^aaazaa Briljante "Agamemnoon" TRIJFEL De Generaal De Gras- mobiei DINSDAG 23 DECEMBER 1975 Zondag werd het in alle toonaarden over de hele we reld rondgeseind: -premier Kreisky was van zijn vakan tie naar Wenen teruggekeerd typisch hond-bijt-man-nieuws, want er was pas werkelijk iets vermeldenswaardig gebeurd als Kreisky had meegedeeld dat hij voor zoiets onnozels niet van zijn vakantie terug kwam. Zo hoor je na de me dedeling over een driedubbele moord ook altijd zeggen: "De politie stelt een onderzoek in". Of het ook maar mag. "De po litie ziet weinig heil in een on derzoek", dat zou pas nieuws zijn. Verleidelijk Uit Tel Aviv wordt geméld dat Rabbijn Ovadia Jozef na gron dige bestudering van de tal moed heeft vastgesteld dat de weetsgetrouwe Jood mag luiste ren naar 'n vrouw die voor de radio zingt, mits hij die vrouw persoonlijk niet kent en het niet om een liefdeslied gaat. De rabbijn was tot dit on derzoek aangezet door een 600- tal orthodoxe Joden, die aan de Israëlische radio-omroep hadden laten weten dat er geen door vrouwen gezongen liederen door de radio moch ten worden uitgezonden, om dat er in de talmoed gezegd wordt dat de stem van een vrouw verleidelijk kan zijn. Dit laatste is juist. Maar de stem van een vrouw kan ook heel verleidelijk zijn als zij niet zingt maar spreekt, bijvoor beeld door de telefoon. Mag de wetsgetrouwe Jood, die nu vol gens de rabbijn wel naar een vrouw die op de radio zingt mag luisteren als het maar niet zijn eigen vrouw is of een vriendin of de buurvrouw, en als het ook maar geen liefdes lied is, nog toeluisteren als zijn vrouiu "slaap, kindje, slaap" zingt voor hun dochtertje Sa ra? Ik noem maar even een voorbeeld. Kan je als buurman van Liesbeth List nog een wetsgetrouwe Jood zijn zonder continu met oropax in je oren rond te lopen? Moet de radio in de taxi uit? Tot op welke (hoge) leeftijd blijft de stem van Gré Brouwenstein te ver leidelijk voor de oren van rab bijn Soetendorp jr.? Of is die niet zo wetsgetrouw? Geldt het ook voor grammofoonplaten, en hoe zit het eigenlijk met gemengde koren? En kunnen er in Israël behalve de eigen radiozenders niet ook buiten landse zenders worden opge vangenvol verleidelijke vrou wenstemmen? Hébben de on dergedoken Joden in de oor log wel beseft dat zij zondig den toen zij naar Jetje van Radio Oranje luisterden? Godsdienst is een mooi ge loof, zeg ik altijd maar, bij voorbeeld als ik over het ritue le slachten lees van de Mo hammedanen 'n oud gebruik dat nog uit de tijd stamt dat de dierenbescherming nog niet zo'n hoge vlucht had genomen als tegenwoordigDaar staat tegenover dat de Mohammeda nen weer minder problema tisch staan tegenover de ver leidelijkheid van de vrouwe lijke stem, dan de orthodoxe Joden. Toen de Egyptische zangeres Oem Chaltoem stierf, werden in de gehele Arabische wereld kabtnetszittingen on derbroken, en er waren hon derdduizenden Arabieren op de been bij haar begrafenis. Een gezond trekje: allemaal bezweken voor de verleiding. In Londen zag ik laatst iets eigenaardigs: een kleine zwart-wit televisie in de etala ge van een juwelier. Het beeld stond aan en toonde zo te zien de kelder van de juwelierswin kel. In die kelder stond, te midden van gewone kasten met kleerhangers en andere onbenoembare spullen die je zolang in een kelder wegzet, een welgeschapen brandkast. Vermoedelijk de brandkast van deze juwelier swinkel, waarin, zowel overdag als 's nacht, de Koh-I-Noors be waard werden. Maar wat voor zin had het om die brandkast op de etalage-televisie te la ten zien aan alle voorbijgan gers? Het is wel een domme sluipdief die via een belendend pand en een gat in de muur de kelder binnenstapt en de kluis openbrandt, zonder eerst even de knop van het tv-toestel om te