Los Alegres: Ons publiek wil oude nummers r(jy) vandaag 160.- Lawaaiige poezie-avond toegelicht ...en gisteren 1 De drie met de trommeltjes TV'morgên\ Van 't Hoff en Courbois in De Twee Spieghels' C? RAPID\wggramma BEplNSDAG 4 NOVEMBER Oh ja, dat zijn die drie met-die trommeltjes! Bedoeld wordt door het grote publiek het trio Los Alegres, twee mannen en een vrouw die zingen en zichzelf begeleiden op uitgeholde olievaten. Die vaten komen van Trinidad. Van de drie, die deze trommeltjes bespelen, werd de 29-jarige Jeanette Berlauwt in Indonesië geboren, de 37-jarige Doy Salsbach op de Nederland se Antillen en de 25-jarige Hans Wierenga in Den Haag. Los Alegres, ontstaan in 1966 in Den Haag, zit in de lift. André van Duin haalde het trio in zijn nieuwe theatershow „Lach-carrou- sel". De betekenis daarvan: 240 uitverkochte voorstellingen, zes avonden in de week van september dit jaar tot volgend jaar zomer. Een niet geringe buitenkans voor een trio dat het in het verleden moest hebben van de schnabbels en de optredens in nachtclubs op Rhodos en Spanje. Los Alegres met v.l.n.r. DoyHans en Jeanette ...de show het voornaamste LEIDEN Je kunt je in rede af vragen of de Stichting Poëzie Hard op gebaat is bij leerlingen, scholie ren van een Leidse scholengemeen schap, die al voor het begin van de gedichtendeclamatie de titel van de cyclus "Dichter Kom Van je Boek" omvormen tot "Dichter Scheur Uit Je Broek". Wanneer ze vervolgens uitermate luidruchtig tijdens de voordracht blijk geven van hun aanwezigheid en elke dichterlijke vrijheid larderen met een eigen, uiterst dubieuze interpretatie, kun je Romy Schneider speelt in Böll-verfilming MUNCHEN Romy Schneider is, naar men zegt voor 1 miljoen mark, gecontracteerd voor de hoofdrol in een verfilming van "Groepsportret met dame" van Nobelprijswinnaar Heinrich Böll door de Joegoslavische regisseur Alexander Petrovic. De opnamen beginnen in augustus van het volgend jaar in West-Berlijn. Een andere Böll-verfilming, „Ka- tharina Blums verloren eer", is sinds twee weken in de Bondsrepu bliek met een zekere mate van suc ces in roulatie. je afvragen of de aanwezigheid van deze scholieren wel op prijs gesteld kan worden. Op zichzelf is dat een open vraag. Wel was het uitermate hinderlijk, dat Henk Batenburgh, Vv'ilma Bos, Ineke Holzhaus, Mar- nix Kappers, Eric Schuttelaar en Jeanneke Stam door de hinderlijke, puberale bijgeluiden telkens hun concentratie dreigden te verliezen. Hcewel één van de kinderen me in haar onschuld vertelde welke scholengemeenschap ze vertegen woordigde Hikt het me niet juist die op deze plaats te vermelden. Te meer omdat het verwijt ni'et zozeer gericht is tegen juist de leerlingen van deze scholengemeenschap, maar tegen het gebrek aan interesse bij de meeste middelbare scholieren voor poëzie. In dat licht gezien ver dient deze onderwijzer, waarschijn lijk een leraar Nederlands, een woord van waardering. Men kan het hem onmogelijk euvel duiden, dat enige van zijn leerlingen de ernst van het ogenblik niet beseffen en voorwenden tijdens het speelkwar tier de emoties te ventileren. Maar het was wel jammer, dat de teksten van Bertus Aafjes, Hans Andreus, Willem Elsschot, Gerrit Kouwenaar, Remco Campert e.a. aan kwaliteit inboetten. Hoewel de brief van Nadr jezda Mandelstam met veel gela denheid werd voorgelezen en ook "Het Huwelijk" van Willem Elsschot de nodig-e geëngageerdheid kende, bleek de competitie met de randop- merkingen te groot. Fragmenten uit "De Deur" (van Bert Schierbeek) werden met recht als "fragmenten" door de toeschouwers opgevangen. Enig fluisterend geuite terechtwij zingen van ontstemde theaterbe zoekers resulteerden niet in het ge wenste effect. "De Muur" van W. F. Hermans en "Schizofreen Duel" van Ingmar Bergman waren kunst stukjes van gedragen poëzie. Zoals gebniikelijk een geslaagde mani festatie van de Stichting Poëzie Hardop. Ik vermoed overigens, dat Marnix Kappers, die onlangs nog schitterde in een televisiebewerking van Roald Dahl., graag achterin de klas zal plaatsnemen, wanneer één van de jeugdige bezoekers een lees beurt houdt over de "Luistervaar digheid van de Jeugdige Theater bezoeker". A. C. KOEKEBAKKER Jr. rode autobus (KRO). 