destijds verdeeld ontvangen door de vakpers óf heel goed, óf heel slecht was het poëtische, surrealistische debuut van Van Veen als toneelschrijver. „Jukebox" is volgens Marlous vrij realistisch, doorspekt met recht-voor-z'n-raap dialogen. Het verhaal speelt zich af in de jaren zestig. Plaats van handelingeen cafetaria in een volksbuurt. Hoofdpersonen in deze kruising tussen een patatkraam en café zijn de vaste klanten, eenvoudige zielen die zich niet creatief kunnen ontladen, zich identificeren met de films die ze zien. De emotio- nele uitingen ontladen' zich in dit volksmilieu in veel gevallen in agressie. Door het verhaal loopt als rode draad een liefde, een relatie over veel bergen en dalen van zeer primitieve aard. De (inspiratie)bron van Va-n Veen was de straat, waar hij vandaan komt, de ervaringen die hij daar als Jong volwassene opdeed, hoewel, volgens Marlous, het niet helemaal het milieu is waar hij uit komt. De milieuschildering in „Jukebox" is scherper, primitiever. Ben jij schuld aan die toneelaspira ties van hem? „Herman heeft altijd behoefte gehad zichzelf te formuleren. Er was al een boekje met korte tekstjes, gedaohten. Misschien is hij door mij zich bewuster met (toneel bezig gaan houden. Bewust aangemoedigd heb ik hem nooit, dat kan ook niet. Nee, het is een echte behoefte die steeds groter werd. Misschien mondt die morgen wel uit in een roman". Marlous, intensief bij "Jukebox" betrokken: „Je fixeert je erop, dat houdt een gevaar van werken in. Je denkt dat Je met het mooiste produkt van de wereld bezig bent. Je moet relativeren, anders word je gek. Doen wat binnen het bereik is. Voor Herman is het zh tweede stuk misschien is zijn tiende pas grandioos". Marlous Fluitsma is een bewust levend en werkend type. Het knappe smoeltje staat tijdens het gesprek meer op 'ernstig' dan op 'vrolyk'. Na de toneelschool in Maastricht, verbintenissen bij het Groot Limburgs Toneel en de Haagse Comedie, ging de Nijmeegse free lance werken. Het verleden was bewust gecreëerd: "het ontbrak me aan techniek en die leer je bij een goed gezelschap." Ook het heden: "ik ben nooit free lance geworden om maar te bekijken wat ök kaïn krijgen, om maar overal doorheen te huppelen, de samenwerking met een kleine groep mensen trekt me toch het Binnen het Harlekijn-verband nam ze tevens een stuk organisatie en coördinatie voor haar rekening. Een vastbytertje. dat als kind al serieus aan ballet deed, alsof haar leven er van afhing en via de verhalende balletten „het meest interessant" 'organisch' de behoef te voelde om aan toneel te gaan. Uit valse bescheidenheid een katho lieke opvoeding om niet toe te geven aan „toneel", zou het in principe toch de Sociaüe Academie worden. Een beroepstest wees uit dat het artistieke gevoel prevaleerde. Marlous: „Nou ja. ik heb onbewust laten merken wat ik wou". Ze vindt toneelspelen een extraverte zaak: „in een rol zit altijd wel iets van jezelf". Moeilijker is het praten over 'Pleisterkade 17'. de KRO-serie op tekst van Annie M. G. Schmidt. Marlous wil wel graag kwijt dat ze er plezier in heeft om dat werk te Veens tweede to doen. Het is ook een manier van ervaringen opdoen. Zes afleveringen liggen al in de kast; er volgen er nog een half dozijn. Marlous: „Als ik ze achteraf terugzie, begrijp ik heel goed: daar zat ik fout en daar was het juist In een aflevering werd ik te kwaad, het kon net. maar ik sloeg de spijker daar niet op de kop. Ik vind het een sympathiek geschreven serie met zeer herkenbare dingen, maar we zijn er nog niet. De vakwereld? Ja, die vindt het vreselijk 18.00 (S) Ekspres. (18.30 Nieuws). Nieuws. 