(HWmilHH'ÜJI z n anderhalve ton afkwam MSSSrffis SwSa smKSBSS Jongeren keren [Joe (|e rjongeling Vail zich af van J JO O Lijden ZATERDAG 11 OKTOBER Ds. Hendriksen (België) over het Erfenis werd aanleiding tot oprichting Steunfonds Maatschappijhervorming „verlichte godsdienstonderwijs deren met brutale, kille, rationalistische theorieën uit een voorbije negentiende eeuw. De jonge gelovige mens vindt het helemaal met vreemd, dat Degene die in de Bijbel "de God die wonderen werkt" genoemd wordt, ook werkelijk grote, onge- looflijke wonderen heeft gedaan". Kritisch onderzoek Ds. G. A. M. Hendriksen te Den derleeuw (België), tot mei van dit Jaar predikant en godsdienstleraar, meent dat hoe langer hoe meer godsdienstleraren geen flauw idee hebben van het werkelijke 'moder- Bultmaan ZZ v£'emV~ SnS *g Zo is het voor de gelovige Jeugd 'an nu niet in te zien, dat het his to-» •isch-kritisch bijbelonderzoek van andere bijbelgeleerden, die ge woon vasthouden aan de historische werkelijkheid van de wonderbare fei ten die in een wonderbaar boek dat schrijft dat in een artikel godsdienstonderwijs en de moderne, mens, in het in België verschijnen de blad "Vrienden Gevraagd voor de schien wel indruk gemaakt hebben op var, htf? verhïl ÏÏÏÏTh "verlichte" Jongeren van negen- eyent van de gelijkenis van de verloren zoon door te beweren dat zoeken naar de resten van de ark even onzinnig zijn als het zoeken naar de res- de boerderij waarvan de gen, die tot de ontdekking zijn geko- ijk^WertMen'kSÏ tiende eeuw. Zij passen echter niet meer bij het idealisme en het fris se, gezonde levensgevoel van de te genwoordige jongeren. En dat geldt niet alleen voor de gelovige Jonge tanten ongelovi- verIorenv i K wuw Tl wetenschapsbeoefening, i de levensvragen ook niet DaaromPkppr, Hp Hoe aftands Daarom keert de Jeugd zich steeds neer af van deze leraren en van de i ouderwets het al- kerken die hen op haar afsturen, en lang geworden is. het gebeurt nog vertrouwen zij zich liever toe op grote schaal dat godsdienstlera ar de apostel Petrus die 'de moderne gelovige Jeugd, die uitdrukkelijk verklaarde: "Wij zijn met hart en ziel gelooft aan puur geestelijke, mystieke, ongrijpbare, ondefinieerbare, wonderbare en on bewijsbare werkelijkheden, durven te benaderen met allerlei koud en dor en doods rationalistisch gedaas. Het bereid gevolg is, dat het wantrouwen tegen dit godsdienstonderwijs steeds meer groeit, omdat zij het voelen als een directe aantasting van hun Jonge le vensbesef en als een poging om hen Juist die dingen te ontnemen. geen vernuftig gevonden verdichtsels nagevolgd". Daarom ook zoekt de Jeugd steeds meer rechtstreeks con tact met de persoon van Jezus zelf, omdat Hij nog altijd in staat is en eid om de warmte, de zaligheid het geluk van het bovenaardse, wonderbare maar daarom niet min der werkelijke mysterie in het leven van de moderne, gelovige jonge mens te brengen. Wie met deze mentaliteit geen re- zij verwachten dat die hun ge- vdl houden, is de naam weldige honger naar het levende, het godsdienstleraar in onze tijd niet onzienlijke, het troostende, het gees telijke, het romantische en