Engelse kerk: veel mankracht op het platteland 'En wees gezegend... smminiifflU Prof. Berkhof positief over verklaring van het Vaticaan KERKDIENSTEN ZATERDAG 25 JTTLI 1975 Een paar weken met vakantie geweest in Oost-Engeland en ons verbaasd over de ruime mate waarin daar de kerken over het platteland zijn gestrooid. Soms kreeg je in de graafschappen Norfolk en Suffolk de indruk, dat ze zo'n acht eeuwen geleden maar kerken met stompe to rens hebben neergezet, in de hoop dat er dan wel een dorp omheen zou onstaan. Dat is dan meestal ook wel gelukt, maar vraag niet hoe groot zo'n dorp dan wel is. In werkelijkheid zal het anders zijn gegaan. Omdat de verbindingen, indien al aanwezig, buitengewoon slecht waren, moest elke nederzetting wel een eigen kerk hebben. Wat nu vijf minuten met de auto is, was toen urenlang sjouwen door woud en moeras. Aangespoord door een ingeving en door feestelijke (maar dank zij veelvuldig gebruik sterk verweerde) vlaggetjes aan het hek, betraden wij zo'n kerkje in Stoven, bezuiden Lowestoft, in Suffolk. Er bleek een eendaagse expositie te zijn over het verleden van het dorp en van de kerk. Uit alles werd duidelijk, dat over het dorp niets te vertellen was dan dat er vroeger een spoorlijntje naar de kust had gelopen, dat er een eeuw geleden zo'n 120 mensen woonden, en thans ruim zestig. I>e kerk zelf was erg oud, maar in de vorige eeuw gerestaureerd. Wat we <3us zagen was het negentiende- eeuwse idee van hoe een midde leeuwse kerk er uitgezien behoort te hebben. Vertederd Een persoon in een tweed jasje met een groenig overhemd er onder, die wij aanvankelijk voor de koster hadden aangezien, bleek de parochie geestelijke. Hij bedient Stoven en tevens een iets groter dorp, een paar mijl verderop; heen en weer rijdt hij in een bejaarde paarse Morris. Met oude doopboeken, doopjurken, foto's, olielampjes en andere antieke gebruiksvoorwerpen, alsmede met nieuwe tekeningen van de zondags- schoolkinderen wist de reverend enkele tientallen dames uit dorp en omgeving naar zijn kerk te krijgen. Daar bekeken zij vertederd het geheel, lieten zioh bij de foto's hun overgrootouders aanwijzen, na,men voor een fikse prijs ten bate van het kerkonderhoud een kop slappe thee of een beker nog slappere ranja tot i zich en lieten bij de uitgang enkele schellingen vallen in grote mand flessen zonder mand. Hoewel het zaterdag was, liet zich slechte één, duidelijk op sleeptouw genomen man zien. Een vredig tafereeltje. Is dit de Kerk van Engeland? Het is een feit dat op het echte platteland het dorp samenvalt met de (anglicaanse) parochie. Binnen de Engelse gewestvorming is plaats ingeruimd voor parochieraden, waannee dorpsraden zijn bedoeld. Die gewest (districts-) vorming is onderdeel van een schaalvergroting die onder meer mogelijk was doordat de wegverbindingen sterk zijn verbeterd. Maar daardoor worden tal van voorzieningen die vroeger tot een dorp behoorden teruggetrokken naar de „verzor- Langs een spoorlijn zag ik achter elkaar vijf stationnetjes die werden gesloopt; de trein zal er nooit meer stoppen. Waarh ij wel stopt, blijkt het gebouwtje gebruikt