Letty Kosterman verknocht aan radio 81/2% Pandbriefbiljetten Haagse Comedie: rust op de woelige baren C(fy) vandaag toegelicht ...e/7 gisteren programma] Werken voor televisie wel aardig, maar TV morgen] OWestland Utrecht DONDERDAG 14 AUGUSTUS 1975 Letty Kosterman is de afgelopen weken acht keer geïnter viewd. Mij er ook nog hij leek haar aanvankelijk iets te veel. Door de telefoon vroeg ze: „Vindt u dat nou leuk?" Toch maar een afspraak gemaakt in Amstelparkeen rustiek restaurant in het gebied waar eens de "Floriade" bloeide. Letty in de schaduw onder een boom met een boekje. Slechts vage herken ning van passanten, want Letty is meer gebakken aan de radio dan aan de televisie. -levende dingen. Toen de VARA mij in het cabaret bezig zag, vonden ze mij ook wel een type om te presenteren. Het cabaret raakte daardoor op de achtergrond. Toneel spelen heb ik trouwens ook veel gedaan. Dat vind ik nog leuk". Door Paul van Bèckum Aanleiding tot het interview: serie mg uufc "cu serie van tien tv-programma's, door haar gepresenteerd onder de titel Een zorg „Zo was het". Korte gesprekjes met Letty Kosterman, die met Herman Stok. n avond weer het programma "Zo was het" presenteert, hier samen De Haagse Comedie rustig te midden der woelige baren. Ons toneelleven heeft zich de laatste vijf, zes jaren zeker niet door stabiliteit gekenmerkt, er zijn maar wenig Nederlandse gezel schappen, die de stormen van een theatercrisis zonder averij hebben doorstaan, maar de bespe lers van de Koninklijke Schouwburg slaagden erin een hecht ensemble te blijven, dat de kwa liteit van zijn voorstellingen algemeen geprezen zag. bij allerlei opnieuw een Feydeau in de er talent te bestaande traditie. Ditmaal „Geen haar op 't hoofd" met wat uitgezakte mannen, die als reservisten naar een legerkamp moeten. Onder de j ongste werken uit de toneelliteratuur is „No man's land" van Harold Pinter, waarop de wordt gezocht, Haagse Comedie beslag heeft dat die zich vaak achteraf in kunnen leggen. Het stuk, dat denken wel manifes- succesvol in Londen loopt, gaat in januari voor het eerst in de Koninklijke Schouwburg in de regie vanWimvanRp bleken de recensies een ongedacht grote rol te spelen, enkele Na de maandfolde rkwamen zij op voor bijvoorbeeld andere aankondi- Er werd hier en daar wel eens hebben trouwens al gekritiseerd over een te traditioneel gelegenheden bewezen en voorzichtig beleid, maar de weg beschikken, dat die overgang van evolutie naar een andere vloeiend kan doen verlopen, toneelsituatie, die al voor de aktie Carl van der Plas, de artistieke Tomaat was ingezet bleek er in elk directeur van het gezelschap, over geval een, die diepe inzinkingen in het repertoire van het nieuwe kwaliteit van voorstellingen zowel seizoen stelt dat er niet vooropgezet het publiek lijn Bijvoorbeeld middels van semi-klassieken zoeken naar de wortels van het eigen bestaan. Hoe komt het dat we zijn zoals we zijn? Stukken Dat er bij de Haagse Comedie niet aan vernieuwing wordt gedaan kan tee^t' men allerminst volhouden. Buiten het lijsttheater aan het Voorhout kwam met het HOT een dependance in pphrnilr welke rich Vnn hewiizen ZOalS we ™Jllt Ol/Ufi-KCU v»" c"n.cic x-cv «c luaaiiuium in gebruik, welke zich zou bewijzen tlentallen jaren geleien, welke nog de tweede plaats een duidelijke verbinding naar het mondreclame en heden hebben, bleken het spelen gingen. Dievonden de beide dramaturgen Voor het nieuwe van het gezelschap. Helen Simonis en Karei werkplaats lijk experimenteel toneel. Vormingswerk kreeg groeiende betekenis, zodat