het goddelijke in het leven zullen stillen. Het is, zo vervolgt ds. Hendriksen, niet mogelijk om op grond van ge waagde veronderstellingen en aan vechtbare argumenten d eze Jonge mensen wijs te maken dat de wonde- besluit ds. Hendriksen zijn O Zondagmorgen 10 uur wordt in de Meerburg-kerk aan de H. Rijn dijk in Zoeterwoude een jongeren- mis' gehhouden, waaraan de jonge- het Oude Testament sprook- ren?roep de Overbrugging van de irer- Parochie Hartebrug te Leiden me- dat dewerking verleent, met muziek en teksten. Beroepingswerk: Herv. K jes zijn of leerverhalen die kelijkheid niet zijn gebeurd, mensen die in de werkelijkheid de wonderen van Jezus geloven, Hem beroepen te Ooltgensplaat J. v.d. i soort tovenaar zouden ken. Zoiets slikken moderne gelovi ge jongeren niet. Zij laten zich Velden Woerden, te Longerhou kand. G. J. Ros IJsselstein; bedankt Wezep j. Koppenhol Huizen, niet al het bovennatuurlijke, Haamstede T. Stehouwer Nijverdal. Geref. K: aangenomen naar Blok zijl kand. D. Lof Zwolle. Geref. K. men naar ürk J. StuiJ Steenwijk. Chr. Geref. Kerken: beroepen te Maassluis kand. J. Oosterbroek. Ge- wonderbare en verrassende, zij in dit leven houden, afnemen. En degenen die het wagen de spot te drijven met de watermuren in de Schelfzee of met de verhalen Simson en Daniël zullen door deze ref. Gemeenten: beroepen te Bode- -Jeugd niet gezien worden als echte graven J.W. Verwey t H.I. Ambacht moderne godsdienstleraren, maar bedankt voor Oudemirdum R. Boo- worden afgewezen als slaafse kost- gaard Leiden, voor IJsselstein J. gangers van een achterlijke filosofie, van Haaren Amersfoort. Er was eens een man in Utrecht, die op een goede dag een bedrag van honderdvijftig - duizend gulden kon incasseren uit de erfenis van zijn ouders. Hij was ongehuwd, had een al leszins redelijk inkomen en hoefde zich over zijn pensioen voorzieningen ook geen zorgen te maken. Van nature was hij nogal argwa nend tegenover geld. Het kan ver plichtingen geven waartegen je le vensinstelling zich verzet. In ieder ge val had hij het gevoel dat hij door die erfenis in het bezit was gekomen van te veel kapitaal. Gebruikelijk is, zo'n teveel in on dernemingen te beleggen. Maar dat kan betekenen dat je direct of verkapt een streven in stand houdt waarbij het maken van winsten niet het zoeken naar rechtvaardigheid vóór gaat. Dat wilde deze erfgenaam niet. Ook was zijn godsdienstig-ethi- sche inslag te sterk om te bewijken voor de verleiding de som dan maar ten eigen bate te besteden. Toen hij zo naging welke belan gen hij met dat geld dan wel zou kunnen dienen, dacht hij eerst aan instellingen als het Koningin Wilhel- mina-Ponds, het Roode Kruis en *t Wereld-Natuurfonds. Maar enthou siast was hij er toch niet voor. Als ik, zo redeneerde hij, dat geld nu weggeef op de traditionele manier, kies ik dan niet de gemakkelijkste weg? Daarmee verandert het lot van men sen toch niet zoveel. Hij bedoelde dit: een tandarts vult wel een heleboel gaatjes en verdient er nog een dikke boterham mee ook, maar doet hij er nu weieens wat aan dat de mensen anders gaan eten en dat het bederf in de wortel wordt