rRIJFEL De Generaal: De jamboree De Gras- mobiel Schitterend Senegalees spektakel MAANDAG 2 FEBRUARI 1976 Schaatsschaatsenzoals Steven Sont de zogeheten Noren noemt, heb ik nooit gehad. Bij schaatsen komen bij mij deze jeugdherinneringen boven: verkleumde vingers waarmee je de vastgevroren, kleurige linten van je Friese doorlopers moest lospeuteren en daarna weer stevig aantrekken, omdat je naast je schaatsen was ko men te staan: de beweging waarmee je, door met de 'hak' van je schaats even op het ijs te tikken, de schaats weer wat naar voren schoof onder je voet: warme adem blazen in je handschoen waarvoor je met je tanden eerst het 'man chet' van de handschoen even omhoog moest tillen: net zo lang door blijven schaatsen op de Admiralengracht in Am sterdam tot je in het donker de scheuren in het ijs niet meer kon zien, en dan een pak op je donder krijgen als je eindelijk thuis kwam: mijn moederdie rondrijders had en dan steeds, in wankel even wicht en met een voet schuin opgetildvan links naar rechts over het smalle grachtje on afgemaakte achtjes reed, voortdurend bedreigd door de recht-toe-recht-aan-rijders Als vrienden mij vragen of ik ook schaats zeg ik altijd: "ja zeker, althans vroeger, toen het ijs nog niet door mensen handen gemaakt hoefde te worden. Ik herinner me toch ten van Amsterdam naar Bo venkerk of Haarlem Daarna verval ik in gepeins. Dat van Bovenkerk is waar. Het maakt de indruk alsof je twee van de elf steden hebt gedaan. Dat is wat overdreven, maar alles bij elkaar waren het toch meer kilometers dan Hans van Helden onlangs in een wereldrecordtijd aflegde. Die tocht naar Haarlem via de Haarlemmertrekvaart ver dient een kleine aantekening. Het schijnt dat Breero, de dichter van de regels "het schone van natuur passeert doch alle konst", in 1618 in een overmoedige bui en waar schijnlijk tijdens herbergbe zoek een weddenschap afsloot dat hij binnen zo en zoveel tijd van Amsterdam naar Halfweg schaatste en weer terug. Vatte hij toen kou door oververhit ting, zoals een versie luidt, of klopt het wat Marsman in zijn gedicht "Breero" als slotregels schreef: "Hij zakte schaatsenrijdend door het ijs een klein gevaar dat hij eerst nauwlijks achtte— en stierf drie maanden later: hij was nog jong, maar 33 jaar" Hoe dan ook, ik was wijzer, want halverwege Amsterdam - Haarlem, in Halfweg, wond ik mijn schaatsen af, telde mijn geld na, constateerde dat ik genoeg bij me had voor tióee kaartjes met de "Haarlemmer" terug naar Amsterdam, en spoorde zielsvergenoegd met mijn vriendje terug naar Slo- terdijk, waar onze fietsen stonden. Geen heldenfeit voor waar, meer een voorbeeld van pragmatisch schaatsen en in ieder geval ben ik de 33 allang gepasseerd. Marokkanen Maar goed, nu de ijstijd weer is aangebroken wilde ik me toch niet laten kennen en op bezoek bij vrienden in Spaarn- dam (waar d,e ijsvereniging die een groot land heeft laten on derlopen Nova Zembla- heet, wat in het Russisch nieuw land betekentleende ik een paar schaatsen, vermaakte mij met mensen die voor hun zoontje zo'n rotankuipje met vier ijze ren, schuin uitstaande pootjes hadden meegesleept (wie heeft nog een gewone houten keu kenstoel?) liet mij fotografe ren terwijl ik volgens mij on bekende wiskundige formule die al gauw voor beide schaat sen verschillend bleek te zijn de ijzers onderbond, werd daar al verschrikkelijk moe van, deed vier tot vijf stappen van de kant af, voelde een meedogenlozeuitputting van mijn enkels bezit nemen, liep dezelfde vijf passen weer ach terwaarts terug en maakte mijn schaatsen los, daarmee mijn reputatie van eerlijke verliezer gestand doend. Ik weet wanneer ik verloren heb, ik begin dan niet aan een toch vergeefs wanhoopsoffensief Later hoorde ik dat de Haar lemse graficus Jan Verburg de eerste wankele stappen van 'n Marokkaan op het Nederlandse ijs gefotografeerd had. Op zijn nieuwe schaatsen sukkelde hij moeizaam