Ex-boomhandelaar Ludwig Kerscher laat Hitler in zijn blootje zien Simone Schell: 'Hef beste hoek bestaat niet m x Bombardement Rotterdam EXTRA ZATERDAG 25 OKTOBER Ks&h y- Het bombardement van Rotterdam is een intrige ge weest van de beruchte SS. Niet het te laat of niet zien van lichtkogels die de Duitse vliegtuigen nog hadden moeten tegenhouden zijn er de oorzaak van dat de Maas stad werd platgegooid, maar een boze opzet van de SS- Dit althans zegt de heer Ludwig Kerscher. Hij meent deze conclusie te kunnen trekken aan de hand van films die de SS heeft gemaakt tijdens een nabespre king van het bombardement. Geheime films die slechts bestemd waren om bij de Führer als bewijsmateriaal te dienen. Ex-boomhandelaar, film- exploitant Kerscher; links de schreeuwende affiche voor de Hitler-fïlm. Over de Tweede Wereldoorlog bestaat, volgens insiders, 120.000 km film. Journaalfilms, propa gandafilms, die voor het merendeel bekend zijn, documentatiefilms die het nageslacht zouden moeten bewijzen hoe het allemaal in zijn werk is gegaan, maar ook films door de SS opgeno men, enerzijds om Hitier te behagen, anderzijds om gewoon bewijsmateriaal t° hebben tegen over de Fünrer Dat materiaal dat dertig jaar lang verborgen is geweest, is nu boven water gekomen. Honderd duizenden marken worden uitgegeven aan deze stroken en weer verdiend. Er worden nu drie films van gemarkt. De 57-jarige ludwig Kerscher, handelaar van huis uit (deed ondermeer in puin, in gevaren driehoeken, drank, bomen) uit Cham, vlakbij de Tsjechische grens, is jaren op jacht geweest orn dit geheime materiaal te pakken te krijgen. Welt schrijft zelfs dat hij zijn leven afloop van het bombardement. De n lang door deze beelden achtervolgd zal worden en de Frankfurter Aad Begemann Allgemeine schrijft over deze rolprent: „Het is de eerste poging het ontstaan en de ondergang van het Derde Rijk in beelden te verklaren". Schok Maar de grote schok verwacht hij met het tweede deel dat momenteel Ludwig Kerscher, zware bril, stevige snor, spreekt graag in raadsels en doet over zijn eigen filmfabricage bijzonder geheimzinnig. Hij drukt op knoppen en geeft bevelen, die prompt worden opgevolgd. Hij laat graag de achterdeur van zijn kantoor zien, dubbelwandig staal, waar met snijbranders tevergeefs is geprobeerd in te breken. En hij vertelt over de stapel dreigbrieven die hij heeft gekregen, vooral uit kringen van oud-nazi's. Hij schermt met „maatregelen" die hij heeft genomen voor zijn eigen veiligheid, zonder ze te noemen. Inmiddels heeft hij nu van dit destijds uiterst geheime materiaal al een documentaire film samengesteld, een film die momenteel in 842 bioscopen in Duitsland draait en inmiddels is verkocht naar Amerika (de prijs daarvoor alleen al zou rond de half miljoen dollar schommelen). Er wordt nog onder handeld met Euro-film in Dordrecht. Zijn eerste produkt Adolf Hitler, verantwoordelijke man, een SS'er, staat op die film. Dat wordt een grote schok", aldus Kerscher, die niet wil zeggen wie het is. „Dat blijkt wel uit de film. Het is in ieder geval duidelijk dat er een intrige van de SS achter zat". Deze film zou destijds zijn gemaakt door de SS om Himmler te laten zien hoe alles in zijn werk is gegaan. En op de zoals een koopman verse ,?ehel"! -S5ah aardbeien op de markt aanprijst, zegt Kerscher over die tweede film „Er zit nog veel meer materiaal ovei Holland in. Bijvoorbeeld samengesteld. „Nee, niet in Duits land, dat is te gevaarlijk. In Holland? Daarover kan ik niets zeggen'. Kerscher reist zelfs niet represaillemaatregelen tegen de Mein Kampf" ingeslagen. De recensent zijn filmproduktiebedrijf, naar zijn zeggen de langzamerhand zeer kostbaar geworden