te worden als werkplaats of verkooppunt van schuimplastic. Maar de streekbussen doen niet elke plaats aan, want dat is niet rendabel. Ergens in Suffolk schafte een dorp zelf maar een bus aan, die zijn geld nog wel opbrengt, als tenminste de chauffeur een vrijwil liger is. Die chauffeur is dus een vrouw. Een paradoxale situatie: het platteland is ontsloten en het isolement is doorbroken, maar tegelijkertijd is de dorpssamenleving verarmd en is in veel opzichten het Isolement groter. De schaalvergroting en de bestuur lijke reorganisatie hebben van het overheidsapparaat een netwerk met wijde mazen gemaakt: hele dorpen vallen erdoor. Eigenlijk is alleen de Kerk van Engeland en de broodwin kel alomtegenwoordig. Die kerk zet vier tiende van haar mankracht nog in op het platteland. Daar zijn alle andere publieke organisaties allang van afgestapt. Maar de gevestigde kerk doet het. Soms op de manier van Stoven, een geestelijke die mensen aan zich en aan de dorpskerk tracht te verbinden en zo gemeenschapsvor mend werkzaam probeert te zijn. Het is niet efficient en hij versnippert waarschijnlijk zijn krachten. Maar het heeft het aantrekkelijke van „klein is fijn". In het bisdom Norfwich (Norfolk) echter heeft men geprobeerd een meer efficient gebruik van pastorale krachten te maken. Daar werken ten plattelande zeventien streek- teams. Een aantal vergelijkbare parochies is er samengevoegd en zij worden bediend door een groep geestelijken. Wat de ene niet kan, weet de ander. Zo krijgt ieder die bij de kerk aanklopt de hulp en het advies dat hij nodig heeft. In een recent verschenen boek over een van die streekgemeenten wordt geconcludeerd dat dit system (althans daar) heeft geleid tot verhoging van het aantal mensen die communiceren (aan het avond maal gaan). Sociale taak In het vage blijft echter of van het nieuwe systeem ook impulsen zijn uitgegaan tot vernieuwing van het geestelijk leven of van de zielzorg. Op de buitenstaander maakt de Kerk van Engeland de indruk vooral een liturgische en sociale taak te vervullen in het dagelijkse leven van hen die zich nog niet feitelijk van haar hebben afgewend. Daarnaast behoort zij mede tot de rijke ornamentering, waarachter de Brit de eigenlijke machtsoefening en machtsstrijd verbergt. Er kan geen officiële gelegenheid zich voordoen, of Juist op het goede moment duikt een geestelijke van de Westminster Abbey, Londen. Kerk van Engeland op om een gepast gebed uit te spreken of een hogere gedachte uit te spreken. Achter deze stichtelijke franje maakt de Engelse samenleving, ondanks al haar kerkgebouwen en publieke kerkelijke optredens, een veel geseculariseerder indruk dan de Nederlandse. In de grote nationale optocht loopt de gevestigde kerk wel mee. Ze lijkt wat op de tamboer-majoor bij de wachtswisseling voor Buckingham Palace. De gang van zaken staat vast. Het mooie pak en de wijdse gebaren wekken de indruk dat de optocht wordt geleid, maar bij afwezigheid van de fraai gekostu meerde voorman zou het net zo gaan. En achter de fleurige stoet zou het razende verkeer als steeds zijn rechten hernemen. AMSTERDAM (ANP) De