Caterina Valente wil eindigen als een tragédienne Engels kerstconcert Op tweede kerstdag voor de AVRO-televisie Father Brown (^yy/andaag.. ...en g toegelicht /RADIO\programma dus zet de kaas uit het vuistje maarklaar! Joost den Draaier voor AVRO-radio DINSDAG 23 DECEMBER 1975 Caterina Valente is de grote ster opgenomen i in de show die de AVRO op of the town Tweede Kerstdag uitzendt 20.10 tot 21.10 i medewerking verleend door Ca- i Nederland terina's broer Silvio Francesco, II. Aan dit programma, dat werd die haar op de klarinet bege- „Scarborough fair". Caterina leidt. Caterina Valente zingt o. Silvio zullen samen te horen Roy Budd. Naar aanleiding van na". The windmills of your zijn in een potpourri van Engelse dit optreden hierover een ge mind", We ve only just begun", kinderliedjes. De produktie van sprek met haar. dien in Duits- Leaving on a jet plane" en deze show en de .muzikale arran- land, waar zü opnamen maakte gementen werden verzorgd door voor een show van de ZD F. Caterina Valentes echtgenoot Later in de middag zegt ze: „Ga je mee een kop koffie drinken?" In haar kielzog een bevriend echtpaar uit Berlijn dat een half uur geleden is aangekomen. We zijn in Hof, honderdtwintig kilometer van Frankfurt. In de plaatselijke sporthal wordt „Musik is Trumpf" (Muziek is Troef) opgenomen, een groots opgezette show van de ZDF, enorm populair in Duitsland dankzij de grote sterren die er in meedoen, de fraaie balletten en de rijke aankleding. Caterina Valente gaat, kordaat etappenr voor ons uit, nauwelijks opvallend in haar roodbruine wollen japon en donkere laarzen. Ze draagt een bril die ze alleen afzet tijdens haar optreden. Ook 's morgens, als de fotograaf een plaatje schiet van het interview, 'blijft de bril op haar neus. De ober brengt koffie. Caterina snatert honderd uit met haar vrienden, nu en dan kleurenfoto's uit haar tas trekkend voor handteke ningenjagers die haar constant belagen. We worden in het gesprek betrokken en niet om redenen van voordelige publiciteit. Caterina Va- - lente staat al 39 jaar op het podium, haar contracten lopen tot diep in 1978 en als het publiek haar niet meer lust, oo kgoed. Trouwens, ze wil meer dan zingen alleen. De agenda's worden getrokken, want deze dag is te kort om lekker bij te praten. De vriendschap met het echtpaar uit Berlijn is ontstaan tijdens een cruise langs de Adriatisdhe kust. Catefina zegt: „Misschien in mei. Dan zit ik een paar maanden in Amerika, maar tussentijds kom ik terug. Eens even kijken, hierna moeten we naar Saarbrucken, Monte Carlo, Londen en dan beginnen mijn voorstellingen In Olympia in Parijs. Maar wacht, ik heb ook nog tv-opnamen in Berlijn. Misschien dan? Want na Amerika vertrek ik naar Australië. Dan komt er weer niets van". Caterina Valente heeft vanmiddag de Japon gepast die ze in de show draagt. Het resultaat is teleurstel lend. De japon is mooi, maar 'technisch niet aangepast. „Hoezo?" „Ja, ik zing namelijk niet in deze show. Ik speel een sketch. Dus er moeten onzichtbaar een microfoon en een draad in verwerkt worden. Dat gaat niet met dit model". Caterina heeft in Amerika al meer sketchjes gedaan, een cabaretvorm die ze „wahnsinnig gern" beoefent. Deze ke«ar samen met Peter Frankenfeld. „Ik kan Je de inhoud wel vertellen. Ook in de sketch draag ik een bril, maar dan zo een met heel dikke glazen. Een vriendin wil mij in contact brengen met