Judit Jaimes: ongekunsteld TRIJFEL n Muzikaal theater bood weinig theater AANDAG 27 OKTOBER Willevi Duys is met zijn co lumn verhuisd van het weekblad Accent naar Else- viers Magazine. Hij stelt zich aan zijn nieuwe lezers voor via een opsomming van zijn werkzaamheden en noemt daarbij de kranten NRC, Al gemeen Handelsblad en Alge meen Dagblad, en verder Ave nue en Televizier. Hij begint de opsomming echter met de zijn: „Ik begon als 21-jarige bij het toen grootste dagblad van Nederland en ben de schrijfmachine altijd trouiv gebleven". Voor jongere le zers, die toen nog niet beston den en voor ouder lezers (an der wie blijkbaar Duys zelf die wat vergeetachtig zijn ge worden, herinner ik er even aan dat het grootste dagblad van Nederland toen nog niet de Telegraaf was. maar het Vrije Volk. De kinderboekenweek is weer voorbij. Ik heb hem benut om de identiteit van de zeven dwergen te achterhalen. Vorige week heb ik ze nog in levenden lijve gezienalthans drie dimensionaal in Madame Tussaud in Kopenhagen, waar Sneeuwwitje Snehvideheet. Zij herinnerden me aan een leuke scène in de film "Cali fornia Split", die een maandje geleden te zien ivas in de bio scopen. Elliott Gould en Geor ge Segal zijn daarin twee gok lustige vrienden, en in een aangeschoten bui wedt de een met de ander dat hij de zeven dwergen van Sneeuwivitje niet meer zou kunnen opnoemen. De ander begint goed, met Do pey en Sneezy, maar dan raakt hij al verstrikt in Snoo py en weet hij het verder niet meer... Hoewél ik bij wijze van spreken ben opgevoed met Walt Disney's „Snowwhite", ontdekte ik dat ik de zeven na men ook niet meer kende. Do pey, Sneezy, Grumpy en Bashful, die nog, wel, maar Happy en Sleepy ivas ik ver geten, evenals Doe. Ik vond ze weer terug in een Nederlands talig sprookjesboek, met dit verschil dal Bashfuls naam veranderd was in... Blozy. Bashful, die nog wél, maar schuchter, blo", maar het is toch typisch dat alleen de naam Bashful voor Neder landse kinderen te onbegrij pelijk wordt gevonden en dan veranderd ivordt in een pseudo-Engelse naam. Ik ging me toen afvragen hoe het met andere vertalin gen zat. Tenslotte werd Snoiv- white ook in Sneeuwivitje ver taald. dus waarom de namen van de dwergen niet? Het eer ste wat ik ontdekte was, dat in het oorspronkelijke sprookje, dat door de gebroeders Grimm uit de volksmond werd opgete kend, alleen maar sprake is van zeven dwergen, zonder verdere poespas van namen. Ook in de sprookjes van Moe der de Gans van Perrault héb gen de dwergen geen namen. Die zijn dus allemaal verzon nen door Walt Disney. Ik ge loof dat ik als kind het sprookje inclusief dwergen met namen mooier zou vinden. En verder geloof ik dat ik de voor keur zou geven aan de Ameri kaanse namen, die je als kind 1weliswaar niet precies be grijpt. maar die daardoor juist dat aroma van buitenis sigheid krijgen waar je als kind zo van houdt. Ik herin ner me althans dat een van mijn twee favoriete kwartet spellen er eentje was met al lerlei Indonesische begrippen (slendang etc.), en het ande re was het spoorwegkwartet met de kinderlokomotief etc. Er is kort geleden trouwens een dik boek in het Nederlands uitgekomen met Walt-Disney- sprookjes erin, waaronder ook Sneeuwwitje. De ongenoemde vertaler heeft zich beijverd de 7 dwergen Nederlandse