Kerk moet partner worden
strijd voor bevrijding
Een beetje warrig
verhaal van Thomas
Koningin
ging niet
vooraan
zitten
mammam
Moslims vragen begrip
van him werkgevers
5Huil niet met je mond voV
'Mandingo'
walgelijke
prul film
VRIJDAG 3 OKTOBER
LEIDEN Omdat de heer J.
den Hoed 45 jaar vrijwilliger
in de Leidse hervormde ge
meente is, krijgt de dienst van
zondagmorgen in de Hoogland
se kerk een bijzonder accent.
Vrijwilligers hebben de taak,
de koster in allerlei werkjes bij
te staan en de kerkgangers te
ontvangen en in hun mogelijke
loensen tegemoet te komen. Ze
zijn elke zondag op hun post.
Deze Junctie vraagt behalve
toewijding en betrokkenheid
bij de eredienst een meer dan
gewone trouw, zeker als
iemand na 45 jaar nog steeds
niet het ogenblik gekomen
acht, er een punt achter te
zetten.
Zo'n man is de heer Den
Hoed. Hij is al die tijd de
Hooglandse kerk trouw geble
ven en heeft er verscheidene
kosters overleefd.
Den Hoed is gesneden uit het
echte vrijwillig ershout. Toen
hij al klokkeluider van de Pan-
cras loas, deed hij ook kar
weitjes voor de diensten in het
Javalokaal in de Kooi. de voor
loper van de Kooikapel, later
Bethlehemkerk, waar elke za
terdagmorgen driehonderd
stoelen moesten worden neer
gezet die op zondagavond al
weer weg moesten omdat de
schooljeugd er de volgende
morgen gymnastiek had.
Met z'n drieën, vrijwilligers,
moesten ze 's zondags, vaak
zes keer, de zware klok van de
Hooglandse kerk luiden. Een
vierde vrijwilliger bediende
het touw van de lichtere dak-
ruiterklok.
Vroeger was de Hooglandse
een drukke kerk. Vaak waren
er drie diensten: half 9. half 11
en 's avonds. Het was meer re
gel dan uitzondering dat er op
de zerken en naast de banken
stoelen moesten worden bijc/e-
zet. Een bezetting van 1200
mensen was normaal.
Den Hoed denkt niet zonder
weemoed aan die tiid terug.
„Je had aan zo'n volle dienst
een hoon werk, maar het deed
je aoed".
In het begin was hij er elke
zondag, ook op tweede feest
dagen en Hemelvaartsdag en
Goede Vrijdag. Later, toen er
meer vrijwilligers kwamen,
werd dat om de maand.
Bij concerten liet vrijwilliger
Den Hoed evenmin verstek
gaan. Men moet daar niet ge
ring over denken. Na een za
terdag avondconcert zijn ze vo
rig jaar een keer tot 2 uur in
de nacht bezig geweest om de
boel aan kant te krijgen. Ook
dan is het de volgende morgen
uiterlijk 9 uur appèl. Immers,
om half 10 gaan de deuren
open en daarvóór moet er nog
wel een en ander gebeuren.
Een leuke herinnering heeft
Den Hoed aan de dienst waar
in Pieter van Vollenhovende
man van prinses Margriet, be
lijdenis deed. Ineens zag hij de
koningin en de prins in het
kerkportaal staan. Hij heeft
hen toen begroet en naar hun
plaatsen gebracht. Er waren
een paar plaatsen méér gere
serveerd. opdat het koninklijk
paar zou kunnen kiezen. Zij
ivilden liever niet vooraan zit
ten.
Hulpkoster Den Hoed doet
met animo wat zijn ..baas", de
koster, hem vraagt. Zo heeft
hij vandaag, bij de 3-oktober-
dienst. ook geassisteerd in de
Pieterskerk, die. uiteraard,
geen eigen koster en vrijwil
ligers meer heeft. ..Het trekt
me aan om iemand goed te
doen. Er komt in de Hoogland
se kerk altijd een oudere
vrouw, die weet dat ze van mij
haar voetenbankje, haar boek
je en haar eigen kussen krijgt.