draaien. Of het tv-toestel zelf om te draaien. Pas na enige tijd drong het tot me door, dat het ontbre ken van een beeld voor de sur veillerende bewakingsdienst al ruim voldoende reden zou zijn om alarm te slaan. Maar ook dit probleem was met enige technische kennis van de ge mene sluipdief joel te onder vangen, namelijk door eerst thuis precies zo'n kelder met inhoud na te bouwen, daarvan op videotape een opname te maken die lang genoeg was om hem gelegenheid te geven de kluis open te breken, en ver volgens het tv-apparaat in de etalage te "voeden" via die vi deotape. De korte onderbre king in het programma ("even geduld a.u.b") hoeft dan slechts door enkele medeplich tigen buiten voor de etalage te worden afgeschermd voor de bfflcken van de langsko- menden. NICO SCHEEPMAKER DEN HAAG Een schitterende voorstelling in de grote traditie van de klassieke produkties van Erik Vos: Agamemnoon van Aischylos. Na zijn Perzten en Prometheus, steeds in enorme theaterruimten gerealiseerd, nu de Agememnoon door De Appel in een kleine ruimte: het Theater aan de Haven; na de sterbezettingen van die vroegere produkties nu acht acteurs met minder pretenties, twee musici met slagwerk en trombone. Maar wat voor indrukwekkende resultaten: heel de innerlijke beweging van de Griekse tragedie, heel de choreogra fie, heel de muzikaliteit van Aischylos - maar ook veel van de onoverkomelijke problemen van koorbehandeling, van scenografie, van Skandering in briljante vond sten esn zinvolle compromissen tot een indrukwekkend geheel samenge voegd. Alle rollen worden gespeeld door mannen. Het blijkt gaan probleem: de prachtige aankleding van Niels Hamel helpt daarbij, de plastiek van Peter van der Linden maakt van klytemnestra een onvergetelijke' toneelfiguur. De zeer zorgvuldige tekstregi'e met de daaruit afgeleide plastiek maakt bovendien, dat een enkel accent kan volstaan om het vrouwelijke element te accentueren: het gaat bij Aischylos bovendien om andere zaken. Enig'e kanttekening bij die tekstregie: de merkwaardig onmuzikale en hoekige behandeling door de wachter bij de inzet van zijn lyrische tekst. In de visualisering van de tragedie legt Erik Vos een zeer sterk accent op zee 'en water (het koor fungeert zelfs als roeiers in de proloog). De regisseur licht dat in zijn program ma toe: in de tekst komen zoveel verwijzingen voor naar veelbeteke nende beelden, water, dieren, inhoud-omhulling dat men daar in de toneelinterpretatie niet aan voorbij mag gaan. Het staat buiten discussie, dat die visie van Erik Vos in teder geval een prachtige voorstelling heeft opgeleverd. Niette min een kanttekening daarbij, ook ten behoeve van de (school-) jeugd, die naar ntf al vast staat, deze voorstelling in groten ge tale zal bezoeken. "Agamemnoon" is het eerste deel van de trilogie, de "Oresteia", die tenslotte, in "Eumeniden", zal uitlopen op een verheerlijking van Athene's hoogste gerechtshof, en van de Atheense gerechtigheid. Waarop is dat Atheense recht gebaseerd? Aischylos legt het uit: het is theologisch gefundeerd in de macht van Zeus en Athena, en het is een humaan recht, dat de hartstochten van goden in toom moet houden. Die hartstochten zijn onlosmakelijk verbonden met het lijden, dat in de Zeus-hymne (parados 180) wordt verklaard: "Zeus leerde de mensen: de mens moet lijden om wijs te worden". Daar ligt de kern van het eerste deel van de trilogie, het is de theologische fundering van (de parallellen liggen voor de hand), en de beelden die Aischylos gebruikt zijn te vergelij ken met Bijbelse beelden en parabelen. Dat dite beelden ontleend zijn aan de zee, onder meer, is niet verwonderlijk bij een dichter in Athene, zetel van een zeevarende natie. En dat veel van die beelden zijn ontleend aan de oorlog, en