aanwas van jeugdig publiek kerd werd. Door De Haagse Comedie behoort niet tot de revolutionaire hemelbestormers. Maar Haags nuchter en bedacht- zaam zal men wellicht bedenken dat Piet Ruivenkamp dat ook niet zo in de aard ligt van een breed repertoiregezelschap. Een van de beste wissels op de toekomst, die de leiders van een jaar of tien geleden trokken, was het betrekken van jongeren als assistenten in de Wd= Dal het jeugdige publiek op nog groter Muyden, bijvoorbeeld schaal aanpakken. Albert Maurits krijgt voor zijn creatieve spellessen hulp van een nieuwkomer Frits Ferres. Het lerarenproject wordt uitgebreid, de kontakten met vormingscentra en clubhuizen heb ben goede resultaten opgeleverd. Nieuwe gezichten bij de Haagse Hnrvath, auteurs, welke Comedie in het komen(J seizoen werden gespeeld. Zij ™™°n •""h™ Veeren van de Noorder Compagnie en Hugo Maerten uit Antwerpen. bij Gorki recent s verschaffen de gelegenheid tot Moor het regisseert „De zomergasten" miileu van mensen, die het wat beter hebben gekregen. Het stuk verwijst daarmee naar de wereld zoals die nu is en uit welke ontwikkelingen wij stammen. De botsingen zijn zeer herkenbaar, nbrekend speeltijdvak Dat geldt ook voor „De jongste dag" Odon 'i zijn dan de grote nieuwe voor nu, Guido de Moor, Wim van Rooij, Kees Coolên en Jules Royaards, die het vooral het komend seizoen moeten gaan bewijzen. Want het wordt voor de Haagse Comedie een van Ödon von Horvath, een tragedie toetssteen. De namen van regisseurs, van een stationschef, die een acteurs en actrices van een oudere spoorwegongeluk veroorzaakt. „Tot generatie, die vele jaren als een voor kort gold het als ouderwets, vaste waarde konden gelden voor Wim van Rooij kan er ons publiek het gezelschap vindt men voor het iets over de jaren dertig mee eerst niet meer terug in het tablea vertellen. Na zijn regie van J01^fren m°eten gaan bewijzen „Kasimir und Karoline" bleek i zij volledig op regisseur een grote Orgelconcert van De Klerk in Marekerk wat zij waard zijn o „o eigen wieken moeten drijvend Zij deze schrijver te bezitten." De jaren dertig spelen in de film en toneelwereld omvangrijke rol, parallel of uit pure hangt dan blijkbaar in de lucht" zegt Van der Plas over de voorkeur voor „Design for living" van Noel Coward. „Het is een zuiver hogeschoolblijspel" n-kome- Nederland 1 18.45 Minimolen Doris Day 19.30 Eddiy i LEIDEN De Haarlemse orga nist Albert de Klerk zal morgen in iffiniteit tot de Marekerk een K. en O. zomeror- gelconcert verzorgen. De Klerk zal werken spelen van o.a. Balbatre, Haydn, Brahms en de crisis- Langlais. Het concert begint om nostalgie. „Dat acht uur. Albert de Klerk studeerde aan het Amsterdams Conservatorium bij Hendrik Andriessen en Dr. Anthon van der Horst. Op 16-jarige leeftijd De Klerk organist aan de St. het vrij recente verleden op een voortreffelijke manier de identiteit van de VARA bepaalden. Letty: „Wat ik nou zo vervelend vind van sommige krantenmensen is hun commentaar: „Zo was het bij de VARA. zo is het niet meer." Letty ontkent niet dat er een crisis heerst bij de VARA, maar dat wil volgens haar niet zeggen dat de VARA geen goeie programma's meer brengt of dat er niets meer van die omroep te verwachten valt. Zij behoort tot de „oude" garde, die verstaanbare programma's wil maken. Geen ultra-linkse, academische hekeling, die volgens haar door gebrek aan tolerantie rechtser is dan rechts, maar overbrenging van begrijpelijke informatie vanuit een socialistisch ideaal. Net als Wim Bosboom blijft zij de VARA trouw en ziet zij de toekomst