Een kerkganger vindt, als het
nodig is, een versoonlijke be
nadering prettig. Het moet in
de kerk amicaal toenaan. Bui
ten de kerk lijkt alles steeds
nwnersonnbiker te worden. Dot.
i" dan juist een reden om het
binnen de kerk anders te
doen".
dG
Rapport oecumenische werkgroep over verantwoordelijkheid in Zuidelijk Afrika
Wanneer de kerken in West-Europa werkelijk ernst willen maken met de Bijbelse opdracht tot
gerechtigheid en bevrijding in Zuidelijk Afrika, dan zullen zij in de eerste plaats moeten luiste
ren naar de authentieke stem van de zwarte christenen en hun partners moeten worden in de
strijd tegen onderdrukking. Aldus een conclusie uit een 105 pagina's tellend rapport over betrek
kingen tussen Westeuropese landen en Zuidelijk Afrikt en de verantwoordelijkheid der kerken
in de strijd van de zwarte bevolking voor gerechtigheid en bevrijding. Het rapport is samenge
steld door E.R.E. (Ecumenical Research Exchange), de in Rotterdam gevestigde werkgroep voor
oecumenische uitwisseling van onderzoekingen.
Andere conclusies, die de werk
groep aan de kerken vooTegt, zeg
gen onder meer, dat de kerken hun
betrekkingen met de blanke christen
heid van Afrika aan een grondige
1 erziening moeten onderwerpen.
Maar ook de kei ken van West-Eu
ropa zullen zich moeten vrijmaken.
Zij moeten zich ontworstelen aan
onchristelijke motivaties en gioeps-
belangen in de eigen maatschappij,
die hen ervan weerhouden duidelijk
voor gerechtigheid in Zuid-Afrika
partij te kitïon.
Want - zo verklaart E.R.E. West-
Europa is door zijn nauwe banden
met Zuid-Afrika en de wederzijdse
verstrengeling van economische en
militaire belangen mede verantwoor
delijk voor de instandhoud ng van
het onderdrukkingsstelsel in Zuid-
Afrika. Tegen de politieke, maat
schappelijke en economische mach-
ten, die in West-Europa het apart
heidssysteem steunen, moeten de
Westeuropese kerken de stnj l aan
binden. Daardoor zouden de belem
meringen uit de weg kunnen worden
geruimt, die de bevrijding van de
zwarte bevolking in politiek, sociaal
en economisch opzicht in de weg
De werkgroep ER.E. werd in 1971
opgericht cm op Westeuropees ni
veau de oecumenische samen werking
''oor activiteiten voor vrede en ont
wikkelingshulp te bevorderen Het
initiatief, financieel drjveid op ker
kelijke subsidies uit West-Duitsland
t n Nederland, werd geno nen door
de Evangelische Studiengemeinschaft
in Heideloerg. het 'Visser t Hooft-
centrum' in Rotterdam, het centrum
voor sociaal kerkelijk onderzoek in
Leuven en de internationale katho-
leke vredesbeweging Pax Christi.
De groep werd in Rotterdam
gevestigd, vooral omdat in Ne
derland veel initiatieven jn akties
v orden ondernomen die voor kerken
in andere landen interessant kun
nen zijn. Via zijn 15 leden 'tellende
begeleidingscommissie heeft E.R.E.
persoonlijke verbindingen met tal
van al dan niet kerkelijke ins.anties
in zeven landen van Europa, waar
onder ook Tsjechoslowakije en Po
len. Het zijn alle ins'.i nties, die
•verkzaam zijn op het oerrein van
ontwikkeling en vrede.
Partij kiezen
Uitgangspunt van het E.R.E -rap
port is de discussie over de betekenis
van de rechten van de mens en over
de bevrijdingsstrijd, zoals o.e t< gen-
vvoordig in de oekumene en in de
Ver. Naties wordt gevoerd, juist dit
punt is volgens ER.E. voor de ker
ken moeilijk. In die discuss'es wordt
erkend, dat de internationale be
scherming van de rechten van de
n ens een duidelijk partij ruezen eist
voor de individuele, maatschappelijke
cn economische rechten van de on
derdrukten.
