Waas van woede omgeeft jubileum van Josephine /RflDI0\programma ...en gisteren toegelicht 'Lieve Arthur': tv-spel voor drie actrices Oudeboeken gooi je niet zomaar weg. cb WOENSDAG 25 FEBRUARI 1976 Gouden Grammofoon voor Nederlandse platen- artiesten HILVERSUM Op dinsdag 16 maart wordt in het RAI-con grescentrum in Amsterdam het "TROS Gala van ae Nederlandse Plaat" opgenomen. Tijdens dat Ga la zullen tien Nederlandse artiesten i uit handen van presentatrice Willy Dobbe de „Goudten Grammofoon" ontvangen. Het betreft de bekroning van de beste grammofoonplatenpro- duktie van het afgelopen jaar in een bepaalde categorie. Van de ruim 120 voor de prijs in aanmerking ko mende produkties werden de volgen de ljp.'s onderscheiden: "Tien Jaar Herman van Veen" Herman van Veen, „Goin' back in time" Mike Rondell, „Martine Bijl zingt Hans Ohristiaan Andersen" Martine Bijl, 'The George Gershwin Song Book" Rita Reys, „As we are" Lucifer, „Introspection-2" Thijs van Leer. "Wat je zegt ben je zelf - 2" Frans Halsema en Gerard Cox, „André van Duin's Pretmaohine" André van Duin en Frans van Dusschoten, "Vette Jus en Boerenjongens" Alexan der Curly en "Van Dichtbij" Con- ny Vandenbos. De jury bestond uit Pim Jacobs, voorzitter, Willem Duys j Rogier van Otterloo, Eli Asser, Raph Inbar, Ohiel Montagne en Ferry Maat, De bekroonde artiesten 1 zullen in het programma live optre- den met het 35 man sterke orkest van Harry van Hooff. Bovendien zal een aantal buitenlandse artiesten op treden. Het 'TROS Gala van de Ne derlandse Plaat" wordt op maandag avond 29 maart uitgezonden. Oud-museum directeuren TDe heren van de Toneelraad hebben met ons gesjacherd' NEDERLAND I 16.50 Met Ray Nusselein dromen (VARA) 17.00 De film van Ome Willem (VARA) 18.15 Wetenschap in beweging (TELEAC) 18.45 Verkeers(p) licht (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Van gewest tot gewest (NOS) 19.50 Democraten'66 (POL. PARTIJEN) 20.00 Lieve Arthur (NOS) 2100 De Machinist (NOS) 21.10 Werkwinkel (NOS) 21.35 Journaal (NOS) 21.50 Den Haag vandaag (NOS) 22.05 Panoramiek (NOS) 22.35 Studio Sport (NOS) 23.00 Sprekershoek (NOS) 23.15 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 Paulus de boskabouter (NOS) 1S55 Journaal (NOS) 19.05 Jouw beurt (IKON) 13.30 Kenmerk (IKON-KRO/RKK) 20.00 Journaal (NOS) 20.25 Film van het Leger des Heils (SOCUTERAi 20.30 Brandpunt (KRO) 20.50 Studio Vrij (KRO) 21.50 Je dijkt de zee niet ongestraft in (KRO) 22.20 Keef man is niet gek (KRO) 22.40 Journaal (NOS) protesteren tegen het ontslag van' E. Meijer Omstreeks de tijd dat het avondeten wordt opgeschept is het vrijwel uitgestorven in de Rotterdamse Schouwburg. De portier van de artiesten-ingang zit onderuit gezakt in zijn gleizen hok. Achter het toneel, voorbij het glazen hok, is het leeg. Er hangt de sfeer van een juist voltooide evacua tie waarbij de laatste die wegging vergeten heeft het licht uit te doen. AMSTERDAM In een open brief aan minister Van Doorn (CRM) hebben de voormalig direc teur van het Stedelijk Museum in Amsterdam jhr. W. Sandberg en de vroegere directeur van het Van Abbemuseum in Eindhoven J. Lee ring, geprotesteerd tegen de schor sing van de directeur van het Van Goghmuseum, drs. E. Meijer. De 2 oud-directeuren zien in de maat regel een duidelijk teken van centra lisme door het ministerie van CRM, "oat eerder een verlies aan voor de huidige tijd in de museumwereld belangrijke perspectieven inhoudt, dar. iets tot oplossing brengt". Zij dringen er bij de minister op aan zo spoedig mogelijk door rehabili tatie van de heer Meijer de schor sing ongedaan te maken. De heer Meijer werd enkele weken geschorst omdat hij herhaalde malen het budget van het