Organist doet niet meer mee aan derde jaar „songfestival KERKDIENSTEN A. G. \ley (Voorschoten): Liedboek is ons opgedrongen Evenwicht Mormonenkerk in actie voor een gezond gezin Kansel boodschap tegen resolutie over zionisme ZOETERWOUDE „Dooi" deze re solutie wordt het zionisme ten on rechte gekwalificeerd als de overtui ging van de Joden, superieur te zijn aan andere volken, in dit geval de Arabische in het Midden-Oosten", aldus een hervormde kanselbood- schap in Zoeterwoude naar aanlei ding van de uitspraak van de Ver enigde Naties dat het Zionisme een vorm van racisme en rassendiscrimi natie is. In deze resolutie gaat het, zo meent de kanselboodschap, om de veroordeling van het streven van het Joodse volk, de verstrooid wonende Joden terug te voeren naar Sion (Is raël) „Hoewel wij ons realiseren dat de aanleiding tot de resolutie ligt in het Palestijnse probleem, menen wij dat door het aannemen ervan de •meerderheid in de Verenigde Naties het anti-semitisme in haar vaandel heeft geschreven, zoals het natio- naal-socialisme dat deed in de jaren dertig". De kerkeraad brengt zijn veront rusting onder woorden met een pas sage uit het in 1941 door de theoloog di*. J. Koopmans opgestelde geschrift "Wat wij wel en wat wü niet gelo- „WÜ geloven en belijden dat God het volk Israël heeft uitverkoren om Zijn openbaring te ontvangen en te bewaren tot op de verschijning van Jezus, de uit het volk geboren Mes sias. Wie tot God komt, wordt daar om bij Israël ingelijfd. Wij geloven daarom dat wie zich tegen Israël stelt, zich verzet tegen de God van Israël- Anti-semitisme is daarom veel ernstiger dan een onmenselijke ras- senideologie. Het is een van de do delijkste vormen van verzet tegen de heilige en barmhartige God". De dienst van de Leidse studen- tcnecclesia, morgenochtend om kwart voor 12 in de Hooglandse kerk in Leiden, zal geheel in het beken staan van het thema van de assemblee van de Wereldraad van Kerken in Nai robi (Kenia), die morgen begint. G> Vanavond om 7 uur werkt de jon gerengroep The Lord's Folks mee aan een mis in de Jozefkerk aan de He rensingel in Leiden. Het thema is: „Christus, Koning?". 9 Dinsdag om 8 uur wordt in de hervormde kerk te Koudekerk aan den Rijn een "grote zangavond" gehouden, waarvan de opbrengst bestemd is voor de restau ratie van het kerkdak. Medewerken dten: Rob de Vogel orgel, H. van dei- Voort trompet. Soli Deo Gloria, het Hervormd kerkkoor en een combo. O Het herstel van het dak en een behandeling van de muren van de hervormde kerk in Zoeterwoude kos ten belangrijk meer dan f200.000 zo wijst de defintieve kostenraming uit- De hervormden zelf moeten 10 procent van het restauratiebedrag opbrengen. De kerkvoogdij van de hei*vormde gemeente in Nieuwkoop heeft besprekingen met Monumen tenzorg geopend om tot restauratie van de kerk te komen. Zij stelt be lang in oude foto's en prenten om te weten hoe de kerk er vroeger heeft uitgezien. Uitspraak van bisschop Simonis: „De kerk gaat nooit ver loren. Er is geen sprake van verval maar van noodzakelijke uitzuive ring". QjSHQSIiES ZATERDAG 22 NOVEMBER 1975 55 VOORSCHOTEN Zijn bezwa ren tegen het nieuwe „Liedboek voor de Kerken" en