Tien jaar Van Veen GEORGE BAKER SELECTION: ALLEEN HITS 3X CRISIS? WHAT CRISIS? Drie uitstekende platen in jazz-serie van Pablo Geen probleem voor ex-Beatle Magnifieke elpee van Ray Charles Liberace is nog altijd een gevraagde artiest Sprankelende gitaar DONDERDAG 11 DECEMBER 1975 PAGINA 23 Georges Baker Selection A song for you Negram NK 201. Er lopen op deze aardbol wei nig topgroepen rond die van zich zelf kunnen zeggen, dat er nog nooit een single de mist is inge gaan. Die unieke reputatie geniet de George Baker Selection, want de zeventien singles die sinds de herfst van 1969 werden opgeno men zijn allemaal een hit gewor den. De meeesten bereiken zelfs een vaste plaats in de top-tien. Waarom de groep zo'n succes heeft zal wel nooit aan te tonen zijn. De muziek, die de groep brengt is zeker niet baanbrekend, maar de specif ieke klank, de pret tig in het gehoor liggende num mers en het bijzondere stemge luid van zanger-gitaris Hans Bouwens hebben zeker een stem- voor nummers als ..Take me ho me, „A song for you" en „The fisherman". Het karakterisieke George Baker-soundje ontbreekt ook in dit album niet. De blok fluit, de accordeon, en het hoge maar wat meer zegt: zuivere stemmetje van Lida Bond als contract voor de volumineuze stem van Hans Bouwens. Ik heb op deze plaat geen zwak nummer aangetroffen, of het moet het wat platgewalste Send me the pillow zijn. De overige eigen composities zijn fraai van opzet, waarbij zeker een nummer als „Israël" aparte vermelding verdient. Een plaat waarvan ik zonder meer durf te voorspellen, dat hij weer goud gaat opleveren. Een album dat ook internatonaal gezien zeker kansen heeft B.vX. pel gedrukt op de selectie die in 1969 werd gemaakt. Om een paar van de successen van George Baker te noemen: de eerste single „Little green bag" haalde meteen de top 40 en kwam een jaar later zelfs in de Ame rikaanse top tien terecht. De sin gle „Dear Ann" bereikte de twee de plaats dn de nationale hitpa rade. Ook nummers als „Nathalie" „Tonight", „Holy day" en „Mam ma oh mamma" prijkten op de hitlijsten terwijl een nummer als „I'm on my way" niet minder dan tien weken in de Neder landse hitparade stond. De twee „greatist hits"-elpees werden al lebei bekroond met goud en „Ba by blue" werd in Nieuw-Zeeland uitgeroepen tot best verkochte single aller tijden. Van de elpee ken geleden "Morning sky" staat. Het ls een erg sterke plaat ge worden met sterke singlekansen Paloma Blanca" werden alleen in ons land meer dan 200.000 exemplaren verkocht. Zonder be zwaar zou dit erelijstje nog aan zienlijk uitgebreid kunnen wor den, maar laten we ons beperken tot de nieuwe elpee, waarop de nummer één hit van enkele we- Op deze pagina bijdragen van: Bram van Leeuwen Ruud Paauw Wim Wirtz Han Mulder Ad van Kaam Bart Jungman Eindredactie: René Vos STEEDS DE ADVERTENTIE NIEUWSTE GRAMMOFOONPLATEN BH HAARLEMMERSTRAAT 279 Ll LEIDEN - TEL 071—24010 is? What Cri- Met de elpee „Crime of the cen tury" verscheen uit het niets de En gelse groep Supertramp aan het pop firmament. Na een aantal succesvolle en goed bezochte optredens werd Supertramp gebombardeerd tot een groep voor de toekomst. Veel groe pen die het predikaat „grote belof te" opgeplakt kregen, vielen vaak net zo hard terug, maar Supertramp lijkt geen ééndagsvlieg te zijn. Met deze tweede elpee lijkt de groep zich definitief een plaats veroverd te heb ben in het popwereld je. Ze heeft wel iswaar een iets andere koers inge slagen met deze langspeler, maar het niveau is hetzelfde. Die,andere koers houdt in dat het mystieke; dat op Crime of the cen tury een voorname rol speelde, ver dwenen is. Crisis? What crisis? is simpeler van opzet en heeft bovendien niet dat geforceerde van de eersteling. De po sitieve elementen van hun debuut elpee vinden we echter wel op Cri sis? What crisis?: een zeer hecht ge luid, instrumentaal goed, goede teksten en