hotelkamer ligt de
niet voor niets
Kerkdiensten
Honger een
gevolg van
zelfzucht
Berusten
Enig doel van de Gideons: dit boek brengen binnen het bereik van velen
ZATERDAG 18 OKTOBER
Zondagavond
Alphen aan den Rijn met in-
1 januari tot tweepredi-
ditTeizoen gehouden, uit- kantenwyken met een ongeveer even
an de hervormde en gere- groot ^dental worden teruggebracht.
de Zuiderkerk aan de Lammenschans-
weg te Leiden de eerste cantate
dienst i
gaande
formeerde kerkeraden. Ds. P. Sijts-
ma, gereformeerd predikant, is de
voorganger. Het Leidse Kamerkoor
onder leiding van Ton Beckers zingt
een werk
1521) en een van Dietrich Buxte-
hude (1637-1707). Joop Brons,
organist
aan het orgel. Zondagavond
half 8 preekt 'ds. G. Toornvliet
Marekerk te Leiden ovt
werp: "Als God met u naar de no
taris gaat". Teke Bijlsma bespeelt
het orgel weer en het Chr. gemengd
koor Crescendo zingt. Woensdag
De herstructurering gaat uit
twee in plaats van drie predikanten.
De Geveformeerde Kerk van Alprien
aan den Rijn-Noord besloot daaren-
Josquin"de PreTotöO- voorjaar van 1976 een
derde predikant aan te trekken in
verband met de snelle uitbreiding. De
déHooglAndse" kerk, zit ™ad M al een beroepings
het onder-
22 oktober om half 9 komt de vloot-
aalmoezenier J. M. Janssen uit Den jj"? dan^heTwezenliikpV
4„ Kot «KilrrrohK,,™ stooiwiik aat aan net v-ezeniijke
commissie gevormd. De hervorm
de kerkeraad van Oudshoorn- Ridder -
veld (Alphen aan den Rijn-Noord)
heeft besloten bij doopdiensten niet
toe te staan dat er gefotografeerd
wordt. Gebeurt dat één keer, dan is
de kans groot, dat er een volgende
fotografen komen, al
dus de kerkeraad, die Van mening is
a de doop-
kader van de sociëteit Projekt Staal-
wijk, vertellen over zijn werk bij de
marine. Ieder is welkom. Vrijdag
24 oktober spreekt de heer J. G.
Fijnvandraat uit Leeuwarden in het
gebouw Langebrug 63 Leiden om 8
uur over "Wat is christelijke ge
meenschap?" Hij doet dat in het ka
der van de lezingenserie "De komst
van Christus nadert". Een geluk
wens gaat vandaag naar het gere-
In het nu begonnen seizoen zal
de hervormde gemeente van Ouds-
hoorn - Ridder veld - Alphen a. d. Rijn)
vijf gemeente-avonden houden, die
op 8 mei volgend jaar uitlopen op
een "kerkedag". Telkens zal het the
ma "gemeenschap" centraal staan.
De kerkvoogdij van de hervorm
de gemeente te Waddinxveen heeft
voor de restauratie van de Brugkerk
(het markante gebouw bij de Hef-
formeerd damescomité in dé Mors- brug) twee subsidie-aanvragen in
wijk te Leiden, dat 25 jaar bestaat, gediend, namelijk een bij de rijks-
dit comité brengen be- dienst voor de monumentenzorg
een bij het ministerie van sociale za
ken, dit laatste met de bedoeling dat
als de restauratie als werkgelegen-
heidsobject wordt aangewezen. Als
de subsidies worden verstrekt, zal er
voor de kerkvoogdij zelf nog altijd^
aandeel in de restauratie
De leden j
zoeken aan nieuw-ingekomenen, zie
ken en bejaarden en zorgen er ook
voor, dat er elke zondag in de kerk
bloemen staan. Het comité zorgt
goeddeels voor zijn eigen financiën.
