Henk en het liefdesleven van Sylvia Kristel ramma toegeficht I ...en gisteren l Coop^, 1,80® ZATERDAG 11 OKTOBER Hoewel ik my al minstens even lang als Henk van der Meyden op de "journalistieke" terreinen be weeg waarop ook hij zich beweegt, ben ik èr tot nu toe gelukkig in geslaagd mijn conversatie met hem te beperken tot vier woorden. Dat was op het feest dat aangericht was ter ere van Sjakie Swart in het Hil- tonhotel. "Dat was mijn stoel", zei lk koeltjes. Hij stond verontschuldi gend op en verdween in de men senmenigte. Ik heb wel menigmaal over hem geschreven, en dat was vrijwel altijd in negatieve zijn. Te recht natuurlijk, maar het voert te ver om alle argumenten daarvoor op een rijtje te zetten. De weerzin te gen zijn manier van werken, zijn Door Nico Scheepmaker krant en (eventueel) zijn omroep mag je er anderzijds natuurlijk nooit toe verleiden hem de verdiensten te ontzeggen die hij heeft. Neem bij voorbeeld de tv-recensie van Peter van Bueren in de Volkskrant over de Privé-uitzending met Sylvia Kris tel. Hij spreekt daarin van "een bou doir-gesprek" en "twee kinderen die volwassenen speelden, allebei pratend op een toon die erg wijs klonk zon der dat het zoiets inhield. Volstrekte illusie dus. een Spelletje jokeren, dat leek over de meest belangrijke dingen te gaan des levens, maar niet verder reikte dan een slecht bedenk sel waarvoor Courths-Mahler zich zou schamen". De zogenaamde taboe-doorbreken de vragen van Henk van der Mey den noemt hij de doorbraak van een kind dat in de kerk roept dat het plassen moet, en hij voegt daaraan toe: "taboe-doorbrekend zou zijn vanneer de camera zou tonen dat Van der Meyden inderdaad zit te masturberen bij de vragen die hij als per ongeluk laat vallen". Hij spreekt verder over "de nieuwsgierigheid jan een puber", noemt een en ander "hy pocriet en onfatsoenlijk", "wezenlijk immoreel" en "vlerkerige namaak, die het niveau van een slecht school krantje niet eens haalt". Peter van Bueren pleegt over het algemeen met scherp te schieten in zijn tv-recensies, en meestal schiet hij raak. Maar wat hij over deze uitzending van "Privé met Sylvui Kristel" schrijft heeft weinig met de werkelijkheid van dit Interview te maken. Kijk, Henk van der Mey den is natuurlijk geen „wonder op wielen, hij vroeg een paar keer naar het antwoord dat hij pal daarvoor net gekregen had (volgens het principe waarmee hij ook zijn krant vol schrijft, dat de mensen Je pas be grijpen als je iets twee of drie keer in steeds weer andere bewoordingen herhaald hebt), en een enkele keer begreep hij ook niet wat ze zei. Aan het slot bijvoorbeeld, toen zij Hugo Claus even rechtstreeks toesprak en als bewijs van liefde zei dat ze van hem hield, moest ze Henk even uit leggen waarom ze dat per se wou zeggen - het was een uitdaging - waarop Henk van der Meyden niet- begrijpend zei: "Ga je gang dan maar". Sylvia zei toen fijntjes, en van wanten wetend: "Ik heb het'al gezegd, op camera 2". De fout die je bij Silvia Kristel natuurlijk niet moet maken is, dat je van tevoren denkt dat het wel een onnozel wicht zal zijn omdat ze zo mooi is en "Emmanuelle" heeft gespeeld en een miljoen kan vragen voor een filmrol, en dat je dat denk beeld dan niet corrigeert gedurende het interview, maar domweg vast blijft houden aan je vooraf gevorm de mening. Sylvia Kristel bleek een goed formulerend, snel denkend, in telligent meisje te zijn dat af en toe terloops op haar ponteneur ging staan en binnen de (wijde) grenzen die zij zichzelf blijkbaar gesteld had volkomen openhartig en kennelijk naar waarheid op alle vragen ant woord gaf. Dat was tenminste mijn indruk. Je merkt zoiets aan klei ne details. Ze zei bijvoorbeeld niet dat zij bij een bepaalde erotische sce ne in „Emmanuelle" haar