vooral tegen de manier waarop dat in de plaatselijke kerk wordt ingevoerd, hebben de heer A. G. Heij, een van de organisten van de gerefor meerde kerk in Voorschoten, doen besluiten zijn functie van organist neer te leggen. De heer Heij (60 jaar) is een kleine twin tig jaar organist geweest. Hij wil het Liedboek niet afschaffen, maar pleit wel voor een kritisch en selectief gebruik ervan. Het staat hem tegen, dat de kerk zich week in week uit door het "Lied van de week" laat voorschrijven, wat er de volgende morgen wordt gezongen. Dab "Lied van de week" is nu zijn derde jaar ingegaan. Deheer Heij deelde de kerkeraad in zijn bedankbrief mee, dat hij er geen zin meer in heeft, aan dit, wat hij noemt "derde songfestival" mede leiding te geven. Een kerkeraadslid gaat nu de kwestie met de plaatselijke or gelcommissie waarvan ook de lieer Heij deel uitmaakt, bespre ken. Deze moet zich beraden over een mogelijke opvolger, maar vooral over de vraag, hoe men de bezwaarde organist voor de orgelbank nog kan behouden, want er kan geen organist ge mist worden nu een van de anderen ziek is. De heer Heij, die er niet gerust op is, dat de koers die de gerefor meerde kerken tegenwoordig varen de juiste is, verzet zich niet tegen gezangen en liederen in de het psalmboek vindt hij best. Maar op het nieuwe Liedboek zat, volgens Heij, geen sterveling te wachten. "Er was eenvoudig geen tekort. We hebben 150 psalmen. Drie kwart werd nooit gezongen. Van een kwart was de melodie onbe kend. Heel vroeger hadden de ge reformeerde kerken 29 gezangen. Dat werden er later 119. Toen werd uitdrukkelijk gezegd, dat de onbekende pslamen niet zouden worden vergeten. Daar is geen spetter van terechtgekomen. En nü hebben we dan het nieuwe Liedboek. Er wordt gezegd, dat je aan de verkoopcijfers wel kunt zien dat de kerken erom zaten te springen. Binnen een jaar was het miljoenste exemplaar al ver kocht. Maar ik noem dat hele maal geen prestatie, want de mensen moésten het wel kopen omdat de andere bundels werden afgeschaft. Het kerkvolk heefter miljoenen guldens voor moeten uitgeven, wat eigenlijk overbodig was omdat het er geen behoefte aan had. Naar mijn smaak heeft een clubje musicologen, dichters en nog meer van deze mensen hierin een te grote rol gespeeld". Vriendelijk knikje Noemt u dan eens wat hoofd bezwaren tegen de inhoud van het boek. "In de eerste plaats dat het zo nodig eocumenisch moest zijn. Waarom moeten we nu liederen zingen van de roomskatholieke studentenpastoor Huub Oosterhuis als we er uit eigen kring genoeg hebben? Het komt op mij over als een vriendelijk knikje naar Het is ons gewoon opgedrongen. Zo'n liedboek moet tooh uit gaan van de religie die in een kerk gevonden wordt. Ik ben geen dichter en daarom zal ik niet beweren dat die liede ren poëtisch onzin zijn, maar dat lied 489 bijvoorbeeld kan ik met de beste wil geen kerklied noemen. Luister maar 's, wat er staat: "Een me as te zijn op aarde, is eens voorgoed geboren zijn, is le- venslang geboortepijn. Een mens te zijn op aarde is leven van de wind. De vossen hebben holen, de mensen wegen heg noch steg, zijn altijd naar hun huis op weg. De lÉt?'' vossen