Leiderdorpse kerk krijgt heuse „kuip «tiwwawHii PREDIKANT WIL AF VAN APPLAUS IN DE KERK Mensen of dingen Restauratie op weg naar afronding Redelijk bedrag voor engel en koning David KERKDIENSTEN F PAGINA 4 ZATERDAG 21 FEBRUARI 1976 LEIDERDORP Zo snel als de restauratie van de Leider- dorpse Dorpskerk (uit 1620) in het begin van de jaren '70 zelf is verlopen, zo moeizaam is haar afronding. Maar de eind fase lijkt nu toch in zicht te komen. Het gerestaureerde orgel zal rond Pasen bespeelbaar zijn en de kerkvoogdij heeft via de restauratie-architect Piet van der Sterre de hand kunnen leg gen op een oude preekstoel. Ook komt de grote luifelbank te rug. Vooral de beide laatste meubelstukken zijn voor de vol tooiing van het werk van betekenis. 0 De driebeukige "zaalkerk" (zonder 0 dwarsarmen en zonder koor) heeft, g toen de restauratie drie jaar geleden r voorlopig ten einde was. een volledige lengte-inrichting gekregen, in afwij king van de vroegere inrichting, die de preekstoel in het midden had met de zitplaatsen eromheen. De voor standers van de lengte-inrichting kregen bij enquete een meerderheid Van de kerkgangers op hun hand. Kijk-meubol Tegen de achterwand van de middenbeuk werd 'n provisorisch po dium gelegd waarop een verrolbare katheder, een tafel en een lessenaar een plaats vonden. Voor het podium kwam de doopvont te staan. Alle stoelen werden in de west-oost-rich- t ..r gezet: met de rug naar het orgelt gericht naar het podium. Met in het m.dden een pad. De "regeringsbank", die vroeger be stemd was voor de notabelen van de gemeente, bleef stoer op haar oude plek. in het midden tegen een zij muur. De bank wordt alleen nog ge bruikt in geval van nood, als alle andere plaatsen bezet zijn. En dat is sporadisch. Notabelen voelen zich tegenwoordig minder gewichtig en hebben er. althans in Leiderdoip. geen behoefte meer aan, hun maat schappelijke positie in de kerk te ac centueren met een aparte zetel. Bo vendien houdt niemand het langer dan tien minuten vol om met een hoek van 90 graden naar een spreker te kijken. De nekspieren zijn daarop meubel. Maar nu komt er over eeen poosje toch een heuse preekstoel. En dat verandert de zaak. Hij werd gevonden in een kerk in het Noordhollandse Opmeer, een plaatsje tussen Alkmaar en Enkhui zen, waar hij niet meer nodig was. Dat gebeurt wel meer in Noordhol land. Als de onkerkelijkheid, die daar toch al groot was, de gelederen zo uitdunt dat een huiskamer voor de eredienst voldoende is geworden, hou je een kerk niet meer open. Zo'n gebouw staat dan te verkommeren en op 't laatst doet niemend er meer wat aan. Het restant van zo'n ge- meentewordt dan gevoegd bij een buur, die de kerkelijke zaken nog wel draaiende kan houden. Pilaar De kansel van Opmeer, die in 1650 werd gebouwd, komt dus naar Led- derdorp. Zoals die uit het Noordhol landse Oosterleek <uit 1720). waar een kunstbroeder uit Amsterdam van de lege kerk een muziektempeltje gaat maken, naar de Dorpskerk van Katwijk aan den Rijn verhuist. Aangezien je een complete preek stoel niet zomaar op een podium kunt zetten, moet er een pilaar aan te pas komen. Welke pilaar dat in de Leiderdorpse kerk wordt, is nog in studie. De architect heeft bij de restauratie van de kerk aan een pi laar sporen gevonden van de vóór- vorige preekstoel en men mag wel aannemen dat