Onverdraagzaamheid als de hoogste vorm der liefde Kerkdiensten jtïï Snelle ingreep vergt een ton Desertie ZATERDAG 29 NOVEMBER LEIDEN Een door de Leider- dorpse architect P. van der Sterre ingesteld onderzoek naar de toe stand van het Lutherse kerkgebouw aan de Hooglandse Kerkgracht heeft aan het licht gebracht, dat vooral het dak en de muren acuut aan res tauratie toe zijn. De architect heeft berekend, dat de kosten van dit her stel meer dan f 100.000 zullen be dragen. Het streven is, het werk binnen drie jaar uit te voeren. De uit 1618 daterende kerk, die in de vorige eeuw een nieuwe voorgevel kreeg, waardoor het historisch aan- sien gedeeltelijk verloren ging, komt niet voor op de officiële lijst van Nederlandse monumenten van ge schiedenis en kunst. De lutherse ge meente heeft ook niet het voorne men, plaatsing van de kerk op deze lijst alsnog aan te vragen, omdat de restauratie dan zeker «een aantal Ja ren zou worden uitgesteld, wat, ge zien de toestand van het gebouw, niet verantwoord is. Bovendien zou de rijksdienst voor de monumentenzorg naar alle waarschijnlijkheid alleen instemmen met een volledig restau ratieplan dat de kerk in haar oor spronkelijke vorm zou terugbrengen. Naar ruwe schatting zou zo'n res tauratie meer dan twee miljoen gul den vergen, waarbij rijk, provincie en gemeente uiteraard subsidie zou den geven. De niet-erkenning van het gebouw als monument betekent wel dat de lu therse gemeente het bedrag geheel zelf zal moeten opbrengen. Voor een gemeente met 300 betalende l'eden, die ook al een orgel-restauratie ach ter de rug heeft, is dat geen kleinig heid. Maar er is een restauratie fonds, waaraam pas nog een flink bedrag kon worden gevoegd, dank zij een bazaar die meer dan f 10.000 opbracht. Op 9 december wordt een gemeen te-avond gehouden; dam zullen de le den vdlledig over het restauratieplan worden ingelicht. Morgen concert Zondagmiddag, morgen dus, om 3 uur geeft de organist van de kerk, de heer H. C. Jasperse, met het Toonkunstorkest en de fluitsoliste mevrouw S. Backer-Hoekstra, een concert in de kerk ten bate van cte restauratiekas. Dit is het eerste con cert dat de heer Jasperse, die inder tijd mevrouw Blankenstein opvolgde, in deze hoedanigheid verzorgt. Hij speelt werken van Walther, Stamitz en J. S. Bach. Met het Toonkunstor kest (olv René Verhoef f) speelt hij het orgelconcert in g klein van G. F. Handel. De mensen die dit concert hebben voorbereid, hopen dat velen morgen middag de weg naar de Hooglandse Kerkgracht 26 zullen vinden. Uiter aard om de muzfök, maar ook (en in dit geval niet minder) om het doel. Eén hand is genoeg om het aantal buiten gebruik geraakte kerken in Leiden te kunnen tellen. De jongerengroep "De Overbrug ging" van de rk parochie Hartebrug verzorgt morgenochtend teksten en muziek in een jongerenmis in cte kerk aan de Haarlemmerstraat te Leiden die om kwart voor 11 begint. Het thema is; "Vol verwachting klopt ons hartO De jonge rengroep The Lord's Folks van de Herensingelparochie verleent mor genochtend om half 12 medewerking aan een eucharistieviering in <te aula van de school aan het Valkenpad te Leiden (Merenwijk). Pastoor J. van Well spreekt over: "Een mens kan niet verzoenen met geweld". O Morgenmiddag om half 3 geeft de Zwitserse organist Jean-Claude Zehnder een orgelconcert in de Dorpskerk te Wassenaar. 