Veel ernst bij de NOS Van realiteit naar illusie in Claus Thuis' C toegelicht ...en g/st 1 In de komende winter TV morgen] Z.O. 10 JAAR Expositie van Paula Sluiter in Wassenaar Back to school? The original College Coat now available at de Bonneterie. From Dfl. 180- RADIOPROGRAMMA WOENSDAG 1 OKTOBER 1975 Eigenlijk een vreemde gewaarwor ding: naar een nieuw stuk van Hugo Claus ga je al sinds jaren niet meer kijken met de lankmoedigheid van weer-een-eigentalig-stuk-en- dat-kan-best-meevallen. De van oorsprong Vlaamse en nu in Pariis wonende auteur is zo ongeveer de enige in ons taalgebied, die dat heeft bereikt. Na zo'n twintig stukken maar ook al ruimschoots daarvoor is hij een theatervakman geworden, waar men iets van verwacht. En men wordt bediend. Zijn stukkep kunnen imponeren of wel eens een beetje tegenvallen, maar hun voornaamste kwaliteit missen ze nooit, ze komen in hun figuren echt tot leven. Dat er toch nog wel eens verschil in waardering kan optreden is voorna melijk het gevolg van Olaus' streven" zich nooit te herhalen. Met zijn stukken heeft hij ook bijna evenveel genres beoefend, al gaat het dan soms maar om nuanceverschillen. Het meest aansprekend is Hugo Claus tot dusverre geweest in de peilingen van een realistisch Vlaams klimaat met daaraan toegevoegd wat magische elementen. „Vrijdag" was daarin een onmiskenbaar hoogtepunt. Gisteravond ging in de Amsterdam se Stadsschouwburg als vrije pro- duktie in de regie van de auteur „Thuis". Hij zette daarmee die meest markante lijn in zijn oeuvre voort, hetgeen wil zeggen, dat hij de familiesituatie in een klein dorp in Oost-Vlaanderen met een grimmige spot op de kleinburgerlijkheid had aangezet. „Thuis" blijkt voornamelijk een scherp psychologisch portret van de ex-slager Theo Vandaele. Een man, die men te zien krijgt in zijn bekrompen vooroordelen, zoals Claus die met humor in hem karakteri seert. Langzamerhand leert men hem meer in zijn tragische situatie kennen. Zijn onvolkomen bestaan, het wegebben van zijn vitaliteit bij de naderende ouderdom slaan hem de realiteit uit handen en doen hem zich tenslotte vastklampen aan de illusie. Hij leeft met zijn licht verbitterde vrouw en een oude hulpeloze dame, die verpleegd moet worden in een huis, dat bezoek krijgt van zijn zoon Rik en diens vriendin. Dat spitst de situatie toe, want junior stelt zijn geliefde aan vader ter beschikking om aan diens laatste vitale verlangens tegemoet te komen. Claus is vooral geslaagd in het weergeven van het onhandige opportunisme, waarmee de centrale figuur aansluiting zoekt bij de andere, zeg maar genereus cynische mentaliteit van de jeugd. Daar ligt de grootste werkzaamheid van „Thuis" in het komische. Leo Beyers gaf van deze argeloos pruttelende kleine man een levens echte, genuanceerde vertolking- in zijn sputterende strijd tegen het menselijk lot. Ank van der Moer speelde zeker knap zijn echtgenote, maar een minder zou hier waarschijnlijk effectiever geweest zijn. Een schilderachtig schrikwijfje was bij Elly van Stekelenburg in goede handen, van Mar ja Huynen en Derek de Lint bleek vooral de eerste fijn afgestemd in het tonen van een generatiekloof. Met een reeks snel opvolgende scènes na de pauze leek Claus niet meer de lijn, daarvoor aangegeven, te hebben kunnen voortzetten. Maar ondanks dat bezwaar biedt „Thuis" toch zoveel rijke schakeringen in het samenspel van figuren, die het ijdele van ons streven in berusting doen ervaren dat het tot Claus' betere werk mag worden gerekend. PIET RUIVENKAMP In het pakket van nieuwe en ver nieuwde programma's dat de NOS het komende winterseizoen op het scherm brengt is een reeks popu- lair-wetenschappelijke