De waarheid achter een
vreemde naam
Geen subsidie
voor kerkblad
Dr. Vlijm over
leugen en leed
Kerkdiensten
ZATERDAG 31 JANUARI 1976
De gemeenteraad van Oegstgeest
heeft een verzoek van de plaatselijke
Raad van Kerken om een subsidie
voor het Oegstgeester Kerkblad af
gewezen. De redactie van het blad
had de Raad van Kerken gevraagd,
dit verzoek by het gemeentebestuur
in te dienen. Het subsidie-idee was
afkomstig van kapelaan H. J. Poelma
van de Willibrordus-parochie, die ln
het laatstverschenen nummer van
het blad zijn gedachten hierover toe
licht.
Hij gaat uit van de bedoeling van
het breed-opgezette kerkblad: een
informatiemedium voor ieder in
Oegstgeest die religieuze belangstel
ling heeft. Het is een initiatief van
de Raad van Kerken en elke daarin
deelnemende kerk (hervormd, gere
formeerd en rooms-katholiek) vindt
er dan ook haar eigen nieuwtjes in.
Maar het staat ook open voor niet-
strikt-kerkelijke informatie (Jeugd
werk, Wereldwinkel, Amnesty Inter
national en zelfs de plaatselijke po
litiek). Het blad wil vooral oecume
nisch zijn: verenigen wat gescheiden
is. De verspreiding is gratis; er zijn
er maar weinig die hun waardering
met een bijdrage laten merken. Dit
kerkblad zou uniek in Nederland zijn.
Alleen in Rotterdam is er nog iets
dergelijks, maar daar is de zakelijke
opzet anders omdat men zich erop
moet abonneren.
Er verandert zoveel
Kapelaan Poelma, die de lezers van
het blad uitnodigt tot een discussie
over deze materie, vindt dat men bij
de vraag of een overheidssubsidie
voor een kerkblad al dan niet te
recht is, niet onmiddellijk moet af
gaan op wat 'gebruikelijk' is. Alles
wat wordt afgedaan met het argu
ment dat het nog nooit zo is ge
weest, is alleen dóórom nog geen
slechte zaak. Juist in onze tijd ver
andert er zoveel aan opvattingen.
De overheid is er om het goede te
stimuleren. Omdat het kerkblad niet
op het kwade uit is, kan, volgens de
kapelaan, de vraag gesteld worden
of het goede dat het blad doet het
stimuleren waard is.
Het is een goed ding dat er in ons
land een scheiding bestaat tussen
kerk en staat, maar het is gelukkig
niet zo dat ze elkaar niet erkennen
en elkaar links laten liggen. Boven
dien is er in ons land een over
vloed, om niet te zeggen overdaad
van godsdienstige verenigingen en
kerken. Als Je al die bewegingen en
kerken nu niet op één hoop zou
gooien, maar mee zou bekijken als
particuliere verenigingen, die al dan
niet behoefte hebben aan stimulering
van het goede dat ze nastreven, dan
zou Je het idee van scheiding kerk
staat anders kunnen gaan zien.
Het gaat in de verhouding kerk
staat toch niet meer om twee gelijk
waardige grootheden. Dat is, aldus
Poelma, langzamerhand wel een his
torische vergissing, sinds we al van
de Reformatie af niet meer over één
kerk kunnen spreken.
Subsidies zUn in wezen stimule
ringsbijdragen; ze behoren niet gege
ven te worden aan instellingen met
winstoogmerk. Niemand zal het ver
moeden hebben dat het kerblad voor
de Raad van Kerken een goudmijntje
De Gereformeerde Zendingsbond
in de Hervormde Kerk bestaat 75
Jaar. Vrijdag 6 februari om half 8
wordt ter gelegenheid daarvan in de
Utrechtse Domkerk een herdenkings
bijeenkomst gehouden, waarin prof.
