FOLKLORISTISCH PLEZIER 5^ w Bravouretoneel in Hugo ClausThuis MAANDAG 17 NOVEMBER TRIJFEL e.d Kje i 150 pagina's uitgegevnfireiz- ie/d Prisoners oj conscience in the USSR: their treatment and conditions". In tiet Engels dus. Uit dit boekje wordt goed duidelijk, dat het eufemisme „werkkamp" rustig kan wor den vervangen door „concen tratiekamp", ook al zijn de condities er minder erg dan in dt Duitse concentratiekampen. Of ze ook minder erg zijn dan in de Japanse, lijkt me nog de vraag. Ik ivil hier even aan dacht vragen voor één aspect: de voeding in de kampen en gevangenissen in de Sowjet- Unie. Een dina valt meteen ov: de hoeveelheid voedsel die de ge- vangene krijgt, behoort tot de strafmaat. De kampen zijn on derverdeeld in „gewoon re gime" en streng regime" en „zeer streng regimeen naarmate het regime strenger is. is de hoeveelheid voedsel die de aewvnove kriiat klu ner. Raisa Palatnik, een Jood se bibliothecaresse die twee jaar uitzat wegens anti-Sow- jetrussische-laster en die ik onlangs in Kopenhagen ont moette. beschrijft het dage lijks maal in een kamp met gewoon regime als volgt: ..Ze gpnen on* drie keer per dag te eten. 's Morgens dunne watergruwel, rotte vis en thee met 20 gram suiker, 's avonds hetzelfde, maar zonder suiker. Het middageten bestond uit koolsoep, gemaakt van water en beentjes. Verder haverpap of soms een kleine aardappel met groente. En elke dag on geveer een pond brood". De ex-politieke gevangene Joeri Gendler beschrijft als volgt de maaltijd in het Mor- dovische kamp streng regime ZH KH 3S5-19 in 1973: Ontbijt: soep met aardappe len en gerstebrood. Middag eten: koolsoep, watergruwel met gerst, of haver of gierst erin. plus brood. Avondeten: watergruwel, vis of viskoekjes en brood. Dat icas het. Men bedenke daarbij, dat deze ge vangenen zioare arbeid moe ten verrichten onder bijzonder miserabele omstandigheden. Een rapport over het eten in een der kampen in het district Perm méldt: „MVe krijgen rotte aardappels en kool voorgezet. Dikwijls vinden we maden en kakkerlaken in ons eten, en de eetzaal stinkt naar rotte vis. Ondanks de chronische honger weigeren de gevange nen het avondeten als er rotte vis wordt geserveerd, maar dat heeft nog geen enkele verbete ring gebracht". Kool Tijdens het Sacharow-tribu naal in Kopenhagen ontmoette ik de Litauer Simas Kudirka. Wat men in het westen niet begrijpt (zei hij tegen me), is hoe 't weinige voedsel dat we in de kampen te eten kregen, er in werkelijkheid uitzag. Kool is geen kool zoals die hier wordt gegeeten. Die kool is ge woon gegroeid, op het moment dat hij op zijn bést was is hij niet geplukt, hij is op het veld weer ineengeschrompeld, be vroren. en het jaar daarna is hij weer gaan groeien en toen alle kracht eruit was is hij ge plukt en op transport gesteld. Tegen de tijd dat hij in het kamp aankwam had die kool geen enkele gelijkenis meer met de kool die hier in het westen wordt gegeten. Kudirka had ter vergelijking fotokopieën bij zich van het menu in de week van 28 de cember 1974 tot 3 januari 1975 in de Amerikaanse suite pri son Trenton. Ik neem daar het menu van maandag 30 decem ber 1974 uit over: Ontbijt: bloempap, melk, broodjes, perzik uit blik, 100 gram grapefruitsap, marga rine, brood, koffie met room en suiker. Middageten: bonen soep, gebraden