Antonie Lamping droeg zijn proefschrift op aan Aafke Kerkdiensten Hypotheken Voorop 'Nairobi' beraadt zich over beleid -«B39 LEIOSE SPAARBANK Vaak wordt de kerk verweten, dat ze achteraan loopt. En voor dat verwijt is zeker in het verle-| den aanleiding geweest. We be hoeven alleen maar te denken aan de strijd in het begin van deze eeuw voor verbetering van de le vensomstandigheden van de arbei der. waarbij de kerk ton in de kou liet staan. Juist de kerk. die toch het geloof in die Heer belijdt. Die zich ook inzette voor 't recht de armen en verdrukten. Maar men telde opstand tegen het tige gezag zwaarder dan de ge hoorzaamheid aan die Heer. Im mers. God had toch rijk en arn geschapen en dan had men zich daarbij neer te leggen, zo rede neerde men. En zelfs velen die armen dachten evenzo. Van daar dat men zich troostte met de verwachting dat men tot tenmin ste in het hiernamaals beter zou krijgen. Gelukkig zijn in de tegenwoor dige tijd vele ogen geopend. De kerk loopt niet meer achteraan, integendeel, vaak bevindt ze zich Juist in de voorhoede en loopt ze vooruit op de normale gang van zaken. Hadden we ooit kunnen denken, dat er nog eens een we reldcongres zou plaatshebben van tientallen kerken met honderden vertegenwoordigers en waarnemers van andere wereldgodsdiensten? Dat gebeurt dan toch maar in de ze weken en nog wel in een Afri kaans land. We kruinen er dage lijks over lezen en horen. En niet alleen houdt men zich daar bezig met gtfoofszafcen, ook be spreekt men grote wereldproble men en zoekt men naar oplos singen om deze het hoofd te bie den. Het onderwerp van deze bijeen komst is een appèl aan ons al len: "Jezus Christus bevrijdt en verenigt". Waar bevrijdt Hij ons dan van? Van de banden d?e ons binden aan tradities, eigen opvattingen, verstarde principes, Overbodige luxe, jalouzie, egoïsme, vooroor delen, veroordelingen, roddelpraat, ons niet-willen-begrijpen, onze eigenliefde. Eigenlijk loopt de kerk tóch voorop. Wanneer de ..wereld" nog leeft in de donkerheid van de laat ste maand van het Jaar, is de kerk al begonnen met het niéuwe Jaar. dat is ingetreden met het begin van de adventsweken, de weken van verwachten en toele ven van de geboorte van het Kind in de kribbe. We mogen het ou de van ons afschudden en opnieuw beginnen. Een nieuw begin met een uitzien naar een gebeurtenis, zó belangrijk dat we die ieder Jaar weer vieren. De komst van de Heer. als Kind, als Mens onder ons mensen. Om ons leven te de len. Deze Heer is werkelijkheid voor allen die in Hem geloven. Deze Heer is Degene. Die ons bevrijdt en verenigt. En alle afgevaardig den die samenzijn in Nairobi, die samen hun geloof in deze Heer belijden, samen bidden, samen zoeken naar nieuwe wegen, ver wachten deze bevrijding en aan vaarden Zijn leiding bij de ver eniging door die Heer. Zullen zij de achterban, de ker ken, die hen afvaardigden, de kerkmensen, bereid vinden deze bevrijdde Heer aan te nemen, en Zijn verenigende liefde met el kaar te delen? Zullen wij bereid zijn nieuwe mogelijkheden te beproeven die leiden tot beter begrip van alle gelovigen? Of doen we de oogklep pen weer voor en laten we de ge beurtenis in Nairobi voor wat ze in onze vaak beperkte blik is? J. T. KOOPMANS SCHOT ANUS Vendelstraat 10, Leiden Telef. 