Biografie van Angela Davis objectiever dan verwacht Columlio Flinke uitbreiding fotoboekenmarkt „Een vrouw is een vrouw Kajak en Culinaire wereldreis door tachtig keukens Koffie niet te drinken op Leidse Beestenmarkt Honderd oude rijmpjes ZATERDAG 29 NOVEMBER 1975 Op (leze pagina bijdragen van: Jan Preenen Henriëtte v.d. Hoeven Koos Post Annemiek Ruygrok Paul Wolfswinkel Wim Wirtz Angela Davis noemt haar levensverhaal-in-boekvorm een politieke autobiografie. De zwarte Amerikaanse wil met dit werk bereiken dat méér mensen gaan be grijpen "waarom zovelen van ons geen andere moge lijkheid hebben dan hun leven op te offeren voor de zaak van ons onderdrukte volk" Angela Davis kwam uitgebreid in het nieuws toen zij in 1970 na een ver geefse vlucht werd gearresteerd op beschuldiging van moord, ontvoering en samenzwering. Na een proces van vele maanden, waarin zij als toegevoegd raads vrouwe voor zichzelf optrad, kon tenslotte worden aangetoond dat zij geen aandeel had in de opstand, die tijdens een rechtszitting van San Quentin- en Soledad-gevangenen plaatsvond en verscheidene do den opleverde. Angela's leven staat al lang in het teken van de strijd tegen het racisme. In haar jeugd werd haar al duidelyk gemaakt dat zij tot een inferieur ras behoort. Niet voor niets, zo stélt zij, konden de meeste zwarte kinderen van haar generatie in de zuidelijke staten eerder de woorden "gekleurd" en "blank" lezen, dan Ivry ver taald) "aap", "noot", "mies". Toch is zij ondanks alle vernedering al op jeugdige leeftijd tot de conclusie gekomen geen blanke te willen zijn. Dat houdt overigens niet in dat zij niet met blanken naar een oplossing van de problemen wil zoeken. In tegenstellling tot acteur James Baldwin, die blanken niet accepteert en de negerleider Stokely Carmichael, is Angela van mening dat niet alle blanken als de grote boosdoeners kunnen worden gezien, maar dat zij "voor een groot deel worden gevormd door de instituten, die in feite slechts de belangen van de heersers dienen". Zij gelooft daarom dat de zwarte bevrijdingsbeweging deel moet uitmaken van een revolutionaire beweging op socialistische basis. Angela, zelf communiste, te kent daarbij aan dat revolutie voor haar niet iets tijde lijks is, niet iets waarmee je je bezighoudt tot je "geves tigd" bent. Dat de weg naar dat ideaal bepaald niet is geplaveid wordt in haar boek constant duidelijk gemaakt. Zij, en met haar velen, hebben af te rekenen met corruptie in het algemeen en verdeeldheid in de eigen gelederen (communisme wordt in Angela's omgeving vaak als iets verderfelijks beschouwd). Bovendien is er het ge vecht voor emancipatie, omdat de leidersrol van An gela niet altijd door mannen wordt geaccepteerd. De autobiografie van Angela Davis is objectiever dan mocht worden verwacht van iemand, die soms als een beest is behandeld. Ze sluit haar ogen niet voor wantoestanden in de eigen groep en probeert zich te verplaatsen in de gedachten van haar tegenstandsters. Dat het boek niettemin een aanklacht is tegen het Amerikaanse systeem is duidelijk. J.P. Archieffoto van de "m ilitante" Angela Davis. De foto werd gemaakt i het gerechtshof van Sab Rafael (Californië). Titel: Elsevier Culinaire Atlas. Uitgeverij Elsevier Nederland BV. Bewerkt door Wina Bora. Prijs 84.50, na januari 94.50. Iedereen droomt er van nog eens een wereldreis te maken. Vreemde kusten voor zich te zien opdoemen en