'Deken zijn is
eigenlijk een
onmogelijke job'
Kerkdiensten
Lerares wendt
zich tot synode
over ontslag
DR. L.G.A. VAN NOORT:
Nieuw soort racisme
tegen de werklozen
PAGINA i4
■jjuijiii minui*
ZATERDAG 25 OKTOBER
Deken dr. L. G. A. van Noort van Leiden is een priester, die onder geen beding meer terug wil
naar het verleden. Hij vindt b.v. Gregoriaans een prachtige vorm van religieuze muziek, maar hij
zou toch geen Latijnse mis meer willen celebreren. „Ik zou men dan een soort toneelspeler voe
len die iets staat op te voeren", zegt hij onomwonden. Het vieren van de liturgie in de volkstaal
met heel de gemeenschap beleeft hij heel intens. Dat heeft overigens weinig met progressiviteit
te maken. „Ik sta links van het midden. Ik vind b.v. dat priesters moeten kunnen trouwen. En ik
beb ook begrip voor de kritische gemeente IJmond, Maar ze is mij te elitair.
i Hij vindt vele van die echte pro
gressieven zo hard in hun opstelling.
Een hardheid, die hij niet "op
brengt", omdat hij te bedachtzaam
is, te opgeruimd, te optimistisch.
Hij sympathiseert echter wel met
ze, wat hij beslist niet doet met de
£chte conservatieven. Bij hen een
nog hardere, vaak onverdraagzame
opstelling. Alsof er geen twijfel zou
bestaan of geen compromissen mo
gelijk. Dat starre vasthouden aan de
gehoorzaamheid aan de Paus irriteert,
hem. Juist het wegvallen van die
£wang heeft hem bevrijd. En die be
vrijding heeft zijn leven gelukkiger
gemaakt. Hij wil die niet meer kwijt,
inaar er moet natuurlijk altijd te
praten blijven. Vandaar dat pater
Van Noort de baan van deken weer
op zich heeft genomen, hoewel hij
aich daarin echt niet zo happy voelt.
"Dus toch een beetje uit gehoor
zaamheid", zegt hij verontschuldi
gend.
Relativeren
instituut voor de Nederlandse kerk
provincie. In 1969 werd hij benoemd
tot deken van Leiden.
Overwinnen
"Ik denk, dat je steeds voor Jezelf
iets moet overwinnen om wat opti
mistisch tegen het geheel aan te
blijven kijken". Deze eerste zin van
het interview met deken Van Noort
duidt al duidelijk zowel op de per
soonlijke benadering van de proble
matiek in de Kerk als zijn optimis
tische inslag. "Er zijn mensen die
teleurgesteld zijn. Er zijn er die heb
ben laten afweten. Dat is het ene
wat je ziet. Daarnaast zie je onze
kerheid, teleurstelling, idealen, die
niet blijken gerealiseerd te kunnen
worden. En dat geldt met name voor
de priester. Het gevoel de laatste der
mohikanen te zijn. De last die op
je ligt Dat is geen geringe zaak.
Maar als je je niet laat ontmoedi
gen dan komen er toch zaken, die je
sterken in een dosis optimisme". Hij
praac over leken die meer dan ooit
tevoren zich inzetten voor de Kerk,
die cr veel van hun vrije tijd inste
ken. Hij wijst op de gezinsmissen
en dc geloofsbegeleiding. "Die inzet
van de leken is veel groter en inten
siever dan vroeger. Dat is een hoop
vol teken". Natuurlijk ziet hij als
realist de schaduwen. "Maar als je
je daardoor niet teveel laat veront
rusten en de positieve zijden onder
kent zijn er genoeg redenen tot op
timisme". Een ander aspect van de
zaak ziet hij in de moeilijkheid om
kei-a
Herv. Gem. Hoog.
i ds Pamiekoek,
Dat doet niets af aan zijn mening
^ver de gehoorzaamheid. Hij heeft
ao zijn meningen en houdt ze ook,
maar heeft het vermogen om ze te
Relativeren met opmerkingen als:
'i'dit is een indruk, ik kan het niet
Jiard maken" en "ik zeg het een beet
je met aarzeling". Hij is bv.
Van mening dat geloof wel degelijk
iets met politiek te maken heeft.