hebben holen, maar wie Is 'f '- onze weg?" ik vind het allemaal zo vaag, zo onzeker, zo somber. En 0 de goegemeente zingt het. Het wordt toch gedicteerd?" Willekeur Hebt u ook bedenkingen van muzikale aard? Heij: "Jazeker Waarom moet een melodie, die in de kerk tien tallen jaren gezongen is, op gezag van een stel musicologen nu in eens worden gewijzigd omdat zo'n wijs oorspronkelijk misschien an ders is gezongen? ik zie niet in, waarom die latere veranderingen zo nodig ongedaan gemaakt moe ten worden. Ook muzikaal leeft de kerk uit een bepaalde traditie; willekeurige inbreuk daarop ver oorzaakt weerstanden en irrita tie. Neem nu het gezang „Grote God, wij loven U" (nu lied 444). In het buitenland zing je dat op bekend lied en niet zondag aan zondag gedwongen worden een nieuw lied in te studeren. De mensen zijn echt niet tegen ge zangen en liederen, maar hun weerstand is zo verklaarbaar om dat het psychologisch onjuist is, elke kerkdienst maar weer met stuntelig zingen in te zetten. Het is de verplichte lijst die me tegen staat. Er zitten melodiën bij die voor een gemeente, waarvan een groot deel toch ongeschoold is, niet om te zingen zijn. Steriele wijzen die wel voor een koor of een solist geschikt zijn. Zij kunnen erop studeren, maar zo'n gemeente eventjes voor de dienst niet. Er zitten oude mensen in de kerk die haast niet meer kunnen lezen. Als ik ze vanaf m'n hoge plaats zie, heb ik soms met ze te doen. Ze zitten gewoon stommetje te spelen. Om deze mensen het gevoel te geven, dat er rekening met ze gehouden wordt, zou je bijvoorbeeld eens in de maand een paar psalmen in de oude be rijming kunnen zingen. Ik zeg niet: "het Liedboek er uit of ik", maar ik pas ervoor, op déze manier hieraan nog lan ger mede leiding te geven. Het boek bevat heel mooie liederen, die ook goed gezongen kunnen worden, maar ik vind dat er een selectief gebruik van gemaakt moet worden. Veel mensen zien dit alles maar lijdelijk aan. Zo in de trant van; laten we maar mee lopen; we kunnen het toch niet tegenhouden, zo'n type ben ik nu eenmaal niet. Maar ik sta in mijn kritiek zeker niet alleen. Orga nist-zijn is voor mij pure liefheb berij. Ik moet er wel genoegen aan kunnen blijven beleven". Soepelheid de ons vertrouwde melodie. Maar bij de makers van het Lied boek vond die wijs geen genade. Een ander muzikaal bezwaar is dat het "Lied van de week" bij voorkeur nieuwe melodieën voor- U respecteert dus wel het ker- keraadsbesluit om het boek te gaan gebruiken? Heij: "Het gaat mij om meer soepelheid. Ik zou het volkomen normaal vinden als een nieuw lied, om zijn inhoud of melodie of omdat het helemaal niet past in het karakter van de dienst, eens zou worden overgeslagen. We moe ten van dat kritiekloze autom-a- schrijft. Nu hoef je van mij niet tisme af. Oog hebben voor het elke kerkdienst te beginnen met dat een gemeente uit ver- „Hoe sprong mijn hart hoog op schillende categorieën bestaat". l mij" (psalm 122), Bent u conservatief? "Och, misschien. Wat noem je conservatief? Ik wil niet aan alle oude vormen vasthouden. De nieu we psalmberijming vind ik per soonlijk best, alhoewel ze voor mij de tekst van bijvoorbeeld de "cal