voorwaarts, achter een keukenstoel. Voor zo'n man heb ik respect. Jan Ver burg heeft hem eerst een paar keer gefotografeerd, en pas daarna gezegd dat hij beter de rubber beschermers van zijn schaatsen af kon halen. Dat gleed beter. Dankbaar volgde de Marokkaan de tip op en gleed prompt achterover onbe trouwbare Hollanders NICO SCHEEPMAKER. PANDA EN HET MEESTERMONSTER Het monster trok het anker los en sleurde de boortoren in zijn woede met zich mee, de diepte in. "H-help!" riep Panda, die plotseling een zeeziek gevoel kreeg. "Ik-kik zink!" Zijn kreten werden gehoord door de twee schuldeisers van Barnabus Barn storm, die net de herberg uit stapten. "M-mijn boortoren!" stamelde de een. "H-hij gaat onder'. En dat kan niet. Want hij staat op stevige poten!" "H-het io Jjedrog," verkide c..—re onzeker. 'K-komt omdat je in dat café je spuitwater te veel verdund hebt." Maar ze waren niet de enige getuigen van het vreemde verschijnsel. Er aws ook nog dokter Han Sopp, die vruchteloos geprobeerd had om een foto van het monster te maken - en dan was er de heer Barnstorm. "Hij is niet in onze val gelopen!" schreeuwde de laatste woedend. "Nu ben ik onze nieuwste kermis-bezienswaardigheid kwijt!" MACARONIE "FAVORIET" 400 g macaronie, zout, 1 ui, 40 g boter, 1 paprika, 40 g bloem, 1 theelepel n terdpoeder, 1/2 liter melk, 300 g jong belegen kaas, peper, 1 theelepel wor ters hire sauce, 4 tomate: Kook de macaroni in ruim t gaar. Spoel hem op een vergiet af onder de koude kraan. Hak de ui r deze in de bo- ïet de van zaad zaadlijstjes ontdane ■sneden paprika. Voeg iloem en mosterdpoe- n schenk er al roe rende de melk bij. Laat de saus even doorko ken. Snijd de helft var kaas klein en roer deze door Maak de saus c smaak met zout, peper Worcestershire sauce. Doe de macaroni in een b boterde vuurvaste schotel n schenk de kaassaus ero- deze rond de tomaten. Laat sre voorverwarmde WINA BORN. 2ëwil bepaald indrdc' moten!!1 T en toons tellingen Nachtvoorstelling: "Morgan LIDO "Battle of Britain 7.00 en 9.15 uur 9.15 uur. 14 Jat STUDIO "Lei iln". dag. 4.15, 7.0 Wassenaar Ten toonsci i n g Luifelbaan 1, 18 Jaar. wpric' TRIANON "Hlstolre d'O". dag. J2? 7.00 en 9.15 uur. zo. .ook 4.15 i/m leoruan. upenmgstyaen van de r»>v "oint- otnffln bibliotheek of na afspraak: tel. 01751- BL°nt^ st7°nn n Art Gallery Gerard, Ryksstraan i Romant.sche 2 3 dag. kindermatinee: "Pinocchio". Drukkerij De Bink, Rooseveltstraat. Expositie van werk van Ben Aalbers. Tot eind februari Openingstijden dag. Nachtvoorstelling: "Alicia". 11.30 uur. 18 Jaar. Ongevallendienst Ben Aaibers. ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst 4.00 uur en 18.30—1950 Kinderzaal: van 13.00—14.00 uur. Op woensdagavond (uitsluitend voor de ouders) van 18.3019.30 uur. ACADEMISCH ZIEKENHUIS Voor alle patiënten (behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt: Eike dag: 14.15—15.00 Voor 8.30—19.30 uur. prematurenafdellng gelden c (alleen vo stelling ''Toverbeeldverhaal1' een echte Rijksmuseum voor Volkenkunde: Tentoonstelling „Volkskunst uit La- «lino Amarlbo" Ofi ora.il IQ7AI 26 april 1976) Atelier ..De Scherf" Nassaulaan 41 Oegstgeest. tel. 150220 Ans v. d. Helde- -poseert eigen werk glasbuigen. rk. tegels en mozaïeken. Oudheden (-Rapen- dag Acade- iehalve woensd£„ (Dlaconessenhuis) en van vrijdag 13.0 uur tot zaterdag 13.00 uur (Elisabeth, ziekenhuis) Bezoekuren Ziekenhuizen Dlaconessenhuis: Middagbezoekuur: 13.4514.30 uur. Avondbezoekuur: 18.30—19.30 uur Kinderafdeling dage- Kort exposeert eigen houtwerk, tegels en Rijksmuseum burg 28). Werkd. 