biefburger, bruine jus, gestoomde rijst, be boterde maiskolf, amandel- puddinkje, kluitje margarine met brood, thee met suiker. Avondeten: gekookte spaghetti met tomatensaus op z'n Ita liaans, salade van kool en ana nas met dressing, stukje par mezaanse kaas, citroengelei, brood, koffie met room en sui ker. Daarbij ook nog „buttered waxed beans", misschien zoiets als beboterde taugé? Slechter Niet alleen dat je minder te eten krijgt in de Russische kampen naar je gelang je in miserabeler omstandigheden verkeert en harder moet wer ken, bovendien is het horig er - dieet de laatste jaren nog iets teruggeschroefd en is het moeilijker geworden in de kampkantine iets aan voedsel bij te kopen. Ook mogen door familie niet meer, zoals voor 1970. twee pakjes met voedsel en kleding per jaar worden ge stuurd, maar nog slechts eer,- tje, en dan pas na het uitzitten van de helft van de straftijd. Ook mogen nu geen boeken en tijdschriften meer worden ge stuurd zoals voor 1970. Ik ci teer tot besluit de sarcastische laatste woorden van Krasnow- Levitin in Kopenhagen, nadat hij uitvoerig over de onder drukking van de religie had gesproken: „En voor de rest is alles prima in orde in de USSR. Vive la marovise' NICO SCHEEPMAKER LEIDEN Het LAK-theater(tje) onder de hanebalken van pand 150 aan het Levendaal, zat zaterdag avond mudvol. De bezoekers, die er enkele guldens en een klim over tal rijke traptreden voor over hadden gehad, kregen culturele waar voor hun geld en moeite. Twee puur Leid- se amateur verenigingen, het dans ensemble ACHALAY en het zigeuner orkest CSARDAS, vertolkten met ai hun kunnen en enthousiasme een gc-mengd Joegoslavisch, Hongaars, Roemeens en Russisch programma. Nagebootste folklore-in-reiryjultuur dus. "Csardas", het drie jaar jonge studenten-zigeuner-orkest bestaat uit strijkers, drie houtblazers, een ak- kordeonist en een vaardig zijn stok ken hanterende cimbalist. Er zit genoeg muzikale drift in dit twaalf mannen en vrouwen sterke ensem ble, dat door een bekwame Stehgei ger wordtaangevoerd en aange vuurd. Nu en dan traden uit het g'-oepje één of twee naar voren, om hun bedrevenheid te tonen. Dat de zuiverheid soms wankelde, was men door de zekere vaart en het muzi kaal plezier van de spelers geneigd te overhoren. Op hun beurt liepen en sprongen, kringden en rijden de kleu rige dansers hun figuren, door het orkest vreugdevol begeleid, in re gelmaat, discipline en in toom gehou den jolijt, voor zover dit een goed ge oefend Nederlands gezelschap al thans mogelijk is. De hoofdaccenten van muziek en dans vielen niet altijd nauwkeurig samen. De ster van de avond was echter ongetwijfeld de Roemeense pan-flui- tist Nicu Pourvu. Wat deze topfiguur in zijn vaderland uit een 28 pijpen rijk, doch in feite eenvoudig, niet van moderne gemakken voorzien instru ment aan klank en expressie in ve lerlei variaties met een geweldige virtuositeit en gloed te voorschijn kan toveren, zou men niet geloven zonder het zelf gehoord te hebben. God Pan had het hem niet verbe terd. JOHAN VAN WOLFSWINKEL Van Blerk: moeite met instrument LEIDEN Gérard van Blerk bracht tijdens het koffieconcert van gister ochtend als eerste werk een van de minder bekende sonate's van Schu bert, nl. op 78 in G (Deutsch 894) uit 1826. Hoewel de oorspronkelijke uitgever het werk niet als een