voor zitter van de raad van kerken in Nederland, prof. dr. H. Berkhof, vindt het positief dat het Vaticaan in haar recente verklaring over de oecumene ruimte geeft aan het plaatselijke initiatief. In een vraag gesprek met het weekblad "De Tijd" noemt prof. Berkhof het een winstpunt," dat de zaken nu sterk verschoven worden naar de bis schoppen en hun bisdommen". Tot nu toe, aldus prof. Berkhof, werden de bisschoppen door Rome strak ge houden. Nu geeft Rome het groene licht voor oecumene op plaatselijk vlak. De verklaring "de oecumenische samenwerking op regionaal, natio naal en plaatselijke vlak," die op 7 juli in Rome werd uitgegeven, heeft volgens prof. Berkhof ook zijn keer zijde: de oecumene wordt verscho ven naar het plaatselijk vlak, wat ook betekent, "dat Rome als wereld kerk niets meer doet aan de oecu mene". "Be zie het als teken dat Rome voorlopig aansluiting bij de Wereldraad onmogelijk acht of niet gewenst vindt." Prof. Berkhof betreurt het, dat in de verklaring nergens staat, dat 'n JERUZALEM (AP) De Hebreeuw se universiteit heeft de publikatie be kend gemaakt van het eerste deel van een nieuwe uitgave van de bij bel, die voor een deel gebaseerd is op de rollen van de Dode Zee. De Magnes pers van de universiteit heeft de eerste helft gedrukt van het boek Jesaha met alle bekende tekst varianten in voetnoten in zes ver schillende alphabetten. "Het doel van de nieuwe uitgave is alle beschikbare bronnen te ver melden die dateren van voor het jaar 1000", aldus heeft prof. Talmon een van dé drie redacteuren van de nieuwe uitgave van de bijbel, ver klaard. Talmon verklaarde dat de voorbe reiding van de nieuwe bijbeluitgave 15 jaar heeft geduurd. Volgens hem zal het hele project nog wel 20 jaar vergen. katholiek iets kan leren van zijn lidmaatschap van een oecuméni- sche raad van kerken. Ook ver baast het hem, dat over het heilig jaar wordt gesproken "alsof het 'n positieve bijdrage voor de oecume ne is". "In oecumenisch opzicht is het H. Jaar 'n gemiste kans. Het handhaaft de aflaten en het heeft geen oecumenische of sociaal-eco nomische dimensie", aldus prof. Berkhof. Dat de verklaring "bepaalde hete hangijzers heeft laten liggen", zoals de intercommunie, acht prof. Berk hof "misschien wel goed." Ook hin dert het hem niet dat nog eens wordt gesteld dat de katholieke kerk "de overtuiging heeft de enige kerk van Christus te zijn". 'Tk ver trouw", aldus prof. Berkhof, "dat de katholieke kerk ooit de onhoudbaar heid van haar pretenties zal inzien". Bisschop niet tegen geweld LONDEN (ANP) De vorige maand uit Namibië (Zuidwest-Afri- ka) uitgewezen Engelse anglikaan- se bisschop Richard Wood heeft in Londen tegenover het blad Church Times verklaard, dat de bevolking van Namibië haar onafhankelijkheid op Zuid-Afrika waarschijnlijk zal moeten veroveren door geweld te gebruiken. Zo zij dat doet, aldus Wood, zal ik hun openlijk mijn steun moeten geven. Bisschop Wood is van mening, dat geweld het enige middel is. dat de Namlbiërs is overgebleven om hun recht op zelfstandigheid te effectue ren, omdat zij niet over legitieme middelen als b.v. stemrecht