071-141009. Dr. K.E.H. Oppenheimcr (Leiden), ds. S Gerssen (Utrecht) en ds. A. A. Spijkerboer (Amsterdam) hebben, met medeweten van het dagelijks bestuur van de hervormde synode, hun medeleden van de Hervormde Kerk de vraag voorgelegd, of zij eraan willen meewerken, de actie "Kerk voor Israel" bij het gestel de doel van 1,- miljoen te bren gen. De actie, die de bouw van een school in het Israëlische Eshel Ha- nassi beoogt, begon in mei van dit Jaar en bracht 700.000 op. waar voor in veel gemeenten hard is ge werkt. De predikanten zijn ervan overtuigd, dat de gemeenten zouden zijn doorgegaan als zij hadeten ge weten dat het doel 1 miljoen gul den. nog niet was bereikt. Zij heb ben nu de suggestie gedaan, de ko mende kerstdagen te gebruiken om de sprong naar het miljoen te wa gen. De stichting "Mensen in nood" heeft f70.000,- geschonken voor de slachtoffers van een hongersnood in Kenia. De rk bisschoppen in dat land hadden deze instelling om hulp gevraagd. Het geld is bestemd voor een hulpprogramma in gebieden die door droogte zijn getroffen. Er zal voor 26.000 kinderen hulp worden geboden en ook zullen mais en zaad worden aangekocht. "Mensen in nood" heeft nu ook haar gironummer (1111222 - viermaal 1, driemaal 2) voor giften voor Kenia opengesteld. Het Nederlands Bijbelgenoot schap heeft meer kantoor- en opslag ruimte nodig. Om deze uitbreiding die een gevolg is van de groei van het wrerk in de laatste tien jaar, te kunnen financieren, zal het hoofd bestuur een obligatielening van an derhalf miljoen gulden uitschrijven. Vooraf gaat het advies vragen aan enige duizenden leden om aan de weet te komen, in welke vorm en tegen wel rentepercentage de lening zou moeten worden uitgeschreven. Het is voor het eerst, dat het Bijbelge nootschap zijn leden op deze manier inspraak geeft. In de afgelopen tien Jaar groeide het ledental van min der dan 200.000 tot ruim 280.000. Het aantal jaarlijks verspreide bij bels en bijbelgedeelten steeg van nog g'aen 250.000 tot bijna 400.000. NAIROBI In de algemene verga dering van de Wereldraad van Ker ken wordt sinds enkele dagen gedis cussieerd over het toekomstige be leid van de Wereldraad. In de do cumenten, ontworpen door de zes secties van de assemblee, wordt aan gedrongen op een nieuwe economi sche en sociale orde, besnoeiingen van de militaire uitgaven, samen werking tussen de verschillende godsdienstige gemeenschappen en groeperingen op ideologische grond slag en een fellere strijd tegen on derdrukking en racisme. Door alles heen klinkt de waarschuwing dat de wereld zich binnen één generatie kan vernietigen als er geen grondige en ver-reikende veranderingen komen. Na het debat zullen de secties van de Wereldraad eventueel nieu we versies van deze documenten opstellen. De documenten zullen de hoeksteen worden voor het beleid in de komende zeven jaar en ook richt lijnen bevatten voor de rond 500 miljoen leden (een zesde van de we reldbevolking) van de bij de Wereld raad aangesloten kerken, teletype W.R. Morgenochtend half 11 is er in de kapel van het marinevliegkamp Valkenburg een protestantse gezins- dienst. Voorganger: ds. H. A. Schepers, organist: Cees Wassenaar, medewer king van een koor. Je moet wel lerenje tijd zo doelmatig mogelijk in te delen ZATERDAG 6 DECEMBER 1< Ontspanning bij ds. Lamping (midden) en zijn paranimfen, zijn ir. J. van Bergeijk (links) en zijn collega J. A. Eekhof (rechts), na de drie kwartier durende verdediging van het proefschrift tegenover een keur van theologische hoogleraren. De hooggeleerde opponenten, die in hun opmerkingen