vinistische internationale" (be doeld is psalm 89: "Hoe zalig is het volk dat naar Uw klanken hoort" - dG) zo hadden mogen laten. Maar ze moeten niet aan de leer en de belijdenis gaan tor nen. Kuitert en Wiersinga zullen het heus wel goed bedoelen, maar ze spannen het paard toch wel goed achter de wagen. Wat het Lieboek betreft, als ik zo let op de inhoud, dan had ik toch wel een ander boek willen hebben. Maar wat wil je, het moest voor alle deelnemers aanvaardbaar zijn". Moet het hoge woord er dan maar uit: bent u "verontrust"? Heij: „Ja, in een bepaalde zin kun je dat wel zeggen. Maarniet zo, dat ik me plaatselijk van de kerk zou willen afkeren. De vrij- gemaakten denken mij te exclu sief. Zij alleen hebben de waar heid. En dat moet ik niet. Ais ze hier in Voorschoten waren, zou ik misschien naar de christelijke ge reformeerden gaan. Maar daar beginnen zich ook al verschillen in de benadering van Genesis af te tekenen. Zij moe ten nog krijgen wat wij al heb ben, en daar schiet je dan toch ook niks mee op". Op of in de bank Nog speelt de heer Heij gedwee de nieuwe liederen mee. Hij wil tegenover de andere organisten niet oncollegiaal zijn. Maar hij blijft, als het niet anders wordt, bij zijn besluit. Een andere rege ling ziet hij overigens nog niet zo zitten. Van dienaar OP de (orgel)bank wordt hij dan gewoon kerkgan ger IN de bank. Hij kan dan zondag aan zondag aan den lijve ondervinden, wat het voor een gemeente moet zijn, steeds maar weer zo'n vreemd lied onder lei ding van een organist te moeten instuderen. Maar wat is dan be ter: óp de bank of in de bank. Misschien wipt hij na een paar weken alweer naar zijn hoge plaats. Ook organistenbloed kruipt waar het niet gaan kan. S. J. DE GROOT 5.30 ds. OO (•in teken van "Nairobi");' Marëkèrk 10 ds. De Jong, 5 ds. Klusener Zeist; Achterberg; Maranafchakerk 10 ds. ningskerk 10 ds. Baart Betlileliemkerk 10 ds. Pannekoek; Bevr. kerk 10.30 ds Wagenvoorde; Vre- deskerk 10 ds. Sijtsma; Waalse BENTHUIZEN v. Eijk Gouda. BODEGRAVEN Van Ede Apeldoorn, jeugdkapel Vredeskerk 10 hr. et; jeugdkapel G. Herder 10.30 hr. Sègaar; Meren, wijk 10.30 ds. Horten- sius. Gere" ------ Lamping, sdus. Geref. Kerk: Zuiderkerk 10 ds. Brederveld; Petra- ds. Koolstra, 5 ds. Sijtsma; d. Ree Alphen. 5 terberg, 5 ds. Swierts Koudekerk; Bevr. kerk 9 ds. Heinen Utrecht, 5 ds. Kool stra; Groenhoven 10 ds. Huisman R.burg; De Mirt 10 hr. v. Osnabrugge; Mierennest 10 hr Kromhout. Geref. Kerk Vrijg. 10.30 1 Meijering HA. Chr. Geref. 5 ds. Carlier. ds. Keizer Bleiswijk. RK kerken"" Mi chael zat. 7, zond. 9; Bernardus zat. 7. zond. 10.30; Ridderhof 10.30; Haz. dorp zat. 7, zond 8, 10 en 11.30. HILLEGOM HG 10 ds. Boonstra. Dikkes. Zendingswerk 6 u. dienst. Baptistengem. 10 ds. v. Mameren. Evangeüecentrum Zijlsin gel 2. 10 evang. Zijlstra. dinsdag geen dienst. Leger des Heils 10 en 7.30 brig. Krommenhoek. Pinkstergem. O. Rijn 3. 3 u. ds. v. Twillert. Christian Scien- Steenscliuur 6. 10.30. Nieuw-Apost 6, 10.15 zondagsschool 11.45. VriJ- t'"'"'" -- mig. oud-Kath. zond. 9, 10.45, 12 en 6.30; Steen- 7, zond. 10, 11.30, 6 n a n Open Hof 10.30 ds. Goverts N.