sona te wilde erkennen, en het uitgaf als Fantasie, Andante, Menuetto und Allegro, heeft Schubert het wel de gelijk als een eenheid bedoeld. Van Blerk ging slechts in zoverre met de componist mee, dat hij de vier delen op dezelfde manier bena derde: het "himmelhoch jauchzend" verwaarlozend, maar met des te meer nadruk op het "zum Tode be- trtibt". Dat de pianist herhaaldelijk misgreep is wellicht verklaarbaar uit het feit dat Van Blerk hyperge voelig is voor het instrument dat hij bespeelt. Het grapje doet soms opgeld, dat van alle musici de pia nist het het gemakkelijkst heeft, om dat hij nooit zijn instrument hoeft mee te nemen. Niets is minder waar: een pianist moet altijd maar afwachten, wat voor een instrument hij voorgezet krijgt; en voor ieder merk geldt, dat elk exemplaar zijn eigen hebbelijk- en onhebbelijkheden heeft. In Debussy (Images en L'isle joy- cuse) gelukte het Van Blerk om althahs zijn opvattingen over te bren gen, hoewel ook hier aan de afwer king het een en ander ontbrak. Het zelfde gold voor de toegift, die ove rigens bij de rest van het program ma nauwelijks paste: de sonate in C van Scarlatti, Longo 104. RON HARMS CAMERA: "Casque d'or'' dag. 7.00 9.15 uur, 18 jaar. Kindermatinee: "Nieuwe avontur T entoonstellingen theaterpoppen Auke Blan- W.v.ssenaar Tentoonstelling wandkle- Ans de Groot; foto's van Tentoonstelling schilderije .__i Dik Trom". zo. 2.00 en 4.15 uur. AL. STUDIO: "Profession reporter" 2.30. 7 00 en 9.15 uur zo ook 4.45 i 14 Jaar LIDO: "Dr. Pulver zaait papave dag. 2.30, 7.00 én 9.15 uur zo. 4 45 uur 14 jaar TRIANON: "Het verborgen gewe dag. 2.30. 7.00 en 9.15 uur. zo ook uur. 18 jaar REX: "In Tirol gaat de ontucht 1 dag. 7.00 en 9.15 20.3Ö'en*za! 2.30 u Intensieve verpleging: dag lilfi uur: eerste klasse- de eel Annakllniek: Klasse afdeling van 13.00-14.30 t van 18.30 tot 20.00 i Derde klasse bezoekuur van 13.C 14.00 uur en 18.30-19 30 uur Knderzaal: van 13 00-14 00 i Kindermatièel: ''50 Jaar Walt. Disney". woensdagavond (uitsluitend voor Wassen linosne< Ehrhch.^ \'i de bibliotheek of i Straten, tot eind november Open 31 Werk van de beeldhouwer Kees Galerie De Ruip! Hooglandse Kerk- gracht 40. expositie Gerard de Reus schilderijen. Koert Luide schil derijen en B J Carller reisschetsen. Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst ilscb zieke dag 13.00 uur tot woensdag 13.C0 (Dlaconesse 13.00 uur tot zaterdag 13.00 ifor 26 april 1976) Atelier „De Scherf' Nassaulaan 41 Oegstgeest. tel 150220 Ans v d Helde miscb ziekenhuis behalve van dlns- 'seobi ikenbt Bezoekuren Ziekenhuizen A vond bezoekuur; uders» vaD 18 30—19 30 ACADEMISCH ZIEKENHUIS Voor alle patiënten (behalve klmle- ren) zijn de bezoekureD al9 volgt: Elke dag: 14 15—15.00 uur 18.30—19.30 uur Voor de prematurenafdellng gelden de volgende bezoekuren (alleen voor Maandag c/in vrijdag: 18 30—18 45 uur /nterdag en zondag: 14 45—15.00 uur itlge patiënten tlge patiënten door. bezoek wordt toegestaan, kan '"undlgt trekke listige patiën wordt toegest verpleegkundige hier' Bezoelullden kinderafdeling: Elke dai 13 45—14 5.00 Tot 5 dec. Geopend 10—12 uur v.m. en van z—o uur n: ma., di. en do. ook van 79 uur n Leidse bioscopen LUXOR: "The wild bunch", dag. 14 jaar bebbeD kinderafdeling 18.30—19 00 uur Alphen aan den Rijn Rijnoord: ie en 2e klas 11—11.30 13 30—14.16 en 18.30—19 30 u: 3e klas 13 3014 15 en 18 3019 30 u Kraam- 15—16 3 ouders 18 afdeling; D van 18.30 Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vliegverkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht wordeD gemeld bij bet Informatiecentrum Geluids hinder Schiphol (0201760OO) (§uc/ ?