Topacteurs in
tv-bewerking
Coup
erusroman
amro-pierson fund
RADIO \Mggramma)
Henk Terlingen en Tineke Vos naar Veronica C
Rossini fraai
verklankt door
T oonkunstkoor
„PAS DE DEUX"
INDRUKWEKKEND
toegeficht
...en gisteren 1
Amsterdamse Cantorij: frappant
TVmorgën]
WOENSDAG 26 NOVEMBER 1975
Een
HILVERSUM De eerste radio
uitzending van de Veronica Omroep de VOO gaat brengi
Vereniging (VOO» is op 28 decern- Meyershow. De NOS
fcer. Op 21 april volgend jaar is het
eerste televisieprogramma van de terne
nieuwe Hilversumse omroep Op die houd
dag viert Veronica ook zijn
tiende verjaardag.
die heeft zich verder verzekerd
Paul medewerking van oud-Veroni
dit pro- sentatrice Tineke Vos. Zij
met Wil Luikinga
an de teerd. De regie wordt verzorgd door
a-pre- Ilenny Budie. Als programmaleider
il sa- voor de radio-programma's heeft de
VOO voormalig piraat Lex Harding
gramma in april uit de ether na in
terne meningsverschillen over de in-
van deze show. Presentator Veronica's informatieshow op de
het programma zal evenals in televisie. Ook deze show zal door door de vroegere directeur van Radio
1973 Henk Terlingen zijn. De VOO Hc-nk Terlingen worden gepresen- Noordzee John de Mol.
Goot deel gaan uitmaken van aangesteld. Deze functie i
levisiegedeelte zal worden bekleed
Henk Terlingen
Van oucle mensende dingen die voorbijgaan'
Walter van der Kamp. de regisseur
van wie van zondagavond af een
nieuwe Nederlandse serie wordt
gebracht naar de roman ..Van oud'e
mensen, de dingen die voorbijgaan"
van Louis Couperus, over die
roman: ..Couperus heeft een bijzon
der knap werkstuk geschreven,
waarin en dat vind ik werkelijk
een vondst twee mensen van in
de negentig een hoofdrol spelen. Het
was dat gegeven 'en de vorm waarin
hij via vele zijpaden toch blijkt
aan te sturen op een afgerond
verhaal zijn roman heeft gegoten,
die mij bij de tv-bewerking sterk
heeft aangesproken. Ik ben werke
lijk gelukkig, dat ik met zulk
voortreffelijk materiaal heb kunnen
werken. Dit soort verhalen, zoals
Couperus ze schreef, worden nu niet
meer op papier gez'et".
„Van oude mensen, de dingen die
voorbijgaan", door de AVRO te
brengen in zeven afleveringen,
vertelt het verhaal van Ottilie
Dercksz en Emile Takma, die lang
geleden meer dan zestig jaar
elkaar voor het eerst hebben
ontmoet. In de lauwe, lome hitte
van India maakten zij kennis met
elkaar. Het wordt een vriendschap
die de jaren trotseert: ze zijn nu in
de negentig, hebben de ruimte van
de tropen al lang verruild voor de
kilheid van een huis in Den Haag,
waar zo menig oud-Indisch gast zijn
herinneringen tastbaar houdt tussen
wat simpele snuisterijen.
Ottilie en Emile kennen hun
voornamen bijna niet meer: ze zijn
nu grootmama en grootvader. Er is
echter meer tussen hen dan alleen
die oude vriendschap: het is of er
een onzichtbare band tussen hen
bestaat, een band waarvan de eerste
draden geweven zijn toen zij elkaar
voor het eerst ontmoetten. Een combineren
gebeurtenis uit die tijd beheerst nog directeur v
steeds hun leven.
Paul Steenbergen als grootvader Takma
Grootmama Dercksz
Takma zijn de hoofdpersonen
deze roman van Couperus. In de
tv-bewerking" worden zij neergezet
door Caro van Eyck en Paul
Steenbergen.