9 Uit spraak van ds. L. H. Ruitenberg: "Tot echte dialoog ben je pas in staat als je twijfelt aan jezelf". Er komt in Kampen een prot.-chris telijke Sociale Akademie. Het be stuur verwacht, dat de opleiding op 1 september volgend jaar kan be ginnen. De kerken die behoren tot het kerkverband van de Getef. Kerken in Nederland, vormen in ieder ge val het achterland dat studenten voor deze akademie moet leveren. Dit kerkverband telt tussen de 850.000 en 900.000 leden. De nieuwe onder wijsinstelling is op het scholenplan van de rijksoverheid g'ezet. Het doel van de akademie is: "dienstbetoon aan mens en maatschappij met als richtsnoer de Bijbel, met name het daarin vervatte evangelie van verge ving en bevrijding". Beroepings- werk: Herv. Kerk - beroepen te Ben- nekom, J. eten Hoed Sliedrecht, te Rotterdam-Delfshaven G. J. Tijsse- ling Sliedrecht, te Voorburg A. Th. Rothfusz Ermelo; aangenomen naar Rotterdam (schipperspredikant) A. de Jong, wonende te Oegstgeest. Ds. K. A. Abelsma (Wateringen) zei: „Het Nabije Oosten is een schandelijke proeftuin voor nieuwe wapens met oude bedoelingen". Leiden Herv. Gem. Hoogl. kerk 10 ds. Pannekoek, 11.45 oec. stud, dienst, Marekerk 10 ds. Noorman Bussum, 5. ds. Van Eijk Gouda, Mar. kerk 10 ds. Koolstra, Koningskerk 10 ds. De Jong, Bethl. kerk 10 ds. Lam ping, Bevr. kerk 9 en 10.30 ds. Bo venberg, Vredeskerk 10 ds. Steenstra, Waalse kerk 10.30 ds. Ribs, Acad. Zlekenh. 10 ds. Bakker, Diac. huis 10.30 ds. Brederveld, jeugdk. Vredeskerk 10 hr. Lagerwerf Jeugdl. De G. Herder 10.30 mevr. Robbers, Merenwijk 10 pastoor v. Well, Geref. Kerk Zuiderk. 10 u. ds. Hofman, 5 ds. Koolstra, Petrakerk 10 drs. Houtman, 5 ds. Bovenberg, O. Vest 10 ds. Sijtsma, 5 ds. v.d. Stoel, Mar. kerk 10 ds. Koolstra. 5. ds Sijtsma, Bevr. kerk 9 ds. Bovenberg, 5 ds. Rooze, Groenhoven 10 ds. v.d. Stoel, De Mirt 10 hr. De Jong, Mierennest 10 hr. Kroon, Geref. K. Vrijg. 10 en 5 kand. Houtman, Geref. Gem. 10.15 en 4.30 dienst, Geref. Gem. in Ned. 11.30 en 5.30, Lutherse Gem. 10.15 ds. Happee, Remonstr. Doops- gez. Gem. 10.15 da. Siccauia Aals meer, Evang. Chr. Gem., Middelstegr. 3, 10 hr. Dikkes, Zendingswerk Mid- dernachtsgroep, Zoeterw. singel 21, 6 nam. Baptistengem. 10 ds. v. Mame ren, Leger des Heils 10 en 7.30 kap. Leijssenaar, Evang. centrum Zijlsin gel 2, zo. 10 en dl. 8 hr. Zijlstra, Pinkstergem. 3 hr. Eikerbout, Chris tian Science 10.30 Nieuw Apost. Kerk 9.30 en 4, woe. 8 Kerk van J. Chr. Heiligen L. Dagen, Steensch. 6, 10.51 zo. school 11.45, Soefi-beweging, Ge recht 10, 11 mej. M. C. Manna over "Water uit de rots", Vrij Kath. Kerk 10.30, Oud Kath. Kerk 10, RK Ker ken: Haagweg zat. 7, zo. 9. 