en vragen de pro movendus welgeznd waren, hebben zich voor enkele minuten teruggetrokken om vast te stellen dat Antonie Lamping waardig is bevonden, de doctorsbul te ontvangen. LEIDEN Antonie Jan Lam ping. geboren in 1930 in Rotter dam, heeft het proefschrift dat hij woensdag in het Groot-Audi torium van de Leidse universiteit moest verdedigen om de graad van "doctor in de godgeleerd heid" te verkrijgen, opgedragen aan zijn vrouw Aafke, die ook moeder is van vier kinderen. Was dat een soort "schade loosstelling" voor de vele uren dat zij hem aan de studie had af gestaan? Gunt de genadeloze tijd iemand die zich, naast zijn voor zitterschap van een centrale ker- keraad en een Raad voor de Zen ding en 't predikant-zijn van een stads-wijkgemeente. ook nog op tte studie werpt, nog wel enige ruimte om zijn plichten als man en vader te doen? Hoe heeft hij dat klaargespeeld met zijn dage lijkse werk, dat weliswaar een zekere mate van vrijheid toe staat maar anderzijds heel wat uren per week vergt waarin an deren zich gewoonlijk ontspan nen? Waar haalt iemand die al tijd z'n agenda moet raadplegen om te zien of er nog iets bij kan, dia nioed en de behoefte vandaan om aan zo'n studiekluif te begin nen? Welke bedoelingen had hij ermee en wat zijn z'n ambities? Gaat hij soms weg Toen wij het proefschrift onder ogen kregen, waren het meer de ze onintelligente vragen dan de doorwrochte inhoud van het boek die ons intrigeerden. En de ver onderstelling dat méér mensen met deze alledaagse nieuwsgie righeid moesten zitten, bracht ons ertoe, ze toch maar aan de promo vendus voor te leggen, al behoort Antonie Lamping nu niet direct tot het type mensen dat al te vrij moedige buitenstaanders gemak kelijk in zijn privé-leven laat meekijken. Ook die promotie ziet hij helemaal als zijn eigen per soonlijke zaak. Maar dominee Lamping herken de in die huis-tuin-en-keuken- vraagjes iets van de manier waar op mensen buiten de wetenschap pelijke sfeer over een ondoorzich tig gebeuren als een promotie praten. Als wijkdominee heeft hij Juist met dié mensen te maken. Wü er een levende relatie in zo'n gemeente groeien, dan moet je je niet te goed voelen om op gewo ne menselijke vragian in te gaan. Die overweging maakte het ds. Lamping gemakkelijk, ze dan toch maar te beantwoorden. Eén keer studieverlof Hij heeft niet de indruk dat zijn gezin en de wijkgemeente (waar hij maar gedeeltelijk werkt om dat hij voorzitter van de centrale kerkeraad is) in zijn studiejaren tekort zijn gekomen. Eén keer is hij vier maanden met studiever lof geweest, maar dat krijgen alle Leidse hervormde predikan ten op hun beurt. 'Een groot voordeel is dat Je in Leiden woont. Je verliest dan geen ogenblik aan reizen. Als ik naar het Diaconessenhuis moest, ging ik vaak langs de bibliotheek aan het Rapenburg om een boek op te vragen. Dat pakte ik dan op de terugweg mee. Je moet natuurlijk ook leren, je tijd zo doelmatig mogelijk in te delen. Om 11 uur 's avonds zijn de vergaderingen wel afge lopen. Dan gaat er ook geen te lefoon meer. Dat was voor mij het geschiktste ogenblik om te studer'en. Zo tot een uur of 2 half 3. En vooral regelmatig. Belangrijk is, hoe je dat er vaart. Voel je het als een dwang, dan wordt het wel heel zwaar. Maar het kan ook een afleiding zijn. En dat schept een ontspan nen sfeer. Nu, dat was het voor mij. Acht jaar lang heb ik in de vakantie gewerkt. Wij zijn nog al