Zeer tevreden is Walter van dei-
Kamp, volgens de AVRO, over de
topbezetting, die hij voor dit spel
heeft kunnen krijgen. Van dei-
Kamp: „Ik heb geen enkele
concessie hoeven te doen; alle
acteurs en actrices behoorden toe
mijn eerste keus". Andrea Domburg
(Ottlilie Steyn de Weert), Piet
Kamerman (Frans), Lex van Delden
(Lot Pauws), Josine van Dalsum
(Elly Takma), Han Bentz van den
Berg (Harold Dercksz). Joan
Remmelts (Dokter Roelofs2), Ton
Kuyl (Leopold d'Herbourg), Ellen
Vogel ilea), Myra Ward (tante
Adele), Georgette Hagedoorn (tante
Stefanie) en Bob de Lange (Anton
Dercksz) behoren naast de twee
hoofdrolspelers onder meer tot die
„eerste keus".
Over Paul Steenbergen: „Die was
vanaf het eerste moment dat ik
hem voor het spelen van deze rol
benaderde erg geïnteresseerd. Hij
was blij dat hij dit nu kon
accepteren, omdat hij nog maar
weinig tv-werk heeft gedaan; kon
doen, naar zijn eigen mening, omdat
oeger vond dat dit niet te
i met zijn functie als
de Haagse Comedie.
Voor mij als regisseur was het
benaald een feest om met zo'n
grootvader consciëntieus man als Paul Steen
bergen aan dit tv-spel te mogen
zijn verhaal bewandelt
Uitzendingen
Van der Kamp laat zich ook
lovend uit over de muziek die Tonny horen
Eyk voor de serie heeft gecompo- voorbijgaan,
neerd. De romantische muziek is
uitgevoerd door het Promenade
Orkest onder leiding van de
coniDonist zelf. Van der Kamp: „Dit
is een unicum voor de Nederlandse
tv. Ook ben ik zeer tevreden over de
omstandigheden, waaronder ik aan
deze serie heb kunnen werken. Die
waren werkelijk optimaa.l En voor
de rest? De serie moet nu voor
zichzelf spreken..".
die hij
komen aan het slot in een
dramatisch hoogtepunt bijeen. Zijn
.voor het verhaal niet ter zake
doende lijkende, visies op kunst en
kunstenaars, het probleem van het
ouder worden waarin Couperus
sterk biografisch te werk gaat
vormen die elementen, die tenslotte
toch zeer wezenlijk tot de dingen
misschien?
LEIDEN Het Leids Toonkunst
koor heeft gisteravond in de
Stadsgehoorzaal een uitvoering
van Rossini's Petite messe solen-
nelle gegeven, die van hoog mu
zikaal gehalte was. De oorspron
kelijke muzikale begeleiding
schreef twee piano's en een har
monium voor. Het harmonium
was er, en dan nog wel uit Ros
sini's tijd. Aan twee historische
vleugels was moeilijker te komen
zodat toevlucht werd genomen tot
één moderne concertvleugel (ge
zien het klankvermogen een juiste
beperking). Dat het harmonium
iets lager gestemd was dan de
vleugel, viel alleen voor in de zaal
op.
Gerard Akkerhuis wist met zijn
koor een perfect evenwicht te vin
den in de stemverhoudingen en
tevens een fraaie toonvorming te
benaderen. Ook was er meer dan
anders aandacht besteed aan nu
ancering, hoewel pathos nadruk
kelijk werd geweerd, soms wat al
te nadrukkelijk (Credo). Iets meer
puntigheid zou bijvoorbeeld ook
het Sanctus gesierd hebben. Jan
van der Meer poogde dit gemis in
zijn pianospel te herstellen door
dit gerecht rijkelijk met deze in-
grediëten te kruiden. Het leèu-
wendeel van de begeleiding viel
hem toe en hij kweet zich op uit
steken wijze van zijntaak.
Het harmonium, bespeeld door
Leo van Doezelaar, speelde slechts
een aanvullende rol; wellicht
voelde ook de componist dit zo
aan: als een van de laatste num
mers schreef hij een tussenspel
voor dit instrument, hetgeen nog
het meest deed denken aan een
op Franck preluderende variatie
op Ein musicalisches Opfer. Het
spel van Van Doeselaar was een
fraai eerherstel van dit zo vaak
als "cirkelzaak des geloofs" ge
brandmerkt instrument.