aangepakt? De gefortuneerde Utrechtenaar had persoonlijk de ervaring dat vele instanties meer functioneren ter be vestiging van de bestaande maat schappelijke orde dan dat ze die zó vernieuwen, dat mensen werkelijk be- vrijd worden uit de vervreemding van zichzelf, van hun medemensen en van hun leefmilieu. Daarom ook zocht hij zelf naar een andere le vensstijl, meer gericht op een door braak van vernieuwende en verhef fende maatschappelijke krachten dan op de bescherming van het eigen belang. De man kende de Utrechtse re monstrantse predikant Overdiep. Hij legde hem zjin probleem voor: wie wijst mij een effectieve bestemming voor het kapitaal waarvan ik, onver diend. de eigenaar geworden ben? Voor Wim Overdiep was zoiets volslagen nieuw; nog nooit had iemand hem hierover geconsulteerd. Hij haalde er de Utrechtse ethicus professor Johannes (Hannes) de Graaf en de politicus dr. Jan Ter louw, zijn tennisvriend, bij. En dit driemanschap verklaarde zich, na uit voerig beraad, bereid een steunfonds in het leven te roepen. Met als doel: gelijkgerichte plannen te coördine ren, voorlopig een miljoen gulden bijeen te brengen voor maatschap- pijhervormende initiatieven, en dat geld te helpen distribueren over men sen en aktiegroepen die met zulke hervormingen, aan de basis van de samenleving, bezig zijn. De initiatiefnemers laten er geen twijfel over bestaan, dat zij projec ten op het oog hebben, die een fun damentele verandering van ons maat schappelijke bestel in de richting van een rechtvaardiger spreiding van kennis, bezit en macht kunnen be vorderen. Ds. Klaas van Gelder, vooral be kend door zijn presentatie van de NCRV-rubriek „Ander Nieuws", ver zorgt de publiciteit van het fonds. Wij zochten hem deze week op in zijn' woning aan de Baarnse Van Lenneplaan. Hij vertelde ons, dat het steun fonds ook is voortgekomen uit een gevoel van afkeer van een bestedings patroon waarin iemand zijn geld en tijd alleen besteedt om er zelf beter van te worden. Van Gelder: „Er zitten in onze sa menleving nog ernstige fouten, waar door steeds meer macht, bezit en kennis in handen komen van steeds minder groepen. Wij willen daarom initiatieven helpen die een recht vaardiger verdeling nastreven en een democratiseringsproces op sociaal, eco nomisch en cultureel tererin op gang brengen, acties die zich keren te gen een onverantwoord gebruik van het milieu en mensen die een koplo persfunctie vervullen. Wij weten hoe moeilijk het is, door vaste patronen heen te breken. Vele groepen kunnen niet goed tot ontwik keling komen omdat ze juist in hun beginfase onvoldoende steun van overheid of particulieren krijgen. Ons fonds kan ze bij die start van dienst zijn. Wij leggen uitdrukkelijk een accent op groepen die niet zozeer de Derde Wereld als wel onze eigen maatschappij tot doel hebben ge kozen. Het is beslist niet de bedoe ling, Derde-Wereld-fondsen concur rentie aan te doen. Contribuanten van andere acties vragen wij daar om hun bijdrage aan ons fonds niet in mindering te brengen op hun steun aan deze organisaties". In november vorig jaar trad de Stichting Maatschappijhervorming in de openbaarheid. Dat