10.45, 12 en 6.30, Steenschuur zat. 7, zo. 10, 11.30, 6 en 7, Lammenschansw. zat. 7, zo. 9, 10.30, 12 en 6, Haarl. otr. zat. 7. zo, 9.30, 10.45, 12 en 6.30, Rijndijk 281, zat. 7. zo. 9.30, 11.30, Boshuizer- laan zat. 7, zo. 9.30, 11 en 12.15, He rensingel zat. 7, zo. 8.30, 9.30 en 11. Aarlanderveen nG 10 kand. Dee, 7 ds. Pannekoek, GK 10 en 6.30 hr. Teneyenhuis. RK zat. 7, zo. 7.30 en 10.30, Aardam 9 en 12. Alphen aan den Rijn HG Ad- ventk 10 ds. Bogers, 6.30 ds. v. Emb- den, Kruisk. 10 ds. Hanemaaijer, Opst. kerk 10 ds. Fokkema, 4.50 zang 5 ds. De Jong Z.meer, medew. Jeugd koor, G. Herderkerk 10.30 dl*, v. San- Oudsh. weg 10 en 6.30 ds. Verploeg, Geref Kerk 9 ds. v. Harmeien, 6.30 ds. Booy Waarom ir. I an cler Graaf geen kerk aan moslims wil afstaan HET BESLUIT van de her vormde kerkeraad in Leeuwar den om op vrijdagavond een kerk beschikbaar te stellen als gebedsruimte voor moslims, gaf ir. J. van der Graaf, hoofdre dacteur van het hervormde blad „De Waarheidsvriend", enkele weken geleden een nogal scherpe afwijzende reactie in de pen. "Als men in Leeuwarden beseft had, wat het wezenlijke van de Re formatie inhoudt, zou men deze stap niet hebben gedaan. Men kan niet God dienen en Allah". Dit bitse commentaar van ir. Van der Graaf, dat wij, gezien de actualiteit van de zaak, in zijn geheel overnamen (krant van 11 november), was voor ons aanlei ding hem een paar vragen te stellen. Hij had zijn koffers voor vertrtek naar Kenia (Nairobi, We reldraad van Kerken) al gepakt, maar wat hij op de valreep nog te doen had kon hij zo samen persen dat er nog een uurtje voor ons overschoot. Ter verduidelijking eerst het volgende. Het weekblad "De Waarheids vriend" is het officiële orgaan van de Gereformeerde Bond in de Hervormde Kerk. Dat is een richting (sinds 1945 spreekt men liever van "modaliteiten") die de verdediging en verbreiding van de bijbelse waarheid in deze kerk in haar vaandel voert. Als men in de Hervormde Kerk drie hoofdstromingen wil zien, staat de Gereformeerde Bond rechts van het midden. Hij baseert zich op een aantal beginselen en voorschriften die moeten voorkomen dat de Her vormde Kerk vervreemdt van haar reformatorische oorsprong. Het onverkorte gezag van de Schrift en van de belijdenis weegt bij de Bond heel zwaar. De fundamentele kritiek van de Bond op de ontwikkelingen binnen de eigen kerk heeft ech ter nooit geresulteerd in het voornemen de Hervormde Kerk de rug toe te keren. Integendeel, deze modaliteit onderscheidt zich juist door haar onverminderde trouw aan het erfgoed der va deren, zoals dat in de Hervorm de Kerk, die in dit land de "kerk der Reformatie" is, nog steeds zichtbaar is en beleefd kan wor den. De Bond staat op het stand punt dat zolang er ruimte is in de kerk om de Christus der Schrif ten voluit te prediken, er geen steekhoudende argumenten voor afscheiding zijn aan te voeren, al g'eeft de koers van de kerk, theologisch bijvoorbeeld, de Bon ders veel zorg. Afscheiding is in deze kring een onbetamelijk woord. De Bond moet in de zieke kerk juist