De vocale solisten: Nelly van
der Spek, Sylvia Schlüter, Anton
Trommelen en Bernard Kruysen
voldeden allen goed, waarbij met
name Bernard Kruysen opviel
door het expressief gezongen
Quoniam tu solus.
RON HARMS
LEIDEN 'OEGSTGEEST Ik zag
gisteravond in het Rijnlands Ly
ceum "Pas de Deux" van Hugo
Claus voor de derde maal en in
dezelfde rolverdeling. Dc eerste
maal in België en de tweede maal
tijdens een televisieuitzending van
de NOS op zondagavond. Opval
lend was, dat de interpretatie
van Jaak Vissenaken als Gerard
Van Den Brande (acteur); An-
nelies Vaes als Mia Brosse «ac
trice) en John Willaerts als Dan-
ny-Boy Vanderveen (toneelmees
ter) ook nu niet verveelde. Over
Jaak Vissenaken en Annelies Vaes
gaarne he' volgende ter toelich
ting. Vissenaken tekende voor de
regie van Manuel van Loggems
'Hoogste Verdieping'. Hij deed
dat op bijzonder verantwoorde
wijze Annelies Vaes was o.a. te
zien in het Reidse LAK-theater
in "De Zondagswandeling' op 14
februari van het vorig jaar. Het
Brussels Kamertoneel, waarvan
ze destijds deel uit maakte oogst
te met die interpretatie veel po
sitieve kritieken. Naar aanleiding
van die opvoering heb ik enige
dagen bij het Kamertoneel in
België vertoefd, kreeg onderdak
in de flat van de Belgische ac
teur Leo Haelterman en had vol
op de gelegenheid het professio
nele spel van Annelies Vaes te
bewonderen. Annelies is in Bel
gië een,' zo als dat heet 'gekend
actrice'. Maar ook in Nederland
heeft haar interpretatie van de
actrice Mia Brossé veel indruk
gemaakt. Het spanningsveld, dat
zij samen met Jaak Vissenaken
weet op te roepen getuigt van een
eerlijke en bewuste rolbeleving.
Claus geeft zoals gewoonlijk de
handvaten en de leden van thea
ter Arena, waar Annelies en
Jaak tegenwoordig deel van uit
maken, buigen het verbale gege
ven om tot een geëmotioneerd
gebeuren. Claus heeft de acteurs
losgemaakt van hun privérelatie
en die tegelijkertijd nauw met
elkaar verweven. Er is op' die
manier een interessante situatie
ontstaan, waarin toneelmeester
Danny-Boy Vanderveen min of
meer onbewust als katalesator
optreedt. Hoewel het stuk reeds
op de Nederlandse televisie is
vertoond, heeft schouwburgdirec
teur Hans van Dam er goed aan
gedaan 'Pas de Deux' toch naar
Leiden te halen. Het was Jam
mer, dat het Rijnlands Lyceum
slechts ten dele gevuld was. Dins
dagavond blijft een moeilijke to
neelavond. Resumerend: een mach
tig brok theater.dat vooral in een
vaak geëmotioneerde Annelies
Vaes Mia Brossé een hoogtepunt,
vindt.
A C. KOEKEBAKKER jr.
te zien op Nederland I om 20.40 uur.
De overige zes delen worden op de
volgende data uitgezondendinsdag
9 december, maandag 15 december,
woensdag 24 december, zondag 28
Centraal in „Van oude
de
dingen die voorbijgaan" staat de
band tussen die twee oude mensen.
Waardoor wordt die gevormd? Zijn
het alleen wat weemoedige schim
men en wat vage schaduwen?
Zullen de dingen voorbijgaan, soms
met weemoed en liefde, soms met
rode wroeging en haat, maar zullen
z*e langzaam voorbijgaan..?