Kernpunt van het E.R.E.-rapport
is. dat West-Europa in feite de kant
der onderdrukkers kiest. Het rapport
wijst in dit verband op de enorme
economische ontwikkeling van Zuid-
Afrika. waar de industriële pmauktie
\an 3 miljard gulden in .9*6 tot
1:0 miljard in 1971 steeg. Doo'dat de
ze industrialisatie meer Kapitaalin
tensief was dan arbeidsintensief, en
vooral was gericht op export en niet
cp de binnenlandse markt, werd de
positie van de zwarte bevolking nog
slechter. Dit proces werd - aldus
E.R.E. - zeer efficiënt ondersteund
aoor de apartheidswegeving.
Maar' Zuid-Afrika had dit niet ge
kund zonder intensieve economische
famenwerking met de W steur opese
landen, in eerste instantie met En-
peland, maar in toenemende mate
ook met Frankrijk en West-Duits
land. West-Europa leverde de blan
ken van Zuid-Afrika, het vereiste
kapitaal en de technische vadsighe
den (onder meer door emigratie van
technisch hoog geschoold per^'.neel).
Het werd bovendien afzetmarKt voor
l gTond-
„Een blanke christenheid die
zelf scheiding praktizeert,
geeft godsdienstig tintje
aan de apartheidspolitiek"
Handlanger
Omgekeerd heeft de Westeurope.se
economie geprofiteerd van Int gun
stig investeringsklimaat, dat Zuid-
frika dank zij de apartheid tot dus
ver heeft geboden (veilige beleggin
gen en hoge winsten). Vol^ ns een
Zuidaftikaanse ba.nk een rendement,
'■an 19 procent na aftrek van de be
lastingen. J&ovendien is de Westeuro
pese economie geïnteresseerd in de
r uidafrika .use bodemschatten, zoals
uranium, platina, mangaan en
chroom.
Op dzze wijze - aldus het E.R.E.
rapport - heeft West-Europa zien,
gewild of ongewild, ontw kkeld tot
profiteur van de apartheid en tot
handlanger bij de instandhouding
va.n een onrechtvaardig systeem.
De politionele en militaire macht
van Zuid-Afriika is. volgens E.R.E.,
de sluitsteen van het onderdrukkings
systeem. Doordat dit systeem steeds
grotere spanningen veroorzaak*., leidt
1 et tot een escalatie van gewo1d
De christenheid van West-Europa
heeft op de kerkelijke ontwikkeling
di ZuidelijK Afrika grote in 'loed uit
geoefend, aldus ER.E.. enerzijds via
dc emigratie van honderdduizenden
blanken, anderzijds door de Zending
onder de zwarte bevolking. De ker
ken van West-Europa zijn f mede
t rantwoor.lelijk voor, dat ii Zuid-
Afrika en in Namibië de kerken bij
na altijd zijn opgebouwd langs de
lijnen van de rassengrenzen. Een
blanke christenheid die zelf een
s heiding op ethnische gronden prak-
t zeert, geeft een godsdienstig gele
galiseerd tintje aan de apartheidspo
litiek.
Daardoor wordt de kerk ^our wat
betreft haar bijbelse taa.c van be
vrijding en gerechtigheid ongeloof
waardig. Daardoor ook bieden niet
de gevestigde kerken van de blanke
minderheid, maar oecumenische in
stellingen aan de door 'zwart zelfbe
wustzijn gekenmerkte Afrkaanse
christenhcl een laatste mogelijkheid
een gemeenschap van zwarten en
blanken te realiseren, de solidair is
met de onderdrukten en gn.«isrrimi-
ueerden.
De werkgroep doet een beroep op
alle kerken voor een ernstig giweten-
onderzoek, niet alleen voor wat be
treft hun eigen opstelling, iraai ook
met betrekking tot de polirieK van
let land, waarin zij geves igd zijn.