Dat vond hij 30 jaar geleden al, toen
hij zich uitsprak voor ontzuiling en
tegen de confessionele partijen. Hij
Behoorde 10 jaar later tot de tegen
standers van het Mandement. Bij
hem gaat het echter niet ten koste
van het behoud van het geloof. Hij
Acht het zijn belangrijkste taak om
4aarvoor op de bres te staan. En de
binding met de Kerk is daarin on
verbrekelijk. Een oecumenische kerk ueuwuu., ïviarekerx ïu us. .ue Jong
joor alle christenen, hoewel hij in z
hart en nieren katholiek is en wil öovcnoeig, ges. jeugad.,
blijven. Die 'Roomse blijheid" wil kerk 10 us. noanuys Bethiencmkerk,
hij voor geen prijs kwijt. En uit
volle overtuigeng deelt hij dan ook gert,, vreucskeik 10 as. Lamping,
aan het einde van het interview waaise Kerk 10.30 as. Ribs, Acaae-
mee: "Ik zou nooit protestant wil- as *222^
lpn worden jtjugaKapei vraaesKeuc ïu mej. nager-
weri, jeugdkapei De uoeae Heraer
Streng gezin JïSofv 10
urtiTei. Kers: ZiUiOerswrü. 10 uur ds.
Deken Van Noort werd op 5 mei Dmat, o us. wtuuuih, r-cvranerK. ld us.
1920 in Den Haag geboren "uit een «onvenMua, 5 as. xtuose, vauk-enouig,
wat streng rooms gezin". Na zijn stu- ÏÏSCaitiaJix
dies aan het klein- en grootsemina- ao as. Acntèrneig, V us. xwoxswa
rie van de paters Kruisheren werd (jeugud.j, «evxAjuiligasewt o os. u.
hij in 1944 priester gewijd. Hij wil- ^^uW,0V00rsfn0l'':xl'Vv,>ar^'a^02J^^5'
de als missionaris naar Brazilië, jeugauaveui ïu i>e Mirt Meren wijk
maar mocht niet van zijn superieu- paovuor v. Wen. Het Mierennest Au
ren, die hem naar Rome stuurden om QJU- JonS- DiacuaeBaeuauw io.au
daar kerkdijk recht te studeren. Hij Ün°ï
denkt aan die 4 jaar met enige men- nr. aikerDout, oor. «ener. n.erK ïu
geling van gedachten terug. Ener- 5 as- earner, uerei. Gem. io en
zijds aan die uiterlijke pracht en
praal van de Kerk en anderzijds S.Iai5
en hij kan daarbij een glimlach Gem. iu.15 as. Meijermg, Hvang.
niet onderdrukken "wat was ik onr- scuaP 10 nr- "uutes Ken-
een aardige naïeve wereldvreemde
jongeman". Kijisingei 2, 10 nr. v. Dent, 20 ott.
a nr. nijlstra. 31 okt. 8 jeugwamen-
Dat was niet zo verwonderlijk, *">insz, uaa natn. paiocme n. mis.
want het leven op het groot-semina- f^aJ£.s a^B^^iTen
rie was erg geïsoleerd. Het was
oorlog, er waren geen kranten en scnuur ïo.ao Nw.Apost. Kerk. Huge
geen radio. "Je hoofd boven water Rijnaijk 21, v.w en -±, woe. b. n.mK
houden en studeren" dat wn<? het vau Jc<iUS Uir- v-°- aer Laat-
«Tttrii atuaeren was net oagen, öteenscnuur 6, lO.lo—
motto. Hij geeft toe, dat hij zich dat u.30 a». maaioaenst, 11.45—1 u. zo.-
nu realiseert, maar toen niet zo on- ecnool, HK Kerken Haagweg zat. 7, zo.
dervond. De studie in Rome had hij y. 12 en aü- öteenscnuiu- zat.
dlffu, nied wiTn mL;sen' "om- i»Si
dat Je nu anders tegen Rome aan- noogmis 12 en o, Haarlemmerstraat
kijkt. Een aantal docenten is curie- zat. zo. a.3u, 10.45, 12 en e.so. Rijn-
prelaat geworden. Je gaat een en aijk 281 zat. 7, zo. 9.30 en U.3o, Bos-
ander relativeren, omdat je een beet- 11.
je in de keuken hebt gekeken". In Hartebrugkerk zat. 7 muziekgroep
1949 werd hij docent op het groot-se- genancucapte en koor nooguus.
minarie Cuijl. In zijn vrije tijd hield Aariamierveen Herv. Gem. 10 ds.
hij zich bezig met begeleiding van Steehouwer 7 dhr. Goedhart ger. kerk 10
de agrarische plattelandsbevolking ÊSSJiraJen^Cnn' °<MeT' Kwk^siO
in haar ommezwaai naar de indu- dienst, 3 a's. Kok Eemaijk, KerK
strie. "Ik vond dat heerlijk". En voor zat. 7'. zo. 7.30 en 10.30, Ter Aar
alle duidelijkheid: "Niet het lesge- Dorpsnuis Aaraam y en 12.
ven, maar dat werk in de vrije tijd. Alphen a.d. Kijn Herv. Gern.