werken als een medi cijn. Het moet gezegd, dat de gere formeerde sector in de Hervorm de Kerk de enige is waar h'at kerkelijke afkalvingsproces tot nu toe geen vat op heeft. In getal- en hier en daar ook in invloed - is er zelfs sprake van groei. Er wordt weieens beweerd, dat de Hervormde Kerk een "verrecht- sing" doormaakt. Als dat zo is, dan moet dat verklaard worden zowel uit de ontkerkelijking binnen de andere groeperingen als uit de (zeker ui terlijke) stabiliteit van de gerefor meerde modaliteit. Onder de mensen Ir. Van der Graaf, een joviale en openhartige acht-en-dertiger, is algemeen secretaris van de Geref. Bond, die organisatorisch sterk genoeg is om er zo'n full time functionaris op na te kunnen houden. Hij woont in Huizen, stu deerde scheikunde aan de Tech nische Hogeschool in Delft en geeft, ofschoon hij zich verder geheel in dienst van de kerk stelt, nog steeds een paar lessen natuurkunde aan een atheneum in Bussum. Als algemeen secretaris van de Bond is hij ook hoofdredacteur van "De Waarheidsvriend", waar in elke week zijn gedegen verha len, zowel over theologische als over ethische onderwerpen, te vinden zijn. In belangrijke mate bepaalt hij het gezicht van het blad, vooral waar het gaat om een stellingneming in actuele en praktische zaken. Al roept zijn po sitiebepaling soms stekelige vra gen op, men kan moeilijk zeggen dat die pter definitie star-theore tisch of benepen-principieel is. Van der Graaf staat met beide benen in de werkelijkheid van vandaag. Zijn functies zijn daar van een illustratie. Zo is hij voor zitter van de Gereformeerde So ciale Academie in Ede, die is ont staan uit weerstand tegen wat men zag op links-politieke indocti- natie óp andere sociale academies en die onlangs de vlag kon uitste ken omdat ze in het subsidiepro gramma van het ministerie van Onderwijs was opgenomen. Hij is namens de Geref. Bond en de Ge ref. Zendingsbond ook betrokken bij het werk van de internationa le hulpverlening in het kader van het Werelddiakonaat. Enkele maanden geleden maakte hij als lid van een hervormde delegatie een rondreis langs kerken in In donesië. Zijn indrukken bracht hij in zijn blad royaal aan de man. En nu zit hij gewoon als waar nemer veertien dagen lang bij de algemene vergadering van de We reldraad in Nairobi. Ook daarvan zal hij straks breedvoerig verslag doen, ongetwijfeld met de kriti sche aantekeningen die men van hem gewend is. Van der Graaf reist veel, is al tijd onder demensen, omdat hij meent dat 'n brede oriëntatie no dig is voor een diepte-beoordeling van de vele zaken waarvoor de kerk in deze tijd staat. Maar die veelheid van indrukken en zijn aanraking met andere vormen van christen-zijn brengen hem, wat zijn taxatie van de kerkelijke si tuatie in eigen land betreft, niet van zijn stuk. De grondslag van de Reformatie, zoals verwoord in de oude geschriften, blijft zijn uit gangspunt. Via die rechte lijn komt Van der Graaf soms tot opmerkelijke uitspraken, die de indruk kunnen wekken door liefdeloosheid