18.40 Zoudagavouidzanggew. 9-0Ó (S) De VARA feliciteert. 21.00 S) Voor wie niet kijken wil. (22.30 Tombola. 23.02 (S) Voer voor vogels. 1 02-7.00 (8) De week ln. Hilversum IV Veronica: 8.00 Nieuws. 8 02 (S) Ve- op 4: populaire klass. 9-00 (S) 5a Religie (S) Fur Ellse, "■Vat is dat nou? 13.00 (S) Zondag- liddagouvertureHoogtepunten uit osl fan Tutte van Mozart. 14.00 Nws. 4 02 (S) Concertgebouworkest met ïllst: klass. muziek (In de pauze: 4.07-14.25: Sport ln het kort en pra- tussen de middag. 14.03 Radiojournaal. 14.06 (S) Pop Kontakt-I. 15.03 (S) Popkon takt TL 16.03 (S) De Hitmees- ter. (17.03-17.06 Radiojournaal Hilversum IV VARA: 7.'00 Nieuws. 7 02 (S) Groot en klein. 9.00 Nieuws. 9.02 Wonen, ver schil tussen huis en thute. 9.35 Kinde ren een kwartje. 10.00 (S) Feest der herkenning. 12.00 (STussen de muz. 12.55 (S) Maak eens nader kennis met de kamermuziek van Ravel Nws. 14.02 Keuren en kiezen. Moederland vaderland: serl zendingen. 15.00 (S) Zo klinkt 1 portages van buitenlandse korrespon- 22.35-23.20 Klass. 11.45 Ohne Goldfasan. dokumen- weer bericht. Llederenrecital. Stront! W etenschappel IJ k vroeger, derwijs. DUITSE TV Kinderprogr. 14 15 Na- Vlrgln Queen. rltelten. 22.00 (S) avond. EO: (2) Laat ons de rustdag wijden. 23 00 (S) Reflector. 23.15 (S) Postludium. 23.55-24.00 Nieuws. Hilversum III NOS: 18.03 (S) NOS-maal. NCRV: 19.02 (S) Pers Vers. 20.02 (S) Eddy go Round. 22.02 (S) Sportshow. 23 Zondagmorgen. laat sport. 23.55-24.00 Nieuws. Hilversum II KRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Overweging, kinderprogramma 8.15 Badlnerieklassieke muz. 9.00 9.10 Waterstanden. 9.15 Laudate, muziek. 10.00 Eucharistieviering. Da Capo: OS: 7.00 Nws. 7 02 (S) Kom er eens uit, <7.30 Nieuws. 7.41 Ak- 8.30 Nws. 8 36-8.45 Gymn. v. d. hulsvrouw). 10.00 (S) Kaboutertijd, Melodie, vrolUke gew. RVU11.40 Programma IL.16 Schooltelevisie). (Reg. progr. NDR: 1830 Wartet nur bis Vater koramt. 19.00 Akt. 19.15 Amusem. progr. 19 58 Progroverz. WDR: 18.30 02 2.02 (S) Bent wakker? 6.45- tenlands kommentaar. 12.00 Nws. 12.10 Echo. NOS: 12.20 Informatie en ver zoekplaten voor Surinamers en An- tillianen. 13.20 Programma voor bui tenlandse werknemers. VARA: 17.00 (S) VARA-klass. concert. 17.55 Med. 18.00 Nieuws. 18.15 Dingen van de dag, 18.20 S) VARA-Gram presenteert. 2.41 Piet Ponskaart presenteert. Boemer: nieuwsmedia. 19.00 De opera arloa's. IKON: a 1925-1950: 0 Brood ^n Spelen: kultureel magazine. NOS: 20.00 Promenade Orkest: kerkdienst. 10.55 Wilde sen. 11.00 (S)' De andere wereld zondagmorgen,. AVRO: 12.00 .(.S) lkaal Onthaal: muzik. show. 13.00 Nieuws. 13.10 De toestand in de we reld. 13.19 Radiojournaal. 13.30 Delta: Overheidsvoorlichting nastlek. 7.20 Te Deum Laudaumus. '7.64 Het levende woord 8.00 Nws. 8.11 Hier Miuziek in uw straatje. 9.00 22.55 piein Publiek (9.35 Waterstanden). 10. 8.55 Journaal. kig naai en weerper. uaarna: uas wort zum Sonntag^ 22.05 ^The wonderful 17.00 Journaal. 17.05 Inf. en meningen uit de Bondsrepubliek. Aans.: Herr Daniel passt auf. 18.00 Rung Fu. 19.00 Journaal. 19.30 Hitparade. 20.15 The Five Pennies, film. 22.05 Journaal. 22.10 Sport. 23.25 Ein frohliches Daseln fMm. Confron tatie. 12.00 Weekjournaal voor gehoor gestoorden. 12.30-13.C Jazz. 23.55-24.00 Nws. s toegestaan. 13.00 Nieuws. ~i Onder school- top. KRO: 14.00 Kruispunt, magazine met achtergrondinformatie over kerk samenleving. 14.30 (S) Promena- 16,15 (S) ten. 16 45 Hoe laat. IKON: 17 Broederschap van Pinkstergemeent< show. 8.02 (S) Juist op zondag, met sport Informatie. 10.02 (S) Muziek Mo zaïek. VARA: 11.30 (S) Was ik maar nooit getrouwd: Muzikaal feuilleton. 