weg naar het miljoen
Actie voor Israël op
DOOPSGEZINDEN BIJ ANDERE BANK
cüüiiiiyuM^
Wolven-mentaliteit
KERKDIENSTEN
Onderwijs in Eshel Hanassi begonnen
Dr. Oppenheimer: "sensationele opbrengst"
De kerkeraad van de doopsgezin
de gemeente in Leiden meent, dat in
het algemeen besluiten van de We
reldraad van Kerken moeten worden
overgenomen, in het vertrouwen dat
de besluitvorming daar geschiedt met
de vereiste zorgvuldigheid en op
grond van deskundige adviezen. Wel
moet steeds overwogen worden of
er argumenten zijn om in bepaalde
gevallen van voorstellen van de We
reldraad af te wijken. De kerke
raad vindt, dat dit niet het geval is
ten aanzien van de bezwaren tegen
banken wegens geldleningen aan
Zuid-Afrika. Dit betekent, dat stap
pen genomen zullen worden om de
rekening die de doopsgezinde ge
meente heeft bij de Amro-Bank eer
lang op te heffen.
In de gereformeerde kerk aan de
Oude Vest in Leiden zal op zeven
woensdagavonden in de "veertig-
dagen-tijd" (ook wel lijdens- of pas-
sietijd genoemd) een kort "midweek
avondgebed" worden gehouden, van
kwart over 7 tot kwart voor 8, waar
in een lezing van het evangelie en
een overdenking daarvan in stilte
centraal staan. De avondgebeden,
worden namens het team van studen
tenpastores- verzorgd door pastor Lit-
jens (rk) en de gerefrmeer-
de studentenpredikant dr. Vlijm.
Het eerste is ai geweest op 3 maart.
De kerkeraad van de gereformeer
de kerk in Katwijk aan Zee heeft be
sloten, de gemeente voor te stellen
het ge*al predikanten op drie te hou
den en de vacature van ds. Pijlman,
die op 13 juni afscheid hoopt te ne
men wegens emeritaat, te vervul
len. Bij de emeritering van ds. De
Vries over twee en een half jaar
kan de vraag hoeveel predikan
ten nodig en mogelijk zijn, opnieuw
aan de orde komen.
In hun Vastenbrief constateren
de oud-katholieke bisschoppen van
Utrecht, Haarlem en Deventer een
duidelijke verschraling van het ker
kelijke leven binnen de Oud-Katho
lieke Kerk van Nederland. Er wordt
onregelmatiger aan de eucharistie
vieringen deelgenomen en ook de be
langstelling voor de vespers vermin
dert. Daartegenover zien de bis
schoppen minder-offioiële vormen,
van kerk-zijn, vooral onder de jon
geren, groeien. Zij volgen deze ont
wikkeling met veel aandacht, juist
ook omdat jongeren die van de of
ficiële eredienst vervreemd zijn zich
in die andere vormen meer thuis
voelen, maar tegelijkertijd zeggen
de bisschoppen dat deze slechts aan
vullend kunnen zijn en de officiële li
turgie niet kunnen vervangen.
Bij "Mensen in nood" in Den
Bosch, de Nederlandse afdeling van
de internationale rk organisatie "Ca
ritas" is tot nu toe ruim anderhalf
miljoen gulden binnengekomen voor
het door aardbevingen geteisterde
Guatemala. Het meeste daarvan
kwam bijeen door de kerkcollecte
op 21 en 22 februari. "Caritas" heeft
een voorlopig programma (noodba-
rakken en nieuwe huizen) opgezet,
dat ongeveer zes miljoen gulden
vraagt. De Wereldraad van Kerken-
springt bij met drie miljoen gulden.
Hiervoor komen giften binnen bij de
stichting Oecumenische Hulp in
Utrecht.
Omdat isolement nooit vrucht
baar kan zijn, heeft de hervormde
gemeente van Lent (regio Nijmegen)
besloten, nauwere contacten aan te
gaan met de Molukse gemeente in
Eist (Betuwe). In het najaar zal het
Molukse kerkkoor naar Lent komen
om aan een kerkdienst mee
te werken. Na afloop daarvan zal er
een ontmoeting zijn in het jeugdge-
bouw. Ook zal een aantal Moluk
se jongeren worden uitgenodigd,
om in Lent op de catechisaties te
komen.