en ex clusief denken te zijn ingegeven. Zoals de opvatting dat wie de Re formatie ernstig neemt, geen ruim te kan afstaan aan andere godsdiensten die het Woord: van God en dus het "evangelie van vrije genade" verwerpen. "De kerk die voor moslims haar ge bouw openstelt maakt zich wel erg ongeloofwaardig", zegt hij rechtuit. Daarbuiten geen heil Wat bedoelt u als u het christen dom voorstelt als een intoleran te godsdienst? Ir. Van der Graaf: "Als ik zeg dat het christendom ten diépte in tolerant is, dan bedoel ik dit naar zijn wézen. Daarom gebruik ik het bekende „sola" (alleen van de Reformatie: alléén de Schrift, alléén de genade, alléén het geloof, alléén Christus. Daarbuiten is er, naar eerlijk ver staan van de Bijbel en dus naar de ■diepste overtuiging van een chris ten, geen heil voor mens en sa menleving. Daarom gaat aldus ook een geschrift van de her vormde synode getiteld "De poli tieke verantwoordelijkheid van de kerk" de zorg om het heil van de naaste rakelings langs in tolerantie". Is intoleiantie ooit te rijmen met het gebod van de naasten liefde. dat in de Bijbel toch ge lijk staat met het gebod om God lief te hebben? Van der Graaf: "Deze intole rantie is iets anders dan liefdeloos heid. Integendeel, zij is de hoog ste vorm van de liefde. Die lief de komt, als het goed is, uit in de houding van christenen tegenover vriend en vijand en uit zich ook in gastvrijheid, herbergzaamheid, vriendelijkheid, mededeelzaam heid, hulp in nood. Een harde, koude, onbewogen houding jegens anderen zou ten enenmale in strijd zijn met het gebod van de naastenliefde. Maar die liefde gaat dan ook zover dat een chris ten zich bemoeit met het héil van de naaste en dat hij het niet ver dragen kan als deze nog buiten de kennis van Jezus Christus ver der leeft. Hier ligt het motief voor de zending die de kerken in ande re landen en in eigen land drijven. De kerk bemoeit zich met men sen die het heil in Christus nog niet kennen en is uit op hun be- Ontrouw aan Bruidegom Is het afstaan van een kerk dan iets anders dan herbergzaamheid betrachten? Van der Graaf: „Mijn eigen huis openstellen voor een mos lim is nog wat anders dan Gods huis openstellen voor een religie die in zichzelf diametraal staat tegenover het evangelie van het kruis. De kerk is het huis waar de gemeente de gemeenschap met haar God beleeft. Die gemeente wordt in de Bijbel lichaam van Christus en bruid' van Christus genoemd. Het huis van de ge meente openstellen voor Moham med is ten diepste ontrouw aan de Bruidegom". Tegenwoordig delen vele chris telijke gemeenten de plaats waar zij samenkomen met tal van anderen. Multi-functioneel heet dat. De economie bepaalt vaak de vorm. De betekenis van een gebouw wordt dan toch wel be trekkelijk. Wordt niet elke plaats pas kérk als de gemeente daar aanwezig is in gebed en dienst? Van der Graaf: "In mijn ge voel gaat het niet alleen maar om een hoop stenen. Nee, het is een tehuis waar zich de relatie tus sen Christus en Zijn gemeente volstrekt. Dat tehuis