12.02 (S) Klink Klaar. 13.02 (S) Jazz utt archief. KRO: 18 30 (S) SpringplankJong talent. 19.02 (S) 1.00 Gezondheid, informatief op 17.15 Sesamstrai 2.00 Journalistenforum. 12.45 Jour- f: 8 50 Een boottochtje. Jeugd- Draaitafel. 17.55 Med. Hilversum III KRO: 7.02 (S) Drie op Je boterham. AVRO: 9.03 (S) De Negen-uur-show. 10.03 Pep-op-drie. 11.03 Radiojournaal. 11.06 S) Postbus 7.00 18.03 (S) Drie Kinderprogramma. 15.00 Kinderprogramma. 15 30 Amusements programma. 16.10 Muzikaal programma. 16.55 Task Force Police. Engelse' detec- Co. Jeugdserie. 3 15 Openbaar Kunstbezitkultureel magazine. 1940 Med. 19 45 Journaal. 20.00 Sportweekend. 20.30 Blach and White Minstrel Show. 2.15 Literaire wandeling door Brugge. 22 10 Grat es. suspence-serie. 22.35 Jour- i sportweekend II. NEDERLAND I 15.30 Journaal (NOS) 15.32 O, gaat dat zo (VARA) 16.15 Jong geleerd, oud gedaan (VARA) 17.10 Dc film van Ome Willem (VARA) 17.40 Voorlichting serie Lief en Leed (8) (NOS/NO?) 18.15 Sociale Verzekering, les I (gehoorgestoorden) TELE AC 18.45 TV-informatie voor Marokkanen (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Toi. toi. bij Ted (NCRV) 20.40 The Eddy-go-round-show (NCRV) 21.35 Journaal (NOS) 21.50 Het lied van de week (NCRV) 21.55 Farce Majeure (NCRV) 22.25 NEE, eerlijk niet etc. (NCRV) 22.50 Aan boord van de Nooit terug. Programma over het 100 jaar bestaande tehuis voor oud-zeclieden te Eg- mond aan Zee. de Prins Hendrik Stichting (herb, van 30 dec. 1975) (NCRV) 23.15 Urker Mannenkoor (NCRV) 23.20 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 Paul us de Boskabouter (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 De avonturen yan Peppi en Kokki (KRO)' 19.20 Q en Q (KRO) 19.50 't Zand 33 (KRO/RKK) 20.00 Journaal (NOS) 20.25 Privé voor twee (KRO) 22.15 Brandpunt (KRO) 22.55 Vastenoverweging (KRO) 23.00 Journaal (NOSi 23.05 Studio Sport Extra (NOS) ZONDAG NEDERLAND 1 11.00 Eucharistieviering te Goes (KRO/RKK) 14.00 Pech onderweg - 10 (Teleac). 14.30 Les Gammas - 29 (Teleac) 15.00 Wetenschap in beweging - 9 (Teleac) 15.30 Bedreigde landschappen - 6 (Teleac) 16.00 Journaal (NOS) 16.02 Sesamstraat (NOS) 16.27 Indoor Brabant: Jachtspringconcours te Den Bosch (NOS) 16.55 Voetbal- en totouitslagen (NOS) 17.00 Vespers (IKON) 17.30 Wilde Ganzen (IKON) 18.15 De eerste 365 dagen uit het leven van het kind -8 (Teleac) 18.55 TV-informatic voor Turken (NOS) 19.00 Journaal (NOS) 19.05 De avonturen van Lammie en motormuis, tekenfilm (TROS) 19.15 Jongens van de grote weg (TROS) 20.05 Muziek uit duizenden TROS) 20.55 Ted-Paula. Paula-Ted, TV-serie (TROS) 21.50 Martine (TROS) 22.20 Aktua Special (TROS) 23.05 Zes-een-zes-acht. hum. begeleiding van bejaarden en zieken (2) (Hum. Verbond) 23.25 Journaal (NOS) NEDERLAND II 13.25 Woord voor woord (IKON-KRO/RKK) 18.30 Paulus de Boskabouter (NOS) 18.35 Rogues Rock. jeugdserie (NOS) 1900 Panoramiek (NOS) 19.15 Studio Sport (NOS)' 20.30 Antillen (NOS) 21.00 Promenadeorkest (NOS) 21.30 Journaal (NOS) 21.35 Frontaal (NOS) 22.35 Beeldspraak (NOS) 23.00 Journaal (NOS) Het meest opmerkelijke in d? aangename Van Speyckshow was vrijdagavond de mededeling dat leverworst voornamelijk bestaat uit gemalen zwoerd, maag en uier. In de zomer blijken voorts de meeste biefburgers en gehaktbal len die we kunnen eten besmet te zijn met salmonella's. De directeur van de Consumentenbond zei droevig, dat het nog wel tien jaar kan duren voordat we in Neder land een wet hebben op het gebied van etikettering, zodat iedereen kan lezen welke ingrediënten ver werkt zijn in het produkt dat hij koopt. Smakelijk hapje om naar te kijken