na- men te geven: Bazeboos, Hat sjie, Kniesoor, Grapperte, Blozertje, Gapertje en Sim- peltje. Ik ben ertegen, merk ik. Al was het alleen maar, omdat Doe nu met de naam Bazeboos is opgezadeld. Zo ken ik hem niet. Hetcultureel opinieblad" Hollands Diep, dat eens in de 14 dagen zal uitkomen en van uitgeverij Kluiver 13 num mers gegarandeerd heeft ge kregen (een half jaar dus) zal vanaf 5 november verkrijg baar zijn. Dat is een paar we ken later dan oorspronkelijk gepland wa.s. De reden daar voor vond ik op 'n door redac teur Gerard Brands getypt verlanglijstje, dat nog in zijn schrijfmachine stak toen ik vorige week even de redactie burelen van Hollands Diep betrad voor spionagewerk- zaamlieden. Nog nodig sto^d erboven. En daaronder: Prik bord (gebeld met firma Ten Cate in de Gerard-Brand- straat). Twaalf kopjes en schoteltjes. Stukje zeep. Pas sende nietjes voor de nietma chine. Stemvel met naam en adres H.D. Plaketilcetten, En veloppen en briefpapier. Ko pijpapier. NICO SCHEEPMAKER OEGSTGEEST Judit Jaimes uit Venezuela is een uitbundig ge- vierde pianiste op het gehele Ame- rikaanse continent. En in Europa heeft zij een wit voetje. Sinds gis- tren weet zü waar Oegstgeest ligt en waar de Gi-oene Kerk staat. K en O had voor haar komst ge- n Hoe hadden we 't lef, eei*st voor aan, aanmerkende kanttekeningen te noteren over haar pedaalgebruik 'met wolkjes' in haar inleidende vijf Brahmsjes. Die zy ruimten, de ar- 6 men in de kruisbouw van de kerk, I bedeiwen wel eens iets vin akoesti- sche zin. Later achterin bleek de - omgang met het pedaal onfeilbaar toegepast. Tegen de volgorde in plaats de pianiste de smartelijkste van het vijftal intermezzo's capriccio's en 'n Rhapsodie voorop. Daar zit 'n uniek middenstukje in van teerbroze gemoduleerde akkoordenmystiek, dat ook van l'Etar Fr a nek had kunnen zijn. Brahms zelf zou, denken we, dit Intermezzo wranger hebben aange zet. Opus 118/2, op 76 (6.1 en 5) en op 79/1, het zijn partners op de monumentenlijsten, huizen in de rij en, waar het mede om het binnen leven gaat en a.h.w. om het huisraad. Zanger zonder woorden, die minder makkelijk nazingen en onrustiger zijn dan die van Hendelssohn. Tot een waar meesterstukje werd de tweede capriccio. Beethovens Sonate op. 110 had veel dat om de zelfbeleidnis psy chisch bij het voorgaande aansloot. In deel III schrijft Beethoven bin nen vier notenbalken 9 tempo-nu anceringen voor met 12 nadere uit voeringsaanwijzingen, waarna de trioso „dolende" (scheiend) doorloopt naar een met prachtbeheersing door gevoerde fuga. Gekunsteldheid in overgevoeligheid lag hier op de loer, maar ze ontbrak volkomen. Uitzon derlijk klonken in de sonate-aanvraag de "leggiermente" bevolen 32sten: ze werden harptonen. Na de panze bracht de concertgeef- ster haar landgenoot Juan Lecuna ten tonele met 5 „sonates of High Grace". Sonate moet hier wel als bij Scar latti als "klankstuk" worden begre pen. Neo-klassiek, zeker niet slecht, maar niet om zo direkt aan de -go dinnen der bevalligheid op te dra gen. Vervolg werd een „tempestoso" allegro uit Sonate II v. Prokowjew. Ziedaar een muziekant, die melodi eus kan aanspreken en lyritmen men gen kan in zijn passagewei-k. Hij weet wie Lest was. Onomstreden monu ment? Neen. Dan de tweede toegift: Schubert's laatste Improneptie