Heeroom op bezoek Gracieus balspel „Alsje maar rustig bl wordt alles weer gewoon Etiquette eischt Driekwart van deze eeuw zit er zo wat op. Die paar daagjes kunnen we nog even herinneren, nostalgisch doen, terugdenkenken aan die mooie jaren van toen. Zelf ben ik geboren precies op de helft. Ik maakte de televisie uitzendingen mee van de Hon gaarse opstand en snapte niet waarom men met tanks door de straten reed. Een paar dagen later mocht ik met mijn vader meerijden naar Schiphol om de vluchtelingen te voorzien van kleding en kren tenbollen. Ik weet dat nog heel goed, omdat we in een VW-busje reden en dat was heel iets anders dan de "luxe auto", waar je aan ge wend was. Verder betekende een dagje op stap met je vader en nie mand anders erbij een soort tracta- tie. Je werd enorm verwend en had de dag van je leven. De eerste communie, netjes met de handen gevouwen, in de parochie kerk, die volgepakt was met fami lieleden. 's Middags, wanneer je trots je nieuwe kerkboek liet zien aan de neefjes, kwam Heeroom op bezoek en die gaf een rozenkrans. Ik heb hem nog. Een mooie houten. Je kreeg biechtlessen van de on derwijzer en je beleed later bij de pastoor eigenlfjk alleen maar die zondes die je niet had gedaan: snoepen uit de suikerpot, aan de vlechtjes trekken van je zusje en nog wat vreselijk onschuldigs. Het niet luisteren naar vader of moeder vergatje maar. Dat was zó erg datje het maar voor je hield. En de pas toor maar knikken en zeggen: "Voortaan beter oppassen. Bid maar drie weesgegroeten". Op Allerzielen gingen we rozen kransen bidden en na elke krans liep je een blokje om de kerk heen. Op die manier werd er weer een zieltje doorgestuurd naar de hemel. Russen in de ruimte. Joeri Gagarin. Jarig zijn op school en de maat zwaaien wanneer je klasgenoten, happig op een snoepje heel hard "langzaldieleven" zingen. Vakantie in Denekamp. Tussen de koebeesten. Met de voet tussen de spaken van een fiets en naar het ziekenhuis. Stiekum het eerste si garetje in de fietsenschuur van de buren. En de melkboer Janus zag en vertelde het Nu nog zou ik er weer boos om worden. Je slaat los, zo wordt dat althans genoemd. Je doet en reageert an ders. Maar op een gegeven moment word je gepakt door de nostalgiebe- leving. Alles komt rapjes terug. Het speelt allemaal weer voor je ogen. Keihard: zo was het en zo doen we het nu, dat is begrijpelijk. Natuur lijk ben je blij, als je merkt dat de "folklore" van weleer nog steeds door een klein groepje in ere wordt gehouden. Een rustpunt vaak in de onzakelijkheid. Het samenstellen van een pagina als deze is heerlijk. Vergeelde boe ken en foto's uit de oude doos op een mistige zondagmiddag. Als vanouds, zullen we maar zeggen. Een keihard afwijzend standpunt van alles van vroeger, dat dreigde de overhand te gaan nemen, is om gezet in een ontijdse acceptatie. Lees wat Amy Groskamp-ten Have schreef over "avondjes geven", sluit de ogen en ga terug naar de huiskamer van toen. "Het geven van een "avondje", waarop niet ge bridged noch gedanst wordt raakt meer en meer in onbruik. De gezellige praatavonden van vroe ger waarop de vrouwen hun breiwerk meebrach ten en waar na de thee een aangeklede boterham werd opgediend, bestaan niet meer sedert de kunst van conversatie kwijnt." Steek maar in je zak, dezè opmerking. "Ik weet niet wat ik met de menschen zou moe ten beginnen!" roept de hedendaagsche huis vrouw uit en daarmede geeft zij zichzelf en haar gasten geenszins een compliment: daar waar men geest en gevoel aan vlotte vertelkust paart, daar vliegt de avond om., ook zonder kaarten en zonder dans." Wie een avond wil geven bepale eerst wie er ge vraagd zal worden - men vrage nimmer lieden van te uiteenlopende aard of maatschappelijke rang, bij elkaar. Dat geeft een gedwongen toon. Vervolgens bepale men wat men zal schenken. Voor na de thee (waarvan men gewoonlijk niet meer dan tweemaal schenkt) heeft men de keuze tussen moezel wijn of bier of whiskey met spuit water voor de heren en limonade voor de dames, al of niet met iets van gebak of cake, petit fours, banket, tulband e.d. in ieder geval iets dat niet r eeds tevoren óok bij de thee is gepresenteerd (bij alcohol zout, bij limonade zoet) Is het winter en koud, dan wordt ook wel in sommige conver satiekringen een kopje kopje anijsmelk of een glaasje warme wijn gegeven. Zeer in den smaak valt ook meestal een kopje geurige bouillon (mits niet onmiddellijk na de thee aangeboden) met dunne sandwiches (die, indien tevoren gereedgemaakt, met een vochtige doek moeten worden toegedekt). Ook bij whis key kan men sandwiches presenteren. De ieug- dige huisvrouw, die terugschrikt voor gasten vanwege de extra kosten, neme een maggiblokje per kop met een snufje selderijzout. De huis vrouw zorge voor voldoende aschbakjes en ver- zuime niet voor voldoende luchtverversching te zorgen als er veel gerookt wordt. Tegenwoordig komen gezelschapsspelen weer meer in trek: Monopoly en Emo bezorgen velen 'n vroolijken avond. Men houdt zelfs Monopolydrives voor hen, die niet bridgen, (voor onderwerpen van gesprek: zie Conversatie)" Rn bij "Conversatie" lezen we: "Werkelijke con versatie is als een gracieus balspel, waarbij de medespelenden beurtelings de bal kaatsen en ontvangen. De regèls van de converssatie ei- schen dat intieme onderwerpen van gesprek vermeden worden. Evenals uitvoerige beschrij vingen van ziektes, operaties en dergelijken dat men nimmer in gesprekken met vreemden of oppervlakkige bekenden dieper inga op per soonlijke moeilijkheden, tekortkomingen, ge breken enz." Toen was een loopjongen nog een loopjongen en geen trafficmanager. Toen kenden we nog de ontzettend populaire schriftelijke cursus met de hartelijke leraar op de foto en toen zaten we om de huiskamerta fel gezellig te ganzenborden. Die mooie tijd. De helft van de twintigste eeuw. Vader, moeder en een paar kinderen. Huisdieren zag je niet zoveel of het moest een vriendelijk kwetterende parkiet zijn of een schildpad in het rotstuin tje. Uit die tijd stamt het meer dan schitterende voorlichtingsboekje "De practijk van de voorlichting", geschreven door een priester: mgr. Ant. M. Jansen, diocesaan direc teur van de Katholieke Actie in het Aartsbisdom Utrecht. Een "nihil obstat" werd gegeven door drs Jos Vermeulen, eens. a.h.d Een overvloedig citaat is meer dan op zijn plaats: "Zijn liefkozingen geoorloofd"? Het spreekt vanzelf dat uitingen van hartelijkheid, zoals die normaal opkomen in mensen, die van elkaar houden, niet enkel geoorloofd zijn, maar ook goed. De hartelijkheid zoals die tussen twee idealistische mensen kan bestaan, maakt juist de verkerinestiid tot een tijd van lente-blijheid. Zij die het bovenstaande goed hebben begrepen, zullen echter duidelijk inzien dat ze in die liefko zingen niet vooral zichzelf moeten zoeken: het moet meer zijn het ge ven van hartelijkheid aan de ander, dan het zoeken van zichzelf. Derhalve: ze moeten niet te lang duren, want hartelijkheid in de omgang der twee geslachten gaat gemakkelijk over in hartstocht. Daarom moeten jongen en meisje niet meedoen aan de in boeken en films gepropageerde langgerekte kus op de mond, die als regel de naaste gelegenheid tot zonde is. Dat wil niet zeggen dat jongen en meisje geen welbehagen mogen hebben in de- ook lichamelijk- aan trekkelijkheid ten opzichte van el kaar. Ieder jong verloofd paar, dat wel lang omgang met elkaar heeft, zal echter eerlijk moeten erkennen, dat de deugd van zedelijkheid (dit Bij uitgever H.W.J. Becht in Am' sterdam verscheen in de jaren toen een boek dat binnen de kortste ke ren zou gaan gelden als HET boek voor de mensen die wilden doen en handelen zoals het hoorde. Het heette dan ook: "Hoe