Mede op advies van alle predi
kanten in Leiderdorp heeft de
de commissie van beheer f- 400.000 overblijven. Volgende week
zitter
van de gereforméerde kerk in deze
gemeente besloten, tot het volgende
voorjaar de klokken van de Schep-
pingskerk voor de eerste dienst (9
wordt al een grote actie gehouden
om de eerste middelen binnen te
krijgen. Zondagmorgen om half
10 wordt in Pniëlkerk aan de Hoor-
laten luiden. Zoals be- neslaan in Katwijk aan Zee een ge-
keüd, is er deze week over die klok
ken nogal wat te doen geweest
aanleiding
gement van een onbekende wijkbe-
nsdienst gehouden, met ds.
Kool als voorganger, waarin het
telefonisch drei- Pniël-dameskoor onder leiding van
Rhijn medewerking verleent.
Nu was het de laatste Jaren donderdag 23 oktober
toch al gebruikelijk om met ingang *s er m de wijkzaal van deze kerk
van 1 november het vroege kloklui- een wijkavond met ds. L. Boer als
spreker over het onderwerp "Toen ik
nog zendeling was". Ook hier zingt
Ds. Van Loenen schrijft deze week het dameskoor. Uit overleg tus-
in de Geref. Kerkbode: "Er blijft
uiteraard een gevoel van onbehagen,
boos
de kerken
Nieuw-Vennep
met "anonieme 'emmermeer) Is
de dorpsraad
(gemeente Haar-
comité ontstaan
dreigingen probeerde af te dwingen da^ zic^ de opvang van Noord-ierse
wat in normaal overleg ongetwijfeld kinderen ten doel stelt. Het is de be-
ook bereikt had kunnen worden. We doeling dat er rond Pasen volgend
jaar een groep van veertig kinde
ren uit Noord-Ierland drie weken
lang in Venneper gezinnen zal ver
blijven. Er wordt voor die weken
een uitgebreid programma gemaakt.
vinden dit een verwerpelijke metho
de. Iemand moet echter de wijste
zijn. En waarom zou dat de kerk
niet zijn? Die is immers veruit de
oudste". Omdat het ledental te-
Als u op het tafeltje of nacht
kastje in uw hotelkamer een bij
bel vindt, heeft niet de directie
die daar neergelegd maar ui
teraard met goedvinden van de
directie iemand van de „Ver
eniging De Nederlandse Gideons"
die haar kantoor heeft aan de
Sportlaan .976 in Den Haag en
kort en duidelijk deze doelstelling
heeft: in iedere hotelkamer een
bijbel.
De in 1947 begonnen vereniging
richt haar activiteit nu ook op
schepen, ziekenhuizen en ver-
Dleeginrichtingen. Eind vorig jaar
lagen in 2196 hotels in totaal
66.860 bijbels. Het aantal hotels
neemt, af, doordat de kleine ver
dwijnen, maar het aantal geplaat
ste bijbels blijft gelijk. De nieu
we hotels zijn namelijk groter. In
36 hotels en 20 ziekenhuizen en
verpleeginrichtingen werden vorig
Jaar voor het eerst bijbels aan
geboden. De Gideons hadden in
die periode contact met 11 sche
pen.
De vereniging omschrijft zelf
haar doel zo: de blijvende aan
wezigheid van de bijbel in alle
hotels, motels, pensions, op sche
pen, in gevangenissen en zieken
huizen. De leden zijn overwegend
zakenmensen die voor dit doel
sympathie koesteren. Zij behoren
bot verschillende kerken en gods
dienstige groeperingen, maar ko
men ook uit buitenkerkelijke
kring.
Verwarring
De naam van de vereniging is
ontleend aan het verhaal van Gi
deon zoals dat voorkomt in het
zesde en zevende hoofdstuk van
het bijbelboek Richteren. Gideon
wordt daar beschreven als een
man die bereid was om te doen
wat God van hem verlangde.
De voorzitter van de Gideons, de
heer W. O. Albracht (hij woont
in Haren), geeft toe, dat de naam
niet meer helemaal van deze tijd
is.