De twee oude mensen leven met een
herinnering aan iets afschuwelijks,
dat op een noodslotnacht in Indie is
gebeurd. Louis Couperus schetst die
herinnnering in een patroon, dat
zich langzaam ontwikkelt tot een
climax; de ogenschijnlijke zijpaden
VOORSCHOTEN De naam
van de organist Louis Mol hadden
we wel eens ontmoet in een bespre
king. De naamdrager zelf ontmoet
ten we in de Dorpskerk aan het
hoofd van zijn "Amstex'damse Can
torij". Het programma voor de
koorzang, voorbehouden aan Swee-
linck, aan diens Hamburgse leer
ling Scheidemann (in Ricercar in
c.) en aan een compositie van een
naamloze: "Upon la mire", stuk dat
van een of ander kinderorgeltje
leek te komen, doedelzakachtige
hoge fluitjes boven een lage grond
toon. Het verdere orgelaandeel be
sloeg Praeludium Pedaliter van
Sweelinck (waarin Mol het iets
mooie nukkige orgel, dat niet alle
delen gelijk aanspreekt, nog niet
"tot op de bodem" verkend had),
Got sei Gelobt en In Dir hab ich
gehoffet van Scheidemann, Ricer
car in c van Pachelbel. Deprimitief
gehouden figuren van "hab ich ge
hoffet" waren zo heldervast, dat ze
a.h.w. zo maar over te schrijven
waren. Mol had al spoedig de volle
kijk op het orgel verworven. Hij
kent het klappen van de zweep.
Nu de Cantorij en allereerst de
dirigent. Of de frappante resulta
ten. die hij behaalt, hebben te ma-
Een totaal-pakket van zorgvuldig
geselekteerde aandelen met een
evenwichtige internationale spreiding.
Dat maakt dat u met het Amro-
Pierson Fund een risiko-spreiding
verwerft,waaraan een fundamentele
lange termijn visie ten grondslag ligt.
NEDERLAND I
17.00 Ren je rot. jeugdspelshow 'TROS)
17.25 Heidie. tv-feuilleton (TROS)
18.15 Compulerkunde les 29 en 30 (TELEAC)
18.45 Verkeer(p)licht (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 Van gewest tot gewest (NOS)
19.50 Democraten '66 (POLITIEKE PARTIJEN)
20.00 Boeren, bonzen en bommen (NOS)
21.00 Arthur Rubinstein speelt Schubert (NOS)
2110 Werkwinkel (NOS)
21.35 Journaal (NOS)
21.50 Den Haag vandaag (NOS)
22.05 Panoramiek (NOS)
22 35 Studio Sport (NOS)
23.00 Sprekershoek (NOS)
23.15 Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18.45 Brigadier Dog (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 Heeft de regen een vader (1) (IKOR)
19.30 Kenmerk IKOR-KRO-RKK)
20.00 Journaal (NOS)
20.25 AVRO-Nederland (SOCUTERA)
20.30 Informatie op woensdag (TROS)
22.50 Journaal (NOS)
22 55 Huisartsen, les 7 (TELEAC)
Het thema van de TROS-rubriek „Informatie op woensdag"
zal vanavond betrekking hebben op het onderwerp echt-
scheiding"Een aantal deskundigen zal in de studio aanwezig
zijn om over het onderwerp te discussiëren en eventuele vra
gen van kijkers te beantwoorden. De discussie zal worden
voorafgegaan door de film ..Echtscheiding" met in de hoofd
rollen Elizabeth Taylor en Richard Burton.
..Nederland-Suriname, hoe nu" is de titel van een oriënterend
programma, dat de NOS vanavond in Panoramiek uitzendt.
Over de toekomstige betrekkingen tussen Nederland en Suri-
name als onafhankelijke staat zullen politici uit beide landen
spreken. Uit Nederland zijn dat dr. W. Drees sr.. minister drs.
J. P. Pronk en mevrouw Haja van Someren-Downer. Surina
me is vertegenwoordigd door ambassadeur IV. van Eer. mr.
dr J Adhin. statenlid VHP. de socioloog drs. D Ferrier cn
drs. M. Ch. van Cambridge, minister van Opbouw.
Zo'n O-show, he, daar kan ik zo
moedeloos van worden en dat dan
nog alleen, omdat boosheid zo slecht
heeft
voor het hart
Het
aanvankelijk één grote parodie op
de wereld van de hitparade worden;
dat was een leuke gedachte. Bij de
première vier weken geleden, had
mijn collega-recensent zijn terechte
conclusie al klaar: een dom
programma. Nu zou je toch zeggen:
een verstandig programmamaker
leest dat en wendt de intelligehtie
aan om er domweg een goed
programma van te maken. Dat is
niet gebeurd, de conclusie moet wel
luiden dat de makers van de
O-show niet verstandig en niet
intelligent zijn. Van presentator
Theo Stokkink verbaast me dat niet,
die jongen slaagt er herhaaldelijk in
de irritantste programma's van
Hilversum 3 te maken.