van deze omroep opti mis- tisch tegemoet. Niet mooi Letty Kosterman noemt zichzelf niet mooi, maar zij zegt wel te beantwoorden aan de eisen die men aan een VARA-gezicht stelt. Zij bedoelt er meer mee dan het gezicht kan uitdrukken. Het zijn de presentatie en de manier van vragen stellen. Dat laatste heeft zij naar mijn mening uitzonderlijk goed gecultiveerd in het zaterdagmorgen radioprogramma „Z.O." waar miljoe nen mensen terecht met genoegen naar luisteren. „Z.O." is wel informatief, maar niet zwaarwichtig. Het is ontspannend en laat voldoende ruimte om interessante mensen desnoods twaalf minuten aan het woord te laten Dat is veel. Meer dan in de meeste tv-program- ma's geoorloofd is. Letty: „Die gesprekjes in „Zo was het", dat is eigenlijk niets. Ze mogen niet langer duren dan vier minuten omdat je ook nog allerlei filmmate riaal moet vertonen. Je hebt geen tijd om iemand volledig aan het woord te laten komen. Je kunt dat gesprek niet uitdiepen. Bij radio laat je gewoon een plaat vallen als iemand lekker aan het kletsen is Net zoals met die wandelaar „Jan de Tippelaar", die heeft inderdaad twaalf minuten gekregen. Daar kan ik je nog iets grappigs vertellen. Die wandelaar wilde graag eens in Israël lopen, nu had daar geen geld voor. Belt man op, ook bejaard, alleen en die zou best met de tippelaar mee willen naar Israël. Hij was bereid alles te betalen, ik zeg, hoe staat u daar in uw huiskamer? a ntwoord: „Ik sta m mijn pyama en ik heb een baard", ik zeg, laat die baard maar zitten, kleed u aan en kom Jj" studi0- Dat ziJn de leuke dingen van zo'n programma. Cabaret Letty Kosterman komt voort uit het cabaret. Zij schreef zelf liedjes en maakte eens deel uit van het Amsterdams Journalistencabaret. „Ik ben zelf name lijk ook verslag geefster geweest bij de Paroolgroep. Na de hbs ging ik naar de kweekschool. Niet zozeer om onder wijzeres te worden, maar gewoon omdat ik van mensen houd en Vind je „Z.O." een echt VARA-pro- gramma? Er worden geen politieke zakeh behandeld. „Nee, daar is de „Rooie Haan" voor. Maar het ademt wel de identiteit van de VARA. Wij bespreken ook boeken zoals over het water in Nederland of spookkastelen maar nooit over het lijden van de Kennedy-familie. Dat zal me een zorg zijn." „Geen zaken als het tweede huis". „Nou als iemand na lang sparen een boerderijtje gaat kopen, dan geven we wel advies opdat de mensen niet belazerd worden. We geven ook informatie over de natuur in de geest van: laat je auto staan en neem de fiets. Dat kun je bij radio allemaal gemakkelijker, soepeler doen dan bij de televisie. Televisie is aan tijd gebonden. Je moet ook op meer dingen letten. Het teken van de floormanager, bijvoorbeeld. Het is allemaal meer georganiseerd. Als ik tegen Jaap van der Merwe aan het slot van het gesprek zeg: „Jaap, hartelijk dank" dan moet ik dat ook zeggen, want dat is afgesproken. Als Jaap dan antwoordt: „Graag gedaan", dan mag ie dat niet vergeten. Daar wordt op gewacht." Letty, die niet van cafees en bars houdt, studeert in haar vrij tijd Spaans. „Ik heb mijn kandidaats inmiddels gehaald en ben nu voor mijn doctoraal bezig. Boeiende studie." „En wat daarnaast nog meer?" Letty barst in lachen uit en roept: „In ons tweede huis zitten". Ze slaat zich op de knieen van de pret. „Nou, het is gewoon een weekendhuisje hoor in Overijssel. Naast die betonnen nat vinden we dat wel fijn. ik heb er ook paardrijles, o, mijn hemel, daar heb ik eens een reactie op gehad. Ik vertelde een journaliste dat wij geen kinderen wil en. Er zijn mensen die dat wel