Een wacht bij de pot kost maar twee uren Afscheid van een kerkhistoricus Kerkdiensten 'n Philips Hoogtezon is o.a.goed voor uen uw kinderen Dubbelrol van prof. De Bruin ZATERDAG 13 DECEMBER 1975 H LEIDEN Hy heeft het In Den Haag meegemaakt, dat een volle kerstpot, waar niemand by stond, werd gestolen, en daarom vindt kapitein J. Leijsscnaar (40) van het Leger des Heils in Leiden het beslist niet zinloos, de wacht bij de potten tc betrekken. Vandaag en volgende weck zaterdag staan er vier van zulke driepoten in de stad: op de Hoogstraat, het Gan getje en de Haarlemmerstraat (by de Princessekade) en bij het sta tion. „Een paar weken geleden heb ben wij een wachfcrooeter opge maakt voor het toezicht op de kerstpotten. Nee, het is niet moei lijk, daar mensen voor te krijgen. De potten staan er van 9 uur tot een uur cf 5 en we hebben het zo kunnen regelen dat elke wacht maar twee uur duurt. We hebben in het algemeen toch niet over gebrek aan medewerking te kla gen. Ieder wil wel wat doen. Het komt by het Leger praktisch niet voor, dat iemand zegt: ziezo, nou ben ik in de samenkomst ge weest en kan ik het er de hele v,-?ek bij laten zitten. De een ver spreidt de Strijdkreet, de anü?r is lid van het zangkoor of het mu ziekkorps. weer anderen zijn be trokken bij de vrouwenvereniging, het jeugdwerk of de kledinginza- meling, en ga zo maar door. Een soldaat is in de regel actief". Meer een attentie Waar gaat het geld van de kerstpotten heen? Kapitein Leijssenaar: „Dat wordt voor het grootste deel besteed aan het kerstfeest op 17 december (7 uur) in de Gehoorzaal. Daar ko men dan zo'n 1200 bejaarden, eenzamen, invaliden enzovoort. De mensen zien er vol verwach ting naar uit. Sommigen bellen er nu al over op. Om de toeloop een beetje in de hand te houden, moeten ze namelijk een kaart hebben. Die kan maandagmorgen na half negen hier aan het ge bouw worden afgehaald. Moet u eens zien wat een rij mensen er dan op de Hooigracht staat. We sturen ook wat kaarten naar be jaardenhuizen. De bezoekers krijgen na het feest allemaal een pakketje mee naar huis. Dat is tegenwoordig meer als een attentie bedoeld. Het is de laatste jaren wat kleiner geworden. De mensen kunnen nu zelf gemakkelijker de dingen ko pen die ze graag hebben. Het zit 'm meer in het gebaar dan in de grootte. Trouwens, het kleinere pakket is toch echt zo goedkoop niet. Met de opbrengst van de potten die overigens wel wat gro ter zou kunnen zijn, en van de huis-aan-huis-collecte springen we er aardig uit. We houden zelfs wat over, maar dat vindt z'n be stemming wel". In de spullen Doet het Leger des Heils nog steeds veel aan materiële nood, nu ieder de een meer, de ander minder deelt in de welvaart? De kapitein: „Er zijn altijd weer mensen die vanuit een moei lijke situatie een beroep op ons doen. Het komt bijvoorbeeld re gelmatig voor, dat een thuisloze hier aanbelt voer onderdak. Om dat we in Leiden geen tehuis hebben, moet ik hem wel verwij zen naar ons opvangcentrum in Den Haag of Amsterdam. Ik geef 'm dan wat reisgeld of een spoor kaartje mee. Ook krygen we hier buiten landse werknemers die hun gezin laten overkomen maar geen meu belen daarvoor hebben. We heb ben zo mensen aan stoelen, tafels, bedden, gordijnen en