De O-show van de KRO is tergend
dom. Ach ja, wij, tv-kijkers zijn
tenslotte ook dom, dus wat maakt
het dan uit als Theo Stokkink zo
eventjes tussendoor „country" om
schrijft als „blanke blues"? Wat
maakt het dan uit om de Shadows
„de beste instrumentale groep aller
tijden" te noemen, maar dan wel dat
door-de-weekse werkje te laten
horen waarmee de Shadows op het
recente Eurovisie-songfestival uit
kwamen; een vocaal werkje. Wat
maakt het uit te zeggen dat
satirische popgroepen zeldzaam zijn.
Frank Zappa als enige voorbeeld te
noemen, even nadat dr. Hook and
The medecine show vertoond zijn
jg erger dan Toppop, dat
iminste geen pretenties,
filmpje over een nieuwe
popgroep, Rambow Train genaamd,
komt dit citaat: „We zijn bang dat
als het serieus wordt, het niet leuk
meer is". Mijne heren, het kan alleen
maar leuk worden ais er serieus
gewerkt wordt.
Het kwam niet als een verrassing,
de onafhankelijkheid van Suriname.
De Nederlandse televisie besteedde
ruim aandacht aan de historische
dag. Suriname ligt ver weg, dus het
kon niet allemaal rechtstreeks. Het
hoogtepunt beloofde te worden de
emoties Op het erepodium tijdens
het strijken van de Nederlandse en
het hijsen van de Surinaamse vlag.
In de krant lees je dan: Den Uyl
pinkte een traantje weg, maar dat
werd voor de tv-kijker mooi
bedorven, omdat iemand, waar
schijnlijk een fotograaf, in de buurt
van een openstaande microfoon
riep: „Den Uyl. Den Uyl begint te
janken". Dat was even een dissonant.
Verder bleek maar weer eens dat
informatie de sterke kant van de
Nederlandse televisie is. Ik kan niet
meer bedenken dan ik gezien heb:
van een korte discussie over de
parlementaire democratie in een
ontwikkelingsland tot de laatste
vlucht van Surinamers naar Neder
land. Het interesseerde mij slechts
nog of de onafhankelijkheid van
Suriname wereldnieuws is. De
laatste journaals van de Duitse
televisie maakten er geen melding
BERT VAN DER VEER
december, vrijdag 2 Januari en
dinsdag 6 januari. Albert Vogel 'en
Elly Ruimschotel zij is tevens te
zien als Tante Floor leverden de
adviezen voor deze tv-bewerking.
9 03 S) Pep op
NCRV: 18.00 (S) Bandstan
19.00 Drie ouvertures van Rose;
19.30 Theologische etherleergang.
20.00 Eight o'clock special. 21.
Specialiteiten a la carte. 22.30 Ni
22.40 Aktua. 22.59 (S) Mijn
mijn keus, hoorspel. 23.55-14.00 ni
•zoek. 12.03 (S) Drie draalt
de middag: Boter. Kla:ts. Prij-
4 03 (S) Pop-kontakt. 16.03 iS)
ken met de gebarentaal van zijn
directiestijl is van één keer niet te
zeggen. Hij tekent de zangstukken,
met al zijn 'lichaamsdelen uit ve
rend, springend, verrijzend, dan
send, jonglerend, zwevend. en
maakt zichzelf tot een begeleidend
Schilderij. Zo zagen we ineens een
overeenkomst in de uitbeelding van
het gevaarlijke en criant moeilijke
rouwmotet "Jesu meine Freude"
van Johann Sebastian Bach de
Eerste met olieverven van klein
zoon Johann Sebastian Bach de
Tweede.