Ik heb bij die plattelandsbevolking t°v'>^nJ^^KSskerfi()V&-'
dat prettige Brabantse geloof erva- rag; us. mK, jeugaa., upsi/anaings-
ren en beleefd. Dat heeft mij veel kerk 10 ds. Hoogendijk. 6.30 ds. Ho-
gedaan". In 1957 werd hij benoemd gers> Nabij 10 as. Hogers, Opstan-
ln Lefns In 2!l)rLl?oolS?ai(ica. Tort.
tijd begon hij schoorvoetend met sionskerk 9.30 ds. Korevaar, 6.30 ds.
oecumene. Een paar jaar later Verpioeg, Goede Herder, 9 dr. v. San-
wero hij prior van het groot-semina- ten, Rldderveld de Bron: 10.30 dr. v.
rip In 1963 kwam er pen totalp om- Santen, 5 ds. Verpioeg, 6.30 lnterk.
rie. in 1963 kwam er een totale om jeugdd Geref. Kerk Maranathakerk
wenteling 111 zijn leven. Hij noemt J10 Oldemans. 6.30 kand. Teney-
het zelf zijn bekeringsjaar. Als prior huls, Salvatorikerk 10 ds. BuLtennuis
en hoofd opleiding van het grootse- Bodegraven, 6.30 ds. Oldemans 9°®"
rpinarip ervoer hil nl riat rip Kerk Herder 10.30 ds. v.d. Ree, 6.30 ds. d.
m.narie ervoer ni] ni. dat ae Kerk Rulter Rldderveld De Bron 9 ds. Pou-
achterhep. "Bij de studenten heb ik wels> Hillegom 6.30 ds. Oort, mm.v.
ervaren hoe het traditionele leven Alphens mannenkoor, Chr. Geref.
van het geloof voor hen levens- Kerk 9-30 dienst, 2.30 ds. v-d.
vreemd was. Daar konden ze niet 7-15 t^Kainp.^Volle1' Evang.
mee overweg. Ik begreep dat ze een gemeente (Kindervreugd) 10 hr. de
andere mentaliteit hadden. Sindsdien Jong, Baptistengem. 10 ds. v.d. We-
heb ik duidelijk gekoven voor de ®vahn,e ve'liek^MomkS
vermeuwmg in de Kerk In 1966 Evang Kerk, kapel Dennenlaan, zo. 11
werd het groot-seminarie opgeheven ds sitanala, Prot. Molukse kerk 16 u.
en ging hij werken bij het pastoraal ds. Tomasoa, Leger des Hells, Corn. d.
bij degenen, die bij de Kerk willen
behoren, dat Kerk-zijn te plaatsen in
het perspectief van de samenle
ving. 'D'e groep heeft, meen ik, min
der belangstelling voor problemen als
de Derde Wereld.
Degenen, die zich het meeste van
deze problemen aanrekken, zijn de
mensen, die de Kerk hebben verla
ten". Hij realiseert zioh onmiddellijk
de conclusie, die men uit die op
merking zou kunnen trekken en
haast zich dan ook haar wat te re
lativeren. "Dit is een indruk, Ik kan
het niet hard maken. Maar die ge
dachte brengt wel met zich, dat je
soms bang bent, dat het meedoen van
de leken in de Kerk een beetje in
trovert is. Ik zeg het een beetje
met aarzeling. Maar men ziet toch,
dat op het terrein van de liefda
digheid de zg. kerkse mensen hun
sporen verdienen, maar op het ge
bied van de gerechtigheid het een
beetje af laten weten. Dat is politiek,
zo verontschuldt men zich dan, en
dat heeft met gbeloof niets te ma
ken. Dat men bezorgd is over het be
houd van het geloof vind ik een be
langrijke zaak. Die zorg deel ik en
mijn directe belangstelling gaat dan
ook uit naar dat behoud van het
geloof. Maar die gerechtigheid zie ik
als consequentie. We zullen dat steeds
moeten benadrukken".
