9Mijn verhaal
een stadje,
zo erg
niet
speelt in
waarin het
goed
gaat'
dy)va™Nsr..
...en gisteren
...toegelicht
Mgjl programma
bender#
Watse Tiesema schrijft musical
voor cle Leidse schouwburg
Sajiki: waardevol of waardeloos
OP DERTIG TOP DERTIG TOP DERTI'
DONDERDAG 18 DECEMBER
PAGINA 5
LEIDEN „Mijn verhaal speelt in een stadje, waarin het niet
zo erg goed gaat. Bestuurlijk en financieel- Het staat al onder
curatele van het rijk. Burgemeester en wethouders willen er
graag wat aan doen en nemen op aanraden van een koffiejuf
frouw een reclame- en publiciteitsbureau in de arm. Die komen
met een plan om het gedrag en de mentaliteit van de bevolking
te veranderen, maar doen dat alleen aan de buitenkant. Het
gaat er namelijk niet om dat het beleid wordt veranderd, maar
dat de presentatie ervan anders wordt aangepakt. De manier
waarop je de dingen brengt, dat is belangrijk. Het wordt geen
psychologisch verhaal het blijft allemaal wat vrolijk".
Praten met Watse Tiesema (31), free-lance dramaturg bij de VARA,
in afwachting van een benoeming in de Culturele Raad en werkend
aan een opdracht om een musical te schrijven voor de heropening
van de Leidse schouwburg
Door
Ton van Brussel
"Voorop staat dat h'et stuk voor
een groot publiek geschikt moet
zijn. Ze hebben me eerst wat vrij
blijvend gevraagd of ilk belangstel
ling had. Er waren nog andere ge
gadigden, Jan Staal en Kees Ho-
lierthoek. De -schouwburgcommissie
voelde erg veel voor een spectacle
coupé, Leiden door de eeuwen, wat
spélen met historische gegevens.
Daar was ik erg op tegen. Ik ben
intellectueel genoeg om zo'n op
dracht aan te durven, bovendien
zou ik dan steun krijgen van een
werkgroep van studenten. Je moet
je, vind ik. wel bewust zijn dat zo'n
voorstelling maar voor een heel
klein publiek interessant is. Als jij
allerlei aardige trucs uit gaat halen
met historische feiten, zijn er maar
zo weinig mensen, die werkelijk
dóórhebben waar het om gaat en
er ook de lol van kunnen in zien!
Toen is dus gekozen voor een musi
cal, die voor een breder publiek
aantrekkelijk zou zijn. Opzet is om
een soort auditie te gaan houden,
maar het zal er wel op uitdraaien
dat het spelersmateriaal afkomstig
is van Leidse amateurgezelschap
pen. Een regisseur hebben we nog
niet, zeker is wel dat Marjolein
Briër met leden van haar eigen
groep de choreografie en het ballet
gaat doen. Aan spelers hebben we
ongeveer vijftien mensen nodig.
Mijn stuk is bijna klaar, maar
moet formeel natuurlijk nog wor
den goedgekeurd".
-Ik heb vroeger een cabaretgroep
gehad, we hebben een paar jaar pro
fessioneel gewerkt. Intussen studeer
de ik Nederlands, met de weten
schap dat ik nooit klaar zou komen,
omdat ik HBS had gedaan en je
toen ik begon, nog gymnasium moest
hebben om examens te kunnen doen.
Op het moment dat die regeling
werd herzien, heb ik direct voor
mijn studie gekozen. Ik deed als bij
vak dramaturgie. Na mijn kandidaats
ben ik het in Amsterdam als hoofd
vak gaan doen, bij Hunningher en
Pos. Zo ben ik ook weer bij de tele
visie terechtgekomen".
"Ik heb een stage gelopen bij de
VARA. Mijn doctoraalscriptie was
gewijd aan het televisiedrama. Ik
onderzocht het maatschappijbeeld
in het televisietoneel. Je stelde vra
genschema's op en keek naar ka
rakters in die produkties. Waren ze
getrouwd, hadden ze kinderen, welke
gezindte, wat voor werk, welke leef
tijd, welk maatschappelijk gedrag.
Ik ben uitgegaan van '57 en heb
dat jaar vergeleken met '72. Opval
lend wa-3 de belangrijke rol van het
gezin. Ik heb me trouwens ook erg
verbaasd over het einde van de jaren
vijftig. Er is toen nauwelijks iets
aan Nederlands toneel gedaan. Ver
wonderlijk was wel de rol van de
NCRV. Geen enkele andere omroep
deed zoveel aan drama als zij
"Na afloop van mijn studie ben ik
weer bij de VARA terecht gekomen.