een man, maar ik voel er niet zo veel voor, want wie heeft er nou belangstelling voor een juffrouw met een bril? Wat blijkt? Ook die man draagt zo'n bril. Maar hij zet hem af vlak voordat hij mij ontmoet. Ik doe hetzelfde. Daar ontstaan natuurlijk dolkomische situaties uit, die er tenslotte toe leiden dat we allebei onze bril weer opzetten. Weet Je, zo'n sketch doorbreekt de monotonie. Ik heb dat niet op een school geleerd, maar van mijn moeder. Van haar heb ik trouwens alles geleerd. Toneelspelen, acroba tiek, zingen, de hele Showbusiness. Ze komt van de beroemde school in Leningrad. Daar zijn er jammer genoeg weinig van. Ik ken een aantal jonge collega's die een fabelachtig talent hebben. Zij sparen hardnekkig om in Engeland of Amerika te kunnen studeren. Dat moesten alle jonge artiesten doen. Maar wat zeggen ze? Ik heb n-u succes met een plaat, wat zal ik me verder nog druk maken. Maar van podiumoptreden weten ze niets. Het gevolg is dat het publiek ze gauw vergeet. Zelf heb ik het ook niet in een paar jaar gefikst. Ik heb een hele lange tijd nodig gehad om aan de top te komen. De grootste schuld ligt bij de producen ten, die deze jongeren exploiteren. Ze denken alleen aan platenverkoop, niet aan podiumvorming. Er zijn nog scholen in de wereld, waar je 's morgehs naar het conservatorium gaat, 's middags naar de toneel school en 's avonds naar balletles. Cursussen van zes tot tien maanden". Zelfkritiek „Shirley Bassey heeft mij eens verteld dat zij nooit een opleiding heeft gehad, maar dat zij wel weet wat ze moet doen, hoe ze een lied moet zingen". „Inderdaad, haar school is altijd de Bühne geweest. Als meisje heeft ze al in een orkest gezongen, goed om zich heen gekeken.Frau Bassey is zeer intelligent, een groot kunstena res. Zij heeft het vak onmiddellijk begrepen, maar dat lukt niet iedereen. Wat je ook nodig hebt is zelfkritiek. Als u eens wist hoeveel ik met een spiegel heb gewerkt. Trouwens de laatste jaren zijn er nog betere middelen: film, video. Maar dat is voor jonge mensen natuurlijk niet te betalen. De producenten zouden die dingen wel kunnen aansohaffen. Om te laten ADVERTENTIE (19.45- KRO Ned. 1) zien: die beweging deugt niet en dat is (niet goed". In Nederland zou dat zeker moeten, want zo zegt Caterina Valente: „Jullie hebben ongelofelijk veel talent. Cabaret in Holland ist fabelhaft en dan d'e jazz-musici. In Frankrijk en Italië hoor ik altijd zeggen dat na Amerika en Engeland de beste jazz-musici in Nederland en Scandinavië zitten." „Welke fouten maken jonge, onerva ren artiesten meestal?" „Zij houden geen rekening met het feit dat het publiek iedere avond verschillend is. Daaraan denken is bijna psychologische arbeid. Een student zou op dat onderwerp kunnen promoveren. Daarom is het ook niiet vervelend elke avond hetzelfde programma te brengen. Geen avond is g'elijk aan de andere, het publiek is nimmer hetzelfde. Dus zijn de reacties ook altijd anders. Je moet je daar op instellen. Vele jonge artiesten maken iedere avond dezelfde bewegingen die ze hebben geleerd of aangeleerd. Ze zingen als een machine". „Wat doet u dan?" „Ik heb ongeveer vier minuten nodig om te weten wat voor publiek er in de zaal zit. Ik kan kijken tot de vijftiende rij. Ik onderscheid hun gezichten en lees er af hoe ze zich voelen. Daarop baseer ik mijn optraden. Het gebeurt vaak, zeer vaak dat ik mij omdraai naar de kapelmeester