museum, dat in mei 1973 werd geopend, zou heb ber. overschreden. Het conflict tus sen drs. Meijer en minister Van Doorn houdt behalve met de ex ploitatie ook verband met het grote aantal tentoonstellingen in het mu seum, Hoewel het ministerie waar dering heeft voor het artistieke be leid van de museumdirecteur, heeft hij volgens het ministerie enige voorschriften en afspraken in deze geschonden. Kees Hoogeveen houdt receptie LEIDEN Kees Hoogeveen is een kwart eeuw verbonden aan de Leidse Schouwburg. Dat feit zal morgen worden gevierd met een receptie in "Nieuw-Mi- nerva". De jubilerende bedrijfs leider krijgt deze receptie aan geboden door de Leidse Schouw- burgcommissie. 's Middags van vier tot zes uur is er gelegenheid om Kees Hoogeveen de hand te schudden. Alle kleedkamers zijn verlaten op één na. Daar zit Josephine van Gasteren. Als ze spreekt heeft ze de bladders op haar stembanden. Ze is doodmoe, afgedraaid, na een dag repeteren. Onder de kapspie gel staat een kleine ikoon. Die ze vasthoudt.. „Mijn lijfsbehoud", fluistert ze. „Die ikoon hebben de mensen van het dorp Tolo in Griekenland, waar ik al jaren steeds weer naar toe ga, me met tranen in hun ogen gegeven. Al tijd als je het moeilijk hebt zal deze ikoon je helpen, zorg dus dat je hem steeds bij je hebt, hebben ze gezegd. Nou, mijn God, wat heb ik dat ding nodig, deze weken". Zaterdag a.s. viert Josephine van Gasteren haar veertigjarig toneelju- leum met de premiere van ffrouw Margreet'' (Madame Mar guerite). volgens de schrijver van het stuk, de Braziliaan Roberto Athyade, „een tragi-komische mono loog voor een onstuimige vrouw". De produktie wordt uitgebracht door het Stadstoneel Rotterdam, (waar van Josephine artistiek leidster is». De eerste voorstelling gaat echter niet in de Rotterdamse Schouwburg, maar in het Cultureel Centrum van Amstelveen. „Leuk voor Josephine, tenslotte is het veel aardiger om een jubileum in je eigen woonplaats te vieren", stelde de Toneelraad Rotter dam aan het begin van dit seizoen. Emotie Josephine is nu meer dan blij dat ze niet in Rotterdam gehuldigd zal worden. De actrice. - in sommige wandelgangen ook wel „dat mens van Gasteren" genoemd, omdat ze altijd rechtuit en dictatoriaal zegt wat ze denkt - wil nu eigenlijk niet meer vertellen waarom. Wel „Als je met repeteren bezig bent terwijl er door de Toneelraad mensen ontsla gen worden, dan geeft dat toch een stuk emotie". Na het verdwijnen van het Nieuw Rotterdams Toneel, heeft ze vier jaar lang in een schuttersput gezeten, heeft ze op haar manier guerrilla gevoerdvoor opnieuw een vast ensemble in de Maasstad. Een leek het erop dat ze roos trof, toen haar samen met Cor Stedelinck de leiding van het Stadstoneel Rotterdam in handen werd gegeven. Het Stadstoneel wordt echter aan het einde van het seizoen opgehe ven. En dat zit Josephine - op z'n zachtst gezegd - niet lekker. „Ik geef grif toe dat ik fouten heb gemaakt, vooral omdat ik met Cor Stedelinck de verkeerde partner heb gekozen. Maar boven alles hebben de heren, ik zeg de heren, van de Toneelraad en de gemeente me verbijsterd, omdat ze zo met ons gesjacherd hebben. En dat heeft me razend gemaakt en me tegelijk een gevoel van grote onmacht gegeven. Die mensen hebben geen benul, echt geen benul van waarmee ze bezig zijn. Gelukkig maar dat Josephine van Gasteren alleen maar kwaad kan zijn in de perioden dat ze geen toneel speelt, of gewoon over toneel spreekt. Weg uit de kleedkamer, naar ergens waar een drankje in het vat zit, fleurt ze helemaal op. Want „Juffrouw Margreet" is toch niet niks, het wordt de zwaarste voorstelling die ze ooit gedaan heeft. Die Margreet is een onderwijzeres en het publiek in de