10 1—5 uur nam Tentoonstelling "Archeologen ken in Zuid-Holland", opgravlnge: vondsten uit de laatste 15 Jaar. Tc H)ka ouders zondag i overige familieled 14 Jaar hebben Sint Elisabeth-ziekenhuls volwasse nen dag. van 13.30—14.15 uur en var 18.30 tot 19.30 Smde bezoekuren _rs): t/t .30—18.45 i zondag: 1.45—15.0 ernstige patiënten patiënte toegestaan kan b' kaarten verstrekken. Bezoektijden kinderafdeling: Bezoek ai Wanneer voor ernstige patiënten door-I lopend bezoek wordt toegestaan kan de hoofdverpleegkundige hiervoor spe. Leidse bioscopen 14.15—15.00 uur. 18.30—19.00 uur. Alphen aan den Rijn klasse-afdelingen no?Adv le en 2e klas 11-11.30 A 13.30—14.15 en 18.30—19.30 u.; 3e klas 13.30—14.15 en 18.30—19.30 u. Kraam- afdellng 13.30—14.15 uur alleen voor echtgenoten 19—20 u.; Kinderafdeling dag. 2.30. 7.00 i CAMERA "Sweet Movie", dag. 7.00 en 9.15 uur. 18 Jaar. Kindermatinee: "SJors en Sjimmie ln verpleging: dag. do. 19.3 St. Ellsabeth-Z Endegeest: dinsdag uur 1515.30 u alleen voor ouders 18— 5 tot 18.30 uur. 'u^ Geluidshinder Schiphol zondags 11—12 <9«tf ?)Tu tettws 2 februari 1976 Honderd jaar geleden stond in de krant: De Finsche Golf is zoo vast toegevroren, dat in de laatste dagen verscheidene vrachtsleden van Helsingfors (thans Helsinki, Red.) naar Reval (thans Tallinn, Est land) over het ijs gekomen zijn. In het laatste van De cember heeft het over het geheel in Rusland hard ge vroren. Te Tula, eene fa brieksstad ten zuiden van Moskou, bevroren in één nacht, toen de thermometer tot min. 40 gr'. Celcius deal de, tien personen in de stra ten der stad. Uit enkele dis tricten wordt het aantal boe ren, die in de nachten van 27 tot 30 December onderweg waren en. door de koude be vangen, doodvroren, op meer dan honderd geschat. Thans dooit het in de meeste ge deelten van Rusland of vriest het althans slechts weinig. In Antwerpen zijn de geestelijken Cleynkens en Stakenborghs tot 100 fr. boe te en Van der Sanden tot 50 fr. boete veroordeeld en sa men tot betaling der kosten van het proces, wegens inze gening van een kerkelijk hu welijk vóór de onderteeke- ning van het burgerlijk con tract. Vijftig jaar geleden: De bevrijding van de eer ste zone van de vreemde be zetting werd in den afgeloo- pen nacht te middernacht door het luiden van alle klokken begroet. Op de Domplatz te Keulen had zich een - enorme menschenmenig- te verzameld. De ober-burge meester van de stad. Ade nauer, hield een rede over de trouw en de liefde voor het Duitsche vaderland. De menigte zong alle verzen van het Deutschland-lied. Ook de rede van den Pruisischen mi nister-president, Braun, werd luide toegejuicht. De Jommeke LEIDEN „Flos Florum" is een- ensemble voor vroege muziek, ge- creeërd door de Stichting Antigua Delphi. Vorig seizoen was het al eens in de Lakenhal, (op één dag na) 500 jaar na het sterven van Dufay, aan wie zaterdag ln de Lok- horstkerk de helft van het pro gramma werd gegund. Nu waren kopieën in bedrijf, van blokfluiten van allerlei snit, 'luit, kromhoorn, rinkel- en trommeltamboerijnen, trombone, gamba en een twee-ok- Flos Florumspecialistisch taafsorgelpositiefjè. In de kring van Isabella, Ferdinand, wat ligt het acht bevonden zich evenwel ook, schimmig ver weg. naar gebruik in de 15de en 16de van toen modern maakte en er 'n eeuw, een vocale tenor en een kompleet-menselijk expressief (mezzo)sopraan. stempel op drukte. De andere programmahelft ver- De schilderkunst heeft over dat beeldde "Muziek uit het Spanje van musiceren nogal wat bewaard. Ferdinand van Aragon en Isabella Vrouwen deden hard mee. Zoekend van Castilië. gesorteerd uit een ma- vorden we een Vrouwenconcert bij go Mousical de Palacis". Dufay, Tintoretto en onder de koepel van OEGSTGEEST Van het Ame rikaanse Fine Arts Quartet in de Groene Kerk (die met de pittoreske terp mee de fototoestellen ingestopt werd) hebben we Sorkin en Loft (vlo len) en Sopkin (cello) 20 Jaar gele den al meegemaakt. Deze lange ge bondenheid heeft bijgedragen tot een homogeniteit in attaques, concen tratie. klankvorming, sonore cantabi- liteit en denken in timbres, die uit zonderlijk moet heten. Maar ze ver drinken daar niet in. Wat fraai klinkt is niet het gevolg van him persoon lijke inbreng, maar vrucht van de 