17.00 Twietie 0.00 Boeren, bonzen 3). 21.10 De korte fi„_ (NOS). 21.35 Journaal (NOS). 21.50 (NOS). 23.15 Sprekershoek (NOS). (NOS). 23.30 Journaal (NOS). Sportieve mantel in zuiver wollen Donegal tweed op de nieuwe lengte. In groen en bruin. M: 38 t/m 48 Leiden: Haarlemmerstraat 163a. (donderdag-koopavond.) Leidsenhage: Jasmijnhof 8. (donderdag-koopavond.) mantelspecialist; Journaal (NOS). 20.25 Socutera 20 30 Televizler Magazine (AVRO). 2050 Hoe maak ik een atoombom (AVRO). 21.35 Ramsessie (AVRO) Na 236 uur; 42 minuten en 30 se conden heeft de discjockey Jim Fitz gerald van een radiostation in het Amerikaanse Hyattsville zijn mara thon-uitzending beëindigd. Fitzgerald "zag er wat afgetobd uit" maar had het waarschijnlijk nog wel een paar uur langer kunnen volhouden, aldus een zegsman zater dag nadat de discjockey alle records voor wakkerblijven en platen draaien had gebroken. In het Guiness Book of World Re cords staat het oude record voor disc jockeys op 208 uur genoteerd. Doy Salsbach, die elf jaar geleden de Antillen verliet voor het bijwonen van een filmpremière in ons land (hij trad met zijn groep op in „Te Auoro") en hier ook maar bleef: „We beseffen hét erg goed, dat we nu aardig worden verwend. Op het gebied van de installatie, het orkest en het showwerk van de danseressen. Als dat voorbij is, komt er iedere avond weer een ander orkest, met orkestleden die niet zo goed kunnen lezen". Los Alegres heeft de schnabbels echter niet aan de kant gezet. Vaak wordt na het optreden in de „Lachcarrousel" nog ergens in het land gespeeld. In veel gevallen is dat met het hele pakket, Fiesta Tropical genaamd. Fiesta Tropical bestaat uit Los Alegres, de steelband Fiesta Tropical en ballet. Zuidame- rikaanse feestgeluiden, om wippend op de stoel naar te luisteren. En dat doen bij uitstek de Hollanders, bij wie geen druppel zuidelijk bloed door de aderen stroomt. Die Nederlander varieert van fabrieksdi recteur tot kantoorbediende. Hippe vogels en rijksgenoten behoren niet tot de grote fans. Doy: „De hippe vogels en de Surinamers houden meer van pop en van swingende soul. Voor de Antilliaan spelen we te afgezaagde muziek. Je kunt ons voor wat de Antillen betreft vergelijken met een popgroep in Nederland, die tien jaar na het succes van de Beatles, met exact diezelfde sound komt. De mensen, voor wie we spelen, vallen op de sfeer en de mooie kostuums. Ze willen de nummers, die hier bekend zijn. Met te veel nieuwe composities op het repertoire zakt het enthousiasme weg". Heh grote publiek wil herkennen. „Coconut Woman" van Harry Bela- fonte, tevens een single-hit van Los Alegres. „Cucurucucu Paloma" van Mendez en „La Bamba", nummers die ook op de eerste elpee van Los Alegres (Coconut Woman) op Polydor voorkomen. Los Alegres is niet vies van de commercie. Het gaat om de show, de goede show, aantrekkelijk aangekleed en gerouti neerd gebracht. Doy: „Voor dans muziek zijn wij niet thuis, te vermoeiend. We zijn ingesteld op show". In Andre van Duin's Lachcarrousel klikt die show goed. Staande ovaties, ook voor de drie met de sombrero's, paccho's en die rare trommeltjes. Jeannette Berlauwt, volgend jaar mevrouw Salsbach, is tevens als non te zien bij Van Duin. De sfeer is goed: „we lachen nog steeds. Iedere dag is het anders, dat houdt het fris". Olievaten Afgaande op het instrumentarium lijkt Los Alegres geen groep met al te grote invesberingen. Doy helpt de leek uit de droom: „De instrumen ten worden gemaakt in Trinidad. Het vervoer maakt ze erg duur. Het loopt in elk geval in de duizenden guldens". Het recept voor de Carribean Sound: verhit olievaten aan de bovenkant, hol ze naar binnen uit, maakt vakjes - hoe groter het vak hoe lager de toon en omgekeerd - beitel die vakjes uit en sla ze terug. Doy: „Je moet ze met een hamer stemmen". Met een grotere erkenning van het publiek, wordt voor Los Alegres ook de platenmarkt aantrekkelijker. In het verleden is er nooit veel aandacht aan besteed. Door toedoen van Robert-Jan Stips, ex-Supersister en nu Golden Earring, krijgt Los Alegres ook op dat gebied speel ruimte. Doy: „Robert-Jan is een popjongen. In het begin waren we een beetje schuw voor zijn extravagante ideeën. De samenwerking voor de eerste elpee was erg prettig. Het zit erin, dat we meer met hem gaan doen. In november staat de single „The lion sleeps to-night" op het programma en wellicht na januari, wanneer zijn elpee „Nevergreens" uitkomt, weer een ander project". Los Alegres werkte ook mee aan „Sweet Okay Supersister „Spiral Staircase", een plaat die een live-uitvoering kreeg. Volgend Jaar hopen „de hippe vogels" en Los Alegres met steelband (Fiesta Tropical) er een vervolg op te geven, op de plaats en op de planken Een eigentijdse show. De drie met de trommeltjes hebben ook daar wel trek in. NEDERLAND I 18.15 Les gammas (TELEAC) 18.45 TV-informatie voor Spanjaarden (NOS) J8.55 JournaaZ (NOS) 19.05 Professor Uil en de muziek (TROS) 19.50 Tatort (TROS) 21.35 Journaal (NOS) 21.50 TV-Privé (TROS) 22.30 Het heilige vuur (TROS) 23.00 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 Brigadier Dog (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 13.05 Zij gingen de lucht in (NCRV) 19.30 Tweekamp (NCRV) 20.00 Journaal (NOS) 20.25 David Copperfield (NCRV) 21.20 Herkent u deze tijd (NCRV) 22.15 Hier en Nu (NCRV) 22.55 Zeeland zingt (NCRV) 23.05 Den Haag vandaag (NOS) 23.20 Journaal (NOS) In de serie gesprekken met bekende binnen- en buitenlandse artiesten heeft Henk van der Meyden in zijn TV-Privévan avond om 21.50 uur via Nederland 1 een gesprek met de ac trice/zangeres en schrijfster Hildegard Knef. Zij werd door Van der Meyden geïnterviewd in Berlijn, waar haar nieuwe film „Jedes stirbt nur einmal" wordt opgenomen. NCRV's „Hier en Nu" zal vanavond (22.15 uur, Nederland II) spreken met Dick de Zeeuw, oud-voorzitter van de KVP. over diens plannen tot oprichting van een nieuwe politieke partij. Ook wordt verslag gedaan over het effect van het blaaspijpje voor automobilisten. De voortgezette gesprekken binnen de SER tussen werkgevers en werknemers worden gevolgd en men verwacht het dagelijks nieuws uit Suriname, Spanje en Ierland. Er zullen in ons land weinig Jazz musici zijn die zoveel van de wereld gezien hebben als pianist Jasper van 't Hoff en slagwerker Pierre Cour bois. Beiden zijn geregeld te gast in jazzclubs in Parijs, München, Berlijn, Kopenhagen, Rome, Brussel en Ant werpen. Het mag dan ook een geluk kige omstandigheid heten dat dit tweetal morgenavond in de Leidse jazzsociëteit „De Twee Spieghels" optreedt. Er is heel wat getelefoneer aan vooraf gegaan. Het probleem was om een datum te vinden waarop beiden tegelijkertijd in ons land Jasper van 't Hoff maakte de grote klapper een tweetal jaren geleden. Toen namelijk werd hij door de Amerikaanse avant-garde saxofonist Archie Shepp gevraagd mee te spelen tijdens een Europese tournee. In Ne derland deed Jasper toen iedereen verbaasd staan door