documen taires opgenomen die eenmaal in de maand op zondagavond wor den uitgezonden onder de titel „Horizon". Deze programma's, waarin veel aandacht aan de ex acte wetenschappen wordt ge schonken, komen voor een groot deel uit Rusland, Bulgarije, Ita lië, Frankrijk, Australië en voorts ook uit Engeland en Amerika. Half december zal een speciaal programma worden uitgezonden in verband met de ingebruikne ming van het nieuwe PTT-Audio- Video Verbindingscentrum in Hil versum. Reeds eerder maakten wij melding van het geheel nieuwe programma, „Sprekershoek". dat eenmaal in de veertien dagen gedurende een kwartier op woensdagavond wordt uitgezonden. Mensen die „iets te zeggen hebben wat voor een groot publiek interessant kan zijn en die anders vrijwel nooit aan bod komen, krijgen nu de gelegenheid. Ze moeten het trouwens zelf op hun eigen manier doen. De definitieve vorm zal steeds aan de hand van ervaringen kunnen worden vastge steld. Van de bestaande rubrieken wordt „Panoramiek" voortgezet, in de eerste plaats elke week op woensdagavond. Het programma zal zich bewegen op terreinen als de Europese gemeen schappen en hun ontwikkeling, de facetten en achtergronden van de ontwikkelingssamenwerking, vrede en veiligheid (UNO, NATO, SALT en dergelijke), grondstoffen, voed sel- en energiepolitiek. grote buiten landse politieke ontwikkelingen, technologische ontwikkelingen en de eventuele politieke aspecten daar- Ook de politieke en economische ontwikkeling in Suriname en de Nederlandse Antillen komen aan de orde en wel eenmaal in de maand op zondagavond. Dit magazine-ach- tige programma is de voortzetting van de rubriek die tot dusver op de zondagmiddag werd uitgezonden. Elke week op zondagavond (19.00 uur) heeft „Panoramiek" bovendien nog een korte uitzending, die een begeleidend karakter heeft en die zich bezig houdt met de oorsprong van ontwikkelingen die voor een groot publiek en met name voor jongeren interessant zijn. Mariene brak haar dijbeen 'net op tijd' LONDEN Mariene Dietrich heeft haar dijbeen 'net op tijd gebroken'. Ze zou haar benen voor 'duizenden dollars' verzekerd heb ben bij Lloyds in Londen en de ver zekering zou precies vier dagen na het ongeluk in Sidney aflopen. De 74-jarige Mariene Dietrich is een oude klant van Lloyds. Een woordvoerder v. d maatschappij zei gisteren: 'Wij hebben haar be nen altijd verzekerd en hoewel ze al eens eerder een been'heeft ge broken. geloven wij dat wij door de bank eenomen net een winstje hebben gemaakt'. De woordvoer der wilde geen exacte cijfers over de verzekering geven. Gregor Frenkel Frank en Liesbeth List in 'Het gangsterspel'. geschreven televisiespel is vanavond op de NOS-tv te zien. Dit doar Dimitri Frenkel Frank Drama Elke week op woensdagavond zendt de NOS vanaf 20.00 uur (behalve als die avond belangrijke voetbale- Nederlandstalige produktie. Omdat in Nederland en België vrijwel alle vier- tot zesjarige kinderen - in tegenstelling tot Amerika - kleuter scholen bezoeken, venementen zijn) Nederlandstalig of Nederlandse serie het leuke. buitenlands drama uit. De NOS hoopt de kijker aldus een beeld te geven van hetgeen niet alleen in Nederland, maar ook elders op het rrontaal terrein van tv-drama gebeurt. In Dan js eJ dat kader zullen ook produkties van „Frontaal", landen, die veelal niet op het voorgaande nog het programma dat geënt is op de Uiit jaren bekende uitzen- Nederlandse scherm te zien zijn, ding >>Kort Geding". Het betreft hier >rden uitgezonden. Vanavond debat worden uitgezonden. Daartoe beho ren in de eerste plaats uitzendingen waarin aan buitenlandse werkne mers informatie wordt gegeven aie hen op een andere manier moeilijk