dr. C. Graafland zal spreken over
taak en roeping van de gemeente van
Christus met betrekking tot de zen-
dingsarbeid. De bond kreeg voor zUn
werk een terrein op Celebes toegewe
zen waar zendeling A. A. van de
Loosdrecht in 1913 begon. Nadat
deze in 1917 was vermoord, zijn ve
len naar werkterreinen op Celebes en
daarbuiten gevolgd, ook onderwijzers,
artsen, verplegers en technici. In
1971 werd een van de moordenaars
van zendeling Van de Loosdrecht ge
doopt. HU kwam in krijgstenue, legde
dit af en ontving bU zyn doop de
naam Paulus. De GZB heeft nu ook
zendingsposten in Kenia. Voor werk
in Lat Uns Amerika worden voorbe
reidingen getroffen. Memisa (Me
dische Missie Aktie) hoopt, dat de
collecte in de rk kerken in dit
weekeinde ruim 4 miljoen gulden zal
opbrengen. Dit jaar komt in de uit
gaven het accent te liggen op de
opleiding van eigenlands medisch
personeel Een driedaags beraad in
Driebergen over de toepassing van
de resultaten van de Wereldraad-as-
semble in Nairobi heeft maar liefst
85 aanbevelingen voor de Nederland
se kerken opgeleverd.
Vijf trainingsavonden in Leiden met Campus Crusade for Christ
LEIDEN Forse schuine let
ters op affiches in de stad en
eromheen kondigen een „bijbel -
trainingscursus" aan, die op vijf
achtereenvolgende woensdaga
vonden van 8 tot 10 uur wordt
gegeven in de Opstandingskerk
Steenschuur 9 Leiden, te begin
nen op 4 februari. De organisa
toren hebben een kerk gehuurd,
omdat ze nogal wat belangstel
lenden verwachten.
De verzorging van de cursus
is toevertrouwd aan een bewe
ging, waarvan de vreemde naam
een aanleiding kan zijn haar ge
makshalve maar bij sektarische
groepen in te deden. Het zou niet
voor het eerst zijn dat een zon
derlinge beweging haar ware be
doelingen in raadselachtige bena
mingen verhulde. Maar „Capus
Crusade for Christ" (aktie kruis
tochten voor Christus) mag wat
dat betreft boven ©like verdenking
verheven worden. De naam duidt
op het internationale karakter
van de beweging, die interkerke
lijk is en ervoor uitkomt dat ze
zich „bij bel ge trouw" opstelt.
De trainingscursus gaat uit
van de IKES, de „Interkerkelijke
Evangelisatie- Samenwerking",
een Leids verband van evange
lisatie-bewuste christenen die
vooral met hun stands op de LEI-
DATO bekendheid hebben gekre
gen. In de IKES hebben baptis
ten, gereformeerden van verschil
lende snit. evangelische christe
nen (Rijnsburg) en ook indivi
duele hervormden elkaar op het
niveau van evangelieverbreiding
gevonden.
Eugène Poppe, Laan van Ouder
zorg 119 Leiderdorp, telefoon 071-
892278, zit ook wel een beetje
met die lastige Amerikaanse naam
maar de Nederlandse afdeling van
deze internationale beweging heeft
nog steeds geen aanvaardbare be
naming gevonden dde duidelijk is
en bovendien verwarring met an
dere organisaties uitsluit.
het werk van de evangelist Jan
Kilts. Die bracht hem op het pad
van Campus Crusade, een inter
kerkelijke organisatie die in 1951
begon als een christelijke studen
tenbeweging (vandaar het woord
„Campus) met als doel de bood
schap v. Christus in de studenten
wereld uit te dragen. Het kantoor
in ons land is gevestigd in Drie
bergen, Hoofdstraat 53. Nieuw-
Vennep ds in de Campus-organi
satie het centrum voor West-Ne
derland (adres Polanen 16). In
Leiden en omgeving zijn behal
ve Eugène ook zijn vrouw Ineke
en Ankie Snaterse voor Campus
actief.
Eugène werd in Amerika (Ca
lifornia) anderhalf Jaar lang op
zijn full-time functie in ons land
voorbereid. Zijn vrouw (21 Jaar.
uit Harderwijk), die «secretaresse
is geweest, is ook zijn medewerk
ster. Vorig jaar namen zij hun
intrek dn de Leiderdorpse flat.