was de Italiaans-Canadese zanger Gino Vannelli, die na drie nummers weggevaagd werd door een verkeersfilm, waarin minister Westerterp optrad. Spuekend over de files die zich dagelijks voordoen bU de Briener- oordbrug en Vianen, zei de minis ter berustend: „Men vindt het kennelijk erger een paar kilometer om te rijden dan wachten in een file", 's Nachts zijn de Neder landse wegen schoon, heeft Wes terterp bemerkt. Hoewel hij een voorstander is van werktijdsprei ding om files te verlichten, wil hy die spreiding toch niet tot in de nachtelijke uren doorvoeren. Hardnekkige filerijders, die da gelijks een half tot twee uur te laat op hun werk komen, zeggen dit toch te prefereren boven een treinreis. „Een file went niet, maar je berust er in", zei een van de geïnterviewden. Nog een aardige verkeersslogan uit de Van Speyckshow: „Al is uw wagen nog zo snel. de rolstoel achterhaalt hem wel". Op hetzelfde net een uur lang een oud geworden Charles Trenet, zoet-gestemd als Immer, maar met de onbarmhartige camera zo dicht op de huid. dat men de aderen onder de grime zag klop pen Het andere net met de Mounties en het familie-drama van The Hammonds gaf recht om in de televisiekamer van een Amster dams hotel, waar de avond werd doorgebracht, even alle buiten landse kanalen uit te proberen. Zodoende nog even het mooie zicht van Sophia Loren kunnen zien in een oude Engels gespro ken speelfilm. Terug naar het nieuws, wai we hoorden dat verpakte melk drie cent duurder wordt en het proces tegen de Zuidmolukse treinrovers in Assen vlekkeloos is verlopen. In Avro's televizier zei Drees Sr. dat hem niets bekend is geweest van steekpenningen die Werkspoor aan de Argentijase president zou hebben gegeven. Hij noemde het zelfs een „beledigend gebaar". Drees Sr. gelooft, dat ook de heer Holtrop, die thans bezig met het uitzoeken van de Lock- heed-penningen. als toenmali president-directeur van de Neder- landsche Bank niet geweten heeft dat de bank een deviezenvergun- ning heeft afgegeven voor omkopingstransactie van 30 mil joen gulden. Ten slotte nog een mededeling van de Rhodesische minister defensie in Avro's televizier. Hy zei dat het de Russen zijn die achter alle berichten zitten een omverwerping van het Rho desische bewind. De moraal zowel de blanke als de zwarte sol daat in Rhodesië is zeer hoog, zei de minister. En daar moeten het dan maar op houden. ROELIE MEIJER In een vertaling van Jeroen Krabbé brengt de KRO vanavond om 20.25 uur via Nederland II het blijspel "Privé voor twee" van Noel Coward met in de hoofdrollen Pleuni Touw en Krabbé zelf. Zij spelen twee gescheiden echtelieden die met met en niet zonder elkaar kunnen. Als ze jaren nu hun scheiding met een nieuwe partner op huwelijksreis gaan, belanden zij niet alleen in hetzelfde hotel maar ook in aan grenzende kamers. Paula, directrice van een consumentenorganisatieen Ted reclameman, komen in het morgenavond om 20.55 u. via Ne derland I door de TROS uit te zenden spel "Ted/Paula, Paula/Ted" van Richard Hendrikx in een zakelijk conflict tegenover elkaar te staan. In de privé-sfeer blijkt hun re latie echter totaal anders. Met Ine Veen, Jack Monkau, Wieteke van Dort, Jeröme Reehuis, Marjan Berk e.a. Martine Bijl ontvangt morgenavond om 21.50 uur, even eens bij de TROS op II, Pia Beck, Herbert Joeks, Albert Mol, Marco Bakker en Michael Brou r.. De stelling "Nederland moet een vrijwilligersleger krijgen in de plaats van een leger met d'enstplichtigen" komt mor genavond om 21.35 bij de NOS op Nederland II in het pro gramma "Frontaal" aan de orde. De stelling wordt verdedigd door generaal b.d. J. van