zelfs vloer bedekking geholpen. Een paar maanden geleden nog vroeg de maatschappelijke dienst van een ziekenhuis of we een Marokkaan in de spullen konden steken die in een bootje aan de Haarlem mertrekvaart woonde en nu een woning in de buurt van de Willem de Zwijgerlaan had gekregen. HU had niet voldoende om z'n huis in te richten. Goederen kunnen we hier niet opslaan. Daarom no teren we als iemand huisraad aanbiedt, naam en adres, en meldt zich een gegadigde, dan krUgt de gever een kaartje zodat een af spraak .kan worden gemaakt om de boel op te halen. Alleen bU acute nood schakelen wU direct Kapitein Leijssenaar: „Een soldaat is actief". Uit het leger Symbool Hebben die kerstpotten ook een geschiedenis? Kapitein Leyssenaar: „Ik denk dat dit, net al3 zoveel andere din gen by het Leger des Heils, van het gewone leger is overgenomen. Zo'n pot werd gebruikt om het eten voor de soldaten te velde klaar te maken. Denk ook maar aan de hutspot van 3 oktober. Zonder eten blijft een leger niet op de been. Zonder geld kan ook het Leger des Heils niet doen wat het wil. En dat is naast de evangelieverkondiging de concre te handreiking in maatschappe- lyke en persoonlyke nood. Toen in de beginperiode van het Leger de zoon van William Booth zijn vader kwam vertellen, dat hy mensen onder kranten onder bruggen had zien liggen, kreeg hy ten antwoord: „dóé er wat aan, haal ze binnen en geef ze warmte". Er verzamelde zich •rond Booth een leger van vrUwil ligere De inrichting van het ge wone leger nam hy over om zyn werk te organiseren. Zo hebben we onze uniformen, rangen, mu ziekkorpsen, zangbrigadea, vlag gen en vaandels gekregen en mar- Je zou de kerstpot een symbool daarvan kunnen noemen dat het Leger bU al z'n evangelisatiewerk de materiële kant van de mens nooit heeft vergeten en hem op zoekt waar hy hulp behoeft. Te gen iemand met een lege maag en slechte kleding kon je niet zeggen: je moet naar het evan gelie luisteren. Getuigenis moest gekoppeld zyn aan daden. En dat is nog zo, al zyn de omstandig heden gelukkig wel anders ge worden". Kapitein Leijssenaar, die drie jaar geleden met zyn vrouw de leiding van het uit 122 soldaten bestaande Leidse korps overnam, weet zich in de eerste plaats evangelist. Straks met kerst zal hU weer elke gelegenheid aan- grypen om van de Heer te ge tuigen en op te roepen tot beke ring en dienst. Maar dan moeten er wel men sen zUn die dat willen horen. En die zUn er. By honderden zelfs. Mede dankzy vier kerstpotten en een collecte. Het stoffelUke is geestelyker dan wU vermoeden S.J. DE GROOT Prof. dr. C. C. de Bruin met emiraat LEIDEN Met een college en een receptie heeft prof. dr. C. C. de Bruin gistermiddag in het Aca demiegebouw afscheid genomen als hoogleraar in de geschiedenis van het christendom en van de- leerstel lingen van de christelijke gods dienst. Op 15 mei van dit jaar werd prof. De Bruin, die in 1905 in Nijkerk werd geboren, zeventig Jaar en per 1 sep tember is hem emeritaat verleend. Prof. Cebus Cornelis de Bruin werd geroepen tot het hoogleraarsambt toen hij 51 Jaar was. Eerst is hij negen jaar leraar Nederlands en geschiedenis geweest aan een HBS in Oud-Beyerland. In 1938 trad hij in dienst van de Vereniging voor Chris telijk