Met name dienen de kerken te luis
teren naar wa>t de zwarte bevolking
\an Zuid-Airika te zegpn heeft,
Loals via de Black Renaissance Con
vention en de Panafrikaaa.e K erken-
conferentie. E.RIE. besluit, dat de
'jjd bijzonder kort is.
In Zuidelijk Afrika waait o» wind
eer veranderingen. Hoe lang'r West-
Europa treuzelt, des *e groter zal het
geweld zijn, waarmee de zwarte be
volking van Zuidelijk Afrik? zich
bevrijdt uit de situatie van geweld
dadige onderdrukking.
LEIDEN "De werkgroep bui
tenlandse werknemers in Nederland
vraagt begrip en medewerking van
de werkgevers voor de godsdienstige
beleving van de moslims. Ramadan
is voor de moslimse bevolkingsgroep
een maand van boetedoening. Dat
betekent, dat zy van zonsopgang tot
zonsondergang niet mogen eten of
drinken, kortom niets gebruiken dat
een remming voor hun geestelijke
beleving zou kunnen zijn. De rama
dan is dit jaar begonnen op 7 sep
tember Hij eindigt op 5 oktober en
daarna is er nog een feestdag. Dan
wordt in een moskee een viering ge
houden. Maar vele moslims, die de
boetedoening wel hebben gedaan,
kunnen daaraan niet deelnemen, om
dat zij, zelfs niet zonder uitbetaling
van loon, van hun werkgevers geen
verlof krijgen".
Daarom vraagt Boukrim Ahmed
aandacht van de werkgevers hier-
Hij i
op
redactie om dit toe te lichten. Bou
krim Ahmed werd in 1940 in Casa
blanca geboren. Sinds 1966 woont hij
in ons land. Hij is werkzaam op de
afdeling woonvoorziening van een
psychiatrisch-pedagogisch instituut
in Den Haag en Is voorzitter van de
groep Leiden van de Federatie van
Moslim organisaties in Nederland
(Otterstraat 82, Utrecht). Zijn adres
in Leiden ispostbus 2167.
Moslims tillen zwaar aan hun
godsdienstige vormen. Boukrim Ah
med: "Voor hen is het geloof veel
meer een levenswijze met bindende
verplichtingen dan bijv. het christe
lijk geloof voor een westerling is.
Er zijn jaarlijks drie feesten waar
op de moslims zich in hun godsdien
stig leven richten: de ramadan, het
feest rond Abraham en
dag van Mohammed".
DAG VAN
DE KORTE
FILM:
T WORDT
ME HE T
DAGJE WEE
Zondagochtend komt op Schiphol de gryze eminentie van de
Nederlandse film Joris Ivens aan. De 77-jarige cineast zal 's mid
dags om één uur in het Nederlandse Congresgebouw een groot evene
ment, „De dag van de korte film" inluiden.
Ivens, die een groot deel van de dag zal bijwonen, zal ondermeer
een filmcamera uitreiken aan Annelore Bouillet en Frans de Haan
uit Oegstgeest, twee van de vijf prijswinnaars van de scenario-
wedstryd „Groei". Het filmresultaat, dat met professionele mede
werking tot stand is gekomen, zal direct daarna in de grote zaal
te
i zijn.
In het eerste programmablok zullen ook vertoond worden „Brain
wash", een tekenfilm van Ronald Bijlsma, „Bronbeek bijvoorbeeld"
van René van Nie en „Don't move baby", een film van Rob Eer
hart met Willeke van Ammelrooy in een van de hoofdrollen.
Het is de bedoeling dat er een ongedwongen contact ontstaat
tussen de makers van de films en het publiek. Ondermeer zal men
kunnen ontmoeten Paul Verhoeven, Adriaan Ditvoorst, Bert Haan
stra en Louis van Gasteren.
Buiten het strikte filmgebeuren treft men stands en velerlei
exposities. De bedoeling van de „Dag" is ook dat het publiek de
weg leert kennen naar het huren van films by instellingen, welke
men vaak niet kent en die een interessant repertoire te bieden
hebben.