zaal is haar klas. Josephine: „Een uur voorde pauze, veertig minuten er na. Ik heb het stuk in Parijs gezien met Annie Girardot in de titelrol. Ik dacht: hoe heeft ze die immense hoeveel heid tekst in hemelsnaam in haar kop gekregen? Nu ik er mee bezig ben - met regisseur Jo Dua, een fantastisohe man - is het wonder baarlijk hoe het stuk zich laat spelen, al is het geweldig complex, al lijken de zinnen onderling nauwelijks verband te hebben". Met het glas in de hand speelt ze een stukje voor. Ze blijft op haar stoel zitten, dat nog wel. maar verder speelt ze, voluit. En zélfs de vogels buiten zwijgen even. Josephine: „Dat is het zalige van dit vak, als ik op het toneel ga staan valt alles van me af. Dat zal het dan wel zijn wat Frans Marijnen, die Jonge regisseur waar de Toneelraad opeens alles van verwacht, in een interview het orgasme van de miljoenenacteur heeft genoemd. Als ik hem zou tegenkomen, zou ik zeggen: Marij nen, als je dat bedoelt heb ik er al zo n zesduizend gehad." Het hoort bij een jubileum: terugkijken. Het theaterleven van Josephine van Gasteren mag echter nagenoeg bekend worden geacht. En ook haar uitspraak dat ze - mocht er sprake zijn van reïncarnatie - nooit meer als actrice zou willen terugkeren op deze aardse contreien. Deze aanvulling is dan toch nieuw: ..ik zou als toneelspeelster willen terugkomen - en dan nog alleen als bijbaantje - als ik een man als Onassis of Niarohos zou kunnen trouwen. Dan zou ik zoveel geld hebben, dat ik gewoon een eigen toneelgezelschap kon beginnen. Moet Je Je voorstellen: bélt er 's avonds een bevriende collega op. Die zegt: Joseohine, ik zou zo graag de „Oidipus" by jou willen spelen, mag dat? natuurlijk, roep ik dan. ga je gang muar. ik zal even een giro uitschrijven." Wereldreis Aan het comité dat haar Jubileum voorbereidt, heeft ze de wens te kennen gegeven om - „als ze toch iets willen doen" - de aanzett tot een wereldreis cadeau te krijgen. „Op een vrachtboot. Ik wil de Galapa- gos-eilanden zien. een diepe, diepe wens van me, ik wil weten of de kangoeroes inderdaad zo zijn als op de plaatjes, ik wil in een kano op de Amazone varen". Voordat ze dat uitje gaat maken, zal Josephine van Gasteren eerst nog zo'n veertig keer "Juffrouw Margreet" zijn. Waarvan een aantal malen in de Rotterdamse Schouw burg en op zaterdagavond 13 maart ook in een Voorstelling van de Leid se Schouwburg. Josephine: "Wik il wel nog even zeggen dat ik van het Rotterdamse publiek houd en dat ik het Jammer vind dat ik hen moet verlaten. Daarom zeg ik: dank U welDat hebben ze verdiend. Maar volgend seizoen kom ik terug, bij mijn publiek in Rotterdam. In het Hofpleintiheater, in een vrije pro duktie." Het ls een mooi geschenk. dat medium televisie. Maar vaak denk ik: het cadeau wordt onvoldoende gewaardeerd. Na het gedoe in Brainwave (made in Holland) op zondag en de redelijke Baretta (ge maakt in de Verenigde Staten) op maandag biedt de TROS-dinsdag dan de Duitse serie Tatort. Het ver trouwen wordt weer even hersteld. Ik geloof nu dat de kwaliteit van een film te herkennen valt aan de "over bodige" scènes, kleine gebeurtenis sen die voor de loop van het verhaal niet wezenlijk belangrijk zijn, maar net de aflevering uit een serie per soonlijkheid kunnen geven. Commis saris Haferkamp bezocht in "Die Ab- rechnung" uit de Ta tart-serie de moeder van een inbreker. De poli tieman ging vertellen dat de zoon van die vermoeide vrouw vermoord was. Hij kwam niets te weten in dat trieste keukentje, hij hoefde ook niets te zeggen, want de vrouw las het bericht in zijn houding. Zij had tweemaal eerder bezoek gehad van zo'n noodlotsbrenger. De scène was briljant, zoals de hele aflevering