filmstroken worden bewaard. „Ik heb al het materiaal zelf nog niet eens gezien", zegt hij. Hij werkt met stroken kopiefilm en schrijft zelf het scenario en het commentaar. Die tweede film die volgende maand in Duitsland in roulatie komt, bevat ook beelden van het bombardement van Rotterdam. Kerscher zegt er over: „Dankzij deze film weet men nu eindelijk wie de verantwoordelij ke man achter dat bombardement Ik wil graag laten Duitsland schuldige is. De film is namelijk Die gemaakt tijdens jo den. Hoe zij in de concentratiekam pen terecht zijn gekomen en daar zijn behandeld, evenals het ophan gen van verzetsstrijders". Als bewijs laat hij een foto zien van het ophangen van Poolse ondergrondse strijders. Stil Op de vraag of het publiek dan niet het risico loopt familieleden te zien doodschieten of te zien lijden, blijft het even stil. Hij geeft toe dat zoiets in Duitse bioscopen al is gebeurd. Maar Kerscher heeft er ook een excuus voor. „Ik breng dat materiaal zo, puur, geen opsmuk. Ik wil eindelijk de legende rond deze oorlog ontrafelen. Ik wil vooral de Duitse jeugd, maar ook de mensen in het buitenland laten zien hoe het allemaal zo ver kon komen, wat er kan gebeuren als de democratie wordt vervangen door een dictator schap en hoe het eigen volk van vrijheid wordt beroofd". Waarom speciaal die Duitse jeugd, is hij bang voor een herhaling? „Nee, toch niet. Die leden van de Baader Meinhof groep tel ik niet mee. Er zijn overal mensen die niet in een systeem passen, zowel van links als van rechts. En die willen altijd wel laten zien waartoe ze bereid zijn". Hij heeft ook duidelijk ingecalcu leerd dat er in Holland door de oorlog nog sterke gevoelens tegen de Duitsers zijn. „Dat is immers begrijpelijk", zegt hij. „Zij hadden ons niets gedaan. Wij zijn naar binnen gemarcheerd. Maar dat was niet het Duitse volk, dat was de dictatuur". En passant merkt hij op zelf niet daadwerkelijk te hebben deelgenomen aan de oorlog. „Vlak na het begin ben ik betrokken geweest bij een ernstig verkeerson geluk. Vechten was er voor mij toen niet bij. Ik heb niemand bestreden en ik heb niemand beschoten", aldus zijn verklaring. Drie Drie films wil hij maken. De derde zal misschien niet zo schokkend zijn maar toch wel in de belangstelling komen. Vanaf het ogenblik dat Kerscher vorig jaar met zijn Hitier-films in de publiciteit kwam, heeft hij die derde film genoemd als verslag van het priveleven van Hitier. Steeds is de nadruk gelegd op de scenes waarop Hitier, zijn vriendin Eva Braun en mogelijk ook Himmler, in ontklede staat, zouden voorkomen. Kerscher heeft over het bestaan en ontstaan van deze naaktfilms een geheel eigen theorie. Volgens hem pas ontstaan na een gedegen onderzoek van zijn perso neelsleden. Kerscher voert dan aan de ene kant Hermann Fegelein ten tonele, zwager van Eva Braun en de onderlinge tegenstellingen, voor de buitenwereld nauwelijks waarneem baar, tussen Bormann en Himmler, die bij Hitier om beurten in een goed blaadje probeerden te komen en om die reden niet schroomden elkaar zwart te maken. Voorlopig verdenkt de heer Kerscher, Fegelein en Eva Braun zelf van het maken van deze naaktfilms. Dat Eva Braun er in ieder geval van geweten zou hebben, maakt Kerscher duidelijk door een be schrijving van de inmiddels beroem de opname. Op dat stuk film staat Eva, gekleed in een nachtgewaad met haar gezicht naar de deur van de kamer in Obersalzberg. Ze kijkt daarbij recht in de camera die boven de deur moet zijn aange bracht. Dan laat ze haar nachtkle ding van de schouders glijden en staat ze, althans met haar bovenlichaam, naakt voor de came ra. Al die tijd kan men Hitier op de rug zien, terwijl hij zich uitkleedt. Dan