kan maar niet voor allerlei doeleinden wor den gebruikt. En zeker niet voor de verkondigng van een andere Naam dan de Enige die tot be houd is gegeven". Is er in uw opvatting plaats roor een dialoog met andere re ligies? Van der Graaf: "Het gesprek met. anderen, ook met moslims zal dunkt mij, vanuit de opdracht van de kerk om de ene Naam te verkondigen, altijd een getuigend karakter moeten dragen. De hui dige tendens van een dialoog met andere religies om elkaar te ver rijken en te bevruchten is, naar myn overtuiging, vanuit 't evan gelie zélf moeilijk als een op dracht voor de kerk te zien. Een gesprek met moslims kan nooit vrijblijvend zijn, maar moet drin gen tot èen keuze, in welke open hartigheid en vriendelijkheid zo'n gesprek ook wordt gevoerd". De gestalte van Christus die mensen te hulp kwam geeft u dus geen vrijmoedigheid over uw theologische bezwaren heen te stappen. Ir. Van der Graaf: "Wij kun nen deze kwestie niet afdoen met een verwijzing naar de dienst knecht-gestalte van Christus, i Er staat van Christus méér in de Bijbel. Hij was ook „de steen" De "steen des aanstoots" nog wel. Hij wordt in de Bijbel het Lam genoemd maar ook de Leeuw. Hij is Redder maar ook Rechter. Zijn Naam verkondigen betekent altijd met twee woorden spreken. Maar zo wil de kerk ten diepste mens en "samenleving die nen. Dat is mijn visie. Gezegd uit liefde maar ook uit gehoorzaam heid aan het Woord van God". S.J. DE GROOT Ruiter, Oud Ger. Gem. 9.30 en 4. 4 dec 7.15 ds. Schinkelshoek, Bapt. Gem. 10 en 6.30 ds. Koekoek, Noord Sportl.) hr. Bouhof. Rem. Gem. 10 Volle Evang. Gem. 10 Benthuizen HG 9.30 en 6 ds. Den Dikken, GG 9.30 dienst, 3 ds. Rijksen Z.meer. De Vreugd, Bethl. kerk 9.30 ds. De De Kaag HG 10 Vreugd, 6.30 ds. Droogers, GK 10 en sterns 6.30 ds. Warnink. Katwijk aan den Ilazerswoude HG 9.30 en 6.30 ds. Dorpshuis 10 en 6 ds. Geertsema, GK 10 en 5 ds. Ver- - - sluys, RK Michael zat. 7, zo. 9, Ber- 10 kand. Chrif nardus 10.30. 10.30, 8. 10 Hartkamp, H.gom, HA Kerk 10 ds. Huogmade HG 10 ds. Hoogen- is, 5 ds. Boer, Pniëlk. 9.30 HG Dorpskerk 10 RK 3 Streefland, Als het lichaam met de geest in de knoop is geraakt, is het eni ge om we*er in harmonie te komen dat men beide een poos rust gunt. Wat een verademing geeft dat. Alles een tijd naast je neer te leg gen. Afstand te nemen. Jezelf te rug te vinden. Ontspannende din gen te doen. Creatief bezig te zijn. De deur te sluiten voor alle aanvallen van buitenaf. En als 't even kan, de vrije natuur in te trekken. Die plekjes te zoeken, waar nog wat frisse lucht kan worden ingeademd. Zo op jezelf teruggeworpen te worden, kan heilzaam werken. Zo in de natuur de rust terug te vin den, dan m'ark je pas dat je van dezelfde makelij bent. Wat is de natuur oneindig veel wijzer dan wij mensen. Zij kent de vier perio den: lente, zomer, herfst en win ter.