hij een poging zal wa gen, de nu aangekochte kansel daér te krijgen. Maar hoe het ook wordt, de vaste en andere positie van dit meubel zal doorwerken tot in de op stelling van de stoelen. De volledige lengte-inrichting kan in ieder geval niet worden gehandhaafd. Bij de aankoop in Opmeer was ook een doophek. Dat krijgt een niet-tra- ditionele plaats tussen een paar pila ren. En dan komt ook nog de oude luifelbank terug, onder het grote raam tegen de achterwand. Die bank ligt nu opgeslagen in de Hoog landse kerk in Leiden. Pas als dat allemaal is gebeurd, kan men zeggen dat deze kerkres tauratie, naar het inzicht van de des kundigen en de subsidiegevers, is voltooid. Maar het duurt nog wel even. De kerkmeubel-restaurateur E. W. de Keyzer in Gouderak, die de renaissance-kansel op het ogenblik onder zijn hoede heeft, ziet, naar hij ons verklaarde, geen kans het ge schonden meubel nog dit Jaar in her stelde staat af te leveren. Deze man een van de zeer weinige meubel specialisten op dit gebied in ons land heeft het met zijn 8 per soneelsleden in leeftijd variërend van 18 tot rond 40 jaar erg druk. Puntgaaf Bovendien is het Leiderdorpse preekmeubel zeer bewerkelijk. Al leen de kuip deugt. De voet, de trap en het klankbord moesten wor- Speeltafel den afgeschreven. Als er stukken verrot waren, heeft men die kenne lijk met ondeugdelijk materiaal her steld. Met vurenhout en stenen bijvoor beeld. Die onderdelen moeten dus worden bijgemaakt, wat nogal wat tijd vergt. De Keyzer staat er ga rant voor, dat het dan weer een puntgave kansel wordt „Ons werk is zeer tijdrovend. Het meeste gebeurt met de hand. Tegenover de uren die erin gaan zitten, kost het materiaal zelf haast niets. Laten we zeggen dat Je een preekstoel voor duizend gulden koopt, dan moet Je niet gek opkij ken als hij twintig- a dertigduizend gulden aan werkuren gaat kosten. Het is niet eenvoudig, er de juiste mensen voor te vinden. Die er gevoel voor hebben en het oude ambacht nog in de vingers heb ben zitten. Meubelmakers zijn te genwoordig meer monteerders. We hebben op het ogenblik ont zaglijk veel werk. Kerkmeubelen zijn wel de hoofdmoot. Ook doen we wat voor gemeentehuizen en kastelen. Maar het particuliere werk hebben we aan de kant gezet. Daar hebben we echt geen behoefte meer aan. Onze grootste opdracht is nu de Ja- cobikerk in Utrecht, waarvan we niet alleen de preekstoel hebben maar ook de banken en de hekken. Hoe het over een paar jaar in ons beroep zal zijn, weet ik niet. In de monumentenzorg zijn ook slechte Perioden. Ht geld moet er zijn. Ik heb de indruk dat er wat de nieuwe restauraties betreft, een zekere af remming inzet. Maar voorlopig zal dat geen invloed hebben op onze or derportefeuille. Ieder moet nu nog op zijn beurt wachten. Tenzij het kleine karweitjes zijn. Maar grote opdrachten kunnen niet onmiddell- lijk worden uitgevoerd". De orgelrestaurateurs bezig met de montage van het Leiderdorpse kerkinstrument. Het in 1780 door de Leidenaar J. Mittenreiter gebouwde orgel is voor een grondige restauratie toever trouwd aan de Utrechtse orgelbou wers Van Vulpen. De restauratie is vrijwel klaar en personeel van Van Vulpen is nu bezig het orgel weer op z'n plaats te brengen. Het werkstuk van Mittenreiter (twee klavieren en een aangehangen pedaal), dat zeldzaam is in zijn soort. Is al