in onbe kende plaatsen op ontdek kingstocht te gaan. Voor de dromers die daarbij nog van lekker eten houden is een deel van de droom in vervulling ge gaan: wie de Culinaire Atlas van Elsevier opslaat maakt een ga stronomische wereldreis eerste klas. Niet minder dan tachtig keukens worden op deze reis aangedaan en wees er van ver zekerd dat het steeds het beste is wat u voorgezet krijgt. Bladerend in de fraai geïllus treerde, uiterst verzorgde Elsevier-uitgave onderga je ei genlijk hetzelfde gevoel als dat je bekruipt bij het doorbladeren van reisgidsen, het al bij voor baat genieten van foto's teke ningen en beschrijvingen. De atlas begint met een korte beschrijving van de "wereld reis". De route gaat van New York, via een cross-country door Amerika en Mexico naar China, Hong Kong, door India en het Midden-Oosten naar Eu ropa. Dan volgt een uitvoerig geïllus- treert overzicht van alle denk bare groepen ingedeelde ingre diënten. Daarbij wordt niet al leen gewezen op de toepas singsmogelijkheden, we krij gen ook een klein stukje ge schiedenis. Een klein voorbeeld"Mede", de drank uit de oudheid behoord tot de aangenaamste van alle roes verwekkende dranken, hetgeen te begrijpen isvan een drank uit honing. Mede is zeldzaam ge worden, iets uit het verre verle den, die men hier en daar nog wel vinden kan, in sierlijke kruikjes als geschenk voor ie mand die alles heeftDe naam is afkomstig uit het Sanskriet mahdu wijst op de verre her komst van deze drank. In lan denwaargeen wijn groeide was mede sinds heugelijke tijd een algemene drank, tot laat in de middeleeuwen, maar het bier heeft de mede verdrongen" Mocht u van plan zijn de ko mendevakantie in Ierland door te brengen, dan moet u zich de gelegenheid deze mede, die op de oude kastelen waar de histo rische banketten worden gege ven, nog wordt geschonken, te proeven niet laten ontglip pen. Na deze algemene overzichten volgt een behandeling van ieder voor de keuken belangrijk land afzonderlek, in veel gevallen ook in beeld gebracht. Op de landkaart staan voor het land typerende gerechten aan gegeven zodat in 'n blik te zien is dat in Thracié het geroosterd lamsvlees favoriet is en op het eiland Rhodos zeebaars en in ktvis terwijl de cevapcici rond zagreb hoge ogen gooit. Wie zelf eens uit wil proberen wat hij of zij in de vakantie in een wille keurig land zal gaan eten kan kiezen uit de meer dan 500 re cepten. Misschien eens een andere weg om de nieuwe vakantiebes temming uit te zoeken, via de keuken. De culinaire Atlas van Elsevier is een heerlijk boekwerk, in meer dan een betekenis. Zigeuners Kojak en Columbo in boekvorm, verschenen bij de Gooise Uitge verij in Bussum (f. 3.95 per stuk). Nog niet zo lang geleden konden wij op het lichtend scherm in onze huiskamers zien hoe Telly Savalas als de kale Kojak zich met vrij veel bruut geweld inzette voor het be houd van de eer van zijn politie korps. Een van zijn collega's was dood aangetroffen. In zijn porte feuille zat een groot geld bedrag. Omkoperij? De autoriteiten dach ten van wel. Kojak natuurlijk niet. Hij krijgt twee dagen om de on schuld van zijn vriend te bewijzen. Kauwend op zijn lolly doet hij dat op de wijze, die de trouwe televi siekijkers inmiddels wel kennen. En wanneer zij dat nog eens op nieuw willen beleven, kunnen ze dat nu doen door de boekjes, die de Gooise Uitgeverij heeft laten ver schijnen. "Grafschrift voor een