willen, er zijn mensen die ze niet willen en ze toch krijgen en er zijn mensen die ze wel willen maar er onder lijden. Goed, ik zeg dat zo Daar komen toch boze brieven op! ~eTeen"Sn Sa-"' Z0U NEDERLAND I 18.45 Minimolen (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Mijl op zeven, filmreportage (KRO) 20.00 Journaal (NOS) 21)21 Der Tanz ins Glück, operette (KRO) 21.50 Nachtdienst, Engelse tv-füm KRO) 22.15 Journaal (NOS) NEDERLAND II 19 05 De Stratemakeropzeeshow (VARA) 19.30 Terra Africa, documentaire serie (VARA) 00 Journaal (NOS) 20.21 Zo was het, amusementsprogramma (VARA) 21.10 Duikenpolitie, Engelse tv-film (VARA) 22.00 Achter het nieuws (VARA) 22.30 Journaal (NOS) •kDe operette "Der Tanz ins Glück" van Robert Stolz (van avond Nederland I tien voor half negen) werd speciaal in Wenen geproduceerd ter viering van de 95ste verjaardag van de grote meester op 25 augustus. Zoals bekend stierf Robert Stolz op 27 juni en de KRO-tv zendt de oprette nu te zijner herdenking uit. Het is een werkstuk in de typische Stolz-stijl. Letty Kosterman zet (Nederland II, tien voor half negen) het terugblikprogramma "Zo was het" voort. Ditmaal wordt de schijnwerper gericht op "Hadimassa", dat van 1967 tot 1972 furore maakte. Dimitri Frenkel Frank, die het pro gramma regisseerde, zal er zijn blik nog eens over laten gaan. U ziet en hoort o.a. "1948" en Ton van Duinhovens "Robot". "Nachtdienst" (The good and the gutsshift) is een film die een blik werpt in een ziekenhuis in Liverpool tijdens het weekeinde. De eerste-hulpafdeling daar heeft het dan zwaar te verduren. Alles krijgen de artsen en verpleegsters te behandelen: het vuiltje in het oog, de verkeersslachtof fers, verbrandingen enz. Mensen in angst, vaak in paniek, met hevige pijn of bewusteloos. De film is niet geschikt voor kijkers die slecht tegen bloederige toestanden kunnen. Ne derland I, tien voor tien. hij In de serie "Maandagavond evene menten" die het Circustheater gedu rende de maand augustus presen teert, zullen op maandag 18 augus tus Marco Bakker en Henny May als solisten optreden met het Overijs sels Philharmonisch Orkest o.l.v Jan van der Waart in een licht ope ra- en operette concert. Het pro gramma omvat o.m. werken van Mo zart, Gounod, Verdi en Johann Strauss. De belangstelling voor het concert van James Last 30 augustus in de Edenhal in Amsterdam is zo groot, dat impresario Lou van Rees heeft be sloten een concert te laten geven zondag 31 augustus in het Neder landse Congresgebouw in Den Haag. Zaterdag 16 augustus wordt in het Openluchttheater in Amstelveen een jazz-concert gegeven door de "Dutch Swing College Band". Bij slechts weer wordt het concert verplaatst naar de grote zaal van het plaatselijk cultureel centrum. Wie niet van speelfilms houdt, kon gisteren om tien voor half negen al naar bed. Want op beide netten was het raak. Bij de TROS met Majoor Dundee van Sam Peckinpah, uit 1964, en bij de NOS met The lion in winter (Leeuw in de winter), een koningsdrama, zoals de omroepster zei, uit 1963. Eerstgenoemde film heb ik jaren geleden al in de bioscoop gezien, dus viel mijn keus op Leeuw in de winter. Geen beslissing om spijt van te hebben trouwens. Want Sam Peckinpah mag dan een reputatie hebben wat betreft geweld, ook in Leeuw in de winter ging het van dik hout zaagt men planken. Niet zozeer in fysieke zin, maar meer op de manier van Virginia Woolf. Het was een zogenaamde historische film, zich afspelend aan het hof van koning Hendrik II aan het eind van de 12e eeuw. Het soort films dus. bij het zien waarvan