beschik ken. Bovendien krijgen zij geen mo rele steun van Westerse landen, die in plaats van de Zuidafrikaanse re gering be beïnvloeden, er slechts op uit zijn hun handelsrelaties met Zuid-Af rika in stand te houden, om dat het nog steeds mogelijk is daar geld te verdienen. Gem. Hoogland- ds J de Wit 1 hemkerk 10 u dhr Stroo, Post, Vredeskerk Jansen, Egllse Walione 10.30 Pasteur Los, Academisch Ziekenhuis L Malssen, Diaconesenhuis I 10.30 u dr Kamma. Oecumenische Verkpiaats (Rapenburg 10) 11..30 u: samenkomst. Merenwük 10 u dr De Jong Concordia de heer woerdt; Verg. v. gelov. Nieuwstr. 2 9.30 en 6 u samenkomst Bethel 9.30 heer Modderkolk R.K. Kerk (dorp) 46. I „jcenl zondag 5.30 u H. Mis. Hazerswoude Herv. Gem. 9.30 en 6.30 u ds Geertsema. Geref. Kerk 9.30 u ds Versluys 5 u ds Schelhaas RK Bernarduskerk Rijndijk (zat. 7 u) te 10.30 u. R.K. St. Mlchaelkerk Rijndijk i u dr' Oppenheimer" 5 u i us. Bevrijdingskerk 9 u di Dorp Hi 11 ego; kerk (gel Kerk t. 7 u) 8,10 en 11.30 Herv. Gem. 10 IJzerman in bewaarders 1 „De Mirt" dhr I e Jong 10 li 'Het Mierennest" dhr Van Osnabrug- ge. Diaconessenhuis 10.30 u dr Caze- rnier, Acad. Ziekenhuis 10 u ds Van dienst) Geref. Kerk 10 Chr. Geref. Kerk 10 Hoogmis 11.30 gem. 10.15 u 10 u ds v. Ma meren' Èvang. Chr. Gem. 10 u dhr. Dikkes. Leger des Heils 10 en 7.30 u Evang. Centrum (Zijlsingel 2) 10 u e- vang. Cor van Delft (di. 8 u evang. Zijl stra), Pinkstergem. 3 u evang H. Ei kerbout N. Apost. Kerk 9.30 (do. 8 u)., Chr. Schoenenboom r.k. Kerk (zat. 7 u) 9 De Kaag Herv. Gem. 9.30 u ds Van Santen. Katwijk i "Open ds 10.30 Kerk 10 en 5 u Chr. Science (8te en schuur Oud 10.30 u h. mis (Vreewijkstraat 9 i RK Kerk. Steenschuur zat. 7 u zo. 9.30. 12.15 en 6 u Hartebrug za. 7 u zo. 9.30 10.15. 12 en 6.30 u Petruskerk zat. 7 u zo 9.30 10.15. 12 en 6.30 u. Pe- Geref. kerk St. an de Doper (za. 7 u). 9.30 en 11.15 u. Mgr. Bekkereschool 6 u. Katwijk aan Zee Herv. Nieuwe kerk 10 u ds De Jonge 6 u ds De Vreugd. Oude Kerk 8.30 u de heer L. J. Matze 10 u ds Van der Plas 6 u ds 11 u. kerk Rijn- Aarlan derveen Herv. Prlnstererschool 10 J. Koch dienst in d. Broek, Geref Geref. Kerk 9.30 u dienst 7 i torkerk 9.30 u ds Elderman 5 (Vervolg van de Indiase legende over de Lotusbloem) Terwijl het meisje zo stond te wachten waar Krdsjira haar een woonplaats op de aarde zou kunnen biedetn, kleurde het mor genrood de hemel. De golven van het meer. de palmen en de bam boes werden goudkleurig. Als in een koor lieten de reigers zich horen, de kraanvogels en de wit te zwanen op het water, de pau wen en de Bengalen in de bos sen. en ter begeleiding klonken tonen van snaren, gespannen op een paarlen schelp, en woorden van een menselijk lied. Krisjna ontwaakte uit zijn diep gepeins en zei: "Dat is de dichter Walmiki die de zonsopgang be groet". Na een ogenblik werd het purperen gordijn van bloe men opzij geschoven en verscheen Walmiki op de oever van het meer. Toen hij de vleesgeworden lo tus zag, hield hij op met spelen. De paarlen schelp liet zich lang zaam op de grond vallen, en de dichter stond sprakeloos, alsof de grote Krisjna hemzelf in een boom had