- Om in de lente te kunnen ont botten, moet alles in de h'erfst eerst afsterven en begraven wor den. Dan pas kan alles weer tot volle bloei komen. Wij mensen zijn deze perioden geheel vergeten. Wij hollen voort van winter naar zomer en van lente naar herfst, zonder er bij stil te staan, waaróm cïeze tot heil van ons zijn ingesteld. Immers, een boom die niet op tijd gesnoeid wordt, draagt ieder jaar minder en kleinere vruch ten. Een land waar steeds op be- bouwd wordt, zal tenslotte min der oogst opbrengen. Pas als d'e sterf-periode in volle rust kan ge schieden, kan er nieuw leven op bloeien. Waarom zou de mens er dan buiten kunnen? Waarom denkt de mens in zijn eigenwijsheid het beter te weten dan zijn schep per? Er werd niet voor niets «en rustdag ingevoerd.' Maar veel mensen hollen ook het weekend door en beginnen al moe aan de nieuwe weektaak. Geen auto die het presteert zón der benzine te blijven rijden. Geen mens die het zich veroorloven kan, zonder bij te tanken voort te leven in het razendsnelle tempo van de tegenwoordige tijd. Daar voor is rust nodig, inkeer, retrai te, afzondering, het terugkeren naar het Uitgangspunt. Om van daar opnieuw te beginnen, met frisse moed, vernieuwde krach ten die in de grond tot nieuw le ven komt en in de lente onze aar de Meurt met bloemenpracht en het leven glans en inhoud geeft. Hoe zou het overkomen als al die vergaderende mensen op politiek, ethisch, en godsdienstig gebied eens de vergaderzaal de rug toekeerden en samen op stap zouden gaan? Als ze eens de sen satie zouden ondergaan van al leen maar gewoon mens tegen over gewoon mens te zijn? Zou den z'a elkaar dan niet veel beter waarderen dan als verhitte dis- cussieerders? Ik denk dat veel problemen zichzelf zouden oplos sen, dat -er heel wat meer echte blijdschap en vriendschap zou ont staan, dat er veel meer openheid zou komen, die nu achter diplo matie verborgen blijft. Noemt iemand dat desertie? Bessière beschrijft in zijn koste lijke boek "De paus is zoek" een dergelijke desertie. Paus Hyacin- the neemt het niet langer en ver dwijnt als een gewoon burger in de massa. Daar probeert hij God terug te vinden die in de pracht en praal van het Vatikaan verlo ren is gegaan. Als Parijse taxi chauffeur maakt hij kennis met eenvoudige gelovigen, die elkaar opzoeken en als nieuw ontkiemen de christenen blijde ernst maken methetleven. J.T.KOOPMANS-SCHOTA- de christenen blijde ernst maken met het leven. J. T. KOOPMANS- SCHOTANUS Vendelstr. 10, Leiden, Telefoon 071-141009. Evang. Gem. 9.45, Soefi-bew. 4 Chr. Geref. Kerk l'O Ter Linden, Paulusk. 10 ds. .t, gez.dienst in ger. kerk GK 10 Vegber. GK HG Gr. k. 10.30 ds. 10.30 3 ds. Haak, Wagenvoorde Leiden, Hoofdstr. kerk 10 mevr. Sysling. 6.30 ds. Sierat, O.- geest, Soh. kerk 9.30 en 11. ds. Geur- sen. Bapt. gem. 10 en 5 evang. De Leeuw, RK zat. 7, zo. 9. 10.30 en 12. Leünuiclen HG 9.30 ds. De Vree, 7 ds. Batelaan in Geref. kerk, jeugd, dienst. GK 9.30 hr. v.d. Land. 7 zie 10 f 12, GK Vrijg. 9.30 die Voorhout HG 10 ds. 0 kand. CVS school ïrendienst. GK 10 en 5 ds. lfUi w, GK Vrijg. 9.30 ds. De Vrigii ds 3 ds. Geelhoed Den Haag, RK La\ M. Godskerk zat. 7, Int: HG Brugkerk 9.; D Hewts vel, 6.30 ds. Verboom, Bethelk. 