EMMEN (ANP) De lerares
Jenny Manschot heeft zich tot de
Synode van de Hervormde Kerk ge
richt met de vraag waarom een le
rares Nederlands op een christelij
ke school de bijbel niet bij de lessen
mag betrekken. Jenny Manschot,
werd op 27 september van het vorig
jaar door het bestuur van de chris
telijke mavo in Schoonebeek ge
schorst, omdat zij bij de leerlingen
propaganda maakte voor de "Jezus-
beweging".
In een brief aan de secretaris-ge
neraal van de Hervormde Synode,
dr. A. van den Heuvel, schrijft Jen
ny Manschot, dat tot nu toe geen
enkele instantie uitspraak heeft wil
len doen over de rechtmatigheid van
het ontslag. Daarom wendt zij zich
nu tot de synode. Een soortgelijke
brief zal zij ook sturen naar de Ge
reformeerde synode.
Samen met de evangelist Luc Goe-
ree verzorgt Jenny Manschot het
nieuwsbulletin van de Jezus-bewe-
ging. Op de christelijke mavo in
Schoonebeek was zij voor vier we
ken aangenomen ter vervanging van
een leraar, die op herhalingsoefenin
gen moest. Volgens het schoolbe
stuur heeft zij zich niet gehouden aan
het verbod op school lectuur van de
Jezus-beweging te verspreiden.
Jenny Mamchot zelf zegt geschorst
te zijn, omdat zij de bijbel in de les
sen ter sprake bracht. Zij meent, dat
dit geen reden van ontslag mag zijn
op een christelijke school, die in de
statuten heeft staan, dat de bijbel als 1
Gods woord de grondslag is van het
werk.
Dr. L. G. A. van Noort: „Als deken voel ik me niet zo happy".
Stempel
priester, die zich toch moeilijk kan
losmaken van zijn specifiek katho
liek verleden. Dat heeft op hem een
stempel gedrukt. Hij wil dan ook in
al zijn progressivitiet die Kerk en dat
katholicisme niet loslaten, maar dan
wel modern vertaald. Naar zijn me
ning is de echte katholiek niet de
gene die altijd in de Kerk zit en
altijd gehoorzaamt aan de Paus. Met
die mensen, die zich altijd maar weer
willen legitmeren aan de Paus heeft
hij trouwens de grootste moeite.
"Ik denk wel eens, dat zij denken,
dat het geloof alleen in gehoorzaam
heid kan worden beleefd". Zijn vi
sie op het katholicisme het katholiek
zijn wil hij graag geven. "Een ka
tholiek is een Christen, die zijn leven
wil enten op de Evangelische bood
schap en die uit die boodschap ver
staan heeft, dat het leven goed is.
Het verschil met de protestanten
ligt dan ook niet in het dogma rond
de euchairstie, de Mariologie of de
pauselijke onfeilbaarheid, maar in
de levenssfeer van geloofsstijl, waar
in barmhartigheid en de menslie
vendheid van God de boventoon voe-
En natuurlijk het feit dat wy hem
"Onze Lieve Heer" noemen. Het
heeft dus te maken met geloofsstijl,
met humanitiet en vertrouwen in
menselijkheid. Ik zou dan ook nooit
protestant willen worden. Ik voel
mij happy als katholiek. Wat ver-
trouwvol omgaan met God en zijn
Heiligen. Dat is mij erg dierbaar".
Niet happy
Tenslotte wil hij nog wel een paar
opmerkingen kwijt over zijn huidige
baan. Zonder dralen komt er een dui
delijk antwoord. "Ik voel mij niet
happy. Ik vind het de meest onmo
gelijke baan, die ze in de Kerk heb
ben gecreëerd. Je moet je functie nl.
uitoefenen zonder enig gezag. Alles
gaat op basis van vrijwilligheid. En
het verwachtingspatroon van de bis
schop en mijn collega's is verschil
lend. Eigenlijk wil ik. alleen maar
priester zijn ergens in een parochie.
Maar ja, niemand wilde de baan, toen
heb ik maar gezegd: vooruit maar".
En met een glimlach: „Dus toch
een beetje uit gehoorzaamheid".
THEO KROON
PARIJS (ANP) Christenen mo
gen niet meedoen aan de leugens, dat
werklozen op gemakkelijke wijze geld
verdienen, lui zijn en werk weigeren
als het hun wordt aangeboden. Al
dus drie Franse bisschoppen uit de
regio van Parijs in een pastorale
brief. Het drietal vindt dat er sprake
is van een nieuw soort racisme te
gen werklozen, aldus het Franse
dagblad 'La Croix'.