mijn broer om bijvoorbeeld een andere volgorde aan te geven. Dan realiseer ik me plotseling dat een langzaam of een vlug lied op dat moment niet past. Dat gebeurt zeker bij een premiers. Je hebt je programma vooraf zorgvuldig opgebouwd, alles afgewo gen en dan blijkt dat je het na de premiere ondanks alle ervaring en routine volledig moet herschrijven". „Maar waarom verschilt het publiek op maandag zo sterk van dat van dinsdag?" „Er zijn vele oorzaken. „Zijn de nieuwsbrichten misschien van invloed, of het weer?" "Ze ker. Er is een winter- en een zomerpubliek. In de zomer reageert het publiek gemakkelijker, lichter, spontaner. Het winterpubliek is meestal ernstig. Dan duurt het langer om ze mee te krijgen. Zo is er ook een onderscheid tussen het concertpubliek, het naohtclubpubliek en het cabaretpubldek. Het concert publiek is het meest plezierige en het meest kritische. Plezierig omdat hij gaat naar iemand die hij waardeert, kritisch omdat hij door ntets anders wordt afgeleid". „Gebeurt het wel eens dat u geen contact hebt?" „Ja, ja. Grote paniek, angst. Dan moet Je een gevecht leveren. Van mijn moeder heb ik geleerd dat wanneer er op al die verveelde gezichten heel even een glimlach komt al is het maar op een Caterina Valente in het kostuum voor de sketch. Onbewust „Onze eigen Toon Hermans zegt dat wanneer je om welke reden dan ook zelf niet gedisponeerd bent je een extra krachtsinspanning moet geven. Onbewust lever Je dan soms een prestatie beter dan ooit tevoren". „Dat kan. Zelf merk Je dat niet, maar wel de dirigent of de manager. Dan wordt er gezegd: zo zou het elke avond moeten zijn. Maar dat is onmogelijk". „In Amerika beginnen alle artiesten in een nachtclub. Is dat een goedé methode?" „Ik zou het iedereen wel aanraden. Dat publiek komt om te eten, te drinken, om plezier te maken. Daar sta je dan voor. Je wordt voor de leeuwen gegooid. Daar leer Je hoe je mensen aan Je moet binden. Als je in staat bent die mensen stil te krijgen, dan heb Je heel wat bereikt. Maar het is ontzettend zwaar. Drie jaar geleden ben iik er mee opgehouden. Dat doe ik niet meer". "Wal opvalt gebruik van arme maakt bewegingen andere vrouwelijke terugschrikken". v moedig handen. U menige „Op pantomimeschool is dat één. Ijfet komt waar schijnlijk ook omdat ik een Italiaanse ben. Ik zing nietalleen met mijn handen en armen maar met mijn hele lichaam. Een journalist in Mexico-City zei eens tegen me: „Uw handen zijn als tortelduiven. Als u nou weet dat een tortelduif in Mexico een heel mooi dier is, dan begrijpt u dat dat het mooiste compliment is geweest dat ik ooit heb gehad". „U treedt al achttien Jaar in Amerika op. Zijn die Jaren artistiek bepalend voor u geweest?" „Neen. Ik had de harde school van NEDERLAND I 18.15 Les Gammas, les 18 (herh.) (TELEAC) J8.45 TV-inf. voor Spanjaarden (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 De -O-show (KRO) 19.45 Father Brown (KRO) 20.40 Voor een briefkaart op de eerste rang (KRO) 21 35 Journaal (NOS) 21.5C De Katholieken tussen '25 en "75 (KRO) 22 40 O, was ik maar nooit getrouwd (KRO) 23.15 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 Brigadier Dog (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Paai-densport (NCRV) 19.30 Tweekamp (NCRV) 20.00 Journaal (NOS) 20.25 Immanuel, kerstmusical (NCRV) 21.00 Leven met olifanten (NCRV) 21.50 Hier en nu (NCRV) 22.30 Kom, o kom Immanuel (NCRV) 22.45 Den Haag vandaag (NOS) 2J.00 Journaal (NOS) „De tijd stond even stil, als een neergehaalde vlag". Wanneer Ramses Shaffy deze even diepe als onbegrijpelijke regel uit het televi sieapparaat laat klinken, dan is het weer zover: Jan van Hillo blikt terug op een gebeurtenis uit de tamelijk recente geschiedenis. En voor Ramses de slotzin zingt ("Maar vragen in de mist van jaren maken zich vrij", als ik het goed heb verstaan) wordt er doorgaans flink wat opgespit. Neem nou gisteren. Bijna anderhalf uur werd stilgestaan bij een in de oorlog in de Zuiderzee neergestorte Amerikaanse bommenwerper. Er liggen er nog honderden van dat soort onder water, maar uitgerekend dit toestel diende te worden opgegraven. Zeer tegen de zin van bijvoorbeeld biologen, want het wrak ligt in een beschermd vogelgebied. Bovendien moesten er een brug en een weg van 800 meter naar het wrak worden aangelegd, en dat kost een hoop geld, een argument dat ons, belastingbetalers, nogal pleegt aan te spreken. Jan van Hillo kon bij die overwegingen natuurlijk niet iang stil blijven staan, want anders had hij weer een ander reportage- onderwerp moeten bedenken. Daar komt bij (aldus moet Van Hillo overwogen hebben) dat het vliegtuig in 1943 op 22 december neerstortte. Een paar dagen voor Kerst dus, en dat ligt altijd goed in de sfeer van het „opdat wij niet vergeten". In gesprekken met da enige overlevende «de Amerika^jt Charles Taylor) en diens vrouw probeerde Van Hillo hen wel in dift richting te duwen, maar ze gaven weinig krimp. Taylor leek eigenlijk niet zo goed té weten wat hij ervan vinden moest,- dat de NCRV hem naar cfc» Flevopolder had gesleept. De werk zaamheden rond het wrak overzien.* de, verontschuldigde hij zich voor het feit, dat zijn vliegtuig juist op deze moeilijk bereikbare plek was neergestort. „Daar kon u toch niets' aan doen", zei Van Hillq haastig/ Mevrouw Taylor zei over het, opspitten van het wrak, plus de resten van de omgekomen inzitten den: „Ik vind het geweldig dat het) Nederlandse volk zo aan onze jongens denkt", een misvatting die door Van Hillo jammer genoeg niet werd weggenomen. Naarmate de reportage vorderde," verlegde Van Hillo het accent van" Taylor (die al die opwinding niet zo goed begreep) steeds meer naar de_ Nederlandse militairen, die bij het - graafwerk betrokken zijn. De herejo Van der Graaf (landmacht) en Zwanenberg «luchtmacht) werdea door Van Hillo gemaakt tot de" die allen iets terugdoen voor wat de Amerikanen. destijds voor ons hebben overgehad. GERARD PAQUE& Trouwens, als ik in Amerika voor de televisie optreed, dan mioet ik nog altijd voorzingen. En als dat niet goed is moet ik mijn programma veranderen. Dat gebeurt mee iedere artiest. Ook Frank Sinatra moet elke keer ophieuw een auditie afleggen voor de producer en de regisseur. Er is e en piano, een pianist, je begint maar. Dat gebeurt ook met tekstschrijvers. Als het niet goed ds kan hij in een hoekje gaan zitten en opnieuw beginnen. Maar daar heb ik ook te maken met mensen die al jaren volledig op elkaar zijn ingespeeld. Als wij in Europa over net zoveel geld beschikten zouden we in de showbusiness dezelfde resultaten behalen." Wat zou ze nog weensen in dit vak? Caterina Valente gaat er gretig op in. Bijna als een Jong meisje aan het begin vaneen lange, moeizame carrier e. "Wat ik mezelf nog boe wens? Een rol in 'n tragedie. Dat is n oeroude