tweemaal gerestaureerd, eerst door ene Lohman, in 1839, en later door Van Leeuwen, in 1942. Die twee de bejandeling is zeer ingrijpend ge weest, weet kerkvoogdij-voorzitter Th. van Vliet te vertellen. De hele speel tafel-inrichting en de klavieren wer den vernieuwd, de toonhoogte ging een halve toon omhoog, een aantal stemmen werd door nieuwe vervan gen en andere verplaatst. Onder toezicht van de orgelcom missie van de Hervormde Kerk werd begin vorig jaar met de restauratie begonnen, waarbij niet de dispositie van 1942 maar die van Lohman uit 1839 richtinggevend was. Voor de orgelliefhebbers geven wij hier deze dispositie. Hoofdwerk: prestant 16 discant, bourdon 16, prestant 8, holpijp 8, quintadeen 8, octaaf 4, roerfluit 4. quint 3, superoctaaf 2, mixtuur 3-4 stemmen, cornet 4 st. en trompet 8. Bovenwerk: holpijp 8, fluit travers 8, octaaf 4, fluit 4, octaaf 2, gems hoorn 2, vox humana 8, tremulant. De orgelrestauratie kost f240.000. Het rijk, de provincie en de gemeen te geven zoveel subsidie dat de ker kelijke gemeente nog maar f24.000 hoeft te betalen. Dat geld kan ze terugverdienen, want het orgel is groot en klankrijk genoeg om er con certen op te geven en bij concerten en uitvoeringen te worden ingescha- koeld. Sinds kort is de uitgangscollec te 's zondags bestemd voor het orgel fonds. De opbrengsten daarvan zijn hoopgevend. Kabinetorgel De toekomst van het kleine kabi netorgel, dat sinds de heropening van de kerk het zingen begeleidt, is nog onzeker. Er zijn genoeg liefheb bers voor, die er ook wel een aardig prijsje voor willen betalen, maar als de financiën het toelaten, is het mo gelijk dat het als koororgel in Lei derdorp blijft. Organist G. Zaalberg hoeft zich daarover het hoofd niet te breken. Hij bespeelt straks, boven alle zor gen uit, weer een volwaardig instru ment. S.J. DE GROOT Morgenmiddag om 5 uur wordt in de Zuiderkerk, Lammensohans- Leiden een cantate dienst ge- Exultate Deo uit David met harp. Beiden moeten 1 houden. Voorschoten met solisten het Dettin- ger Te Deum van G. F. Handel uit voert. Vorig jaar heeft de her vormde Raad voor de Zending advertentie in het blad "De Kerkvoogdij", behoefte aan een engel met trompet en een koning tot Vs meter hoog zijn. Er wordt een redelijke prijs vooor betaald. Wat ze daarmee in Hattem gaan doen? Bovenop het gerestaureerde kerk- loegstgeest) f. 7.360.000 ontvangen orgel zetten. Hevr. Kerk: beroe- zendingswerk. Dat is pen te Bennekom G. H. van Kooten f. 60.000 meer dan het richtbedrag voor dat jaar. Voor 1976 is het streef bedrag f. 8.300.000. De hervorm- Delft; aangenomen naar Hoogvliet E. v.d. Beek Angeren. Geref. Ge- ref. Gemeenten: beroepen te Her- de kerkvoogdij in Hattem heeft, blij- kingen R. Boogaard Leiden. In een open brief aan gospel groepen die weieens meewerken aan een kerkdienst, gepubliceerd in Cen traal Weekblad (gereformeerd», vraagt de Emmense predikant G. Gommer de jongeren eraan mee te werken dat in een kerkdienst niet meer wordt geapplaudisseerd. Dat komt de laatste tijd namelijk steeds meer voor. Concertzaal De predikant vindt de medewer king van deze groepen een verrijking van menige kerkdienst, maar met dat bijverschijnsel is hij minder ge lukkig. Aanvankelijk gingen alleen na het slotoptreden de handen op elkaar, maar al gauw kwam er ap plaus na een optreden