je het soms betreurt dat je vroeger tijdens de geschiede nisles niet beter hebt opgelet. Want waar ligt nou bijvoorbeeld Aquita- nië? Voor een goed begrip van deze uitstekende film was het overigens niet nodig dit soort zaken te weten. Want het was. zoals gezegd, een „drama" en dan gaat het om mensen, te weten Hendrik naaste familie. De koning beslissen wie van zijn drie zoons hem moet opvolgen. Omdat het kerstmis is. en omdat kerstmis het feest van de vrede is, laat hij ook zijn vrouw, die hij al tien jaar in een kerker gevangen houdt, daar over meepraten. De duivelse intriges zijn niet van de lucht. Iedereen is bereid iedereen uit de weg te ruimen, als dat zo uitkomt. „Zullen we de kersthulst of eik-aer ophangen?", stelt Hendrik verwanten dan ook voor. Ja, dat waren nog eens tijden. Kom daar tegenwoordig eens om. In Nederland moest wat betreft de koninklijke familie het nieuws deze week komen van Aat Veldhoen, die koningin Juliana en prins Bernhard in 'n interview uitschold. Maar bij de recherche verklaarde hij haastig dat „beledigen" niet in zijn bedoeling had gelegen. Hendrik H of diens echtgenote (een prima rol van Katharine Hepburn) zouden zeer korte metten met Veldhoen hebben gemaakt. Ook bij de rest van de programma's was er een ruime mate van geweld voorhanden. „Jouw wereld, mijn wereld" (IKOR) ging over twee zijn zijn kinderen in Noord-Ierland, waar overigens zojuist de 127e dode is gevallen, sinds een half jaar geleden een bestand werd afgekondigd. In aansluiting daarop was bij „Ken merk" het eerste deel van een documentaire over Namibië (Zuid- west-Afrika) te zien. De presentator waarschuwde van tevoren voor gruwelijke beelden, wat voorname lijk bleek neer te komen op foto's van gemartelde negers. Namibië was vroeger een Duitse kolonie, tegenwoordig wordt dit land door Zuid-Afrika geterroriseerd. Maar ook Duitsers zijn er nog in flinke aantallen in Namibië. Dat bleek uit beelden van bierhijsende en zingende, mannen, bijna nog gruwelijker dan die gemartelde Afrikanen. Wat kunnen wij, in Nederland, daar aan doen, moet de redactie van Kenmerk zich hebben afgevraagd. Het antwoord werd gegeven door de werkgroep Betaald Antwoord (postbus 180, Driebergen) en het luidde: Uw rekening bij de AMRO-bank opzeggen. Volgens de werkgroep maakt de AMRO-bank namelijk deel uit van een interna tionaal consortium dat leningen verstrekt aan de regering van Zuid-Afrika. Een mevrouw, die daarover bij de bank om ophelde ring had gevraagd, kreeg te horen: Het enige dat ons interesseert is de belegging van het geld van onze cliënten, met ethische of more e overwegingen kunnen we ons niet bezighouden. Na Portugal en Noord-Ierland kwam bij het NOS-journaal ook nog even een eigen, binnenlands pro bleem aan de orde: het bier raakt op, een gevolg van de warmte. De Mounties riepen in STER-tijd nog wel, dat er steeds meer bier gedronken moet worden, maar de directie van datzelfde merk komt vandaag bijeen om distributie te bespreken. „Gaat het problemen geven voor de consument?" vroeg een NOS-reporter op bezorgde toon aan de baas van Heineken. Het tijdige transport van flessen is problema tisch, maar de cafés kunnen voorlo pig nog voort. „Het is voor u waarschijnlijk een geweldig jaar", suggereerde het journaal. Maar niks hoor, ondernemers hebben ook altijd wat te klagen. „We kunnen nu onze achterstand van dit boekjaar een beetje inlopen", zei de meneer van Heineken en hij probeerde er somber by te kijken. GERARD PAQUES 22 05 Als de dag van gisteren. 