smeris" heet het hierboven ge noemde verhaal. "Meisje in de ri vier" is een ander. Op de omslag natuurlijk Kojak groot, de naam van Tellv Savalas enzijn portret. Er gens binnenin kan men vinden, dat deze stoere verhalen zijn geschre ven door ene mijnheer Victor B. Miller. Alsof dat volkomen onbe langrijk is. Focus Elsevier heeft de boekenmarkt op foto(vak)gebied weer flink uitgebreid. Er ver schenen acht boeken over verschillende deelterreinen van de nog immer boeiende hobby der fotografie. Allereerst onderging de serie "200 ....tips" een uitbreiding met twee nieuwe werkjes over het werken met kleur in de donkere kamer en over het maken van dia's en alles wat daar mee samenhangt. Datzelfde gebeurt trouwens ook bij de boekjes, waarin men de avon turen van een andere televisies peurder - Columbo - kan nalezen. Als blikvanger buitenop een grote foto van acteur Peter Falk, zijn naam in flinke letters, maar nog groter zijn filmnaam: Columbo. Dat Alfred Lawrence deze beduimelde detective creëerde kan men pas verderop te weten komen. Toch was hij het, die de grondslag legde voor de langlopende televisieserie, waaruit nu in boekvorm zijn ver schenen: "Een moordkerst" en "College in moord". Hoe Columbo te werk gaat. behoeven we niet meer te vertellen. Het bekende kat en muis spelletje, waarbij de tegen standers altijd in de fout gaan door het onooglijke mannetje in zijn smoezelige regenjas te onderschat ten Op papier komt het wat anders, maar niet minder over. K.P. Titel: Onder Martieners en Biet sers" door H. van Aalst. Uitgege ven bij de Arbeiderspers voor f. 24.90. "Zeg Piet, ik heb een paar jofene iepen vandaag bewiegend. Het is jouw maat; je kan ze bezol van me kienen. Voor kimel hondjes." Piet zegt: "Ik zal ze morgen wel even beroejemen." Bargoens voor: "Zeg Piet, ik heb vandaag een paar goeie schoenen gestolen. Het is jouw maatje kunt ze goedkoop van me kopen. Voor drie dubbeltjes." Piet zegt "Ik zal ze morgen wel even bekijken." Dat is nog eens taal van vroeger, van de paria's van onze maatschap pij. H. van Aalst schreef dit boek, dat dertig jaar leven in volksloge menten en woonwagens tekent, al in 1946. Onlangs is het heruitgege- 8.90. Oude rijmpjes, aftelversjes met il lustraties van Ton Hoogendoorn. Een leuk boekje, dat veel terug haalt. van wat al lang vergeten werd beschouwd. "Kortjakje", "Katje, poesjenel letje", de Bibelebonse berg en nog veel meer, is leuk om aan kleuters 'voor te zingen of te lezen. Vooralle ouders, die hun kleutertje luistertijd zijn vergeten. AR. ven. En terecht, want het is een ont roerend boek. Een humoristisch boek net zo goed. In onopgesmukte, direct en waarachtig aandoende stijl geeft dit boek het relaas van een leven in wat men gevoeglijk de "sociale onder buik" van Nederland kan noemen, in het begin van deze eeuw. Van Aalst, die zelf meemaakte wat beschreven staat, is een gebo ren verteller, die krachtig.duidelijk beschrijft wat zijn avonturen wa ren. Daarnaast is hij een scherp waarnemer, hetgeen betekent dat hij nooit een zeurderig toontje aan slaat. Van Aalst verscheen ook in Lei den, in een logement op de Bees tenmarkt. "Ik kon er slapen voor twintig cent. Dat stond me niet aan. Het was een laag hol, niet zindelijk en zat vol met bietsers. Even verder was een goed logement. Daar wa ren nette mensen en was het pro per. Het nachtlogies kostte dertig cent. Ik haalde me wat brood en wat er