Na hun huwelijksreis hebben ze
in het Belgische Gent een maand
deelgenomen aan een staftraining
voor de Europese medewerkers.
De laatste tijd proberen zij con
tacten te leggen met scholen en
kerken ;n Leiden en omgeving. Zo
konden op een Leidse middelbare
school al enkele bijbel-gespreks
groepen worden gevormd. Leerlin
gen hebben de leiding daarvan in
middels overgenomen. Van tijd tot
tijd komen de leiders bij Eugène
en Ineke thuis voor bijbelstudie,
gebed en het doorspreken van het
programma voor de komende we
ken.
Op de vraag waar zij van leven,
antwoordt Eugène dait ieder staf
lid van Campus Crusade zijn ei
gen „vriendenkring" opbouwt. Die
zorgt ervoor dat het de full-timers
aan niets ontbreekt, waarbij men
uitgaat van het normale be
staansminimum. Eugène en Ineke
sturen regelmatig een brief met
hun wederwaardigheden rond om
het contact met die achterban te
onderhouden.
Eigen „vriendennkring In 68 landen
Eerst iets over deze Eugène, één
van de groep van 19 die op Ne
derlandse bodem in volledige
dienst van Campus Crusade
werkzaam is.
Hij is 24 Jaar. Deventenaar van
geboorte. Na een technische op
leiding werkte hdj een poosje in
een garage. Toen was het geloof
in Christus al een werkelijkheid
voor hem. In militaire dienst viel
de beslissing: hij wilde zich volle
dig inzetten voor het doorgeven
van het evangelie en het geloof
aan Jonge mensen.
Eugène had in de Doornse kin
derkampen al kennisgemaakt met
In de loop der jaren breidde het
werk zich uit naar de kerken.
Sommige kerken vroegen, de trai
ning zoals Campus die gaf aan
studenten, ook voor kerkleden o-
pen te stellen. Tegelijk werd het
werk onder schoolgaande en wer
kende jongeren ter hand geno-
De organisatie is nu actief in
68 landen en omvat ongeveer 5000
medewerkers. Zij legt grote na
druk op het gezag van de Bij
bel en het belang van de plaatse
lijke gemeente waarvoor zij als
dienstverlenend orgaan wil funge-
„In het werk van Campus Cru
sade", vertelt Eugène Poppe, „gaat
het erom, zoveel mogelijk mensen
met de bevrijdende boodschap
van hat evangelie te confronte
ren, christenen op te bouwen in
het geloof en weer uit te zen
den om anderen te winnen. Onder
.winnen' verstaan wij 't in aan
raking brengen van niet-chxiste-
nen met Gods Woord en de bege
leiding van belangstellenden.
Vanuit bijbelgesprelksgroepen en
op trainingsdagen gaan wij erop
uit om met mensen over ons ge
loof 'te praten. Deze georganiseer
de persoonlijke verkondiging kan
gebeuren bij mensen thuis, maar
bijvoorbeeld ook op het strand of
in een win kei cent rumTer intro-
duktie gebruiken we meestal een
enq uet e f ormulier'
Eugène meent, dat op deze ma
nier veel mensen met het evange
lie bereikt kunnen warden.
„Graag willen wij beschikbaar
zijn om op scholen en verenigin
gen en dn koffiebars een pro
gramma te verzorgen".
De bij bel-gespreksgroepen Zijn
8 a 10 mensen groot.
„We komen bij elkaar om te
ontdekken wat de Bijbel zegt. De
gesprekken zijn ook praktisch in
gericht. Een gesprek over de Bij
bel moét gevolgen hebben in het
leven van de deelnemers. Dat be
tekent dat het ook persoonlijk
moet zijn,, en geen theoretische
beschouwing".
Verlegenheid
Is een serie bijeenkomsten voor
persoonlijke geloofsopbouw en
training voor evangelisatie zoals
op 4 februari in Leiden begint,
nu zo nodigt? Poppe kent op dat
punt geen twijfel.
„Iedereen is het er wel over
eens, dat er veranderingen moe
ten komen in onze samenleving.