De in opbouw zijnde alternatieve
bank voor ontwikkelingsprojecten,
van de Wereldraad van Kerken wordt
niet in het noorden van ons land
gevestigd, zo heeft het persbureau
van de Hervormde Kerk meegedeeld
en wel om praktische redenen. De
voorgenomen vestigingsplaats, Am
sterdam, wordt gehandhaaf d.
In Urk is een gereformeerde "do
lerende noodgemeente" ontstaan
uit reactie op het feit dat de syno
de van de Geref. Kerken geen doel
treffende tuchtmaatregelen neemt,
tegen representanten van de moder
ne theologie, zoals prof. Kuitert en
ar. Wiersinga. De groep wil echter
het kerkverband niet verlaten.
Zondag is ds. Hegger uit Velp, be
kend van het opvangcentrum voor
ex-priesters, in deze kring voorge
gaan.
Eind vorig jaar raakte de Geref.
Kerk van Urk ook al een groep be
zwaarden kwijt. Die noemt zich "Re
formerende kerk" en heeft de Urk-
se predikant Van Mechelen als voor
ganger. Zij staat wel los van het of
ficiële gereformeerde kerkverband.
ZATERDAG 6 MAART 1976
LEIDEN Op 4 mei komt er een eind aan de ook op 4
mei vorig jaar begonnen "Kerk-voor-Israël-actie" voor de
bouw en inrichting van een vakschool voor beroepsopleidingen
in het Israëlische dorp Eshel Hanassi, een plaats in de Negev-
woestijn, ongeveer vijftien kilometer van het al uit het Oude
Testament bekende Berseba. Aan deze school, die in totaal on
geveer een miljoen gulden gaat kosten, bestaat dringend be
hoefte.
Door
S. J. de Groot
Haar onderwijs in landbouw, vee
teelt en een aantal technische vak
ken zal gericht zijn op de verde
re ontwikkeling van het woestijnge
bied en is ook van groot belang voor
de immigranten, onder meer uit de
Sovjet-Unie, die hier worden opge
vangen.
In september vorig jaar overhandig
de de voorzitter van de hervormde
synode, ds. G. Spilt, de ambassadeur
van Israël in ons land al een chèque
van f 700.000. De initiatiefnemers, on
der wie de geëmeriteerde Leidse aca
demiepredikant dr. K. E. H. Oppen
heimer, hopen, dat deze tussenba
lans en de betekenis van dit ker
kelijke Israël-project alsnog een aan
tal gemeenten en personen zullen sti
muleren tot meedoen. Dan zal biy-
ken, dat het streefbedrag van een
miljoen toch geen onmogelijke op
gave is geweest.
Het onderwijs in Eshel Hanassi is
al begonnen. Aan de uitbreiding van
de school wordt hard gewerkt. Er
wordt nu les gegeven in een stenen
gebouw en in houten keten. Als de
vakschool over een jaar helemaal
klaar is, beschikt het dorp met de
omgeving over een groot aantal op
leidingsmogelijkheden. Er zal dan
onderwijs worden gegeven in alge
mene technische kennis, automati
sering, electronica, instrumentmake
rij, machinebankwerken, naaien en
algemene landbouwkennis. Van de
ze vakken komen nu alleen algeme
ne technische kennis en machine
bankwerken aan bod.
Immigranten
Ongeveer 550 leerlingen zullen er
straks onderwijs kunnen volgen.
VooraJ kinderen van immigranten
uit verschillende landen die zich
rond 1950 hier vestigden bezoeken de
school. De komst van nieu
we immigranten heeft een forse uit
breiding noodzakelijk gemaakt
Het Israëlische onderwijsfonds ont
wierp de bouwplannen en de her
vormde kerk in Nederland verklaar
de zich bereid bij de uitvoering van
dit voor een hele streek zo belangrij
ke projeot financieel te helpen. Na
overleg met de hierbij betrokken in
stanties onder andere de Collec
tieve Israël Actie vroeg zij de
kerkleden om een bijdrage voor de
school.