op en klaar was ik weer. Er waren niet veel mensen. Bekenden waren er niet. Om tien uur ging ik al naar bed, maar ik was dan ook elf uren op de benenwagen geweest met een vrachtje van zeker vijftien kilo. Het bed was buitengewoon. Alles was er goed behalve de koffie, die was er niet te drinken." Een warm boek, dat gelezen moet worden. PW. "200 dokatips, kleur" van Jan van Weizen (f. 8.90) is een bijzonder handzaam boekje voor hen die al aan het kleuront wikkelen en vergroten toe zijn. Het boekje geeft informatie over rubberhandschoe nen, over schakelklokken, lanpol- lenzen tot aan kleurvergroters toe. Maar om echt het fijne van het wer ken met kleur te weten te komen is het toch onbruikbaar. In dat geval zou mijn voorkeur uitgaan naar het eveneens bij Elsevier verschenen boekwerk "Vergroten in kleur", waarin Jan van Weizen veel uit voeriger op de onderhavige materie ingaat. Het boekje "200 diatips" van Emile Voogd en Peter Keyzer (f. 7.90) is van hetzelfde laken een pak. Met dat verschil dat het eenvoudi ger kan worden geraadpleegd dan een boek over het zelfde onderwerp dat groter is. Het boekje kan bij voorbeeld uitstekend dienst doen op vakanties en/of weekends, tens lotte worden dan de meeste dia's gemaakt. "Diatrucs" van Cees van Leeuwn (f. 7.90) heeft de pretentie een boekje te zijn dat de lezer op een creatief spoor zet. De auteur belicht ondermeer het werken met be paalde effectfilters (zoals pop- en sterrenfilters), polarisatieprojectie en vloeistofdia's. Aardige tips staan er in dit boekje over het inkleuren van zwart-wit dia's en het reprodu ceren van dia's. Het is kortom leer zame lectuur voor hen die meer wil len dan alleen de mooie landschap jes en Mien-voor-de-toren-van- Pisa. Leerzaam is ongetwijfeld ook de "doka receptengids" van Daan Helfferich (f. 8.90). Fotografische gifmengers kunnen hier hun voor deel mee doen. De auteur heeft, de fabrieksartikelen buiten beschou wing latend, nog eens de mogelijk heden voor zelfwerkzaamheid in de chemie van de donkere kamer op een rijtje gezet. En daar zijn eigen ervaringen aan toegevoegd. Zo ont stond er een boekje waar menig doka-enthousiast zich met rode kleurtjes op de wangen in zal ver diepen. Helfferich gaat o m. in op het zelf maken van ontwikkelaars, het oud-maken van vergrotingen en de aloude "gomdruk", een am bachtelijk tot stand gekomen con- tactdruk uit het begin van deze eeuw(!) De serie camerahoeken waarmee Focus Elsevier vorig jaar van start ging, werd met drie boeken uitge breid. Een over de Asahi Pentax, een over de Minolta reflex- en een over de Nikon reflexcamera. De drie boekjes (per stuk f. 15.90) zijn, zoals de uitgever dat noemt, zo ob- lectief mogelijk geschreven. Maar ze zijn wel geschreven door mensen die zelf ruime ervaring hebben met de camera waarover ze schrijven. En dat maakt "zo objectief moge lijk" natuurlijk wel tot een zeer ab stract begrip. Aèn de andere kant zijn de auteurs ook wel bereid nade len van (systemen van) de bewuste camera op te sommen. De boekjes zijn geïllustreerd met een flink aan tal foto's en tekeningen en bevatten in elk geval veelzijdige informatie over de eerdergenoemde topcame- ra's. Aangezien er in Nederland weinig op dit gebied te krijgen is, zijn deze boekjes toch een belang rijke aanwinst voor de fotobiblio theek. Een voortreffelijk boek is dat van Klaus Unbehaun, getiteld "Per fecte fototrucs"(/ 35.