bergliefhebbers. De laatste paar Jaar zijn we in Frankrijk geweest. Nederlanders moeten altijd een dag uitrusten als ze ■een vermoeiende dagtocht in de bergen hebben gemaakt. Zij doen dan in ieder geval niets waar ze geen zin in hebben. De een leest z'n krantje of een boek, de ander zit wat te praten of doet gewoon helemaal niks. Nu, dan zat ik te studeren". Kwam u door al dat nachte lijke werk geen slaap tekort? "Ik heb geen acht uur slaap nodig. Tot ik voorzitter van de Raad voor de Zending werd, heb ik les gegeven aan de mavo As serstraat. waar ik om 8 uur voor de klas moest staan". Geschiedenisman Waarom bent u eigenlijk pre dikant geworden? „Toen ik in Blaricum vicaris was geworden, heb ik me. aan de universiteit in Utrecht, direct weer laten inschrijven. Omdat toen de nadruk meer lag op dog matiek en psychologie, is dat een beetje vastgelopen. Het had m'n gymnasiumtijd in Rotterdam hart niet. In hart en nieren ben ik een geschiedenisman. In mijn was dat al merkbaar. Ik heb ook wel overwogen, die kant op te gaan, maar het leraarschap trok me toen niet zo aan. Lang heb ik geaarzeld wat ik zou' gaan doen. Een duidelijke motivatie was er niet. Je praat er eens over met andere mensen. En zo is het dan de theologie geworden. In 1962 kwam ik in Leiden als Jeugdpredikant. Er kwamen toen zov'ael nieuwe dingen op me af, dat ik aan studie niet hoefde te denken. In die tijd heb ik me intens beziggehouden met mo derne literatuur en jeugdsociolo- gie. Je had dat nodig om in de wereld van de Jeugd Je weg te vinden. Pas toen ik in de wijk kwam, in 1967, heb ik de studie weer ter hand genomen. Ik had het gevoel, voor een nieuwe start te staan. Welnu, zo redeneerde ik, dan ga je ook opnieuw stude ren. Niet dat ik ineens meer tijd kreeg. De tijd moet Je gewoon maken. In 1972 deed ik het doctoraal exa men en ben toen meteen doorge gaan voor het proefschrift". Toch weer geschiedenis. "Ja, maar als hoofdvak. De bijvakken waren dogmatiek en Nieuwe Testament". heb ik verschillende bibliotheken bezocht, zoals in München en Pa rijs. Je vraagt ook veel fotoko pieën op. De meeste heb ik uit München en Praag gekregen. Het contact met Praag was niet zo soepel. Ze willen Je echt wel helpen, maar het kan wel een jaar duren voordat je de ge vraagde microfilm in handen hebt. Ik had er natuurlijk zelf naar toe kunnen gaan, wat ieder een me ook aanraadde, maar het nut daarvan zag ik toch niet zo in. Het is een hels karwei, in zo'n bibliotheek op te sporen wat je allemaal nodig hebt". Hebt u Tsjechisch moeten le ren om toegang tot dit materiaal te krijgen? "Dat was. gezien de hoofdper soon van het boek, onvermijde lijk. Ik vond hier geen leraar die daar les in geeft. Als ik de stuk ken uit historische werken en moderne artikelen die ik nodig had, had laten vertalen, was ik nu failliet geweest. De gramma tica van het Tsjechisch is erg moeilijk. Het lijkt helemaal niet op de talen die ik lezen kan. In het begin deed ik over de verta ling van een enkel zinnetje een kwartier. Na een week had ik zegge en schrijve één bladzij on- "Arme Aafke", verzuchtte de mevrouw naast wie we zaten, toen de promotor, prof. dr. Post humus Meyjes, in een kort woord aan het slot van de plechtigheid opmerkte, dat dit proefschrift "naar méér" smaakt. Antonie Lamping, die de medewerking van tot gezin zeker niet wil on derschatten. vindt er zelf van. dat je al een heel eind komt als Je je ti'jd goed