slipje had aangehouden, maar haar onder broek. Het woord is onderbroek, de schuilnaam is slipje. Zij zei onder broek. En wat Henk van der Meyden be treft: of die vragen van hem naar haar liefdesleven en haar indruk ken en gevoelens bij het maken van erotische films nu echt hypocriet, onfatsoenlijk en wezenlijk immoreel aijn, is natuurlijk een kwestie van interpretatie. Zij heeft een min of meer publiekelijk liefdesleven met Hugo Claus, zij maakt erotische films, dus als je haar interviewt zou het onzinnig zijn er niet over te pra ten. Het is weliswaar een plausibel standpunt als je zegt dat het immo reel is om een miljoen gulden te ver dienen aan een semi-pornografische film voor alle gezindten, terwijl mil joenen mensen elders in de wereld honger lijden, maar het immorele schuilt in dit geval in het hongerlij den en niet in Sylvia's verdiensten. Ik bedoel: in principe zou iedereen in plaats van honger te lijden een miljoen gulden moeten verdienen met een filmrol, een ideale toestand die Sylvia Kristel van alle hongerlij ders nu als eerste bereikt heeft. Ik besef wel dat deze omkering van de feiten ook weer niet reëel is, maar dit is nu eenmaal haar leven, daarover vertelde ze. en waarom dat dan "een slecht bedenksel" zou zijn zoals Peter van Bueren schreef, in plaats van het "goede bedenksel" dat het in feite is, begrijp ik niet goed. Derrick Columbo beloofde zondag dat hij met zijn vrouw op bezoek zou komen bij Janet Leigh, die hij van moord op haar man verdacht. Enkele on nozele halzen in halfverlichte Ne derlandse huiskamers dachten mis schien dat ze Columbo's vrouw nu eindelijk eens te zien zouden krijgen, maar ik wist wel beter. De vrouw van de detective is een storend ele ment, omdat hij altijd paraat moet zijn en nooit in de situatie mag ko men te verkeren dat hij aan vrouw en kind denkt in plaats van aan het recht dat zijn loop moet hebben, dus daarom is mevrouw Maigret altijd op de achtergrond gebleven, is Ja mes Bond ongehuwd, is Cannon evenals Ironside vrijgezel en blijft de echtgenote van Columbo een onzicht baar wezen dat alleen gebruikt wordt om de verdachten uit hun tent te lokken. Een ongezonde en irreëele situatie natuurlijk. Het deed me daarom deugd dat de nieuwe misdaadserie 'Derrick" (een Duits produkt, zoals de naam probeert te versluieren) met dit gangbare gegeven brak door in specteur Derrick niet alleen een echtgenote te bezorgen, maar haar bovendien een redelijk uitgebreid rolletje te laten spelen, dat associa ties opriep met de rol die de vrouw van commissaris McMillan (als an dere uitzondering) mag vervullen. Ik zag tot mijn verbazing dat deze nieuwe Duitse serie door dezelfde man werd geschreven die "De com missaris creëerde: Herbert Rei- necker. Het was zoveel beter, de deden zoveel meer aan denken dan de mensen in "De Commissaris", dat er een we reld verschil tussen beide series leek te liggen. Maar misschien was dit weer zo'n "pilot", de eerste afleve ring van een nieuwe serie die de ko- per-in-spé moet doen likkebaarden en waaraan beduidend meer geld en acteertalent wordt verspeeld dat men van plan is aan de volgende afleve ringen te spenderen. Dat zullen we moeten afwachten, maar dit ■Pandjeshuis" was in ieder geval zoveel belovend, dat het bijna leek of de acteurs en actrices waren weggelopen uit het Belgische pro gramma "Beschuldigde, sta op" of tewel de televisierechtbank. Wat we 'daar woensdag van te zien kregen deed in geen enkel opzicht onder voor de vroegere televisierechtbanken bij ons, die hun menselijk materiaal eveneens van amateurs betrokken en daardoor die levensechtheid vertoon den die we nu ook weer terugvon den in "De zaak Calsteen" van au teur-regisseur Jan Matterne. Ik ben blij dat de VARA dit seizoen ook weer van plan is