„Zouden wij nu de vereniging
oprichten, dan lag een functio
nele naam als „Hotelbijbel-vereni-
ging" meer voor de hand. De
naam sticht nogal eens verwar
ring. Dat blijkt duidelijk uit de
vragen die ons regelmatig berei
ken, zoals: wat zijn Jullie voor
een vereniging, een sekte soms,
een groep met eigen opvattingen.
Gideon-getuigen? Ons antwoord
is dan altijd: wij zijn een heel
normale vereniging, voor ieder
een die de bijbel liefheeft als het
bel.
Wij verspreiden ook geen eigen
bijbel, maar alleen die in de ver
taling van het Nederlands Bijbel
genootschap. Het gaat ons er uit
sluitend om, dit boek binnen het
bereik van velen te brengen. Wij
zullen ons beslist niet laten be
trekken in strijdvragen over de in
houd en over de toepassing van
wat de bijbel ons leert".
i evangelisatie
De naam ontstond in 1890 in
Amerika, The Gideons Interna
tional. Nu zijn er vele landen,
waar de Gideons vrijwel hetzelf
de werk doen. De Nederlandse
vereniging heeft wel de naam
overgenomen, maar is geheel on
afhankelijk van The Gideons In
ternational, die in methode en
doelstelling nogal verschilt van
haar Nederlandse partner.
De heer Albracht: „Wij volstaan
met de plaatsing van de bijbel en
doen geen individueel gericht
werk, zoals evangelisatie en ge
bedssamenkomsten. Dié arbeitf be
hoort naar onze mening tot da
taak van de kerken".
De heer J. H. van Dam te
Vlaardingen, medewerker voor de
buitendienst: „Als het leven van
de bijbel iemand aanleiding geeft
tot vragen en hij neemt contact
met ons op wij vermelden over
al ons adres dan willen wij wel
behulpzaam zijn bet het legen van
een1 relatie tussen de persoon in
kwestie en een predikant of pas
toor ter plaatse. Maar officieel
heeft de vereniging geen kerke
lijke bindingen.
Op het bureau van de Gideons
is een secretaresse werkzaam. Op
het ogenblik is dat mej. W. J.
Meijer. Elke week brengt de me
dewerker voor de buitendienst, de
heer Van Dam schriftelijk rap
port uit aan de" secretaris, mr. H.
S. Dijk te Den Haag. Om de twee
maanden komt het bestuur bij
een. Dan worden de rapporten
van de medewerker, de financiën
en het beleid besproken.
De bijbels die geplaatst worden
zijn het Nieuwe Testament en de
Psalmen in de nieuwe vertaling
en in het Nederlands, het evan
gelie naar Lucas, de eerste brief
van Johannes en de psalmen 32,
100 en 121 in het Duits, Engels,
Frans en Nederlands en de vol
ledige Engelse bijbel.
Dam een voluit positief antwoord
geven. Hij bezoekt eens in de vier
jaar alle plaatsen waar bijbels
liggèn en controleert dan alle ka
mers of er bijbels zijn verdwe
nen dan wel aan vernieuwing toe
zijn. Het percentage verdwenen
bijbels schat hij op 25. Ze wor
den meegenomen door gasten of
door een hoteldirectie afgekeurd.
Uit de gesprekken met de di
recties en het personeel blijkt, dat
ze gelezen worden. Als de kamers
's morgens worden schoonge
maakt, ligt de bijbel vaak nog
opengeslagen Ook uit opmerkin
gen van gasten kunnen hoteliers
opmaken of de aanwezigheid van
de bijbel op prijs wordt gesteld.
ding zijn hoog. Je hebt verder de
zekerheid dat de bijbels direct in
de kamers terechtkomen".
Sinds enkele jaren verstrekken
de Gideons ook bijbels aan zieken
huizen. In de eerste plaats aan
algemene ziekenhuizen, maar
daarnaast ook aan protestants-
christelijke en r.-katholieke. Vrij
wel alle bezochte ziekenhuizen ga
ven hun toestemming.