of minder duideijk bereikt. Die informatie is gericht op de drie grootste groepen van buitenlandse werknemers: de Turken, de Span jaarden en de Marokkanen. Zij komen op zondag, dinsdag en zaterdagavond aan de beurt. De presentatie geschiedt in de eigen landstaal, zij het van Nederlandse ondertitels wordt begonnen met „Gangsterspel", ontleend hoofdrollen Liesbeth List en Gregor maatschappelijke groeperingen met en geregisseerd door Lodewijk de confrontatie uiteenzetten. De pre- Boer en „Liefde en lange vingers", sentatie van „Frontaal" doet Herman geschreven Gerben Hellinga. Voorts zijn opdrachten gegeven aan enkele andere Nederlandse auteurs. door wigbold, de redactie is in handen van Dick van Reeuwijk en Felix Huizinga. vervolg op het vroegere 5,00 Van Hart Waar de zendtijd dit toelaat, zullen programma „Interpellatie" is gekozen ook korte, met overheidsgelden tot stand gekomen films van Neder landse cineasten worden uitgezon- Informeel". De huidige formule wordt sterk toegepast op heden daagse maatschappelijke stromingen. Er wordt o,a. gewerkt met een gezelschap van publieks vertegen woordigers. De presentatie heeft W. L. Burgsma. Ser DUITSE TV 17.55-18.00 Journaal (Regionaal pro- ramma: NDR: 9.30-10.00 Sesamstrasse. 0 School- Zandman- magazine. 19.26 19.59 Program portret. 18.3' netje 18.55 The Partridge Family. erzicht WDR: Aktualiteiten Jeugd In de sector Jeugdprogramma's wordt de serie „De zwarte pijl" tot en met december uitgezonden op zondagavond. Zij is afkomstig van de Southern Independant Television Jos wi irij<tr. te Southampton. Het verhaal speelt lenende rubrieken? die' elke" da? va n Mm. in het feodale noorden van Engeland van de middeleeuwen, waar de huizen van Lancaster en York voortdurend angst en onrust zaaiden. Adel en grootgrondbezitters wolken, film- trokken voortdurend ten strijde en waren de schrik van de boeren. Voorts wordt van 1 oktober tot 1 januari de Amerikaanse kleuterserie Brigadier Dog herhaald. Na 1 januari wordt de serie Paulus de Boskabouter voortgezet. Op 4 januari 1976 begint de NOS - steeds op zondagmiddag - met het uitzenden van twintig proefprogramma's van Sesamstreet. Het betreft een serie die deels bestaat uit het originele Sesam- street-materiaal, deels uit een eigen t Capra (VPRO). Brigadier I>Dg (NOS). Nederland I (NOS). 23.10 Journaal (NOS). VARA's zaterdagochtendprogram ma "Z.O." bestaat aanstaande zater dag tien jaar. Vanuit de foyer in de VARA-studio wordt daarom van 07.20 tot 10.30 uur via Hilversum II een feestelijke uitzending verzorgd. Hierin onder meer een gesprek met Joop Söhne, de man die "Z.O." heeft gemaakt, aandacht voor de Stichting A.A.Pdie met zijn aktie wil voorko men dat mensen apen als huisdieren houden en optredens van Conny Vandenbosch. Peter Wiedemeyer en Alexander Curly met het VARA Dansorkest onder leiding van Charlie Nederpelt. "Z.O." wordt gemaakt door Letty Kosterman, Herman Stok, Kees van Maasdam, Nelly Tiggelaar en Co de Kloet. Van 4 tot 23 oktober is er in de Wassenaarse galeriebibliotheek een tentoonstelling van etsen en pente keningen van Paula Sluiter Paula Sluiter, die pas op latere leef tijd begon met schilderen en tekenen en ook de etskunst ging beoefenen, toont ons een sprookjesachtige fan tasiewereld met bomen en lieren ge rangschikt tot allerlei wonderlijke voorstellingen. Een deel vao de etsen ingekleurd. De expositie zal zaterdag 4 oktober om 3 uur 's middags geopend wor- cen door de Wassenaarse kunstenaar Paul Citroen. Het werk van Paula Sluiter kan gedurende de openings tijden van de bibliotheek br?ichtigd worden; de toegang is vrij. Santana en Earth, Wind en Fire ptven zaterdagavond 11 oktober