een prima produktle (door de groep zelf, met behulp van Ken Scott). Toch is het niet helemaal een honderd procent score gewor den, want naast een stel uitstekende nummers, ook een paar uitschieters naar beneden. BJ. ..Focus on Ray Charles" dub- belelpee London FOS U 1/2. Toen Ray Charles vijftien jaar oud was. had hij al twee rampen te ver werken gehad: hij was blind gewor den en hij had beide ouders verlo ren. De weg naar een eenzaam, mis troostig leven lag wijd open. Maar Chax-les sloeg een andere richting in. In de crisis van zijn leven ontdekte hij de grote hoeveelheid muzikale aanleg waarover hij beschikte en die bracht hij met grote ijver en nauw gezetheid tot ontwikkeling. Het re sultaat is bekend: Ray Charles (nu 45 Jaar) heeft carrière gemaakt als weinig anderen in de wereld van de lichte muziek, hij heeft het rhythm 'n blues genre uitgetild boven het banale. Op deze elpee zijn 24 van Ray Charles samengebracht, waaronder toppers als Hit the road Jack, Take these chains, Georgia on my mind (dat dank zij Charles ?en nieuwe dimensie krijgt), Cryin time en Unchain my heart. Een formidabele elpee. RP. ADVERTENTIE Speciaalzaak grammofoonplaten Peterson, Gillespie, Faddis en Sims Oscar Peterson Dizzy Gillespie (2310 740), Oscar Peterson John Faddis (2310 743), Zoot Sims and the Gershwin Brothers (2310 744). Pablo. In de nieuwste jazz-serie van Pablo wordt uit voerig aandacht besteed aan pianist Oscar Peter son, die o.a. met de trompettisten Dizzy Gillespie en Jon Faddis op de plaat werd samengebracht. Peterson zou in deze constructies de rol van be geleider moeten vervullen. Maar hij doet dat niet, omdat hij er eigenlijk niet toe in staat is. Zijn geldingsdrang in combinatie met zijn technische begaafdheid is zo groot, dat er in elk piano-ak koord hoe subtiel ook gebracht wel een technisch snufje schuilt. En dat maakt het wel moeilijk hem als begeleider te interpreteren. Op de plaat met Dizzy Gillespie manifsteert Peterson zich in een opmerkelijk hoog tempo. Te hoog eigenlijk om de composities goed te kunnen beluisteren. Aan de andere kant is het tempo een goede graadmeter voor de technische aardigheden die beide heren ten toon spreiden. Het blijkt dan dat met name Gillespie de ven tielen niet zo soepel meer hanteert als vroeger. Gelijk vele trompettisten die de middelbare leef tijd naderen, beperkt hij zich op deze plaat tot talrijke hoge uithalen, afgewisseld met veelal on duidelijke loopjes. Gillespie speelt verder te rou tineus om bewondering te kunnen oogsten. En kele nummers op deze plaat: „Caravan", „Autumn leaves". „Close your eyes" en „Alone together". Met trompettist Jon Faddis produceert Oscar Peterson aanzienlijk betere jazzmuziek. Faddis is ook van een bedachtzamer gehalte dan Gil lespie, al schroomt hij niet om af en toe flink uit te halen. In combinatie met de vingervlugge pianist komt Faddis tot volle wasdom. Hij drukt op passende momenten de tempi, kan soms met een verbluffende techniek voor de dag komen en brengt door een groot muzikaal inzicht een zeer eigen sfeer aan in de soms zeer oude com posities. Op deze plaat: eveneens „Autumn leaves" en verder o.m. „Take the A-Train" en „Summer time". Tenorsaxofonist Zoot Sims speelt met de zoge naamde Gershwin Brothers (Peterson, gitarist Joe Pass, drummer Grady Ta te en bassist George Mraz) uitsluitend composities van Gershwin. Dat maakt zo'n plaat wel intrigant, omdat het werk van Gershwin ook in jazzland immers al duizen den keren heen en terug vertolkt is. Voor velen en ook voor Zoot Sims dienen de chorussen dan ook voornamelijk om er de improvisatie aan te kunnen ophangen, veelal met voorbijgaan aan de afwerking van het chorus zelf. Uit de plaat, waarin gelukkig ook de gitarist Joe Pass een ruime plaats is toebedeeld, blijkt een zekere verwantschap van Sims met saxofo nisten als Lester Young en Coleman Hawkins. Hij heeft een