Als een eenvoudige hulp bij de
opbouw van dit land maar ook als een
uitdrukking van verbondenheid.
Toen dr. Oppenheimer eind 1974
In de krant een bericht las over de
devaluatie van het Israëlische pond.
flitste de gedachte hem door het
hoofd, de synode te vragen Isiaël
daadwerkelijke hulp te verlenen.
Een bliksemactie, die hem van
's morgens half 11 tot 's avonds 12
uur aan de telefoon gekluisterd
hield, bezorgde hem 29 bijvalsbetui
gingen voor een brief aan het syno-
debstuur, waarin stond dat de eco
nomische crisis van de staat Israël
voor de kerk aanleiding zou moe
ten zijn om haar verbondenheid met
het Joodse volk gestalte te geven,
door bepaalde humanitaire projecten
voor haar rekening te nemen.
Uit alle modaliteiten van de kerk
verkreeg de actie instemming en
aanbeveling. De synode ging vrijwel
unaniem op het verzoek in. Dr. Op
penheimer is het dagelijks bestuur
van de synode en de Generale Dia
conale Raad nog bijzonder dankbaar
voor de energie en voortvarendheid
waarmee zij in zo korte tijd de Kerk-
voor-Israël-actie hebben voorbereid.
Sensationeel"
Terecht werd in het schrijven van
de synode aan predikanten en kerke
raden gewezen op de steun die dia
conale instanties geven aan de zorg
voor de Palestijnse vluchtelingen.
Ook steunt ons land Jaarlijks, via
een orgaan van de Verenigde Na
ties, de Palestijnse vluchtelingen fi
nancieel, in 1975 neg met twee mil
joen gulden. De synode meende,
dat de nood waarmee de staat Israël
wordt geconfronteerd, eveneens om
een antwoord vraagt, niet alleen in
woorden, maar ook met de daad, al
voegde zij er in haar oproep direct
asn toe, dat dit initiatief in geen en
kel opzicht als anti-Arabisch of an
ti-Palestijns mocht worden uitge
legd.
Dr. Oppenheimer, die met de pre
dikanten Gerssen en Spijkerboer,
(respectievelijk secretaris van de
raad Kerk en Israël en predikant in
Amsterdam) de actie entameerde,
en met milde maar overtuigende
aandrang aan alle geïnteresseer
den vraagt, de opbrengst nu spoe
dig bij het miljoen te brengen (post
giro 3554 "Kerk voor Israël" tc
Utrecht), wil deze steun van ker
kelijke kant niet onderschatten. Hij
noemt die zelfs "sensationeel".
"Door de eeuwen heen was het bij
na zonder uitzondering: kerk tégen
Israël. Hier is dus sprake van een
correctie. Deze nieuwe ontwikkeling
heeft niet alleen te maken met de
nog vrij recente gebeurtenissen, zo
als de vervolging van het Jodendom
msar ook met het volstrekt veran
derde theologische klimaat.
De verbondenheid en de verwant
schap met het Jodendom denk
maar aan de grondnoties van het
Oude en Nieuwe Testament zijn
zo duidelijk, dat een negatieve, bui
ten alle proporties gedistancieerde
verhouding niet meer denkbaar is".
Wat vind dr. Oppenheimer ervan,
dat enige honderden gemeenten toeh
niet aan de actie hebben meege
daan?
"Principiële overwegingen of nala
tigheid kunnen hier een rol hebben
gespeeld. Maar zelfs als men als pre
dikant of kerkeraad tegen was, had
men op z'n minst het gironummer
van de actie bekend moeten maken
en de vrije beslissing van het ge
meentelid moeten eerbiedigen. Ik heb
De vakschool voor beroepsopl
ruimte voor 550 leerlingen.
ezer meelevende gemeentele
den gesproken die volkomen onkun
dig waren.