maakte nie alleen veel belangstelling en bijval los, maar er kwamen ook in korte tijd meer dan honderd brieven van particulieren binnen waarin om fi nanciële bijstand werd gevraagd. Van Gelder: „Er zijn nog altijd mensen die onmiddellijk reageren als zij weten dat er ergens geld zit. De meeste aanvragen waren reëel. In onze georganiseerde en sociaal be schermde samenleving raken nog steeds mensen tussen wal en schip. Het gaat ons allemaal redelijk goed, Klaas Gelder. maar dat betekent ondertussen wel, dat wij onze waakzaamheid gaan verliezen ten opzichte van hen die nog niet in die algemene welvaart delen. Als je dié tegels eens gaat lich ten, komt er wel wat te voorschijn. We werden keihard geconfronteerd met de meest waanzinnige krepeer- gevallen. Aan al deze mensen hebben wij wat gedaan.De meesten konden we verwijzen naar bestaande instanties. Waarmee maar weer bevestigd werd, dat in de doolhof van onze sociale voorzieningen de weg naar concrete hulp in bepaalde omstandigheden moeilijk te vinden is. nog aangeno men dat men het bestaan van die mogelijkheden kent". Het startkapitaal van het steunfonds (giro 26182 van de Ned. Midden- standsbank te Utrecht. Maliebaan 8, rekeningnummer 687160545) was dus de erfenis van „de rijke Jongeling" uit Utrecht. Daar zijn nu ongeveer honderd contribuanten bij gekomen die hebben toegezegd, jaarlijks een bedrag in het fonds te zullen storten. Toen de stichting zich aandiende, pretendeerde zij, in de eerste plaats die mensen te willen „steunen" die van hun teveel aan geld af willen. Aan die „overmoed" houdt zij be wust vast. Het stichtingsbestuur ge looft namelijk, dat er nog wel meer mensen in ons land zijn die bij serieus zelfonderzoek dezelfde afkeer van almeer toenemend bezit voelen als die man uit Utrecht. Van Gelder: „Als je nu je geld effectief wilt beleggen, steek het dan in maatschappijvernieuwing. Maar doe het niet alleen omdat je het de fiscus niet gunt. Weet positief wat je doet: het is uitdrukkelijk de be doeling dat met deze besteding een veranderingsproces op gang wordt gebracht of wordt verder geholpen. Je betaalt als het ware de chirurg vooruit die een ingreep op je gaat uitvoeren". Er hebben zich inmiddels 83 actie groepen voor het ontvangen van steun gemeld. Dat is heel wat méér dan het aantal geldgevers. De hulp van het fonds moet dan ook beperkt zijn. Van het eerste pakket aanvragen werden er zes gehonoreerd, te weten: de stichting Focus te Groningen (so ciale en technische adviezen voor ernstig gehandicapten). De Kleine Aarde te Boxtel (experimenten met alternatieve energie en voedingsbron nen), de stichting Zeggenschap te Leiderdorp (democratisering van het bedrijfsleven), de stichting Aide a toute Détresse te Den Haag (voor de allerarmsten in Europa), de stichting Adviesburo Konflikten Kinderbescer- ming te Amsterdam (zoekt nieuwe wegen in de kinderbescherming) en de groep Alle Hens te Baarn (die zich richt op een andere kringloop- economie, onder meer door een op nieuw gebruiken van verpakkingsma terialen). Nog dit jaar zal het fonds een tweede uitkering doen. Ds. Van Gel der: „Wij doen niet aan geld