veranderd. Deze verheugde zich over de bewondering van zijn werk en sprak: "Ontwaak, Walmiki en spreek". En Walmiki begon be spreken: Ik bemin Alleen dit woord herinnerde hij zich en alleen dit woord kon hij zeggen. Het gezicht van Krisj- ne straalde plotseling: "Prach tig mooi meisje, ik heb voor jou een waardige plaats gevonden om te wonen: WOON IN HET HART VAN DE DICHTER". En Walmiki herhaalde voor de tweede keer: ..."ik heb lief..." De wil van de machtige Krisj na begon het meisje naar het hart van de dichter te duwen. Hij maakte zelfs het hart van Walmiki zo doorzichtig als kris tal. Onbezorgd als een zomerse dag, rustig als een golf van de Ganges, ging het meisje naar de voor haar bestemde tabernakel. Maar plotseling, toen ze dieper in het hart van Walmiki keek, ver bleekte haar gezicht en vrees om ringde haar als een koude wind. Krisjna verwonderde zich. "Vleesgeworden bloem, ben je zelfs bang voor het hart van de dichter?" "Heer, antwoordde het meisje, waar beval gij mij te wonen? Al leen al in dit hart zie ik tesa- men de besneeuwde toppen van de bergen, en de diepten van de wateren, vol van vreemde wezens, en een steppe met storm en on weer, en de donkere holen van Ellora, dus ik vrees opnieuw, o Heer". Maar de goede en wijze Krisj na sprak: "Word rustig, gij le- vendgeworden bloem. Wanneer in het hart van Walmiki eenzame sneeuwvelden zich uitstrekken, wees jij dan de warme adem van de lente, zodat zij ontdooien; als daar vreesaanjagende diepten zijn, wees dan een parel in die diepte; als daar de lege, eindeloze steppe heerst, zaai er dan bloemen van geluk; als daar de donkere holen van Ellora zijn, wees dan in die duisternis een zonnestraal". En Walmiki, die op dat mo ment zijn stem herkreeg, voegde er aan toe; "EN WEES GEZE GEND". Is het ndet alsof we Prancis- kus van Assisi horen bidden: "o Heer, maak mij een werktuig van Uw vrede: zodat ik liefde verspreid waar men elkaar haat; dat ik vergeef waar men elkaar _t; dat ilk verenig waar strijdt; dat ik de waarheid spreek waar dwaling heerst; dat ik geloof breng waar twijfel ter neer drukt; dat ik hoop wek waar vertwijfeling heerst, dat ik Uw licht ontsteek waar duisternis is; dat ik vreugde breng, waar leed woont. O Heer, laat mij er naar stre ven niet dat ik getroost word, maar dat ik troost breng: niet dat ik begrepen word, maar dat ik de ander versta; niet dat ik gdlnefd wond, maar dat ik lief heb. Wamt wie geeft, ontvangt, wie zich zelf vergeet, die vindt, wie vergeeft, hem wordt vergeven en wie sterft, ontwaakt ten eeuwigen leven. Amen. En Jezus zegt: wie zó leeft, die ZIJ GEZEGEND. J.T. KOOPMANS-SCHOTANUS Alphen Herv. Adventskerk Julia- Kruiskerk Gouwsluls: Overgaauw. Oudshoorn/Ridderveld - Kerkgebouw Oudshoornseweg 10 u ds Oort Sionskerk 9.30 u ds Verploeg en 6.30 u ds Van Oostende. De Goede Herderkerk 9.30 u ds J. P. van San ten (gez. dienst) Rldderveld "De i ds Hartkamp (gez. dnst) dr Matter 6.30 u ds v. d. Hoek. Goede Herderkerk 9.30 u ds J. P. van Santen ten 6.30 u ds Hartkamp. Rld derveld "De Bron" 9.30 u ds Hart kamp 6.30 u ds Jeanine de Ruiter. Geref. Kerk (vrijgemaakt) 9.30 u ds Koekkoek, Molukse Protes tantse Kerk 9 30 u ds Mei F. Nussy. Molukse Evangelische Kerk 11 Jong. Geref. Art. 31 8.30 u ds leesdlenst. Gereform. 