wens van me. Waarschijnlijk omdat ik het nog nooit heb gedaan. Al zal ik op mijn zestigste nog naar de toneelschool moeten, het zal gebeu ren. Ik ben nog nooit gevraagd voor een rol. Wel voor musicals. Maar al die aanbiedingen heb ik afgeslagen. Het gekke is dat al die musicals gevallen zijn. Nee, een echte rol, dat wil Ik nog eens doen. Het kan me niet schelen waar ter wereld het gebeurt, als 'het stuk me maar bevalt. Op het ogenblik durf ik het nog niet aan. Ik heb te weinig ervaring, ik ben er nog niet rijp voor. Voorlopig heb ik nog andere dingen te doen. Mij voorbereiden op Olympia. Een waanzinnige taak, twee uur alleen op een podium. Dan wil ik verder gaan met fluit studeren en mijn conservatorium- studie afmaken. Ik heb nooit opgehouden te leren". Ter afsluiting van de vierdelige jubileumserie „De katholieke tussen '25 en '75" brengt de KRO-televisie vanavond de afle. vering „Vóór sociale gerechtigheid" (maar tégen den klas senstrijd), een -programma onder redactie van Frans Wijsen. NKV-bestuurder Herman Bode gaat terug naar OldenzaaV', waar hij in de vakbeiveging begon. Oud-burgemeester van Den Haag, mr. H. Kolfschoten, die in 1925 de politiek binnen wandelde aan de hand van Ruys de Beerenbrouck, schetst het katholieke sociale denken uit de jaren dertig: een nieuwe orde van eendracht en harmonie, die na de oorlog leek te wor- den verwezenlijkt, maar niet ten volle en niet voor lang. Vele boeiende filmbeelden van vroeger zijn weer in het programma opgenomen. DINSDAG 23 DEC1 vrolijkheid en verstrooiing r Leo Driehuys. 22.00 (S) Koepel- 22.30 Nieuws. 22.40 Radiojour- 23.00 (S) Kwartet Frans Poptie. Hilversum II 18221 Gesprok hado. 18.25 (S) Kwartet hood. 16.45 Toppers van to Radi oj ou-rn aal Haag vandaag. 20.00 Nieuws. 05 Overweging. 20,15 Het hei- heidsvoorllchting Hilversum II Radioweekblad. 11.00 Nieuws. NOS: 11.03 Jazz uit het historisch archief. 11.30 Adoptie, doc. VARA: 12.30 (S) Thom-centraai 13.00 Nieuws. 13.11 u. Dingen v. d. dag. 13.25 (S) Een mid dagje stoomradio. 16.00 Nieuws. 16.00 (S) Moordbrigade Stockholm, hoorspel,,. 17.00 (S) Uit het muzlekalbum van -. Paul Godwin RVU: 17.35 Educatief progr. 17.55 Med. Hilversum III KRO: 7.02 ham. 9.03 DPiie draait LEIDEN De muzikale marathon in de Stadsgehoorzaal zit er weer op. Al thans voor mü, het personeel van de zaal moet nog een avond meedraaien, maar ze zijn dan ook een dag eerder dan ik begonnen. De kerstavond van K. en O. had grotendeels een typisch Engelse sfeer, hetgeen te danken was aan de medewerking van de London Choral Society, die in de kersttijd een 9000-koppig publiek trekt in de Royal Albert HalL Buiten deze sfeer lag het openings- werk, het concert voor fluit en harp van Mozart. Frits Kox had de on dankbare taak, twee solisten te moe ten begeleiden die niet tegen hun taak bleken te zijn opgewassen. Sara Strumphler wist door ongelijkmatig getokkel nauwelijks enige melodische frase "an haar instrument te ontlok ken, terwijl de fluit van Henk Vos gaandeweg steeds meer ontstemde, en zijn poging de gulden middenweg te vinden tussen de tempi van het or kest en de harpiste vruchteloos ble ven. Ondanks de op correctie gerichte directie van Kox was de begeleiding van het Gewestelijk Orkest niet eens zo gek: kennelijk een voortreffelijke voorbereiding. Hierna nam Leon Lovett de dirigeer stok over. Hij bracht op dynamische wijze het kerstgedeelte uit