De heer Van Dam: „De benade
ring van de ziekenhuizen is wel
anders dan die van de hotels. Om
toestemming van directie, bestuur
en medische staf te krijgen, is
veel overleg nodig. De medewer
king van 't verplegend personeel
is heel belangrijk. Als men weet
dat er meer dan 200 algemene zie-
kenhuizen zijn, dan is het wel
duidelijk dat dit facet van het Gi-
deonswerk veel aandacht en tijd
vraagt".
Alleen giften
De bijbels worden geheel gra
tis verstrekt. De heer Van Dam
vindt dit belangrijk omdat de ver
eniging daardoor een zelfstandi
ge positie kan innemen.
„Wij zijn niet afhankelijk van
de bereidheid van anderen om
voor de by bels te betalen. De
meeste hotels zouden daartoe ook
niet bereid zyn, zeker niet blij
vend. De verspreiding wordt fi
nancieel mogelijk gemaakt door
de vele sympathiserenden, leden
en contribuanten.
Subsidie krijgen wij niet.
Wel giften van kerken, bedrijven
en particulieren. Het verloop in
het ledenbestand (door overlij
den, vertrek en bedanken) maakt
het nodig, dat nieuwe leden de
voortgang van het werk veilig stel
len, vooral nu ook de ziekenhui
zen het doel van de vereniging
zijn geworden".
De ledenwerving is dan ook een
van de taken van de heer Van
Bijna wekelijks krijgt het bureau Dam. Vorig jaar stonden er bij
van de vereniging schriftelijke re- de Gideons 1352 leden ingeschre-
acties: een brief, een kaart of een ven. zij zorgden voor een bedrag
betaling per giro. In de regel zijn van f 51325 Een accountantskan-
dit reacties van mensen die de toor in Den Haag controleert Jaar-
bijbel op- hun kamer aantroffen lijfcs de administratie en de boek
en dan op de een of andere ma- houding van de vereniging,
nier tot uitdrukking willen bren- In de bijbel gaat het om het ge-
gen wat dit voor hen betekende. beuren van God voor ons mensen.
„Nee", zegt de heer Van Dam, De heer Van Dam geeft op de
„de bijbel ligt op de hotelkamer vraag wat nu als Gideou zijn har-
niet voor niets". telijkste wens is, dit antwoord:
Het belangrijkste werk blijft de
regelmatige controle.
„In de controleperiode laad ik komen, dit Woord
vullen. Dat heeft ook financiële spanning zeker waard",
voordelen; de kosten van verzen- s. J. DE GROOT
leesdienst, donderd. 23
■ggggPMarekerk 10 10
Mulder Santpoort, 5 ds. De
Jong; Maranathakerk
Katwijk T'"
siuclemendienst;
Zee; Konlngskerk
Volle-Évang. Gem., Voorstr. 100, 9.45
Soefl-beweglng 4 nam.
KOUDEKERK AAN DEN RIJN
Herv. 10 ds. Lefeber. 7 ds. v.d Lin
den, gemeensch. dienst in ger. kerk.
Geref. 10 ds. Roest Maassluis.
LEIDERDORP Dorpskerk 10 ds
v. Achterberg Leiden, 5 jongerendienst
Hoofdstraat 10 ds. v. Loenen, 6.30
dienst: Scheppingskerk 9 en 10.30 ds
Geursen H.A.. 5 ds. Van Loenen,
2.15 ds.
zond. 7.30, 9. 10.45 ei
NIEUWVEEN
6.30 ds. Kaai. Ge:
Ent. Rk kerk zat.
prof. Hoender-
Pauiuskerk- 10 ds.~Wagenvoorde; gem.
centrum 10.30 ds. Sasse, 7 ds. Bro- Geref. 9.30
kerhof Voorhout. Geref. Kerk 10
Rk
zond. 9, 10
ds. 10 fam.
Allers Oegstgeest; Bethlehemkerk 10 10
ds. De Jong; Bevrijdingskerk 10.30 ds.
v.d Vlies Nijverdal; Vredeskerk 10 ds.