10 I JEvai menkomsten School Voorstraat 100 "Rijnland" O- penb. School aanvang dienst 9.45 u. Soefie Beweging Universel: Sportlaan nlng. So der Mey Lapre de Rank (Ger. Bond) 10.45 u. Dienst. De Rank (Ger. Bond) 3.30 u ds A. v der Plas De Rank 8 u Duit se dienst. Kapel 7 u dr. Jansen. Gro te kerk 7 u ds Fokkema. Ger. Kerk Hoofdstraat 10 u ds Van der Veen 7 u ds Elgersma Vlnkenlaankerk 9.30 en 6 u ds Elgerma Stictlgkerk 11 Hoofdstraat 10 u ds Van der Veen 7 u ds Elgersma Vinkenlaankerk 9.30 en 5 u ds Elger v. d. Linden 7 u ds Van Roon Gerefor meerde Kerk 10 en 7 u ds Swlerts. Leiderdorp Herv./Geref. kerk: Dorpskerk 10 u ds Honnef, Hoofdstr. Oude Zeeweg) 10.30 10 u ds Van Loenen 6.30 S Bikker. Sch kerk (zat. 7 u) 8. 9.30, 11. 12.11 gerd. Bethelkerk 9.30 u ds Van den Koningshof ïo.30 ^dfvfn gerd. Ger. Petrakerk 9.30 u ds De Vries. 5 u ds Damsma, Immanuelkerk 9.30 u ds Damsma 5 u ds Bouma. Ma- ranathakerk 9.30 u ds Bouma 5 u ds De Vries. Chr. Ger. Eben. Haezer- kerk 9.30 dienst 5.15 u ds van der Weerd. Geref. Vrijgemaakt: geen op gave. Evang. Gem. 10 u de hr Van den Brink R.K. Kerk (zat. 7 u) 10.30 u. Rljpwetering R.K. Kerk (zat. 7 u) 7.30, 9 en 10.30 u. - Herv. Kerk 9 en 10.30 Karstens. Geref. Bikker. R.K. Kerk (zat. 7 u) Van Houten R.K. Kerk (zat. 7'uurj r Oostinga H. Avondmaal 19 u ds Oos- Noordwljkerhout Herv. Gem. 10 u ds Streefland 7.30 u zomeravond zang De Zilk 10 u de heer J. de Wil de. RK Kerk St. Jozef (zat. av. 7 xi) 8. 10, 11.30 en 6 u. St. Victor (zat. av. 7 u) 8, 9.30. 11 en 6 u. Kapel St. Bavo kerk 9.30 u ds Stolk. 5 u dhr. Christ, Immanuelkerk 9.30 en 7 u ds Flink. Geref. Kerk Kruiskerk 9.30 u ds Mod deraar, 5 u ds Kouwenhoven Ontmoe- tlngskerk 10 u ds Kouwenhoven 5 u ds Modderaar. Chr. Afgesch. Gem 9.30 en 5 u ds Verloop. Oud Ger. Gem In Ned., Zuidkade 159 10 en 6.30 u lees-' dienst. Rem. Ger. Gem. Vrijz. Herv.: 01 u ds Hooykaas RK Ontmoetings- kerk 8.30. 11.45 en 6.30 u (zat. avf 7 u), St. Vlctorkerk 10 u (zat. av. 7 u). Volle Evang. Gem. "Sion", ge meenschapsruimte chr. basisschool: De Savornin-Lohman 9.30 u de heer v. d. Helden: Tesselschadelaan 28 4 u Jeugdbijeenkomst (dinsdagav. 8 u bijbelstudie). Jehovah's getuigen Burg Trooststraat 4: 10 u opr spraak: 11.00 u Wachttorei Herv. Gem. 10 u kand. n.' av. 7 u) 8.30, 10 en 11.30 u. Jezus (zat. 6.30 u dienst, Ter Aar Herv. Gem. 9.30 en 6.30 u ds Lindenburg Geref. Kerk 9.30 en :naar Herv. Dorpskerk 10 u ar rrvaerlkse 4.30 u ds Van der Plas. Klevletkerk 10 u ds Wlersma. Messlas- Sitanala. Leger des Hells 10 l 6.30 x R.K Bonlfacluskerk (zat. 7 u) 8.30 10 Dred. J. Velthullse. R.K.' Plus Salvatori 9 u dienst Waard. Geref. Kerk Vrijg. 10.30 u koorzang en 11 45 u Rldderveld "De Bron" (zat. 6.30 u) 9 en 11 u pred. J. Seljener. Benthuizen Ger. Gem. 9.30 en 6 u de hr Eckeveld. Bndeeraven Herv. Dorpskerk 9.30 ti ds Van Embden 6.30 u ds Droo- Oud Geref. Gem. 9.3 Oegstgeest Herv. Groene Kerk 10 u ds Hemmes 7 u herv.