Er zijn nu zo n twintig dramatur
gen in Nederland met de opleiding
die ik heb gehad, maar er bestaat
een grote angst, zowel bij tv als bij
de gezelschappen voor ons vak. Bij
televisie is een schreeuwend tekort
aan deskundigheid. Belgeleiding gaat
veel te veel op de bonnefooi. Bij de
VARA werd een coproduktie met de
BRT voorbereid en op een gegeven
moment stuurden de Belgen een dra
maturg voor overleg. Toen zaten ze
hier een beetje omhoog, zo van: wat
moeten we nou, er komt een dra
maturg praten en wij hebben zo ie
mand niet. Toen ben ik gekomen
om het project te begeleiden. Het
wordt een serie van acht afleverin
gen over binnenschippers. Centraal
staat een echtpaar, half Nederlands
half Belgisch. Twee schrijvers zijn
aan het werk. Samen met de Bel
gische dramaturg bewerk ik die
scripten en bepalen we de belang
rijkste peilers waarop het verhaal
moet rusten. Voorjaar '77 gaat de se
rie lopen. Zeker is dat Dora van
der Groen de vrouwelijke hoofdrol
speelt, ze zit in de spelerskern van
de BRT. Voor de mannelijke hoofd
rol zijn we nog opzoek, het moet
GELD
"De positie van het Nederlands te
levisietoneel is natuurlijk moei
lijk. Je moet concurreren met de
•hele wereldliteratuur, met produc
ties uit landen, die in negen van de
tien gevallen met veel meer geld
kunnen werken dan wij. Als je on
ze serie over de scheepvaart néémt.
Een soortgelijk iets is ook in Duits
land gaande, een ander gegeven,
maar qua formaat hetzelfde. Die
lui werken daar met acht, negen
keer zoveel geld als wij. Die co-
produkties met België, je kunt zeg
gen, het wordt gedaan om een beet
je contact te houden, maar in we
zen is het toch een kwestie van geld".
"Natuurlijk, je hebt gelijk als je
zegt dat er veel nadelen aan ver
bonden zijn. Je hebt het bij "Cen
traal Station" kunnen zien. Die se
rie is ook samen met de Belgen ge
maakt 'en uitgangspunt moet dan al
tijd zijn, dat het verhaal ook daar
speelt. Nou er wordt dan op de meest
mogelijke en onmogelijke manieren
geprobeerd een link met België toe
stand te brengen, wat meestal he
lemaal niet geloofwaardig is. Vreemd
is dat natuurlijk niet. De BRT zégt
ook, als het niets met ons land te
maken heeft zijn we niet geïnteres
seerd. In ons verhaal is de over
eenkomst gelukkig wat duidelijker.
Binnenschippers varen veel op Bel
gië. Maar je moet toch ontzettend
uitkijken dat je aannemelijk blijft.
Ik sprak laatst Bob Löwestein, die
voor WiJlly van Hemert "Sil, de
strandjutter" gaat doen. Dat speelt
op Terschelling, in een gesloten ge
meenschap. Hij vertelde me dat ie
het helemaal gaat bezetten met Bel
gische acteurs. Dat is natuurlijk
onvoorstelbaar. Hij zei ook wel
dat ie de kritieken al kon voorzien,
ik heb hem veel sterkte gewenst,
maar het is zo ongeloofwaardig. Der
gelijke fouten kun je Je eenvoudig
niet permiteren".
"Natuurlijk is het niveau van de
VARA-produkties ook nog niet wat
het zijn moet. Ik ben er gaan wer
ken omdat ik hun politiek kan onder
schrijven en omdat ze erg veel
doen aan Nederlands toneel. Ik vind
het zeer positief dat ze Nederlandse
schrijvers de kans geven het vak te
leren. Het Wilhelmina was natuur
lijk vreselijk. Klaverweide, waar ik
overigens geen bemoeienis mee heb
gehad, is goed ontvangen. Hoge kijk
en waarderingscijfers".
"Helaas spelen oijfers een waanzin
nige rol. Er wordt vreselijk veel
naar gekeken. Bijvoorbeeld in Kla
verweide. Er was een aflevering,
•die er uit sprong, door de lage waar
dering. Direct gaat iedereen kijken,
hoe dat komt. Later bleek dat dat
de enige was waarin de hoofdfiguur
van de serie, die wethouder, niet
voorkwam. De aflevering was ge
wijd aan een Surinaams gezin.
Nou, men had daar geen bezwa
ren tegen, maar ergerde zich er aan
dat Leo Beyers er niet in voorkwam
omdat ze graag wilde weten hoe
het verder met hem afliep. Zo'n
"fout" mag dus nooit meer gemaakt
worden".
