Q2EQ2BZflG2ZE9
Hoe BB Peter Sellers aan het praten kreeg
toegelicht
Vanavond
Pleisterkade 171
dus zet de kaas
uit het vuistje
maarklaar!
Joods Amsterdam:
Een tocht
naar het verleden
ZATERDAG 7 FEBRUARI 1976
PAGINA 5
Profeten worden in hun eigen
land zelden geëerd. Neem bijvoor
beeld de film ..Keetje Tippel1'
van regisseur Paul Verhoeven met
Monique van de Ven in de hoofd
rol. In Nederland kreeg deze film
gereserveerde kritieken, in Italië
echter was de kritiek, van links
naar rechts, van progressief naar
conservatief, heel lovend en en--
tlhousiast, zowel over de film als
over de hoofdrolspeelster. Terwijl
Italië, met films als 'Fietsendie
ven', ,La dolce vita', ,8,5', ,La Not-
te', 'Paisa' en met regisseurs ais
Fellini, De Sica, Antonioni,
Visconti, Pasolini en Bertolucci.
toCh minstens als gelijkwaardig
tuur mag worden beschouwd, is
men daar in de wolken over
..Keetje Tippel" (bëhalve de po
litie, die de film ijlings in beslag
nam, maar dat is weer een an
der verhaal), terwijl wij er nogal
sceptisch over oordeelden.
Maar dat ligt misschien in de
natuur der dingen. En mensen.
De Sica kreeg ook de grootste
moeilijkheden thuis over zijn neo
realistische uitbeelding van het
dagelijkse leven in Italië, en som
mige films van Ingmar Bergman
vielen in Zweden zelf minder goed
dan erbuiten. Wat de televisie be-
Door
Nico Scheepmaker
treft zien we iets dergelijks. Ru-
di Carrell was reuze populair in
Nederland, maar in West-Duits-
land was hij populairder. Berend
Boudewijn haalde met zijn BB-
kwis enkele jaren de hoogste kijk
cijfers, maar zo waanzinnig ge
liefd als in België (waar hij zijn
naam ook nog tegen had) werd
hij hier toch niet. Zijn wat ex
clusievere programma in de keu
ken wordt ook maar in beschei
den mate bekeken, en de critici
oordelen er gemiddeld wel gun-
stug over, maar toch ook een
beetje aan de lauwe kant. Toch
heeft de Duitse tv al belang
stelling getoond, en waren de ge
ïnterviewden zelf allemaal erg
te weden. Dat gold zeker over zijn
laatste gast, Peter Seller, en
diens manager, die niet alleen om
de volledige banden verzochten
(er werd anderhalf uur opgeno
men en niet meer dan de helft,
44 minuten, uitgezonden), maar
na afloop eigenhandig aanboden
bij collega's in Engeland te lob
byen voor het programma. ..Zeg
maar wie Je hebben wil", zeiden
ze na afloop, „dan zorgen wij wel
dat ze hier naar toe komen".
Sellers' manager zei dat het
het beste interview was geweest
dat Peter Sellers tot nu toe op de
televisie had moeten ondergaan.