-gereform. dienst ln Geref. Kerk ds Brokerhof. Pauluskerk 10 u ds Wagenvoorde. Ge- ds Van der Geref. Kerk 10 i ds Brokerhof (herv.-geref.), i Droogers 6.30 u de en 5 u ds Koenekc ds Hellmans. Chr. Geref. Kerk u leesdlenst S u stud. Den Her- HBO 9.30, 11 en 5 45 u Marlakerk u zo 8.30 10.30, 12 en 6.30 u. Nieuwkoop Herv. Gem. 9.30 u ds Van der Waal 6.30 u de heer Taselaar Geref. Kerk geen opgaaf. Rem. Ge ref. Gem. geen opgaaf. Chr. Gereform Kerk 9.30 en 6.30 u dienst R.K. Kerk zat. 7 u) 7B0 9. 10.45 en 7 u. Nieuwveen Herv. Gem. 9.30 u ds Lefeber, 6.30 u ds Moonen. Gereform. Kerk 9.30 u ds Beukenkamp. 7 uur kand. van der Goot. R.K. Kerk (zat. 7 u) 9, 10.45 en 5 u Noordwljk Herv. orote Kerk lO u •urg He Zonneveld, 6.30 u kandidaat Krispijn (Jeugddienst). Geref. Kerk 9.30 u ds Schelhaas. 6.30 u ds Rooze. Ger. Kerk vrijgemaakt 9.30 u leesdlenst 3.30 u ds Heemskerk. Voorhout Herv. Gem. 10 u ds Bro kerhof REL Kerk (zat. 7 u) 9 u (hoog mis) 10.30 11.45 en 5.30 u. Voorschoten Ned. Herv. Gem. dorp dr G. de Ru 7 u ds Meijering. ds van der Meulen. Was- Rletveld. Ned. Prot. .30 u ds Van Gorkum. Geref. i Huizebosch, 6.30 u ds Van der Ven, 4 R.K. Kerk (zat. 7 u), 9. 10B0, 12 0. 6.30 u. Bonaventura (zat. 6.30 u) 8, 10 Hulp en Heilkerk 10 u ds Verheule. en 11 u. Aula Noord-Hofland 9 u mevr. drs. Terborch. Kapel Rijndijk: geen dnst. Geref. Kerk Dorp: 10 u ds Reedijk, 7 dienst in Herv. Kerk ds. Meijering. Oude Wetering Herv. Gem. 9.30 u 9.30 u ds Besemer i kand. De Snoo, i ds Oostenbrug. Chr. Gereform gez. Kring: dienst ln Lelden. R.K. kerk Kerk 9.3. Langendljk. Zevenhoven Hesrv. Gem. 9B0 u ds Lalleman 7 u ds Post (gez. dienst) ln Herv. Kerk Geref. Kerk 9.30 u dienst 7 u ds H. Post, R.K. Kerk (zat. 7 u) 7.45, 9 en 10.45 u. Zoeterwoude Herv. Gem. 10 u ds Schoch R.K. St. Janskerk (zat. 7.30 u) 7.30 10 en 11 u. R.K. Christus Dle- naarkerk (zat. 7 u) 8.30 10 11.30 en 6 u. R.K. Kerk Meerburg (zat. 7 u), Kerk 9 30 u dienst 2.15 u ds G. R.K. Kerk (zat 7 u) 7.30 9.30 u ds -Driebergen 5 u ds Van den Bo- 9.30 u ds Verboom, 6.30 u kand. dienst ln Geref. Kerk) Geref. Kerk 9B0 u ds Vanhaelen 6.30 u ds Mostert (gez. dienst). R.K. Kerk (zat. 7 u) 8, 10,11.30 De meeste Jongeren in Spanje krijgen geen godsdienstonderwijs meer en hebben nauwelijks contact m. de kerk. Dit blijkt uit een onder zoek, dat de afgelopen twee jaar is gehouden door het instituut 'Cala- sancio'. Het onderzoek vond plaats in opdracht van de Spaanse bisschop pen die binnenkort gaan beraadsla gen over het jongerenprobleem. Re- sutlaten van het onderzoek zijn ge publiceerd in het katholieke blad "Vida Mueva'. Van de jongeren tussen 14 en 24 Jaar in Spanje gaat 79 procent niet meer naar school, zodat zij ook geen godsdienstonderricht meer krijgen. 25 procent Van de jongeren gaat we kelijks naar de kerk, 40 procent gaat nooit, de anderen zo nu en dan. Dit alles betekent, dat zeer vele jonge ren op geen enkele wijze meer in contact komen met de kerk. Spaanse jongeren voelen zioh wei nig verbonden met het instituut en de structuren van de kerk. Zij ver werpen godsdienstigheid die voort komt uit een behoefte aan zeker heid en geven de voorkeur aan per soonlijke ervaring en maatschappe lijk engagement. 