tijdens de dienst. "Dan lijkt de kerk omgetoverd in een schouwburg of concertbaai. Met dit uit deze instellingen overge nomen gebruik haalt men een mijns inziens aan de kerkdienst wezens vreemd element de kerkruimte bin nen. In de kerk klappen we niet voor elkaar, want we zijn broeders en zusters van elkaar en verrichten sa men dezelfde dienst, ieder weliswaar op zijn eigen manier, maar in ieder geval niet zo dat de één de ander zou moeten toejuichen. Als we dan in de handen willen klappen, dan doen we dat samen op de manier van psalm 47: prijst met handgeklap 's Heren koningschap. Tegen zang groepen die hun zang begeleiden met zulk handgeklap kunnen, meen ik, geen gegronde bezwaren worden in gebracht. Uit eigen waarneming weet ik dat in de meeste gevallen ook de musi cerende en zingende jongeren het applaus overrompelt. Ik heb maar zelden meegemaakt dat een groep als het ware om applaus "vroeg". Als er iemand voor in aanmerking komt om het getij van het applaus te keren, dan zijn dat degenen die er het voor werp van zijn. Jullie zouden dat kun nen doen door vóór je bijdrage tegen de gemeente zeggen: mocht u straks behoefte hebben om te applaudisse ren, toch maar liever niet. Ik ben mij ervan bewust dat Jullie op die manier gaan missen wat iedereen die in de kerk meewerkt ook weieens no dig heeft: een schouderklopje". Maar ds. Gommer gelooft dat kerkeraden hier wel wat op weten te vinden. Ds. L. J. Kwast, gereformeerd predikant te KOllum. heeft zijn twij fels ten aanzien van kerkelijke uit spraken op politiek en economisch gebied. Hij schrijft daarover in Cen traal Weekblad. "Politiek is een verschrikkelijk wargaren. Wie zich voor oog en oor van anderen bemoeit met conflicten en problemen die hem in directe zin niet aangaan, moet ook bij machte zijn om verantwoordelijkheid te dra gen voor de gevolgen van z'n bemoei enis. En kan hij dat laatste niet, dan moet hij zich van het eerste ont houden. Er zyn uren in de geschiedenis ge weest waarin kerkelijke uitspraken en verantwoordelijkheid in eikaars verlengde lagen. Tijdens de bezetting van Nederland waren alle politieke organen monddood. Toen konden de kerken geen andere weg Inslaan dan die van het protest tegen machts- aanmatiging en onrecht. Het is woordvoerende Nederlandse christe nen op gevangenschap of nog erger komen te staan. Gesproken en ge schreven woorden waren destijds duur. Op enkele uitzonderingen na was kerkelijk Nederland toen ook eens gezind. Dat kan in onze dagen alles behalve gezegd worden. Kerkelijke politieke verklaringen tenzij ze uitmunten in vaagheid en algemeen heid zijn slechts representatief voor een deel van de kerkelijke sa menleving. Dat bepaalt hun waarde en betekenis. Naar alle waarschijn lijkheid bestaat onder Nederlandse christenen over zeer vele onderwer pen geen eenstemmigheid. Dat ligt niet alleen aan wat "polarisatie" wordt genoemd, maar ook aan de in gewikkeldheid en ondoorzichtigheid van vele vraagstukken, politiek, eco nomisch en sociaal. We hoeven ons ook niet te scha men om ons gebrekkige inzicht toe te geven. Wanneer ervaren politici en economen al in het duister tas ten, wat zullen WIJ dan? Daarom zal iedere kerkelijke verklaring een combinatie moeten zijn van beschei denheid en voorlopigheid. Morgen is alles weer anders, zoals we vaak. tot onze schrik, ontdekken". Koude