Sellers zelf heeft Berend Boude
wijn gnuivend verteld over 'n in
terview voor de Duitse televisie,
waar hij. op verzoek van de inter
viewer, op een tafel heen en weer
lopend zijn befaamde Duitse ac
cent had moeten vertonen. Hij
had zich toen als krijgsgevangene
van de Duitsers gedragen, alsmaar
uitroepend: "I will not tell whe
re the British fleet is". Na afloop
maakte hij de interviewer wijs,
dat dit een standaardzinnetje on
der Engelse acteurs was, waarna
men het er braaf in had laten zit
ten. Zo houdt een Engelse humo
rist zichzelf met kleine grapjes op
«de been. Het feit dat hij
naar Nederland was gekomen,
nog met allerlei vertragingen
door vliegtuigen die niet opste
gen, was op zichzelf al een klein
wonder, want Sellers krijgt tegen
woordig een miljoen dollar plus 10
procent van de opbrengst van el
ke film waarin hij speelt, en hij
maakt twee tot drie films per
jaar. Als we zijn jaarlijkse inko
men voorzichtigheidshalve op
7.300.000 gulden stellen «het is on
getwijfeld meer)dan betekent dit
dat hij minimaal 20.000 gld. per
dag verdient. Voor de 5000
gulden die de KRO kon of wilde
betalen, hoefde hij het dus niet
te doen. Waarom dan wel? Hij is
er door Gied Jaspars "ingepraat"
ondanks het feit dat Jaspars hem
zelf geen ogenblik aan. de lijn
heeft gehad, maar wel zijn ma
nager, die dan als tussenstation
fungeerde ("hij zegt dat Marty
Feldman en Curd Jürgens er ook
veel plezier in hadden") voor Pe
ter Selders op de achtergrond.
Gied Jaspars heeft de inmiddels
beroemde uitspraak gedaan dat
hij van de keuken van Berend
een programma wül maken waar
iedere internationale vedette «in
moet hebben opgetreden om au
serieux genomen te worden in de i
grote wereld en met achtereenvol
gens Marty Feldman. Juliette
Greco, Curd Jürgens. Su
san. Hampshire en Peter Sellers is
de „ordermap" van 't program
ma inderdaad langzamerhand
van een dusdanig gewicht ge
worden, dat het steeds ge
makkelijker moet worden om an
dere mensen te krijgen. Te meer
als diegenen d'ie al geweest zijn
achteraf best blij waren met liet
programma, want geloof maar
niet dat de manager van Peter
Sellers niet eerst terdege bij
de voorgangers geïnformeerd
heeft, wat voor soort programma
dat nu eigenlijk was van die
Hollander, die maar 5000 gulden
betaalde.
Het keukengesprek met Peter
Sellers vond ik samen met dat
met Marty Feldman het aardigste
en boeiendste, niet omdat ze alle
bei de registers van hun kome-
diantendom zo wijd opentrokken
(daaraan mankeerde het overi
gens in beide gevallen niet),
maar omdat zij daarnaast ook
nog wel iets anders te melden had
den. Berend Boudewijn houdt be
wust een bepaalde strategie aan,
waarmee hij zijn gesprekspart
ners het vertrouwen geeft om
meer te zeggen dan zij in nor
male interviews zouden doen. Ten
eerste bereidt hij zich goed voor.
Hij wist Sellers duidelijk te ma
ken dat hij de befaamde Goon
Shows op de radio uit en te na
kende, inclusief de verschillende
figuren <de gemiddelde intervie
wer weet alleen dat hij in die
show een van de gangmakers was
Peter Sellers: 'I wül not tell where the British fleet
maar heeft geen idee van de in
houd). en zelfs bleek hij achte
loos en een beetje gemompeld in
staat om een onverwachte Sha
kespeare-claus van Sellers waarin
hij Sir Laurence Olivier imiteer
de. halverwege voort te zetten,
hoewel het niet "to be or not to
be" van Hamlet was (daar kan ie
dere slagersjongen de tekst van
fluiten, nietwaar?), maar een van
de beruchtste, want moeilijkste
passage in "Richard III". Ik geef
toe dat het wat opschepperig
klonk, zei Berend later, maat
dat kon ik toch niet laten lopen....