En waarom heeft men de kerkgan
gers niet gevraagd, een aantal fol
ders mee te nemen voor familie en
vrienden die in Israël geïnteresseerd
zijn? Bijna in alle kerken zijn onge
bruikte folders achtergebleven. Ik
heb in verscheidene kerkgebouwen
na de dienst nog wel 600 folders op
gehaald en ben die via persoonlijk
bezoek aan oudkringleden van mij
kwijtgeraakt. Men wilde er wel vijf
of tien ter verspreiding. Een groot
aantal ongebruikte folders ik meen
wel 50.000 is later vernie
tigd".
In de Nieuwe Rotterdamsche
Courant van 9 april 1975 plaatste
de kerkelijke medewerker Klaas van
Gelder een scherpe kritische kant
tekening bij deze Israël-collecte. De
kerk zou zich hiermee, zonder an
dere kerken erin te kennen, in een
avontuur hebben gestort, waarmee
de verzoening in het Midden-Oosten
niet gediend zou zija
zidingen in Eshel Hanassi wordt
Dr. Oppenheimer kent deze kritiek.
Hij is het in zoverre met Van Gel
der eens, dat de actie iets van een
avontuur heeft, maar, naar zijn stel
lige overtuiging, dan wel van een
goéd avontuur.
"Wij hebben de andere kerken wel
degelijk op de hoogte ge
bracht, maar overleg over samen
werking zou veel tijd gevraagd heb
ben. In de mening dat er snel en
vastberaden gehandeld moest wor
den, heeft de-hervormde kerk dit pro
ject ter hand genomen.
In het spel van de machten is Is
raël de zwakste en meest bedreig
de artij. Zolang het geen veilige en
door alle buren erkende grenzen
heeft, hangt er een zwarte wolk bo
ven deze staat. Verzoening is alleen
mogelijk tussen volkeren die elkaar
het bestaan gunnen. Wie Israël hals
starrigheid verwijt, zal er moei
lijk aan kunnen voorbijgaan, dat
deze voortkomt uit legitieme angst
Als je dat niet verstaat, ken je de
historie van dit volk niet en ben Je
blind voor de feitelijke situatie".
fors uitgebreid. Er komt straks
Woestijn
Eshel Hanassi, het dorp aan de
rand van de woestijn, dat sinds
1948 tot de staat Israël behoort is
volgens Oppenheimer niet alleen een
uitdrukking van de wil om het eigen
land bewoonbaar en leefbaar te
maken, maar houdt ook beloften in
voor de vluchtelingen die er komen.
En dat zijn er nogal wat.
"Israël bestaat grotendeels uit
vluchtelingen en (maar dat is vaak
hetzelfde) immigranten. Joden uit
Rusland, uit de Arabische landen
(800.000) en uit West-Europa, voor
hen allen wil deze jonge staat een
nationaal tehuis zijn".
Na hun overkomst en vestiging
vraagt de sociale begeleiding der im
migranten grote inspanning. Een
staait die politiek, militair en econo
misch zo onder druk leeft, kan een
handreiking ter versterking van zijn
sociale opbouw niet missen.
Daarom is het voor dr. Oppenhei
mer een zaak van humaniteit om
zich via dit Eshel-Hanassi-project
hiervoor in te zetten.
i ds. Toorman
zat. 5.30. zo.
Pannekoek, 11
i Herv. Hoogl. Kerk 10 ds. enhuis, Salv. kerk
De Jong. 5 ds. Post 10.30 ds. De Ruiter. 6.3
G. Herderk. S
Bethlehemk.
ivoorde.
Lam-
0.30 ds. Ribs. Acad.
lekenh. 10 ds. Brederveld. Dlac. huls
0.30 ds. Hemmes, jeugdkapel Vredes-
Koopmans-Schotanus,
Verheul Spljkenisse.
Meljering gezlnsdlenst. Bapt. Gem. 10
- Evang. Chr. Gemeen-
10.30 ds. Hoo,
Geref. K. Vrljg. BV (Vreugde-
word) 9.30 hr. Moleveld. Chr. Geref.