Bouhuys; Zuiderkerk, 5 cantatedienst;
Waalse kerk 10 ds. Ribs; Acad. Zie
kenhuis 10 ds. Bakker; Dlac huis 10 30
ds. Hemmes; jeugdkapel Vredeskerk
10 hr. Hemerlk; jeugdkapel G. Her
der 10.30 hr. Los; Merenwijk
Hortensius. Geref. Kerk - Zul
10 dr. Wind, 5 ds. Sijtsma; Petrakerk
10 ds. Van Drie Delft, 5 ds. Veeter.
O.geest; O. Vest 10 ds. Sijts
Hortensius; Mar. kerk 10 hr.
Katwijk. 5 hr. Ootjers A'dam; Bevr.
kerk 9 ds. Hofman. 5 dr. Wind;
hr. Ootjers; De^jja
Tomasoa. Molukse
ds. Sitanala. RK kerken:
LEIMUIDEN Herv. 9.30 ds. Kramer
Aalsmeer. Geref. 9.30 en 7 ds. Ave-
res RK kerfk zat. 7. zond. 7.30, 9.30
en 11.15.
LISSE Herv. gr. kerk 10 ds. v.d
Velden; Pauluskerk 10 gezinsdlenst, 7
ds. Hoornstra,
Chr. Geref. 9.30 en 3
Rk kerk zat. 7. zond.
NOORDEN Herv. S
Keref. 10 en
Geref. K. Vrijg. 8.30
Herv. w
■m. HA Geref. 9.30 Volle-Evangellegem. 4
de. Evang.
mavo). Rk kerk zat.
(aula tuinbouwschool).
Den Haag (gem.
Brugge
10 hoogmis
Aiv-k.oi
OUD-ADERk kerk zat. 7,
i.30 en 10.30.
OUDE EN NIEUWE WETERING
SASSENHEIM Herv. 9 en 10.30
ds. Westra, 6.30 ds. Den Tonkelaar
Warmond. Geref. 6.30 en 5 ds. v.d.
Berg. Chr. Geref. 10 en 5 ds. Rebel
Geref.
Wit Chr. Geref. 10
land. Ger. Gem. 10
BENTHUIZEN Herv.
Geref. Gem.
Honkoop R.dam.
Dorpskerk
Llere De
Embflen,
ihemkerk mKKk
6.30 ds. Droogers. Gravendeel.
BODEGRAVEN Her
ds. Droogers, 6.30 ds.
Brouwer Meern;
6.30 ds.
Groenhoven
10 hr.
Geref. 10 e
De Vreugi
"«re D» Oud- Ger.
Embflen, oo n i
Vreugd; Bethlehemkerk
4 ds. Hakken-
3 en 4.30 ds.
Vrijg. BV- Salvato-
H. Meer, 5 dienst
ds. Keuning. Geref. 10
5 ds. Warnink. Rk kerk
kerk 10
9.30
ds. Schinkelshoek
NOORDWIJK-BINNEN Herv.
gr. kerk 10 ds. v.d. Velden Llsse,
ds. Keuning. Geref. 9.30_ds. Warnink.
RIJNSATERWOUDE Herv. 2.30
ds. Oostenbrug, afscheid. Chr. Geref.
9.30 dienst, 2.15 ds. Bouw Schevenin-
Buitenhuis.
iljker; Mierennest
hr.
zat.
BOSKOOP Herv. 9.30 ds. Heij-
lees-
K. de Vries. Chr.
n 5 ds. Carlier
4.30 ds. Boogaard.
dienst, 5 ds. J. B
Geref. Kerk: 10
Geref. Gem. 10 ei
Geref. Gem.
leesdienst (K
Gem. 10.15 dienst Remonstr. Doopsgez.
Gemeente: 10.15 ds. Snaayer Heem
stede. Evang. Chr. Gemeenschap: 10
hr Dlkkes Zendingsw. Middernachts-
roêp Zoeterw. Singel 21. 6 nam. bij
eenkomst. Baptistengemeente, O. Rui
avonddienst ds. Stelwagen. Ge-
iref. Kerk 9.30 en 5 ds. Dijkstra; De
Stek 11 ds. Dijkstra. Chr. Geref. 9.30
en 4.30 ds. Den Boer Rijswijk. Geref.