kerk Het orgel in de Dorpskerk van Wassenaar is zo fijn gebouwd en zo gevoelig dat het hout geen grote en vooral geen lange temperatuurver- hogingen kan verdragen. Met droge vrieskou zou het een kleine kunst zijn, het historische orgel in enkele weken kapot te maken. Daarom heeft de predikant Frederikse de clementie van de kerkgangers ingeroepen. Zij moeten rekenen op een temperatuur die onze voorvaderen normaal von- denmaar die voor het tegenwoordi ge geslacht niet zo aangenaam is. In het Wassenaarse kerkblad geeft hij daarom deze adviezen: "Kom te voet naar de kerk, neem bij elkaar in het midden plaats en verwarm elkaar (gemeenschap!), zoek de ra diatoren op, kleed u goed, zing u warm, dring aan bij uw predikant op krachtige kortheid, ga. als u voor kou erg gevoelig bent, naar een andere kerk. heb iets over voor de viering van de zondag". HAZERSWOUDE Herv. 9.30 ds Kaai Nieuwveen, 6.30 ds Geertsema. Geref. 10 en 5 ds Versluys. RK Mi chael zat. 7, zond. 9; Bernardus zat. 7 zond. 10.30; Ridderhof Koudekerk te 10.30; Haz. dorp zat. 7, zond. 8, 10 en 10 ds Ro'ukema. 7 ds v. d. Brink Over- schie. Chr. Geref. 10 en 5 ds v. d. Ent. Geref. Gem. 10 en 5. 24 febr. 7.30 ds Harinck Den Haag. Volle Evang Gem 9.45 (Voorstr. 100); Boefle 4 u nam. 2.15 ds v. d. Ent RK zat 7. zond 7.30 9. 10.45 en 7. NIEUWVEEN Herv. 9.30 ds Geertsema H.woude, 6.30 ds Linden- burg. Geref. 9.30 en 7 ds Schouten te Sasse; gem.centr. 10.30 ds v Rossum Voorburg, 7 ds Brokerhof; gem.centr. 10.30 ds Vink jeugdkerk Geref. 10 ds Vegter. Geref. K. Vrljg. BV 8.45 en 4 ds v. d. Berg. Volle Evang. Gem. 4 hr. v. d. Brugge (gem.centr.). RK Wllll- Westra. 6.30 kand. Bakker. Geref. 10 ds v Santen. 5 ds Gesink. RK zat. 7, zond. 8.30. 9.30 en 11. NPB 10.30 ds. Beekhuls Haarlem. LEIDEN Herv. Hoogl. kerk 10 en 7 ds Pamnekoek 11.45 oec. stud, dnst Marekerk 10 ds Langenbach. 5 ds Bou- man Hcerde; Maranathak. 10 ds van Acnterberg; Konlngskerk 10 ds Wa genvoorde; Bethl. kerk 10 da De Jonge Brulnisse; Bevr. kerk 9 en 10.30 ds. Bovenberg. 5 ds Boogert zangd.; Vre- desk. 10 dr Lamping; Zuiderkerk 5 u cantatedienst; Waalse k. KX30 ds Ribs; Acad. Zlekenh. 10 ds Bakker; Diac. huls 10.30 ds Hemmes; Jeugdk. Vredeskerk 10 hr. Henwnlkj^eugdk; kerk 10 ds Buitenhuis Bodegr. 6.30 ds v. d. Berg IJmulden open-deur-dnst Salv. Kerk 10 ds v Harmeien 6.30 ds Buitenhuls; G.H. Kerk 10.30 en 6.30 ds De Ruiter; De Bron 9 ds v Wijn gaarden Nieuw Vennep 6.30 ds Koek koek Wad.veen. Geref. K. Vrljg. 9.30 en 3 ds Blokland Geref. K. Vrljg. BV 9.30 hr Jaskke (zaal Vreugde-oord) Chr. Geref. 9.30 en 4.30 Oud-ueref 9.30 en 4. Bapt. Gem. 10 ds Koekkoek 6.30 ev. De Leeuw; Noord (Sportl.) 10 hr. v. d. Steen. Rem. Kring 10 ds Bon- jjartz. MoL Evang.^Kerk 11 ds S^tana 11.80. HILLEGOM Herv. voorm. ds Boonstra. 7 ds Alma Soest (gemeen- sch. Jeugddienst) Geref. 10 ds Pouwels Chr. Geref. 10 en 5 ds Slofstra Broek op L.dljk RK Martinus zat. 7, zond. 8.30 10. 11.30 en 12.45; Jozef zat. 7. zond. 8.30 10 en 11.30. HOOGMADE Herv. 10 dr v Vliet RK zat 7 zond 9 en 11. DE KAAG Herv. 10 ds Carstens. RK Zat. 7 zond. 8. 10 en 7. KATWIJK ^AAN^DEN^RIJN^^ KOUDEKERK Herv. 10 hr Stroo, 7 ds v Hoegee te Alphen. Geref. 10 en 7 ds Swlerts. LEIDERDORP Dorpskerk 10 ds Lentz Den Haag: Hoofdstraatk. 10 ds v. d. Meulen Wassenaar, 6.30 Jongeren- dienst: Schepplngsk. 