-Venncw, 7. zond 9, Dorpshuis 6 ds. Heymans; Ontmoë- 1-00 rjn "ngskerk 10 ds. Heymans. 6.30 dijk 281 - zat. 7. zond. 9.30 Boshuizerlaan zat. 7. zond. 9.30, 11 1 12.15; Herensingel zat. 7. zond. 8.: NIEUWVEEN HG Kaai HA. GK 9.30 en 7 ds. Helderman Badhoevedorp. RK zat. 7, zond. 8.45 7, zond. 8.30 en Overgaauw. GK 9.30 en 6.30 HG 9.30 dienst, 6 ds. jeugddie wijngaarden. Mey. Rk zat VETERTNG HG 9.30 hr. Goedhart Nieuwkoop. GK 9.30 ds. Huizebosch Woubrugge. 5 ds. Cziria. RK zat. 7, zond. 8.15. 9.45 en 11.30. ROELOFARENDSVEEN Rk St. Petrusbanden zat. 7. zond. 8, 9.30, 11 en 12.15; Maria Pres. zat. 7, zond. 8, 6.30 ds. Huizebosch. NPB 7 ds. Oort Oudshoorn. Rotterdam. GK Vrijg. 9.3 Hoff. VOORHOUT HG 10 ds. Brokerhof; Boerhaaveschool 10 jeugdkerk. Rk kerk zat. 7. zond. 9, 10.30, 11.45 en 5.30. ZEVENHOVEN HG 9.30 Nicolai HA. GK 9.30 ds. VOORSCHOTEN HG Dorpskerk Oudewater, 7 ds. Vegh Aalsmeer. RK 10 ds. v.d. Schoot, 7 ds. Verheule; aula -- -- NH 9.30 clienst; kapel Rijndijk 10 ds. Lentz; Hulp en Heil 10 dienst. G K10 en 5 ds. Reedijk. Geref. K. Vrijg. 10.15 ZOETERWOUDE HG 10 pastoor Van Weem, RK Janskerk zat. 7.30, 6; Rijndijk par. 10, 12 en 6. ZWAMMERDAM HG 10 ds. Mosterh 6.30 kand. Bijl Leiden. GK 10 en 6.30 ds. v.d. Heiden HA. rreugd; Salv. kerk 10 ds. Cirkel enberg, 6.30 ds. Roelofsen Zeist; Bethl. Riphagen Reeuwijk, tr Sch<1 5.30 ds. 't Hart HA. sen; De Rank 10 ds. drecht, 3.30 ds. v.d. Bergh R'dam; Sole Mio 9 ds. Keuning. GK Hoofdstr. 10 ds. Warnink, 5 ds Elgersma; rk Maria ter Zee 9, 11 en 7. NOORDWIJK-BINNEN HG gr. kerk 10 dr. Jansen, 7 ds. Keuning. GK 9.30 ds. Elgersma. 5 ds. Warnink; RIJNSBURG 9.30 dienst, 2.15 - HG gr. kerk 9.30 ds. 5 ds. v.d. Bogerd zangdienst; v a Bogerd, 5 ds. aakerk 9.30 dr. Bergh-stichting en 6; De Zilk s 11.30; S. Maria Elgersma. Rk WADDINXVEEN HG Brugkerk 9.30 ds. Verboom. 6.30 ds. v. 't Veld Ede; Hoeksteen 9.30 ds. v. 't Veld, 6.30 ds. v. d. Heuvel; Bethelkerk 9.30 ds. v.d. Heu vel. 5 ds. Verboom; Immanuelkerk 10 e 5 ds. Flink. GK Kruiskerk 10 ds I Vrijg. 10 CGK 9.30 dienst wijk. Evang. .15 ds. J. B. K. koek. 5 ds. Ede; Ontmoe- tingskerk 10 ds. Brouwer, 5 ds. Koek koek. Chr. Afgesch. Gem. 9.30 en 5 ds. Verloop. Oud-Geref. Gem. 10 en 6.30 leesdienst. Rk kerk Ontm. kerk zat. 7, 12.45; Josef zat. 7, zond. 8.30, l'O t_ IJ .30. HOOGMADE HG 10 dr. v. Vliet. Rk zat. 7, zond. 9 en 11. DE KAAG HG 10 ds. Carstens. KATWIJK AAN ZEE HG N. Kerk 7.30, zond. 9 en 10.30. HG Groene kerk Pauluskerk 10 dr. Cra- 10.30 ds. Aalders; 10.30 ds. Vink jeugdkerk. Teemskerk. GK Vrijg. GK Vrijg. Bulten e.d. Berg. Volle centrum, 4 hr. Pr. school 10 ds. Koelrr crvercluin 2 ds. Baas. donderdag Pnlël- kerk 7.30 ds. Den Hoed Sliedrecht. Geref. K.: Vredeskerk 10 ds. De Vries, 5 ds. Pijlman; Triumfatorkerk lo hr. Brouwer. 5 ds. De Vries. Geref. K. Vrijg. 8.30 dienst, 3 ds. Hoff. Geref. k! Vrijg. Buiten Verband 10 ds. v. d. Brink, 7 ds. Ronkema. Chr. Geref. K. 10 en 5 ds. v.d. Ent. Volle-Evange- liegem., Voorstr. 100, 9.45. Soe-fie-bew. KATWIJK AAN DEN RIJN SASSENHEIM HG 9 en 10.30 ds. Westra. 6.30 dr. Aalders Den Haag. GK 10 ds. v. Santen, 5 ds. v.d. Berg. CGK 10 en 5 ds. Rebel. Rk kerk zat. 7, zond. 8.30. 