'VPRO vecht doet niet mee aan om kijkersgunst' KOOS POSTEMA EN DE AMBTENAREN C toegelicht Rijkspostspaarbank ...e/7 gisteren Arie Kleywegt: TVmorgën) R VRIJDAG 3 OKTOBER ROTTERDAM Het is bizar. Koos Postema, sinds 1 september hoofd van de afdeling Voorlichting en bliciteit van de gemeente Rotterdam, dam, wil de enige voorlichting die Rotterdam momenteel van hem wil hebben niet geven. Waarom heeft Postema. precies een maand na zijn indiensttreden, zijn ontslag aangeboden? officieel als persbericht: "Koos Postema, hoofd Toch die ik nog nauwelijks heb leren kennen?" Een ex-journalist zou begrip hebben voor de vragen die zijn gerezen. „Of ik dat begrip al dan niet heb, doet niet ter zake Ik vind het niet fatsoenlijk om allerlei persoonlijke uitspraken te doen. Ook al omdat er nog gesprekken gaande zijn over een vorm van wederzijdse samen- wekin gin de toekomst". het Bureau Voorlichting en Pu- weten. Bijvoorbeeld: hoe iets meer willen toch blicitiet van de gemeente Rotterdam, knap journalistiek onderzoeker als Koos Postema is, er niet in kon slagen om in twee, drie maanden voordat hij begon in Rotterdam, helderheid te krijgen over een belangrijke stap in zijn eigen leven. Een baan kan tegenvallen. Voorstel baar. Postema roept echter al in de verdere oriëntatie op eerste week van september: „Hier de functie niet voor kan ik niet werken". Zeker voor iedereen die buiten het Rotterdamse stadhuis woont een intigörend heeft dinsdag zijn ontslag aangebo den. Hij is op 1 september in func tie getreden. De datum van zijn ver trek is na overleg met het college van burgemeester en wethouders vastgesteld op 1 januari 1976. Zün voornaamste overweging hij zich de inhoud de vervulling daarvan geschikt acht. Burgemeester en wethouders hebben hun teleurstelling uitgesproken over het besluit van de heer Postema. De mogelijkheid wordt onderzocht of hij in de toekomst bij projecten op het vlak van presentatie van de stad kan worden betrokken. Postema heeft het voornemen terug te keren naar de omroep". Aldus het persbericht. Koos Postema: „Ik weiger ieder °P de canapé tussen de goede Inteview, dat heb ik besloten, vrienden Adré van der Louw en Het persbericht zegt alles, ik heb er Koos Postema. Door het vertrek van hiets aan toe te voegen. Als je Koos Bax naar elders bij de morgen wilt komen over vijf jaar gemeente^ Rotterdam televisie, over tien jaar snelle conclusie. De nieuwe werkkring is Postema tegengevallen. Het geven van redenen is zonder de medewerking van Postema zelf een zaak van combineren en deduceren op basis van een magere hoeveelheid gege vens. Het begint allemaal met i Koos Postema: fatsoenlijk blijven 100 keer naar Feyenoord-Ajax kijken, dan ben je welkom. Maar niet over deze toestanden. Hoe kan dat nou! Moet ik na een maand iets gaan zeggen over een situatie en vacature hoofd afdeling Voorlichting en Publiciteit. Postema, een ras- Rotterdammer, voelt zich door allerlei omstandigheden niet zo lekker bij de VARA en toont zich in eerste instantie al bijzonder geïnte resseerd naar de mogelijkheden bij André in Rotterdam. Postema geeft dit „eerste informele contact" grif toe tijdens -de volle dag audiëntie voor de pers, gehouden direct na het vrijkomen van het nieuws over zijn vertrek bij de VARA en zijn aanstelling in Rotterdam. Maar met nadruk betoogt hij dan ook dat er, na de samenspaak met