9.30 dienst. 2.30 ds. v.d. Ent. Oud Ge
ref. Gem. 9.30 en 4 leesd., Bapt. Gem.
10 en 6.30 ds. Koekoek. Noord 10 hr.
v.d. B rink, 7 ds. Agtereek. Volle Evang
Gem. (Kindervreugd) 10 hr. v. Leeu-
7.30 ds. Baayens R.dam. Volle Evang.
Gem. 9.45 (Voorstr. 100(, Soefle 4
Katwijk aan den Rijn Herv.
Open^H. 10.30 ds. Tey geler .^Dorps-
v.d. Broeck Bodegraven, 6.30 ds. Tey-
geler. Geref. K. 9 ds. Hoornstra N.-
Vennep. 5 ds. Pijlman. Kapel Mari
nekamp Valkenburg 10.30 ds. Sche
pers. gez. dienst. RK zat. 7, 9.30 en
11.15.
lekerk aan Rijn Herv. 10
Linden. 7 ds. Swlerts, Geref.
vang. Chr. Gem
Agtereek, RK
(av.-maal). Rem
Cossee, Leger des. H. 10
Ifoogmade
tK zat. 7. zo 9
De Kaag 1
rv. 10 dr. v. Vliet.
11.
-v. 10 dienst. RK
Verschoor L -
Sneep Driebergen, RK
Kieuw-Vennep Herv. 9.30 kand.
Den Harder. 7 ds. Roos A.dam, Geref.
9.30 ds. Smit Haarlem. 4.30 dr. Wind
Leiden. Chr. Geref. 9.30 dienst, 3 ds.
vo 9.30.
Oegstgeest Herv. Groene K. 10.30
ds. Sasse, Paulusk. 10.30 ds. Ter Lin
den, Gemeentecentr. 10.30 s. Wagen-
voorde. Gem. centr. 10.30 hr. Ver^n-
ugdkerk.^Geref. 10
Slmpelaar. Geref.
ds. v.d. Berg. 4 ds. Cornelisse, Volle
c •--- - Brugge (Gem -
Gemeenschap z
WJpwetoing rk zat 7. zo. 7.30,
Sassen helm Herv. 9 ds. Rebel
chr. Geref. dienst), 10.30 hr. Hoffe-
laar. 7 open-deur-dienst, Geref. 10
ner Schagen
Ter Aar Herv 10 ds. Lindenburg,
Ade K RK zat.
Overgaauw. Geref. 9.3
Vest 10 ds. Koolstra, 5 ds.
V.schoten. Mar. kerk 10 ds. v. Achter
berg. 5. ds. Koolstra, Bevr.
O. Mol. Evang. K.
Sitanala, Mol.
t ds. Tomasoa Woerden, RK
Leeuw. RK Kerk s
B,PD.
IVetfrlnt Herv. Gere'- Vrijs. 10
Bovenberg. Bron z
Mierennest 10 hr. Spijker, Breehuys
10 dr. v.d. Zwaan, Jeugddienst. Ge
ref. K. Vrljg. 10.45 en 4 ds.
Benthuizen Herv. 9.30 i
Den Dikken, Geref. Gem. 9.:
2.30 ds. Honkoop R.dam.
Bodegraven Herv. Dorpsk. 10 i
Catsburg, 5
Vos. Pnllk. 9.30. ds. Kool, 6 ds. Wijn
malen, Gr. v. Pr. school 10 ds. Ho-
vius, Overduln 2 ds. Baas, Hoeksteen
10 dovendlenst, Geref. K. Vredeskerk
10 ds. v. Halsema, 5 ds. Bosman
Noordwijk, Triumfatorkerk 10 ds. Geref. K. 10
Pijlman
Noorden Hen'. 9.30 en
Kooy. Geref. 10 en 7 ds. 1
RK zat. 7.30, zo. 9 en 10-30.
Noordwijk Herv. Binnen gr.
ds. Lalleman. Geref. 9.30 ds. Czl-
S.30 ds. Huizebosch, RK zat. 7, zo.
Keunlng, De Rank
tl. vjreiu. lU.iïJ UB.