9.30 en 11. NPB 10.30 ds. Cossee (Jul. laan 17). TER AAR HG 10 ds. Lindenburg, 6.30 ds. Batelaan V.schoten. GK 9.30 ds. Langedijk Waarder, 6.30 ds. Beze- mer. RK Langeraar zat. 7, zond. 8, 9.30 WASSENAAR HG Dorpsl Kievietkerk 10 ds. Wi< kerk 10 ds. v. Zanter 9.30 ds. De Vreugd Blenk Woubrugge; Dorpscentrum 7. zond. 10 en 1 zat. 6.30, zond. 9 e i 10.30 ds. Werner. Kattenberg. GK 9 ds. Pijlman. 5 hr. Brouwer. RK zat. 7. zond. 9.30 en 11.15 KOUDEKERK AAN DEN RIJN HG 10 ds. v.d.- Linden, 5 ds. Aalders, Oegstgeest jeugddienst. GK 10 en 7 ds. Swierts. agers Aipnen U-.K. 10 ds. Harmeien, 6.30 hr. Tenyenhuis. LEIDERDORP Dorpskerk 10 ds. CGK 9.30 en 6.30 ds. Roos Harderwijk Sierat O'geest; Hoofdstraatkerk 10 ds. HA, RK zat. 7, zond. 7.30 en 10.30; Pieterse Gorinchem, 6.30 dr. WindLei- Aardam 9 en 12. den; Scheppingskerk 9.30 en 11 ds. v. 5™s FÏkCü?kmiskerk 10 dSW kema; Opst. kerk 10 ds. v. Malssen te zona' a' lu"iu en lz' Leiderdorp, 6.30 ds. Fokkema; Nabij 10 LEIMUIDEN HG 9.30 ds. v.d. Staat ds. Bogers: Oudshoornse kerk 10 drs. Aalsmeer. GK 9.30 kand. Den Braber. Roos Jongerendienst; Slonskerk 9.30 7 dS. Koekkoek Waddinxveen. Rkzat ds. Droogers Bodegraven. 6.30 ds. Ver- 7, zond. 7.30. 9.30 en 11.15. ploeg; G. Herderkerk 10.30 ds. Hoogen- LiSSE HG grote kerk 10 ds. Oostin- dijk; De Bron 9 en 5 ds. Hoogendijk. ga, 7 ds. v. d. Velden zangd.; Paulus- Geref. Kerk; Mar. kerk 10 ds. Post kerk 10 ds. v.d. Velden. GK 10 en 5 ds. O'geest. 6.30 ds. v. Harmeien; Salv. De Wit. CGK 10 en 4.30 ds. v.d. Kamp kerk 10 hr. Tenyenhuis, 6.30 ds. Post; Stadskanaal HA. Geref Gem 10 en 4 Noord 9 ds. Pouwels Hillegom, 6.30 ds. ds. Hakkenberg, woensdag 7.30 ds. Hak- De Ruiter; De Bron 10.30 ds. De Rui- kenberg. Geref. Kerk Vrijg. Pr. straat ter 6.30 ds. Pouwels. Chr. G.K. 9.30 en 10 dienst. 3 ds. De Vries Drogeham. 4.30. woensdag 7.30 ds. De Joaig Drie- Geref. K. Vrijg. Buiten Verband, Salv. bergen. Oud-Geref. Gem. 9.30 en 4, 9 en 5 ds. Schuurman. Oud-Geref. woensdag 3 en 7.15 ds. v.d. Meer, dank- Gem. 9.30 en 3 leesdienst, donderdag dag. Baptistengem. 10 ds. Koekkoek, 6.30 7.30 leesdienst. Rk Agathakerk zat. 7, ds. Mletes; Noord (Sportlaan) 10 ds. zond. 8.30, 10 en 11.30; Poelhuis zat. 7, Lugthart. Volle-Evang. Gem. (Kin- e,^ zat" 7\zo' dervreugd) 10 hr. v. Leeuwen. Molukse 8.30, 10, 11.30 en 5.30. Engelbewaarders Evang. Kerk 11 ds. Sitanala; Mol. Prot. zat- zond. 7.30, 9.30, 11 en 5.45. Kerk 4 ds. Souhuap Deventer. Leger NIEUWKOOP HG 9.30 ds. Brons des Heils 10 en 6.30. Rk kerken Bonifa- geest, 6.30 hr. Goedhart. GK 9.30 en cius zat. 7, zond. 8,30, 10 en 11.30; Plus 6.30 ds. Boes Hilversum. CGK. 9.30 zat. 7, zond. 9, 10.30 en 11.45; De Bron dienst, 2.15 ds. v. d. Ent. RK zat. 7, zat. 6.30, zond. 9 en 11. zond. 7.30, 9, 10.45 en 7. Waar we tegenwoordig lang naar moeten zoeken, is het zo noodza kelijk evenwicht. Het evenwicht in de natuur en het evenwicht in de menselijke verhoudingen. Aan de ene kant is er een geweldige achterstand, aan de andere kant een niet meer bij te benen voor uitgang. Iets evenwichtig te laten groeien, schijnt niet meer voor te komen. Bovendien houdt het lichamelijke geen gelijke tred met het geestelijke. Wil men op de hoogte blijven van alles