Middelbaar Onderwijs in Rot terdam, waar hU zowel aan het Mar- nix-Gymnasium als aan het Johan nes Calvijn-Lyceum les heeft gege ven. Hij was toen al, aan de Utrecht se universiteit, gepromoveerd (1934). De titel van zijn proefschrift was: "Middelnederlandse vertalingen van het Nieuwe Testament". Ook het Rotterdamse avondlyceum had hem als docent. In 1950 vertoond hij zich als docent aan de School voor Taai en Letterkunde in Den Haag. Zes jaar later werd hij benoemd aan de Leidse universiteit. Opvallend is, dat over prof. De Bruin altijd in lovende zin wordt gesproken. En dat zijn persoon en zijn werk dan meestal in één adem worden genoemd. HU staat bekend als 'n bescheiden en minzaam mens en humaan docent, maar ook als 'n weteenschapsman van hoog niveau. "Al zijn werk is van klasse", zei een collega van prof. De Bruin ons in een informatief gesprekje over diens afscheid. Afscheidsbundel Voor dit afscheid bestond een zo grote belangstelling dat lang niet al len een plaats in het Groot-Audito rium konden krijgen. Er waren zelfs oud-leerlingten die als groep of als vroegere klas naar het afscheidscol lege wilden komen. Zoals blijkt uit zijn vele publikaties bewoog prof. De Bruin zich in zijn wetenschappelijke arbeid in het grensgebied tussen literatuur en kerk geschiedenis, waarbij het accent steeds meer naar het laatste werd ver legd. Maar als kerkhistoricus heeft hij zijn verleden als neerlandicus nooit verloochend. Daarom legt de af scheidsbundel, die prof. dr. G. H. M. Posthumus Meyjes, decaan van de theologische faculteit, hem aan bood, getuigenis af van deze twee zijdige belangstelling. Een vier man sterk werkcomité heeft, namens vele collega's, leer lingen en vrienden, de uitgave van deze afscheidöbundel, die de titel: "In navolging" kreeg, voorbereid. De eerste beweegreden was om de grote erkentelijkheid voor de persoon en het werk van prof. De Bruin blij vend tot uitdrukking te brengen. On derzoekers uit binnen- en buitenland 21 in totaal hebben eraan mee gewerkt. De verzameling artikelen, die ruim 350 bladzijden beslaat, verschijnt in een bijzonder nummer van het Ne derlands Archief voor Kerkgeschie denis en is ook als boek uitgebracht (Brill, Leiden), zU het dat het niet in de handel komt. Het is de bedoeling, ook het af scheidscollege van prof. De Bruin in eenvoudige vorm uit te geven. Wie dit boekje te zijner tijd wil ontvangen, doet er goed aan. dat reeds nu te mei den aan het Theologisch Instituut, Rapenburg 59. In verband met het vertrek van prof. De Bruin is. met ingang van 1 februari, prof. dr. J. van den Berg, nu hoogleraar aan de Vrije Uniersiteit in Amsterdam, in Leiden benoemd. Hij zal de kerkgeschiede nis sedert 1650 gaan onderwijzen. ZUn collega Posthumus Meyjes do ceert de kerkgeschiedenis van de Middeleeuwen en de Reformatie tot 1650. dG. O Beroepingswcrk: Hervormde Kerk beroepen te Werkendam C. B. Schuurman Maassluis, te Ter- wolde T. Feenstra Emmen; bedankt voor Ermelo (nadere beslissing) G.A. Cnossen Nijverdal. Geref. Kerken: Beroepen te Zutphen M. J. Vos Slik kerveer. Geref. Kerken Vrygemaakt: Hoogsteen Apeldoorn. Hillegom, CGK 9.30 6.30 ds. Hartkamp, •en HG 9.30 Lelden Herv. Gem. Hoogl. dt Blenk, Maranathakerk 10 Achterberg, Koniingskerk 10 dr. Lo-I cher. Bethlehemkerk 10 ds. Panne- koek. HA, Bevrijdingskerk 10.30 ds. Wagenvoorde, Vredeskerk 10 ds. Steenstra, Zuiderkerk 5 kantatedienst Waalse kerk 10 30 ds. Ribs. Acad. ziekenhuis 10 ds. Bakker. Diac. huis 10.30 ds. Baart. oec. werkpl.. Planta ge 16. 