door sterke karakters, knap film werk en een beetje psychologie bo ven de gladgestreken middelmaat uitsteeg. Creativiteit en populariteit gingen voor een keer gelijk op. terwijl de ze elementen doorgaans schier on verenigbaar. wat ongelijkwaardig, geèmaneipeerd zijn. Populariteit gaat boven creativiteit. Daarom neem ik by elke aflevering van het Heilig Vuur, een TROS-serie over kunst en kunstenaars, afscheid van dit pro gramma. De TROS - persdienst ver zekerde echter gisteren nog dat van het Heilig Vuur in zowel maart als april een aflevering zal worden uit gezonden. Maar geruchten voorspel len steeds weer hei eind van het Heilig Vuur. Als de Ivoren Toren overleed het programma al eens bij de AVRO, eindredacteur Hank On rust heeft van de TROS de regie van het olijke "Op losse groeven al eens op zijn dak gekregen. Dat werd niets tussen Vader Abraham en de TROS-kunst promotor. Toch is dat de keuze: schrijf een succesvolle car navalsschlager of sluit Je maar op met de aller individueelste expres sie van de aller individueelste emo ties. De strijd van mensen als Hank Onrust is altijd verloren. Zij weten niet zeer velen, laat staan iedereen te bekoren. Zij passen niet in het eng totaalbeeld van de machtheb ber. Zij worden opgevreten door de grijze platmakers. BERT VAN DER VEER ADVERTENTIE Modieuze, flatteuze foundation draagt u met plezier. "Warnecke heeft een enorme collectie foundation in elk genre. Triumph. Warner, Fémilux, Lovable enz. Van soepel steunende corselets tot frivole franse jarretelgordeltjes. Komt u eens kijken en passen bij de echte foundation-, lingerie- en badmode-specialist. (tfaAHecJke B reestraat 126, Leiden Tel. 130960 Kenmerk, ie tv-informatierubriek van ie kerken HKON) zal vanavond in de uitzending van 19-30 uur via Nederland 2 aan dacht besteden aan de gang van zaken bij het proces tegen een aantal beulen uit het vernietigingskamp Majdanek uit de Tweede Wereldoorlog. Volgens IKON bezigt de verdediging bij herhaling antisemitische taal bij dit proces. Verder in Kenmerk: de actie van de vakbeweging voor een boycot van Chili, waartoe onder andere ook de Wereldraad van Kerken heeft opgeroepen en een gesprek met Emilio de Carvalho, bisschop van de Methodistische Kerk in Angola. Ad Zonneveld maakte onder de titel ,jKeefman is niet gek" een programma over de uiterst buitenissige mens Jan Arends. De KRO zendt vanavond om 22.20 uur via Nederland II dit portret van een mandie na te veel bitterheid twee jaar gele den een einde aan zijn leven maakte, uit. Arends, een masochist, wist in zijn loopbaan als huisknecht en schrijver, zijn medemens op virtuose wijze te treiteren. Als ervaren psychiatrisch patiënt heeft h\j zijn onmin met be handelende geneesheren snijdend op papier gezet. Dat leverde het titelverhaal op uit de bundel Keefmanin 1972 door de Bezige Bij uitgegeven. Nu. als posthuum eerbetoon aan deze Arends, heeft toneelgroep Centrum „Keefman" opnieuw in de belangstelling gebracht met een monoloog van de acteur Jacques Commandeur. In de uitzending van vanavond is een aantal fragmenten op genomen uit een lunchpauze-voorstelling van Keefmanin de foyer van Bellevue in Amsterdam. De directeur van een Amsterdamse koks- en bakkerschool vraagt vanavond in het NOS-televisieprogramma Sprekers- hoek f23.00 uur. Nederland I) aandacht voor deze opleidings- mogelijkheid. Hij gelooft dat scholen als deze te weinig be kend zijn bij schoolhoofden en ouders van leerlingen bij het basisonderwijs. De heer Borghgraef uit Raalte, die in de vorige uitzending niet meer aan het woord kwam, zal nu zijn plan voor betere informatie op militaire begraafplaatsen ontvouwen. Een jon ge vrouw uit Vlissingen wil meer