Eisenmilitair-specialist van de KVP. Tegen het vrijwilligersleger stelt zich op kolonel M. H. von Meyenfeldt. Doordat beide praat/programma 's wat ongecoördineerd pal achter elkaar kwamen, kon je de ver schillen goed zien. Max van Rooy interviewde Tenhaeff «en diens assistente). Jan Venema inter viewde Van het Reve «en diens vrouw en assistente Elisabeth Fi scher die het eigenlijke werk doen voor de Herzen stichting die boe ken uitgeeft van Russen die niet in de Sowjet-Unie kunnen publi ceren. Max van Rooy was aan wezig op een congres waar Ten haeff sprak, Jan Venema was aanwezig op een avond waar Van het Reve een lezing hield. Ook was er in beide programma's een "be trokkene" opgetrommeld, die iets over de persoon en het werk van de hoofdpersoon zei. Ik bedoel maar: beide programma's waren volgens het klassieke patroon op gezet. ze leken in dat opzicht sterk op elkar, maar qua toon en "amusementswaarde" verschilden zij toch in hoge mate. "Beeld spraak" met Karei van het Reve was richtvoetig, "Markant" met Tenhaeff was zwaarvoebig. Ik ge loof niet dat dat aan de aanpak lag, maar voor het overgrote deel aan de hoofdpersoon. kampen, censuur en dergelijke op relativerende, amusante manier kunt praten. Hank Onrust: kopzorgen rond de kijkcijfers van ,JIet Heilig Vuur". Va«n de week sprak ik Nicoline Raschke, die enkele weken uit Canada over was na een afwezig heid van vijf jaar. Wat haar trof van de Nederlandse televisie, was (als negatieve kanttekening) het vele gepraat op het scherm, en (positieve kanttekening) 'n grote re variatie dan in Canada. Wat 't laatste betreft noemde ze ais voorbeeld "Toppop" (of een soor- gelijk programma), waarin behal ve Nederlandstalige en Engelsta lige liedjes ook Frans- en Duits talige aan bod kwamen. In Cana da is het, althans in het Engelsta lige gebied waat zij woont, alles Engels wat de klok slaat, wat een onvermijdelijke monotonie met zich meebrengt. Wat al die praatprogramma's bij ons betreft, ben ik het gedeel telijk met haar eens, zij het met de aantekening dart. ik dikwijls lie ver een praatprogramma zie dan een show of een serie. Maar ja, soms Lijkt een prettige dosering te ontbreken, zoals op zondagavond, toen de NOS op Nederiand-2 tus sen 20.30 en 21.00 uur "Horizon", een prgramma tussen wetenschap en avontuur bracht, gevolgd door een half uurtje Cole-Portermu- ziek, en na het nieuws in "Mar kant" een portret van mejuffrouw Louwerens en haar professor <dr. Tenhaeff» dat sterk aan het spreekwoord 'motor met zijspan" deed denken en ten slotte in „Beldspraak" een portret van de Alexander Herzenstichting aan de hand van prof. Karei van het Re ve, die aantoonde dat je ook over triestmakende zaken als werk- Kun Je nu zeggen dat. gezien dit verschil, het tv-portret van Tenhaeff overbodig was? Me- dunkt van niet. Het was weinig meeslepend, maar Tenhaeff is in zijn vak een belangrijk, invloed rijk man en het was goed dat we nu eens zo'n portret van hem te zien kregen. Hij is ten slotte niet bekend om zijn amusements waarde, maar om zijn ideeen over de parapsychologie. Als' tv- ker moet je maar afwachten, wel ke van de mensen die een tv-por tret waard zijn, ook metterdaad als tv-persoonlijkheid eruit sprin gen. Het is een van de handicaps waar Hank Onrust van het TROS-programma "Het Heilig vuur" mee worstelt. U kent de voorgeschiedenis. Onrust maakte voor de AVRO "De Ivoren To ren": een uistekend kunstpro gramma. dat lage kijkcijfers haal de. niet omdat het geen goed pro gramma was, maar omdat het een kunstprogramma was. De A- VRO-stootte het om die reden af.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 5