een dubbelconcert in 't Sportpaleis Ahoy in Rotterdam. Acket en Mojo haalt cie Amerikaanse groepen naar Neder land. Earth, Wind en Fire is momen teel top of the bill in de V S. NEDERLAND I 16.50 De Rode Autobus (KRO) 18.1"» C'omputerkunde, les 8 cn 9 (TELEACj i8.45 Verkeers(p)licht (NOS) IS 55 Journaal (NOS) 19 05 Van Gewest tot Gewest (NOS) 19.51, RKPN (POLITIEKE PARTIJEN) 20.00 Het Gangsterspel. tv-spel (NOS) 20.45 De korte films (NOS) 21.10 Werkwinkel (NOS) 21.35 Journaal (NOS) 21.50 Den Haag Vandaag (NOS) 22.05 Panoramiek (NOS) 22.35 Studio Sport (NOS) 23.215 Sprekershoek (NOS) 03.3/- Journaal (NOS) NEDERLAND II 13.45 Brigadier Dog (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 1905 Jouw beurt: gesprekken met kinderen (IKOR) 19.30 Kenmerk (IKOR-KRO/RKK) 20.01' Journaal (NOS) 29.25 Filmpje van de Federatie Paardrijden voor Gehandi capten (SOCUTERA) 29.30 Informatie op woensdag: De Miljoenennota (TROS) 22 50 Journaal (NOS) AKTUA-TV zal vanavond uitgebreid ingaan op de werkloos heid in Nederland. Met de voortdurend stijgende icerkloos- heid in ons land, wordt het economisch beleid van de regering aan steeds meer kritiek blootgesteld. Bekeken wordt wat onze regeerders voor het komend jaar van plan zijn om de huidige recessie het hoofd te bieden en hoe de miljoenennota door de politici, economen en planologen werd ontvangen. Voorafgaand zal de speelfilm „De druiven der gramschap" (..The Grapes of Wrath"j uit 1940 worden uitgezonden. De film gebaseerd op het gelijknamige boek van John Steinbeck en geregisseerd door John Ford, verplaatst ons naar de jaren dertig in de staat Oklahoma in de Verenigde Staten. Hoofd rollen worden vertolkt door o.a. Henry Fonda, Jane Darwell en John Carradine. De NOS-télevisie zendt vanavond van 23.20 tot 23.35 uur via Nederland 1 de eerste „Sprekershoek" uit, waarin mensen of groeperingen de gelegenheid krijgen om op hun eigen manier denkbeelden of activiteiten onder de aandacht van de kijkers te brengen. Vanavond treden onder meer op de Christen Geheelonthou ders Vereniging en de reizend textielkoopman Jan de Boer uit het Friese Tjalleberd. De laatste vraagt aandacht voor de pro blemen van de kleine middenstand op het platteland. Hij pleit ook voor het verlagen van de leeftijd waarop de AOW ingaat. alle In \msterdam: Kalverstraat/Rokin. ie Hague: Gravenstrjaat/Buitenhof programma's stond de geestelijkheid in het brandpunt, zowel in de sector „amusement" als op het terrein van de „informatie". Als vermaak gold de eerste aflevering van een Engelse serie met de jezuiet Father Brown in de hoofdrol. Dat werd een dolle boel, maar later op de avond kwam aan het licht dat men binnen de katholieke kerk eigenlijk weinig reden tot lachen heeft. Althans: wat betreft Nederland, dat bekend staat als een zeer opstandige kerkprovincie. De KRO heeft vijf programma's gemaakt waarin een beeld wordt gegeven van „De katholieken tussen I9z5 en ly/5", zo als de titel luidt. In deel I ging het om de priesters. In 1925 en geruime tijd daarna waren zij de autoritaire, alles-wetende weldoeners (een beetje God zelf, eigenlijk). In 1975 zijn ze uiterlijk vaak niet van „gewone" mensen te onderscheiden, soms zijn ze zelfs nog getrouwd ook.Er is veel veranderd in 50 jaar. Het rooms verleden herleefde via prachtige oude filmpjes, waarop missionarissen in witte jurken kralen uitdeelden aan Afrikaanse heidenkindertjes. Het dorp Stomp- wijk liep uit, omdat de zoon van een van ae inwoners tot priester was gewijd, processies doorkruisten het land, vooral in het zuiden. Maar inmiddels zijn de seminaries ver bouwd tot bejaardentehuizen of hobbycentra, of gewoon afgebroken. „Vroeger had