9.Sro, ds. Verboom, 5 ds. Roelofsen, iigj manuëlkerk 10 kand. v.d. Steen, 5 a •ulskerk 10 ds. Modd p Ijm Leiden. Ontm. kei Nieuwkoop. 5 djPlE Chr. Afgesch. gem 9 4e irloop. Rem. Gem. 10 (L;f IA. Oud Geref. Gem. r' id.. RK Ontm. kerk zat. Iur 3.30, vte L.l-5 Lisse HG gr. k. 10 ds. v.d. Vel den. Pauluskerk 10 en 7 hr. Hoffe- naar Voorhout. GK 10 en 5 ds. De Wit, CGK 10 en 4.30 kand. Den Her tog, GG 10 en 4 ds. Hakkenberg HA, 3 dec. 7.30 ds. Hakkenberg, GK Vrijg. 8.30 en 3.30 ds. Deddens. GK Vrijg. BV 9 en 5 ds. Verleur, OGG 9.30 en 3 leesd., 4 dec. 7.30 leesd., RK Aga tha zat. 7, zo. 8.30, 10 en 11.30, Poel huis zat. 7. zo. 9 en 11.30, Mariale, zat. 7. zo. 8.30, 10 hoogmis, 11.30 en 5.30. Engelbew. zat. 7, zo. 7.30, 9.30, 11 en 5.45, Nieuwkoop HG 9.30 ds. Brons geest Haarlem, 6.30 ds. Bronsgeest, GK 9.30 en 5 ds. Krabbe, RKK ZAT. 7. zo. 7.30, 9, 10.45 en 7. Nieuwveen MG 9.30 ds. v. Iepe ren. 6.30 ds. v. Harten. GK 9.30 ds. Maneschijn, 7 ds. Haspels HA, RK zat. 7, zo. 8.45 en 11 Nieuw-Ven nep IIG 9.30 ds. Go- verts, 7 ds. Roos. Amsterdam GK 9.30 en 4.30 dr. Wind, CGK 9.30 en 3 hr. Klomp Apeldoorn, RK zat. 7, za. 9.30 en 11. Den Toita; .erbeek, GK Oud-Ade RK zat. 7, zo. 8.30 en Heijden. 10,30- Warmond —HG l'O Oude en Nieuwe Wetering HG keiaar. RK zat. 7, zo. 8.30, 10 9.30 ds. Mostert Zw. dam, GK 9.30 ds. 11.30. i Bezemer, 5 ds. Lalleman, Rem. Gem. 10 ds. Cossee, RK zat. 7, zo. 8.15, 9.45 Wassenaar —HG Dorpskerk 10 et en 11.30. Frederikse, 4.30 ds. Kamerbeek Hodr. Roelof aren dsveen RK S. Pe- velaken. Kievietkerk 10 ds. Wiersmer trus B. zat 7. zo. 8. 9.30, 11 en 12.15. Messiaskerk 10 ds 1 M. Pres. zat. 7. zo. 8, 9.30 en 11. centrum 9.30 ds. Rijnsaterwoude IIG 9.30 ds. Kaai, 7 ds. Boogert Leiden. Rijnsburg HG gr. kerk 9.30 ds. v.d. Bogerd. 5 ds. v. Doorn te Leider- Woubrugge dorp. Bethelk. 9.30 ds. v. Roon Zeist, 6.30 ds. Nicolal, 5 ds. Heymans Katwijk a.d. Rijn, Huizebosch, 6.30 c GK Petrak. 9.30 en 5 ds. Huisman. Immanuëlkerk 9.30 en 5 ds. Dams- zevenhoven - ma. Mar. kerk 9.30 en 5 ds. Baayen, denburg Ter A In alle diensten HA, GK Vrijg. 10 en brugge gez. dit 5 15 ds. Deddens, Evang., CG, atila 9-30 kand. v.d. mavo 10 ds. Agtereek, RK aula tuba- Gem, RK zat. 7, bouwsch., zat. 7, zo. 10.30. f11 Zoeterwoude HG 10 ds. Schoéro Rijpwetering RK zat. 7, zo. 7.30 medewerking van mime-groep, ila. 9 en 10.30. Janskerk zat. 7.30, zo. 7.30, 9.30 L Sassenlieim HG 9 en 10.30 ds. 11.30, Chr. Dlenaarkerk zat. 7, flL] Westra, 6.30 ds. Oostinga Llsse, GK 8.30. 10. 11.30_ en 6, Rijndijk pl 10 ds. Gesink, 5 ds. v. Santen, CGK Meerburg zarl 10 en 5 ds. v.d. Klis Wormerveer, RK zat. 7, zo. 8.30, 9.30 en 11. zwammen ter Aar HG 10 ds. Nicolai. 6.30 man. Oude ds. Lindenburg, GK 10 ds. Cziria, 6.30 ds. Bezemer, RK Langeraar zat. 7, zo. 8, 9.30. 11 en 12,15. Bech, NPB 10.30 Langedijk. - HG 9.30 ds. Lil V ir. 7 ds. Blenk Wol™ nst in geref. kerk, qar Woude, 7 zie Hei^. 10, 12 e lig. 6.3 ds. La

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 4