Doopsgez. Gem. 10.15 dr.
Ilo^i Osm lfl
Utrecht,
Alhpen.
Boskoop Geref. 9.30 en 5 ds.
Dijkstra, De Stek 11 ds. Heymans.
Pljlt
jef. 10 en 5 ds. v.d. Ent, 10 i
en 7.45 ds. v.d. Ent (biddag gew
visserij). Geref. K. Vrljg. 8.15
ds. Hakkenberg, Geref. K. Vrijg. 10
Elgei
rk 11
Bouma, Bin
Post Baarn Zevenhoven, Geref. 9!30 dienst.
- ds. Bouw, Scheveningen.
Rijnsburg Herv. gr. k. 9.30 c
tingskerk 11 ds. Bosman,
linnen zat. 4
kerk. zo.8. 1
ds. Roukema.
Noordwljkerhout Herv.
8 ds. Gravendeel. RK Aga- Streefland, RK Jozef
Science. Steensch.
6. 10.30. Kerk van J. C. v.d. Heil d. L.
Dagen. Steensch. 6. 10 15. Vrij Kath.
K, Vreewiikstr. 19, 10.30 h mis. Oud
Kath. Kerk 10 h. mis. RK Kerken:
Haagwee zat. 7. zo. 9. 10.45. 12 en 6 30.
12 15, Herensingel
Gouda. Geref. 10 j
wis Bodegraven.
6.30 ds. Brandsma Ermelo, RK
10.30, Aardam 9 f
Rijn Herv. Ad-
Alphen
er. Opst. kerk 10 ds.
Cnossen Woerden, N
gers. Martha st. 8 nam. ds. Hoogen-
dljk oec. dienst. G. Herderkerk 9 en
10 ds. De Ruiter. De Bron 9 en 10.30.
ds. Hoogendljk. 6 30 ds. v.d. Ree. Drie-
b-nme 7 tnterk. dienst. Oudsh.weg 20
ds Oort Jongerendlenst. Sionskerk 10
TEMIDDEN VAN WOLVEN.
Ik heb deze week vaak aan de
koningin moeten denken. Ken
nelijk behoor ik tot die mensen
die het koninklijk huis ook een
beetje als hun éigen huis be
schouwen. Je voelt mee hoe het
is als er een storm over je huis
raast. Mensen gaan hun weg -
met vallen en opstaan, ook als
je hooggeplaatst bent.
Dezer dagen gaat dus een
storm van verdachtmakingen
over de hoofden van de konink
lijke familie. Beschuldigingen
over dingen van vroeger worden
onderzocht, en terecht. Het
grootste deel van pers en te
levisie is zeer terughoudend in
de berichtgeving. Maar als de
sensatie-pers en politieke door
drijvers hand in hand gaan om
het onderste boven te halen -
berg Je dan maar. Je voelt even
haast lijfelijk de hulpeloosheid
van mensen tegenover verdacht
makingen, aantijgingen en
hetze.
En Je denkt eraan, hoeveel va
ker gewone mensen in onze eigen
omgeving van straat en buunt
en dorp zo ten prooi gevallen
zijn aan een anti-stemming,
roddel, verdachtmaking. Wat
kunnen ze dan weinig daartegen
doen!
Je kunt toch niet alles aan
de grote klok hangen. Soms
zijn het dingen die samenhan
gen met oud zeer en met nau
welijks verwerkt verdriet
Trouwens, als eenmaal de sfeer
van achterdocht doorzet, zullen
de mensen dan niet altijd een
nieuwe stok vinden om mee te
slaan. Wat je ook zegt of uit
legt? Mensen lijken wel wolven
dan!
Dit gevoel van hulpeloosheid
tegenover miskenning en ver
dachtmaking leg ik in het kader
van de lijdenstijd, de nu begon
nen veertig dagen voor Pasen.
Daarin gaat het om de realiteit
van het lijden. Die realiteit is,
dat niemand veilig is als de wol
ven los zijn, als de tongen in be
weging gaan en mensen hun
tanden zetten in het leven van
een ander. Daarop moet Je
kennelijk berekend zijn. Vroeg
of laat overkomt ons dit alle
maal. Niemand is veilig, ook niet
de meest hooggeplaatste of de
meest gave persoon.