draait Eva Braun zich om naar Hitler en Hitier keert zich naar Eva Braun. Op dat ogenblik is Hitier volledig naakt te zien. Dan stappen beiden in bed en is de opname ten einde. Van belang vindt Kerscher het dat uit deze opname blijkt dat Hitier lichamelijk een volledig man was, iets dat door historici tot nog toe wordt betwijfeld. Argwanend toch de mogelijkheid deze camera's te kunnen aanbrengen. Het is bekend dat hij een enthousiast amateurfilmer was. Dan gaat de geschiedenis volgens Kerscher als volgt verder: Himmler, of Bormann zijn achter het bestaan van de films gekomen. Zij hebben vermoedelijk Hitier ingelicht. Want Fegelein is op een gegeven ogenblik op last van Hitier gearresteerd. Hij werd opgesloten in de Rijkskanselarij. Hitier eiste van hem de films terug. Maar Fegelein wilde, en kon ook niet meer aan die eis voldoen: op dat ogenblik was de plaats waar de films waren verborgen, in de omgeving van Obersalzberg door de Amerikanen bezet. Om het film- en fotomateriaal waarover Kerscher nu zegt te beschikken is al veel te doen geweest. (Er is ook bloed voor gevloeid). Tegen het einde van de oorlog hebben SS'ers en andere ingewijden het geheime materiaal gestolen uit de bunkers. Dat schijnt volgens Kerscher juist de reden te zijn geweest waarom Fegelein en Eva Braun zich met geheime opnamen hebben beziggehouden. Namelijk om zich na de oorlog met dit materiaal te kunnen vrijkopen bij de bezetters. Veel van het geheime filmmateriaal zou vlak voordat de Amerikanen binnenvielen zijn begraven. Degenen die het begraven zelf moesten uitvoeren zijn daarna doodgescho ten, zodat de kring van mensen die er van wisten bijzonder klein werd. Aldus nog steeds Kerscher. De vijf mensen die overbleven hebben tot nu gewacht in verband met de verjaring van strafbare feiten. Probleem is daarbij dat men niet weet wanneer die dertig verjarings jaren beginnen, onmiddellijk na de oorlog in 1945 of telt de datum van grondvesting van het nieuwe Duits land, namelijk 1948? Van deze vijf woont er een in Argentinië en een in Brazile. De anderen zouden volgens Kerscher geen handelingen hebben verricht die bestraft zouden kunnen worden, anders dan dat ze lid waren van de SS. Boos In handel met op deze wijze vervaardigde en 'begraven films, ziet de heer Kerscher geen morele problemen, maar wel wordt hij boos als ene dokter Maser (die ook een boek over Hitier heeft geschreven aan de hand van in 1945 gestolen films) zich nu opwerpt als de enige rechtmatige erfgenaam van familie Hitier en dat hij alle rechten op de films van Kerscher opeist. „Hoe kan zich iemand het recht inbeelden erfgenaam te zijn van Hitier", roept Kerscher veront waardigd uit. Hij heeft nog meer problemen, ondermeer met de deelstaat Beieren die zich als rechthebbende op de nalatenschap van Hitier opwerpt. Besprekingen zouden in het laatste stadium zijn. Aanvankelijk wilde Kerscher het op een akkoordje gooien door de opbrengsten voor een liefdadig doel te bestemmen. Daar over praat hij nu niet meer. Er is een „gentleman's agreement" in de maak, zegt hij, opnieuw zeer geheimzinnig. Binnenkort zal Ludwig Kerscher open kaart spelen. Als de regeling er is, wil hij de wereldpers uitnodigen. Dan zal men kennis kunnen maken met de films. Volgens Kerscher wordt dat een grote klap. „Want ik laat ze zien wie Hitier werkelijk was en hoe hij echt heeft geleefd.».." Simone Schell: „Natuurlijk is het lekker om zo'n prijs te krijgen De Gouden Griffel voor het beste kinderboek is vorige week naar Simone Schell gegaan voor haar De nacht van de heksenketel kandij" uitgeverij Deltos Else vier). Ze hoort tot de jongere ge neratie (32) en dit boek was pas haar tweede. "Het beste boek vind ik een enge titel. Het schept ook verwarring bij kinderen, bijvoor beeld bij de groep, die me kwam interviewen. Eentje zei er: Ik had zelf wel wat beters geweten". Na tuurlijk is het lekker om zo'n prijs te krijgen, maar dat ik het beste boek geschreven heb kom nou!" 