zelfde bezadigdheid, die zich overi gens in een voortreffelijke stijl laat uitdrukken. De plaats is resumerend zonder twijfel de beste van de (hier besproken) drie. Enkele num mers: „The man I love", „Oh, Lady Be Good", „I Got Rhythm" en "Someone to watch over me". Alle drie de platen werden medio dit jaar ge maakt. Het zijn zeer uitgewogen opnamen met een uitstekende geluidskwaliteit. „Tien jaar Herman van Veen" dubbelelpee Harlekein Hol land 2646 501. Tien jaar timmert Herman van Veen aan de weg als cabaretier, liedjeszanger zo men wil. Het tweede lustrum viert hij met de uit gave van een dubbelelpee, waarop een groot aantal hoogtepunten uit zijn carrière te vinden is. Tien jaar is een periode waarin de veranderingen in een artiest goed kunnen worden opgemerkt. Inwendig en uitwendig. Wat dat laatste betreft: de foto's van toen en nu die in het album zijn opgenomen, tonen aan dat de hamerslagen van de tijd ook aan Herman van Veen niet ongemerkt voorbij zijn gegaan. De trouba dour van het modern-romantische, bijna poëtische lied, schiet al aardig door het haar heen. De verandering van de artiest-in-hem is natuurlijk veel belang rijker. Het eerste deel van deze elpee bevat werk uitzijn beginperiode (Harlekijnlied, Liefde van later, Adieu Café, Suzanne, Fiets e.a.). Hij was toen wel wat fleuriger, wat opgeruimder dan nu, al blijkt dat niet helemaal uit de keuze van het materiaal voor deze elpee. Wat ik hier in dit verband erg mis zijn liedjes als De sonate voor piano, Een ochtendvol van liefde, Carnaval naar Santiago en maar om andere redenen „Cirkels". Zijn stijl is wat kariger, wat soberder geworden, wat meer be rustend, met hier en daar een korrel terneergeslagenheid. Dat blijkt duidelijk uit het tweede gedeelte van zijn elpee, die ik wat muzikaliteit betreft iets lager aansla. Maar het totale beeld dat Herman van Veen ook in zijn latere werk uitstraalt is dat Vïtn een unieke artiest, een man wars van elk cliché. Hij mijdt de gebaande wegen en dat kan helaas maar van bitter weinig artiesten worden gezegd. R. P. 'Dolce' blijft achter bij 'The way I am' "Dolce" Letty de Jong Poly- der 2925 038. Toen de eerste solo-elpee van Let ty de Jong getiteld „The way I am" verscheen heb ik op deze muziekpa gina veel lovende woorden geschre ven. Ik was verrukt van de manier waarop Letty erin slaagt haar stem te presenteren als een fijngevoelig .muziekinstrument, waarbij het ont breken van teksten niet als een gemis wordt gevoeld. "k draaide de plaat vaak en doe dat nog steeds. Derhalve waren mijn verwachtingen zeer hoog gespannen voor de verschijning van haar twee de solo-elpee "Dolce". Of het nu komt omdat mijn' verwachtingen te groot waren of omdat de eerste elpee zo steengoed was weet ik niet, maar „Dolce" heeft me wat teleurgesteld. De repertoire-keuze is weliswaar wat gevarieerder dan op "The way I am" maar ik vind dat de zeer grote mogelijkheden die Letty met haar stem heeft niet helemaal zijn uitgebuit. Om bijvoorbeeld het titel nummer „Dolce" eens bij de kop te pakken: het klinkt allemaal nogal wat vlakjes. Weliswaar zuiver, maar niet zo pakkend dat het voortdu rend blijft boeien. Datzelfde geldt voor een nummer als „Now you've gone" van Michel Legrand. Instrumentaal voortreffe lijk op de plaat gezet door arran- geui en orkestleider Ruud Bos. maar met een wat tegenvallende Letty de Jong. Ze revancheert zich gelukkig met een prelude van Chopin en Templetons „Prelude Bach goes to town", waarin ze het niveau van de Swingle Singers evenaart. Daar te genover staat dan weer een nummer als „Lady milady" dat niet uitstijgt boven het gebruikelijke achtergrond- muzieksfeertje. B.V.L. Sixteen great performances Li berace -ABC/Paramount 152. Er zullen weinig artiesten op onze aardbol rondlopen die kunnen bogen op een glanzende carrière van 45 jaar. Liberace, de pianist is zo'n uit zondering, want het was 1930 