hoort het ei genlijk" en werd geschreven door Amy Groskamp-ten Have. Een greep uit de inhoudsopgave: Aan welke kant? Avondjes geven, club leven, debat-discussie-dispuut, ge armd lopen, hoed afnemen, transpi reren, zakenvrouw, zeereizen, zwijgen. Wanneer zwijgt iemand? Wel, dat is wat. Citaat: "Tydig zwy- gen, gepast zwijgen, voorzichtig zwijgen, tactvol zwijgen, dat alles vormt een onmisbaar onderdeel der wellevendheid. De etiquette eischt dat 'n jongere zwijgt wan neer 'n oudere aan 't woord is, dat een ondergeschikte of een maat schappelijk lager staande zwijgt wanneer een meerdere of hoger ge plaatste zich vergist De étiquette eischt dat een gast vrouw zwijgt wanneer een gast een enormiteit vertelt, waarvan zij weet dat deze onwaar is. Beleefde conversatie heeft niet al tijd een inhoud waarvan het belang evenredig is aan den tijd die eraan wordt besteed.. Daarom kan zwij gen soms zo weldadig aandoen. De menschen die werkelijk innerlijke waarden bezitten weten, dat zwij gen - samen zwijgen - heelemaal niet een angstaanjagende gaping tusschen twee noodelooze ge sprekken behoeft te zijn, doch in tegendeel een harmonischè rust- pooze kan beduiden tusschen twee evenwichtige en gelijkgestemde zielen. De schoonste oogenblikken die mensen ooit beleefd hebben, zijn veelal ogenblikken geweest van zwijgen. Niemand late zich af schrikken door zwijgen, want vol gens het oude spreekwoord is het nog altijd waar dat spreken zilver is en zwijgen goud" Het waren ook de laatste zinnen van dit opmerkelijke boek. is de voorzichtigheid die nodig is om de kuisheid te bewaren) sterk beoefend moet worden. (Uit de bijlage: "Een ernstig woord tot de jongens en meisjes die zich voorbereiden op het huwelijk") In het voorjaar zitten aan een boom meer bloesems dan in het na jaar vruchten. In de hele natuur is een overvloed van voortbrenging. Ook de geslachtsklieren brengen meer stoffen voort, dan op een be paald ogenblik door je lichaam ge bruikt worden. Het is dus heel ge woon dat die overvloed aan voch ten van tijd tot tijd (eens in de maand, meer of minder) het li chaam verlaat. Meestal zal dat ongemerkt gebeu ren en als regel des nachts, tijdens de slaap. Het kan zijn dat je dan vanuit een nare droom wakker wordt en bemerkt dat je i,n dat li chaamsdeel een gespannen gevoel hebt. Schrik daar met van. Als je rustig blijft zal vanzelf alles weer heel gewoon worden. Je zou maar priester zijn. Een rijk leven. Door Paul Wolfswinkel Het gezin in de jaren vijftig, het gezinsleven, de eisen van bo venaf, die erop drukten. Als iets loodzwaars. Het kan slechts ge splitst behandeld worden. Verbazing om een priester, die in alle zekerheid over de voor lichting kon en moest schrij ven. In deze tijd is een priester veelal met een lampje te zoeken en is de voorlichting zo ontzet tend op de voorgrond getreden, dat het een van de belangwek kendste zaken is van de opvoe ding. Het is niet meer iets dat met veel nerveus gedoe van ouders of "geestelijke verzor gers" heel kort wordt afgedaan. En dan de etiquette. Een me vrouw schreef daar een heel dik boek over. Je kan niet anders dan veronderstellen dat wan neer je bij die mevrouw op be zoek zou zijn gegaan, je een ge voel kreeg van opperst onge mak. "Doe ik het wel goed?" Een gevoel ook van onzeker heid, want "thuis heb ik het toch zó geleerd?". En eigenlijk ook iets als: "Tjonge, wat ben ik pummelig opgevoed, want ik doe het zo en zo." Een paar belevenissen tenslot te, die je zijn bijgebleven, mis schien intiem, inderdaad. Maar ook wel aardig. Iedereen mag toch alles weten? In de jaren zeventig Braaf luisteren naar de radio. De televisie had nog weinig te bieden voor de jeugd, hoewel Tante Hannie Lips Liefkozingen mochten niet te lang duren. (Tekening Joop WalenkampJ Heerom op bezoek. Altijd

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 20