de televisierecht bank te doen herleven, alleen zal dat (in maart 1976) een eenmalige voorstelling zijn, waarin anders dan vroeger een reëele actuele gebeur tenis zal worden behandeld waarin de nadruk niet op de rechtsgang zal worden gelegd, maar meer op de drijfveren van de verdachte en zijn maatschappelijke achtergrond, ter wijl het ook een mengvorm zal wor den van op film nagespeelde scènes, en de rechtszaak zelf. Dat kan na tuurlijk ook heel goed uitpakken. Toevallig werd ik vox-ige week op de opening van een tentoonstelling aangesproken door een mij. geheel onbekend meisje, dat mij alsnog wil de bedanken voor een zeer lovende die ik haar gegeven had. vist van niets. Het bleek dat zij jaar of acht geleden in de te levisierechtbank, als niet-actrice dus, de rol had gespeeld van een meisje voor wie twee jongens op de vuist waren gegaan, waarbij er eentje was overleden. Ja, dat waren mooie tijden, ik herinner me nog goed dat ik steeds gefascineerd naar deze te levisierechtbanken van Milo Anstadi zat te kijken, even gebiologeerd als ik dat wonsdagavond deed bij die Belgische versie, die iets was inge kort en bewerkt, naar het schijnt. De NOS is wel van plan er nog enkele te bekijken, maar is net van zins er (net als in Belgie, waar de kijkers moesten keizen tussen "De zaak Calsteen" van een uur en tien minuten en een nieuwe aflevering op hun eigen zender van een uur en vijftig minuten) een serie van te maken. Uitpraten Tot slot nog enkele uitspraken die ik de afgeloen week van het scherm oppikte. De tennisser Ilie Nastase: "Iedereen vraagt me altijd hoeveel ik verdien, maar niemand vraagt me ooit wat ik uitgeef". De Belgische rechter in "Beschuldigde, sta op" bij het afleggen van de eed: "Gij zweert te spreken zonder haat en zonder vrees" (wat ik een .ooie formule vind voor een getuige). En president Sadat in een interview met Bob Kroon: "Als ik de Swojet-Unie een boodschap stuur, duurt het een tot twee jaar voordat ik antwoord krijg, maar stuur ik de Verenigde Staten een boodschap dan heb ik het ant woord binnen 24 of hooguit 48 uur. Het is dan ja of nee, maar ik krijg in ieder geval meteen een antwoord". Wilde stipt. 8.0 19.05 (S) Plaatvaeria. VARA: 22.40 (S) Door^de jaren' Rood met een goud randje Hilversum II ZONDAG 12 OKTOBER Hilversum 1 KRO: 8.00 Nieuws. 8 10 Overweging. (S) Badinerie. 9.00 Nieuws. 9.10 18.00 N.ieuws. VARA: 18.20 Uitzending Eucharistieviering. 11.00 Nieuws. 11.02 Dingen (S) Brunchconcert. 12.00 Kruispunt. haal. 13.00 Niews. 13.10 De toestand in de wereld. 13.19 Radiojourn. 13.30 (S) Delta. 14.00 Bariton en piano. NOS: 14.30 Tien jaar uitzending voor Intern. Spektrum. (S) Repertorium. 23.55 Nieuws. Hilversum III AVRO: 7.02 (S) Ko. de boswachter- v. Uu.ouUun. 8.45 (S) Plein Publiek. 10 30 Nieuws 10.33 (S) TV-kinderlied- e. 10.50 Schoolradio. 11.00 (S) In zilver 20.00 <S) De Kilima Hawai- ins show. 12.00 Voor boer en tuinder, i Med. t.b.v. land. en tuinb. 12,30 15 00 Het kind 7.02 (S) Drie op Je boter- 1.03 Radiojournaal. 11.06 Drie tussen de middag. 14 03 (S) P kontakt. 15.03 <S) Pop-kontakt 16.03 (S) De Hitmeesters. (17.03 Ra1 ADVERTENTIE NEDFRLAND I 16.05 De kleine zeemeermin, sprookje (NCRV) 16.30 Laterne Magica, tv-film (NCRV) 17.05 De prairie leeft, dierenfilm (NCRV) 17.15 Als de zalm springt, dansen de beren (NCRV) 18.15 Duits, les 17 (TELEAC) 18.45 Tv-informatie voor Marokkanen (NOS) 18.