9.30 en 11 ds Geursen. 5 ds v. d. Meulen Bapt. Gem 10 en 5 rk zat. 7. zond. 9. 10.30 en 12. LEIMUIDEN Herv. 9.30 ds De Vree. 7 ds Boogert Lelden. Geref 9.30 zond. 7.30 9.30 en 11.15. LISSE Herv. gr. k. 10 ds Oostin- Baambrugge, RK zat. 7, zond. 8.45 en NIEUW-VENNEP Herv. 9.30 en 7 ds Goverts. Geref. 9.30 ds Boonstra A- veen. 4 30 ds. Wijngaarden. Chr. Geref. 7i zond. 9.30 en'ÏL enderen- RK zat- NOORDEN Herv. 9.30 en 7 ds v. d. Kooy. Geref. 10 hr. Hijszeler Baam brugge. 7 hr. Schoenmaker O. Wete ring. RK zat. 7.30. zond. 9 en 10.30. dr. Jansen. 7 ds Carstens De Kaag: brordkerk zat. 7. zond. 10 en 12; Bo- naventurakapel zat. 6.30, zond. 9 en OUD-ADE RK zat. 7, zond. 8.30 en 10.30. OUDE en NIEUWE WETERING Herv. 9.30 ds Lallgman. Geref. 9.30 ds Czlrla^S^ds Hulsman Z. meer RK zat ROELOF ARENDSVEEN RK St. Petrus Banden zat. 7, zond. 8. 9.30 11 en 12.15; M. Presentatie zat. 7, zond. 8. 9.30 en 11. TER AAR Herv. 10 ds Lindenburg 6.30 ds Kaal. Geref. 10 en 6..30 ds Be- zemer. RK Langeraar zat. 7, zond. 8, 9.30, 11 en 12.15. VALKENBURG Herv. 10 ds Overgaauw. 6.30 ds Lefeber te Alphen Geref. 9.30 ds Bouma Noordwljk 6.30 Geref. K. Vri)g. 9.30 5 os VOORHOUT Herv. 10 ds Broker hof. RK zat. 7. zond. 9, 10.30, 11.45 en 5.80. VOORSCHOTEN Herv. dorp 10 ren wijk 10 ds Hortenslus. Geref Kerk Zulderk. 10 ds Bosman Noordwljk 5 u cantatedienst; Petraky0^e<^j ti- le.' RKBonlf. kerk zat® ^"zond^S.ao. 10 en 11.30; Plus zat. 7. zond. 9. 10.30 en 11.45; De Bron zat. 6.30, zond. 9 en 11. BENTHUIZEN Herv. 9.30 en 6 u ds v Malssen L.dorp. '6.30 ds v Niel Rijnsburg. Geref. Kerk 9 ds Pijlman 5 hr. Brouwer. RK zat. 7. zond. 9.30 en 11.15. ga; Paulusk. 10 ds v. d. Velden 7 ds Oostinga. Geref. 10 dr Kunst A.dam, 5 ds Rullmann Den Haag. Chr. Geref. 10 en 4.30 ds De Graaf Ede. Geref. Gem. 10 en 4 ds Hakkenberg. Geref. Oude K. Zee 10 ds Keuning; S. Mio 9 dr. Jansen; De Rank 10 ds Koud- staal Ridderkerk 7 ds v. d. Bergh R.- dam 5 dr Jansen. Geref. Hoofdstr. 10 ds Rooze Valkenburg. 5 ds Bosman; RIJNSATERWOUDE Herv. 9.30 u kand. Klein Kranenburg Hoevelaken. 7 ds Boer Katwijk. Chr. Geref. 9.30 dienst. 2.15 ds Bouw. NH 9.30 dl' Reedijk; Kape^°RiJndlj'k 10 ds v d Schoot: Hulp en Heil 10 ds Verheule; Paus Johannes-school 10.15 Jongerendienst. Geref. Kerk 10 en 5 ds De Zeeuw. Geref. K. Vrljg. 10.15 en ?*aAchterb2gV? ds^Wlnter Den Haag; Bevr. Kerk zie hen-, gem «"fnho- 10 ds v Halsema Katwijk. De Mirt 10 hr. De Jong; Mierennest 10 mevr. Owèl: Meren wijk 10 ds Hortanslus Ge ref. K. Vrljg. 9.30 leesd.. 2c30 da v DlJk Chr Geref. Kerk 10 en 5 ds Carller. Geref Gem. 10 en 4.30 ds Boogaard. Geref'. Gem. in Ned 11.30 en 5.30 u leesdienst. Evang. Luth. Gem. ïo.io ds Happee. Remonstr. DoODSgez. Gem 10 15 dr Meijering. Bapt. Gem. 10 ds v. Mameren Evang. Chr. Gem. 10 hr. ds Den Dikken. BODEGRAVEN Herv. Dorpsk. 10 ds Blenk W.brugge 6.30 ds Droo- gers; Salv. Kerk 10 ds Droogers 6.30 kand. v. Osch Utrecht; Bethl. kerk 9.30 ds v Embden, 6.30 ds Roelofsen Zeist. Geref. 10 en 6.30 ds 't Hart. BOSKOOP Geref. 9.30 en 5 ds Dijkstra; De Stek 11 ds Heymans (herv.). Chr. Geref. 9.30 en 4.30 ds Qulst Den Haag. RK zat. 7. zond 8.45 10 en 11.30 in kerk. zat. 5.30 en zond. 10.30 ln ontm.centrum. KATWIJK AAN ZEE Herv. Kerk 10 ds Boer 6 ds Catsburg: O. Kerk 10 ds Hovius, 6 ds Overgaauw Valkenburg; Ichthusk. 