23.00 openingspremiere wordt onder ?ne Snrveo1S^'n»M1t51iS'elS tltel "AI ons wil Journaal. die, die op 3 september de Jozefkerk te Haarlem. Deze functie mond. 22.00 Televizier Magazine. 22.45 andere blijspeltroef zal Jules gel in de oude St. Bavokerk aan Royaards gaan verzorgen met Grote Markt te Haarlem bespeelt. DONDERDAG 14 AUGUSTUS NCRV: 18.00 (S) Tijd vrij voor mu ziek in vrije tijd. 18.30 Nieuws. 18.41 Wereldpanorama. 18.53 Zojuist versche nenboekbespreking. 19.00 Leger des Heilskwartier. 19.15 (S) De wereld zingt Gods lof: gewilde muziek. 19.55 Overdenking. 20.00 (S) Muziek, mu- is tief programma voor onderwijsmensen. 22.10 De Kerk vandaag: nieuws en kommentaar. 22.30 Nieuws. 22.40 (S) Hier en Nu. 23.00 Inf. programma over Acupunctuur. 23.20 (S) Album: min- Yvuiiuciiijiic leider jvi: progri het Hollandse huishouden Hilversum II AVRO: 18.21 (S) Orkest Roger Miller. B.00 Nieuws. 18.11 Radiojour (S) The Choir of St John's College Cambridge: koorzang.'NOS19.50 Den Haag vandaag. 20.00 Nieuws. AVRO: Inleiding 9.00(S) Romantische pianotrio's 19.30 ADVERTENTIE tegen verhoogde afgifteprijs. Ba f 1 Tot nadAr aanknndininn is de afaiftenriis Voor de aankoop van Pandbriefbilietten Erise Pandbriefbiljetten van de Westland- Utrecht Dat zijn waardepapieren aan toonder met een looptijd van 5 jaar, in coupures van 1.000,- en 10.000,-. Tot nader aankondiging is de afgifteprijs van deze 81/2% Pandbriefbiljetten verhoogd met 10,- voor coupures van 1.000,-en 100,-voor coupures van 10.000,-. Hiermede is het rendement gebracht op 8,3%. Voor de aankoop van Pandbriefbiljetten kunt u zich ook wenden tot uw adviseur voor venzekeringen en belastingen. De Westland-Utrecht leent dit geld o.a. voor het verstrekken van hypotheken. Uw geld is dus zeer veilig belegd. Hypotheekbank nv Leiden, Botermarkt 28, hoek 't Gangetje, 071-132645 21.20 (S) Rondom de Dom: manifestatie ln Utrecht. 22.20 (S) Dichter bij de muziek: nieuwe liedjes. songs. 22.45 (S) Vanavond Radiojournaal. lavona iaa" Nieuws. Hilversum III NOS: 18.03 De vakaturebank. 18.10 Joost mag niet eten. TROS: 19.02 (S) Poster: The Slmon en Garfunkel Story (2). 20.02 Ferry Maat'» *r>m top-10. 21.02 (S) Sesjun: jazz 22.55 Mededelingen. 23... Sir: Jazzy nightcap. 0.0 van Gelderenshow: een uurtje L.jf-werk. 1.02 De Nachtwacht. EO: 5.02 (S) Old time religion: Blue grass gospel- •- c °0 (S) Matlnata: muziek Hilversum I KRO: 7.00 Nieuws. 7.02 Het levende 7.07 (S) Badenerie (7.30 Nieuws ""o xiujittiiuae nuisnouaen. 10.00 Aubade. (10.30 Nieuws) 11.30 Blik op de Derde wereld. 11.45 Blik op Europa. KRO: 12.00 (S) Van twaalf tot vijf met op 12.30 en 15.30 Nieuws en 12.41 Echo. 17.00 (S) Lichte muziek. 17.10 (S) De hutsgeklutste kinderspelen. 17.30 Nieuws. 17.32 Echo magazine. Hilversum II AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend- De groenteman). 9.00 (S) o Kamerorkest. NOS: dat kind. 9.35 Watei den. 9.40 (S) Toerlsmo. AVRO: (S) Kleutertje luister. 10.10 Arbeids vitaminen. (11.00 Nieuws. 11.03 Radio journaal) 11.30 (S) Knipperlicht. 11.55 Beursplein 5. 12.00 (S) Trad: volks muziek. Overheidsvoorlichting: 12.30 Terzake. AVRO: 12.40 (S) De Johan Willem Friso Kapel. 12.55 Radiojour naal. VPRO: 13.00 Nieuws. 13.11 Van daag dit, morgen dat. 13.25 Programma overzicht. 13.30 Interview. 14.00 Mu ziek. 15.30 Permanent Wave. 16.00 Nws. 16.03 Vandaag dit, morgen dat. 16,05 Tahiti. 17.30 Welingelichte kringen. 17.55 Mededelingen. Hilversum III 7.02 (S) Gospelsound. 8.03 i de middag. 13.03 (S) 7.41 Echo). 8.24 Overweging. 8.30 Nws. r*Hitmeester*

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 5