Van der Louw, verder strikt sprake is geweest van een normale sollicitatieprocedure, inclusief een langdurig psycholo gisch onderzoek. Alles gebeurt zoals het gemeente boekje dat wil. Tot en met de psychologische test. Die de doorslag geeft. Postema is de aangewezen figuur. De test bericht ondermeer „dat de kandidaat blijk heeft gegeven van grote stabiliteit" en verder alle capaciteiten bezit die wenselijk zijn. juist in een stad als Rotterdam moeten we proberen er zo snel mogelijk mee te beginnen". Postema lijkt dan uiterst optimis tisch. Opmerkingen die suggereren dat hij naar Rotterdam gaat om de lol van het televisiewerk te ruilen voor financiële vastigheid vaagt hij weg met „dat is natuurlijk grote Maar, als snel na de eerste september: „Die man is geen voorlichter, het is en blijft een programmamaker. En dat kan je nu wel willen, maar bij een aantal ambtenaren schiet dat in het verkeerde keelgat", vertellen leden van Koos z'n afdeling aan de bar. Een aantal ambtenaren. .Topamb tenaren, die geen volgeling zijn van het progressief politieke gilde die een toenemende „verlinksing" van het gemeentelijk ambtenarenkorps vrezen en daarom al snel bij de nieuwe carte blanche verwach tende voorzitter dwars gaan liggen. Er ontstaan al gauw kribbigheidjes, over en weer, die de kruik al kort na het te water laten doet barsten. Zoals avondklusjes, die in de ogen van de voormalige, vooral „grote zaken" gewende televisieman zijn directe medewerking niet behoeven, hij bemerkt echter dat wel dringend verwacht wordt dat hij zich bijeenkomst zus en vergadering zo persoonlijk manifesteert. Koos Postema nu, is teleurgesteld. Omdat niet is uitgekomen wat hij na zijn gesprek met Van der Louw verwachtte en omdat hij over het hoofd heeft gezien dat in Rotterdam meer diensten de dienst uitmaken. Hij gaat terug naar de VARA, en zal bij de omroep toch nog andere ambities hebben dan de soelquiz, waarvoor hij voorlopig bestemd is. In een interview in de Haagse Post van 10 ovember 1971 zegt hij: „Een van mijn wensen blijft het journaal lezen, het andere Journaal dan. hè". NEDERLAND I Duits, herh. les 15 (TELEAC) Kortweg (NOS) Journaal (NOS) De man van zes miljoen (TROS) Alles of niets (TROS) Pepper, pol. serie (TROS) Journaal (NOS) Music-all-in-concert (TROS) Interview met de Minister-President (TROS) Het voordeel van de twijfel (IKOR) 50 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 20 40 21.35 31.50 22.50 2J00 18 45 18 55 -- Brigadier Dog (NOS) Journaal (NOS) AVRO's Toppop (AVRO) Journaal (NOS) De gebroeders Hammond (AVRO) Voor de vuist weg (AVRO) Tele vizier Magazine (AVRO) Journaal (NOS) De Engelse zangeres Cleo Laine is vanavond vanaf 21.50 uur via Nederland I zestig minuten actief. De TROS zendt dan een "Music-All-In Coiicert" rond haar uit. De "one woman showvan Cleo Laine werd enige tijd geleden opgenomen in- het Circustheater in Scheveningen. De zangeres wordt bege leid door Johnny Dankworth met zijn kivartet en het orkest van Rogier van Otterloo. Het anders. Je heer Jan Terlouw is behalve kernfysicus en Kamerlid voor D"66 ook voorlichting zijn. Weer ook nog schrijver van kinderboeken. Omdat hij zo moe werd van het beantwoorden van de vragen die zijn kinderen hem srreds stelden over de laatste wereldoorlog (en wellicht ook omdat hij te jong is om zelfbeleefde spannende avonturen uit „het