Maar de mensen blijken let 1
staat, deze aan te brengen. Dit is
alleen mogelijk als gevolg van ver
anderde mensen, en alleen Jezus
Christus kan de mensen innerlijk
veranderen. Om nu te zien hoe Hij
dat doet en hoe ons leven werke
lijk zinvol kan zijn, heeft de In
terkerkelijke Evangelisatie-Sa
menwerking deze avonden opge
zet.
In andere plaatsen, zoals Zwol
le, Amerongen, Purmerend en
Aal ten, zijn ze bijzonder gewaar
deerd en voor zeer velen waren
ze een stimulans voor hun chris
telijk leven.
En wat het uitdragen van de
boodschap betreft, veel mensen we
ten echt wol, dat dit een essen
tiële fcanlt van het christen-zijn is,
maar ze weten vaak niet hoe dit
aan te pakken en waar te maken.
Eugène Poppe: getuigen
Ze zijn er gewoon verlegen mee.
Evangelisatie veronderstelt niet
alleen een persoonlijk geloof maar
ook praktische kennis".
De bijeenkomsten bestaan uit
twee gedeelten. Voor de pauze ver
zorgt de heer Kits uit Eist een bij
belstudie over elementaire facet
ten van het christenleven. In het
tweede deel bespreekt de heer O.
T. Ramaker te Amerongen allerlei
praktische onderwerpen. Er ko
men vragen aan de arde als: hoe
wij zekerheid van het geloof kun
nen krijgen, hoe ons leven van
dag tot dag werkelijk zinvol kon
zijn, hoe wij persoonlijk discipel
en getuige van Christaus kunnen
zijn en wat de betekenis daarvan
is voor gezin, omgeving en maat
schappij, hoe wij op een eenvou-
maar hoe
dige manier en in de taal van deze
tijd anderen met de inhoud van
het evangelie bekend kunnen ma
ken, hoe wij onze angst kunnen
overwinnen om met vertrouwen
over Jezus Christus te spreken en
hoe wij de Bijbel kunnen lezen,
persoon-lijk en in- het gezin.
De avonden worden omlijst met
samenzang.
Speelt Campus Crusade soms
met de gedachte aan nieuwe
groepsvorming?
Eugène Poppe ontkent dat met
grote stelligheid. „Het is in geen
enkel opzicht de bedoeling nieuwe
groepen te vormen. De opzet is
dat de deelnemers trouw blijven
aan en actief worden in hun eigen
keric"
S. J. DE GROOT
LEIDEN Herv. Gem. Hoogl. Kerk
Wagenvoorde,
cantorlj. Sportl
10 hr Te Hennepe. 7 ds Agtereek
'an°vfi
0.30 ds Molle Den Santen, -
Rikkers,
sn 17 uur ds v. d. Kamp;
zat. 19u zo.
12.46; St. Jozef-
19.00; zo. 8.30. 10 en 11.30 u.
ade Herv. Gem. 10 dr. H.
RK kerk zat. 7. zo. 9 en 11.
Kaag Herv.
Leiderdorp Dorpskerk 10 c
mes. m.m.v. Rijnlands Chr.
koor; Hoofdstraatkerk 10 ds /Van Loe-
nen mmv. „Excelsior". 6.30 ds Slerat
Oegstgeest; Schepplngskerk 9.30 ds
Geursen; 11 ds Geursen. mmv. „Hart
Van Loenen; Bapt.
6.30 ds.
uur ds W
7, zond.
L Lelden Av. RK Kerk zat.
a -Ven nep Chr. Geref. Kerk
- - - el. Sassen-
WUngaar-
ds Rebel.
RK kerk zat.