5.3Ó Gem. 9.30 *1
moonri ft rTc 5 ds. Elgersma; v.d. Berghstlchting
RK kerken -^Agatha J' Warnink. Rk kerk BSt. Jeroeu
NOORD WIJKERHOUT Herv. 9
e» 10.30 ds. Streefland (HA). Rk
igelbew. zat. 7, zond. kerk St. Jozef zat. 7, zond. 8. 10.
Viktor zat. 7. zond. 8.
8.30. 10
11.30; bij-
zond. 8.30, 10.30,
zond. 9
ROELOF ARENDSVEEN
kerk St. P. Banden zat. 7. z
3,30, 11 en 12.15; Maria Pr.
kerk
gem., In
NIEUWKOOP Herv.
Bronsgeest, 6.30 ds Bogers
Geref. 9.30 ds. De Vries Katv
ds. Nooteboom. Chr. Geref. 9.3
6; De
Alphen.
9.30. 11
8.30, 10
Maria zat. 7.15, zond. 10.
OEGSTGEEST Herv. Gr.
zat. 7.
S. Bavo 9.30: S.
Schoot: Hulp
Gelovigen 9.30
of manuelkerk 9.30 dr. v. Oeveren,' 5 ds
(Nieuwstr. 27). Bethel 9.30 hr. Mod-
7, zond. 8.45,
kerk zat. 5.30.
derkolk. Rk kerk
dienst. Evangeliecentrum Zijl
singel 2 10 hr. Zillstra. 21
Zijlstra, 24 o
8 hr.
bijeenkomst.
7.30 kap. Leijs-
HAZERSWOUDE Herv. 9.30 hr.
Goedhart Nieuwkoop, 6.30 ds. Westra
Sassenheim Jeugddienst. Geref. 9.30
ds. Bouma Noord wijk, 5 ds. Lee'
kerk Michael
'ri^-Kath" Kerk. Vre^viJkstr. 107" £0-30 Mo^ike^am^RK kerk M
6. 30 C N^i w^A^ostn<Kert ,C EI SCRiJ n- 1^30; >idd«hofjo^O; dorp!
zond. 8. 10 en 11.30.
hr. Eikerhout. RK 1
zondags-
Riln 3.
Haag-
HILLEGOM
Boonstra,
wijk
Steenschuur i
7 lof: Lammenschansweg
zat. 7. zond. 9. 10.30 hoogmis.
renslngel i
AARLANDERVEEN
Bruggen;
ds. Boonstra. Geref. 10
Pouwels. Chr. Geref. 10
oerdijk A.dam. B"
at. 7. zond. 8.3(
St. Jozef zat.
KAAG Herv.
Wolthaus. 7 ds.
10 kand. De Goede,
enhuis.
Katwijk. Geref.
1.30 kand. Teney-
Geref. 9.30 dienst. 2.30
Bosman, interk. evangeli8ati_edienst.
5 ds. De Vries, Rk kei
I ds. Hanemaayer; Opst. kerk O. Kerk 10 ds. Catsburg, 6 ds. Boer;
Fokkema. 6.30 ds. Hanemaa- Ichthuskerk 10 ds. Hovlus, 5 ds. Tey-
Herrierkerk 9 ds. Hoogendlik: geler; Pniëlkerk 9.30 ds. Kool, ge-
Hoogendijk; zinsdienst, medew. v. Pniël-dameskoor
De Bron 10.
Driehoorne 7 Interk. dienst:
hoornse kerk 1.0 ds. Oort: Slonskerk
9.30 kand. v. Harten AlDhen.
Geref. Kerk
Mar. kerk 10 kand. Tenevenhuts. 6.30
kand. De Goede: Salv. kerk 10 ds. v.
Harmeien. 6.30 ds. v. Harmeien: G.
Herderkerk 10.30 ds. Swierts Koude- 8.30 dienst,
kerk. 6 30 ds. v.d. Ree: De Bron
dovendlenst: Overduin
Geref. Kerk 9.30 en 4.30 ds. v. Zon
neveld Leerdam. Oud-Geref. Gem. 9.30
'ljlman. Geref. Vrijg.
ds. Hoff. Geref. Vrijg.