KEES VERHOEF 'Bettelstudent' in 'Rijnlands' LEIDEN De voorstellingen van 'Der Bettelstudent' door de Hoofd stad-Operette op dinsdag- en woens dagavond a.s. worden niet gegeven in de Stadsgehoorzaal, maar in het Rijnlands Lyceum. T entoonstellingen Gemeentearchief Boisotkade 2a. ten toonstelling "Stadspoorten en toe gangswegen" c/m 31 okt. Openlngs- 2.30, 7.00 en 9.30 uur, zo. 2.00, 4.30, 7.00 en 9.30 uur. 18 jaar. CAMERA"The Godfather deel II", dag. 8.00 uur. 14 jaar. Kindermatinee: "Winnetou in de do- denvallel", woe. do, vr. en za. 2.30 uur, zo. 2.00 en 4.15 uur. AL. Nachtvoorstelling: "Women in love" vr. en za. 11.30 uur. 18 jaar. STUDIO: "Vincent. Francois. Paul et les autres". dag. 2.30. 7.00 en 9.15 ook 4.45 uur. 14 Ja en van 18.80 tot 19 30 uur; Kinderaf deling daa van 16 tot 18.31/ uur CCU hart De waling l dag vaD 14.18 tot 14.48 uur eD van 19 tot 19.30 uur Intensieve verpleging: dag zondags 1112 LIDO: "Dr. Pulder zaait papavers' i. ook Derde De Lakenhal: Expositie "Levenslang jtten' t/m 2 november i Paula Sluiter Van Openingstijden van >1 na afspraak cele- Kindermatinee: "50 J. Walt Disney" roe. 2.30 uur. AL. Nachtvoorstelling: "De pornofamilie". de bibliotheek Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden 14.00 uur en 18.30-19.30 uur Knderzaal: van 13 00-14.00 uur Op woensdagavond (uitsluitend voor d» oudersi van 18.3019.30 uur ACADEMISCH ZIEKENHUIS Voor alle patiënten (behalve kinde ren! zpn de bezoekuren als volgt: 18.30—19.30 uur. Voor de prematxirenafdeltng gelden volgende bezoekuren (alleen voi 3) Werk van de beeldhouwer Kees Andriessen dagelijks vaD 917 uur LAK-foyer. Levendaal 150 III. expo sitie schilderijen van Willem Overtoom. Van 17 okt. 14 nov. Rijksmuseum voor Volkenkunde: Tentoonstelling ^Volkskunst uit La- Ongevallendlenst (Dlaconessenbulsl Zaterdag en zondag: Wanneer voor ernstige patiënten door. lopend bezoek wordt toegestaan, kan de hoofdverpleegkundige hiervoor spe- bure 28) Werkd 10 t im zond I8 uur Galerie 'De Ru lp •acht 40): schilder an Van 29 sept.-29 okt Geopend woe vr en za 10 uur vm.-6 uur nam. do van 7-9 uur nam Academiegebouw. Rapenburg 73. ex positie schilderijen van Richard Hefti. Van 17 ok. 14 nov. Leidse bioscopen LUXOR: "Fear over the city", dag. Bezoekuren Ziekenhuizen Diacones8enüuls: Mlddagbezoekuu: 13 4514.30 uur Avondbezoekuur: 18.3019.30 uur Klnderafdelina dage- o 14.00—19.00 uur alleen voor zondag 14 0016.00 uur voor familieleden Kinderen beneden hebben 14.1816.00 Volv dag v. 11.16 t.ot 11.18 tot 12 8 tot 16 uur en van I Kinderafdeling dag eCÜt-R-iS0 uur: Kli 3e klassedag 14 oot 14,14 uur eD van 18.30 tot la uur. Kraam af ddag van 16 tot 16 i Alphen aan den Rijn Rijnoord: le echtgenoten 1920 u.; Kinderafdeling 1515.30 u alleen voor ouders 18 18.30 uur Geluidshinder Schiphol geluidshinder vliegverkeer dag _iaar Schiphol nacht worden gemeld bij het Informatiecentrum Geluids hinder Schiphol (020—1760001 (§tfcl Qiteuws 27 oktober 1975 Volgens berichten uit den Balkan hébben opstandelingen eenige compagnieën Turken overvallen, die een proviand transport naar Goranski be geleidden. De strijd duurde ee nige uren en de verliezen aan beide zijden waren belangrijk. Voorts hebben hevige gevech ten plaats gehad te Projeze. waarbij de Turken met een verlies van tweehonderd