de Mes sias van Handel. Het is wonderbaar lijk, hoe de Engelsen een naar onze begrippen hoog tempo kunnen aan houden zonder ook maar een ogenblik de gedachte van de „laatste trein" op te roepen. Aafje Heynis en Nelly van der Spek pasten zich bij deze vi sie voortreffelijk aan. Na de pauze een verzameling Christ mas Carols, opgebouwd rond het Be- nedicite van V°ughan Williams en 3 Weihnachtslieder van Cornelius. De carols merendeels in een voortreffe lijke, hier minder bekende zetting: enkele Amerikanismen vond ik per soonlijk wat uit de toon vallen. Het koor bezit voortreffelijke stemmen en stelt een levendige interpretatie bo ven klankschoonheid, welke instelling mij soms iets te ver ging. Voor de traditionele samenzang was weinig ruimte; het publiek greep de twee kerstliederen echter dankbaar aan, zodat ieder tevreden huiswaarts kon keren na -twee toegiften. RON HARMS. ADVERTENTIE een miljoen gulden aan prijzen Een frisse keuken zonder kook. luchtjes en toch niet dat irri terende lawaai I Daalderop af zuigkappen hebben iets unieks: Een bijzonder hoge afzuigcapaciteit, gecombi neerd met zéér weinig geluid- (eigenlijk slechts een zacht geruis). i speciale geoctrooieerde ventilator, n krachtige motor. Te winnen In de Nationale Puzzelaktle Lb.v. Nationaal Fonda Sport Gehandicapten. De disc-Jookey Joost den Draaier gramma presenteren dat zal zijn Willem van Kooten) en Jan yeen zullen met ingang van het nieuwe winterseizoen voor de AVRO- microfoon op Hilversum III hun programma's gaan presenteren. Joost den Draaier brengt zijn „Joost mag niet eten" elke maandag van 12.03 tot 13.59 voor het eerst op maandag 29 december. Jan van Veen brengt op diezelfde dag een, eveneens nieuw programma: "The Candleligiht-show". Van 23.02 tot 01.00 uur zal deze show rechtstreeks vanuit de AVRO-studio worden uit gezonden. De uitzending is met pu bliek. Paul van Schalk, d-ie op de donderdagavond een live Jazz programma verzorgt op Hilversum II, zal ook een programma krijgen op Hilversum III. Van 01.00 tot 03.00 uur in de nacht van vrijdag op zater dag, zal Paul van Sohaik een pro ts» Poprekonstruktie. 20.02 (S) Nash- DUITSE TV KRO: 6.02 (S) Scheer je 7.00 Nieuws. 7.02 (S) DINSDAG 23 DECEMBER Duitsland I 17.55 Journaal (Regionaal program ma 18.00 Rep. 18.30 Akt. 18.45 2and<-- mannetje. 18 55 Nordschau magazine. 19.2b Eine ganz gewöhnliche Geschich- 3 Progr. overz. WDR: 18.05 Der 8.40 r-ln<- K.'Il/. KfWOiv schicht*. 20.00 u. Journaal Joost den Draaier Med. voc Nws. 12.4 Aktua magazine. 13.15 (S) Sport n sport. 13.45 (S) Kerstliederen. 14 1 Kersttoespraak van Koningin DEN HAAG Koningin Juliana zal op eerste kerstdag, donderdag 25 december a.s. een kersttoespraak houden. Deze toespraak wordt via radiozenders Hilversum 1 en 2 om 13.00 uur uitgezonden. Ook de we reldomroep zal de toespraak uitzen den. ovmvuw. w.w u. journaal en weer bericht. 20.15 vrolijke beroepsadviezen. 17.00 Journaal. 17.10 Programmaover Australië. 17.40 Akt. en muz. 18.20 Te kenfilm. 19.00 Journaal. 19 30 Lockruf des Goldesm. 21.00 Journ. 21.15 Inf. over een aktueel thema. 22.00 Akt. ulit de filmbranche. 22.45- De NOS-televisie zal op zondag 28 december de tweede helft van de- voor de Spaanse oompetitie zeer be langrijke voetbalwedstrijd Barcelo naReal Madrid uitzenden. Dit ge beurt van 21.00 tot 21.45 uur op Ne derland n.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 5