beleg gen. Het komt binnen en het moet er zo gauw mogelijk weer uit". Het stichtingsbestuur bestaat uit: ds. Wim Overdiep voorzitter, Antoine te Kooper secretariaat (Ceintuurbaan 42 m Amsterdam) Wim Bagger man penningmeester, prof. dr. Han nes de Graaf, dr. Jan Terlouw en Klaas van Gelder. Het bestuur wil voorkomen dat er met dit fonds een eenrichtingverkeer ontstaat. Van Gelder: „We zullen onszelf re gelmatig de vraag moeten stellen waar we mee bezig zijn. Het antwoord is niet alleen aan ons; de deelnemers aan het fonds en de begunstigden hebben een actieve inbreng. Doel en werkwijze zijn onlangs op een bijeen komst in de Geertekerk in Utrecht uitvoerig besproken met oude en nieuwe contribuanten en vertegen woordigers van actiegroepen". Gemeenschap Als bij sommigen de vraag mocht opkomen zoals vorige week bij het artikel over ds. Oppenheimer en zijn verkeersactie wat zo'n verhaal over maatschappijhervorming nu doet op een pagina „geestelijk leven", dan is het verband toch dichterbij dan zij misschien denken. Een ideale maatschappij krijgen we nooit, omdat de structuren niet los te maken zijn van de menselijke na tuur. En die zal hardnekkig tegen werken zolang het eigenbelang de eerste plaats blijft opeisen. Maar dat maakt het ijveren voor rechtvaardiger samenlevingsvormen nog niet zinloos. Dié ijver is een vrucht van een innerlijk proces, waar in een mens de bereidheid vindt, het eigenbelang te relativeren ten gun ste van de gemeenschap. S. J. DE GROOT KERKDIENSTEN: Lelden Herv. Gem.Hoogl. kerk 10 u dr Aalders te Den Haag, 11.45 u oec. stud, dienst; Marekerk 10 u kand. Dee, 5 u ds Spilt ds v. Ach- Bapt. weg zat. 7 u zond. 9, 10.30 12 en 6 Haarl-str. zat. 7 u. zond. 9.30 10.4 en 6.30 u; Rijndijk 201 zat. 7. zo. 11.30 u; Boshuizerlaan zat. 7. zoi 9.30 11 en 12.15 u; Herensingel zs Geref. Gem. 9. 10 en 6.30 u dervreugd, hr. huls Schoonhoven 6 u Delft. Geref. Gem. 9.30 ds Boogaard Leiden. Bodegraven Herv. Dorpskerk 9.30 gez. Jeugddienst: De Stt u dr. Vlijm. Chr. Geref. 9.30 en 4. prof. v. Genderen Geref. Gem. 9.3 6 u ds. Bac. Remonstr. kerk 10 Hooykaas. Pinkster gem. RK Bonlfacluskerk Kerk 4 u ds Patlasi- •- Verwoerd. Ver. Gelovigen 9.30 i De Bethel 9.30 u hr. Modderkolk. I i ds De Vreugd Intrede; de 7. zond. 8.45 10 e ds Den Tankelaar Warmond; plaats Plantage 16: f Hemstede; Merenwljk s Koolstra u ds Maaskant: Mar. Kerk 10 u ds Achterberg, 5 u ds Koolstra: Bevr. s Bovenberg: Groen- Geref. Kerk Vrljg. 10 en 5 u ds Heemskerk. Chr. Geref. 10 en 5 u kand. Ter Hoe ve. Geref. Gem. 10 en 4.30 u ds Boo gaard. Geref. Gem. in Ned. 11.30 en te 5.30 u leesdlenst. Luth. Gem. 10.15 u ds Happee. Remonstr. Doopsgez Gem. (Lokhorstkerk) 10.15 u ds Knlpscheer (medewerking van kerkkoor). Evang. hr. Dlkkes. Zendlngs- Zljlslngel 2 10 u hr Leeflang. u filmavond, 17 okt. 8 u Jeu- komst. Oud-Kath. Kerk 10 Vrij-Kath. kerk 10.30 u h. r kerk 9.30 t 10 en 6.30 t Boskoop - 9.30 u ds Schipper Hazerswoude Herv. 9.30 en 6.31 ds Geertsema, HA Geref. 9.30 en 5 ds Versluys HA. RK Mlchaelkerk arlan derveen Dee. Geref. 10 u ds. Chr. Geref. 