begrip vragen voor de situa tie van ongehuwde moeders. Brandpunt zal vanavond terug komen op het vandaag in de Twee de Kamer gehouden drugdebat. Ook ls er informatie uit New Hampshire over de voorverkiezingen van Ame rikaanse presidentkandidaten. De ontelbare bewonderaars van actrice Elly van Stekelenburg kunnen vanavond hun hart opha len; ze speelt een prachtige rol in het tv-spel "Lieve Arthur", dat de ADVERTENTIE U wilt de bibliotheek van uw grootvader opruimen, of wat ruimte creëren in uw eigen boekenkast. Of 't nu gaat om Statenbijbels of pocketboeken, scheikundeboeken of "doktersromans, als een boek no goede staat verkeert, is het de moeite waard ra bij de Slegte langs te gaan /l>j in (bellen kan natuurlijk ook). Misschien krijgt u er nog meer geld voor dan u denkt. De Slegte is een goeie voor uw oude boeken Boekhandel J. de Slegte B.V., Breeetraat 73, Leiden, Tel: 071-122007 NOS om acht uur op het scherm brengt via Nederland 1. Drie bejaarde zusters kijken naar het verleden, en speciaal naar de overleden echtgenoot van een van haar, de "lieve Arthur". Ze doen ontdekkingen, die tot emoties aanleiding geven, maar de rust keert weer. Een aardig gegeven, dat met actrices van faam als Elly en verder Loudi Nijhoff en Enny de Leeuwe best tot een indrukwekkend tv-spel aanleiding had kunnen geven, maar de dichteres Judith Herzberg, die het gegeven uitwerkte, bleek dramaturgisch te weinig onderlegd om zo'n emotioneel spel goede vorm te kunnen geven. Ze kon het materiaal niet doelmatig organiseren: ze voert, bijvoorbeeld, in de eerste minuten een dode poes in, die ook Arthur heette, en die verder niet meer uit zijn kattehemel tevoorschijn komt. De drie oude meisjes gaan een dagje uit; dat levert aardige beelden van schom melende oude dames en soortgelijke schoolmeisjesgrappen, maar die epi sode blijkt weinig of niets van doen te hebben met de ontwikkeling van het drama. En de emotionele ontploffing, die de zuster-echtgenote iVOENSDAG gestemd. ■■■■PHH nsels. 22 30 Nieuws. 22 40 Aktua. 23.00 (S) Coulissen: woensdagavondmagazine. muziek. 19.30 (S) 12.00 (S) De Kilima Hawalians Show. Med. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Middagpauzedienst. 13 15 (S) Goed (S) Klanksnoer 15.00 K) Nws 17.32 (S) Hier en du. AVRO: 7.00 Nws. 7.11 chtendgvm- nastiek. 7.20 Dag met een gaatje i8 00 Nws. 8.11 Radiojournaal). 8.50 Mor genwijding. 9 00 Hoe laat i (S) Omroeporkest met 21.30 Het huls van >el. 22.05 (S) Muziek NOS: 23.00 Met het jg op morgen. (23 05 Aktuallteiten- veraicht. 23.20 Den Haag vandaag). 1 03 Radiojournaal AVRO: 17 55 Med. Enny de Leeuwe in 'Lieve en zuster-minnares tegenover elkaar Nynoff kan er dan ook weinig mee plaatst, is dramatisch onvoorbereid beginnen. Jammer allemaal, maar en valt als een bom in de handeling, ook het schrijven van een tv-spel Dat maakt het stuk voor de drie moet worden geleerd. En de kykers actrices moeilijk speelbaar: vooral houden er in ieder geval een het karakter van Loudi Nijhoff is te bijzonder geslaagde rel van Elly van weinig uitgeqerkt en mevrouw Stekelenburg aan over. lttn: sport en muziek. 119.38 Paarde- koeraen). 23.02 (S) NOS-Jazz. 0.02 (8) Metro's Midnight Music. 1.02 (S) Take It easy. 2.02 (S) Dat wordt weer nacht werk. 4.02-7.00 (S) De Meurders Me- SDERDAG 76 FEB op Je boterham, de middag. NCRV: 7.00 Nws. 7 02 ).03 Pep-op-d 14.03 Pop-Kontakt. 16.03 De Hltmees- (S) Te Deum Laudamus. de man af. 8.30 Nieuws. 8.36 Gvm- stiek voor de huisvrouw. 8.45(8) Tot dienst. 9.45 iS) Onder de hoogte- 7 02 (S) Badinerie. bij. 9.10 Écho. 9.30 Ouders in de school. 10.00 Aubade. 12.00 (S) Van twaalf alledaagse en zeldzaam.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 5