man aan dooden werden terugge slagen. Men meldt verder dat de pope Zarko van verschillen de zijden versterkingen heeft gékregen: zijne bende is van 4000 man aangegroeid tot 7000. Onder het bevel van vier aan voerders zal deze macht Sje- nitza en Prizren aantasten en deze plaatsjes, wanneer zij ge nomen zijn, versterken. (Adv.) Van lieden af biedt de Boekhandelaar G.A.J. Tet- hof f Jr., Haarlemmerstraat No. 19 te Leiden, wederom de ge legenheid aan tot het laten vervaardigen van Visitekaart jes, 100 net gelitographieerde kaartjes op dubbel Glacé Car ton, letter geheel naar ver kiezing, a Een Gulden. Als ca deau ontvangt met daarbij een fraaien Scheurkalender en Zakalmanak voor 1876. Vijftig jaar geleden: In Perzië heeft zich de ge wéldigste wervelstorm binnen menschenheugen voorgedaan die vooral de Perzische Golf en omringende gebieden heeft getroffen. Er vielen meer dan duizend doodenveertig sche pen zijn gezonken. In Bahrein zijn groote verwoestingen aan gericht. Op de wervelstorm volgde een aardbeving met vloedgolf waardoor 240 booten van paarlvisschers verloren gingen. Hierdoor zijn in totaal naar schatting zevenduizend menschenlevens verloren ge gaan. In Glasgow is aan de ver kiezing van den Lord-rector van de universiteit, 'n gevecht vooraf gegaan waaraan vier duizend studenten deelnamen. De munitie bestond uit 25.000 eieren en geweldige hoeveelhe den erwtenpnree, rot fruit en visch en bedorven meel. PANDA EN DE HULPVAART 49- 130 Karmozijn Welvaren knikte vol begrip. "Als dit een plaatselijke feestdag is, kan ik inderdaad beter vrij-af geven", zei hij. Dan krijgen ze morgen wel extra lessen en een goede portie huiswerk. Want hier valt veel in te halen - dat is dui delijk. "Zo is het", beaamde de tovenaar al dansend. "Maar er is een uitzondering. De heer Bobo verdient een lesje. Hij slaapt liever dan mij goud te... eli... dan zijn best te doen". De inboorlingen hadden hun medicijnman zien dansen en horen zingen - en toen Karmozijn hen vertelde dat ze geen ABC hoefden te leren, wisten ze heel zeker dat B'walla hem met behulp van hun goud bezworen had. En natuurlijk geloofde ook Bobo dat, toen hij hoorde dat hij moest blijven werken. "Ikke nietteriep hij wegdravend. "Ikke ook goudhaal. Ikke ook vrij. B'walla moet ook mijn ABC wegtover!" "Goud halen?" herhaal de de heer Welvaren bevreemd. "Wat heeft dat met mijn ABC lessen te maken?" De Generaal en de kinder wagen Copyright: Oberon/Haarlem. TekenaarPeter de Smet De avonturen van Jommeke De Gras mobiel En m)jn overgrootvader deed alles per vleugel net aJs ik Ja, ik vraag me soms af waarom eert mens ook niet kart vliegen Wij zijn verkeerd gemaakt... KomFlip, dan maken we L p maar een wandeling tot mgn J tong op m'n schoenen hangt! LEIDEN In het LAK-theater >u zaterdagavond een muzikaal theaterproject zijn gerealiseerd door het Willem Breuker Kollectief, on der de naam "Prijzenslag". Door al lerlei omstandigheden, o.a. ziek te van Willem Breuker, kon dit pro gramma geen doorgang vinden, evenmin als het project "Antholo gie' Waar men het nu mee moest stel len, naar mijn indruk enigszins tot teleurstelling van de theaterman Hans van Dam, was „slechts" een soort concert, hier en daar doorwe ven met sketch-achtige intermezzi. De programmawijziging was Hans van Dam pas te