5 nam., jeugdkapel Vredeskerk 10 hr. Bouwknegt. jeugdkapel Goede Herder 10.30 hr. v.d. Ploeg. Meren- Benthuizen HG 9.30 prof. Graafland. 6 ds. v.d. Plas Delft. GG 9.30 leeed., 7 ds. Bogaard. Bodegraven HG Dorpskerk 10 kand. Geluk, 6.30 d6. v. Embden. Salv kerk 10 ds. Droogers, .630 De Vreugd. "-"-WgSiMir Embden. 630 10 en Groene Kerk Gem., gem. centr.. 4 hr. v.d. Brv Dsn Haag. RK Willibrord zat. 7. 10 en 12. Bonaventurakapel zat. 10 dr. Jansen. 10 ds. De Lange Huizen. 3.30 ds. Catsburg Katwijk-Z, 5 ds. Over oud - A de RK zat. 7. 8.30 lai Zevenhoven. 6.30 ds. Geertsema, Jeugdkapel Vredeskerk GK 10 en 5 ds. Versluys, RK Michael ds. Brederveld. dr. Wind, O. Vest 10 ds. Torenbeek De Lier. 5 ds. Bech Wassenaar. Mar. kerk 10 ds. v. Achterberg, 5 ds. Bre- 7, 2». 8. 10 en 11.30. Hillegom HG 10 ds. Boonstra. 7 ds. v. Bruggen. GK 10 en 5 -_'aau\v Valkenburg. GK ds. Warnink, 5 ds. Elgersma, Vln- kenl. 9.30 ds. Elgersma. 5 ds. War nink. v.d. B.-st. 11 ds. Elgersma. S. Mio. 9 ds. Bosman. RK zat. Jeroen 7 en Maria 7, zo. Jeroen 8. 10. NPB, O. Zeeweg. Goudt Santpoort. De Zllk, 10 10.30. Oude en Nieuwe Wetering HG 9.30 ds. Lalleman, GK 9.30 ds. Czl- rla. 5 ds. Bezemer, Rem. Gem. 10 ds. Roos Lelden, RK zat. 7. zo. 8.15. 9.45 en 11.30. Koelofarendsveen RK Petrus Banden zat. 7. zo. 8. 9.30, 11 en 12.15, Maria Pr. zat. 7. zo. 8. 9.30 en 11. Rljnsaterwoude HG 9.30 ds. Lin- denburg. 7 ds. Hanemaayer. CGK Rijnsburg HG gr. kerk 9.30 ds. v Doorn te Leiderdorp, 5 ds. v. Bethelk. 9.30 ds. v. Niel, 5 ds. tra Sassenheim, Jeugdd., GK Petrak. 9.30 ds. Damsma, 5 ds. Hulsman, Im- manuel 9.30 dr. v. Oeveren. 5 ds. Damsma. Mar. kerk 9.30 ds. Huisman 5 dr. v. Oeveren. GK Vrijg. 10 en 5 ds. Noort. Evang. Chr. Gem. 10 ds. Ag- tereek. RK Gemeenschap zat. 7, zo. 10.30, aula tulnbouwschooL Rijpwetering RK zat. 7, zo. 7.30. 9 en 10.30. Sassenheim HG 9 en 10.30 ds. Westra, 6.30 ds. Juckema Scheven!n- n. GK 10 ds. v.d. Berg, 5 ds. Niel. keiaar, RK —HG Santen HA. CGK 8.30. 9.30 en 11. Ldingeraar Taal. 4.30 ds. De Jong Lelden. 7 ds. Wiersma. Kievietkerk 10 ds. Wiers- ma. Messiaskerk 10 dr. Frederikse. Dorpscentr. 9.30 ds. Bultman Schoon hoven. GK 10 en 5 ds. v.d. Meulen HA Zuid 10 ds. Bech. 5 ds. Horten- sius Leiden, NPB 10.30 ds. Werner. Woubrugge HG 9.30 en 6.30 ds. Blenk. GK 9.30 en 6.30 drs. Ver schoor Leiderdorp. HG 9.30 ds. Geert- Zoeterwoude HG 10 ds. Schoch, RK Jansk. zat. 7.30. zo 7.30. 9.30 en 11.30. Chr. Dienaark. zat. 7. zo. 8.30. 10. 11.30 en 6 Rijndijk (Meerburg) 9. 10.30. 11.45 hout. Mierennest 10 hr. Spijker, Ge ref. K. Vrijg. 10 en 5 ds. De Vries. HA Chr. Geref. K 10 en 5 ds. ear lier. Geref Gem. 10 en 4.30 ds. Boo gaard. Geref. Gem. In Ned. 11.30 en 5.30, Luth. Gem. 10.15 ds. Happee, Renionstr-DoopsgezGem. 10.15 ds. Ho man Koog aan de Zaan. Evang. Chr. Gemeenschap, Mlddelstegr. 3. 10 hr. Dikkes. Zendingswerk Midder nachtsgroep. Zoeterw. singel 21. 6 Hoogmade HG 10 dr. ADVERTENTIE geler. Ontm. kerk 10 ds. Makkenze Aalbers O.geest, interk. Baptlsiengem.. Evangeliecentrum Zijl- singel 2 10 hr. Molensky. 