verzet" te kunnen vertellen) besloot hij er een boek over te schrijven. Van dat boek heeft de VARA nu een educatieve kinderserie gemaakt. Want ten slotte zijn er na 1945 weer miljoenen kinderen geboren die geen weet hebben van bloembollensoep en de Grebbeberg. Ik vind het een prima initiatief van de VARA. Want ik behoor tot de generatie die de oorlog niet, maar Jong wel heeft aandacht, zowel in het Journaal als bij Achter het Nieuws. Het was niet zon succes, over het algemeen. Misschien is er gisteren wel erg weinig sherry gedronken, waartoe een of andere organisatie eerder had opgewekt. Maar boycots helpen wel degelijk, zei Paul van 't Veer. „Iedereen heeft zijn eigen manier om te protesteren", zei Philip Freriks, „wij doen het met een lied". Waarna een Spanjaard een gezang aanhief. Ik citeer een (door de NOS vertaalde) regel: „je vurige borsten groeien naar me toe, opspringend als een drachtige hinde". Het decor van Achter het Nieuws was trouwens weer eens veranderd. Iedereen zit nu, heel democratisch, aan een lange tafel naast elkaar, en mensen spreken elkaar meegemaakt. En bovendien heb ik veelvuldig bij de ,.De VPRO doet niet mee aaa de slag om de grote kijkersgunst. Voor ons geldt wel degelijk dat we alleen dat uitzenden waar we zelf achter staan, zodat we niet welbewust onze eigen smaak aanpassen om mensen met een andere smaak te paaien en in de val te lokken". Aldus sprak dezer dagen VPRO-directeur Arie Kleywegt bij de introductie van het winterpro- gramma, waarbij hij zijn licht liet schijnen over wat hij noemde, „het zich dol draaiene omroep bestel". „Er is namelijk", zo stelde hij, „alle heeft gemaakt, wankelen de anderen het zogenaamde informatiegeweld reden om te veronderstellen dat de in radeloze tweeslachtigheid", aldus waaronder, volgens een aantal zogenaamd traditioneel-principiele Kleywegt- „Gênant in zijn wanhoop tv-leiders, de Nederlandse kijker omroepverenigingen zich, niet bewust, met een dilemma geconfronteerd vraag namelijk: hoe moeten wij de slag tegen het oprukkende nihilisme van de TROS; behouden wij onze identiteit blijven toch acceptabel voor de massa van onze aanhang?" Kleywegt vindt dat de grote omroepen nu een koekje van eigen deeg krijgen, het deeg van de concurrentie in de slag om de massale kijker. „Onder de zweepslag van de TROS, die dit oogmerk onverbloemd tot beleidsbeginsel Naar de mening van de Evan gelische Omroep wordt de zaak van de terdoodveroordelingen in Spanje sterk overtrokken in ons land. De EO neemt dit standpunt in op grond van de "moord op politiefunctiona rissen in Spanje en in het licht van de gewelddadigheden in de gehele wereld". Daarom heeft de EO ge meend in tegenstelling tot de andere omroepen niet aan de twee minuten werkonderbreking te moeten deel nemen. Dit heeft een EO-woord- voerder gistermiddag meegedeeld. al' dan is bijvoorbeeld de uitspraak van gebukt gaat. NCRV-directeur Hans vreselijk VARA-voorzitter Kloos in een van Maanen was de eerste die zich De interview, als hij zegt geleerd te in die zin openlijk uitliet gevolgd hebben dat je bij de omroep ji eigen smaak geen rol moet laten hoe spelen". De VPRO-directeur sprak in dat de verband van een verstikkende tweeslachtigheid waarvoor zo'n z.g. iote principiële A-omroep staat: als de door AVRO-directeur Siebe Zee en dominee Koole IKOR. „Grote omroepen staan voor een vreselijk