90 procent van de jongeren zegt in God te geloven, 80 procent ziet Jesus als de zoon van God, 75 pro cent gelooft in verrijzenis en eeu wig leven en 60 procent gelooft in de kerk. De figuur van Jesus is bü de jongeren erg gezien, vooral ech ter als mens. Er is nauwelijks een besef van een Christus, die nu voort leeft en tegenwoordig is in zijn kerk. De onderzoekers noemen het geloof van de Spaanse Jeugd dan ook nog al theoretisch en vaag. 79 procent van hen leest ook zelden of nooit in de bijbel. Het Amerikaanse leger heeft nu zijn eigen gezang, hetgeen nog dit jaar zal worden ingevoegd in het boek voor de eredienst van de Ame rikaanse strijdkrachten'. Het lied is getiteld: 'Maohtig is ons leger' (Mighty is our army). Het beslaat drie couplette, en is gedicht en gecomponeerd door ser geant eerste klasse Ralph Bower- man. Hij werd daarmee winnaar van een prijsvraag, die onder de ver antwoordelijkheid van de hoofdle- gerpredikant was uitgeschreven bin nen het geheel van de feestelijkhe den ter ere van het 200-jarig be staan van de Ver. Staten. Het aantal inzendingen bedroeg 1200. Ze waren afkomstig van bur gers en militairen, 'Dit is de belangrijkste confe rentie die dit jaar in Europa wordt gehouden'. Aldus de Amerikaanse evangelist Billy Graham bij de ope ning van Eurofest 75 in Brussel. Tot de ruim achtduizend jongeren zei Graham dat hun een grote we reldrevolutie te wachten staat» die grote invloed zal hebben op hun le ven. Hij sprak de verwachting uit dat de generatie van jongeren veel zal moeten lijden. Je kunt daar door heen komen, aldus Graham, door te vertrouwen op het antwoord van het evangelie, dat iedere Christen tegen lijden is gewapend. De aanwezigen kernen uit 35 lan den, vooral uit Europese landen, maar ook uit Rusland, Egypte en Zuid-Amerika. Uit Nederland ne men ruim 1000 jongeren deel aan Eurofest. Het bestuur van de stichting Be- drijfsapostolaat Nederland heet pa ter J.M. Zwart O. Carm. benoemd tot direkteur van het landelijk bureau. Pater Zwart volgt J. Scheffers Ofni- cap. op, die vijf jaar directeur is ge weest. De nieuwe directeur zal op 1 september in functie treden. Pater Zwart is lange tijd werkzaam ge weest als bedrijfsaalmoezenier. De laatste jaren was hij verbonden aan het vormingswerk Jong Volwas senen in Amsterdam. ADVERTENTIE Uoloon - W«t ensohappek jk instituut voor kontakttonsan. Wilt U gegarandeerd kontaktlenzen dragen? Wij geven U deze gerent.e Bij Unicon zijn er Umcon harde-. Unfcon zechte- en de UNICONFLEX kon tak tien zen. De UNICONFLEX kontaktlenzen geven succes, weer harde lenzen mislukken. Kerkelijke stand Beroepen te Ooltgensplaat: J. M. de Raad te Stolwijk, beroepen te Lex- mond J. Koele te Nijkerk, te Nu- mansdorp J. Wolswinkel te Arkel. Aangenomen naar Nieuwerkerk in Duiveland: W. J. Kolkert te Oude- mirdum C. A. Bedankt voor Wezep (vac. P. Koeman): J. H. Gljsbert- sen te Boven-Hardinxveld, voor Kor- tenhoef: T. Tljsma te Marrum en Wester-Nijkerk, voor Amersfoort ds vac. C. Vos: H. Vreekamp te Oo«- terwolde (Gld).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 4