Werkloosheid heerst al geruime tijd
in alle ontwikkelingslanden, zo zeg
gen de bisschoppen. Ook in ons land
heeft de werkloosheid de laatste tijd
ongewone omvang aangenomen. Een
maatschappij, waarin niet iedereen
werk kan vinden, is ziek. Wij kun
nen dit verzwijgen en proberen te
vergeten maar dat zou niet christe
lijk zijn. De werkelijkheid is hard en
vernederend. Maar dat is geen reden
de ogen te sluiten, aldus de bisschop
pen.
O De Jongerengroep The Lord's
Folks verleent morgen zijn mede
werking aan de eucharistieviering van
10.45 uur in de Leonarduskerk aan
de Haagweg. Het thema voor deze
mis, waarin pastoor Maarschalker-
weerd zal voorgaan, is: "Bemin en
doe wat je wilt".
De gelovige zal in het evangelie
niet een kant-en-klare oplossing vin
den om een eind te maken aan de
werkloosheid. Toch zal hij zien, dat
de toestand niet hopeloos is en dat
hij mee moet werken aan een maat
schappij waarin werk is vcor ieder
een, aldus de bisschoppen. Geduldig
maar hardnekkig moeten we 'schou
der aan schouder, in de vakvereni
ging, in de politieke partij, in alle
organisaties met iedereen, gelovig of
niet, ervoor te strijden, dat morgen
iedereen met vreugde kan leven en
werken".
Kerkelijk leven
Beroepen te: Raalte (vac. J. de
Roo), B. Albada te Stryen; Veenen-
daal (7e p.p.), J. Smit te Hilversum;
Nieuw-Buinen toez., H. G. Oostinga
te Lisse; Capelle a. d. IJssel (vac.
E. F. Vergunst), B. M. Meijndert te
Lunteren; Vriezenveen (vac. G. Jon
kers), G. J. van Embden te Bode
graven.
Aangenomen naar: Grijpskerke
(Zld.) B. W. de Wit, kand., te Leiden.
Bedankt voor: Numansdorp, G.
Post te Arnemuiden.
Benthuizen Herv. Gem. 9.30 en
6 ds. Den Dikken, Geref. Gem. zo.
9.30 en 6 u. leesd., di. 28 okt. 19.30
hervormingsdienst student Eckeveld v.
Scherp enzeel.
Bodegraven Herv. Gem. 10 en
6.30 ds Schoep, Ger. Kerk Ichthus-
kerk 9.30 en 4 ds. Zijlstra.
Boskoop Herv. Gem. 9.30 ds.
Stelwagen, 6.30 ds. Heljmans, Geref.
Kerk 9.30 ds. Groeneberg Rotterdam.
5 ds Bredeveld Leiden. T>e Stek' 11
ds. Stelwagen. Chr. Geref. Kerk 9.30
- -- - Heteren, Geref.
Gem. 9.30 en 6 ds. Bac. Rem. Kerk 10
ds v.d. Laarse, Pinkstergem. 9.30 in
Concordia hr. Verwoerd. Verg. v. Ge
lovigen Nieuwstraat 9.30 en 5, Bethel
"ndder?--1'DV' "a* 7
17.S
Hazerswouöe Herv. Gem. 9.30 ds.
Geertsema. 6.30 ds. v.d. Linden te
Koudekerk. Geref. Kerk ds v Hall. 5
ds Versluys, RK Kerken Michaélkerk
- -- Bernarduskerk 7 9:0
11.30.
ds.
[6 ^sUgHartkamp. '7"jeugdd.
Herv. Kerk. Chr. Geref. Kerk ;u -
ds vd Kamp. RK Kerken Martinus
kerk zat. 7. zo. 8.30. 10. 11.30 en 12.45
St. Jozef zat. 7. zo. 8.30. 10 en 11.30.
Hoogmade Herv. Gem. 10 ds. Le-
feber Alphen,
9 en 11.