De presentatie van het Nederlandse Filmmuseum zal zeker velen
kunnen vertederen. Te zien zal zyn Ivens' Jongensfilm „Wigwam"
en de documentaire „Den Haag" die Piet van der Ham in 1935
draaide.
De televisie zorgt voor een onmiskenbaar deel van de korte film.
Daarom komt de NOS met een uitgebreide presentatie zoals die
in grote lynen met een diaserie en expositie op de Firato in Am
sterdam heeft gefunctioneerd.
De animatiefilm maakt
Een expositie toont hoe ee:
zelf te gaan doen.
Wie zondag de weg naar het Nederlandse Congresgebouw niet
heeft kunnen vinden om zich tussen de duizenden filmliefhebbers
te voegen, kan woensdagavond in een vijfentwintig minuten duren
de reportage van Charles Boost en Fred Anhalt van de NOS alsnog
ervaren wat hij gemist heeft. Beter is om zelf zondag bijna tien
uur lang uit talloze mogelijkheden te ervaren dat de Nederlandse
film leeft.
PIET RUIVENKAMP
„Huil niet met je mond vol"
Hoofdroten: Annie Cole, Frederic Du-
ru en Bernard Menez Regie: Pas
cal Thomas Theater: Camera.
En dit is 'm dan: de nieuwe film
van Pascal Thomas, een Fransman
die al aardig beroemd schijnt te we
zen. Waarom,is my vooralsnog een
groot mysterie. De titel alleen al:
„Huil niet met je mond vol". Of, om
het in meneer z'n taal te zeggen:
„Pleure pas la bouche pleine".
Je zou je hierbij heel gemakkelijk
kunnen vergissen in de inhoud van
de film en dat is net zo vals als recla
me over een anti-hoofdpijnmiddel
waar je mooi een maagzweer aan
overhoudt. Huil niet met je mond
vol. Dat doet denken aan een psycho-
CLINT KLIMT
IN OPDRACHT
VAN DE DRAAK
Titel: In opdracht van de draak;
regie: Clint Eastwood; hoofdrollen:
Clint Eastwood, George Kennedy en
Vonetta McGee. Theater: Lilo;
leeftijd: boven 18 jaar.
Jonathan Hemlock is. naast een
verwoed kunstverzamelaar en enthou
siast bergbeklimmer, akelig goed in
het uitschakelen van vyandelyke
agenten. Hij had dat gevaarlijke
leventje er al lang aan gegeven, maar
zijn ex-chef van de Amerikaanse In
lichtingendienst C-2 (CIA?) heeft
hem weer hard nodig. Gedurende de
beklimming van de Eiger in Zwitser
land moet een agent worden geliqui
deerd. En Hemlock laat zich over
halen. Clint Eastwood is Hemlock en
hy speelt weer dezelfde, routineuze
rol die hy al jaren speelt, niet slecht
maar het lijkt wel of hij niets anders
kan. Als regisseur gaat het hem beter
af, een bergbeklimming biedt moge
lijkheden voor spannende en sensa
tionele scènes en hij levert ze in rui
me mate.
BART JUNGMAN
logische verhandeling, aan Spock, in
elk geval aan iets dat min of meer
serieus is. En ik kan me, terwijl ik
toch in het gelukkige bezit ben van
een levendige fantasie, me geen mo
gelijkheid voorstelen dat Pascal Tho
mas dit in ale ernst zo bedoeld heeft.
De hele film is trouwens net als de
titel (daarin zit het enige verband
tussen die twee)een beetje warrig,
als u begrijpt wat ik bedoel. Voor mij
had de film beter „Een lange opwin
dende zomer" kunnen heten, of „An
nie groeit op". Het gaat namelijk over
een meisje dat de kinderschoenen
nog maar net ontgroeid is, thuis een
beetje overhoop ligt met pappie en
's avonds uitgaat met eerst één, en
later twee vriendjes. Met de serieuze
fietsenmaker gaat ze niet naar bed.
met de vrolijke lapswans die in een
witte sportwagen de show probeert te
stelen, wèl.