"Ik vind dat ze bij de VARA nu
ook moeten beginnen met inciden
teel drama. Behalve series ook losse
stukken. Dat gaat er waarschijnlijk
ook van komen. Kees van Iersel is
voor ons bezig". "Ik ben overigens
blij dat ik dat stuk voor de Leidse
schouwburg kon schrijven. In het
verleden heb ik wel eens meer aan
De Duitse filmster Romy
Schneider (37) trouwt vandaag in
West-Berlijn met haar secreta
ris Daniel Biasini.
Voor Romy Schneider, die een
half jaar geleden in West-Berlijn
scheidde van de regisseur en acteur
Harry Meyern, is dit het tweede
huwelijk. Uit haar eerste heeft ze
een zoon van acht.
Het lijkt een 'drama der duister
nis', maar is het niet. Het lijkt op
een seksueel symbool, doch is slechts
een hamer, die op onverklaarbare
wijze in de mond van een Japanse
actrice achterblijft. Het lijkt op die
renmishandeling, doch 't zijn slechts
een aantal Japanse actrices, die le
vende vissen verorberen en ver
volgens de schubben vrij demonstra
tief uitspuwen. Het lijkt indrukwek
kend, wanneer een aantal Japanse
acteurs, met hamers gewapend, uit
alle macht op de grond gaat slaan,
om een bepaalde symboliek over
te dragen. Het lijkt de overtreffen
de trap van het totaaltheater
Het „lijkt" slechts. Het is geen dra
ma en ,er is geen sprake van die
renmishandeling. Maar het is wel
zinvol, wanneer je als toeschouwer
op de harde, houten vloer zit, zcals
gisteravond het geval was in het,
LAK-theater, je af te vragen, wat
TENJO SAJIKI uit Tokio heeft be
doeld met 'A Journal Of The Pla
gue Year". Je kunt over een derge
lijke manifestatie even goed in su
perlatieven schrijven dan wel er
geheel aan voorbijgaan. Het schouw
burgbezoekend publiek is er zeer
zeker niet aan voorbijgegaan. Wel-
1(1) Mississippy, Pussycat
2(2) Calypso, John Denver
3 2) That's the way I like, K.C.
-f Sunshine Band
4 4) Space Oddity, David Bowie
5 (11) Zing went the string,
Tramps
6 6) Lady Bump, Penny Mc Lean
7 9) Sausolito, Rosie en Andres
8 8) When you're gone, Maggie
Mc Neal
9 7) I'm on fire, 5000 Volts
10 (10 Nights on Broadway, BeeGees
11 (15) Fly Robin fly, Silver Conven
tion
12 (21) Mamma Mia, Abba
13 (14) Aggessus, Alexander Curly
14 Bohemian rhapsody, Queen
15 5) Do it anyway you want. Peo
ple's Choice
16 (12) Gone girl, Jack Jersey
17 (23) My little town, Simon and
Garfunkel
18 (24) Same old story, Chip Taylor
19 You sexy thing, Hot Choco
late
20 (22) Vliegen als een vogel, Peter
Schaap
ADVERTENTIE
les 13 (TELEAC)
Toeristische tips (NOS)
Journaal (NOS)
Laurel en Hardy (VPRO)
Landgenoten (VPRO)
All in the family, tv-serie (VPRO)
Zendtijd Simplisties Verbond (VPRO)
20 20 De Amerikaanse pers tussen waken en slapen (VPRO)
21.00 Herenleed, zeldzaam programma (VPRO)
21.35 Journaal (NOS)
21.50 'Vredp door geweld', programma over de Zuidmolukse
zaak '(EO)
±22.45 Tenslotte, dagsluiting (EO)
22.50 Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18.45 Brigadier Dog (NOS)
Journaal (NOS)
De eilanden van de rode vogels (VARA)
Oorlogswinter, tv-serie (VARA)
Journaal (NOS)
Achter het Nieuws (VARA)
De I'alissers, tv-serie (VARA)
Koning Klant (VARA)
Man over de vloer, tv-serie (VARA)
Aehtei het Nieuws (VARA)
Verdriet, gedicht van J. C. van Schagen (VARA)
Den Haag vandaag (NOS)
Journaal (NOS)
18.45
1855
19.05
19 25
19.40
18.55
19.30
20.40
21.35
22.00
22 25
23.00
23.01
23.16
Dr. Sicco L. Mainsholt is zo'n
geleerde bol, van wie ik het idee heb
dat hij minimaal eens per maand
de gelegenheid krijgt om via de
televisie uitvoerig het woord te
voeren. Statistieken zullen wel
uitwijzen dat ik ongelijk heb, maar
wat ik alleen maar wil zeggen is:
Mansholt is niet het type, dat je
naar de punt van je stoel jaagt.