10 ds Vroeg- lndewey, 5 ds De Vos jeugddienst; Pniélk. 9.30 ds. De Vos. 6 ds HoviU3; Gr. v. Pr. school 10 ds Catsburg; De Hoekst. 10 dovendlenst: Overduln 2 ds Baas Geref. Vredesk. 10 ds De Vries. 5 ds Pijlman; Trlumf. kerk 10 heer Brouwer. 5 hr Hoffenaar Voorhout o- pen-deur-dlenst. Geref. K. Vrljg. 8.30 leesd. 3 u ds Hoff. Geref. Vrljg. BV Vrljg. 8.30 bevestiging kand. Simpe laar ln Groene Kerk O.geest, 7 intrede ds Simpelaar in Prlnc. str. Llsse Ge ref. Vrljg. BV 10.45 en 5 Oud-Geref. Gem 9.30 en 3. 26 febr. 7.30 Aktle Kruistochten maand. 8 ds Gravendeel RK Agathakerk zat. 7. zond. 8.30 10 en 11.30: Poelhuls zat. 7. zond. 9 en 11.30; Marlakerk zat. 7. zond. 8.30 10 11.30 en 5.30; Engelbew. zat. 7. zond. 7.30 9.30 11 en 5.45. NIEUWKOOP Herv. 9.30 en 6.30 ss Bronsgeest. Geref. 9.30 en 6.30 ds Nooteboom HA. Chr. Geref. 9.30 dnst man; stlchtlngskerk 11 hr. v Duin RK Binnen zat. 4 ln kapel kerkhof 7 ln kerk zond. 8. 10 en 11.30; M. ter Zee zat. 7. zond. 9. 11 en 7. NOORD WIJKERHOUT Herv. 10 ds Streefland. RK Jozef zat 7 zond. 8. 10, 11.30 en 6; Viktor zat. 7. zond. 8. 9.30 11 en 6; De Zllk zat. 7. zond. 8.30 10 en 11.30; St. Maria zat. 7.15. zond. 10; S. Bavo 9.30. OEGSTGEEST Herv. Groene K. 10.30 ds Ter Linden; Paulusk. 10 ds RIJNSBURG Herv. gr. kerk 9.30 ds v. d. Bogerd, 5 ds v. Niel; Bethel- kerk 9.30 ds v Niel. 5 ds v. d. Bogerd. Geref. Petrak. 9.30 ds Baayen, 5 dr. v. Oeveren Jeugddienst; Immanuel te 9.30 dr v Oeveren, 5 ds Huisman: Ma- 10 ds Agtereek RK gemeenschap zat 7. zond 10.30 (aula tuinbouwschool). RIJPWETERING RK zat. 7 zond. 7-30 9 en 10.30. SASSENHEIM Herv. 9 en 10.30 ds 4.30 ds Boxman. Remonstr. Doopsgez. Kring 10.30 dr Springer Leiden RK Laurentlus zat. 7. zond. 8.30 10.30 en 12: aula NH 11.30: M. Godskerk zat. 7, zond. 8, 10 en 11.30. WADDINXVEEN Herv. Brugkerk 9.30 prof. dr. Graafland. 6.30 kandid. Riphagen Reeuwljk; Hoeksteen 9.30 ds v. d. Heuvel, 6.30 ds Bakker Nieu- werkerk a. d. IJssel; Bethel 9.30 kand. v. d. Valk Gouda. 5 ds Verboom; Im manuel 10 en 5 ds Flink. Geref. Kruis kerk 10 ds Modderaar. 5 ds Koekkoek br. v. d. Stouwe. 24 febr. evang. Ztllstra. Plnkstergem. Oude R. Kerk ,t c v. d. Well, der L. uagen Steensch. 6. 10.15 Oud-Kath. Kerk 10 h mis Vrij-Kat* Kerk Vreewllkstr. IQ. 10.30 h. mis RK Kerken: Haagweg 7.at 7. zond. f). 10.45. 12 en 6 30: Steen- 7Bt. 7. zond. 9.30. n en ringel zat. 7. zond. 8 30. 9 3 A ARLANDERVFEN ABBENES Herv. 9.30 k Harder. 7 ds Weatra S helm. ALPHEN AAN DEN RIJN AdventkT10 ds Pokkema; Kruiskerk 10 ds Bogers; Opst. kerk 10 ds^ v Ie- umuiaen, upcu-aoui -uioubi derkerk 9 ds Hoottendi.ik: De I kerk w as Hoogenaija: ue uron iu.ju Hoogendljk 5 ds Verploeg 5 ds v. u Ree lnterk. loneerendnst.; Drlenoor- ne 7 ds Hoogendllk: Oudsh. weg 10 ds Oort: Sionsk. 9.30 ds v Dijk Leerdam, 6.30 ds Verploeg. Geref. Kerk: Mar. "Jezus voor atheisten" heet een boek. De schrijver is een communist. Zijn naam is Machovec en hij beschouwt zichzelf niet als een christen, maar als een atheïsti sch humanist. Deze man, een Tsjech, schrijft over Jezus. Zijn boeken zijn vertaald, zelfs in het Nederlands. Wat hij zegt is dit: het commu nisme heeft aan de mensen niet die bevrijding gebracht, die men ervan gehoopt had. In zeker op zicht is er niet zo'n groot ver schil tussen de westerse "kapita listische" wereld en de communis tische samenleving. Beide