wat de menselijke geest voortbrengt aan gedachten, uit vindingen, meningen, dan heeft men daar reeds een volledige dag taak aan. Moet men dit alles in de zg. „vrije" tijd in zich opne men, dan gaat ook de halve (of hele) nachtrust eraan. Er ver schijnen zoveel publikaties, rap porten, boeken over de meest uiteenlopende onderwerpen, dat, ook al ben je intensief met alles bezig, je een gevoel krijgt: dit is niet meer bij te houden, ik loop eeuwig en altijd achter. Op een gegeven moment zegt dan het lichaam de dienst op. Het kan het tempo niet meer op brengen en zegt tegen de geest: zoek het zelf maar uit, ik doe niet meer mee. Het evenwicht is verbroken. De geest tobt verder voort, het lichaam komt achter- aangesloft. Hetzelfde gebeurt als alle aan dacht aan 't lichamelijke wordt gegeven en de ontwikkeling de geest hier niet mei stemming is. Alles draait dan om de persoon in kwestie. Men stort zich uitbundig in een leven van sex, waar voor liefde geen plaats is. men omgeeft zich met steeds meer nutteloze en luxe voorwer pen en automatische apparaten, het lichaam wordt dik en vadsig en de geest zegt de medewerking op. Ook hier is dan het even wicht zoekgeraakt. Vele jongeren komen eveneens in de knel te zitten. Vooral in him groeiperiode komen er pro blemen op hen af, die ze niet aankunnen. Het wordt hen ge woon opgedrongen om overal een bepaalde mening over te hebben, ook al zijn ze nog helemaal niet aan een bepaald probleem toe. Ze krijgen eenvoudig de kans niet, om er naar toe te leven. Geen wonder dat het lichaam dan om andere ontspanningen vraagt. Ze worden moe voor ze oud zijn. Ze verliezen de vreugde, waarmee toch zeker een jongere zich mag tooien, en men zoekt verstrooiing in drank en drugs. Gelukkig zijn er die tot bezin ning komen. Die inzien, dat het zo niet langer gaat. Die samen proberen tot een verantwoord ge bruik van ons aller natuur te komen. Die proberen in hun eentje of met elkaar deze ont wikkeling tegen te gaan. Die tot de oude vormen terugkeren om zo het evenwicht te herstellen. Die daarbij de vragen van hoger orde weer toelaten in hun leven. Mensen, die zich samen bezinnen op de zin van het leven, op de achtergrond en de ondergrond er- Zo ontstaan er overal de zg. basisgroepen en de kritische ge meenten. „Waar zijn we mee bezig, wat geloven we en hoe geven we hieraan gestalte?" En mensen, die het eeuwige verga deren moe zijn en die na al het vaak zinloze getheoretiseer, ge woon aan de praktijk beginnen. De praktijk van samen op weg gaan, samen in het leven staan, samen de moeilijkheden het hoofd bieden en proberen het lichaam met de geest in evenwicht te brengen. Die dóór hebben, dat deze twee „levenstreinen" gelijk moeten lopen en elkaar niet in razende vaart voorbij moeten denderen. Die de „en-en"-theorie in praktijk brengen en het „of- of" naast zich neerleggen. Die vertikaal en horizontaal bezig zijn. Die woord én daad één laten worden. Die God dienen én de J. T. KOOPMANS - SCHOTANUS Vendelstraat 10, Leiden telefoon 071 - 141009. LEIDEN Wanneer u geïnteres seerd bent in uw gezondheid en in een gezond gezinsleven, bent u van harte welkom op een bijeenkomst op donderdag 27 