Mijn reactie is meer van: alweer?
Woensdag was dr. Sicco aan de
beurt bij de VARA. Veertig minuten
in gesprek met Ischa Meyer.
Het eerste half uur daarvan was
zoals Mansholt gewoonlijk is:
babbel-de-babbel, keuvel-de-keuvel.
Het waren „fragmenten" van een
lang gesprek, zei de omroepster bij
het begin. Nou, dat was wel te
merken aan de manier waarop d'e
boel gemonteerd was, om logische
overgangen had men zich deze keer
maar niet bekommerd. Mansholt
vertelde weer eens dat hij „met zorg
beladen is" voor de toekomst, hetgeen
al enige tijd bekend is.
Minister Vredeling vertelde over
Mansholt een zogenaamde „anecdote"
(dié Mansholt zich trouwens in het
geheel niet herinnerde) en de doctor
spuide nog eens zijn mening, dat de
invloed van biologen, natuurkundi
gen, medici en psychiaters (Freud
met name) op de politiek niet groot
genoeg is. En hij droomde ook nog
wel eens, dat de tarwe in de
Wieringermeer niet wilde groeien.
Toen, plotseling, laste interviewer
Meyer een pauze in. Volgens de
studio-klok moet die een krap
half uur hebben geduurd.
Ik vermoed, dat Meyer deze tijd
heeft gebruikt, om in de spiegel te
kijken, tegen zichzelf te roepen, dat
het zo niet langer kon, om
vervolgens een paar borrels door het
keelgat te gieten. Het is maar een
veronderstelling, maar feit is dat
een geheel andere Meyer aan tafel
terugkeerde. De beuk ging er meteen
in: „Laten we mekaar nou maar
geen mietje noemen was de
inleiding tot een pittig stukje
tv-journalistiek.
De strekking was: jarenlang is
Mansholt een bedaagd politicus
geweest, sociaal-democraat, en dan
ineens ziet hij, in het begin van dé
jaren zeventig het licht, en ruimt
volledig om, zoals dat heet. Collega's,
zouden hem in dit verband een
„warhoofd" en „een overjarige provo"
hebben genoemd. Hoe zit het ni dit
verband met het gevoelsleven van
Mansholt, wilde Meyer weten. Toen
de doctor zich liet ontvallen dat hij
die nooit over zichzelf nadenkt, kan
reageerde de interviewer met: „Ik
vind het krankzinnig dat iemand
die nooit over zichzelf nadenkt, kun
zeggen dat Freud meer invloed op
de politiek moet hebben." Het werd
op deze manier e'en heel leuk laatste'
kwartiertje.
Op het andere ner was eerder op de
avond „Liefde en lange vingers" te
zien. Een door Gerben Hellinga in
opdracht van de NOS geschreven en
geregisseerde tv-film. Het was
natuurlijk een tref, dat een van de'
twee hoofdrollen door een 18-jarig
Ambonees m'eisje werd gespeeld. Dat
is mooi actueel, al kan het voor de
Zuidmolukse gemeenschap in ons"
land nauwelijks een voordeel zijn
geweest, dat het bewuste meisje met"
een vriendje samenwoont, en door
winkeldiefstallen aan de kost komt.
Aan het eind van de film gaat het"
duo zelfs naar sociale zaken om een
bijstandsuitkering aan te vragen.
Een film die lang in het geheugen
zal blijven hangen was het
overigens niet.
GERARD PACQUES
Watse Tiesema: vrolijke musical over een arme stad
musical gedaan en uiteraard schreef "Ik heb op die advertentie van de theater. Er moet in Leiden nog zo-
ik in mijn cabarettijd ook. Nu ik aan Culturele Raad gereageerd, omdat veel gebeuren en ik dacht, ik voelde
zo'n serie over de binnenvaart werk. ik hier woon en de situatie een beet- het niet echt als een verplichting,
denk ik toch: bij het volgende pro- je ken. Als ik benoemd word, ga maar waarom zou ik me daar eens
ject, wil ik ook een deel schrijven", ik me bezig houden met de sectie niet was meer mee bemoeien".
licht aangemoedigd door de intro
ductie van het Japanse spektakel
in deze krant waarbij visueel het
één en ander in het vooruitzicht werd
gesteld, wist men gisteravond zon
der moeite het LAK-theater té vin
den Het percentage bezoekers, dat
de Japanse taal machtig is, is
hoogstwaarschijnlijk gering. Dat was
gisteravond echter beslist niet nodig.