Het zijn zulke achteloze opmer
kingen (Sellers: "Ik zag Sir Lau
rence gisteren nog lopen, wij wo
nen bij elkaar in de buurt". Be
rend: „hé. woont hij dan niet
meer in Brighton?"), die de ge-
interviewde de indruk geven dat
hij niet alles meer hoeft uit te
leggen, en dat hij met een vol
waardige gesprekspartner te doen
heeft, aan wie hij wel het een
en ander kan toevertrouwen, bij
voorbeeld over het moment dat
hij twee minuten lang klinisch
dood was, en toen door een reu
zenarm uit de duisternis weer
omhoog werd getrokken, en over
zijn ideeën over reïncarnatie en
dergelijke. Heb je, door een tijd
je te laten merken hoeveel Je wel
weet (van de man zelf, maar ook
van zijn werk), eenmaal een re
latie opgebouwd, dan is de grond
slag gelegd voor een vertrouwe
lijker gesprek dan doorgaans op
de televisie met een beroemde bui
tenlander mogelijk is.
Deze mander van werken houdt
natuurlijk wel in. dat nogal het
een en ander als bekend wordt
verondersteld. Er werd gesproken
over de film "Dr. Strangelove".
Moet je daar dan een fragment
van laten zien, of de film maar
als bekend veronderstellen? Her
haaldelijk was sprake van Sel
lers rol als inspecteur Clouzot in
de Piruk-Pantherfikns. Een
fragmentje zou aardig zijn ge
weest. maar dan was het weer 't
gebruikelijke soort interviewpro-
gramima geworden met een
praatje en een plaatje. Boven
dien was het van de tijd afge
gaan van de "echte" Peter Sel
lers, en zoals gezegd is er toch al
drie kwartier uitgeknipt. Ik heb
even voor u geïnformeerd wat u
daardoor gemist hebt. Onder
meer een verhaal over een
Cockney-vrouwtje en een India
se busconducteur in een Londen-
se bus: allerlei dingen over de
Goon show, die toch maar heel
enkelen hier kennen een verhaal
over de enige rol die hij in een
toneelstuk op het West End
heeft gespeeld en waarbij hij
een keer in het vuur van zijn
spel in de orkestbak viel, wat ie
dereen. hem kennende, toen als
bijzonder leuk maar ook nor
maal beschouwde, over Tati en
Stan Laurel, over hoe vervelend
het is om in een toneelstuk lang
durig dezelfde rol te spelen, en
nog zo het een en ander. Ik had
het graag willen zien, maar ja, je
kan zo'n programma ook weer
niet in twee delen uitzenden, en
het tweede deel zou in zo'n geval
toch tweedehands restmate
riaal zijn geweest. Maar het idee
dat in Nederland drie kwartier
Peter Sellers-op-z'n-best ligt, dat
nooit zal worden uitgezonden,
moet voor menige buitenlandse
tv-producer een tantaluskwelling
zijn «voor Berend Boudewijn
zelf is dat geen probleem, hij
weet niet beter of programma's
die hij maakt worden niet uitge
zonden).
ADVERTENTIE
|r (21.30-
KRO Ned. II)
Een van de mensen die Philo Bregstein in zijn film aan het woord laat is bokstrainer Joop Cosman.
Hij vormde kort na de Duitse inval een Joodse verzetsgroep van boksers. Het ivas de eerste knok
ploeg in Nederland die zich verzette tegen de provocaties van de NSB
i de Jodenbuurt.
Hoofdschotel in het NCRV-program-
ma van morgenavond is de
zeventig minuten durende film van
Philo Bregstein "Op zoek naar
Joods Amsterdam". De zoeker in
die film is Bregstein zelf die oudere
Joodse Amsterdammers naar hun
belevenissen vraagt. Op die wijze is
hij erin geslaagd een boeiend per
soonlijk document te maken. Boven
dien is het gevaar van een droge do
cumentaire door die persoonlijke her
inneringen vermeden en heeft de
film aan indringendheid gewonnen.