elfder ure bekend: hij stelde het publiek daar om in de gelegenheid zijn geld terug te vragen. Maar hoe dan ook, ge speeld werden fragmenten uit o.a. La Plagiata, de Achterlijke Klok kenmaker, Anthologie en Oltre Tomba. Een interessante beschou wing over Breuker en zijn composi ties kan men vinden in het onlangs verschenen eerste nummer van Key Notes, een uitgave van de Stichting Donemus. Zowel voor als na de pau ze werden de fragmenten tot één geheel aaneengesmeed, waarbij het eerste gedeelte een werkelijke een heid werd, en het deel na de pauze enerzijds verbrokkelder, anderzijds veel gevarieerder uit de verf kwam. Al dan niet toevallig was de klassieke sonatevorm in het eerste gedeelte herkenbaar; de finale werd door een grandioze bassolo van Ar jen Gorter ingeleid. Binnen een tamelijk strak kader is ruimte voor improvisatie, waarvan zaterdag avond veelvuldig gebruik werd ge maakt. Uitgegaan wordt steeds een motief, dat praktisch wordt gespeeld. Hierna gaat één in strument "afdwalen", gevolgd door andere, waarbij de eerst parallelle lijnen zowel divergeren als elkaar kruisen en na enkele herenigingen tot slot weer bijeenkomen. Na de pauze zoals gezegd een iets gevarieerder vorm, hierin waren de intern strakker opgebouwde frag menten soms minder logisch aan- eengebreid. Intussen was er wel meer ruimte overgelaten voor het theater-element. Hans van Dam droeg hiertoe bij, door op een uit gekiend moment met een blad pils jes te komen opdraven, waarop de mussici eikaars instrumenten over namen en zo een dolkomische situa tie schiepen. Het zal duidelijk zijn, dat een be oordeling van spelprestaties onmo gelijk. en ook niet aan de orde is; dat de musici grotendeels klas siek geschoold hun instrumenten volkomen beheersten bleek duidelijk uit het unisonospel. De bepaling, of er voldoende inspiratie aanwezig was, zal bij iedereen anders zijn overgekomen, en is. dus uiterst sub jectief; in dit geval kan ik persoon lijk slechts positief zijn. Ik vond de ze muziek, die zich op het kruispunt van alle windrichtingen van de mu ziek bevindt, een ware belevenis. Ten slotte wil ik U een hartekreet van de hoornist Jan Wolff (Concertge bouworkest, radio-orkesten, Ned. Blazersensemble) niet onthouden. "Op het conservatorium mag je naar deze muziek niet eens luiste- n"! RON HARMS. BRAZILIAANSE GARNA LEN Kook 300 g rijst gaar en droog. Leg een zeef met een doekje er in een lage pan, zodat de onderkant van de zeef de panbodem raakt. Schep er 200 g ge malen kokos in en giet er 4 dl water op. Laat het geheel 30 min. trekken op laag vuur en druk de ko kos in het doekje dan goed uit. Fruit een ge snipperd uitje in 2 eetl. zonnebloemolie en 2 eetl. boter heel licht goudgeel en laat 2 fijngesn. toma ten even meebakken. Roei er 35 g. bloem door en voeg dan geleidelijk de "kokosmelk" toe. Blijf steeds goed roeren, bo ven laag vuur, tot een ge- bonden saus is ontstaan. Kruid met cayenne naar smaak. Bak de droge, ga re rjjstkorr. even in wat hete olie licht aan. Roer 200 g. gepelde garnalen door de saus en laat deze hierna vooral niet meer koken, maar wel weer goed heet worden. Schep een rand van gebakken rijst in een schaal en schep de saus met de gar nalen er in. WINA BORN Dot werkt! /ft rwier:

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 17