~»5 Journaal (NOS) 19.05 Wie van de drie. quiz (AVRO) 19.35 Angelique, tv-filmserie (AVRO) 21.35 Journaal (NOS) 21.50 Mr. Melody, programmaovcr Han Dunk (AVRO) 22.40 AVRO's Sportpanorama (AVRO) 23.20 Journaal (NO^>) 23.25 Lied van de week (NCRV/IKOR) NU»ERLAND II 18.45 18.55 19.05 19.30 1950 20.00 29.25 22.15 22.20 23.35 23.40 Brigadier Dog (NOS) Journaal (NOS) Wickie de Viking, tv-serie (KRO) Afrikaans dagboek, natuurfilm (KRO) T Zand 33 (KRO) Journaal (NOS) Cyrano de Bergerac, heldenkomcdie (KRO) Cyrano de Bergerac, vervolg (KRO) Mexican Trumpets (KRO) Journaal (NOS) NEDERLAND I ZONDAG 12 OKTOBER 11.00 Eucharistieviering vanuit Wognum (KRO/RKK) 14.00 Archeologie, les 8 (TELEAC 14.30 Les Gammas, les 8 (TELEAC) 16.00 Journaal (NOS) 16.0? Het programma met de muis (NOS) 16.27 Eurovisie: Horse of the year show. met een reportage van het Concours Hippique te Wembley (NOS) 16 55 Voetbal-en toto-uitslagen (NOS) 17.00 Vesper (IKOR) 17.30 Wilde Ganzen (IKOR) 18.15 Chemie, les 4 (TELEAC) 18.55 TV-informatie voor Turken (NOS) 19.00 Journaal (NOS) 19.05 Twietie, avonturen van een ondeugend vogeltje (KRO) 1910 KRO-muziekfeest 1975: harmonie- en fanfaremuziek (KRO) 20.05 De Katholieken, tv-film (KRO) 21.45 Heel de mens, programma over menselijke mogelijk heden (KRO) 22.20 Humanistische Vormings Onderwijs (HUM. VERBOND) 22.40 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.25 Woord voor woord (IKOR-KRO/RKK) 18.30 Brigadier Dog (NOS) 18.35 De zwarte pijl. avonturenserie (NOS) 19.00 Panomariek (NOS) 19.15 Studio Sport (NOS) 20.30 Ot en hoe zit het dan met Sien. Filmreportage (NOS) 21.00 10 j. radio buitenlandse werknemers, reportage (NOS) 21.30 Journaal (NOS) 21.35 Informeel: gesprekken (NOS) 22.35 Beeldspraak: Aart Lambert (NOS) 23.00 Journaal (NOS) Punoramlek laat morgenavond (19 uur, Nederland III een eigen filmreportage uit IJsland zien. Volgende week wordt de visserijgrens officieel verlegd en de film toont hoe af hankelijk 200.000 IJslanders zijn van de visvangst. In het NOS-programma Informeel' ivordt morgenavond om 21.35 uur op Nederland II gesproken over de auto contra het openbaar vervoer. De journalist W. L. Brugsma ontvangt hiervoor minister H. Gruijters van Volkshuisvesting en Ruim telijke Ordening, de publicist S. de Jong en de journalist H. Bakker. Ad Langebent praat morgenavond (21.45 uur, Nederland I) 27? het programma 'Heel de mens' met Cri Stellweg. die haar 64-jarige broer Carl, een ongeneeslijke kankerpatiënt, uit- nodigde om bij haar thuis te komen sterven. in Suriname (II). TROS: 17.30 t.15 (S) Concertgeb. Ork. 10.02 (S) Muziek Mozaïek. Drie draait op VARA: 12. Klink Klaar. 13.02 (S) Ned. A NOS: 14.02 (S) Langs de 11 IS, Spit! NOS: 18.03 Joost mag nie NCRV: 19.02 Discorama. 20.02 Jongerenprogramma. 22.02 Strictly country Style. 22.30 Jazz-time. 23.02 Sportshow. 0.02 Late dagavondlezing. Orgel en trom 20.30 (S) In de Nieuws. 22.40 Radiojournaal 23.00 (S) Vanavond laat sport- 23.55 Nieuws. Hilversum II VARA: «.00 Nieuws. 8.10 Weer of 13 OKTOBER NCRV: 7.00 Nieuws. de middeleeuwen tief programma NOS: 12.00 Den Haag deze week. 12.15 Uitzending van Sym biose. NOS: 12.25 (S) Prom. ork. 12.50 deze week. 13.00 Nws. VARA v. d. dag. 13.20 Ombuds- 13.30 Vonken onder de bord. 16.10 (S) Licht en uitzicht. 16.40 Na Vijven. Overheidsvoorlichting: 17.40 Journaal i (KRO). 1< priolen „Eenpure rechtdoorzee baai, zo is dat." end (KRO). 22.50 Mu- (KRO). 22 55 Journaal Dog (NOS). 18.55 r Mr. Melody is de titel van een liedjesprogramma dat de AVRO-tv vanavond (21.50, Nederland I' uitzendt rond de componist Han Dunk. De 65-jarige componist-tekstschrijver staat hier temid den van de medewerkers aan het programma, te weten Donald JonesMarcel Thieleman. Mieke Telkamp, orkestleider Ferry Wieneke, Conny van den Bosch, Eddie Christianie en Thérèse SUüimst» tV De Consumentenbond heeft zich tot de Raad van State gewend met een verzoek aan de Kroon om voor ziening tegen de weigering van mi nister Van Doorn (CRM) om de bond radio- en televisiezendtijd toe te wy- De minister is van oordeel dat de bond niet kaai worden beschouwd ais de vertegenwoordigster