Regisseur Bregstein zegt er zelf
over: "Wat mij al jarenlang obse
deert is het verleden terug te vinden
als stof tot nadenken in verband met
het leven van nu. Direct daarmee
samenhangend prefereer ik de sub
jectieve, persoonlijke herbeleving
als middel tot bewustwording boven
de analytische observatie". Wat hem
vooral boeide was de voor Europa
unieke integratie in Amsterdam
tussen joden en niet-Joden, zonder
dat daarbij eigen achtergrond en le
venssfeer werd verloochend. Breg
stein, zelf halfjood, maakte al eer
der documentaires over professor
Presser en de Duitse dirigent Otto
Klemperer. Producent van "Op
zoek naar Joods Amsterdam" is Jan
Vrijman. Hij typeert de film mis
schien het best: "Joods Amsterdam
honderd of meer films zijn daar
over te maken. Auteur/filmer
Bregstein heeft de zijne gemaakt
en ik vind zijn film een indrukwek
kend document".
RADIOPROGRAMMA'S
Hilversum II
18.00 Nieuws. 18.11 Aktua. 18.3
ektua. 19.00 (S) TROSS-Counti
Nieuws. 20.05 Concert a la cart
4.30 (S)
15.15 (S)
klassieke
lijn:
byscoop: populair progr. 23.25 (S)
tktie. 23.55-24.00 Nieuws.
gramma
en drinken gesproken. 16.15 (S)
.6.45 Hoe gaat het: pro-
r zieken. IKON: 17.00 Ge-
kerkdienst. 17.58 Wilde
Ganzen. 18.00 (S) Van klok en klepel,
kinderprogr. 18.15 Zondagmorgen in
Bunnik. NCRV: 18.30 Nieuws. 18 40
Zondagavondzang. 19.05 De laatste der
rechtvaardigen (7). hoorspel.
boswachter-
ziek. VARA: 12.02 (S) Klink Klaar.
In de avond.
Kerkorgel concert.
kaait gespeeld: klass. v
22.30 Nieuws. 22.40 Radiojc
sport. 23.1
Sera:
(S) In
ivingsessions. KRO: 18.30
15.30 Nws. 15.33(S)Nova Zembla EO:
16.15 De EO deze week. 16 20 (S) Licht
en uitzicht: gew. muz. 17.00 EO-Met
terdaad: christelijke hulpverlening. 17.
lS) Eigen Wijs. kleuterprogr. Over
heidsvoorlichting: 17.20 Vast en zeker
17.30 Nws. EO: 17.32 Klankbord.
HiherMim II
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgym
7.20 Te Deum Laudamus: gew. muziek.
8.54 Het levende woord, bijbellezing.
i kwartje? progr.
10.00 (Si Feest
Utrechts Bfzamthijns Koor (24 Jr.).
k van speelliederen:
echtpaar.
9.02 8.15 Badinerie: klass. muziek. 9.00 Nw
8.00 Nieuws". 8.02 (S) Vero-
9 00 (S)
Religiosa.
i toegestaan: lunchprogram:
publiek: Het muziek van
Schoolradio. Keuren en kiezen, progr. over koo
n met muz. en leefgedrag. 14.30 Tussen Hemel
i verschijnselen
Dl USE TV
Olympische winterspelen. NCRV: 23.0
(S) Late Date. 0.30 (S) Jazz-tim<
De Capo: klass. muziek. 11.50 Buiten
lands kommentaair. 12.00 Nieuws. 12.10
(S) Miidmachitblues
u daar nog? 6.02 (S) Al
7.00 (S) Zondagmorgen.
ZONDAG 8 FEBRUARI
Hilversum I
VARA: 8.00 Nieuws. 8.10 Weer of geen
buitenlandbeschouw,
over de Derde Wereld
West-Europa. NCRV
zoekplatenprogr.
oudere luisteraars (16.0
Nieuws). 17.00 The Millers.
Musloa Nova.