9.30 u dienst, 4 u prof. dr. Velema. RK Kerk zat. 7. zond. 7.30 en 10.30 u: Ter Aar 9 en 12 u. Alphen aan den Rijn Herv. Ad- itkerk 10 u ds Hanemaayer T Santen. Geref. Kerk Mar. Kerk 10 en €.30 u ds v. Harmeien; Salv. kerk 10 u kand. v. d. Woude. 7 u ds Rang te Open-Deur-d Herv. 9.30 u ds Broek- Hartkamp; 6.30 uds Ruiter. Chr. Wat mij veel bezighoudt en waar ik iedere dag mee geconfronteerd word, is de vraag naar het waar om van het lijden. Waarom moe ten de mensen zoveel lijden? Lij den door ziekte al dan niet ongeneeslijk geweld, ongeluk ken, mislukte huwelijken, een zaamheid. Er is zoveel persoon lijk leed en het leed in de wereld is zo in schrijnende tegenstel ling met ons geloof in „een goe de God", dat het geen wonder is wanneer mensen het laten afwe ten en God de rug toekeren. Wat een bevrijding om dan een mens te mogen ontmoeten, die dit lijden aan een ongeneeslijke ziekte heeft weten te verwerken, en weet dat God hem in dit lij den niet alleen laat tobben, maar meelijdt en mee-draagt en daar door een nieuw uitzicht geeft. Nu zullen heel wat mensen het met mij eens zijn, dat het mees te lijden op deze wereld lijden is, dat de mensen elkaar aandoen, en dat door liefde en eerbied voor elkaar lees ook: groepen, vol keren voorkómen had kunnen worden. Wederzijds begrip zo wel in de persoonlijke sfeer als in de mondiale kan veel lijden te niet doen. Eerbied voor eikaars leven, voorzichtigheid ten opzich te van elkaar kan veel verkeers ongelukken voorkomen. Waar wij mee zitten Js het lij den dat veroorzaakt wordt door natuurrampen als aardbevingen, overstromingen, cyclonen en langdurige droogten. Nu kunnen we hier weer aanvoeren, dat ook bepaalde rampen voorkomen had den kunnen worden, b.v. als er in ons land in '53 voldoende sterke dijken of bij droogte elders af doende bevloeiingsinstallaties wa re geweest. Maar toch blijft de vraag waarom zovelen slachtoffer worden van afschuwelijke ram pen. Als er een God is waarom grijpt Hij dan niet in om zulke rampen te verhinderen? Een vriendin schreef mij dat ze het wel eens kan zijn met de goede gedachten die ze in deze stukjes leest, maar dat ze juist door deze levensgrote vraag naar de zin van het lijden niet in God kan geloven. Dat zij daardoor niet overtuigd kan zijn van de steun van een liefhebbend Vader in Jezus Christus, omdat deze vraag niet wordt en niet zal wor den beantwoord. Ze begrijpt wel dat wij mensen zelf het leven hier op aarde moeten verbeteren, lief de moeten geven en daardoor de vrede bevorderen. Maar voor haar is het leven één groot mysterie, zo besluit ze haar brief. Ik denk dat velen met haar zo denken. Nu is het een onmogelijke op gave om in een paar woorden hier een verklaring te geven, laat staan een pasklaar antwoord. Ve le eeuwen immers houdt de mensheid zich bezig met deze vraag en zoeken eenvoudige ge lovigen en geleerden hierop een antwoord. Wil God het lijden? Zendt Hij ons het lijden? Met een bedoeling? Om de mensen „op te voeden?" Of om te straffen? Als vergelding voor onze zonden? Veel te gauw wordt God alles in de schoenen geschoven, krijgt Hij de schuld van ellende om ons heen. Terecht protesteren we tegen het lijden maar we adresse ren ons