16 dec., 8 hr. Zijlstra. Christian Science, Steen- schuur 6. 10.30. Nieuw-Apost. Kerk. H. Rijndijk 24. 9.30 en 4. woe. 8. Plnkstergem.. O. Rijn 3. 3 hr. Eiker bout. Kerk van J.C. v.d. Heiligen, L. Dagen, Steensch. 6. 10.15, 11.45 zo.- fcchool. Vrij Kath. Kerk 10.30 h. mis, 9.30 en 11.30. eerl. zat. 7. zo. 9.30. 11 en 12.15. He rensingel zat. 7. zo. 8.30. 9.30 en 11. Aarlanderveen HG 10 ds. Wolt- Jiaus 7 ds. Vink Katwijk. GK 10 Katwijk aan Zee HG N. Kerk 10 ds. De Vos. 6 ds. Hovius. O. Kerk 10 ds. Catsburg, 6 ds. Pannekoek Lei den jeugddienst. Ichtus 10 ds. Hovius 10 ds. Vroeglndewey. Overduln 2 ds. De Vos, De Hoekst. 10 dovend/lenst. GK Vredesk. 10 ds. v. Halsema, 5 hr. Trluimf. kerk 10 ds. Pijl- GK Vrllg. Roukema, Geref. Gem. dec. 7.30 stud. Van Eckveld Scher- penzeel. Voile Evang. Gem.. Voorstr. 100. 9.45 Soefie 4 nam., Chr. Geref. 'n Philips Hoogtezon zorgt a energie. Philips Hoogtezon, PHILIPS Rooze. GK Vrijg. 9.30 5. Hoff. Voorhout HG 10 hr. helm. RK 5.30. Voorschoten HG dorp 10 ds. Meljering. 7 ds. Vjd. Schoot, aula NH 9 30 ds. De Zeeuw, Rijndijk 10 ds. v.d. Schoot. GK 10 en 5 ds. Reedijk. GK Vrijg. 10 en 5 ds. Blokland. Rem. Doopsgez. kring 10.30 ds. Meijering Leiden. RK Laurentius zat. 7. zo. 8.30 10 30 en 12. aula NH 11.30. M. Godskerk zat. 7. zo. 8. 10 en 11.30. Waddlnxveen HG Brugkerk 9.3ü ds. v. Vliet, HA, 6.30 ds. Verweltus. V.daai, Hoekst. 9.30 ds. v.d. Heuvel, Heuvel, Immanuël 10 en 5 ds. 1 GK Krulsk. 10 ds. Koekkoek. Ontm. en 6.30 'Rem. Gem. 10 ds. Knoppers Utreoht, Volle Evang. Gem. Slon 9.30 hr. v.d. Heijden, RK Ontm. kerk 8.30, 11.45 en 6.30 zat. 7, Viktor 10, zat. 7. Koudekerk aan den Rijn HC. 10 ds. v.d. Linden. 5 interk adventssa- Pfar- menkomst, GK 10 ds. Swierts- tiet- leiderdorp Dorpskerk 10 ds. 0.30. Geur sen. 3 dienst met geestelijk ge- cis. Hanemaayer, 5 ds. Hoogendijk. Driehoorne 7 dr. v. San ten. Oudsh. weg 10 ds. Oort, Sions- keik 9.30 en 6.30 ds. Verploeg, HA Geref. Kerk. Mar. kerk Os. Maneschijn Amstelveen. G Her derkerk 10.30 en 6.30 ds. De Ruiter. JiA, De Bron 9 hr. Tenyenhuis. 6.30 c.i. Bogen, Chr. Geref. K. 9.30 dienst 4.30 ds. v.d. Ent. Oud Ger. Gem. «.30 en 4. 16 dec. 7.15 ds. Slager, papt. Gem. 10 en 6.30 ds. Evang. Gem. 10 hr. Kranendonk, HA Bant Gem. zo. 9. 10.30 en 12. Lel mui den HG 9.30 ds. De Vi-ee. 7 ds. Dubbelman Hoofddoro. GK 9.30 en 7 ds. Buitenhuis Bode- emven. RK zat. 7. zo. 7.30. 9.30 en >e Ru. Leger des H. 10 ds. Sitanala, I. RK Bonlfa- en 1130. Plus en 11.45. De Velden. 7 GK 10 ds. De Wit. OGK 10 en 4.30 ds. Toorman Den Haag. GG 10 en .30 ds. Hakkenberg. ds. Schuurman. HA Oud- Ger. Gem. 9.30 en 3 leesd., 18 dee. 7 30 ook. Aktie Kruistochten ma. 8 ds. Gravendeel. RK 11.30. Poelhuls 7.30, 9.30. 