ma ken de mensen steeds meer on menselijk. Bij beide groeit het gevoel van zinlooshp'd onder de mensen. Bij beide zit de mens als een klein radertje gevangen in een systeem. Ook het communis me heeft geen einde gemaakt aan het gevoel van vervreemding. Wat is er dan fout? In Oost en West is het dezelfde fout, schrijft Machovec. Het leven draait om DE DINGEN en niet om DE MENSEN. Er is een ver slaving aan DE DINGEN. En wat van de godsdienst geleerd kan worden, is het het allereerst om DE MENSEN gaat. Daarvoor kun Je in de leer bij grote man nen als Augustinus en Kierke gaard, maar bovenal toch wel bij Jezus. Hij leert ons zien wat het leven eigenlijk is. En dan schrijft Machovec zelfs: "In een wereld die de boodschap van Jezus (die Sache Jesu) zou vergeten, zou ik niet willen leven!" Niet dat meer vrije tid of hoger loon onbelangrijk zijn, maar ze geven geen oplossing. Alleen als de menselijke verhóudingén ver anderen - dan gebeurt er echt iets ten goede. Niet de dingen, maar de ménsen. Mensen hebben con tact nodig, van hart tot hart, in plaats van steeds meer een num mer te worden. Het gaat pas goed als je écht in gesprek komt met elkaar en in gesprek komt met jezelf (wat de godsdienst dan "bidden" noemt.) Daarom heb ben atheisten het nodig om op nieuw te leren van Jezus. Tot zover die communistische schrijver, over wie deze week een college werd gegeven aan de Leid- se Universiteit, uitgaande van de theologische faculteit, door prof. Rasker. Het leek me de moeiite waard om het in eenvoudige vorm aan u door te geven. Want wordt hier niet de spijker op de kop geslagen? Is dót niet het gro te punt, dat we verslaafd geraakt zijn aan de dingen, ten koste van de ménsen? Hoe vaak gaat geld boven men selijke zorg, promotie b.v. boven de sfeer op de afdeling. En cijfers, hoge cijfers gingen toch voor de sfeer in de schoolklas (waar men soms Jarenlang vreemden voor elkaar blijft). Luxe, hoe vaak heeft die meer geteld dan gene genheid en zorg voor elkaar? Dagelijks staan we voor de keu ze: mensen of dingen. En soms gaan we zo ver dat we de men sen om ons heen ook tot dingen maken. Want zo zijn we wel, op ons werk en in onze familiever banden en in de straat: over men sen wordt gepraat en gehandeld alsof 't dingen zijn. En al doende worden we zelf steeds kouder van binnen. Ik denk dat het zeer moeilijk is om zelfs maar een beetje los te komen uit de materialisme. Om de mensen tegemoet te gaan, con tact te leggen, samen op te trek ken - het zal niet meevallen. Je moet ergens een heel stuk ver trouwen vinden, om dat te kun nen opbrengen. Heeft die Tjechische schrijver niet gelijk, als hy zegt dat Jezus van Nazareth ons dat vertrou wen leert en dat Je van daaruit pas by het echte leven aankomt? Ongeacht of Je nu gelovige bent of "atheist"? J. Happee, Cobetstraat 51 Leiden, Telefoon 131966 kerk 10 ds Koekkoek 5 ds Mod- r. Oud-Geref. Afgesch. Gem. deraar. Oud-Geref. 10 en 5 leesdienst. Heyden. RK Ontm. kerk Den Tonkelaar. Kruithof Lekkerkerk; ds Romein Boven-Ha'rdlnxveld Ge ref. 10 en 5 ds. Warnlnk Noordwi'k Zuid 10 ds Bech. 5 hr v. d Land jeuo-ci- d. Rijn. evangelisatie ZEVENHOVEN Herv. colal. Geref. 9.30 en 7 kand de Weesp. RK zat. 7. zond ZOETERWOUDE He: 8choch. RK Janskerk zat. i Langedljk Waarder

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 4