Het meisje is het prototype van
een nogal leeghoofdig, dwarskoppig
vlindertje, giechelig, gillerig en zel
den vriendelijk. Misschien maakt dat
de hele film wel zo oninteressant,
want er lopen miljoenen van die
meisjes op hun kokette plateauzolen
Pascal Thomas had wel in de ga
ten dat dit poppekind alléén de film
niet kon vullen en daarom vertoont
de film hier en daar een opge
smukt toneel uit het Franse platte
landsleven, waarbij de snurkende
grandmère (grootmoeder, dus) niet
wordt overgeslagen. Een Nederlandse
regisseur (geen namen) had van dit
verhaal zeker een forse pornofilm ge
maakt. Niet Pascal Thomas. Alles
draait om het bed, maar de slaap
kamerdeuren gaan op slot en er is
nauwelijks een stukkie bloot te be
kennen.
Misschien is „Huil niet met je
mond vol" eigenlijk wel een stichte
lijke (hoewel?) opvoedingsfilm voor
Oudere Meisjes op een Katholieke
Kostschool. Dan weten ze nog niet
hoe 't moet, maar ze leren wel hoe
obsceen de boze wereld Is die straks
hun Onschuld zal belagen. En dat is,
voor Katholieke Kostschoolmeisjes,
al heel wat.
ELISABETH TQLENAAR
Titel: „Mandingo"; hoofdrollen:
James Mason en Susan George;
regie: Richard Fleischer; theater:
In één woord walgelijk is het pro-
dukt „Mandingo", het verhaal van
een jonge negerslaaf, die door zijn
bazin wordt gedwongen tot een ver
houding.
Dat slavernij heeft bestaan, is een
kwaad op zich. Dit te verdoezelen
zou je kop in het zand steken zyn.
.Bovendien is teveel mensen te groot
onrecht daardoor aangedaan. Wordt
nog gedaan, want slavernij is iets,
wat in sommige landen clandestien
(of niet?) nog steeds wordt bedre-
Het feit. dat een film de wantoe
standen tydens die slavernij laat
zien, is op zich niet slecht. De ma
nier waarop het in deze film gebeur
de is dat wel. Niemand heeft een
boodschap aan een gevecht tussen
twee negerslaven, daartoe aangezet
door hun bazen. Een gevecht tot de
dood. In de meest bloederige close-
ups wordt de haat tussen de twee
mannen weergegeven. Zij bijten, druk
ken eikaars ogen uit en op het laatst
bijt de een de halsslagader van de
ander door. Weinig verheffend om
naar te kijken.
De slotscène is ook al zo mooi. De
Jonge Mandingo wordt door zijn baas
afgemaakt als een hond. Een pan
met kokend water en een hooivork
maken ook dit tot een afschuwelijke
ANNEMIEK RUYGROK
Blijvers
STUDIO "Young Franken
stein", de aardige griezel, die voor
zoveel opschudding zorgt. Mar
ty Feldman met zijn beweegbare
bochel, jolige assistentes en gekke
grapjes maken dit produkt erg
aardig om te zien.
TRIANON "Het jaar van de
Kreeft" naar de roman van Hu-
go Claus laat Willeke van Am
melrooy en Rutger Hauer zien als
twee gelieven die niet met elkaar
kunnen leven. Een boeiend gege
ven, wat vlak uitgewerkt door
regisseur Herbert Curiël.
Kindermatinee
CAMERA "Oom Ferdinand
?n de toverdrank".
REX "100 jaar films van
CAMERA: „De Peetvader, deel
II'. dag. 2.00 en 7.30 uur, 14 jr.
CINEAC: 'Turks Fruit", dag
7.00 en 9.30 uur. 18 jaar.
Kindermatinee"De avonturen
van Speedy Gonzales", dag. 9.30,
11.30. 1 30 en 3.30 uur. zo. vanaf
11.30 uur. AL.
CORSO: "In opdracht van de
draak", dag 2 00. 7.00 en 9.30 uur.
zo. 1.45, 4.15, 7.00 en 9.30 uur.