ÏLeuws 1? november 1975 Honderd jaar geleden stond in de krant Den 23-sten October ver liet de "Lennie", een schip uit Yarmouth (Nieuw Schot land) onder bevel van kapi tein Hatfeld, de haven van Antwerpen om naar New York te gaan. Den 31-sten sloeg een deel van het scheepsvolk aan het muiten en de kapitein, stuurman en bootsman werden vermoord. Een ander deel van het scheepsvolk vreesde hetzelfde lot te zullen ondergaan. Zij wierpen flesschen over boord met briefjes, waarbij in het Fransch en het Engélsch om hulp werd verzocht. Een der flesschen spoelde aan de Fransche kust aan, ivaarop een schip werd afge zonden en de "Lennie" werd aangehouden. Aan boord wa ren vijf man en een jongen, van wie vier verdacht wor den van medeplichtigheid aan het oproer, terwijl zes anderen, allen Grieken, in 'n boot ontsnapt zijn. De Len nie zal naar St. Nazaire worden gevoerd om de be schuldigden aan de En- gélsche autoriteiten over te leveren. Vijftig jaar geleden: Het aantal corruptiegeval len in Rusland neemt hand over hand toe. Volgens de "Dni" is te Pskow weer een politieschandaal ontdekt, dat geleid heeft tot de aanhou ding van zes inspecteurs, vijf agenten en twee recher cheurs. Zij worden beschul digd van machtsoverschrij ding. corruptie. 'afpersing, roekeloosheid met staatsgel den, mishandeling van gear resteerde vrouwen en meisjes en "het in discrediet brengen van het sow jet-gezag". Een der inspecteurs oefende te vens het beroep van bordeel houder uit. Voorts hebben te St. Petersburg twee artsen terecht gestaan, die tegen be looning ten onrechte twee jongelieden voor den militai ren dienst hadden afgekeurd, volgens een van de artsen op verzoek van mevrouw Zinow- jew, echtgenoote van een der Sovjet leiders. PANDA EN DE ljULPVAART 67 - 130 "B'walla roept de krokodillen op!" zei Panda terwijl hij haastig op stond. "En ik heb geen zin om door die bees ten opgegeten te worden, hoor! Kom Karmozijn - we gaan er vandoor Bobo wil ons misschien wel helpen ontsnappen." Maar dat wilde de inboorling niet. "Niet ontsnap." zei hij. "Dan B'walla boos op ikke. Nee, me neer ABC liierblijf en wij schurkzoek." En dus volgde Panda hem eve later het oerwoud in. "Het zal niet meevallen om Joris te vinden," mompelde hij. "Hij is in de zeppelin gevlucht - en die gaat vlugger dan wij ooit kunnen lopen. Bah! Joris is toch wel erg slecht om ons zo achter te laten!" Intussen zat Joris hoog en droog in de kabine van het lucht schip - mnar onbezorgd ws hij nirt "Hier vlieg ik - vrij en blij momp.elde hij. "En het kleine baaske dopt mijn boontjes. Dat is mooi geregeld. Hoewel... hij is door mijn daden misschien in grote moeilijkhe den gekomen. Ach - mea culpa! Had ik maar niet zo'n gevoe lig geweten..." Kooktip Zet voor dit dessert V2 fles eenvoudige jonge ro de wijn in een niet te wij de pan op met 2 dl water, 2 kruidnagels. 