indeelt. Hoe zo gelukkig? "Nou, promoveren is een dure aangelegenheid". In hoeveel exemplaren is uw boek nu van de pers gekomen? "Er gaan er 50 naar de facul teit. 100 naar de bibliotheek en ongeveer 50 naar familie en vrienden. En dan nog een aantal naar de afnemers van de serie waarin het boek als deel 19 is uit gekomen. Hoeveel dat er - zijn, weet ik niet eens". Petrus-traditie Velensky was een man die op historische gronden het paus schap diepgaand bestreed. Heeft bij u, met de keuze van dit on derwerp, ook de gedachte voorge zeten dat uw boek een bijdrage zou worden aan een hernieuwde discussie over het primaatschap van de bisschop van Rome? "Ik'heb alleen een historisch beeld van dié tijd willen geven. Overigens heeft in de reformato rische visie op het pausschap Lu thers theologische benadering hét gewonnen van Velensky's histori sche analyse. De meeste protes tantse theologen' van de zestiende en zeventiende eeuw hebben de klassieke petrus-traditie, soms geamendeerd, aanvaard of niet nadrukkelijk bestreden. In hun kringen werd het tractaat van Velensky vergeten. Luther tilde er ook niet zo zwaar aan. Het ging hem meer om de vraag of erken ning van het pausschap een heilsnoodzakelijkheid was. Als de Schrift dat niet duidelijk zegt, moet die vraag ontkennend wor den beantwoord, ook al zou uit an dere gegevens blijken dat Petrus toch wel in Rome is geweest. De historische fundering van het pausschap is in deze benadering niet van het grootste belang: doorslaggevend is alleen of de Bij tfel iets zegt over Gods bedoeling Tsjechisch leren Uw proefschrift gaat over de Boheemse humanist Oldrich Ve lensky, die in 1520 een verhande ling schreef tegen het pausschap. Hebt u veel moeten reizen om de gegevens voor uw boek bijeen te krijgen? "Je moet vooral dingen weten te combineren. In de vakanties der de knie. Het was werkelijk een rijstebrijberg waar Je doorheen moest. Alleen het woordenboek heeft me wat wegwijs gemaakt in dat labyrint". Promoveren is duur Waarom is uw boek in het En gels verschenen? „Ik had het geschreven in het Nederlands, maar omdat het on derwerp betrekking heeft op zo wel de Westeuropese als de Tsje chische geschiedenis, moest ik een taal kiezen die in beide gebie den gelezen kan worden. Toen het proefschrift zou worden opgeno men in een engelstalige serie over de middeleeuwse en refor matorische denkwereld, viel de keuze op het Engels". U hebt het laten vertalen? "Ja, daar moet je zelf niet aan beginnen. Dat is me ook sterk afgeraden. Het vereist een grondi ge en gespecialiseerde kennis van de taal. Voor dat vertaalwerk werd gelukkig een rijkssubsidie beschikbaar gesteld". De toekomst doc- "Je moet uiterst nuchter zijn in het scheppen van je toekomst beeld. Aan bespiegelingen op dit punt waag ik me liever niet, ook al omdat ik elke verkeerde conclusie, naar welke kant ook, wil voorkomen. Ik ben voorzitter van de centrale kerkeraad en wijkpredikant. en nu kan ik al leen maar zeggen dat ik dat blijf. Het merendeel van de predikan ten met "dr." voor hun naam is ook gewoon predikant geble- Wat doet die graad u? "Dat moet Je louter in de pri- vé-sfeer zien. Je hebt nu een stu die afgemaakt. En dat geeft je vol doening. Een titel is ook maar be- betrekkelijk. Er zijn mensen-met -titels die mislukken. En geluk kig wordt er in de kerk meer naar kwaliteit dan naar titels gekeken". S. J. DE GROOT Achterberg; Koningske: Bethlehemkerk 10 ds. v.d. Schoot V. Schoten: Bevr. kerk 9. 