DU MIDI: "Heb medelij Jet",
ïr. vr., za. en zo.7.00
14 jaar.
idag. 8.00 uur, vr.. za. en zo. 7.00
en 9.30 uur. 14 jaar.
Kindermatinee: "101 Dalmatiërs
za., zo. en woe. 2.00 uur AL.
dag.
Nachtfilms
Rex
"Meisjes op de bekende toer"
Als er al wat te raden valt in een
sexfilm, dan toch niet in deze. Al
les wat gebeurd wordt als bekend
verondersteld, naar de titel doet
vermoeden. Dat er voor de lief
hebbers toch weer wat te genie
ten valt, hoeft niet betwyfeld te
worden.
Goede films
in andere steden
"Belle de jour" (regie: Luis Bu- 2.30, 7.00
nuel: hoofdrollen: Michel Piccoli 1.30. 4 00,
en Catherine Deneuve), Leidse- jaar.
pleintheater. Amsterdam.
EURO: "Quo Vadis", dag. 1.30
FLORA: "Losse zeden in Zwe
den". dag. 2.00, 7.00 en 9*15 uur,
zo. ook 4.30 uur. 18 jaar.
KRITERION"Wet dreams",
dag. 7.00 en 9.30 uur, za. en zo.
ook 3.00 uur. 18 jaar.
METROPOLE: "Scenes uit een
huwelijk", dag. 2.00 en 8.00 uur.
18 jaar
ODEON I: "Heb medelij Jet",
dag. 2.00, 6.45 en 9.15 uur, zo. 1.45,
4.15, 6.45 en 9.15 uur. 14 jaar.
ODEON II: "Inpikken en weg
wezen", dag. 215, 7.00 en 9.30 uur,
zo. 2 00, 4.30, 7 00 en 9.30 uur. 14
OLYMPIA: "Diamonds are for
ever". dag. 2.00 en 8.00 uur, 14
Jaar.
PASSAGE: "Rollerball". dag.
).30
9.30
"Les enfants du Paradis" (Mar
cel Carné), Studio K, Amsterdam.
„The conversation" (Gene Hack-
man), Lijnbaantheater, Rotterdam
"Macbeth" "Roman Polanski),
't Vd'.- Rotterdam.
Haagse bioscopen
REX: "de verboden stad", dag.
9 30, 11.30, 1.30, 3.30, 5.30, 7.30 en
9.30 uur. zo. vanaf 1.30 uur 18
jaar.
ROYAL '70: 'Three the hard
way", do. t/m. zo. 2.15. 7.00 en
9.30 uur. ma. cn di. 2.15 en 800
uur, woe. 2.15 uur. 18 jaar.
APOLLO I: "De nachtportier",
dag. 230, 7.00 en 9.30 uur. zo.
2.00, 4.30, 7.00 en 9.30. 18 jaar.
APOLLO II. ,,'n Si ad .n ...cds-
angst", dag. 2.00. 7.30 en 9.45 uur,
zo. 2.30, 5.00, 7.30 en 9.45 uur. 18
jaar.
ASTA: "Royal Flash", dag. 2.30
7.15 en 9 30 uur, zo. 1.30, 4.00.7.15
7.15 en 9.30 uur. zo. 1.30. 4.00, 7.15
en 9.30 uur. 14 jaar.
BIJOU: "Het jaar van de
kreeft", dag. 2.00, 7.15 en 9.30 uur,
zo. ook 4.15 uur. 18 jaar.
ROYAL
ry", do.
9.30 uur.
The Bruce Lee st
t/m. zo. 2.15, 7.00
ma. t/m woe. 2.15
STUDIO'Als Tirolers stoeien
gaan de Alpen gloeien", dag. 2.15
7.15 en 9.30 uur, zo. 1.30, 400.
7 15 en 9.30 uur. 18 jaar.
STUDIO 2000: "Once upon a
time in the West", dag. 2 00 (be
halve zondag) en 8.00 uur. 14 jaar
DE UITKIJK: "Het jaar van
de kreeft", dag. 2.00, 7.00 en 9.15
uur. 18 jaar.