7. zond. 9. 10.30
9.30 ds
Oegstgees
5 ds Baayen Rijnsburg: gemeensch. 7, zond. 9, 10.30
Rk Kerk Bonlfacluskerk
Steenstra;
Den 1
Vaal se kerk 10.30 ds Ribs; Acad. Zie
kenhuis 10 ds Brederveld: Diacones-
eenhuls 10 30 ds Rooze Valkenburg;
jeugdkapel Vredeskerk 10 dienst:
leugdkapel Goede Herder 1030 hr
Burggraaf: Merenwijk 10 ds Horten- Bodegraven
Open Hof 10.30 c
huls 6 ds de
10 ds Baas. 6.30 ds Teygeler; Ger. Kerk
Ontmoetlngskerk
Plas Delft. Ger. Kerk zat. 19. zond. 9.30 -
Gem. 10 en 5 RB
Lelinulden
Mulder, Amstelveen, 7 ds Végh, Aal
meer; RK kerk zat. 7. zond. 7.30, 9.:
en 11.16..
Llsse Herv. Gem. Grote Kerk
en 19 ds van der Velden. Pauluskei
10 ds Oostinga, Av.maal; Ger. Kerk
30 dr. Wind Leiden; Herv.Ge-
9.30 kan. den Harder: 19 uur
-ra. Sassenhelm (Jeugdd.): RK.
t. 19, zond. 9.30 en 11 uur.
r. 9.30, hr De Groet.
Roseboom; Geref. Kerk 10 en 7
7.30. zat., 9 en 10.30
Zee Herv. Kerk
Keuning: Kapel
2.30 ds Honkoop.Rot-
Nleuwe Kerk
Pijlman, ^Katwijk; Chr.
Ger K.
Geref.
kérk' 106ds
Zi
5 ds SIJtï
10
i Koelman; Oude 1
Ichthuskerk 10 ds
P. Drijver Voor-
Bovenberg; Bevr. kerk 10.3
Zoeterwoude.
Koolstra, 6 ds Kerk
Over du in 2 ds Baas
Ger. Kerk 10
10 en 16 uur ds Hakkenberg
Vrljg. Princestr. 10 en 16.30
per: Ger. Kerk Vrljg. Salvatorl
en 17 uur ds Schuurman; Oud
Gemeente 9,30 en 15 uur leesd.
Kruistochten maand. 20 uur ds
vendeel.
RK. kerk Agathakerk s
ïlnk; Sole^Mlo^ 9 ds Bouma; RK kerk
Nourdwljk - Binnen Grote kerk
Keulning; Geref.
Aalsmeer; De Stek 1
Geref. Kerk 9.30 ei
Groep; RK Kerk B
ds Carller; Ger. Gem. 10 en 4.30 ds
Boogaard. Ger. Gem. In Ned. 11.30 Hazei
e.n 5.30 leesd. Evang.-Luth. Gem. 10.15 6.30
ds. Happee; Rem. Doopsgez. Gem. 10.15 ds
ds Van der Vere Arnhem; Evang. Chr.
Gemeenschap 10 hr Dlkkes; Zendings
werk Mtddernachtsroep Zoeterw. sin
gel 21 6 uur nam., Evangeliecentrum
Zillslngel 2 10 hr Zijlstra, 3 febr. 8 hr
Zillstra; Leger des Hells 10 kap. Leljs-
i Geertsema; Ger. Kerk
Bernarduskerk
Amersfoort, 5 ds de
Geref. Kerk Vrljgem.
8 30 leesd. 3 uur ds Hoff; 10 ds Rou-
kema. 7 ds Roukema: Ger. Gem. Re
misestraat 10 en 5 uur leesd. Volle
Evang. Gem. dienst 9.45; Soefle Bew.
Poelhuls zat.
i 5.30; Engélbew.
zond. 8.30
zond. 8.30.
7.80, 9.30,
Nieuwkoop Herv. Gem.
Broeck Bodegraven. 6.30 d
Kerk 9.30
10.30^ ds Werner; RK St. Jeroen 8, 10
Xoordwijkerhout Herv. Gem. 10
ds StreefUnd; ^RK^ kOTk^jnd. Jozef
6.30 ds Dronkers
MiddernachtRrnep
II 6
inf-1
a; 1
7.30 kap. Leljssen
ist. Baptlsteni
Plnkstergem.
H Indijk 24. 9.
Geref. Kerk 10 en 7 ds Swlerts.
gen; RK kerk zat. 7. zond.