het feit, dat hij in Amsterdams Paradiso volstrekt de gelijke was van bijvoorbeeld slag werker Muhammed Ali en bassist Raphael Garrett. Na zijn tournee met Archie Shepp maakte hij vooral in West-Duitsland en Frankrijk fu rore met zijn groep Pork Pie met onder meer ex-Mingus saxofonist Charlie Mariano, de Belgische top- gitarist Philippe Cathérine en de Italiaans-Franse drummer Aldo Ro- Pierre Courbois .naamgever van de letterlijk internationale jazzrockfor- matie Association P.C., is van huis uit edelsmit. Een van de meest op vallende kenmerken van de musicus Courbois is, dat hij zelf zijn instru mentarium bouwt. Zijn trommels voorziet hy van allerlei vervormings pedalen en elementen, zodat het soms een volledig symfonieorkest lijkt. Een prachtig voorbeeld hiervan is zijn soloplaat Myria 'Poda. Het is niet de erste maal dat Jas per en Pierre samen op één podium zitten. Jasper is enige tijd pianist geweest van Association P.C. Hij maakte echter niet de tournees naar India, Pakistan, Indonesië en Japan van de groep mee. Geregeld treedt het tweetal op met de .Kojak van de Engelse jazz", saxofonist Lol Coxhill. Pierre Courbois komt niet al zijn vervormings- en effectmaeh-nes. Jas per van 't Hoff brengt ook zijn orgel en diverse synthesizers mee. De grote vraag van gisteravond was: zou Wibo van der Linde onverbiddelijk terugslaan? U kent de voorgeschiedenis: vorige week maandag zond TROS-Aktua een met veel tromgeroffel en hoornge schal omspoeld vraaggesprek uit met een onder een deken verstopt wezen, dat volgens Wibo een van de ontvoerders van de heer Herrema was. Een dag later leek het sprookje alweer uit, want in „Hier en nu" (NCRV) kwam een Ierse minister vertellen, dat de figuur onder de deken een bedrieger was, die een weliswaar spannend, maar overigens geheel uit de lucht gegrepen verhaal had opgehangen. Chef Wibo gaf de verantwoordelijke TROS-verslaggever opdracht om Ierland onmiddellijk te verlaten, en reisde persoonlijk richting Herrema om verhaal te halen en orde op zaken te stellen. We moesten gisteren bot elf uur wachten voor hij verslag kwam uitbrengen. Dat viel erg tegen. Want de minister bleek, ondanks telefoontjes en telegram men, geen enkele boodschap aan Van de Linde te hebben. Dat leverde dus geen nieuwe onthullin gen op, hoewel Wibo meende te weten dat de minister loog, toen hij zei dat alle ontvoerders achter slot en grendel zaten. Terwijl verslaggever Horvers (die vorige week het vraaggesprek met de wollen deken voerde) op de achtergrond lusteloos in een tijd schrift bladerde, had zijn chef toch nog wat nieuws te melden. Callagher en Coyle willen naar Nederland, samen met Herrema. Ze zullen de Nederlander daar vrij laten, en dan doorreizen naar een land in Noord-Afrika. Wibo weet om welk land het gaat, maar helaas, hij mocht niets zeggen. Het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken, om commentaar gevraagd, zei van niets te weten en er verder het beste van te hopen. We hebben veel vertrouwen in de Ierse regering, aldus dit ministerie. In tegenstelling tot enkele Ierse journalisten, die daar wat anders over dachten. Meer pret viel te beleven bij de tweede Johnny Kraaykamp-show. Deel een van deze TROS-serie is een maand geleden met zeer gemengde gevoelens ontvangen, al thans voor zover het de pers aangaat. Er was nogal wfet lof, maar er was ook een journal'st die het „om te huilen" en „een dieptepunt" vond. Zoiets vergroot mijn kijk- dwang altijd wel. Ik heb de eerste show niet gezien, maar als die „om te huilen" was, dan moet de uitzending van gisteren een paar honderd procent beter zijn geweest. Het was dit keer namelijk om te lachen, zo leuk. Ik zal het er maar op houden, dat die vooruitgang voor een