De Kaag
Gem. 10 ds. Car-
Het beeld van de verplichte
valhelm voor bromfietsers bracht
me tot deze overweging. Het is een
van overheidswege bescherming
van de gebruiker in geval van een
ongeluk. In ons land worden wij
wel op allerlei manieren beschermd
Dit komt vaak door de vele wet
ten, die er gemaakt zijn. Wetten
ter beveiliging, ter bescherming
van de enkele mens. We kunnen
ons verzekeren tegen allerlei on
gevallen. We worden als het wa
re beschermd van de wieg tot het
graf. Voor alle vaak ongewenste
toestanden waarin we kunnen ko
men te verkeren is wel een wet
je of regeling. Dat hebben we
voor op vele andere landen. Waar
de rechten van de mens niet al
tijd worden geëerbiedigd waar
vaak de enkeling niee meetelt. En
toch, wat kun je je als mens vaak
onbeschermd voelen, ook in een
beschermd land. Wat ben je kwets
baar voor uitingen van kritiek,
van onverschilligheid, van ver
onachtzaming. Wat kun je je ge
griefd voelen, wanneer mensen
je links laten liggen, omdat ze
je niet toegrijpen. Wat wordt er
door onbegrip een ander veel ver
driet gedaan. Wat worden er ve
len voor abnormaal versleten, al
leen omdat ze een ander gedrags
patroon hebben, of omdat ze ge
voeliger zijn dan de doorsnee-
mens of omdat ze er een afwij
kende mening op na houden. Wat
kan een mens het moeilijk heb
ben, wanneer hem of haar het
Bescheiming
voor
heel
het leven
etiket "abnormaal" wordt opge
plakt.
Maar wat is eigenlijk normaal?
Als je alles precies zo doet als een
ander? Als je onderduikt in de
massa? Als je een van de velen
wordt? Als je inplaats van een
eigen persoonlijkheid een alge
meen-recept-mens wordt? Als je
een eenheidsfiguur wordt die niet
opvalt, die gewoon doet, die niet
voor de eigen mening durft uit te
komen?
En zijn al die anderen, die zich
niet aan dit eenheids-stramien
houden, dan abnormaal? Deze
vragen kwamen naar voren bij
een jongeman, die een tijdelijke,
geestelijke inzinking had. Waar
om ben ik abnormaal? Alleen om
dat ik anders denk, anders voel,
anders géloof, anders oordeel?
dat ik het allemaal niet aankan,
wal elke dag op me afkomt? Om
dat ik myn medemens niet zoals
een nummer, maar als een
mens waar ik genegenheid voor
moet opbrengen?
Toen gingen mijn gedachten
naar al die beschermende wetten
in ons land. Waar ondanks deze
regelingen ten goede van de
mensen, toch nog velen tussen
de wal en het schip vallen. Die
zich nbesóchermd weten tegen
aanvallen van buitenaf. Die stui
ten op een muur van onbegrip,
van wantrouwen, van hardheid,
van eigenliefde. Ineens stond me
't beeld voor ogen van de gekleur
de valhelmen, die iedere bromfiet
ser verplicht is te dragen. En ik
zei: weet je, waardoor Je Je toch
beschermd mag voelen? Waardoor
het etiket van "abnormaal" van
je afglijdt? In de Bijbel staat een
beschrijving van een geweldige
bescherming door het aandoen
van de „wapenrusting Gods":
"Sterk u allen door uw ge
meenschap met de Heer. Doe de
wapenrusting aan, die God u
schenkt, opdat u staande mag
blijven in verzoekingen en strij
dend stand houdt tot 't einde toe.
Omgord u met de waarheid, hul
u in het pantser der gerechtig
heid, schoei uw voeten met de of
ferbereidheid die het evangelie
schenkt. Hanteer het schild van
het geloof, waarop alle felle pij
len van de boze afstuiten; dek uw
hoofd met de helm van Gods bij
stand en houd in uw rechter
hand het zwaard van de geest,
het woord van God".
Déze bescherming is afdoende
voor heel je leven. Wat hij vol
mondig beaamde. Het afscheid
was blij en vol belofte!
J. T. KOOPMANS-SCHOTANUS.
Vendelstr. 10,
Leiden
Tel. 071- 141009.
Voorhout Herv. Gem. 10 ds. Bro-
Boerhaave-
10.30, 11.45 en 5.30.
Verheule. Aula
•ef. Kerk Dorp 10 en 5 ds. Reedijk,
Berkhof, Geref. Kerk 7 ds. v. San
ten. Geref. Kerk vrijgem. 10.15 en
4.30 ds. Boxman. RK Kerken Lau-
rentiuskerk zat
Cupurus,
k 9.30
Oudewater. Immanuëlkerk
ds. Flink, 5 ds. Voors (HA), Geref.
Kerk Kruiskerk 10 Modderaar. 5 ds.
Koekoek, Ontmoetlngskerk 10 ds.
Koekoek, 5
9
Ned. Zuidkade
"Sion", Llndengaarde, 9.30 dhr.
Herv. Gem. Dorps
kapel, 10 kinderd.. Messlaskerk 10 1
'--jd. Ripha^
jeugdkapel,
Meulen
Vlijm.
Zanten, Dorp 9.30 kand. Riphage,
10 Kinderd.,
Geref. Kerk 10
HA, Zuid. 10 ds.