Nieuw veen Herv.
WUllbrorduskerk 10.80
Sancta
Groene
9.30
samenkomst. Baptlstengem. ^10 ds
B-mg
i J. C.
school. Oud-Kath.
Vril-Kath. Kerk 10.30 1
ken Haagweg zat.
).15. 11.45 zondags
mis.
mts.
6.30; Steenschuur
0 45. 12
zond. 10
.1 30. 6
7. zond. 9. 10.30. 12 en 6; Haarlemmer
straat zat 7. zond. 9.30. 10.45, 12 en
6.30: Rijndijk 281 zat. 7. zond. 9.30 -
Herv. Gem.
Goede Schiedam. 6.30 dR Weer
man Harderwilk; Chr Ger. Kerk 9.30
Dienst. 7 ds Madern Scherpenzeel. RK
Alphen aan den Rijn Heir Oem.
den burg. Ter Aar; Kruiskerk 10 ds
Haitsma. Woerden; Opstandingskerk
10 ds Hanemaaijer. 6.3Ó ds van Roon
Ger. Kerk (Vrljgem.)
i 6.30 ds. Deddens; Oud Geref.
Gem. 9.30
9.30 Dienst. 2.30 ds v. d.
- Baptlstengem. 10 en 6.30
Zoals vroeger iedere maand van m 1 1 1
schrijve gmaseiA wri, te het j evredenneid
zonde gedachte om, nu ik deze
rubriek acht maanden heb ver
zorgd, door een ander de schijn-
Jezus Christus wist dat. Hij pre
dikte en leefde de liefde tot de
naaste voor en de liefde tot Zijn
trerper te laten richten op het Vadcr God, de schepper van he-
geloof en de dagelijkse dingen. Im
mers, wat dat laatste betreft, zo
alleen kan geloof pas functione
ren, als je het niet plaatst buiten
het gewone leven.
Dit is dan vandaag mijn laat
ste bijdrage.
Ik dank u allen heel hartelijk
voor uw meelevende en stimu
lerende reacties, evenals Ik dank
baar ben voor de vele nieuwe con
tacten die ik hierdoor mocht leg
gen en de vrienden die ik erdoor
heb gekregen. Zelfs werd mij de
suggestie gedaan om de 35 over
wegingen in boekvorm uit te ge
ven, omdat hiervoor veel belang
stelling zou bestaan. Ik hoop dat
ook mijn opvolger uw volle aan
dacht mag rekenen.
Het zal u misschien wel opge
vallen zijn dat ik het woord
LIEFDE zeer vaak heb gebruikt.
Ik geloof namelijk dat dit woord
hét kernwoord uit het Evangelie
is. Zonder liefde komt er niet veel
van onze goede voornemens te
recht. Zonder liefde is bet heel
moeilijk iets voor je medemensen mij de laatste tijd
te doen. Zonder liefde is het ook
heel zwaar om een ander te be
grijpen.
mei en aarde. Hij was namelijk
de liefde zélf. Daarom zullen wij
Hem zelf na moeten volgen, wil
er ieta van terechtkomen, wil er
een nieuwe gemeenschap gaan
groeien.
Wie met Hem in aanraking
komt, merkt dat ook meteen.
Als Zijn Geest bezit van je neemt
dan voel Je nieuwe levenskracht,
dan gaat het tintelen door heel
je lichaam. Dan kun je niet blij
ven die je was vóór die ontdek
king.
De Bijbel zegt ons op velerlei
manieren, wat liefde is. En er
is NIEMAND aan wie God geen
liefde wil bewijzen! Maar Je moet
het wel willen accepteren. Liefde
kan niet van één kant komenAls
men zich ervoor toesluit, dan kan
ze niet gegeven worden. Als Je
zus, die zelf liefde is, niet geaccep
teerd wordt, dan kan de echte,
ware liefde niet functioneren on
der ons mensen.
Toch dacht ik dat er nog meer
zoek is dan alleen de liefde. Wat
opvalt, is
dat er zo weinig mensen blij en
tevreden zijn. Ik merk het in de
gesprekken hoeveel ontevreden
heid er onder de mensen heerst.