ZATERDAG 7 FEBRUARI
NEDERLAND I
15.30 Journaal (NOS)
J5.32 O, gaat dat zo, informatief programma (VARA)
16.15 Jong geleerd, oud gedaan, familieportret (VARA)
17.10 De film van Ome Willem, jeugdserie (VARA)
18.45 TV-informatie voor Marokkanen (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 De bal is rond, spelprogramma (TROS)
19.35 De man van zes miljoen (TROS)
20.25 André van Duin's pretmachine (TROS)
2135 Journaal (NOS)
21.50 Pepper (TROS)
22.40 Olympische spelen (NOS)
23.45 Journaal (NOS)
23.50 Lied van de week (IKON-NCRV)
NEDERLAND II
18.45 Paulus de boskabouter (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19 05 De avonturen van Peppi en Kokki (KRO)
19.26 Q en Q, tv-serie (KRO)
19.50 't Zand 33 (KRO-RKK)
20.00 Journaal (NOS)
20.25 Ellery Queen, detective-serie (KRO)
21.50 Pleisterkade, komedie-serie (KRO)
22.15 Brandpunt (KRO)
22.55 Er zit muziek in, tv-komedies (KRO)
23.20 Journaal (NOS)
ZONDAG 8 FEBRUARI
NEDERLAND I
11.00 Eucharistieviering (KRO-RKK)
14.00 Pech onderweg, les 6 (TELEAC)
14.30 Les Gammas, les 24 (TELEAC)
15 00 Wetenschap in beweging, les 4 (TELEAC)
15 30 Bedreigde landschappen. les 1 (TELEAC)
16.00 Journaal (NOS)
16.02 Sesamstraat (NOS)
17.00 Vesper (IKON)
17.30 Wilde Ganzen (IKON)
18.15 De eerste 365 dagen van het kind. les 3 (TELEAC)
18.55 TV-informatie voor Turken (NOS)
19.00 Journaal (NOS)
19.05 Ruimte voor Vivaldi (NCRV)
19.35 Licht klassiek met variaties (NCRV)
20.30 Het kind. tv-spel (NCRV)
21.35 Op zoek naar Joods Amsterdam, film (NCRV)
22.45 Journaal (NOS)
NEDERLAND II
9.45 Olympische Winterspelen (NOS)
12.25 Olympische Winterspelen (NOS)
18.25 Woord voor woord (IKON)
18.30 Paulus de boskabouter (NOS)
18.35 Rogues Rock. tv-serie (NOS)
19.00 Panoramiek (NOS)
19.15 Studio Sport, met om 20.00 trekking van de lotto
tallen (NOS)
20.30 Horizon: wetenschap voor veiliger verkeer (NOS)
21.00 Beeldspraak: N.V. Walt van Praag en de Toren n;
de Hemel (NOS)
21.30 Journaal (NOS)
21.35 Markant: portret van een persoon (NOS)
22.40 Olympische Winterspelen (NOS)
23.15 Journaal (NOS)
De uitzending van het NOS-televisieprogramma Panora
miekmorgenavond (19.00^-19-30 uur Nederland 2) is gewijd
aan Rhodesië. Een televisieteam van de BBC maakte eind vo
rig jaar een reportage over de situatie in dat land naar aan
leiding van het feit, dat de regering van lan Smith tien jaar
eerder eenzijdig de onafhankelijkheid uitriep. Delen van deze
reportage zijn in de Panoramiek-uitzending verwerkt, alsme
de andere recente en ook historische opnamen. Het program-
ma bevat onder meer beelden van een bijeenkomst met de
omstreden zwarte leider Joshua Nkomo en uitspraken over de
naaste toekomst van Ian Smith.
Het NOS-programma *'Horizon", dat morgenavond van
20.30 tot 21.00 uur via Nederland II wordt uitgezonden, be
steedt aandacht aan het werk van de SWOV. de Stichting
Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid.
Eén zo'n onderzoek gaat over auto's te water. Jaarlijks ra
ken er in Nederland ongeveer 1500 auto's te water, waarbij
rond de honderd inzittenden om het leven komen. Het film
ver slag van het in 1971 uitgevoerde onderzoek laat zien wat
de beste manier van handelen is om uit een te water geraakte
auto te komen. De beelden tonen aan dat de ideeen 'over het
ontstaan van een luchtbel m de auto onjuist en dus levens
gevaarlijk zijn.