Er viel zo ook nog wel genoeg te
bewonderen. En te genieten. Want
al is men theaterganger, daarnaast
blijft men mens. In die volgorde,
of omgekeerd?
A.C. KOEKEBAKKER JR.
De VPRO vervolgt vanavond om 20.20 uur via Nederland I
haar Amerika-cyclus met „Onthullingen als koopwaar De
Amerikaanse pers tussen waken en slapen". Het betreft hier
een eigen produktie, waarin wordt aangetoond dat het Ame
rikaanse systeem ondanks de zogeheten alerte Amerikaanse
pers hetzelfde bleef.
De EO heeft voor vanavond haar programma totaal gewij
zigd. Zo zal deze omroep van 21.50 uur af op Nederland I on
der de titel „Vrede door geweld" een programma uitzenden
ivaarin vanuit de achtergronden van de samenleving ivordt
ingegaan op de oorzaken van het Molukse geweldzoals Ne
derland dat de afgelopen dagen heeft meegemaakt. In het
programma zal onder meer de heer Timmer uit Assen (de
dominee) zijn ervaringen vertellen.
VARA's actualiteitenrubriek Achter het Nieuivs" spreekt
vanavond met de heer H. J. Hofstra die in de jaren vijftig
minister van Financiën ivas in het kabinet Drees. Ook ivordt
aandacht besteed aan de uitreiking van de zilveren camera
voor fotojournalistieken en de daaraan verbonden fototen
toonstelling een jaar te kijk". Verder volgt Achter het
Nieuws" de gijzelingsactualiteiten van de dag.
21 It might as well have. Tum-
bleweeds
22 Silent night, The Cats
23 (19) Johanna, Rijk de Gooijer
24 White Christmas. Kamahl
25 (27) You set my heart on fire,
Tina Charles
26 (26) Show me you're a woman,
Mud
27 Ik wil niet trouwen, Corry
28 (13) Als de dag van toen, Rein-
hard Mey
29 Girlg girls, girls Sailor
30 (20) Little darling, Rubetts
DONDERDAG 18 DECEMBEH
18.51 Zojuist verschenen.
VRIJDAG 19 DECEMBER
KRO: 7.00 Nieuws. 7.02 Het levende
woord. 7.07 (S) Badinerie. (7.30 Nws.
7.41 Echo). 8.24 Overweging. 8.30 i
Blik op Europa. KRO: 12.00 (S) Van
i gewijde muziek.
7.00 (S) Muziek,
platenprogram- twaalf tot twee. (12.26 Med. 12.30
Nieuws. 12.41 Echo). 14 00 De eredienst
poort naar de toekomst. 14.15 School
radio. 14.25 Schoolradio. 14.45 (S) In-
irlokaal op vrijdag. (15.30-15.32 Nws.)
18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal PP:
18.20 Politieke Partij Radikalen. IKOR
Radiojournaal 8.3
19.30 De zorg
20.05 Radiojournaal 20.10 Inleiding t
2 20 (S) Jazzspectrum-
live. 23.05 (S) Vanavond laat cultu
reel. 23.50 Radiojournaal. 23.55-24.00
>3 De Vakaturebank. 18.10
ïag niet eten. TROS: 19.02
de geschiedenis van do
Kwlswijs. 23.02 (S) Jazz-:
ïighitcap. 0.02 (S) De F
uutrtje
3.20 Wat heeft i
Uitz.
IS) De Johac..
Radiojournaal. VPRO: 13.00 Nws. 13 11
Vandaag dit, morgen dat. 13.25 Proer.
overzicht.13.30 Interview. 14.00 Muz.
30 Permanet Wave. 16.00 Nwsl 6.03Va
15 30 Permanent Wave 16.00 Ns 16.C3
Vandaag dit. morgen dat. 16.05 Nova
Zembla, 17.30 Welingelichte kringen
10.03 (S) Pep op drie. 11,03
draalt op verz. NCRV. 12.03
tussen de middag. 13.03 (S)
Beginnertje
'n Kordate kleuter uit Bergen Binnen
die wilde met pianoles beginnen.
Zij kreeg 'n piano op proef*
't begin ging wat stroef
nu speelt zij al 'ik zal u eeuwig beminnen'.
kettnerStduwaer
Al 125 jaar deskundig in klank, (1S50-1975)
•Vraag Bender naar de mogelijkheid een piano op proef te krijgen (tegen Buur) om uw kind ccn muzikale proeftijd te geven.
Leiden, Hogewoerd 90.TCI. 071-120097.