Leiden, Ned. Prot. Bond 10.30 prof. dr.
Woubrugge Herv. Gem. 9.30 ds.
Blenk. 6.30 ds. v. Ieperen, Geref.
Kerk 9.30 ds. Huizebosch. 6.30 ds. v.d.
Heiden, Ned. Prot. Bond 7 u. drs.
Ruitenberg te Leiderdorp.
Zovenhoven Herv. Gern. 9.30 u d's.
Oostenbrug en 7 ds. v. Houten, Aals-
Nleuw Vennep, RK Kerk
10 ds. Kool.
Baas. Geref. Kerk Vredeskerk 10 ds.
- ,n, Trlumfator-
Nw Vennep 5
d. Vries, Chr. Geref. Kerk 10
v.d. Ent, Geref. Gem. Remise;
en 4 ds. v. Gelder. Volle Evang.
Gem. 9.45. Soefie beweging 4
vrijgem. W. de Zwijgerlaan
Geref. Gem. 10 en 7 ds. Swierts.
Leiderdorp Dorpskerk 10 ds.
Meijering, kindernevend.. Hoofdstraat
kerk 10 ds. v. Netten, 6.30 ds. Sweepe,
10 hr. d. Vries, 5 bijz. Evangelisa-
7.30, 9.30 en 11.15.
Lisse Herv. Gem. Grote kerk 10
ds. v.d. Velden, HA, 7 ds. v.d. Velden,
Pauluskerk 10 ds. Oostinga, Geref.
»n 3 ds de
Chr. Geref.
Kerk 10 en 4.30 stud. Rookhuizen
Apeldoorn, Geref. Gem. 10 en 4 u ds.
Hakkenberg, Geref. Kerk vrijgem. 10
en 4.30 d., Vinkenlaan 9.30 ds. El-
gersma HA, 5 ds. Bosman HA, Stich- Nieuwkoop Herv. Gern. 9.30 ds.
tingskerk 11 ds. Elgersma, RK Kerk Bronsgeest, 6.30 ds. Oostenbrug. Ge-
Jeroenskerk zat. 7. zo. 3, 10, 11.30. ref. Kerk 9 kand. Teuyenhuis, Al-
Marlakerk zat. 7, zo. 9, 11 en 7. phen 6.30 ds. Hartkamp, Hillegom.
~.m ,n Chr. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 dienst
NmrdiflJkerhOTit Herv. eem. 10 Woords EK Kerk zat 2{J. 7.30.
ds Bouma te Noordwijk. De Zilk 10 q n - 7
ds. Streef land, RK Kerken St. Jozef 1W-
zat 7 zo. 8. 10. 11.30 en 6., St. Victor Nieuwveen Herv. Gem. 9.30 ds.
zat 7 zo. 8. 9.30. 11 en 6. H. Hart in Kaai, 6.30 ds. v. Harten. Geref. Kerk
De Ziik. zat. 7. zo. 8.30, 10. 11.30, St. 9.30 en 7 drs. Montsma, RK Kerk
Bavokapel 9.30. zat. 7.15, zo. 10, Sanc- zat. 7, zo. 8.45 en 11.
ta Maria. Xleuw-Vennep Herv. Gem. 9.30
Oegstgeest Herv. Gem. Groene ds. Swagerman, 7 ds. Westra. Sassen-
Kêrk 10.30 ds. Werner Wassenaar, heim, Geref. Kerk 9.30 ds. Wijngaar-
Pauluskerk 10 ds. Sasse, Gem. centr. den 4.30 ds. Korenhoff. Heemstede.
10.30 ds. Ter Linden, 7 ds. Heemskerk Chr. Geref. Kerk 9.30 ds. Den Boer.
10.30 ds. Hemstede, jeugdwerk, Geref. Rijswijk 3. idem. RK Kerk zat. 7 av.
Kerk Mauritslaan 10 ds. Heemskerk, mis. zo. 9.30 hoogmis, 11 euch. viering,
Gem. centrum. 7 ds Heemskerk Ge- No0rden Herv. Gern. 9.30 ds. v.d.
Kei'k Vi-ijg.buiten verb 8.45 en Koolj 7 ds vd Kooij, RK Kerk zat.