10 en 7 ds Brink Kam-
n. Chr. Geref. 10 en 5 ds. v.d.
it. Geref. Gem. 10 en 5 leesdienst,
23 okt. ds. Moekerken N.-Beyerland.
Omdat we geen antwoord we
ten op de vraag waarom God al
het lijden „toelaat", moeten we
dan maar berusten in ons lot?
Omdat we er toch niet tegen kun
nen doen? Omdat we ons maar
hebben te schikken naar wat ons
van „Hogerhand" wordt opge
legd? Moeten we ons maar ver
zoenen met het lijden?
NEEN. Als Gód aan ónze kant
strijdt tegen het lyden, als Hy
mee-zuoht met onze beproevin
gen, dan kunnen wij er ons niet
zomaar bij neerleggen. God is
onze Bondgenoot. Hij staat aan
de kant van het slachtoffer. En
heel veel leed buigt Hij om. Zo
dat in het leed toch Zijn bemoeie
nis geproefd wordt, Zyn zegen
In het leed vooral in het
leed, dat veroorzaakt wordt door
rampen geeft Hij ons gelegen
heid Zyn liefde te bewijzen. Het
wordt een uitdaging tot mee-lij-
den. Het leed mee te dragen, het
helpen te verzachten, saamhorig
heid te bewijzen, nieuwe wegen
te vinden voor de overlevenden.
Berusten in het lijden? Het is
een veelvoud geworden van wat
er vroeger aan lyden op ons af
kwam. We worden apatisch by
het zien van zoveel leed. We wor
den opstandig door onze machte
loosheid om te helpen en worden
trager in het verlichten van het
lijden.
Waarom grijpt God niet in?
Eerder dan ons te verdiepen in
een God, Die meelijdt, geven we
Hem de schuld en sluiten we ons
van Hem af. Of we buigen be
rustend het hoofd onder Zyn wil.
Maar wil God dit lijden? We
leggen een verdenking van
sühuld op God als Vader van Je
zus Christus, die Hij niet ver
diend heeft. Door émders te luis
teren naar de getuigenissen die
Israël over God gaf, met Afwij
zing van de almachtige, alles or
ganiserende God, hebben we het
antwoord nog niet gekregen. In
plaats van de Almachtige Heer
ser treedt echter een Ander op,
met het gezicht van de lijdende
Jezus. Dat is een antwoord dat
zich losmaakt van de onvermij
delijkheid van het lijden en dat
reserves kweekt die in staat zijn
het lijden te verminderen en zo
mogelijk op te heffen. Berusting
maakt dan plaats voor een „niet-
nemen" van de ellende. Job nam
de ellende ook niet. God neemt
het lijden ook niet, maar helpt
mensen terechtbrengen en recht
zetten. Door de verwachting van
een nieuwe mogelijkheid, door de
hoop op overwinning van het lij
den. Door te helpen bij het ver-
wèrken van het lijden.
Verwerking van het lijden ligt
ook in het délen ervan, in het
bespreken met anderen, het onder
ogen zien. Dan wordt het isole
ment, de eenzaamheid van het
lijden doorbroken. Dan wordt het
zelfs vruchtbaar. Dan krijg je niet
een antwoord op het waaróm van
het lijden, maar je bestrijdt het
wel. Je neemt het lijden op met
allen om je heen, betrekt het in
de voorbeden. Dan wordt er iets
zichtbaar van het komende rijk
van God.
God wil ons heil. God wil ons
léven. Het evangelie leert ons, dat
Jezus iets met Zyn lijden „deed".
Het gebruikte voor de toekomst
van ons mensen. God boog dit
lijden om door de opwekking van
Jezus uit de dood. Dat is Zyn
schepping. Van daaruit kennen
wij God. Die ook ons dit leven wil
geven.
Daardoor vraagt Hij onze ge
hoorzaamheid, tot in de dood.