dat de tragedie als geheel de verschrik kingen van de oorlog, voor overwinnaars en overwonnenen, schril tekent evenmin: Aischylos vocht mee in de Perzische oorlogen. Erik Vos verschuift dus wat accenten: van de theologische inhoud naar de dichterlijke beelden, die Aischylos gebruikt. Het is, vooral in het licht van de enorme problemen die de opvoering Van een Griekse tragedie met zich brengt, zijn goed recht, het brengt het stuk, zeker in poëtische zin, nader tot de toeschouwer en die visie heeft in ieder geval een uiterst indringende voorstelling geïnspireerd. JAAP JOPPE T entoonstellingen Llntelo theaterpopp kevoort keramiek. Machteld Hoo- yen gouaches en Sees Vlag ke ramiek Geopend dl t/m za van 10 Herman Damen, schilderijen "in 13 dec. 8 j gen gesloten). O. bibliotheek of afspraak: tel. 01751-13397 Galerie De Hulp. Hooglandse Her gracht 40, expositie litho's 2.00. 4.30. 7.00 Nachtvoorstelling: .Little big i 2.30. 7.00 18 Jaar. REX „Hoog het been, de liefde lokt" dag. 7.00 en 9.15 uur. 18 Jaar. Kinder- „101 Dalmatlërs", woe. en za. AL. Intensieve verpleging: dag. v. 14.00 tot 1.30 u en van 18.30 tot 19.00 uur tsnaegeest. dinsaae en vrijdag 13 14.30 uur; zondags 11—12 uur en i 18.30 tot 20.00 i Derde klasse 14.00 uur en 18.30-19.30 uur Knderzaal: van 13.00-14.00 woensdagavond uitsluitend zijn de bezoekuren als volgt: Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongeval lendlenst elke dag l miscb ziekenhuis behalve van dins- Katerdag Dlaconessenh uls zaterdag 13.00 i Rijksmuseum Tentoonstelling „Volkskunst uit La tijns Amerika7^ (fot 26 april 1976) Bezoekuren Ziekenhuizen Dlaoone8senhuls: Middagbezoekuur; Elke dag: 14 45—15.00 uur Bezoek aan ernstige patiënten Wanneer voor ernstige patiënten door. lopend bezoek wordt toegestaan, kan de hoofdverpleegkundige hiervoor spe- BezoektUden kinderafdeling: Avondbezoekuur; Kinderafdeling dage- 9 familieleden Kinderen beneden kinderafdeling St. EHsabeth-zlekeaihuls volwasse- Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11—ll.ï 18.30—19.30 u: 8e klas 13.80—14.16 en 18 30—19.30 u Kraam- afdellng 13.80—14.16 uur, alleen voor i 1920 u.; Kinderafdeling se-afdelingen 18.30 i oudere 18 t 22 februari '76. Leidse bioscopen LUXOR: „Jaws", dag. 2.30, 7.00 en 9.30 t 12.00 uur (al- 15.00 tot 16.00 i 18.30 tot 19.30 uur. Kinder- COU (hartbewaking) dag. i 19.00 tot 19.30 Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vliegverkeer van en naar Schiphol uur kunnen dag en nacht worden gemeld 14.15 by bet Informatiecentrum Geluids hinder Schiphol {020175000) (§ucf teuws. 23 december 1975 Honderd jaar geleden stond in de krant: Als eene groote bijzonder heid wordt geméld, dat Za terdag een man van Schok land over het ijs, te voet, naar Kampereiland is geko men. De afstand was bijna anderhalf uur. Zoo ver het oog reikte was, volgens zij ne mededeéling, de gehee- le zee aan alle zijden van Schokland nog met ijs bezet. Naar aanleiding van de ramp te Bremerhaven heeft de Duitsche minister van buitenlandsche zaken, in ant woord op een verzoek der in gezetenen te Harburg, aan de politie order gegeven om een partij dynamiet, die bij de spoorbrug aldaar in drie schepen geladen lag, onmid dellijk te doen verwijderen. Daarop zijn 1200 kisten dy namiet op 22 wagens overge bracht en naar een terrein vervoerd, op ruim een uur van Harburg gélegn. Tege lijkertijd worden te Minden pogingen aangewend om de verwijdering te verkrijgen van het dynamietdepot, op slechts 100 meter van de stad gelegen, alsook van de beide buskruitmagazijnen, op slechts 200 a 300 meter van daar ge legen. Vijftig jaar geleden: De geheéle bemanning van een Braziliaansche stoomboot is, na een ontploffing van den stoomketel, onder tragi sche omstandigheden op zee