Nooit hebben ze genoeg. Nooit
deugt er iets van al de voorzie
ningen die worden getroffen.
Ontevredenheid is een geweldig
vergif, dat als een besmettelijke
ziekte rondwaart. Is dat soms een
gevolg van alle overvloed van de
laatste Jaren? Of van al het pro
duceren van volkomen overbodige
dingen? Of het ontbreken van
liefdevolle aandacht voor de en
kele mens? Door haast en tild-
gebrek? Ondanks alle voor ons ge
mak gemaakte en tijdbesparende
apparaten. Ik meen weer dat het
ontbreken van liefde vaak tot on
tevredenheid kan leiden.
Ongetwijfeld deed ik met de voor-
gaande zinnen groot onrecht aan
hen, die wel dankbaar en tevre
den zijn. Hoe weldadig is het zul
ke mensen te ontmoeten.
We zouden ons moeten mobili
seren om samen de ontevreden
heid geen voedsel te geven, om
dit vergif met wortel en tak uit
te roeien.
En er vriendschap en genegen
heid voor in de plaats te zetten.
Want daar ontbreekt het nog al
tijd aan in de wereld.
Vlak bij ons en ver af. We zijn
te veel met onszelf bezig inplaats
van met een ander. Zouden we
daarom vaak zo ontevreden zijn''
J. T. KOOPMANS- SCHOTANUS,
Vendelstraat 10,
Leiden, tel. 071-141009
Jonge; 19 ds J.
GK: 10 ds Heemskerk Jeugddienst. Ger
- Blokland; O.K.
irbus. 4 ds v. d.
Gem. 4 hr v.d.
Rk. kerk WUll
brorduskerk zat. 7. zond. 10 en 12;
Bonaventurakapel zat 6.30, zond. 9 en
^Oud Ade RK zat. 7. rond. 8.30 en
Oude en Nieuwe Wetering HG 9.30
ds Lalleman; GK 9.30 ds Gzlria, 6.30
ds Langedljk Waarder. Rem. Gem. 10.15
Pr. zat. 7, zond.
Rijnsaterwoude Herv. Gem. 9.30
ds De Vree. 7 ds v. Soest. Chr. Geref.
Kerk 9 30 Dienst; 2.15 ds Bouw Sche-
Bogerd; Bethel-kerk 9.30 ds van
Bogerd; 5.00 ds van Nlel.
Geref. Kerk: Petrakerk: 9.30 ds
.Dat is toch te gek om los te lo
pen", schrijft dr. J. M. VlUm, re
dacteur van de Leidse Kerkbode,
naar aanleiding van de oproep van
enige verontruste gereformeerden om
te komen tot een „dolerende nood-
gemeente voor Groot-Leiden", een
oproep die door het bestuur van
„Schrift en Getuigenis" (de lande
lijke vereniging van verontrusten)
wordt gesteund. Dr. VlUm reageert
hiermee vooral op de aantijging dat
ook hier de gemeente in de maal
stroom van de moderne vrijzinnig
heid verkeert en dat de prediking en
de pastorale bearbeiding het stempel
ring; 19 ds v. d. Schoot; Hulp en Heli-
kerk: 10 ds Lentz; Aula Noord-Hofland
9.30 ds v. d. Schoot HA; Rijndijk: 10
Cand. da Costa, Oegstgeest. GK Dorp:
Cand. Simpelaar; 14.
Godskerk zat. 7. zond. 8. 10 en 11.30.
Waddinxreen HG: Brugkerk: 9.30
ds Stolk, Scheveningen; 6.30 ds Van
Wier; De Hoeksteen: 9.30 en 6.30 ds
v. d. Heuvel; Bethelkerk 9.30 ds Ver
kerk:' 10.00 ds De Jong. Rhoon; 5 ds
E. H. Kalkman, Amersfoort; GK Kruis-
Moerman. Moordrecht: Ontmoetings-
Bakker. Capelle a/d' IJssel: Chr. Af-
'5 Verloop:
Evang.