'Fine Arts': homogene klank optimale technische toepassing van de wetten van het samenspel. Ze staan zakelijk tegenover wat ze on dernemen in de zin. waarin Strawin- sky en Ravel dit hebben bepleit. De lugubere stootjes van miniem ver schuivende akkoordjes in Schubert's Andante con moto "Sei guten Muts, ich bin nicht wild" krijgen geen enkele overbelichting. Schu bert citeert in z'n kwartet in d zijn eigen lied ..Der Tod und das Mad- chen". Het beetje levenswil, dat Me nuet en Presto overhouden, werd niet gewild contrasterend positief gemaakt. Zon kwartet is ideaal voor Bar- tok's gecompliceerd, weinig harmo nisch 2de kwartet vol interieure lyrisch, met soms leeglopende stil de Dom van Saronno wel vijf dozij nen maagden, strijkend, blazem rinkelend, orgelend om de Heilig Vader heen. De acht "flores florum" hebb* zich volledig ingewerkt in dit spi cialisme, gewijd aan het archeol< gisch voorland van het wat de mi ziek betreft zo onzekere verledei Tot slot dient Guurtje Schermer i worden geprezen om haar klankvoi ming en Harry Geraerts om zijn go« zittende tenor. standen zowel als balkandsch hart tochtelijke verhevigingen. De vc maakte afstand. En misschien is h daarom wel, dat een Lullaby van suggestieve presentator Gershwin Two Sketches on Amercan Indi» Themes van C. Griffes meer aanb den door de subliem fijn nagetrol ken belijningen dan door de voca kwaliteiten of de volksdansende r Mëfs. Dit hadden zij beter voorat kunnen laten staan in plaats van h ln kreeftengang na Bartok te ve plaatsen. KEES VERHOt LEIDEN Gelukkig eigenlijk dat de Leidse schouwburg nog niet her-„ opend is. Want de schouwburgdirec teur zou dan aan één weekeind niet genoeg hebben gehad om alle Lei- denaars, die vorige week tijdens de Rudi-Carrellöhow op de televisie on der de bekoring van het Ensemble National des Ballets du Senegal zijn geraakt, tevreden te stellen. Bijna elfhonderd belangstellenden bevolk ten n.L zaterdagavond de Stads gehoorzaal, op de planiken waarvan de leden van dit West-Afrikaanse gezelschap hun verbluffende presta ties leverden. Het werd een fascine rend feest van felle ritmen en spon tane "bewegingsvreugde. Het begrip ballet is wat betreft de benaming van het gezelschap niet helemaal Juist. Ballet veronderstelde 'n aca demische perfectie en een op het theater gerichte kunstvorm, waarbij de enscenering veelal voorop staat. Wat het Sengalese gezelschap laat zien is in de eerste plaats een folk loristisch spektakel, weliswaar aan- toe nog een teveel aan raffinement zelfsè., maar voldoende authentiek om het geloofwaardig te doen zijn. De dansbewegingen zijn zonder uit zondering primitief, komen alle voort uit de emotie van het moment en dragen de oerdrift in zich. De le den van het gezelschap zijn zo ver trouwd met de essentie van de tra ditionele dansen van hun land dat zij zich als vanzelf tot extatische heftigheid laten opzwepen door de ritmen van de tam-tam. De virtuo siteit van zowel de dansers als de danseressen, zeer jonge meisjes nog is voor 'n belangrijk deel aangeboren en berust voor een ander deel op niek. Hun fabelachtige prestaties, wat de mannen betreft ook op het gebied van de acrobatiek, gecom bineerd met de kleurige kleder drachten missen ham uitwerking in de westerse theaters niiet. Ook in Lei den dus stormachtige ovaties, die niet alleen de dansers en danse resjes golden maai- ook de bespelers van de instrumenten, variërend van grote en kleine trommen tot outen xylofoons en dikbuikige, harp- achtige geluiden vooirtbrengende klankmakers. Een hoogtepunt in het llaatste schouwburgloze theatersei zoen in Leiden. PI ETER C. ROSIER. Hoor dat nou... FCBXCKÜ! Pi op DAT YJfi AARDIG OOAA NIET EEU WEEK LATER. Vandaag, kijkers wordt professor Go bel ijn gehuldigd, de uitvinder ran de Gras Hemel, dat wordt de grootste omwenteling in de geschiedenis van de auto'.!!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 13