protest ook verkeerd. Het is de vraag welke voorstelling we van God hebben. Zien we Hem alleen als een Ongeziene, als een onzichtbare Macht, als een „iets" dat boven en achter de dingen staat, of als de God, die we door Jezus Christus hebben leren ken nen en die ook onze Vader wil zijn. De ware God distancieert zich niet van het lijden maar lijdt zelf mee. Maar als Hij een God is die mee-lijdt en mee-leeft en die geen behagen heeft in de dood van mensen, maar in hun leven, hoe verklaren we dan het kwaad van al dat lijden waaraan wij als mensen in directe zin niet schul dig zijn. Hier staan we voor een levensgroot raadsel. We weten het niet. Daardoor blijven er wel heel wat mysteries in het leven staan. Maar één ding wordt wel hel der. Het geheim dat in het Nieu we Testament heet: de grenzeloze liefde van God die in Christus openbaar werd. Door deze liefde mogen wjj ons mbt Hem verbon den weten en is Hij onze BOND GENOOT in het lijden in deze we reld. J. T. KOOPMANS-SCHOTANUS VENDELSTRAAT 10 LEIDEN teL 071-141009 Haz. dorp zat. 7 u, zond. 8, 10 en 11.30. Hlllegom Herv. voorm. ds. Pou- wels, nam. ds. v. Bruggen. Geref. 10 u ds v. Bruggen, 5 u kand. Splinter. Clir. Getref. 10 en 5 u ds v. d. Kamp HA. RK Martinuskerk zat. 7. zond te 8.30 10. 11.30 en 12.45 u; St. Jozef zat. 7. zond. 8.30 10 en 11.30 u. Hoogmade Herv. 10 udr. v Vliet. RK zat. 7. zond. 9 en 11 u. De Kaag Herv. 10 u dienst. RUn Herv. Open Kaai. Geref. 9.30 en 7 u ds Dij lo. RK Kerk zat. 7. zond. 8.45 en 11 u. Noorden Herv. 9.30 en 7 u ds v. d. Kooy. Geref. 10 en 7 u ds Noo- Noordwifjk Herv. Hoofdstr. 10 u ds Keuning; kapel Hoofstr. 5 u dr Jan sen; De Rank 10 u ds v. d. Bergh R - dam; HA, 3.30 u ds Hovlus; Binnen Gr i ds Chr. Geref. 5 Den Boer, 5 u Kerk 10 u dr. moetingskerk 10 Hegmans, 6.30 Klaauw, Bouma; Vinkenlaan Klaauw; Sole Mio 9 u ds A ci in ,1c v ri A:l0Prt- RK Kerk Warnink. Ned. Prot. Klink Haarlem. Ter Aar Herv. 9.30 en 6.30 u ds Lind-enburg. HA. Geref 10 en 6.30 li ds Bezemer RK Langeraar zat 7 zon dag8. 9.30 11 en 1^15 u. Valkenburg Herv. 10 en 6 30 u d.s Overgaauw. HA Geref. 9.30 en 6 30 u ds Rooze. Geref. K. Vrljg. 9.30u dienst. 5 u ds Hoff. Voorhout Herv. 10 u ds Kalkman 7 u zond. 9 10.30 Koelman; O. i Dikken Benthuizen, 6 u c Bond O. Zeeweg 10.30 u ds Verheus RK Maria ter Zee. 9, 11 en et-oen 8, 10 en 11.30 u. Kerk i-stlchting 11 u ds Bosman. Noordwijkerliout Herv. 10 ds Hovlus; Ichthuskerk 10 i Vink, 6 u Streef land; De Zilk 10 u hr V.hout, RK Jozef zat. 1..30 1 Oegstgeest Herv. Gr. Kerk 10.30 u ds Da Costa; Paiuluskerk 10 u prof. dr. Heering; Gem.centrum 10.30 u: ds Ter Linden, 7 u ds Hulzebosoh Woubrugge. Geref. 10 u Vroeglndewey; Pniëlkerk 9.30 u ds Hovlius, 6 u ds Vink; Gr. v. Pr. school 10 u ds Boer; Overduln 2 ds Baas. Geref. Kerk Vredeskerk 10 u ds v Halsema, 5 u ds Damsma; Trl- umf. kerk 10 u ds Pijlman. 5 u hr. v. d. Land. Chr. Geref. 10 en 5 u ds v. d. Ent. Geref. Kerk Vrije. 8.30 en 3 u ds Hoff- Geref. Kerk i Roukema. 100, 9.45 u Soêfl-beweglng 4 Koudekerk aan den Rijn Herv. 10 u hr- Stroo, 7 u ds v. d. Linden. Ge ref. 10 en 7 u ds Swierts. Leiderdorp Dorpskerk 10 u ds Geursen; Hoofdstraatkerk 10 u ds v. Netten. 