10.30 en 5 ds. Bovenberg: Vredeskerk 10 ds. Lam- ALPHEN AAN DEN RIJN HG Adventkerk 10 ds. De Leeuw Maarn, 5 ds Bogers; Kruiskerk 10 ds. Bo- gers; Opst. kerk 10 ds. Hanemaayer, 6.30 ds. Bogers: G. Herderkerk 9 en 10.30 ds. v.d. Ree; De Bron 9 en 10.30 ds. Hoogendijk. 5 ds. Verploeg. 5 ds. Hoogendijk in Jeugdkapel. ir terk. Jongerendlenst: Oudshoornse- KATWIJK AAN ZEE HO N. kerk 10 ds. Bouwman, 6 ds. Koelman; O. Kerk 10 ds. Vink. 6 ds. Hovius; Ichthuskerk 10 ds. De Vos, 5 ds. Vroegindewev; Pnlelkerk 9.30 Geref. Gem. 10 i 100'. 9.45. Soefi-beweging 4 KOUDEKERK AAN DEN RIJN HG 10 ds. v.d. Linden. 7 ds. V. Niel Rijnsburg. GK 10 en 7 ds. Swlerts. LEIDERDORP Dorpskerk 10 ds. Keuning; De Rank 10 prof^dr; Graaf- 10 ds. Warnink, 5 Mio 9 ds. Bouma. RK 5 NOORDWIJK-BINNEN HG 10 en 7 ds Jansen. GK 9.30 ds Elgers- ma. 5 ds. Warnink: v. d. Bergh-st. 11 ds. Elgersma. RK 8. 10 en 11.30. NOORD WLJKERHOUT HG 10 ds. Streef land. RK Jozef zat. 7. zond. 8, 10. 11.30 en 6: Viktor zat. 7. zond. 8. 9.30. 11 en 6: De Zilk zat. 7. zond. 8.30. 10 en 11.30: S. Maria zat. 7.15, zond. 10; S. Bavo 9.30. OEGSTGEEST HG Groene Kerk Jong: Pauluskerk 10 Geref. Gem. 10 en 6.30 RK Ont. kerk zat. 7. zond. 8.30. 11.45 en 6.30; Viktor zat. 7. zond. 10. Volle-Evang. Gem. Slon 9.30 hr. v.d. Heijden. WARMOND HG 10 en 7 ds. Den Tonkelaar. RK zat. 7. zond. 8.30, Land; Kievici krak Wiersma: Messiaskerk 10 ds. Ree! Geursen; Hoofdstr. Loenen: Schep- sius; O. Vest 10 ds. Koolstra. 5 ds. Post: Mar. kerk 10 ds v. Achterberg en ds. Post. 5 ds. Koolstra; Bevr. kerk 9 en 10.30 ds. Boogert en ds. p.: kerk 9.30 mans (Leiden). 5 ds. Honnef. tiglng ds. Meinesz (pastor St. Ellsa- beth-ziekenhuis). Baptistengem. 10 hr. De Vries, 5 ds. Koekkoek (Alphen). nst. GK 10 kerk. "Gtf Vrijg. 8 30 en 3 kand. Houtman. GK Vrijg. BV 8.45 en 4 ds. v.d. Berg HA. Volle-Evang. Gem. 4 9.30, 11 en 12.15. VALKENBURG HG lOen 6.30 ds. Overgaauw. GK 9.30 ds. Baayen, 6.30 ds. Rooze. GK Vrijg. 10 en 5 ds. Hoff HA. VOORHOUT HG 10 ds. Bro kerhof, 10 jeugdkerk Boerh. school. RKq zat. 7, zond. 9, 10.30, 11.45 en VOORSCHOTEN HG dorp 10 ds. v. Hoegee Alphen. 7 ds. Meljering zang; Hulp en Heil 10 ds. Verheule; aula NH 9.30 ds. Honnef L.dorp: ka pel Rijndijk 10 dienst. GK dorp 10 Si dHoufSanZTd\ SS Bezemer. NPB 7 pater Van Sassa a Ysselt en ds. Roos. ZEVENHOVEN HG 9.30 dis. Ni- Alphen. 6.30 ds. Cziria. HA. De Mirt 10 hr. Prot. Kerk faclua zat. - Piuskerk zat De Bron z; BENTH1 Den Dikken. GG 9.30 dienst. 2.30 ds. Honkoop. HG Dorpskerk 6.30 ds. Buitenhuis. HAZERSWOUDE HG 9.30 en 6.30 ds. Geertsema. GK 10 ds. Ver- sluys, 5 ds. Swierts. RK Michael zat. wllkstr. 19). Oud-Kath. Kerk 10. zond. 9. 10.30. 12 i AARLANDERVEEN HG 10 hr. Goedhart, 7 kand. Reedijk V.schoten, 10.30; Ridderhof 10.30; zat. 7. zond. 8. 10 en 11.30 HILLEGOM HG 10 7 ds. v. Bruggen GK 10 ds. v. Brug- fen. 5 ds. Wijngaarden. CGK 10 en ds. v.d. Kamp. RK Martlnus zat. 7. zond. 8.30. ld! 11.30 en 12.45; Jo zef zat. 7. zond. 8.30, 10 en 11.30. HOOGMADE HG 10 dr. v. Vliet RK zat. 7. zond. 9 en 11. DE KAAG HG 10 dienst. KATWIJK AAN DEN RIJN HG Open Hof 10.30 ds. Teygeler; Dorpshuls 6 ds. Heymans; Ontm.kerk 9. 10.30 LEIMUIDEN HG 9.30 ds. De Vree. GK 9.30 en 7 ds. Koffrie. RK zat. 7. zond. 7.30, 9.30 en 11.15. LISSE HG Gr. kerk 10 ds. v. Veenen, 7 ds. v.d. Velden; Paulus kerk 10 ds. Oostlnga HA GK 10 hr. Brouwer Katwijk, 5 ds. Rullmann Den Haag. CGK 10 en 4.30 ds. v.d. Zaal. CG 10 en 4 ds. Hakkenberg. GK Vrijg. 