Hem volgen betekent ook de
len in Zijn lijden, maar het is
ook een zeldzame vreugde. En een
troost omdat Hij erbij is in het
lijden, erbil betrokken is. Door
Zyn oneindigde liefde voor ons
J. T. KOOPMAftS-
SCHOTANUS,
Vendelstraat 10,
Leiden
Tel. 071-141009
NEW YORK De honger, waar
veertig procent van de wereldbevol
king onder lijdt, wordt voor het
grootste gedeelte veroorzaakt door
zondig menselijk gedrag", aldus
een verklaring van de nationale
Raad van Kerken in de Verenigde
Staten.
VOORSCHOTEN Herv. Dorps- De raad waarin 31 protestantse
en orthodoxe kerken zitting hebben,
zegt dat vorig jaar voldoende voed-
Paüs Joainnessch" 10 "jongeren- sel is geproduceerd voor de gehele
vWn'l e<? 5 d? wereldbevolkeng. Dat er toch honger
^ShsJtSi geleden, wijt hij aan de zelfzuch-
12: aula NH tige en uiterst onrechtvaardige ver-
10 en 1130 Godskerk zat" 7' zond- 8» deling van het beschikbare voedsel.
De Amerikaanse Raad van Ker-
WADDINXVEEN Herv. Brug- ken roep in zijn verklaring alle ker-
boompDe HoekSn^'o dlVd.' S "lee te "erken aan d8 Veran"
vel. 6.30 ds. Roelof sen; Be^eikerk dermS van systemen en mechanis-
9.30 ds. Verboom. 5 ds. v. d. Heuvel; men, die de honger de kans geven
wfilëei 20 ran>pza"g om zich heen te gry-
pen. Men vindt dat alle program
ma's ter bestrijding van de honger
tot nu toe hebben gefaald wegens een
verkeerde mentaliteit op het gebied
van voedselhulp.
ïüuc. De Raad van Kerken meent, dat
.30 hr het voör de bestrijding van de
honger ook noodzakelijk is, dat
een halt wordt toegeroepen aan de
huidige groei van de wereldbevol-
xw king overigens met "vermijding van
WASSENAAR Herv. Dorpskerk elke vorm van dwang op armen en
i° £8 ^i,ngen Pe" Haae- machtelozen in onze samenleving".
&e^kerk°efor1d?eDe R3' Den^-g1- In de verklaring wordt ter overwe-
Den Haag.
10
Ontm kerk 10 dr. Bakker Zuidland,
5 dr. Wenzel. Chr. Aft?eKr.hetden
Gem._9.30
10 ds. Hooykaas.
ref. Gem.
Oud-Ge-
gem.
kerk Ontm.kerk zat.
en 6.30: Viktor zat. 7. zond. 10. Volle-
Evang. gem. Lindengaarde
v.d. Heijden.
10 ds. Blom
Meulen; Zuid
Kerk
Bond: 10.30 ds. Werner.
oey ^Amers-
ds. Bech.' Ned'.
ging gegeven of het verantwoord
dat de kerk landbouwgronden
eigendom heeft.
Versluys Hazerswou-
Samenwerking Op een symposium
van Europese bisschoppen heeft de
Franse mgr. Coffy de wens uitge-
ZEVENHOVEN Herv. 9.30 ds. sproken, dat de moeilijkheden tussen
"éfveS;reAa)ükaBk k«Tït bisschoppen en theologen worden
zond. 9 en 10.45. overwonnen. De theologen staan
voor een zware opgave; zij moeten
.1i)_,.pat„" zoeken naar een nieuwe geloofstaal
en de mens uitzicht geven op een
oplossing van zijn problemen. Ook
het leergezag stuit op tegenstand.
Juist daarom, zei mgr. Coffy, mogen
niet tegen elkaar worden uitge-
7.30. zond
7. zond. 8.30, 10. 11.3C
Rijndijk Meerburg zat. 7 zond.
ZWAMMERDAM Hej-V. 10 ds.
Mostert, 6.30 ds v.d Helden Geref. erw>eld
10 ds Langedijk, Waarder, 6.30 zie Spe„
herv. gemeente.
samenwerking.