di- RADIOPROGRAMMA'S Kleywegt: „Ik hoor daar in ieder geval niet bij. De weerzin waarmee kijkend Nederland zich van de met veel woorden uitgedragen leer toenemende informatie op de maar in orde is, dan kun je best televisie zou afwenden, die visie heb marchanderen met de goede smaak ik niet bevestigd gezien in de koele en dus met de cultuur. „Ik zou cijfers van het continue kijkonder- zeggen, wat Je niet vindt deugen, zoek. Die cijfers laten namelijk zien dat zend je niet uit, zowel gemeten dat er geen sprake is van toeneming naar wat de goede smaak betreft als van het informatie-aanbod. Integen- naar wat politiek oorbaar is. Want deel, dat aanbod neemt (zij het daartussen hoort natuurlijk geen lichtelijk) af. Ook blijkt uit die verschil te bestaan. Dan pas cijfers niet dat het publiek walgend, ontstaat ook echte herkenbaarheid". teleurgesteld of uit onbegrip deze Sprekende over het eigen profiel zaken de rug zou toekeren om in de van de VPRO meende Kleywegt dat verstrooiing te vluchten. Weliswaar moeilijk meer van elitair kan is er een zekere teruggang in de worden gesproken sinds het PvdA- omvang waarmee men van de onderzoek, naar eventuele omroep- aangeboden informatie kennis neemt verkiezingen heeft aangetoond dat de kijkdichtheid maar de de VPRO in de volksgunst bijna waardering voor het aanbod blijft gelijk zou liggen met de AVRO, de gelijk. Belangrijk is vooral dat ook afnemende belangstelling hebben te belangstelling van vier jaar geleden KRO en de NCRV. de categorieën van amusement en incasseren. De conclusie moet dan voor televisie bezig is zich naar een Uitvoerig ging Arie Kleywegt in op verhalende series eveneens een ook zijn dat de overspannen normaal peil te bewegen". Spaardeposito met 8/4%rente een dochter, die van niets weet (ze is 9 jaari. Dus de VARA zou me een hoop werk uit handen nemen, hoopte ik. Vol verwachting kropen we gisteren voor het tv-apparaat, om het eerste van dertien delen te aanschouwen. Er werd meteen veel overhoop gehaald. Zonder enige inleiding ploften we in een door Duitsers bezet Nederlands dorp. Centraal staat daarbij de 15-jarige burge meesterszoon, via wie de oorlog voor kinderen verklaard zal worden. Wim Povel (die het boek bewerkte) en regisseur Aart Staartjes wilden in dit eerste deel veel te veel vertellen. Staartjes is gewend voor kinderen te werken, dus hij zou toch iets van dosering moeten weten. Dus niet alle aspecten van zo'n bezet dorp in een uitzending proberen te proppen, maar elke keer een stapje verder. Nu diende ik aan de lopende band vragen te beantwoorden: wat zijn broodbonnen, wat zijn moffen, wat is een knijpkat, waarom eóen die mensen dahliaknollen, waarom heeft die fiets houten banden, wat is spertijd, wat is de arbeidsdienst hoop van harte dat dit eerste deel algemene inleiding dat hierna verschil- dit dorp-in-be- Hans, Joop, Philip, Paul. Nadat Spanje was behandeld kwam Hans (Jacobs) aan het woord over de DDR. „Niet eens zo'n grote stap, van Spanje naar de DDR", zei hij, doelend op „dictatuur en onvrijheid". Hans interviewde mevrouw Van den Heuvel, voorzitster van de PvdA. die met enkele partijgenoten naar de DDR is geweest, en bij terugkeer had verklaard dat de bouw van de Berlijn.se Muur „historisch Juist" was geweest. Dat moest zij terugnemen van Hans. Jawel, zei mevrouw, het was een „minder gelukkige uitspraak" ge