-). Het staat bol van tips over hoe je, hetzij in de donkere kamer, hetzij door middel van belichting, de meest fantasti sche resultaten kunt verkrijgen in het licht van de trucage-fotografie. Het boek behandelt ondermeer ver lichtingseffecten, spiegelbeelden, infrarood, spel met flitslichten wat genoemd wordt de kleurenmagie. Het is rijkelijk geïllustreerd met zwart-wit- en (veel) kleurenfoto's. En mede om die reden is 35 gulden dan ook niet onverantwoord. Titel: Ontmoeting met Zigeu ners. Auteur Wina Born. Uit geverij Het Spectrum Utrecht. Prijs 5.90. Wina Born, die we zo goed ken nen uit de wereld van het "lek ker eten" was als kind al gefaci- neerd door de zigeuners. In dit boekje schildert zij een portret van .ae zigeuners dat is geba seerd op eigen ervaringen. Ze ontmoette zigeuners in Ne derland, Frankrijk, Roemenië. Griekenland, Spanje en vele andere landen. Het is zoals ze zelf zegt geen diepgaand psy chologisch vorsen geworden maar juist daarom fijn om te le zen. De foto's in het boek zijn gemaakt door Hans Bom. Frituren Of in dit boekje alles over fritu ren is geschreven zou ik niet durven beweren maar u komt er al aardig mee-uit de voeten als u een nieuwe frituurpan op het verlanglijstje hebt gezet. Dit boekje er dus ook maar bij. Wie dit boekje grondig bestu deert zal de moderne frituurpan optimaal kunnen benutten en niet hoeven wachten tot er weer eens patat of oliebollen gebak ken moeten worden. In dit boekje vindt u na de inleiding waardoor u te weten komen wat frituren nu precies inhoud, re cepten voor vlees, vis, gevogel te, warme borrelhapjes nage rechten en zeifs gebak. Gaat u eenmaal aan de slag dan zult u zien dat de Chinese keu ken, bakermat van het frituren, nog wat van u kan leren. H.v.d.H. 33 Titel: "Een vrouw is een vrouw is een vrouw"; Auteur: Martien Car ton; uitgeverij: De Arbeiderspers, Amsterdam; prijs: 17.50. Afgezien van de titel, die aan een reclame voor een bekend merk bh's doet denken, en daarom niet be paald gelukkig is gekozen, heeft Martien Carton een fijnzinnig boekje geschreven over zestien vrouwenlevens. Niet zulke leuke le vens overigens, want de ene vrouw is lelijk, de andere heeft 'n verloren liefde en de derde is oud en een- Martien Carton heeft al eens een verhelderend "Groene boekje voor meisjes" geschreven, waann zij duidelijk voorlichting geeft aan jonge meisjes: onopgesmukt, zonder om de feiten heen te draaien. Ook in dit boek is haar verteltrant kort maar krachtig. Geen "mooie", lange zinnen, maar duidelijke taal. die niets meer pretendeert, dan er staat. Geen moeilijke gedachten- sprongen of lang gezever over hoe subtiel het gevoelsleven van een vrouw wel is. De personen in haar boek zijn vrouwen, die werkelijk zouden kunnen bestaan. Hun situaties kom je iedere dag weer tegen en daarom spreekt het de lezer ook aan. Het is niet verzonnen literatuur, maar 'n relaas recht op de man af. Aan geen van de verhalen is 'n slot gemaakt, waaruit zou blijken dat 't "Morgen weer beter zal gaan". Nee.de vrouwen zijn nu eenmaal in een bepaalde situatie lerechtgeko- Martien Carton men, ze zijn zich daar wel degelijk van bewust, maar een uitweg is ei niet. Althans die is niet gemakkelijk te vinden. art juist dat maakt "Een vrouw i qiznu juist zo reëel. Telly (Kojak) Savalas tijdens een bezoek aan Nederland, gefotografeerd op de luchthaven Schiphol.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 21