Ook Jezus van Nazareth, zoon
van God en gaaf mens bij uit
stek, was dat niet. Wat was er
dan fout aan Hém? Als de wol-
venmentaliteit losslaat, vindt
men bü Jezus ook heel wat ver
keerds. Wat Hij niet vreselijk
werelds? Ja, een "wijndrinker
en een vriend van tollenaars en
zondaars". En had Hij niet iets
demonisch? Ja, de tekenen die
Hij deed waren duivels indruk
wekkend.
"Door Beëlzebul drijft hy boze
geesten uit!" Werelds en de
monisch hebben ze Hem ge
noemd. En zoeken naar een
greintje bewijs, hebben ze Hem
uiteindelijk veroordeeld als
Godslasteraar. Hij, die zo volle
dig namens God naar de men
sen toe leefde, als Godslasteraar
gedoodverfd.
Zo is kennelijk het leven.
Mensen kunnen elkaar niet heel
laten. Alles kan verdraaid wor
den. Wit wordt zwart en omge
keerd. De Godszoon wordt een
Godslasteraar. Men ként elkaar
niet. Dit is punt één van de
realiteit van het lyden: men
ként elkaar niet.
Jezus noemde dat "als scha
pen temidden van wolven" le
ven. Zo heeft Hij zelf geleefd.
Soms heeft Hij zich rustig ver
dedigd tegen aantijgingen en
verdachtmakingen. Soms heeft
Hij ook gezwegen. De wolven-
mentaliteit kreeg geen vat op
Hem. Verdachtmaking, hetze,
roddel, ontluistering, kapot-pra-
ten en verscheuren - Hij deed er
niet aan mee.
Hy staat voor een ander le
ven: vertrouwen, openheid, be
grip, verbondenheid, eerlijkheid,
fijngevoeligheid. Schapen temid
den van wolven. Trouw aan Je
zelf. aan je roeping en Je geloof
blijven vanuit een diepe inner
lijke rust.
Zo te leven, dat is de bedoeling
J. Happee
Cobetstr. 51.
Leiden tel. 131966
Voorhout Herv. 10 ds. Gesink.
RK zat. 7. zo. 9. 10.30, 11.45 en 5.30.
Voorschoten Herv. dorp 10 vic.
Bijl, 7 ds. v.d. Schoot, aula NH 9.30
dienst, kapel Rijndijk 10 ds. v.d.
Schoot. Hulp en H. 10 ds. Lenz. Ge
ref. 10 en 5 ds. Reedijk, aula NH 9.30
ds. De Zeeuw. Geref. K. Vrljg. 10 en
6 ds. Blokland R.dam, RK Laurentlus
jÉ 12, aula NH
zo. 8, 10 en
11.30, M. Godskerk s
Waddinxvecn Herv. Brug-kerk
0.30 ds. Rijnsburger Amersfoort, 6.30
ds. Bakker Nleuwerkerk a.d. iJssel,
Hoeksteen 9.30 ds. v.d. HeUvel, 6.30 ds-
v.d. Heuvel. Bethel 9.30 en 5 ds. Ver
boom. Immanuel 10 ds. v.d. Steen, 5
ds. Flink. Geref. Krulsk. 10 ds. Mod-
?er?ar,,« 5, ds^ Bakker O.geest, Ontm.
kerk 10 ds. Koetsier. De Bilt, 5 ds.
Den Tonkelaar
6.30, Viktor zat. 7. 2
Wlersma. Messiaskerk 10 ds. Panhui-
se Den Haag. Dorpscentrum 9.30 ds.
Stolk Den Haag, Geref. 10 en 5 ds.
v.d. Meulen. Zuid 10 en 5 ds. Rietveld.
Wagen in gen, Ned. Prot. Bond 10.30
den Jeugddienst, Geref. 9.30 ds. Hul
ds. Helderman
1 6.30 ds. v.d. Helden (a