november in Den Burcht land van Europa voet aan de grond te krijgen werden al in 1850 gedaan. Het zendingswerk in ons land begon in 1861. Het ledental hier is op tiyee na het hoogste op het vasteland van de Burchtsteeg te Leiden, Europa. Ongeveer 7000 leden wonen waar in een lezing met film het no- in het zendingsgebied Amsterdam- dige wordt gezegd over het onderwerp Nederland, dat Hilversum als hoofd- „Gezondheid alleen een kwestie kwartier heeft, en in de Ring Den van eten?" De avond gaat niet uit, Haag-Holland, gevestigd in Den Haag. zoals u misschien denkt, van de een De Nederlandse leden bezoeken de of andere voedingsraad maar van de tempels in Londen en in Zwitserland. „Kerk van Jezus Christus van de Plaatselijk worden bijeenkomsten ge- Heiligen der Laatste Dagen", ook houden; in Leiden elke zondagmor- wel „Mormonenkerk" genoemd. In gen in het gebouw Steenschuur 6. de aankondiging staat, dat veel De kerk heeft geen beroepsgeeste- mensen nog wel geneigd zijn hun lijkheid. Alle leden zijn leken en uit eetgewoonten te veranderen, maar hun midden worden de regionale en dat uit onderzoekingen is geble- plaatselijke kerkleiders gekozen, die ken, dat voor het behouden of geen geldelijke beloning voor hun verkrijgen van een goede gezond- werk ontvangen. De hoge autoriteiten heid nog andere factoren een rol spe- van de kerk hebben hun hoofdkwar- len. Eén hiervan is de innerlijke rust tier in Salt Lake City. Aan het hoofd die voortvloeit uit een gelukkig ee- van hen staat de president. Elke ge zinsleven. En daarover wil de "Kerk meente wordt geleid door een presi- van Jezus Christushet die avond dent met twee raadgevers. De zende- vooral hebben. lingen offeren twee jaar op om hun Enige informatie over deze van oor- niet-betaalde taak meestal ver van sprong niet-Nederlandse kerk lijkt ons huls- te vei vullen. De kelk heeft ver- gewenst. Wij kregen die van de heer scheidene. organisaties die zich bezlg- A. P. Uytterlinde, Jan Evertsenlaan k°uden met taraktervormende acti- 335 in Voorschoten. De kerk werd gesticht in 1830 in de staat New York, met 6 leden. Nu zijn er 3,5 miljoen, verspreid over de hele wereld. Joseph Smith was de stichter. Hij zou op een berg bij New York een aantal gouden platen ge vonden hebben waarop een verslag stond over de vroegere bewoners van Amerika en van Christus' werk on der hen. De platen werden uitgege ven als het Boek van Mormon. Smith werd vervolgd en omgebracht, maar zijn gemeente groeide en vestigde zich bij het Grand Salt Lake, waar de stad Salt Lake City is gesticht. De bevolking van de Amerikaanse staat Utah is voor meer dan tweeder de mormoons. In het nabijgelegen Provo is de door de kerk gefinancier de Brigham Young University ge vestigd. De kerk onderhoudt ook tal rijke scholen, colleges en religieuze opleidingsinstituten. In totaal heeft ze ongeveer 7000 gemeenten. Zij zendt zendelingen uit naar alle delen van de vrije wereld. De eerste pogingen om op het vaste ADVERTENTIE tapjjt kompleet.... 1 vakkundig leggen, in- zeer zorgvuldige afwer- jns van anderen onder in als het mag inklusief le gordijnen en vitrages.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 4