6.30 u ds v Loenen; Schep- plngskerk 9 en 10.30 u ds v Loenen. 5 u ds Huizebosch Woubrugge. BaptLs- S^De*Vries' RK^erk St. 7 u. zond. Cziria.' 6^30^dTv'. d." Voorschoten Herv.don> 10 u ds Meijering 7 u ds v. d. Schoot; Hulp en Heil 10 u ds Verheule; aula NH 9 30 u vic. Berkhof; kapel Rijndijk 10 u ds v. d. Schoot, HA; Joannes-schodl 10 u Jongerendienst Geref. 8.45 u ds Ree dijk HA 10.30 ds De Zeeuw, HA, 5 u Geref. K. Vrijg. 10 en 5 'Geref. K. Vrijg. 8.30 Wielen. Geref. K. Vrijg. Bi ds Smit. 4 u ds v. d. Berg; Waddüixveen Herv. Brugkerk te 9-30 u ds v. d. Heuvel, 6.30 u ds Noor- dergraaf; Hoekst. 9.3o u ds Verboom 6.30 u ds v. d. Heuvel; Bethelkerk te 9.30 u prof. Graafland. 5 u ds Ver- d. boom; Immanuelkerk 10 u ds Flink - r.) RK Kerk St.Willibrord zat. 6.30, zond. Oud-Ade RK kerk 8.30 en 10.30 u. Oude en Nieuwe Wetering Herv. 5 u kand v. d. Steen. Geref. Kruiskerk 10 u ds Koekkoek, 5 u dr Wind; Ontm kerk 10 u dr. Wind. 5 u ds Koekkoek. Afgesch. Gem. 9.30 en 6 u ds Verloop. Bonaventurakapel Oud-Ger. Gem. 10 en 6.30 u leesdienst RK Ontm. kerk zat. 7. zond. 8.30 en 11.45 en 6.30 u; Viktorkerk zat. 7 zond. 10 u. Volle Evang. gem. Slon 9.30 u hr. d. Helden. U15 u. Geref. 9.30 u ds v. d. Bos R-dam, 7 u ds Koek koek Waddlnxveen. Llsse Herv. Grote Kerk 10 u ds Oostjlmga, 7 u ds De Wit; Pauluskerk 10 u ds v. d. Velden. Geref. 10 u ds Dijkstra, 7 u zie herv. Chr. Geref. 10 u ds Rebel, 4.30 u ds Den Boer Rijs wijk. Geref. Gem. 10 en 4 u leesdienst. Geref. K. Vrije. 10 u dienst, 2.30 u ds Deddens. Ger. Kerk Vrljg. BV. Salva- tori 10.45 u ds Schuurman. 5 u dienst. Oud-Geref. Gem. 9.30 en 3 u lees dienst, 16 okt. 7.30 u leesdienst. Aktle Kruistochten maand. 8 u ds Graven deel. RK Agathakerk zat. 7 u zond. te 8.30 10 en 11.30 u; Poelhuls zat. 7. zond 9 en 11.30 u: Mariakerk zat. 7 u. zond. 8.30. 10.30. 12 en 5.30 u: Engelbewaar- 12.15 u; Maria Pr. geest. 6.30 u ds De Vree. Geref. 9.30 ds Firet Ouderkerk a. d. Amstel, 6.30 ds Pouwels H.gom. Chr. Geref. 9.30 Rijnsaterwoude Herv. Oostenbrug en dr. Holtrop, 7 u ds Oos- tenbrug. Chr. Geref. 9.30 u dienst 2.15 u ds Bouw. R'ljnsburg Herv. gr. kerk 9.30 u ds v. Niel. 5 u ds De Olde R.dam; Bet- Berg- Hulsman; Immanuelkerk 9.30 Hulsman. 5 u ds 9.30 u ds Baayen. Chr. Gref. 9.30 en 5 Geref. Kerk Vrljg- Evang- Cl RK genu D u (aula tuinbouwschool). Rijpwetering 1 Wa Herv. Dorpskerk 10 u dr Frederikse, HA, 4.30 u ds Verploeg Alphen, 7 u dr Frederikse HA; Kie- vietkerk 10 u ds Wiersma: Messias- kerk 10 u drs v Veen; Dorpscentr. 9.30 u ds Stolk Den Haag. Geref. 10 en 5 u ds v. d. Meulen; Zuid 10 en 5 u ds Bech. Ned. Prot. Bond: 10.30 u prof. dr. Hoenderdaal. Woubrugge Herv. 9.30 u ds Ste houwer Alphen. Hoogmade. Geref. Netten Leider- 7.30, Dlenaarkerk zat. 7. zond. en 6 u; Rijndijk zat. 7. zo 7, zond. 7-30 9. 10.45 en 7 u. zond. 7.30. Sassenhelm Herv. 9 en 10.30 u ds d. EmL RK Kerk Westra. 6.30 u dr. Swagerman. Geref. 9.30 u ds v. d. Berg, 5 u ds v Santen, der. Herv. 10 u ds Mos- tert. 6.30 u hr. Christ. Geref. 10 u ds d. Heiden 6.30 u ds Langedljk Waar-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 4