toen hij in het Amerikaanse Wisconsin op 11-jarige leeftijd zijn debuut maak te. Liberace is nu dus 56, maar in de States en ook ver daarbuiten nog altijd een gevraagde artiest. Het is de mar. die niet alleen bekendheid kreeg dooi zijn virtuoze pianospel, maar ook door zijn nogal fatterige kleding compleet met roesjes en glinster- dingetjes, ringen aan bijna elke vin ger en een prodent-smile over het gelaat. Dat alles neemt niet weg dat de piano voor hem geen geheimen schijnt te kennen. Of hij nu Cho- pins Polonaise speelt of Lennon en Mc Cartney's „Yesterday", het klinkt allemaal even professioneel in de oren. Zestien stukjes vakwerk zijn nu samengebracht op een elpee. Het begint met Henri Mancini's „Two for the road" en eindigt met „In the mood for love". Daar tussendoor weerklinkt onder meer Spanish eyes, Easy to love, Somewhere my love, A taste of honey, Sunrise, sunset, People en Love is blue. B.vX. Letty de Jong Tot de meest fijnzinnige platen die de laatste maanden zijn uit gekomen behoort zonder enig aarzelen de opname van gitarist Leo Brouwer van een aantal so nates van Domenico Scarlatti. De componist schreef deze kleine meesterwerkjes oorspron kelijk voor clavecimbel en dat be tekende dat Brouwer het mate riaal moest "bewerken". Hij transporteerde de rijk gevarieer de toonaarden naar de basissleu tels A,D,E en G (anders zou het kleurboeket van de gitaar te veel worden aangetast) en bovendien moest hij rekening houden met een kleiner notenbereik bij de gi taar. Dat betekende dat hij de boskant-partij met één octaaf moest optrekken. Deze bewerking heeft in genen dele de composities aangetast. In tegendeel: de gitaar voegde een sprankelende dimensie toe aan het altijd enigszins starre clave cimbel. Er komt meer kleur, warmte en plezier uit de luidspre kers. Brouwer hij heeft een oer-Nederlandse naam, maar is een Cubaan is een begenadigd musicus met een begerenswaar dige combinatie vcon technisch kunnen en lef. Wat Scarlatti be treft komt deze plaats op gelijke hoogte als de interpretatie die Emil Gilels enige jaren terug op de piano ten beste gafKopen dus. H.M. "Florilège de la Guitare; 12 so nates van Domenico Scarlatti Domenico Scarlatti (Erato Stu 70876). Splinter Harder to live Dark Horse ree./SP 22006 George Harrison moet wel bijzonder veel gezien hebben in het duo Bob Purvis/Bill Elliot, dat hij het aandurfde om met dit uitsluitend vocale koppel de studio in te duiken. Geen van de twee Schotten speelt ook maar één noot op welk instrument dan ook, maar dit was voor de ex-Beatle blijkbaar geen probleem. 'Zingen, schrijven en componeren kunnen ze en voor de rest zorg ik wel" moet hij ge dacht hebben. En hij heeft het goed gezien, want Splinter, de naam waarachter dit duo zich verschuilt, is in Engeland reeds met open armen ontvangen. George Harrison tekende niet alleen voor de produktie. Als Hari Georgeson (die naamsverbastering vermoedelijk om het contract met zijn eigen platen maatschappij te omzeilenneemt hij ook een ge deelte van het instrumentale werk voor zijn rekening. Zijn "vriend jes" onder meer Billy Preston, Jim Keltner, Tom Scott, doen de rest Dus wat dat aangaat zit het "safe". Blijft over de inbreng van Purvis en Elliot ofwel Splinter. Welnu, het streven naar harmonie staat bij de heren voorop en tussen tekst en zang is ze dat zeer zeker gelukt. De hand van de meester zorgde vervolgens voor een uitge balanceerde afwerking en vervlogen tijden van de "oude" Beatles keren op Harder to live terug. Want ook in de keuze van het reper toire heeft Harrison de hand gehad. Hoogtepunten op deze har monieus klinkende LP zijn de nummers Lonely Man en After Five Years. Nogmaals, het doet soms sterk denken aan "gouwe ouwe" tijden van de Beatles. Maar dat was een goede tijd, nietwaar? AvK George Harrison voor de rest zorg ik wel

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 23