'De nacht van de heksenketel kandij" verrast vanaf de eerste bladzijde al door de rake dialogen en kernachtige beschrijvingen en de onomwonden introductie van tienjarige Serge, het Griekse adoptief-zoontje van de glazenier Lode en diens vrouw Celeste. Wanneer Lode en Celeste beslui ten er twee pleegkinderen bij te nemen. Koen en Ineverzet Serge zich fel. Er groeit een bijna on verdraaglijke sfeer in huis, vooral omdat ieder van de kinderen lie ver zijn tong afbijt dan de an der uit te leggen wat hem nu dwars zit. De uitnodiging van een speelse oudtante om de nacht door te brengen op een plek, waar eens een kasteel verzwolgen zou zijn, brengt ontspanning in het gezin. Dit is maar een zeer vlakke weer gave van het verhaal, dat vooral in het eerste deel het sterkst is door de reacties van de kinderen en volwassenen op elkaar. Simone Schell vindt zelf dat ze met dat eind ook wat overstag is gegaan. „Ik wou het niet zo goed laten aflopen, maar toen ik het schreef was er een nichtje dat las wat ik al af had. Nu moeten ze weer aardig tegen elkaar worden. Ze moeten het goed maken, smeekte ze. En ivat doe je dan? Meegaan met de harde trend, of waar ook zo voor gepleit wordt kinderen zelf inspraak laten hebben in wat je schrijft?" Daarom is Simone ook niet te ge detailleerd geweest over die adop tie en pleegkinderen-affaire. „Daar gaat het kinderen niet om. Ik heb dat onderwerp ook niet opzettelijk gekozen om 'in' te zijn. Ik zat in die tijd midden tussen vrienden, die zulke dingen mee maakte. „Het gevaar van een opzettelijk gekozen in-onderwerp vind ik, dat je het ene vooroordeel opheft, maar meestal een ander creëert. Ik sta nog aan het begin. En als je dan zo afgemaakt wordt als in Vrij Nederland. het drukt je natuurlijk wel op de betrekkelijk heid van je werk en een bekro ning. Kritiek, bést. Maar die jon gens zullen je in hun stukje wél even zeggen wat jij in je hoofd had en welke motieven toen je je boek schreef. En nu we het toch over met een mode meegaan heb ben: Schell is niet mijn meisjes naam. Het is mijn mans naam, maar of ik nu rondloop met de naam van mijn man, of die van mijn vader, vind jij het verschil maken?" In zijn het gaat ook voor de illustraties van Spreekmeester op. Erg gelukkig is ze er niet mee, de kinderen zijn teveel als ouwe mensjes uitgevallen. „Neem de kinderboekenweek-aanbieding, dat boek „Ogen op steeltjes", daarin hébben alle kinderen enge koppies en spillebeentjes. Kinde ren knappen erop af, vooral als ze zichzelf toch al niet de mooiste vinden. Dat van die illustraties regelt een uitgever gewoon achter je rug om. Na zo'n prijstoeken ning realiseer je je pas dat je een professional bent, dat je nu legaal met een bloknoot en pen kunt rondlopen om notities te maken, wat iedereen voor die tiid gek vond: dat je het allemaal meer als vak moet zien. Zoiets drukt me wel. Ik ?oas in mijn jeugd zo'n figuur die het nooit vinden kon. In dat persbericht over mij staat wel zeer heldhaf tig dat ik o.a. verpleegster icas, maar dat was na drie maanden afgelopen. Ik lag 's avonds bon kend van ellende in mijn bed. Vooral zieke kinderen, dat was het ergst". In haar boek is Simone voor de „ziekte van onverdraaazaamheid" onder haar jonge hoofdversonen niet op de loop gegaan En het is nog altijd geen vergif dat zij tot slot als medicijn een lekker drankje gekozen heeft en geen bitter.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 23