omgekomen. De redders kwa men namelijk even te laat: zij konden slechts aanschou wen, dat de leden der bemanf- ning door haaien werden ge grepen. Stormen teisteren Frankrijk, Zwitserland en Spanje. In laatstgenoemd land zijn de Guadalquivir en andere rivieren buiten hun oevers getreden. In Sevil- la staan de kaden onder wa ter en in de provincie Cordo ba zijn verscheidene brug gen door het woeste water weggesleurd. PANDA EN HET MEESTER-MONSTER Panda lette verder niet op de nieuwe bezoeker van de herberg. En dat was jammer - want anders had hij misschien achter het ruitje van de duiker helm Ratso herkend, die hem zoveel moeilijkheden had bezorgd. Maar Ratso had Panda natuurlijk wel gezien, en hij lette goed op hem. "Ik kom niets drinken!" nep Panda boven net harmonika-lawaai uit. "Ik kom alleen maar vragen of u ook weet waar doktor Han Sopp woont. Ik moet hem een monsterometer brengen!" Hij schreeuwde zó hard, dat Ratso hem door zijn helm heen kon verstaan. "Beter gauw opdrinken en gaan rapporteren aan de baas", sprak hij tot zichzelf. En omdat hij zijn helm niet durfde openen uit angst dat Panda hem zou herkennen, keerde hij zijn glas om tegen het ruitje en verdween kruipend naar buiten. "Meneer heeft zeker haast", zei de herbergier glimlachend. "Meestal zet hij eerst zijn helm af. Maar wat dokter Sopp betreft: die woont in het tweede huisje op de eerste rechter-zijwegMaar pas op, heren! Het is hier gevaar lijk, 's nachts". 2d', melk, 1 eierdooier, suiker naar smaak, Va glas sherry, noot- kruidnagelpoeder. Breng de melk aan de kook. Schenk de hete melk bij de losgeroerde dooier met de suiker. Roer de sherry erdoor. Strooi noot en kruidna gel op de drank in het HELDENSANDWICH Stokbrood, boter, sla bladen, 50 g salami,3 tomaten, 50 g ham,>2 bakje kwark, zout, pe per, peterselie. Snijd het stokbrood in de lengte door en be smeer de onderste helft met boter. Leg er eerst slabladen op en daarna de salami en vervolgens de plakken tomaat en ham. Bedek het geheel met de met zout en kruiderij losgeroerde kwark. Leg dan de an dere helft van het brood erop en snijd het stok brood in vieren. De Jommeke Kleine vaart Amark pass 22 Crossand Ana Isabel 21 100 Gibraltar Auriga 20 60 zw Huelva nr Ashdod Biak 22 200 n Kp Villano nr Lissa bon Breehelle 22 60 w Gdronde nr Bayoctine Oarebeka-7 pass 20 Sicilië nr Mal- Delta pass 21 Noordhinder nr Gent Dita Smits 20 te Gloucester Dutch Sailor 21 te Rotterdam Dutch Spirit 20 v Dordrecht nr Hega Smits 20 te Gent Isabel 19 v Ostrand Jacobus Broere pt Mare Silentum 20 v Rotterdam Nassauhaven 21 120 n Schiermon nikoog nr Colchester Navlgare 21 te Rotterdam Poolster 22 50 w Cyprus nr Izmir Seinehaven 22 100 zw Kp. Villano nr Las Palmas Stella Rlgel 20 v Grenada nr Toba- Strombeek pass 22 Kp. Villano nr Barcelona Veerhaven 20 t.a. Casablanca Walenburgh pass 21 Ouessant nr Grote vaart Achilles 22 v Dominica Amstelveld 20 te Vancouver Antilla Cape 21 te Punta Cordon Atlantic Crown 21 te New York Atlantic Star 22 te Halifax Begonia 21 te St. Thomas Ceres 21 te Crstobal Chevron Amsterdam 22 te St. Oroïx Chervron Leiden 21 te Bahrain Chevron 20 DalLla 22 te Rotterdam Dosina 21 v Rotterdam nr Mena al Ahmadl Eemhaven 20 v Buenos Aires nr Antwerpen Gardenia 21 v Rio Haina nr King- Hlas 20 te Amsterdam Ittersum 21 Havre Kapelle 22 v Dubal nr Abudhabi Katwijk 21 te Amsterdam Koplonella 22 50 nw LavaneU. n: Bremen nr Amt- Nedlloyd Kyoto 21 v Rotterdam nr1' Le Havre la Pericles 19 v Amsterdam nr Westfe Straat Bali 20 te Abidjan Westerkerk 20 v Nagoya Zonnekerk 21 te Rotterdam FRED BASSET Er zitten rteuws mensen op nr.37 WEET UE WAAeo/n JE zo BA2.14 8EAJT, N IVOOP vJOU WVr (IC WIET EPA PREE - SEAj, UA AJ t>mej

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 14