11 en 5.45. Er zijn ook in ons land die 't geven van geschenken heb ben verschoven van 5 naar 25 december. Dat past ook wel in on ze stijl van kerstfeest vieren. Voor een ander iets over hebben is natuurlijk een loffelijk streven. Een blij gezicht bij het licht van de kerstboom is zeker een reden, deze buitenlandse gewoonte over te nemen. Toch komt hier ook wel een vraag op. Met kerst herinneren wij ons de geboorte van Christus. Maar wU geven elkóér geschen ken. Hoe is dat te rijmen? We verleggen zodoende de verwach ting van het kerstgebeuren naar de verwachting van wat er dit jaar voor ons weer onder de kerstboom zal liggen. Met de kans dat die verwachting nog op een teleurstelling uitloopt ook. De wUzen uit het oosten waren anders gericht. ZU gaven het Kind alles wat zij op dat moment be zaten. Zij drukten hun vreugde over Zijn komst uit in iets tast- GESCHENKEN baars. Het kerstgebeuren onder ons, kan zo gemakkelijk een familie reünie worden, een gezelligheids - samenzijn, een lekker-eten-feest, een krijg-en-geef-feest, zonder meer. Maar als we dóórkrijgen, wat de komst van Christus voor de mens betekent, zouden we Hem een geschenk willen geven ook in de vorm van hulp aan armen, hon gerigen, gevangenen. Ten tijde van het drie-oktober feest riep ik u op ook te denken aan de werkgroep van Amnesty International, die zich inzet voor gevangenen in heel de wereld. Die oproep leverde f210 op. De groep meldde mij dat vol dank baarheid. Ik geef dat graag door, hoewel ik wel verbaasd was, dat Leiden zó sober dat eigen feest had gevierd. Ook in deze weken voor kerstmis vragen verschillende acties onze aandacht. Ik denk aan Solidaridad (voor mensen in Latijns-Ameri- ka). aan Mensen in Nood (giro 1111222, viermal 1 - driemaal 2, Den Bosch), aan Amnesty Inter national, overal zijn mensen in nood en kunnen mensen met hun bijdrage te hulp komen. Het komt erop aan, dat wij dat ook willen. Gelukkig zUn er mensen die zich in de kersttijd eens willen weg cijferen en zich ter beschikking stellen van mensen die alleen zijn die geen familie hebben, die juist op zulke feestdagen die eenzaam heid des te meer voelen. Kerst- inns gaan zelfs de hele nacht door De vraag is of we het kerst feest straks echt willen meevie ren óf dat we het ons toeëigenen, met de verontschuldiging dat we zelf ook weieens recht hebben op "een feest". J. T. KOOPMANS- SCHOTANUS, Vendelstraat 10, Leiden. Telefoon 071—141009. 6.30 ds. Langedijk Waarder. Vandaag vieren de ruim 100.000 moslims in ons land hun offerfeest. De moslims herdenken dan een bijbels feit, namelijk het offer dat Abraham bracht door be reid te zijn zijn eigen zoon op te of feren voor het aangezicht van zijn Schepper. De voorganger houdt een preek waarin de betekenis van het offer en het welzUn van de moslim samenleving worden beklemtoond. De Wereldraad van Kerken heeft uitgesproken dat de rol van de mil joenen gelovige vrouwen in de we reld snel moet worden uitgebreid in alle aspecten van het leven. "Er is overvloedig bewijs voor het feit dat de bekwaamheid en de gaven van de vrouw niet ten volle worden benut", aldus' een geschrift over de seksen. Het zal worden verspreid onder de 286 kerken met 500 miljoen aanhan gers. De Wereldraad is in overweging gegeven, een medewerker aan zijn staf toe te voegen die het werk voor de vrouw gaat coördineren. Dr. M. J. M. de Haan te Kou dekerk aan den Rijn, een van de leden van het werkcomité dat de afschcidsbundel voor prof. De Bruin voorbereidde, voldeed graag aan ons verzoek om ter gelegenheid van dit afscheid een stukje over diens wetenschappe lijke arbeid te schrijven. Zijn bij drage volgt hier. "Hoewel hij daar zelf weinig van zal vermoeden, zijn er over