van een stro ming of groepering van het volk. als bedoeld in de omroepwet. De Consu mentenbond vindt deze motivering onvoldoende en meent dat aan de wet een onjuiste toepassing is gege- „Een gevarieerd programma" luidt de ondertitel van „Een mens wil het showprogramma van Mies Bouw man, die gisteren voor de eerste keer in het nieuwe seizoen weer aan wezig was. Er was dan ook genoeg va riatie: een hypnotiseur, een Turkse zangeres, een Engelse komiek, een ta bleau vivant (de Nachtwacht), de En gelse popgroep Mud, André van der Louw als amateur-toneelspeler, twee maffe Amsterdammers, en Willem v. Hanegem, verkleed als soldaat van het Leger des Heils. En tenslotte een acte voor een goed doel <Noord-Ier- land), want een mens wil wel eens wat lachen, maar niet overal ter we reld is dat even eenvoudig. Variatie was niet de enige verdienste, tenslotte is dat nu ook weer niet zo moeilijk. Veel verdienstelijker was het dat de meeste onderdelen een zeer be hoorlijk niveau hadden, met een uit schieter naar boven en naar beneden. Alles bijeen was het echter zeer ge nietbaar televisie-amusement, ander half uur lang. Een goede start van Mies Bouwman, dit keer niet in broekpak, maar in een zwarte jurk met een wit sjaaltje: je vraagt je af waarvoor een mens nog kleurentele visie zou nemen. Een van de formules van dit pro dat kijkers hun wensen wil....") bij de AVRO kenbaar kunnen maken. Dat was bij voorbeeld liet geval met het optreden van de Australische hypnotiseur Mar tin St. James: de wens van 580 kij kers, die hem op de Duitse televisie hadden gezien. Wat my betreft vorm de zijn verschijning de bovengenoem de uitschieter naar boven. Wat hijmet mtal onder hypnose gebrachte uithaalde vond ik afwisselend amusant en uiterst griezelig. Maar naarmate het programma vorderde verging my steeds meer het lachen. Het zwakste onderdeel van de show vond ik de vocale nummers. David Leevenbach. die eigenlijk Wouter heet mag dan „een Nederlanders rie t co- maakt heeft" «Bouwman) zijn, zijn succes in Frankrijk bevestigt nog eens mijn mening dat ze daar geen kaas van moderne amusementsmuziek heij- ben gegeten. Ronnie Corbett is op de eerste plaats een komiek, en wanneer je hem dan alleen een potpourri van liedjes laat zingen, doe je hem na tuurlijk schromelijk te kort. Louis van Gasteren en Theo Kley (de „twee maffe Amsterdammers" uit de aan hef) waren zeven jaar te laat met hun „Stichting nieuw wereldrecord". In 1968 hadden ze Fred Oster al be naderd. maar die achtte de AVRO er toen niet ryp voor. Nu wel. te laat dus, 1968 is geen 1975. GERARD PAQUES Coopvaert. Pijptabak voor professionals. DUITSE TV Amusementsprogramma. 19.58 1 grammaoverz. WDR: 8,05 News of n,u."u xvjuucrprograuiina. Bauern. Bonzen un<l Bomber l2>- 1655 Die Bauern. iv„nc'. UAb Mit der Kamera dabei. 18.30 8.55 News of the Jour- bericht. 22.30 24e korr. 20.00 Jour- weerbericht. 20.15 Tatort. 21,40 d over de Frankfurter Boe- '5. 22.25 Journaal en weer- Beehl. 21.45 Trekking bericht. Daarna: Das1 Wort^zum Sonn- tag. 22.05 We're nog angels. 23.50 Jour- sluitend Herr Daniel passt .00 Programmaoverzicht. 10.20 ZDP magazine met Romeo und Julia auf oem Dorfe. tv-film. 12.00 Zondagscuu- cert. 12.50 Wetensch. programma. 13.00 Journaal. 13.02 Weekkron. 13.45 Kin derprogramma. 14.15 The Swiss Familv Robins.,n. tv-serie 14 40 Puebla Tlax- Das Haus am Eaton Place. 20 15 Der w Mann der Sherlock Holmes war. 21.55 Journaal. 22.00 Sport. 23.15 Muzkaal amusementsprogramma. 0.05 Journaal. I 1 Programmaoverzicht. 10.00 Inf. programma. 10.30 Muzikaal amusement informaties. 11.00 Rep. over uitrei- Bonn. 19 30 Napels e 20.15 Moral, comedie. 22.05 Journ en sport. 22.20 Programma t Sylvia Kristel: geen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 5