Het NOS-televisieprogramma Markant", dat morgenavond
van 21.35 tot 22.40 uur via Nederland II wordt uitgezonden,
omvat deze keer een portret van persoon en werk van prof.
dr. C. J. B. J. Trimbos.
Prof. Trimbos dankt zijn bekendheid aan diverse activiteiten:
de laatste jaren aan zijn publikaties over sociale psychiatrie
en antispychiatriein de jaren zestig aan zijn voordrachten
en geschriften over de relaties tusseji man en vrouw.
Als psychiater heeft Trimbos bijzonder veel belangstelling
voor de noden van mensen in een crisistoestand. In het pro
gramma komt een openhartig gesprek voor van en met pa
tiënten die met succes aan keelkanker zijn geopereerd en
daarna hebben leren spreken via de slokdarm. Trimbos laat
zich in deze documentaire kritisch uit over het verband tus
sen sociale omstandighedenpsychische gezondheid en the
rapeutische zorg. Daarbij spaart hij zichzelf noch de médi-
sche stand.
If interspelen op televisie
Zondag 8 februari
09.45—11.45 uur Ned; 2 Reportage 3000 m hardrijden dame»
12.25 14.00 uur Ned. 2 Reportage skiën (afdaling dames)
14.00—15.15 uur Ned. 2 Reportage skispringen
15.15—18.00 uur Ned. 2 Reportages ijshockey
18.0018.15 uur Ned. 2 Nederlandse uitzending
19.1520.30 uur Ned. 2 Samenvattingen in Studio Sport
22.25—23.00 uur Ned. 2 Reportage ijshockey.
Maandag 9 februari
12.2514.30 uur Ned. 1 Reportage skiën (reuzenslalom)
18.0018.45 uur Ned. 2 Reportage kunstrijden heren (korte ktlr)
en Nederlandse uitzending
21.5023 00 uur Ned. 1 Samenvattingen en reportage ijsdansen
(vrije dans).
17 48-18.30 Sport. NDR
23.06 Journaal.
deren van Richard Strauss. 10.50 Der
Burger als Edelmann, muzikale come-
dle. 12.50 Wetensch.-progr. 13.00 Jour-
13.45 Kinder-
9.30 Humanistisch
9.00 Sportmededel togen
Muzikaal Onthaal: muz. show. 13.00
Nieuws. 13.10 De toestand to de wereld
13.19 Radiojournaal. 13.30 Delta
De nadere wereld spelen, kultureel progr. NOS: 20.00 (S)
AVRO: 12.00 (S) Promenade Orkest. 20.30 Gastcollege.
15 Na de beeldenstorm. 21.45 Skoop.
Negen-Uur-Show
drie: Arbeidsvita
verzoekplaten. 11.03 Radlojourn. 11.06
(S) Drie draait op verzoek: Postb. 700.
ioro-eu
weerberi
a- Journallstenofrum.
de sluitend: Overzicht van gebeu:
filmfan, de lijdensweg
12.26 Mededelingen 12.3
mentaar vanaf de basis naaf de top. Over musici gesproken. 22.55 (S) Hob-
24.00 Journaal,
de middag: Joost Duitsland II
17.00 Journaal 17 05 Inf. en menin
gen uit de Bondsrepubliek, aansluitend
tiveserie. 17.45 Maine Montparnasse.
ftimreportage 18.30 Journaal 18.33
Sport. 19.20 Report, van buitenland
se korrespondenten. 20.00 Journaal en
weerbericht. 20.15 Beschouwingen over
de Olympische winterspelen, |20 R-
15.10 Journaal. 15.15 Aktl«
15.20 Rosen In Tirol, Du:
uit 1940. 17.00 Journaal.
18.00 Dagboek uit de pro
reld. 18.15 Die Waltons,