In de landschappen van deze laat
ste wordt door realistische accen
ten de situering van de hoofdpar
tijden sterk naar voren gehaald
Diezelfde partijen-groepering was
heel opvallend in de (zonder enige
instrumentale doublering) vijfstem
mige a cappella weergave van het
koor, dat ales raak, precies en
doorzichtig wist te belijnen. Een
moeilijkheid voor onze beoordeling
ligt daarin, dat we een etmaal te
veren Ton Beckers Leids Kamer
koor beluisteren, dat niet lang ge
leden hetzelfde motet verklankte.
Daar zijn de registers temmen vol
maakt bezield tot solostem versmol
ten. Hoe knap ook de Amsterdamse
sopranen zongen en egaal gelijk, we
hebben er toch stem voor stem in
kunnen herkennen. Deze vaststelling
vermindert niet de bewondering voor
dc Cantorij, die nog 7 Sweelincks
ten beste gaf (3 contiones sacrae
2 psalmen. 2 chansons, van welke
laatste blijkens pauze gesprekken
Rozette als een ware verrassing in
sloeg).
KEES VERHOEF
18.11 Dingen
itzending van
S) Gesprek. 18.55
NOS: 19.40 (S) Openbaar kunstbezit.
19.50 Den Haag vandaag. 20.00 Nws.
22.10 Na de beeldenstorm. EO 22,4.0 (S)
Woord der waarheid. 22.55 Klankbord.
23.05 (S) Postludium 23.45 (S) Bue-
nas Nuevas. 23.55-24.00 Nieuws.
en sport. 0.02 (S) Metro's Midnij
Music. 1.02 (S) Take it easv.
(S) De Meurders Methode. "TR<
6.02-7.00 (S) Drie op je boterham.
DONDERDAG :2i NOVEMBER
Hardy (VPRO). 19.25
/PRO). 19.40 All in
the family (VPRO). 20.05 Zendtijd van
het simpllsties verbond (VPRO). 20.20
Het bankroet van New York City
(VPRO) 21.00 Monty Python (VPRO)
21.35 Journaal (NOS). 21.50 Van
mond tot mond (EO). 22.10 Van U wil
ik zingen (EO) 22 30 Kerk en theolo
gie (EO). 22.50 Journaal (NOS).
Irlgadler Dog (NOS).
(NOS) 19.05 Guyana-1
Oorlogswlnte:
Palllsers (VARA) 21.35
man (VARA). 22.00 Man
(VARA). 20.40
7.55 (S)
23.00 Gedicht (VARA). 23.01
vandaag (NOS) 23 15 Jour-
i af. 8 30 Ni
.36 Gyn
8 45 (St 1
Orkestpalet
(S) Orkestpalet II. 12.00 (S)
oei Janto. 1226 Mededelingen. 12 30
Nieuws. 12.41 (S) Hier en nu. 12.55
(S) Middagpauzedienst 13.15 <S)
Lichte koorzang. 13.30 (S) Globaal:
ontspanning, informatie en muziek.
17.30 Nieuws. 17.32 (S)
Hier ei
Hil\i
DUITSE TV
17.55-18.00 Journaal (Regionaal pro
gramma- NDR: 9.30-10.0"
lilie auf Zeit.
i II
Akt 18 45 Zaï
letje 18.55 Nord-
Radiojournaal
sin. WDR: 18.05 Die
erborgen bestuur
AVRO: rika. 21.00 Gespreksprogi
leutertje Gesichter Asiens. reportage
itaminen. (11.00 kistan. 22.30-22.50 Journaal
talf 12 30 (S) Sport
13.11 Radiojournaal
De platenkeuze van Willem Striè
ten 16 00 Nieuws. 16.03 Radiojour
naai. 16 05 (S) Kindermagazin. 17.00
(S) Mobiel. 17.55 Mededelingen.
Hilversum lil
TROS: 7.02 (S) Drie op Je boterham.
17.10 Am Ende der Welt. tv-s
17.40 Akt. en muziek. 18.20 Bitte 1
Polizei. tv-serie 19.00 Journaal.
Vorsiclit. Falie, waarschuwingen va
recherche. 20.15 Infor:
ningen. 21.00 Journaal,
toffel von Grimmelsha;
licher Simplizissimus. t'
Journaal.
s Chris
i 22.55