4 ds. v.d. Berg. Volle Evang. gem. 4 hr. 7 30 9 en 10 30
v.d. Brugge (Gem. centrum). RK Kerk
St. Willibrordkerk zat. 7, zo. 10, hoog- Xoordwijk Herv. Gem. Grote
mis i2 Bonaventurakapel zat. 6.30 kerk 10 dr janseil, 7 ds. Keunlng.
zo. 9 en 11. Oude Kerk 10 ds. Keuning, Sole Mio
Oud-Ade RK Kerk zat. 7, zo. 8.30 9 dr. Jansen. De Rank 10 ds. Rijns
hoogmis en 10.30. burger Amersfoort. 3.30 ds. Schaap v.
Gein- ro^r^et"&- SS Se&»erïP^o5fdSa?rïo"gdas.
'ó^'dleST'6.30KS 5 <HA|
Langedijk. RK Kerk zat. 7, zo. 8.15, Rijnsburg Herv. Gem. Grote of
9.45 en 11,30. Laurentiuskerk 9.30 dr. Berkhof. 6 ds.
v.d. Bogerd, Bethelkerk 9.30 ds. v.d.
Roelof aren ds veen RK Kerken Bogerd, 5 ds. Emous, Geref. Kerk Pe-
St. Petrus Banden zat. 7. zo. 8. 9.30. trakerk 9.30 ds. Baayen, 5 dr. v. Oe-
11 en 12.15, Maria Presentatie zat. 7, veren, Immanuëlkerk. 9.30 dhr. Brou-
zo. 8, 9.30 en 11. wer, 5 dhr. S. v.d. Land jeugdd., Ma
ranathakerk 9.30 ds. v. Oeverèn, 5 ds.
Rtjnsaterwoude Herv. Gern. 9.30 Baayen. Geref. Kerk Vrijg. 9.30 en 5
ds. Nicolai. 7 ds. d. Vos, Katwijk, Chr. ds. Baars Urk. Chr. Geref. Kerk Eben.
Geref. Kerk 9.30 dienst, 2.15 ds. Haëzerkerk 9.30 en 5 ds. Baars. Evang.
Bouw, Geref. Kerk Vrijgem. Bulten chr. gem. 10 u. dienst in aula mavo-
verb. 10.45 en 5 ds. Schuurman. Oud school. RK Kerk zat. 7. zo. 10.30 in
Geref. Gem. 9.30 en 3 leesd.. 30 okt. aula chr. tuinbouwschool.
7.30 ds. Dorsman Staphorst. Aktie minivpterlnir RK Kerk vat 7
Kruistochten, ma. 8 ds. Gravendeel. 4 o Vn-jo Kerk zat. 7,
RK Kerken Agatha kerk zat. 7. zo. zo' '•d0- H en
8.30. 10 en 11.80. bijkerk Poelbuis zat. Sassenheim Herv. Gem. 9 en 9.30
7. zo. 9 en 11.30. Marlakerk zat. 7. ds. Westra. 6.30 ds. Streefland, Noord-
zo. 8.30 hoogmis 10.30. 12 en 5.30, wijkerhout, Geref. Kerk 9.30 ds. van
Engelbew. zat. 7, zo. 7.30. 9.30, 11 en Santen. 5 ds. v.d. Berg. Chr. Geref.
5.45 u. Kerk 10 en 5 ds. Biesma te Lisse, Ned.
Cossee Oude We- Geref. Kerk 9,
gez. dienst in Herv. Kerk,
Aalsmeer, RK Kerk
Kerk 10, 6.30 ds. Buitenhuis Bodegra-
n. RK Kerk Langeraar zat.
9.30, 11 en 12.15.
Valkenburg Herv. Gem. 10 kand.
Geref. Kerk 9.30 en 6.30 ds. Rooze.
ds. v. Houten,
8.30, 11.30 en 6,
Rijndijk parochie Meerburg
10, 12 en 6.
Kerk
dhr. v.d. Heiden. Nieuwkoop. 6.30 ds.
Bezem er. Ter Aar, Geref. Kerk 10 ds.
ADVERTENTIE
Kent u dit gebouw alleen CIEBA is groot in kantoormeubelen,
van buiten7 Maar klein in kantoormeubelprijsjes. Dat
Dan wordt het tijd kunt uzeH ontdekken. Door een bezoek
aan de Cl EB A-toonzalen. En door u gratis
om het ook van teabonnerenopCIEBA-Pereoeotieven.
binnen te leren kennen, een vierkleuren-magazine, dat regelmatig
verschijnt. Even bellen of binnenstappen bij
CIEBA bestaat dit jaar
reeds 25 Jaar. LV
Centrum voor kantoorinrichting.
Wm Barentszstraat 35. Industrieterrein "de Waard"
(bijZijlsingel/Trompstraat) LEIDEN Tel.
071-14.90.44