groot deel moet worden geschreven op reke ning van de hereniging van het duo De Gooyer-Kraaykamp. Rijk trad zogenaamd als „gast" op, maar had een zeer groot aandeel in de sketches, en zo hoort het ook. Die sketches vormden verreweg het sterkste deel van de show, ook al was de clou nogal eens aan de magere kant. Maar ik heb tenminste weer eens ouderwets onder de tafel gelegen van het lachen, Johnny als vampier die een hotelkamer zoekt, en Rijk als de receptionist, dat was van een kwaliteit zoals ik lange tijd niet gezien heb. Ik heb alleen het gevoel dat de heren niet precies weten hoe ze de tijd tussen die sketches moeten vullen. Al die nummers waren namelijk van tamelijk laag niveau. En er had toch op z'n minst iemand moeten zijn, die Kraaykamp ervan had weerhouden om een door Toon Hermans (nota bene) geschreven liedje over de zee en lege strandstoelen te zingen. Dat geldt ook voor het slot, een slaapliedje, Kindeke, goede nacht. In dat soort dingen ligt de kracht van Kraav- kamp allesbehalve. Maar laten we nou maar blij zijn, dat Rijk weer terug is bij Johnnv, en de hoop uitspreken, dat het zo blijft. Als „vaste gast" of zo, daar moet. toch een mouw aan te passen zijn? En eventueel noemen we het dan ook weer gewoon de Johnny en Rijk-show. Wie .zou daar iets op tegen kunnen hebben? GERARD PAQUES DINSDAG 4 NOVEMBER Hilversum I P.P.: Uitzending van D'66. KRO: 18.30 Nieuws. 18.41 Akt. 18.50 Pro gramma voorbeschouwing. 19.00 (S) KRO Muziekfeest. 19.20 (S) Zin in muziek. 19.45 Instemmen ur. Overheidsvoorlichting: 17.20 Scho ig. NCRV: 17.30 Nieuws. 17.32 (S) o- Cirkel. (8.00 Nieuws). 9.00 (S) Licht zangsollsten. 9.35 6tanden. 9.40 (S) Schoolradio. 10.00 punten uit musicals en opert om 22.00 (S) Koepelcafe. 22.30 Nieuws. 22.40 Akt 23.00 (S) Kwintet Jossche Monitzs. 23.20 (S) Er floot VARA: 12.00 1 de wei. 23.55-24.00 Nieuws. Hilversum II AVRO: 18.00 Nieuws. 18.11 Akt. 18.25 S) Orkesten uit de regio. 18.45 Top pers van toen. 19.30 Per Saldo. NOS: 19.50 Den Haag vandaag .KRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Overweging. 20.15 (S) Klassieke liederen. 3.00 Pastoor Per- quin, wat goed gezien. 23.30 (S) Mo derne kamermuz. 23.55-24.00 Nieuws. Hilversum III NOS: 18.03 De Vakaturebank. 18.10 (S) Wachten op middernacht. 0.02 (SI Nacht-drie-draai. 2.02 (S) Help. 4.02 (S) NAR nonstop. KRO: 6.02-7.00 (Si De Franse ballerina Loedmilla Tcherina zal in het Parijse thea ter Montansier de titelrol vertol ken in 'Anna Kerenina' van Tols toi. Zij draagt voor deze gelegen heid bontcreaties van het mode huis Christian Dior. 9.00 Toeraktua9.30 (S) Van heinde en verre. 10.00 (S) Kaboutertijd. 10.30 Nieuws. 10.33 (S) Sphinx. 11.45 (S) Café-chantant. 12.26 Mededelingen. 12.30 Nieuws. 12.41 Akt. 13.15 Sport na sport. 13.45 (S) Europese volksliede ren. 14.15 (S) Close-up. 15.30 Nieuws. 15.33 (S) After Sesjun. NCRV: 16.00 Metropoleorkest. RVU: 17.35 programma. VARA: 17.55 Mededelln- ÊeHilversum III KRO: 7.02 (S) Drie op Je boterham 9.03 (S) Pep-op-drie. 11.03 (S) Drie draalt op verzoek. 12.03 (S) Drie tus sen de middag. 14 03 (S) Pop-1 16.03 (S) De hltmeesters. De directeur van het Russische Bolsji-theater, Kiril Wladimirovitsj Moltsjanow, zou uit zijn functie zijn ontslagen. Dit wordt in goedinge- iichte kring in'Moskou vernomen. De componir Moltsjanow was sinds 2 jaar directeur van het Bol- sjoL Hij is 55 jaar. Hij zou voorlo pig worden vervangen door zijn twee medewerkers. Waarom de Russi sche minister van Cultuur Moltsja now zou hebben vervangen is niet duidelijk. Men herinnert er in Mos kou aan dat hü vorig jaar een tour nee door de Verenigde Staten maak te met de Russische opera en bal letgroep.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 5