weest, dat wilde ze best toegeven. Dit is dus een rectificatie, riep Jacobs gretig (alweer een primeur in Achter het Nieuws). Ja, wat betreft dat „historisch juist" kon je het wel een rectificatie noemen, maar het moest haar toch van het hart, dat er in de kranten veel „Indianenverhalen" hadden gestaan Een u~'-J bedoeld is, en lende facetten zettingstijd belicht zullen Kalm aan dus, ik wil ook wel eens rustig televisie kijken. De boycot van Spanje kreeg veel bekende misgaat, geef je de pers de schuld. Hans Jacobs stak trouwens toch weer in grote vorm. Naar aanleiding van de Muur sprak hij ook over „de is lijken van duizenden, die in het Ik prikkeldraad zijn blijven hangen'. Wibo van de Linde maakt school. En dat terwijl Jacobs had kunnen weten dat er sinds 1961 bij de Muur volgens een Westduitse schatting 70 mensen zijn doodgeschoten. Maar ja, als Hans eenmaal kwaad is Gerard Paques 10.07 (S) Muziek bij 18.19 Uitzending vi KRO: 18.30 Nieuws. 18 "-rkenning. 18.59 Marktt i de middag. 13.03 S) Hie 18.50 16 03 (S) 1 Nu. 14.07 (S) Schrijf (S) Springplank. heelal, hoorspel. 20 10 (S) In ant-" woord op uw schrijven. 22.00 50 J: KRO amusement ''2 =c 22.30 Nieuws. 22.40 (S) 24 00 Nieuws. 7.03 (S) Hier en Nu). egin DUITSE TV Duitsland I Hil\< i II 18.00 Nieuws. 19 50 Den Haag vandaag VARA Nieuws. 20.05 (S) Radio Filharnw,^ Orkest. 21.35 Zondagsschrijvers aa het woord. 21.45 (S) Fragmeneten u Mignon. opera. 22.30 (S) De Staal kaart. 23 20 Jazz. Loek Dikker's Im- providator's Guild. 23 55-23.00 Nieuw Hilversum III 7.55-18.00 Journaal (Regionaal Dro- mma: WDR8.05-8.20 T ntekoppen. i-f.0 05 Ml' U 50 School - (Kegionaal programma: NDR 05-8.20 VPRO- naai. To'STÏw'i? .ï«ltlour- NOS: i?;00 sP°rt- 18O30*Akt. 18.45 Zhnc netje. 18.55 Nordschaumagazlr 9.59 Program- Land, Kemal. NOS: (S) De vakaturenban aag niet eten. 19 18 1 Uur Show. 22.02 Akt. 22 05 (S) erclean Dreammachine. 22.55 Me ningen. 23.02 (S) Vanavond laat. weerbericht. 20 15 17.10 Del lleben Haii; Looptijd 7 jaar, vaste rente 83A% Looptijd 6 jaar, vaste rente 81/2% Looptijd 5 jaar, vaste rente 8V4% Looptijd 4 jaar, vaste rente 8 Minimum storting f 1.000- Rente jaarlijks opneembaar Tussentijdse opneming mogelijk voor aankoop eigen huis Vraag uitvoerige informatie Zend mij de folder met uitgebreide inlichtingen over deze spaardeposito's. "~1 tin de nacht c 6.02-7.00 (S) tage Woonplaats Deze coupon ongefrankeerd opsturen naar: I Rijkspostspaarbank, Amsterdam. uw nationale spaarinstelling ndtrlps. 9.30 (S) Tlen-om. mini-ma- azine voor de Jeugd. 10 00 (S) Aktua iport. (10.30 Nieuws 11.00 <S) Hartje imsterdam. Overheidsvoorlichting 2.16 Werk en welzijn. 12.26 Med. oor land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 2.41 Akt 13.00 (S) Tross-country. 4.00 (S) Steiger-B, gevar program- na 15.30 Nieuws. 15 33 (S) Luister (S)ZO jubileert verder. (9.35 Water standen) 10.30 (S) ZI muziek- en lnf. show. 13.00 Nieuws. 13.11 (S) Ir de Roole Haan. NOS: 15 00 NOS Jazz 15.30 Gamma van Alpha en Beta inval (NOS). 15.02 Hei (TROS). 17.00 Ren Je cal (VARA). ^1.35 Journaa 2 46 Journaal (IKOR-NCRV). 22 56 Sport Exl 7.45 Voor blinden trecht (NOS). 18.45 (NOS). 18 44 Journaa Wickie de Viking 'KE kaans Dagboek iKRO). 19 50 33 (KRO RKKi. 20 00 Journa: NOS). 19 05 op Je boter- 21 film iKRO) 23 00 Brandpu

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 5