de figuur van professor De Bruin sterke verhalen in omloop. Een daarvan is in hoge mate illustra tief voor een zeer gangbare mis vatting over De Bruins leven en werken. Het verhaal wil dat hem op een studiereis in het buitenland gevraagd werd, de Nederlandse kolonie daar voor te gaan in een zondagsdienst. Hij zou daar ook in toegestemd heb ben. Of dat nu waar is of niet, het typeert De Bruin heel scherp. In de eerste plaats zou hij zoiets alleen doen om anderen niet te leur te 6tellen, maar bovendien blijkt uit het verhaal dat hij vanzelfsprekend als theoloog en zelfs als dominee wordt gezien. Er is echter een bijzonder gro te groep zoals zijn leerlingen van de befaamde Haagse School voor Taal- en Letterkunde voor wie hij "alleen maar" de evenwichtige en heldere docent in het Middelnederlands is. Voor velen is De Bruin de helft van de "Bloemlezing Verwijs - De Bruin". De omvangrijke onover troffen verzameling Middelneder lands, waaruit generaties univer sitaire en middelbare scholleren hebben leren lezen in onze oud ste letterkunde. Zijn afscheid als Leids hoogleraar zal voor vele neerlandici de allereerste keer zijn dat ze merken dat hij geen hoogleraar in de Nederlandse Taal- en Letterkunde is geweest. Deze aan velen onbekende dub belrol verklaart de verbijstering van een promovendus die eerst bij de verdediging van zijn proef schrift merkte dat de als theoloog aangekondigde opponent de auteur was van een door hem aangevallen werk over de Neder landse letterkunde. Professor De Bruin heeft voor de literatuurhistorici het pad naar de Statenbijbel en de gees- teliike literatuur geëffend door zyn dissertatie „Middelne derlandse vertalingen van het Nieuwe Testament", zijn studie "De Statenbijbel en zijn voorgan- ?ers". zijn werk "De middelne- derlandse vertaling van De Imita- tione Christi" en de bloemlezing "Middelnederlands geesteli Ik pro za". Daarnaast heeft hij heel wat theologen, bijvoorbeeld door zijn colleges over de Levens van Jezus in het Middelnederlands, de weg naar onze oudste letterkunde leren kennen. Jarenlang heeft hij de kerkgeschiedenis gediend door zijn redacteurschap van het tijdschrift Nederlands Ar chief voor Kerkgeschiedenis, en evenzeer is de neerlandistiek hem dank verschuldigd voor zijn lid maatschap van de redactie van het "Leidse Tijdschrift". het Tijdschrift voor Nederlandse Taal- en Letterkunde. Beide vak ken zullen hem erkentelijk blij ven voor zijn uitgave van Middel- Nederlandse BUbelvertellingen, een reeks die nog veel van De Bruins werkkracht zal vragen. Van een heel ander Leids hoog leraar is eens gezegd dat hij met bedaarde stap wandelt tussen waanzin en wetenschap. Van De Bruin kan gezegd worden dat hij een geleerdenleven-lang bedacht zaam wandelt tussen Bijbel en cultuur. Het bewustzijn van hun innige verwevenheid voor onze Nederlandse beschaving heeft deze voor hem tot een vanzelf sprekend bijeenhorend vakgebied gemaakt". ADVERTENTIE Als u 65+ bent, worden bus en tram overal véél goedkoper. Met: PAS 65. Geldig vanaf 1 december. Uw gemeente laat u weten boe u'm kunt krijgen.De prijs? Niet meer dan f6,50. "Wilt u meer informatie? Vraag't bij uw gemeente. Pas voor uw plezier.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 4