150 g sui ker en 1 stukje citroen schil. Laat het mengsel zachtjes koken tot alle sui ker is opgelost. Schil 8 niet te grote en vooral ook niet al te rijpe hand peren, maar laat het steeltje er aan. Temper het. vuur en zet de peren er dan recht overeind in. Leg een deksel op de pan en laat de peren zo ongeveer 20 min heel zachtjes sudderen. Til ze voorzichtig uit de pan en zet ze weer recht overeind in glazen schaaltjes. Laat het vocht boven fel vuur tot ongeveer 2>i dl inkoken en giet het dan over de peren. WINA BORN FRED BASSET F* IE PA, ik i~rs.ee m,*j NB-e- ui saj »iepr je wer fVODPP /f/VMC J'J «EEfl t>E HAMXCHOCM HIBT Of De Generaal De bom virtuoos Copyright: Oberon/Haarlem. Tekenaar: Peter de Smet De avonturen van Jommeke De Gras mobiel Nu moeten wij gras gaan eten om een nieuwe geit te q kunnen kopeny S _/~"t dt LEIDEN/OEGSTGEEST Een het bevat zou je bijna geneigd zijn toneelstuk van Hugo Claus met in om van een klucht te spreken. 'Thuis' de hoofdrollen Leo Beyers (bekend is in elk geval (te) licht verteer van de televisieserie 'Klaverweide'), baar consumptietoneel, dat niet over- Ank van der Moer (bekend van eenkomstig het niveau is, waarop vroeger) en Elly van Stekelenburg Claus zich tot nog als schrijver (bekend van de witkar). Dat moet heeft bewogen. Thuis' gaat over een wel een vol zaal trekken, het au- vijftiger, Theo (Leo Beyers), die latheater van het Rijnlands Lyceum met een oudere vrouw, Monique was dan ook afgeladen toen het (Ank van der Moer) is getrouwd nieuwste stuk van veelschrijver Claus en zijn sexuele verlangend al Ja- er zaterdagavond werd opgevoerd, ren heeft moeten onderdrukken. Piot- Claus kenners hebben zich ervan seling doet zich dan de onwaar- kunnen overtuigen, dat Thuis' niet schijnlijke situatie voor, dat vader tot de sterkste stukken van de Vaam- Theo de vriendin van zijn zoon bij- se auteur behoort. Claus zelf heeft na letterlijk in de schoot krijgt ge- zijn jongste toneelwerk een bizarre worpen. Deze situatie is daarom zo komedie genoemd, maar rekening hou ongeloofwaardig, omdat de geschie dend met de vele dolle momenten die denis zich afspeelt in een kleinbur gerlijk Vlaams milieu, waar derge lijke progressieve ideeën nog langs niet hebben post gevat. Maar om de draad van het verhaal weer op te nemen, het amoureuze avontuur tje loopt op een fiasco uit en om het bij zijn vrouw een beetje goed te maken zal Theo de oude, kindse huisgenote Lena (Elly van Steke lenburg) wel even uit de weg rui men. Ook in dit geval blijft het bij een stuntelig pogen. Zoon en vrien din verlaten na dit incident de ou derlijke woning en voor Theo en Monique gaat de zorg voor de se niele Lena weer verder. Claus heeft voor deze onzinnige gescheidenis de komedie vorm gekozen en niet zon der succes, want er valt heel wat af te lachen. Maar nogmaals, de groot ste bezwaren liggen in de situering van het gegeven. Er zijn lichte aan zetten tot psychologische verdieping, tot verinnerlijking van sommige ka rakters, maar die worden te gauw weer overspeoeld door een vermake lijke situatie. Het spel van Leo Bev ers was helaas wat al te duidelijk op effect berekend; de acteur schmierde van begin tot eind. Ank van der Moer speelde zoals van haar verwacht kon worden en Marja Huijnen speelde de verleidstersrol ten behoren. Een schitterende rol ten slotte van Elly van Stekelenburg als de invalide, oude vrouw. PIETER C. ROSIER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 17