je de wijsheid in pacht. Tegenwoordig moet je beginnen met te luisteren", zei een priester, een van de weinigen, leek het wel, die er binnen de rk-kerk nog te vinden was. Het was dan ook een wat zorgelijk groepje heren, dat zich aan het slot boog over het vraagstuk van de sterk afgenomen priesterwijdingen: 3 in 19 <4, terwijl vroeger 450 per jaar normaal was. Ze kwamen er niet helemaal uit. Een van hen gaf de ouders de schuld: „mijn kind geen pater, want in die branche valt niks te verdienen". Het eeleoraat. zou dat een reden kunnen zijn? Er kwam geen antwoord op. „De jongeren willen geen verantwoorde lijkheid in een kerk waarin zoveel mis is", zei een pastor, zoals dat tegenwoordig heet. Tot een echte analyse kwam het gezelschap niet. Misschien had een uitgetreden priester wat opheldering kunnen verschaffen. Father Brown is in elk geval een rooms-katholiek priester, die nog niet is besmet door het virus van de moderne tijden. Hij draagt zelfs nog een echte pij. De KRO heeft 13 delen gekocht van de Engelse serie, die gemaakt is naar de Father Brown-boeken van de schrijver Chesterton. In deel I werden gisteren alle vooroordelen, die iemand van het vasteland inzake Groot - Brittannië kan bezitten, moeiteloos bevestigd. Om het met Gerard Reve kort samen te vatten: er kwam niet een normaal persoon ln voor. In een Engels dorp wordt een stereotype kolonel, die met de helft van de vrouwelijke dorpsbevolkin? naar bed gaat, vermoord. Wie is de dader? Een godsdienstwaanzinnige smid? Zjjn vrouw, die ook met de kolonel pleegt te slapen? De dorpsidioot? God zelf, die wrekend toeslaat? Nee. de tamelijk maffe dominee, die er in geslaagd is de kolonel vanaf de kerktoren met een klein hamertje dood te gooien. Dit alles ontdekt Father Brown, maar hij geeft de moordenaar toch met aan bij de politie, hij doet een beroep op het biechtgeheim. Als dit soort dingen zich in een Nederlandse serie, bijvoorbeeld Kla verweide, zou hebben afgespeeld, dan zou iedereen hoogst waarschijn lijk ten strijde zijn getrokken tegen deze volstrekt onaannemelijke onzin. Zulke dingen gebeuren immers niet in Nederland. In Engeland natuur lijk wel. daar ligt dat allemaal volkomen anders, vooral in de twintig jaren oi daaromtrent, ce tijd waarin dit alles gebeurt. Dus is Father Brown een aardige aankoop van de KRO. waar we nog heel wat °m zullen lachen. En dan meldt het laatste, geheel vernieuwde NOS-journaal, zojuist dat Koos Postema weer bij de VARA terugkeert. In talloze inter views heeft hij bij zijn vertrek omstandig uiteengezet waarom hij wegging. Er was een hoop mis bij de VARA. Ik ben benieuwd wat hij nu weer allemaal heeft bedacht in Rotterdam. GERARD PAQUES Aangestipt. 8.00 Te 8 24 Op Gymna= Podium Theologische ei 20.00 Eight o c Specialiteiten a hoorspel. lerleergang. TROS: >ck special 21.15 la carte. 22.30 Nleu VARA 18.20 Uit Cabaretprog: tzendlng van di gramma 1 operafram. dagavt Woord Music. 1.02 (S) Scala 40 <S) Haag urebank. 18.10 Mededelingen. Metro's Mld- Take it easy. Spiegel van neigie. jo waterstanden. AVRO: 9 40 Schoolradio. 10.00 (S) Kleuter tje luister. 11.0Q. Nieuws 11.03 Radio journaal. ll.io Arbeidsvitaminen. 11.30 (Si Rondom twaalf, i 11.55 Beursbe richten). 12.50 iS) Sportrevue. 12.54 Midden- en kleinbedrijf. 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal. 13.25 iS) De pla- 'enkeuze van Willem Strletman. 14.10 (S) In wetenschap dat 14.30 (S) Met lek op stap. 15.10 (S) Aspekt( 3.00 Nieuws. 16.05 (S) Ge- 7.55 Me- Kika Mol als Joleïn speelt met de hondenDroef 1 stem Ger Smit) Adriaansen de KRO via i Droef 2 (stem Adriaan 7.08 (S) Preludium.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 5