10 ds. De Vries. 3 ds. Kok GK Vrijg. BV (Salvatori10.45 en 5 ds. Schuurman HA. Oud-Ger. Gem, 9.30 en 3. dond. 7.30 Aktie Kruistoch ten maand. 8 ds. Gravendeel. RK Agatha zat. 7. zond. 8.30. 10 en 11.30; Poelhuis zat. 7, zond. 9 en 11.30; Ma- riakerk zat. 7. zond. 8.30, 10, 11.30 en 5.30; Engelbewaarders zat. 7, zond 7.30, 9 30, 11 en 5.45. NIEUWKOOP HG 9.30 ds. Bronsgeest. 6.30 ds. De Vos Katwijk- OUD-ADE RK zat. 7. zond. en 10.30. OUDE EN NIEUWE WETERING HG 9.30 ds. Lalleman. GK 9.30 ds. Cziria. 5 ds. v.d. Helden, RK zat. 7. zond. 8.15, 9.45 en 11.30. ROELOFARENDSVEEN RK St. Petr. Banden zat. 7. zond. 8, 9.30, 11 en 12: aula NH 11.30; M. Godskerk zat 7. zond. 8. 10 en 11.30. WADDINXVEEN HG Brugkerk 9.30 ds. Schipper Ede. 6.30 ds. Vroeg- indiewey Middelharnis; Hoeksteen 9.30 en 6.30 ds. v.d. Heuvel HA; Be- thelkerk 9.30 en 5 ds. Verboom HA; Immanuel 10 en 5 ds. Flink. GK Kruiskerk 10 ds. Koekkoek, 5 ds. Mod- 10 ds. Modderaar. ZOETERWOUDE HG 10 ds. Schoch. RK Janskerk zat. 7.30, zond. as.Koekkoek. Chr. Afgescheiden JU* Meerburg zat. 7. zond. lo'. 13 Gemeente 9.30 en 5 ds. Verloop. Oud- ADVERTENTTE RIJNSBURG HG gr. kerk 9. dr. v. Oeveren. 5 ds v. d Bogerc' Bethelkerk_9.30 ds. v.d. Bogerd. 5 9.30 ds. Roos kerk 9.30 ds. ma. GK Vrij; ie. Jeugddienst. 7 ds. De Wit Llsse. Bogerd; „erd. 5 ds. .30 ds. Huis- Immanuel lisman; Mar. V. Niel. 5 ds. v. Halse- 9.30 tereek. RK gemeenschap zat. 7, zond. 10.30 (aula tuinbouwschool). RIJNSATERWOUDE HG 9.30 ds. v. Dijk Leerdam, 7 dB. Wolthaua. CGK 9.30 dienst, 2.15 ds. Bouw. RIJPWETERING RK zat. 7. zond. 7.30. 9 en 10.30. SASSENHEIM HG 9 en 10.30 Westra. 6.30 ds. v. Winterswijk, Maak het u gemakkelijk: voor alle geldzaken naar één adres, ook voor Wijngaarden. 4.3 RK zond. 8.30, 9.30 Jul-laam 17 Den Haag. is. v.d. TER AAR HG 10 ds. Mostert. 7. ds. 6.30 ds. Llndenburg, open-deur-dienst 10.30. GK 10 ds. Bezemer, 6.30 ds. Huize- Jongeren willen levende kerk Van de Engelse rk jongeren «aat 32 procent vrij regelmatig naar de kerk. Twihtig jaar geleden was dat percentage nog 76. Dit delen de Engelse bisschop pen mee in een rapport dat zij op verzoek van het secretariaat voor de niet-gelovigen hebben opgesteld. Volgens het rapport zet de onkerks heid al in op Jeugdige leeftijd. Een onderzoek op 20 rk middelbare scho len in Londen toonde aan, dat de onverschilligheid tegenover kerk en godsdienst bij een groot deel van de jeugd begint op 13- of 14-jarige leeftijd. Bijna de helft van de r.k. schoolgaande jeugd heeft op 15-ja- rige leeftijd do kerk de rug toege keerd. Het rapport suggereert dat er nog veel moet worden gedaan om deze situatie te beinvloeden. Het gods dienstonderricht is, volgens het rap port, nog veel te dogmatisch, pater nalistisch en autoritair, en dat op een leeftijd dat jongeren leren zelf standig te denken. De jongeren ver laten de school met de indruk dat godsdienst niets is voor degenen die wat geleerd hebben. In de En gelse geloofsopvattingen bestaat nog een element van dwang, wat een oppervlakkige kerksheid in de hand werkt. Het geloofsbegrip blijft daar door onrijp. Volgens het rapport wijzen de jon geren de "levende kerk" niet af.< Zij werken vaak enthousiast mee in parochies waarin hec levendig toe gaat. Maar van de "institutionele kerk" komen zij weinig onder d-a indruk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 4