Oem.:
6.30
.7); Victorkerk
Oeveren; Maranathakerk9.30
Evang. Chr. Gem.
majoor Verhagen. Rk z
RUpwetering Rk i
zond. 8.30. 9.30 en 11
Ter Aar Herv. Gem.
burg. 6.30 ds Hanemaayer. GK
HG. Dorpskerk
Messlaskerk: 10 ds Van Zanten;
ds van Eyk. Gouda; Dorpscentrur
ds Catsburg. Katwijk aan Zee. GK
Bezemer; 6.30
Voorhout HG 10 ds Brokerhof.
5 ds v.d. Meulen; Zuid-V
Bech; NPB 10.30 prof. dr. Smits.
Wou brugge HG 9.30 ds Blenk.
6.30 ds Boogert. Lelden. Jeugddienst.
GK 9.30 ds Huizebosch. 6.30 ds Czlrla
NPB 7 mevr. ds Bongartz.
Zevenhoven HG 9.30 ds Nlcolal
GK 9.30 en 7 drs Helderman. Badhoe
vedorp RK zat. 7. zond. 9 en 10.45.
Zoeterwoude HG 10 dienst; St.
Janskerk zat. 7.30, zond. 7.30, 9.80 en
zond. 8.30, 10. 11.30 en 6; kerk Meer
burg zat. 7. zond. 10. 12 en 6.
Zvvammerdani HG 10 en 6.30 ds
Mostert: GK 10 ds v. d. Weg. Utrecht.
6-30 oor. p. v. d. Kraan. Rotterdam.
dragen van een verwaterd en iden
titeitsloos christendom. Heeft elk
van de ondertekenaars zich ooit tot
■de plaatselijke kerkeraad gewend, of
•tot één van de predikanten in do
'classis, of tot de classis? Dr. Vlijm
vreest van niet. Nu wordt er pu
bliek verklaard dat er voor Chris
tus-belijdende leden geen plaats meer
kan zijn binnen het kerkverband.
Wie zo te werk gaat, doleert niet,
■draagt geen leed, maar doét doleren,
veroorzaakt leed. Door bewust of
onbewust te liegen. Mochten, zo be
sluit dr. Vlijm, gemeenteleden van
plan zyn het formulier in te vullen,
dan roep ik hen op goed te lezen wat
zij ondertekenen. Misschien zou het
goed zijn een gesprek te vragen met
de secretaris van deze noodgemeen-
•te-in-oprichting. de heer J. Kol. Bos-
huizerkade 86. Lelden, om eens te ho
ren wat kerkelyk leven in volle
bijbelse zin volgens hem betekent,
aldus dr. Vlijm.
Vanavond 7 uur verleent de
Jongerengroep The Lord's Folks in de
Jozefkerk Herensingel Leiden mede
werking aan een eucharistieviering.
Morgen half 11 wordt in de ka
pel van het marine-vliegkamp Val
kenburg een protestantse dienst, met
doop, gehouden. Voorganger: ds. H.
A. Schepers. Organist: Cees Wasse
naar «Katwijk). Morgenavond 8
uur is er een oecumenische dienst in
de kapel van „Rijnstroom", Raad
huisstraat 44 Alphen aain den Rijn.
Voorganger: ds. R. Oort Oudshoorn,
Na de preek volgt een eucharistie-
avondmaalsviering. De „gestichts
gemeente" bij de Martha-Stichting
Rijnstroom') in Alphen aan den
Rijm is opgeheven. Morgenavond
van 7.25 tot 8.05 uur zendt de
NCRV-radio via Hilversum 1 een or
gelconcert uit van Joop Brons uit
de Pieterskerk in Leiden. Hij speelt
werken van Buxtehude, Bach, Coup-
rin, Böhm en Danarieu. Op 28
maart hoopt ds. P. Reedijk (wegens
vertrek maar Rotterdam) afsoheidi te
memem van de Geref. Kerk in Voor
schoten. O Beroepen «Herv. Kerk) te
Giessen-RUswyk (Noordbr.), C. Jou-
geboer Elburg.